Rinnetontin rakennus

loiva vai jyrkkä

Omaan rinnetontin johon pitäisi rakentaa talo.
Olen alustavasti suunnitellut 2009 tv-talo tyyppisen loivanrinteen talon, jossa olisi kaksi lattiataso korotusta.

Olen puntaroinut tontin sopivuutta kun rakennusalan leveydellä (talo kuusi metriä) on korkeuseroa 2,1 metriä.

Jos teenkin puhtaasti kaksikerroksisen talon joka on kapeampi niin korkeusero on luonnollisesti pienempi.

Kumpainen talon malli sopii paremmin tonttiin? Mites teillä jotka olette rakentaneet kaksi kerroksisenrinnetalon olisikko ollut millyttävämpi esim. 2009 tv-talo?

4

1126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...siinä rajalla, että kumpi tahansa siihen on tietyin ehdoin rakennettavissa, joten itse lähtisin haarukoimaan asiaa asumistarpeiden suunnasta. Vedet jakava kysymys on se, löytyykö rinteen sisään tuleville tiloille kysyntää ja sitä kautta "maksajaa".

    • rakentanut

      Meillä ensimmäinen talo oli ns loivan rinteen talo jossa nousua talon sisällä vain 120cm. Toimi erinomaisesti, oli valoisa ja helppokulkuinen.

      Toinen talomme tehtiin jyrkkään rinteeseen (2,30m) jolloin alakerrasta osa on upotettu rinteeseen, tilat 2 krs ja talon päädyssä on vielä oleskelutilat korotettu 40 cm. Upea ja toimiva näinkin, upotettuun tilaan tehtiin tkn, varasto, saunaosasto ja wc-tilat. Khh ja takkahuone tuli rakennuksen päätyihin jolloin niihin saatiin normaalit ikkunat.

      Molemmat talot oli tonteille suunniteltu ja enemmän tai vähemmän itse toteutettu. Henkilökohtaisesti pidän enemmän tuosta loivasta noususta, talo tuntuu todella tilavalta.

      • loiva vai jyrkkä:::

        Niin ehdin jo piirtää noi kaksikerroksisen kuvat, mutta kun tutustuin tuohon loivan rinteen taloon niin se tuntui mukavammalta juuri sen avaruuden takia.
        Joten piirrän uusiksi tuon loivanrinteen mukaan (onneksi en hakenut vielä rak.lupaa).
        Jotenkin tuntuu niin että loivanrinteen talosta saa jotenkin pienempään neliömäärään samat tilat.
        Oliko kalliimpaa rakentaa jyrkän rinteen talo?


      • on mitätön
        loiva vai jyrkkä::: kirjoitti:

        Niin ehdin jo piirtää noi kaksikerroksisen kuvat, mutta kun tutustuin tuohon loivan rinteen taloon niin se tuntui mukavammalta juuri sen avaruuden takia.
        Joten piirrän uusiksi tuon loivanrinteen mukaan (onneksi en hakenut vielä rak.lupaa).
        Jotenkin tuntuu niin että loivanrinteen talosta saa jotenkin pienempään neliömäärään samat tilat.
        Oliko kalliimpaa rakentaa jyrkän rinteen talo?

        kokonaiskuluissa; meillä käytännössä meni muutama tonni enemmän tuon ekan talon sokkeliin kun se tehtiin koko 178m2 alalle (korkeutta min 120 - max 240 cm), eli muutama harkkolava ja betonia sekä täyttöhiekat.

        Nyt 2 krs ratkaisussa sokkeli ei tietenkään ole kuin 142m2 mutta toisaalta maanpaineseinä ja välipohjan ontelolaatat taas lisäsi hintaa. Eli säästät yhdessä ja maksat joka tapauksessa toisessa kohdassa.

        Itse tykkäsin erityisesti siitä loivan rinteen talossa kun näkyvyys oli joka suuntaan koko talon läpi. Huoneet oli tilavia kun ei tarvinnut tilaa portaille (90x120cm), meillä oli 162 asm2 4 tilavaa makuuhuonetta, 2 wc 1 wc/kph normaalien sauna/pesuhuone, khh yms yleisten tilojen lisäksi. Osa talosta oli korkeaa tilaa joka lisäsi avaruutta entisestään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      43
      8305
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4756
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      68
      3582
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2206
    5. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      18
      1847
    6. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1729
    7. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1717
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      363
      1602
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      66
      1263
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      280
      1162
    Aihe