Kukkaron herraksi

oloo

sunnuntai 21.3
Ari ja Tiina Vilander ovat opiskelijapari, joilla on kaksi lasta ja kolmas tulossa. Lapsiperheen taloudenpito opiskelijatuilla on haasteellista, joten pikalainoihin on turvauduttu.

Näin sitä opiskellaan kaikkien sosiaaliluokkien rahan käytöä, joten uskokaas vaan, köyhyys on itse aiheutettua.
Pienyrittäjä, eläkeläine, yksinhuoltaja nyt opiskelijat... missasinko jonkun?

15

1356

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo imurissa.

Kaikki alkoi ja johtuu varmaan siitä super tehokkaasta imurist :))....sehän ei ollut maksanut kuin vaivaiset 1800euroa, luit aivan oikein :))...olikohan imurilla tarkoitus "imuroida" entinen elämä ja aloittaa uusi :))

• Reppanaäiti

Kenenkähän nämä tällaiset opiskelijavanhemmat odottavat elättävän jälkikasvunsa. Lisääntyminen tuntuu olevan hyvin hallussa, mutta lasten ylläpito hieman hakusessa. Vaan kaipa yhteiskunta pitää huolen näistäkin tapauksista.

• Hmmmmmm????

Syöneen näköisiä ja pojalla ilmeisesti ääni juotu?

• 27
        Hmmmmmm???? kirjoitti:

Syöneen näköisiä ja pojalla ilmeisesti ääni juotu?

ei enää korostettu kuinka ulosotto velka kasvaa kokoajan?

Ei myös mainittu että mainoskielto MAKSAA.

• talouden hoito
        27 kirjoitti:

ei enää korostettu kuinka ulosotto velka kasvaa kokoajan?

Ei myös mainittu että mainoskielto MAKSAA.

Huteralla pohjalla nykyään ihmisillä talaudenhoito kun perkema joka väliin otetaan vaan saakeli velkoja.Jotkut pikavipit nykyään mukamas ainut mahdollisuus pärjätä voi hitto kuinkas ennen sitten pärjätty.
        Ajatus siitä että pärjäisi omilla rahoilla on varmaankin kaukaa haettu.

Nykyään ei yritetä pärjätä omilla rahoilla vaan turvaudutaan velkaan ja mistähän se johtuu niin siitä kun sitä velkaa helkkari tuputetaan joka paikasta.

• 14+13
        talouden hoito kirjoitti:

Huteralla pohjalla nykyään ihmisillä talaudenhoito kun perkema joka väliin otetaan vaan saakeli velkoja.Jotkut pikavipit nykyään mukamas ainut mahdollisuus pärjätä voi hitto kuinkas ennen sitten pärjätty.

Nykyään ei yritetä pärjätä omilla rahoilla vaan turvaudutaan velkaan ja mistähän se johtuu niin siitä kun sitä velkaa helkkari tuputetaan joka paikasta.

velan otto ole ihan vapaaehtoista.

Nykyään ei vain enää opeteta mitä; Suu säkkiä myöten tarkoittaa.

Se että kaupat myyvät kaikkea maan ja taivaan välillä ei tarkoita että sitä pitäisi hankkia velaksi tai muiden rahoilla.

Käsittämätöntä ulista MaMuista jotka ajattelevat samoin ylin maan rajojen ja muihin kansallisuuksiin nähden.
        Sosiaalitanttoja taas ymmärtää, sivistyneen empaatisen ihmisen staus on helpompi omia, kun on kansainvälinen ja apua/rahaa voi jakaa ilman omaa pääomaa, jopa saaden siitä itse palkkaa.

• 9
        14+13 kirjoitti:

velan otto ole ihan vapaaehtoista.

Nykyään ei vain enää opeteta mitä; Suu säkkiä myöten tarkoittaa.

Se että kaupat myyvät kaikkea maan ja taivaan välillä ei tarkoita että sitä pitäisi hankkia velaksi tai muiden rahoilla.

Käsittämätöntä ulista MaMuista jotka ajattelevat samoin ylin maan rajojen ja muihin kansallisuuksiin nähden.
        Sosiaalitanttoja taas ymmärtää, sivistyneen empaatisen ihmisen staus on helpompi omia, kun on kansainvälinen ja apua/rahaa voi jakaa ilman omaa pääomaa, jopa saaden siitä itse palkkaa.

uutisissa.
        Uusi velkaantuneiden kasvava joukko on eläkkeelle jäänneet.

