Varo vilunkipeliä!

remonttia suunnitteilla

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/05/22633

"- Valitettavasti paljon on niitä epämääräisiä työporukoita, jotka ajautuvat yksittäisten ihmisten omakotihankkeisiin tai korjausurakoihin. Työmaalla nämä kundit ovat rakennuttajaan verrattuina ammattilaisia ja pystyvät siksi vedättämään tätä miten tahtovat. Meillä on tosi paljon esimerkkejä urakoista, joissa on käytetty tilaajan tietämättömyyttä hyväksi, lataa Kokkila. "

Pitäisihän sitä pystyä ihmisten sanaan luottamaan. Tuntuu pirulliselta, että tietämättömyydellä rahastetaan törkeäst.

70

14450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähköasentaja123

Paljon tullut tarinoita vastaan, missä älyttömän halvalla urakalla luvataan asiakkaalle vaikka mitä.
      Jälkikäteen kun näitä halpa urakoiden jälkiä käy katsomassa, on laatu niin huonoa, että ihmettelee miten ne koskaan on voinut päästä läpi tarkastuksesta.

Halvin ei aina ole paras vaihtoehto. Varsinkin kun rakennusalalla on aina turvallisuudesta ja laadusta kyse.

• Jopa jotakin!

Mikä on halvin?
        Otsikossa kirjoitetaan aiva oikein, ettei halvin ole paras
        vaihtoehto -paiti lakritsi-.
        Rustholli ei ole halpa, mutta Koskelolle kelpaa raha.
        Tekevät mitä vaan, mutta myös miten vaan.??? Ja he osaavat
        myös rahastaa ja kun rahat ovat tilillä takuu loppuu sii-hen. Ed. lisäten jotta sen jälkeen heillä alkaa hiljaisuu-
        den retriitti.
        Kuka menee vipuun??

• Jopa jotakin! kirjoitti:

Mikä on halvin?
        Otsikossa kirjoitetaan aiva oikein, ettei halvin ole paras
        vaihtoehto -paiti lakritsi-.
        Rustholli ei ole halpa, mutta Koskelolle kelpaa raha.
        Tekevät mitä vaan, mutta myös miten vaan.??? Ja he osaavat
        myös rahastaa ja kun rahat ovat tilillä takuu loppuu sii-hen. Ed. lisäten jotta sen jälkeen heillä alkaa hiljaisuu-
        den retriitti.
        Kuka menee vipuun??

Ainakin menin. Paska firma, totta tosiaan. Vaikka yritti miten pitää puoliaan, niin huonosti kävi.

• jos asiat on kirjallisesti sowittu niin sitä saa mitä tilaa tai ei maksa :=)
        ja juuri tuo älyttömän halwalla luwataan asiakkaalle mitä waan?
        jos se on paperilla ja urakalla se pitää
        eikä lopullista laskua tarwi maksaa ennen kuin asiakas on hywäksynyt työn ja työn jäljen :=)

• Urakoitsija Lohjalta

Niin, noita surullisia tarinoita riittää maailman tappiin asti.
        Itse urakoitsijana voin kertoa ystävästäni jonka naapuri pyysi ok-talo hankkeeseen urakoitsijoita. Ystäväni antoi numeroni koska tiesi että asiat tullaan hoitamaan. No selvisi myöhemmin että 3 urakoitsijaa oli antanut tarjouksen minä ja eräs toinen oltiin samassa haarukassa ja 3.oli 20000 euroa halvempi.Ja kyseessä ei tosiaan ollut kuin ns. säältä suojaan asennus.Mutta talo oli suuri.
        Isäntä oli nauranut että kauheita vedättäjiä me "kalliit" ja pyytänyt halvimman töihin. Sirkus alkoi siitä että työmaalle oli tullut iso joukko virolaisia ja selväähän se että ok-työmaalla enemmän kuin 3. miestä on liikaa.
        Miehet tekivät minkä osasivat ja säveltivät loput. Kun tämä projekti oli saatu heidän osaltaan päätökseen hintalappu oli noussut 10 000 egee meidän"kalliiden" tarjousta ylemmäksi koska oli "yllättäviä työvaiheita".Sellaisia ei tule muuta kuin maansiirto ja louhinta töissä jos isäntä noudattaa sovittua suunnitelmaa eikä ala vekslaamaan kesken töiden.
        Täyttä kusetustahan se oli mutta voin vahingon iloisena nauraa päälle ja todeta että jos ihminen on NIIN URPO että kaksi tarjousta on n.50 000 egee ja yksi on 30 000 niin eikö yhtään hälytyskellot soi?? Henk.koht toivon hartaasti että kaikki nämä vedättäjät,kusettajat ja alan huonot mainostajat saataisiin takaisin sinne missä aurinko ei paista ja ammattilaiset tekisivät nämä työt.
        Ja toivon samalla että kaikki nämä urvelot rakennuttajat saavat sitä mitä tilaavat eli sutta ja paskaa.

• kovat on summat
        Urakoitsija Lohjalta kirjoitti:

Itse urakoitsijana voin kertoa ystävästäni jonka naapuri pyysi ok-talo hankkeeseen urakoitsijoita. Ystäväni antoi numeroni koska tiesi että asiat tullaan hoitamaan. No selvisi myöhemmin että 3 urakoitsijaa oli antanut tarjouksen minä ja eräs toinen oltiin samassa haarukassa ja 3.oli 20000 euroa halvempi.Ja kyseessä ei tosiaan ollut kuin ns. säältä suojaan asennus.Mutta talo oli suuri.
        Isäntä oli nauranut että kauheita vedättäjiä me "kalliit" ja pyytänyt halvimman töihin. Sirkus alkoi siitä että työmaalle oli tullut iso joukko virolaisia ja selväähän se että ok-työmaalla enemmän kuin 3. miestä on liikaa.
        Miehet tekivät minkä osasivat ja säveltivät loput. Kun tämä projekti oli saatu heidän osaltaan päätökseen hintalappu oli noussut 10 000 egee meidän"kalliiden" tarjousta ylemmäksi koska oli "yllättäviä työvaiheita".Sellaisia ei tule muuta kuin maansiirto ja louhinta töissä jos isäntä noudattaa sovittua suunnitelmaa eikä ala vekslaamaan kesken töiden.
        Täyttä kusetustahan se oli mutta voin vahingon iloisena nauraa päälle ja todeta että jos ihminen on NIIN URPO että kaksi tarjousta on n.50 000 egee ja yksi on 30 000 niin eikö yhtään hälytyskellot soi?? Henk.koht toivon hartaasti että kaikki nämä vedättäjät,kusettajat ja alan huonot mainostajat saataisiin takaisin sinne missä aurinko ei paista ja ammattilaiset tekisivät nämä työt.
        Ja toivon samalla että kaikki nämä urvelot rakennuttajat saavat sitä mitä tilaavat eli sutta ja paskaa.

Kysyisin ihan mielenkiinnosta, että miten kuten itse kuvaat hommaa vähäisesti "säältä suojaan asennus" voi maksaa 50.000 euroa? Siis vain ulkokuoret pystyyn??
        Montako työntuntia voi sisältyä sellaiseen isoon summaan, ja miten pytytysvaihen voi kestää niin kauan?

• puskissaM..

ja maksaa 50 000 egee?
        ja mistä tiedät mitä tuli maksamaan lopulta. :=D
        kateellinen kallis vedättäjä taas kiemurtelee.

• 70 000

euroa. Siis sutta ja sekundaa ja aloittajana ollut " maineikas" remppariliike joka on fuusioitu alan laadukkaimpaan toimijaan.
        Nyt muuttopäivänä ollaan runsaassa viikossa korjailtu vaivaisella 100 tunnilla pahimpia virheitä, että asukkaan muuttaminen onnistuisi.

Remppariliikkeen jälkeen isännän tutut "ammattilaiset" tekivät vielä500 tuntia sutta ja sekundaa. Isännän tuttu "ammattimies" laskutti 20 Egee ja aappari 12 Egee tunti-pimeenä tottakait.

Esimerkiksi n.39 neliön clicklock parkettilattiaa kaksikko asensi vaivaiset 50 tuntia ja moukaroivat sen vasaralla pilalle. Sälöjä on lennellyt niin ponttien sivuista kuin myös 1-3 millin rakoja keskellä lattiaa olevista liitoksista.

Keskellä olkkarinlattiaa on 4-6 jatkosta n. sentin hammastuksella läpi lattian...

Muu tekeminen yhtäkaikki samanlaista paskaa...

• Onkelmia

Uudessa kerrostaloyhtiössä paljon tehtyjä virheitä viäläkin korjaamatta.
        Vajaa kolme vuatta vanha yhtiö ja siinä piti olla muutosta alkaen kymmenen vuaden takuu muttei vaan ollu. Kuin näi saada käydä. Kuka vastuussa.

• LaatuErkki

itsekin olen ollut pikkufirmoissa ja vedottiin ostajiin tuolla samalla kliseellä. Meilläkin tehtiin paskaa ja sutta vaikka olimme huomattavasti kalliimpia kuin muut :))

• Neitokainen
        A.DONIS kirjoitti:

jos asiat on kirjallisesti sowittu niin sitä saa mitä tilaa tai ei maksa :=)
        ja juuri tuo älyttömän halwalla luwataan asiakkaalle mitä waan?
        jos se on paperilla ja urakalla se pitää
        eikä lopullista laskua tarwi maksaa ennen kuin asiakas on hywäksynyt työn ja työn jäljen :=)

Miksi kaksois W käytät?,,,?. Suomenkielessä riittää ihan pelkkä V, ja varmaan tullaaan ymmäretyksi.
        Pisti vaan silmään:).

• Neitokainen kirjoitti:

Miksi kaksois W käytät?,,,?. Suomenkielessä riittää ihan pelkkä V, ja varmaan tullaaan ymmäretyksi.

lukenut mitä kirjoitin tjn
        tuo tuplawee on wuosien takaa eri foorumista jäänyt tapa :=)
        ja lisäksi :=)
        miksi suomen kielessä on tuo monen wihaama minun käyttämä tuplawee :=)

• SILMÄÄSI
        Neitokainen kirjoitti:

KOVASTIKIN?

ITSE ET YMMÄRRÄ EDES TEKSTISI OTSAKKEESTA TOTEAMUKSEN JA KYSYMYKSEN VÄLISTÄ EROA. AINAKIN MERKKEJÄ KÄYTÄT MITEN SATTUU. TOIVOTTAVASTI TÄMÄ EI NYT SATTUISI SIIHEN TOISEN SILMÄÄSI. JOS PISTELEE LIIAN USEIN, NIIN VOI MENNÄ NÄKÖ.

• remppa reiska

aina oon tehny remontit itse .....
      ja jokakerta oon tullu huijatuks.

• helppoa kuin mikä

Ole rehellinen itsellesi niin, et tule itsesi huijaamaksi.

• remppa reiska

aina oon tehny remontit itse .....
      ja jokakerta oon tullu huijatuks.

• keijospede

Ei kiinnosta.

• kwekwe

miksi aina typery aihesta.....
        ei mua kiinosta!

• tttvvv

viime laman aikana työn tilaaja jätti joskus maksut maksamatta! yrittäjä jäi nuolemaan näppejään??

• jalna43

Muutama viikko sitten kävin muutamassa kaupungin sisustus- ja rautakaupassa pyytämässä tarjousta saunaremontista. Sanoin, että remontti tehdään ja tiedän mitä haluan ja nyt haluan tietää mitä ne maksaa. Kävin sisustussuunnittelijan luona, kirjattiin kaikki ja lupasi ottaa pian yhteyttä. Luulin, että valtakunnalliset ketjut ovat luotettavia ja haluavat tarjota tarvikkeita ja tekijät. Ei kuulu edes tarjousta!! Olen jo karhunnut tarjousta! Hei, tällaisena aikana on varaa olla ylimielinen ja jättää tarjoamatta! Miten sitten remontin tekijät? Kuka tässä vielä uskaltaa ottaa ulkopuolista remontintekijää kun tarvikkeetkin ovat tiukassa??? Täytyy ihmetellä.. Ja harmi tietenkin yrittäjävetoisen kauppiaan puolesta, mahtaakohan tietää miten henkilökunta toimii?

• tarkkana.

Omaa kokemusta on siitä, että taloon oltiin vaihtamassa sähkökeskusta ja johdottamassa paria huonetta uusiksi. Urakkaa sovittaessa sovittiin uuden keskuksen tyyppi ja hinta.

Urakan edetessä firma muutti omavaltaisesti keskuksen tyyppiä isommaksi, ja hintakin paljastui isommaksi koska sovittua hintaa nimitettiin yllättäen alvittomaksi. Eli sovittuun hintaan tuli laskutusvaiheessa alvi vielä päälle.

Lisäksi asentajat lisäilivät laskuun ihan omia mystisiä tuntejaan, ja kävivät alvariinsa ajelemassa tukussa. Kummallista, ettei pakettiautoon mahdu kerralla kaikkia tarvikkeita, kun urakkakin oli sentään laadittu ja suunniteltu ennakolta. Välillä ajelivat vaikka hakemassa yhtä pistorasiaa.

Ja asiakas maksaa.

• Ammattirakentaja

Tuo toimintatapa viittaa täysin ammattitaidottomaan työhön. Eihän urakoitsijan velvollisuus ole tyhjentää asiakkaan kassaa, vaan yrittää saada mahdollisimman edullisesti laatua. Kuluttaja-asiakkaalle tulee antaa hinnat alvillisena. Aina kannattaa myöskin kysyä hintamuutos etukäteen ja pyytää selvitys, miksi näin tehdään.

• kysymys,

olitko tehnyt kirjallisen urakkasopimuksen? Jos olit, ei sinun olisi tarvinnut olla huolissasi urakoitsijan ajankäytöstä, muussa kuin aikataulumielessä. Ja silloin maksoit "mystisistä" tunneista turhaan.
        Jos sopimus oli suullinen, on vaikea näyttää sitä jälkikäteen toteen.

• asiakas tyytyväiseksi.

Tosi asia on että sähkömiehen pitäisi etukäteen ilmoittaa kaikista urakkaan liittyvistä muutoksista ja kysyä niistä asiakkaalta mutta ymmärtäkää hyvät ihmiset että aina ei työntekijälläkään ole vaihtoehtoja..jos urakkaa on esim ollut suunnittelemassa maallikko joka ei ymmärrä hommista hölkäsen pöläystä on jotkin muutokset turvallisuudenkin kannalta pakollisia.. jospa sitä keskuksen tyyppiä ei ollutkaan saatavilla tai sitten se ei vastannutkaan teidän tarpeitanne?..kuitenkin urakoitsijan olisi pitänyt ensinnäkin kysyä ja toimittaa työt alun perin sovittuun hintaan..itsepä on luvannut..jos osat maksavat enemmän kuin on mennyt lupaamaan niin loppu on pois omasta pussista..asiakkaan ei pidä maksaa enemmän kuin on sovittu!

• Make60

Et ole tehnyt kunnollista uarkkasopimista missä on kiinteä hinta joka sisältää kaikki urakkaan liittyvät työt ja jos työ ei ole määrättyyn päivämäärään mennessä valmis niin pitää olla sakkopykälä mikä tarkoittaa sitä että urakan hinta on vaikka 10000€ ja homma pitää olla valmis 15.6.09 niin jos ei ole niin sakko on 2000€ eli maksat remontista vain 8000€. Jos urakoitsija ei tähän suostu niin pitää valita toinen urakoitsija. Kolmanneksi kaikki urakkaan liittyvät työt paperille niin ei voi urakoitsija jälkikäteen valittaa ettei kuulu urakkaa ja samoin kaikki tukussa käynnit sisältyvät urakkahintaan ja muut matkakulut niin ei tule mitään lisäkustannuksia. Eli otatte avaimet käteen urakan niin ei tarvitse tapella ja muistakaa ettei mitään ennakoita makseta. Jos haluatte vielä säästää niin hankkikaa kaikki tarvittava materiaali itse kaupasta niin saat hyvät alllennukset.