Ei osata elää huomattavasti pienentyneillä tuloilla.

Olihan siinä oppimista hammaslääkerin ja silmälasit sai työpaikan sairaskassata, lääkäri oli aina ilmainen ja lääkkeet olivat vuosikausia täysin ilmaisia.
        Työttömyyskassa maksu ja työmatkakulut olivat vähennys kelpoisia.

Noista etuuksista kertyy vuosittain huomattava tulo ja kaiken lisäksi moneeen työsuhteseen kuuluu luontaisetuja; työpaikka ruoka, puhelin, moneen työhön vielä työvaatteet.

• suomimummo
        talouden hoito kirjoitti:

VALTAAN juuri siksi, että he ovat vielä otollisessa iässä monelaisille huijauksille. Ne tyhmimmät suostuvat vieläpä tekemään mitä tahansa, mitä käsketään. Näinhän toimittiin ennen sotiakin. Tämä kehityksen suuntaus Eu -tasolla näyttää epäilyttävän tarkoituksenomaiselta. Niistä nuorista, jotka käyttävät vielä omia aivojaan, mm. armeijan suhteen, heistä on kuulemma tehty EU:ssa jonkin asteen rikollisia, koska he ovat "toisinajattelevia".
        Minäkin olen siis rikollinen, kun tulostan sitä, mitä minun omat aivoni minulle tulostavat ja mitä moraalin tasoa itse kunnioitan. Sitä, mitä minun vanhempani minut kovalla kädellä kasvattivat.

Tämä nykyinen kehitys, jota sanotaan porvarilliseksi kehitykseksi, on samaa vanhaa bolsevismia kuin sotien aikaan. Mutta venäjä ja saksa ovatkin molemmat valekaapuihin verhottuja kommunistimaita. Ei tätä kehitystä muutoin voi tulkita. Rankassa asuvat eivät ole niin automaattisen alistuvia, aivottomia kasvoja. Hehän ovat tuoneet julki sen, etteivät hyväksy kaikkea riistoa ja alistamista.

• Karvahattuporvari
        suomimummo kirjoitti:

VALTAAN juuri siksi, että he ovat vielä otollisessa iässä monelaisille huijauksille. Ne tyhmimmät suostuvat vieläpä tekemään mitä tahansa, mitä käsketään. Näinhän toimittiin ennen sotiakin. Tämä kehityksen suuntaus Eu -tasolla näyttää epäilyttävän tarkoituksenomaiselta. Niistä nuorista, jotka käyttävät vielä omia aivojaan, mm. armeijan suhteen, heistä on kuulemma tehty EU:ssa jonkin asteen rikollisia, koska he ovat "toisinajattelevia".
        Minäkin olen siis rikollinen, kun tulostan sitä, mitä minun omat aivoni minulle tulostavat ja mitä moraalin tasoa itse kunnioitan. Sitä, mitä minun vanhempani minut kovalla kädellä kasvattivat.

Tämä nykyinen kehitys, jota sanotaan porvarilliseksi kehitykseksi, on samaa vanhaa bolsevismia kuin sotien aikaan. Mutta venäjä ja saksa ovatkin molemmat valekaapuihin verhottuja kommunistimaita. Ei tätä kehitystä muutoin voi tulkita. Rankassa asuvat eivät ole niin automaattisen alistuvia, aivottomia kasvoja. Hehän ovat tuoneet julki sen, etteivät hyväksy kaikkea riistoa ja alistamista.

Olen sitämieltä että kaikkeen harmiin ja vahinkoon ovat syyllisiä sossut,kommarit,demarit,ryssät,kommunistiryssät,köyhät,ja kommarit. Ja vieläkö jäi jotain ai niin mamut ja kommarimamut.