• urakoirsija!
        Make60 kirjoitti:

Et ole tehnyt kunnollista uarkkasopimista missä on kiinteä hinta joka sisältää kaikki urakkaan liittyvät työt ja jos työ ei ole määrättyyn päivämäärään mennessä valmis niin pitää olla sakkopykälä mikä tarkoittaa sitä että urakan hinta on vaikka 10000€ ja homma pitää olla valmis 15.6.09 niin jos ei ole niin sakko on 2000€ eli maksat remontista vain 8000€. Jos urakoitsija ei tähän suostu niin pitää valita toinen urakoitsija. Kolmanneksi kaikki urakkaan liittyvät työt paperille niin ei voi urakoitsija jälkikäteen valittaa ettei kuulu urakkaa ja samoin kaikki tukussa käynnit sisältyvät urakkahintaan ja muut matkakulut niin ei tule mitään lisäkustannuksia. Eli otatte avaimet käteen urakan niin ei tarvitse tapella ja muistakaa ettei mitään ennakoita makseta. Jos haluatte vielä säästää niin hankkikaa kaikki tarvittava materiaali itse kaupasta niin saat hyvät alllennukset.

et vissiin ymmärtänyt että kyseessä oli tuntilaskutus perusteinen työ!

jos urakoitsija lähtee saneeraamaan vanhaa mökkiä tms.. niin siitähän ei urakoitsija voi tehdä tarkkaa urakka tarjousta niin ajallisesti kuten ei summankaan kannalta jos ei ammuta todella summa yli ja samalla aikataulua.
        olisikos tämä menetelmä sitten asiakkaan kannalta se paras vaihtoehto jos ei projektin aikana löydykkään mitään yllätyksiä niin asiakas maksaa turhaan todella ison urakkasumman muutaman päivän työstä missä pitikin varauksien takia mennä pari kuukautta!
        uutta voi rakentaa helposti urakkasopimuksilla ja urakka aikataululla mutta mitenkäs sitten käy jos teert mummonmökin peruskorjauksesta urakan ja löydät pienen purkutyön jälkeen homeiset niskat tai vuotavan katon? kuska urakka sopimuksessa ei ole nääistä mitään mainintaa niin jätetäänkös ne ale ja rakennetaan vain ne päälle mitkä on sopimuksessa? jos teet näin niin kuka korvaa? asiakas!
        meidän firmassa on jätetty useita projekteja tekemättä juuri kyseisten ongelmien takia koska asiakas ei ole ymmärtänyt että yhtään vikaa ei voi esim rakenteisiin jättää koska muuten teet turhaa työtä ja asiakkaalla menee rahat kuin kankkulan kaivoon koska joutuu pian tekemään saman uudestaan kun katto notkahtaa keskeltä metrin reunoja alemmas!
        asiakasta pitää informoida heti kun jotain vikaa löytyy ja tehdä siitä uusi sopimus ja antaa asiakkaalle myös oikeus kilpailuttaa ko: työ urakka sopimuksen ulkopuolelta,
        ennen kun alatte jappasemaan mikä on urakoitsijalta huijausta ja mikä silkkaa mahdottomuutta niin älkää kirjoitelko mitään yliampuvaa tekstiä!

ymmärrän hienosti osan noista kirjoituksista mutta osassa taas ei ole käytetty järjen hiventäkään ennen kun kirjoitetaan!

joillekkin on tosiaan parempi kun tekee itse! saapahan korjatakkin itse!

• ihmiset tosiaan noin tyhmiä?
        olet sopinut urakan?
        wai eikö sulla ollut paperilla noit sowittuja asioita?
        ei firma muuta ominpäin mitään kirjallisesti sowitusta ilman tilaajan suostumusta :=)
        ja perustelut pitää löytyä jos jotain waihdetaan ja taas asiakkaan suostumus :=)
        urakkasopimus on aina kiinteä ja se pitää oikeudessakin!

• urakoirsija! kirjoitti:

et vissiin ymmärtänyt että kyseessä oli tuntilaskutus perusteinen työ!

jos urakoitsija lähtee saneeraamaan vanhaa mökkiä tms.. niin siitähän ei urakoitsija voi tehdä tarkkaa urakka tarjousta niin ajallisesti kuten ei summankaan kannalta jos ei ammuta todella summa yli ja samalla aikataulua.
        olisikos tämä menetelmä sitten asiakkaan kannalta se paras vaihtoehto jos ei projektin aikana löydykkään mitään yllätyksiä niin asiakas maksaa turhaan todella ison urakkasumman muutaman päivän työstä missä pitikin varauksien takia mennä pari kuukautta!
        uutta voi rakentaa helposti urakkasopimuksilla ja urakka aikataululla mutta mitenkäs sitten käy jos teert mummonmökin peruskorjauksesta urakan ja löydät pienen purkutyön jälkeen homeiset niskat tai vuotavan katon? kuska urakka sopimuksessa ei ole nääistä mitään mainintaa niin jätetäänkös ne ale ja rakennetaan vain ne päälle mitkä on sopimuksessa? jos teet näin niin kuka korvaa? asiakas!
        meidän firmassa on jätetty useita projekteja tekemättä juuri kyseisten ongelmien takia koska asiakas ei ole ymmärtänyt että yhtään vikaa ei voi esim rakenteisiin jättää koska muuten teet turhaa työtä ja asiakkaalla menee rahat kuin kankkulan kaivoon koska joutuu pian tekemään saman uudestaan kun katto notkahtaa keskeltä metrin reunoja alemmas!
        asiakasta pitää informoida heti kun jotain vikaa löytyy ja tehdä siitä uusi sopimus ja antaa asiakkaalle myös oikeus kilpailuttaa ko: työ urakka sopimuksen ulkopuolelta,
        ennen kun alatte jappasemaan mikä on urakoitsijalta huijausta ja mikä silkkaa mahdottomuutta niin älkää kirjoitelko mitään yliampuvaa tekstiä!

ymmärrän hienosti osan noista kirjoituksista mutta osassa taas ei ole käytetty järjen hiventäkään ennen kun kirjoitetaan!

joillekkin on tosiaan parempi kun tekee itse! saapahan korjatakkin itse!

Urakkaa sovittaessa sovittiin uuden keskuksen tyyppi ja hinta.

eli mistään tuntiweloituksessa ei ollut puhe waan urakasta :=)
        ja sähkötöissä jos katto retkahtaa niin se ei ehkä siis "ei ehkä" ole ko urakoitsijan syy :=)

• sikkerin pippuri

Laissa on määrätty, että alv pitää ilmoittaa jokaisessa tarjouksessa ja laskussa. Jos tarjouksessasi siis lukee alv 0% lisää summaan suoraan 22%, mutta jos alv.tä ei ole ilmoitettu se sisältyy hintaan ja sitten vaan viranomaisilta lisää apua tinkaamaan.

• vklisi35

otitko tosiaan selvää asiasta ennen kuin pyysit sähkärit paikalle....oliko sama pääsulake koko kuten ennen ? ja mihin sähköjä laitettiin ....jos vanha talo niin uusimisessa esim:kaikki ulkopistorasiat,kosteantilan pistikset on oltava vikavirran takana eli normaali sulake ei kelpaa...ja uusi maksaa moninkertaisesti tavalliseen automaattisulakkeeseen verrattuna,toki ihmettelen kuinka sähkärit eivät ole kerta katsomalla saaneet paperille mitä tarvitaan...tavallaan sinua on pissattu silmään :)

• SaimaHa

Tuulilasin keskustelupalstalta lainattua:

"Tuttavaani kohtasi yllätys, kun remontin tehnyt yritys olikin Virolainen ja verottaja ei hyväksynyt kotitalousvähennystä! "

Näin: "Yhdet ja yhteiset markkinat" .... Kansa kyllä elää jo EU-euroopassa , mutta milloin virkamiehet aikovat liittyä Unioniin ?

• Suomi Duunari

Joo,o Ottakaa te virosta halpatyövoimaa niin loppuu suomalaisten yrittäminen kokonaan. Ammattitaidotonta paska sakkia.
        Suomalaisella yrittäjällä kun on omat kulunsa yrityksen pyörittämisestä!
        On nähkääs maksettava ne alvit ja ennakkoverot ja sen lisäksi on vastuuvakuutukset ja tapaturmavakuutukset yel maksut yms. Ja siitä pitäis jonkinlainen liksakin viel yrittäjän saada itselleen!
        Että terve vaan tyhmät!
        Jos tolikat niinku ymmärtää mistä tuntiveloitushinta koostuu!
        Ei ole milloinkaan se halpa ja hyvä kohdannut ja tuskin kohtaa remontti/rakennustöissäkään!
        Olen sitämieltä että suomalaista yrittämistä jos ei pidetä yhteisvoimin pystyssä niin Täällähän häärää kohta punikit ja tekee mitä tahtoo!
        Kävinpäs tuossa vuonna 2007 korjaamassa omakotitaloa jonka nämä "halvat/hyvät" olivat bykanneet pystyyn mutta kun jotenki olkkarin lämpöpatteri jäätyi joulun alla 2007 no niin nyt tulee se halapa, asia tutkittiin ja otettiin seinä auki ja hupsista sieltähän oli unohtunut villat pois vallan kokonaan, niin hyvin oli tehty ettei ollut muistettu tai no miten vaan laittaa myöskään eristeitä kyseisen seinän ikkunoihin!
        ETTÄ SE SIITÄ HALVASTA TYMÄT!

• Suomalainen Yrittäjä

Juu niillä virolaisilla kun ei ole alv systeemiä ollenkaan, saati sitten vero seurantaa että mihinkä niitä veroja maksetaan ja maksetaanko niitä ylipäänsä mihinkään ja siksi niitten hommia ei saa kotitalousvähennyksiin!
        Virossa vaaditaan kirvesmiehiltä ja muiltakin ammattilaisilta ammattipassi, eli koulutusta pitää olla ja sen vuoksi ne hakeutuu tänne töihin kun suomessa ei vaadita mitään kunhan vain on nähnyt joidenki tekevän raksahommia!
        Meillä suomessa kun on ihmiset niin kateellisia ja mistään ei kukaan haluaisi maksaa mitään!
        Ei täällä pärjää kuin maahanmuuttajat ja muut sosiaalipalveluja saavat (holistit, nuoret eläkeläiset)

• kuin suomalainen

Mihin siinä mitään kotitalousvähennystä tarvitaan?

• eläkkeellä
        Suomi Duunari kirjoitti:

Joo,o Ottakaa te virosta halpatyövoimaa niin loppuu suomalaisten yrittäminen kokonaan. Ammattitaidotonta paska sakkia.
        Suomalaisella yrittäjällä kun on omat kulunsa yrityksen pyörittämisestä!
        On nähkääs maksettava ne alvit ja ennakkoverot ja sen lisäksi on vastuuvakuutukset ja tapaturmavakuutukset yel maksut yms. Ja siitä pitäis jonkinlainen liksakin viel yrittäjän saada itselleen!
        Että terve vaan tyhmät!
        Jos tolikat niinku ymmärtää mistä tuntiveloitushinta koostuu!
        Ei ole milloinkaan se halpa ja hyvä kohdannut ja tuskin kohtaa remontti/rakennustöissäkään!
        Olen sitämieltä että suomalaista yrittämistä jos ei pidetä yhteisvoimin pystyssä niin Täällähän häärää kohta punikit ja tekee mitä tahtoo!
        Kävinpäs tuossa vuonna 2007 korjaamassa omakotitaloa jonka nämä "halvat/hyvät" olivat bykanneet pystyyn mutta kun jotenki olkkarin lämpöpatteri jäätyi joulun alla 2007 no niin nyt tulee se halapa, asia tutkittiin ja otettiin seinä auki ja hupsista sieltähän oli unohtunut villat pois vallan kokonaan, niin hyvin oli tehty ettei ollut muistettu tai no miten vaan laittaa myöskään eristeitä kyseisen seinän ikkunoihin!
        ETTÄ SE SIITÄ HALVASTA TYMÄT!

nyt täytyy kyllä vastata näihin virolais-halpatyöläis-huono ajatuksiin.
        Aikoinaan tein ok-taloa.Asiakkaalla oli virossa opiskelukavereita joita halusi Suomeen
        töihin.Yksi alan mies ja 2muusikkoa(rock-etno).Varauksella suostuin kun luvat olivat kunnossa.Maksoin aivan minimiä.Viikon työn jälkeen pidettiin työmaakokous,jossa
        monulla oli ilo ilmoittaa kavereille palkan korotuksesta.Niin hyvää jälkeä ja niin ripeää
        oma-aloitteista toimintaa ei suomalaisilla tekijöilläni ikävä kyllä koskaan ole ollut.
        Sen jälkeen tämä porukka oli joka kesä työmaalla.Edelleen ,vaikka itse olen jo eläkkeellä
        suosittelen kavereita pienurakoitsijoille,joskin kaikilla jo rupeaa olemaan ammatit
        Virossa ja palkkataso siellä on noussut,niin kiinnostusta ei niin ole.Mutta aivan turha
        kansaa arvostella niin monta suomalaista sutta olen nähnyt ja ehkä joku joskus
        joutuu korjaamaan jotain minunkin jälkeeni.Vielä ei niitä ole tullut korviini ja takuu
        pelaa niinkauan kuin henki pihisee niin tai oikeastaan se jo pihisee,kun sen takia
        eläkeellä olen.
        Vielä hauska tapahtuma näitten virolaisten kanssa.Pyysivät syksyllä Viroon järjestämälleen musiikkifestareille.N150 km Tallinnasta.Bussilla pääsi 20km päähän.Loppu kävellen.N5km metsään jonne olivat raahanneet generaattorit.vanhat sotilastelta ym.Yöllä 12 aikaan olimme perillä .Rokki soi,mutta minä nukahdin alta aikayksikön,Seuraavana päivänä sitten sain tutustua
        virolaisiin ja venäläisiin rokkareihin ja pääsin virolaislehtien haastatteluihin,kun ihmettelivät,että mitäs suomalaispappa viron rokkareilla tekee.No toistakertaa en ole jaksanut lähteä.

• potkii
        Suomalainen Yrittäjä kirjoitti:

Juu niillä virolaisilla kun ei ole alv systeemiä ollenkaan, saati sitten vero seurantaa että mihinkä niitä veroja maksetaan ja maksetaanko niitä ylipäänsä mihinkään ja siksi niitten hommia ei saa kotitalousvähennyksiin!
        Virossa vaaditaan kirvesmiehiltä ja muiltakin ammattilaisilta ammattipassi, eli koulutusta pitää olla ja sen vuoksi ne hakeutuu tänne töihin kun suomessa ei vaadita mitään kunhan vain on nähnyt joidenki tekevän raksahommia!
        Meillä suomessa kun on ihmiset niin kateellisia ja mistään ei kukaan haluaisi maksaa mitään!
        Ei täällä pärjää kuin maahanmuuttajat ja muut sosiaalipalveluja saavat (holistit, nuoret eläkeläiset)

no siinähän yksi kateellinen vastaa.On sentään rehellinen kateudessaan.

• -euro
        kuin suomalainen kirjoitti:

Mihin siinä mitään kotitalousvähennystä tarvitaan?

virolaisen taskussa on pois suomalaisen/suomalaisten taskusta. ja siinä nyt ei ole kertakaikkiaan mitään järkeä.

• Tomppak

No niinpä, halvallako ei saa hyvää?
      Miksei saisi, pitää ottaa selvää asioista ja tettää urakka vain sellaisella jonka kanssa on itse samaa mieltä.
      Jos ei keskustele loppuun asti urakan vaiheista ja miten kyseinen porukka ne tekee, niin turha kai sitä on pierrä enää paskat housuissa.
      Tottakai ne porukat teitä kusettaa, mistä luulette heidän saavan muuten kunnon liksaa?
      Miltäs kuulostaa kun akka soittaa firmaan että tarvitsee laatoitukseen pieneen vessaa...firma lähettää ukkelin paikalle ja mies kertoo että tommoset 2000€ olis laatoituksen teko siistiin vessaan jonka koko on noin 2 m2....
      Siis pimeänä, koska muuten se on paljon kalliimpi:)
      No, mikäs siinä jos laatat tulee sitten firmasta...
      firma on tässä vaiheessa pois pelistä ja työntekijä on napannut keikan välistä itselleen...
      vessa valmistuu 3 päivässä ja kaakelit ovat ihan päin vittua asennettu, kauhea sotku eteisessä ei kuulu miehelle koska ei sovittu siivouksesta siellä;:)
      Kuittia ei tule, ei tiedä yhtään edes kuka sen teki koska itse asiassa mies vaihtui kesken kaiken projektin kuluessa:)
      sitten käy vielä niin että putki ei ollut kunnolla kiinni lavuaarissa ja kaakelin sauma oli auki ja päästi vedet sisään seinään...
      alakerrasta valitetaan kun vettä tihkuu katosta...
      Kuka korvaa?
      Akka korvaa itse ei edes vakuutus auta:)
      Firmaan soitto ei auta mitään koska firma ei ole sopinut yhtään mitään, haha.-
      Minä varoitin koko ajan akkaa alusta lähtien, mutta hän ei kuunnellut kun oli niin halpakin:)
      itse olisin tehnyt projektin 1500:lla mutta kun en ole ammattimies niin se ei kelvannut.
      Näitä on paljon, kaverit kun tekevät koko ajan pimeänä näitä laatoituksia ja kylppäriremontteja, niistä tienaa todella hyvin eikä takuita tarvitse antaa monessakaaan kohteessa.
      Esim vessan pöntön vaihto maksaa 750€ ihan normaalisti tänä päivänä, ei alle kannata edes tehdä:D
      Jos ei itse tiedä mitään asiasta ja luottaa "ammattimieheen" joutuu maksamaan AINA kovemman hinnan mukaan!