• yh 20 vuotta

..vittu saatana. olen ollut yksinhuoltaja, JA EN OLE IKINÄ OTTANUT NOITA PIKAVIPPEJÄ, ENKÄ O T A !!!
      jos joku yh-ottaa, niin ei pidä aina yyhoita morkata

• oloo

• taloustaito hukassa

kun on nähty kaikki kymmenen tarinaa voi jo vetää johtopäätökset? Sanoisin että 90% kaikki velkaantuneet ovat kevytmielisesti velkaantuneita ja eivät edes ole yrittäneet muuttaa taloudenhoitotapojaan, ei ennen kuin tuon ohjelman seurauksena. Väitän vielä, että valta-osa ei opi vastuullista rahankäyttöä, ei edes ko ohjelman innoittamana. Se mikä on opittu pysyy takaraivossa. Olisi mielenkiintoista kuulla/nähdä vaikka kolmen/viiden kuluttua kaikkien ohjelmassa olleiden kuulumiset. Mitä oppivat vai oppivatko mitään?
      Kouluissa pitäisi olla pakollisena aineena taloustaidot. Kaikissa oppilaitoksissa alkaen yläasteelta.

• oppilas 63-64

1962-1963

Meille jaetiin ruutuvihot, sanottiin raha summa jolla piti hoitaa talous, aina kuukauden kerrallaan.
        Vihkoon piti kirjata ruoka ostokset summanan ja painona. Vaatehankinnat hintana ja saada säästöön joka kuukausi. Hinnat piti käydä katsomassa kaupasta kouluajan ulkopuolella, se tuotti harmia, joka kylän kyläkaupassa oli eri hintaisia elintarvikkeita.
        Aineen opettaja pilasi opetuksensa, narisemalla opettajien pienistä palkoista, kuinka joutuu paikkaamaan alusvaatteensa, kun kaikki on kaupasta rahalla ostettava. Hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että köyhät ovat niin laiskoja etteivät edes pese vaatteitaan vaan heittävät likaantuneet pois. Köyhät hänen mukaansa myös söivät itsensä köyhiksi ostelemalla hedelmiä ja paisteja ja fileitä. Useimmat meistä oppilaista tunsivat syvää häpeää opettjan puheista ja siitä miten opetaja on niin tyhmä.

• Taikametsä
        oppilas 63-64 kirjoitti:

1962-1963

Meille jaetiin ruutuvihot, sanottiin raha summa jolla piti hoitaa talous, aina kuukauden kerrallaan.
        Vihkoon piti kirjata ruoka ostokset summanan ja painona. Vaatehankinnat hintana ja saada säästöön joka kuukausi. Hinnat piti käydä katsomassa kaupasta kouluajan ulkopuolella, se tuotti harmia, joka kylän kyläkaupassa oli eri hintaisia elintarvikkeita.
        Aineen opettaja pilasi opetuksensa, narisemalla opettajien pienistä palkoista, kuinka joutuu paikkaamaan alusvaatteensa, kun kaikki on kaupasta rahalla ostettava. Hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että köyhät ovat niin laiskoja etteivät edes pese vaatteitaan vaan heittävät likaantuneet pois. Köyhät hänen mukaansa myös söivät itsensä köyhiksi ostelemalla hedelmiä ja paisteja ja fileitä. Useimmat meistä oppilaista tunsivat syvää häpeää opettjan puheista ja siitä miten opetaja on niin tyhmä.

Olin oppilaana keskikoulussa noina vuosina, 1962-1963. Muistaakseni meillä alkoi neljännellä luokalla, v. 1964 lähtien myös kotitalousopetus. Siinä oli asiaa myös kodin taloudesta ja säästämisestä, ihan asiallisesti.
        Muistan yhden lauseen: Taloudellinen ihminen ei ole tuhlari eikä myöskään itara saituri. Puhuttiin esim. takin hankinnasta, onko se edullisinta ostaa käteisellä vai osamaksulla. (Käteisellä maksaminen on edullisinta, ei mene korkoa ja voi saada käteisalennuksen). Myöhemmin kauppaoppilaitoksessa oli myös asiaa rahankäytöstä, esim. laskettiin ostosten korkoja ym. Kyllä jonkinlainen rahankäytön opetus kuuluisi kaikille koululaisille ja opiskelijoille. Jos ei kotona voida neuvoa, niin koulussa sitten.

• ohjelmaa-

katsonut, mutta lukutaidotonkin tajuaa pitää kalut kassissa tollasessa tilanteessa. lapset valtiolle. niitä tehdään sillon kun siihen on varaa. käsittämätöntä kusipäisyyttä. varmaan taas pappa betalar...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      264
      4626
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2807
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1761
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1624
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1503
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1370
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1262
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1139
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1138
    Aihe