• vasta-alkanut yrittäjä..

itse olen kokenut nuoresta iästä huolimatta ammattitaitoinen ja hyvän työn jäljen omaava tuore rakennusalan yrittäjä.kyllä se minun kohdallani ainakin vaan on niin että hintaa on aluksi pakko polkea jotta työtä saa ja pystyy perheen elättämään,en ole halvin mutta ehkä keskivertoa halvempi.ennen kuin asiakaskunta on hankittu niin pakko se on halvalla myydä mutta myös vakuuttaa että työnjälki on hyvää.ja millään muulla et voi asiakasta vakuuttaa kuin työnjäljellä.kyllä sieltä sitten aikanaan tippuu pois ne paskantyöntekijät oli ne sit kalliita tai halpoja mutta hyvää työnjälkeä tekevät pysyvät,niitten kohdalla ratkaisee sit työn riittävyys siinä onko halempi vai kalliimpi!!Terveisin:tuore yrittäjä

• suusta suuhun
        vasta-alkanut yrittäjä.. kirjoitti:

itse olen kokenut nuoresta iästä huolimatta ammattitaitoinen ja hyvän työn jäljen omaava tuore rakennusalan yrittäjä.kyllä se minun kohdallani ainakin vaan on niin että hintaa on aluksi pakko polkea jotta työtä saa ja pystyy perheen elättämään,en ole halvin mutta ehkä keskivertoa halvempi.ennen kuin asiakaskunta on hankittu niin pakko se on halvalla myydä mutta myös vakuuttaa että työnjälki on hyvää.ja millään muulla et voi asiakasta vakuuttaa kuin työnjäljellä.kyllä sieltä sitten aikanaan tippuu pois ne paskantyöntekijät oli ne sit kalliita tai halpoja mutta hyvää työnjälkeä tekevät pysyvät,niitten kohdalla ratkaisee sit työn riittävyys siinä onko halempi vai kalliimpi!!Terveisin:tuore yrittäjä

tieto kulkee kuin viidakkorumpu
        hyvät jää ja paska lähtee
        on siinä sitten yksi tai viis tähtee
        se hyväkin viljelee hyvää
        koska siinä kärsii se oma imago
        vedättäjillä on perässään
        pilvin pimenin niitä vedättäjiä.

• Artesaanimaalari

Että ihmisille myydään vaikka mitä ja missä muodossa. Usein remontointitarjouksia tekevä ja kustannuksia suunnitteleva ei olekkaan itse työntoteuttaja/ tekijä, joten kannattaa olla tarkka, mitä ja kenen kanssa sovitaan. Kysykää tarjouspyyntöä jättäessänne tai tarjouksen saadessa kuka tai mikä yritys suorittaa itse työn ja onko näyttöä aiemmista suoritteista.
        Nykyään käytetään niin paljon aliurajkoitsijoiden aliurakoitsijoita, että joskus ketjua onkin lähes mahdotonta selvittää. Mutta se jolle maksatte sopimanne työn ON VELVOLLINEN TAKAAMAAN TYÖNLAADUN, tiesitte tekijää tai ette.
        Eli toisaalta, ei ole mitään merkitystä, asiakkaan kannalta, kuka itse työn suorittaa oli se virolainen tai savolainen. Sillä työn takuun antaa työntekijä myyjäosapuolelle, joka takaa taas asiakkaalle. Myyjä on vastuussa sopimastaan asiakkaan kanssa, kuten taas työntekijä, sovitusta myyjän kanssa.
        Myyjä toimii petturimaisesti, jos velottaa käsittämättömän ylilyötyjä hintoja ja tilaa työn ammattitaidottomalta yrittäjältä.
        Kaikki lähtee aina työn huolellisesta kartoituksesta, mahdollisine muutosriskeineen ja se vaatii rakennusalan vahvaa ammttitaitoa ja tuntemusta.
        Aina voi ja tuleekin yllätyksellisiä muutoksia vastaan työn edetessä, myös ammattilaisille.
        Esimerkiksi, rakenteiden huonokuntoisuutta on vaikea arvioida, kun ne ei ole näköhavaittavissa. Näin saattaa tulla perusteellisempaa remontoitavaa eteen ja se joko muuttaa suunnitlemia ja hintaa tai sitten ei. Siitä päättää maksava asiakas, joten muutos tarpeesta on aina infottava asiakasta ja annettava tälle mahdollisuus itse päättää, kuinka hänen kannaltaan parheiten toimittaisiin.
        Ammatti-ihmiset osaavat kyllä kertoa muutoksiin aiheutuvat syyt ja seuraukset, kuten myös välttämättömien, tarpeellisten ja vähemmän tarpeellisten muutoksien tarve.
        Voin nyt kyllä myös varmalla kokemuksella kertoa, että on aivan turha joka käänteessä syyttää virolaisia tai venäläisiä työntekijöitä osaamattomuudestaan. Minulla on kokemusta suomalaisena maalarina molemmista samalla työmaalla useaankin otteeseen ja he osottautuivat todella huolellisiksi ja ammattitaitoisiksi rakenusalan työntekijöiksi, että kyllä suomalaisia sössijöitä on ihan yhtälailla työmailla, sikäli kun puhutaan ammattitaidottomuudesta.
        Ja edelleenkin, työnteettäjän täytyy taata ammattiremontoija, joten myyjän tehtävä on palkata ammattiurkoitija ja kyllä hänellä on tieto mitä ja ketä palkkaa työtä tekemään.

Rakennusalan ammattitaito on hiipumaassa rakennusväen ikääntymisen myötä maassamme. Luottakaa siihen kuitenkin , että kyllä vielä ammattilaisia syntyy uusiakin kaiken aikaa ja älkää tuomitko kaikkia jos joku on mielestänne toiminut ja tehnytkin väärin, sillä kyllä markkinoilla on paljon eri ammattikuntien laatuosaajia.
        Tarkkana vaan, mitä olette ostamassa ja sitkeetä tarkkaavaisuutta, niin karsitaan yhdessä pois epäpätevyys ja epäterve kilpailu joka alalta.
        Onnistumisen iloa kaikkien remontoijien kesään!!!

• Merkkituote

Kyllä sinun pitää ensin hankkia nimenomaan maine eikä asiakaskuntaa. Tuskin sama asiakaskunta (muutama) tilaa sinulta remonttia alvariinsa jos kerran teetättää jotain. Mutta nimenomaan laadulla ja edullisuudella-kin maineesi lähtee kiertoon viidakkorumpuna ja asiakaskunta alkaa lisääntyä pikku hiljaa. Voi olla että joudut "kituuttamaan" 3 - 4 vuotta ennen kuin tilanne alkaa vakiintua ja töitä olla niin tarpeeksi, jotta voit tarkistaa hintojakin ylöspäin. Kannattaa jossain välissä hieman mainostaakin. Ja muistaa kertoa keille olet tehnyt remppoja, he kertovat mielellään ja suosittelevat työnjälkesi perusteella. Tuoreelle yrittäjälle onnea menestykseen, se ei välttämättä tule joustavasti, vaatii tiukkaakin aikaa joskus, mutta ennen pitkää menestys joko palkitaan tai verottaja kippaa firman nurin. Varo siis verottajaa joka on vihollinen numero 1. Pankki on vihollinen numero 2 eli pyri siihen että sinun tarvitsee ottaa lainaa mahdollisimman vähän. Nosta mieluummin firmastasi yksityisottoina mutta sitäkin kohtuudella.

• Merkkituote kirjoitti:

Kyllä sinun pitää ensin hankkia nimenomaan maine eikä asiakaskuntaa. Tuskin sama asiakaskunta (muutama) tilaa sinulta remonttia alvariinsa jos kerran teetättää jotain. Mutta nimenomaan laadulla ja edullisuudella-kin maineesi lähtee kiertoon viidakkorumpuna ja asiakaskunta alkaa lisääntyä pikku hiljaa. Voi olla että joudut "kituuttamaan" 3 - 4 vuotta ennen kuin tilanne alkaa vakiintua ja töitä olla niin tarpeeksi, jotta voit tarkistaa hintojakin ylöspäin. Kannattaa jossain välissä hieman mainostaakin. Ja muistaa kertoa keille olet tehnyt remppoja, he kertovat mielellään ja suosittelevat työnjälkesi perusteella. Tuoreelle yrittäjälle onnea menestykseen, se ei välttämättä tule joustavasti, vaatii tiukkaakin aikaa joskus, mutta ennen pitkää menestys joko palkitaan tai verottaja kippaa firman nurin. Varo siis verottajaa joka on vihollinen numero 1. Pankki on vihollinen numero 2 eli pyri siihen että sinun tarvitsee ottaa lainaa mahdollisimman vähän. Nosta mieluummin firmastasi yksityisottoina mutta sitäkin kohtuudella.

käsi kädessä maine ja asiakaskunta :=)
        koska tyytywäinen asiakas kertoo sinusta kawereilleen ja siitä tulee se maine?

• kaikennähnyt

kyllä ne tippuu ne paskatyöntekijät,joo mut niitä on koko ajan tulossa lisää.älä tee halvalla! älä odota et joku muu nostaa sun palkkaas. Paskantekijöitä on ja tulee myös sitä vauhtia,kuin niitä poistuu. (Ja se vielä,minun kahden yritykseni jälkeen),en muuten ole tehnyt konkurssia,enkä tee; Nykyään yrityksen saa "vartissa" mutta lopettaminen kunniallisesti vie kaksi vuotta,ootko ajatellut? Ajatusta,rehellisyyttä ja onnea Sinulle toivon.

• KOKEMUSTA ON
        kaikennähnyt kirjoitti:

kyllä ne tippuu ne paskatyöntekijät,joo mut niitä on koko ajan tulossa lisää.älä tee halvalla! älä odota et joku muu nostaa sun palkkaas. Paskantekijöitä on ja tulee myös sitä vauhtia,kuin niitä poistuu. (Ja se vielä,minun kahden yritykseni jälkeen),en muuten ole tehnyt konkurssia,enkä tee; Nykyään yrityksen saa "vartissa" mutta lopettaminen kunniallisesti vie kaksi vuotta,ootko ajatellut? Ajatusta,rehellisyyttä ja onnea Sinulle toivon.

Olen juuri rakennuttanut omakotitalon, jota tein puoliksi itse olemalla puoliksi työvapaalla.

Näin ollen näin ja työskentelin kaikkien yli 20 eri urakoitsijan seurassa, jotkä kävivät työmaalla. Kokemuksesta voin sanoa, ETTEI URAKOITSIJAN TARJOUKSEN HINNASTA VOI PÄÄTELLÄ TYÖN TULOKSEN LAATUA TAI LOPULLISTA TUNTIMÄÄRÄÄ.

Harva rakentaja sopii urakkapalkkiota, koska se yleensä kusee tekijän nilkkaan: Eli tehdään tuntityösopimuksia, ja annetaan jonkinlainen arvio kuinka kauan projekti kestää

Tuntihintojen vertailu on kuitenkin vaiketa koska
        - On halpoja tekijöitä (19e/tunti) jotka rakentavat sydämmellään, ja ovat huolellisia, mutta ehkä hitaampia
        - On kalliita "laadukkaita" tekijöitä (28-34e/t), jotka kävelevät lankkua edestakaisin, eivätkä saa työtä edistymään

Projektini aikana pistin kaksi "kallista ja laadukasta" porukkaa pihalle heti toisena päivänä, kun työmaalle tultiin maleksimaan. Oli myös näitä standardi ylipuhumisen repliikkejä: "No, kerranhan sitä vain talon rakentaa", ja "laadukas työ maksaa" jolla yritettiin poisselitellä kalliita tarjouksia.

Loput tekijät olivat projektin aikana hyvää porukkaa, vain muutamalle tuli mielestäni jälkikäteen ajateltuna kaikesta huolimatta maksettua turhan paljon

• Merkkituote kirjoitti:

Olen myös yrittäjä, entosin rakennusalalla, olen kanssasi samaa mieltä siitä että yriitäjän suurimmat viholliset ovat verottaja, pankit ja muut yritysten siivellä istuskelevat.

• tmi hki
        pagemaker kirjoitti:

Olen myös yrittäjä, entosin rakennusalalla, olen kanssasi samaa mieltä siitä että yriitäjän suurimmat viholliset ovat verottaja, pankit ja muut yritysten siivellä istuskelevat.

kanssa osaa kyllä elää, ne kun ovat ennakoitavissa etukäteen. Verottaja on velkojistakin pitkäpinnaisin, tiedän useammankin "yrittäjän" jotka ovat käyttäneet tätä hyväkseen. Verottaja kun "lainoittaa" yritystä parikin vuotta kun vaan alvit tilittää. Eli firmaa pyöritetään bulvaanin kautta tuo pari vuotta veroja mistään juurikaan maksamatta. Kilpaile sitten näiden kanssa...

Se, että verottaja kaataa firman tarkoittaa kyllä sitä, että verot on rästissä jo pidemmältä ajalta. Verottajan hidasliikkeisyys ja jähmeys on yksi syy siihen, että nämä harmaat "liikemiehet" saavat rauhassa puuhastella mitä lystäävät. eikä siinä mitään, että ne vievät aina tietyn osan töistä kun pystyvät ne alihinnoittelemaan rajusti mutta kun vielä pilaavat alan maineenkin kelvottomalla työnlaadullaan.

• kokemusta on

pahoja: kaveri tai tuttava jolla on jonkinsortin firma, joka tekee remontteja ja lupaa tehdä edullisesti, kun ollaan tuttavia. Näitten kanssa ei useinkaan tule sovituksi aikatauluista, töistä ja kuluista muuten kuin suullisesti ja näin ei pitäisi tehdä. Vaikka tekijä on olevinaan kaveri ja tuttu niin oman etunsa turvaamiseksi asiakkaan kannattaa aina tehdä mahdollisimman kattava kirjallinen sopimus remontista.

• Että näin...

Kyllä niitä epärehellisiä mahtuu joka ammattiryhmään.

Itse olen huomannut ainakin autokorjaamoiden harrastavan kusetusta. Samoten verottajan. Vakuutusyhtiöiden! Huonekaluliikkeiden! Jne.

• Åke765

onko puuha petet ruvennu huijaamaan,ykskin remonttireiska joka multa yrittää huijata hilloo niin sitä voi ladata lättyyn,tai pahimmassa tapauksessa lähtee sen reiskan miesneitsyys :)

• LL

Kuulostaa tutulta. Meiltä veny 100,000 euron remontti joka piti kestää 2 kuukautta 350,000 euron arvoiseen ja ei ole vieläkin melkeen vuosi myöhemmin kaikki paikat kunnossa!

• työm

Niin ja varmaan urakoitsijasta johtuvaa? Tai sitten itse laskitte budjetin hieman realistiseksi.

• kuolutetut rosvot

siellä ne oiket eosvot liikkuu.

• alas

• höpinöillään.

"Rakennuskonkari" SRV:ltä on huolissaan remonttihuijareista haastattelussaan. Kyseessä on selkeästi yritys kaapata itselleen pienetkin remontit kun isompia ei ole.

24 vuotta rakennusalalla olleena joista 15 vuotta yrittäjänä pk-seudulla voin kertoa törmänneeni muutamiinkin huijareihin.

Tosin nämä huijarit ja tunarit eivät ole rakennusmiehiä, eivät remonttiporukoita, ei alan ammattilaisia eikä pieniä aliurakoitsijoita, vaan näitä pääurakoitsijoita joita herra Kokkila myös edustaa, eli siis valtakunnallisia rakennusliikkeitä.

Valtakunnalliset rakennusliikkeet menevät aina sieltä mistä aita on matalin. Keinoja kaihtamatta jyräten esteet tieltään rahalla, syyllistämällä, kiristämällä sekä katteettomilla lupauksilla.

Kilpailutetaan aliurakoitsijat henkihieveriin ja haetaan sen jälkeen kissojen ja koirien kanssa syytä jättää tehty urakka kokonaan tai vähintäänkin osittain maksamatta.

Nämä valtakunnalliset rötösyritykset tulisi saada pois markkinoilta moraalittomuuden, ammattitaidottomuuden, raskaiden kulurakenteiden ja terveen kilpailun edistämisen vuoksi. Tilalle tulkoon nämä Kokkilan parjaamat ammattiylpeät remonttiporukat, yritykset, jotka pesevät hinnassa ja laadussa kaiken maailman SRV:t ja kumppanit mennen tullen.

• Olli Omakoti

Tuossa vajaa 10 vuotta takaperin kun saimme talon valmiiksi ja autotallikin oli aika mukavassa vaiheessa, tuli kiertävä peltikauppias rännejä tarjoamaan. No, tarkkaa hintaa en saanut setän suusta ulos mutta "Hinta on varmasti sopiva, lupaan sen" -kommentin sain suusta kiskottua ulos. Minä totesin että "Jaa, vai niin sitten" ja käännyin kannoillani ja jatkoin tallin seinän levyttämistä.
        Ukko alkoi vetää rännejä autosta koneella ja kyseli vielä että tarvitaanko tikkaita sun muuta. Sanoin että "kaipa sinne talon katolle jollakin tarttis päästä".
        No, herra katsoi kaikki tarvittavat roippeet tontin nurkkaan ja sanoi että tulee parin viikon päästä sitten asentamaan ne kiinni. Tähän totesin edelleen että "Jaa, vai niin sitten."

Viikon päästä tuli lasku joka olikin oikein sopivan hintainen. Laatuhinta laatutavarasta. Mitään en ollut luvannut ostaa suulisesti enkä kirjallisesti, muuten kuin antanut suullisesti luvan tavaroiden säilyttämiseen tontin nurkalla.
        Soitin herralle ja sanoin että hinta mikä on laskussa on noin kolminkertainen paikalliseen yrittäjään verrattuna. Muistutin lisäksi että en ole luvannut ostaa mitään, ja että hänen tarvikkeensa on edelleen varastoituna tontin nurkalla jonne tulee kahden päivän päästä traktori tasaamaan pihoja. Tiedustelin vielä ihan asiallisesti että minne ne tavarat siitä voidaan siirtää ja kuka sen kuljetuksen maksaa.

Seuraavana päivänä arvoisa yrittäjä tuli käymään ja huusi vaimolleni pää punaisena ja uhkaili vaikka millä. Itse oli tuolloin em. traktoria noutamassa ja saavuinkin juuri sopivasti pihaan kuulemaan parhaat palat peltiyrittäjän aariasta "Vituttaa Suunnattomasti kun ei päässyt ylilaskuttamaan" opus 4.

Sain heppua rauhoittumaan sen verran että volyymi palautui normaalille puheäänen tasolle. Lupasin maksaa 34% hänen laittamastaan laskusta, joka oli tuolloin noin6% enemmän kuin mitä ammattirakennuttajat olisivat maksaneet vastaavanlaiselle peltimiehelle. Kerroin myös tässä vaiheessa, että saisin pellit oikeasti halvemalla samalla kerralla, kun sukulaismies ottaisi asiakkaansa taloon rännit toiselta vastaavalta yrittäjältä.
        Herra suostui kauppaan ja asensi sovittuna ajankohtana rännit ja tikkaat kiinni. Ostin vielä lumiesteet taloon ja talliin samalta herralta, ettei itse tarvinnut niiden vuoksi kiivetä katolle.
        Loppuviimeksi olimme molemmat tyytyväisiä omalla tavallamme. Hän ei ehkä ollut ajatellut että normaali pientalorakentaja olisi ollut niinkin hintatietoinen kuin minä, mutta minkäs minä sille mahdan että puoli sukua rakentaa taloja ihmisille ja hintatiedot olivat hyvin päässä tuolloin...

Olkaa tarkkana, olkaa tiukkana, ja tehkää AINA kirjallinen urakkasopimus tai kappasopimus jos kyseessä on rakentamisen tai remontoinnin osa-alue mistä teillä EI ole itsellänne tietotaitoa. Kun on mustaa valkoisella on helppo tarkistaa molempien osapuolten vastuualueet.

Olli Omakoti
        Pirkanmaa

• Hp

Ikävä kyllä kansa valehtelee niin että korvat heiluu ja jokainen tilaisuus
      tienata vähän ylimääräistä käytetään.
      Suoraan rehelliseenkin kysymykseen on vastaus mikä lie.
      On pakko opiskella remontteihinkin kuuluvia asioita että tietää edes mitä
      tilaa. Remonttioppaita löytyy.
      Ja mikäli ystäväpiirissä on joku asioihin perehtynyt, käyttää tämän henkilön
      tietotaitoa hyväksi. Sieltä löytyy luotettavimmin myös kunnollisesti työntekijät.

• ..tilastoja...

Mitä "halpojen" korjaajien virheet tulevat kustantamaan itku ja hammastenkiristys...
      Halpa on yleensä sutta.

Tietenkin pitää sopia urakkahinta ja ottaa selvää, usealta taholta hintoja. Ammattilaisuus näkyy kyllä hinnoissa, mutta hyvän yksityishankkeen korjaajan takana on suosituksia.

Kirjoittaja ei kai ottanut ammattilaisuudella kantaa työn jälkeen.

• vilunkivileeni

Niin on aina ollut.

• Anonyymi

KAIKKI HUOMIO

Kopioikaa tämä kaikkiin mahdollisiin keskustelupalstoihin:

Tarvitsemme kipeästi apujoukkoja säilyttämään suomen lippuamme tässä sivustolla: http://two.drawball.com/

Jos olet vähänkään isänmaallinen niin tule ja AUTA!

Pro tips:
      - säilytä mustetta 30% -> latautuu nopeemmin
      - väritä kaikki ei kuuluvat värit suomenlipusta pois.
      - ÄLÄ laajenna lippua, me hoidamme sen.
      - pisteillä muste säilyy kauemmin kuin viivoilla

JOS LAGAA:

- vaiha selainta
      - napsauta oikeanpuolista painiketta ja vaiha quality -> low

tee työtä jolla on tarkoitus.
      suomenlippu on komeillu lauantaista asti sivustolla.

Etkö ymmärtänyt? : menet sivustolle -> kun näet pyörivän ympyrän klikkaa suomenlippuun -> klikkaa uudestaan -> väritä ei kuuluvat värit suomenlipun värillä takaisin.

• ikkuna85

olen samaa mieltä

• Tseppa

Luin kirjoitukset läpi ja kiitän onnea ettei näköpiirissä ole niin syvää lamaa joka pakottaisi urakoimaan yksityisille...

• remonttifirmoja

Minä itse kauheasti remppa-asioista tietämättömänä kilpailutin kotiremonttiurakkani useammalla firmalla. Sain eri näköisiä tarjouksia, joista yhden hylkäsin heti tuoreeltaan. Hinta oli tuplasti se, mikä muilla, ja vielä ehtoja, jos on niin tai näin, hinta voi nousta. Eivät käyneet katsomassa, vaikka kaikki muut kävivät (tai olisivat käyneet, peruin osan, koska kiinnostusta kotiremonttini tekoon olikin kaikilta kysymiltäni firmoilta, vaikka olin luullut, että vain osa vastaa).

Selvittelin nettisivustoilta sekä tuttavilta sopivaa eri työvaiheiden hintatasoa ja laskin etukäteen, millä hinnalla saisin itse tarvikkeet.

Loppupelissä mukana oli kaksi firmaa, jotka kiinnostivat. Ennen kuin olin saanut tarjoukset, olin jo kallistumassa toisen puolelle sillä perusteella, että remppamiehet vaikuttivat ammattitaitoisilta ja mukavilta, kun taas toisessa olivat varmaan ammattitaitoisia mutta liian lipeviä ja yrittivät saada minua muuttamaan mm. materiaalivalintojani.

Lopulta valinta oli helppo: tältä miellyttävämmän tuntuiselta parilta tuli könttätarjous joka sisälsi kaikki. Hinta oli aluksi jopa uskomattoman edullinen, mutta syy selvisi: olivat luulleet yhtä materiaaliani huomattavasti halvemmaksi. Lupauduin maksamaan erotuksen, vaikka ei olisi tarvinnut, koska laskin, että heille ei todellakaan olisi jäänyt työstä mitään käteen ilman sitä. Tämän jälkeen hinta oli kohtuullinen. Toisen firman hyllytin, koska he tarjosivat myös tosi edullisen remontin, mutta jättivät kaikki työläät hommat tuntitöiksi. Luulivat kai, ettei nainen ymmärrä, mikä on työlästä mikä ei.

Valitsemani remppamiehet hoitivat homman hyvin paria hämmennystä lukuunottamatta, mutta kellä meillä sujuu työmme jatkuvasti ilman yhtäkään virhettä? Pitivät rehdin laskutushinnan loppuun asti (teetin lisätöitä) ja työn jälki on erinomaista.

Myöhemmin aloitin toisen remontin, ja siinäkin firma on vastuuntuntoinen, mukava ja hoitaa työnsä hyvin. Eivät tee ihan niin pedantin hyvää jälkeä, mutta pari juttua olen ajatellut korjata itse jälkikäteen, enkä valittaa, koska mielestäni kyse on vain luonne-erosta. Jotkut ovat pedantimpia pikkuasioiden suhteen kuin toiset, ja nämä tekevät hyvää jälkeä, mutta eivät ole ihan kaikissa asioissa viimeisen päälle.

Minulla kävi joko tosi hyvä tuuri, tai sitten remonttifirmoissa on myös paljon kunnollisia. Molemmat valitsemani firmat sellaisia, joista kummastakaan en löydä moitteen sanaa, jos normaali inhimillisyyteen kuuluva virhemarginaali otetaan huomioon.

Kriteereinä käytin paitsi numeroasioita, myös fiilispuolta: tärkeää on myös, että kemiat kohtaavat. Silloin on helpompi jutella, kun tulee yllätyksiä, niin kuin molemmissa tapauksissa tuli. Ongelmitta sujui niidenkin hoito, vaikka mulle vähän lisäkustannusta tulikin.

Remonttifirmoille haluaisin antaa yhden vinkin: Se, että on remonttitaidoton nainen ei tarkoita sitä, että olisi ihminen, joka ei osaa ottaa asioista selvää ja kysellä tuttaviltaan sekä ymmärtää remonttiasioiden ja materiaalien periaatteita, vaikkei käytännön taitoja olisikaan. Liian usein törmää siihen, että remonttifirmat luulevat naisen olevan ohjailtavissa ja vedätettävissä. Siksi en ota tuntityöläisiä, vaan urakan. Muuten minun pitäisi seisoa selän takana vahtimassa, että työt tehdään.

Remontin tilaajille huomauttaisin, että laskekaa, millaisille tuntipalkoille remppamiehet pääsevät. Minä vähensin remontin päätyttyä urakkahinnasta sen, mitä olisin itse oletetuin alennuksin maksanut tarvikkeista, alv:n ja sosiaalikustannukset. Loppusumman muutin tehtyyn todelliseen työmäärään verraten kuukausipalkaksi. Pienemmäksi bruttopalkka jäi kuin minulla. Lisäksi tässä ei ole huomioitu heidän kotona tekemäänsä työtä (tarjouksen laatiminen tms.) eikä sitä, etteivät he jokaista hakemaansa työtä saa, vaan joutuvat tekemään myös turhia tarjouksia. Emmehän me kukaan orjatyötä halua teettää!?!

• onko kusetusta

Eli taloyhtiö teettämässä ulkosivuremonttia. Muutama tarjous
        pyydettiin , valittiin toiseksi kallein ja hyvä firma.
        Lainaa taloyhtiö otti noin100.000 euroa enemmän kun tämä tarjous
        oli, eli rahan piti riittää. Mutta kun remontti onkin yli puolessa välissä
        pidetäänkin yhtiökokous, jossa valtuutetaan hallitus nostamaan
        lisälainaa 200.000 euroa,koska alkuperäinen summa ei riitä
        ollenkaan. Jotenkin tuntuu että urakoitsija huijaa ja rankasti.
        Olisihan voinut jo alkuvaiheessa sanoa ette raha riitä ois voinu
        vaihtaa urakoitsijaa. Syyksi ilmoitettiin että ulkosivulautoja
        joudutaankin vaihtamaan enemmän kun oli alussa luultu.

• vasta paska firma

paska firma onkin! Meidän mummokin olisi tehnyt parempaa jälkeä ja jättänyt uhkailut pois. On se kumma että raha kelpaa, mutta ei ole mitään väliä kuinka työt tekee tai jättää tekemättä. Kuulema kiire muualle.. hehän vielä mainostavat: me teemme sen minkä lupaamme! Ajatella kuinka röyhkeätä..

• että kannattaa varoa

muidenkin alojen firmoja, jotka käyttävät nimessään tai markkinoinnissaan sanoja laatu tai luksus. Matti Meikäläinen ja poika osoittautuu usein paljon luotettavamaks kuin Kuninkaalliset luksuslaaturemontit.

• niin totta
        että kannattaa varoa kirjoitti:

muidenkin alojen firmoja, jotka käyttävät nimessään tai markkinoinnissaan sanoja laatu tai luksus. Matti Meikäläinen ja poika osoittautuu usein paljon luotettavamaks kuin Kuninkaalliset luksuslaaturemontit.

taannoin luettiin hesarin sivulta iso mainos, joka mainosti suomalaista laaturakentajaa Lapista. Ikääkääkin oli kertyny mittariin turvallinen määrä.
        No laaturakentaja hommasi työmiehiä sieltä sun täältä, olipa joku kaksinkertainen maisterikin. Arkkitehti piirsi komiat puitteet pienkerrostalolle ja välitysfirma tietenkin kehui maasta taivaisiin rakennutajan, että kohteen. Ja mitä tapahtuikaan ? Aikataulut ei pitäneet läheskään paikkaansa rakennuksissa on niin paljon virheitä ja puutteita, että heikompaa hirvittää. Että kyllä ne suomalaisetkin luxusrakentajat osaa kusettaa porukkaa, joka uskoo "laaturakentajan" sanaan.

• huh........
        niin totta kirjoitti:

taannoin luettiin hesarin sivulta iso mainos, joka mainosti suomalaista laaturakentajaa Lapista. Ikääkääkin oli kertyny mittariin turvallinen määrä.
        No laaturakentaja hommasi työmiehiä sieltä sun täältä, olipa joku kaksinkertainen maisterikin. Arkkitehti piirsi komiat puitteet pienkerrostalolle ja välitysfirma tietenkin kehui maasta taivaisiin rakennutajan, että kohteen. Ja mitä tapahtuikaan ? Aikataulut ei pitäneet läheskään paikkaansa rakennuksissa on niin paljon virheitä ja puutteita, että heikompaa hirvittää. Että kyllä ne suomalaisetkin luxusrakentajat osaa kusettaa porukkaa, joka uskoo "laaturakentajan" sanaan.

kuulostaa tutulta.

Onkos tämä se pellolainen liehuletti, joka luulee saavansa tehdä pääkaupunki seudulla mitä tahansa , kun vain muistaa mainostaa "lappilaista rehellisyyttä"
        On se kumma ettei kukaan valvo, tai pane stoppia moisille "laaturakentajille "

• prinsessa1973

sain loistavan palvelun ko. firmasta.
        nopeaa, ammattitaitoista, siivosivat jälkensä, myyjä oli komea ;) ja kaikki näyttää ok.
        hukatkaa tuo negatiiivinen asenne, urpot.
        t:IITA

• pitää kädestä

me ostaa niiltä. me tehään bisnestä . jos ostaja valinnut meidät se on siinä ja turha poskea aukoa täällä jos ei ostanut halvinta.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      123
      3520
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2346
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1945
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1899
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1711
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1527
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1463
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1428
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1291
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe