Voisitteko ystävällisesti nimetä auto/-moottorimallit 2000-luvun puolelta joissa on jakopäässä ketju eikä hammashihnaa...?
Kysyn tätä siksi että auton vaihto olisi ajankohtainen mutta mieluusti haluaisin ketjukoneen....!
Onko esim. Fiatin koneet kaikki hihnakoneita?
Kiitos vastanneille...!
Missä koneissa jakop.ketju?
39
12435
Vastaukset
- nykyaika tulee
hihnan vaihtoväli voi olla jopa 7 vuotta tai 160.000km, ei tule monesti vastaa yhdelle omistajalle.
Tuo entisaikojen pelon voit jo unohtaa, hihna voi olla kestävämipi kuin ketju.- jopas oli
Jopa ja jopa, monessa sen vaihto on yhä alle 100tkm ja saa purkaa puolinokkaa autosta sen vaihdossa => maksaa.
Ja enemmän ajava ei montaa vuotta aja 160tkm. - En tiedä
jopas oli kirjoitti:
Jopa ja jopa, monessa sen vaihto on yhä alle 100tkm ja saa purkaa puolinokkaa autosta sen vaihdossa => maksaa.
Ja enemmän ajava ei montaa vuotta aja 160tkm.2000-luvun autossa on hihnan vaihtoväli alle 100000 ?
- räk s
En tiedä kirjoitti:
2000-luvun autossa on hihnan vaihtoväli alle 100000 ?
Esim:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/5414978
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=549.0 - Ei volkkaria ikinä
räk s kirjoitti:
Esim:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/5414978
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=549.0löydy, kuin Volkkarin yksi moottorimalli ?
- cvt
En tiedä kirjoitti:
2000-luvun autossa on hihnan vaihtoväli alle 100000 ?
Esimerkiksi kaikissa jakajapumpullisissa VAG 1.9TDI (90 000 km) ja pumppusuutin koneissa (60 000 km).
- 15+18
En tiedä kirjoitti:
2000-luvun autossa on hihnan vaihtoväli alle 100000 ?
Opeleissa
- jatka samaa rataa
Olet oikeilla jäljillä. Älä ikinä osta autoa jossa jakopää on hihnalla. Jossain vaiheessa se katkeaa. Nuo ilmoitetut vaihtovälit on ihan hatusta vedettyjä, hihnavehkeissä se hihna pitää tarkastaa joka huollon yhteydessä ja jos se näyttää vähänkään kuluneelta niin se on vaihdettava heti. Ja hinta on melkoinen.
Jos se katkeaa tien päällä niin hyvässä lykyssä kone on paskana.
Autonromut jotka pyörii hihnalla kannattaa jättää suosiolla muitten riesaksi.
Ketjukäyttöisiä malleja löytyy kyllä kun vähän selvittelet asioita. En viitsi tässä käydä mainostamaan omaani.- Laturinhihnaksi ok
Etsivä löytää ja viisas pääsee vähemmällä ,eli oikeilla jäljillä olet kun ketjukonetta haet!Mikäli joku tosissaan väittää ongelmien olevan takana kumihihnakoneissa,niin miksi niitä silti katkeaa,pomppii hampaalta tai yleensä kalliilla huolloissa vaihdetaan uusiin?Ketjukone pomminvarma käytännössä(toki kaikki VOI hajota ,vehje kuin vehje) ja yksi rahareikä vähemmän murehtia.Jokainen voi ihan pienessä päässään miettiä kumihihnan kestävyyttä/rasituksia moottorin sisuskalujen elintärkeitä osien pyörittäjänä.Kestää ehkä lämpimissä olosuhteissa ja sen ajan mikä auton nyt arvioidaan muutenkin ajettavan/kestävän=100tkm...ja sittenhän ne paalataan,paitsi Suomessa!Tännehän moiset ongelmajätteeksi luokitellut paikalliset ajokit sitten rahdataan omiemme lisäksi=)Kovaan hintaan ja kova on voittoprosentti Turkkilasella Mehmedillä Saksanpäässä.Ns.Laatuvalmistajat eivät edes moisiin "kuluttajien kusetuksiin "moottoreissaan sortuneet ja jos sortuivatkin ,niin miksi ketjuun taas palattu vähin äänin ,jos ne kerta niin mahtavia/huolettomia ovat..?Itellä tätänykyä 2 autoa ja TIETYSTI ketjullisia eli Ford Transit ja vanhempi jenkkiauto Dodge,bensa V8(jossa se KETJU pyörinyt vaihtamatta/huoltamatta 45v ilman kolinoita)=)
- ketju polkupyörään
Laturinhihnaksi ok kirjoitti:
Etsivä löytää ja viisas pääsee vähemmällä ,eli oikeilla jäljillä olet kun ketjukonetta haet!Mikäli joku tosissaan väittää ongelmien olevan takana kumihihnakoneissa,niin miksi niitä silti katkeaa,pomppii hampaalta tai yleensä kalliilla huolloissa vaihdetaan uusiin?Ketjukone pomminvarma käytännössä(toki kaikki VOI hajota ,vehje kuin vehje) ja yksi rahareikä vähemmän murehtia.Jokainen voi ihan pienessä päässään miettiä kumihihnan kestävyyttä/rasituksia moottorin sisuskalujen elintärkeitä osien pyörittäjänä.Kestää ehkä lämpimissä olosuhteissa ja sen ajan mikä auton nyt arvioidaan muutenkin ajettavan/kestävän=100tkm...ja sittenhän ne paalataan,paitsi Suomessa!Tännehän moiset ongelmajätteeksi luokitellut paikalliset ajokit sitten rahdataan omiemme lisäksi=)Kovaan hintaan ja kova on voittoprosentti Turkkilasella Mehmedillä Saksanpäässä.Ns.Laatuvalmistajat eivät edes moisiin "kuluttajien kusetuksiin "moottoreissaan sortuneet ja jos sortuivatkin ,niin miksi ketjuun taas palattu vähin äänin ,jos ne kerta niin mahtavia/huolettomia ovat..?Itellä tätänykyä 2 autoa ja TIETYSTI ketjullisia eli Ford Transit ja vanhempi jenkkiauto Dodge,bensa V8(jossa se KETJU pyörinyt vaihtamatta/huoltamatta 45v ilman kolinoita)=)
tälle vuosïtuhannelle.
- volvon miäts.
diiseleistä ainakin mersun ja pemarin koneet on aina olleet ketjukoneita.Nissanin 2.2 diesel ja Fordin 2.2 ovat myös ketju pelejä.
- minä taas.
Onko esim. Fiatin koneet kaikki hihnakoneita?ei ole
dckaton 2.2 on ketjulla koska on fordin moottori.- lkjöjlkjlkhlj
Fiatin vanhat dieselkoneet on hihnakoneita, eli siis nuo 1,9 litraiset. Niissä ei kylläkään ole mitään erityisiä ongelmia esiintynyt, kunhan vaihtaa hihnan 120 tuhannen välein ja itse vaihtotyö tehdään ryssimättä.
Fiatin uudet dieselit, 1,3 ja 1,6 litraiset, on ketjukoneita.
Muutenkin hihnakoneilla on turhan huono maine, johtuen kait joistain VAG:n idioottimaisista konstruktioista joissa kaikki ja keittiön kaatoallas sai voimansa nokkahihnasta. Esimerkiksi kuluva ja kiinnileikkava vesipumppu. Kukahan ääliö senkin oli keksinyt... Vesipumppu nyt ilman muuta pitää olla apulaitehihnalla eikä hemmetti nokkahihnan käyttämä!
Vastaavasti ketjukoneista aikoinaan luovuttiin kahdesta syystä: Melu ja lyhytikäiset kiristimet & ketjut. Jos nokkahihnan katkeaminen tekee kalliin remontin, niin arvatkaapas miten kalliin ketjun katkeaminen teki, siinä hajosi usein koko sylinteriryhmä.
Materiaalien kehitys on nyt siten tehnyt ketjusta noin 10 kertaa vanhoja venymättömämmän, ja kiristimiinkin on löydetty toimivat konstruktiot, ja komposiittiosilla voidaan melukin eliminoida, joten ketjut ovat tulleet takaisin.
Seuraavaksi voikin sitten odotella takaisin akselikäyttöisiä nokka-akseleita kuten käytettiin aikoinaan esim. legendaarisessa Rolls-Royce Merlin lentomoottorissa. Sellainen konstruktio on lähes ikuinen ja huoltovapaa, on vaan ollut turhan kallis tehdä.... - 87oif
lkjöjlkjlkhlj kirjoitti:
Fiatin vanhat dieselkoneet on hihnakoneita, eli siis nuo 1,9 litraiset. Niissä ei kylläkään ole mitään erityisiä ongelmia esiintynyt, kunhan vaihtaa hihnan 120 tuhannen välein ja itse vaihtotyö tehdään ryssimättä.
Fiatin uudet dieselit, 1,3 ja 1,6 litraiset, on ketjukoneita.
Muutenkin hihnakoneilla on turhan huono maine, johtuen kait joistain VAG:n idioottimaisista konstruktioista joissa kaikki ja keittiön kaatoallas sai voimansa nokkahihnasta. Esimerkiksi kuluva ja kiinnileikkava vesipumppu. Kukahan ääliö senkin oli keksinyt... Vesipumppu nyt ilman muuta pitää olla apulaitehihnalla eikä hemmetti nokkahihnan käyttämä!
Vastaavasti ketjukoneista aikoinaan luovuttiin kahdesta syystä: Melu ja lyhytikäiset kiristimet & ketjut. Jos nokkahihnan katkeaminen tekee kalliin remontin, niin arvatkaapas miten kalliin ketjun katkeaminen teki, siinä hajosi usein koko sylinteriryhmä.
Materiaalien kehitys on nyt siten tehnyt ketjusta noin 10 kertaa vanhoja venymättömämmän, ja kiristimiinkin on löydetty toimivat konstruktiot, ja komposiittiosilla voidaan melukin eliminoida, joten ketjut ovat tulleet takaisin.
Seuraavaksi voikin sitten odotella takaisin akselikäyttöisiä nokka-akseleita kuten käytettiin aikoinaan esim. legendaarisessa Rolls-Royce Merlin lentomoottorissa. Sellainen konstruktio on lähes ikuinen ja huoltovapaa, on vaan ollut turhan kallis tehdä....Maastureissa on ollut kokonaan rataskäyttöisiä moottoreita.
HJ60 ja 61 ainakin.
Ei tarvitse koskaan tehdä mitään, toimii säästä ja käyttäjästä riippumatta. - ölghkjkjhklghjk
87oif kirjoitti:
Maastureissa on ollut kokonaan rataskäyttöisiä moottoreita.
HJ60 ja 61 ainakin.
Ei tarvitse koskaan tehdä mitään, toimii säästä ja käyttäjästä riippumatta.Taitaa nuo mainitsemasi moottorit olla työntötankoventiileillä, ei kannen yläpuolisilla nokka-akseleilla kuten Merlin ja Daimler-Benz lentomoottorit. Niissä oli väliakseli joka välitti voiman kampiakselilta nokka-akseleille.
Työntötankokoneessa on nokka akseli alhaalla sylinterien tyvessä jolloin ratasvälitys sille on helppo tehdä. Ongelmaksi tulevat raskaat työntötangot jotka välittävät voiman ylös kanteen paininvivuille. Niiden massa estää korkeat kierrokset.
- näillä mennään
Jakajapumpulliset 2.0 ja 2.2 DTI mallit. Pumppu tosin on hiukan ongelmallinen VP44, sama löytyy useimmista BMV kötöstyksistä.
- henkselihuosu
VAG R5 / V10, BMW 4/6 syl, Subaru Diesel, Opel/Saab Dti 2,0/2,2
- 250 cdi
kestävän koneen ketjulla,se on mersun tai bemarin masiinat.ei ne vanhat,vaan tätä päivää.toki joku 200 d kesti kovasti,legendaarinen masiiina.
- Fordilla...
Vaihto osineen (vesipumppu yms.) 360 €. Fordilla halpoja kilometrejä.
Seuraava vaihto 320 000 km.
Tuleehan tuosta kokonaiset 0,00225 €/km.- Levysoittimessa OK
mikäli pysyy kasassa niin kauan.Koskaanhan ei voi tietää mikä leviää näistä ihmisten tekeleistä,oli ketju tai hihna,mutta pienellä järjenkäytöllä,päättelyllä ym toiminnalla voi ennaltaehkäistä ongelmia.Siis EI hihnakoneita,huollot ajallaan ja miel etukäteenkin sekä tihennetyin öljynvaihtovälein.Polttoaineeseen luraus 2t tai vast öljyä ehkäisee suutinongelmien synt.Nämä jotka pitävät ketjua vanhan-aikaisena huomannevat niiden taas palanneen ohjelmistoon Laatuvalmistajien jalanjäljille!Eipä ole tullut kolinoita havaittua tuossa vanhassa Cadillacissa,liekö pyörinyt tarv jo pian 50v ilman värinöitä tai kolinoita suhisten ja hetihän tuon erottaisi ,ainakin jos vertaa sepelimyllytason dieseleiden äänimaailmaan=)Sieltä ei pikkukolinat erotu,heh.Kunnon Jenkkiautoissahan ei moisia hihnoja ole kuin tehostimissa!Joe ei osaa vaihtaa moista,eikä Ramirez.Aivan kuten tuo yksi kirjoittelikin tuossa aiemmin:Ei Suomeen,eikä ainakaan tähän perheeseen ENÄÄ yhtään hihnavetoista moottoria...YKSI oli ja se KEHUTTU hihna pomppasi talviaamuna pykälän.Ajettu oli 12tkm ja merkkihuollon vaihtama.Yksi tarkka käyttäjä,ilman penikkatautia eli aikamies joka ei seuraa Formulaa tai Rallia.Senpituinen se HYVÄ ja UUDENAIKAINEN keksintö!Uusia venttiiliä,pari mäntää,tietty se HIHNA taas ja muuta kiristintä ym sekä tiivistesarja,työ,aika,mistä toinen auto korj ajaksi....ja se v..tutus!Meni muuten heti kiertoon ja mahd halvalla korjattiin liikkuvaksi....POMMI tikittää jollakkin=)Ai niin,oli meillä toinenkin hihnavetoinen:Se kamala Volvo 343,jossa suorituskykykin kuin MB 200D aikoinaan.
- Valinta on sinun
Levysoittimessa OK kirjoitti:
mikäli pysyy kasassa niin kauan.Koskaanhan ei voi tietää mikä leviää näistä ihmisten tekeleistä,oli ketju tai hihna,mutta pienellä järjenkäytöllä,päättelyllä ym toiminnalla voi ennaltaehkäistä ongelmia.Siis EI hihnakoneita,huollot ajallaan ja miel etukäteenkin sekä tihennetyin öljynvaihtovälein.Polttoaineeseen luraus 2t tai vast öljyä ehkäisee suutinongelmien synt.Nämä jotka pitävät ketjua vanhan-aikaisena huomannevat niiden taas palanneen ohjelmistoon Laatuvalmistajien jalanjäljille!Eipä ole tullut kolinoita havaittua tuossa vanhassa Cadillacissa,liekö pyörinyt tarv jo pian 50v ilman värinöitä tai kolinoita suhisten ja hetihän tuon erottaisi ,ainakin jos vertaa sepelimyllytason dieseleiden äänimaailmaan=)Sieltä ei pikkukolinat erotu,heh.Kunnon Jenkkiautoissahan ei moisia hihnoja ole kuin tehostimissa!Joe ei osaa vaihtaa moista,eikä Ramirez.Aivan kuten tuo yksi kirjoittelikin tuossa aiemmin:Ei Suomeen,eikä ainakaan tähän perheeseen ENÄÄ yhtään hihnavetoista moottoria...YKSI oli ja se KEHUTTU hihna pomppasi talviaamuna pykälän.Ajettu oli 12tkm ja merkkihuollon vaihtama.Yksi tarkka käyttäjä,ilman penikkatautia eli aikamies joka ei seuraa Formulaa tai Rallia.Senpituinen se HYVÄ ja UUDENAIKAINEN keksintö!Uusia venttiiliä,pari mäntää,tietty se HIHNA taas ja muuta kiristintä ym sekä tiivistesarja,työ,aika,mistä toinen auto korj ajaksi....ja se v..tutus!Meni muuten heti kiertoon ja mahd halvalla korjattiin liikkuvaksi....POMMI tikittää jollakkin=)Ai niin,oli meillä toinenkin hihnavetoinen:Se kamala Volvo 343,jossa suorituskykykin kuin MB 200D aikoinaan.
asiaa puhut.Vanhassa vara parempi eli ketjussa.Pienet rahinat/kolinat ei ole muuta kuin kosmeettinen haitta verrattuna remmin katkeamiseen,pomppaamiseen tai epäluotettavuuteen sekä huollon tarpeeseen.Käytännössä ketjua ei ole, ainakaan minun autoihini 70-luvulta lähtien ,tarvinnut ikinä vaihtaa.Kiristin on joskus muinoin vaihdettu muistelen,ja sekin varmuuden vuoksi kun huoltomiehestä tuntui että oli ehkä löysällä ketju.Eipä tuo iso juttu hinnaltaan tai työltään ollut siinä samalla kun muutakin ruuvattiin.Jos oikein muistan niin taisi olla jotain 400tkm MB mittarissakin jo silloin,eikä jakopäämurheita tullut,kuten ei ole ikinä tullut muihinkaan autoihini.Kas kun olen aina miettinyt ostokohdetta noin kestävyyden ja tee-se-itse kannalta=)Muotioikut sikseen,samaten ensimmäiset vuosikerrat mallistosta.Ne on AINA ruvella ja ruikulla.Viimeiset vuosikerrat parhaita ja lastentaudit ohi.Rakenne oltava kestävä ja yksinkertainen!Eli Suomeksi:Ketjukone,Hyvät huoltotilat konehuoneessa,osat järkihintaiset,lamppujen vaihdot onnistuttava nopeasti ilman puskurin/maskin ym puolen auton purkua(Typeryyden Huippu nykyautoissa).Järkihinta ostaa ja vaihtaa sekä EI Kamikaze autoja keltaisilta miehiltä koska en ole kääpiö enkä tykkää niiden paperipeltisistä muovikuorrutteista jotka lahoaa käsiin ynnä turvattomuuden huippuja sekä epämukavia melupesiä.Kahvia itellä/Lippiksiä,avaimenperiä ja kasseja on jo, eli R-Joupin mainoskrääsä ei avita kauppaa=)Makuja tietty monia ja ostakoon kukin mieluisensa.Italian ja Ranskan tekeleet ei ole ikinä toimineet pitkään,oli sitten kodinkone,vaate tai vaikka auto.Joka on moisen toimivan löytänyt,kertokoon!Pakkasella ja kovemmalla käytöllä kertakäyttölaatua eli takuuajan jälkeen viimeistään kusessa näitten kanssa.Keski ja Etelä-Eurooppaan ja kevyelle käytölle.Missään vehkeessä ei ole ikinä minulla järki mennyt kuin Fiat/Citroen tuotteiden kanssa 2000-alkup ja suomen talvessa!Ei vaikka mitä teki,aina rikki!Valitettavasti osassa sakujakin näitä hihnoja jakopäissä=(Uusista en tiedä sanoa,mutta ainakin muutama v sitten...Eli MB/Ford on minun juttuja jo 70-luvulta
- Heppoista Krääsää
Valinta on sinun kirjoitti:
asiaa puhut.Vanhassa vara parempi eli ketjussa.Pienet rahinat/kolinat ei ole muuta kuin kosmeettinen haitta verrattuna remmin katkeamiseen,pomppaamiseen tai epäluotettavuuteen sekä huollon tarpeeseen.Käytännössä ketjua ei ole, ainakaan minun autoihini 70-luvulta lähtien ,tarvinnut ikinä vaihtaa.Kiristin on joskus muinoin vaihdettu muistelen,ja sekin varmuuden vuoksi kun huoltomiehestä tuntui että oli ehkä löysällä ketju.Eipä tuo iso juttu hinnaltaan tai työltään ollut siinä samalla kun muutakin ruuvattiin.Jos oikein muistan niin taisi olla jotain 400tkm MB mittarissakin jo silloin,eikä jakopäämurheita tullut,kuten ei ole ikinä tullut muihinkaan autoihini.Kas kun olen aina miettinyt ostokohdetta noin kestävyyden ja tee-se-itse kannalta=)Muotioikut sikseen,samaten ensimmäiset vuosikerrat mallistosta.Ne on AINA ruvella ja ruikulla.Viimeiset vuosikerrat parhaita ja lastentaudit ohi.Rakenne oltava kestävä ja yksinkertainen!Eli Suomeksi:Ketjukone,Hyvät huoltotilat konehuoneessa,osat järkihintaiset,lamppujen vaihdot onnistuttava nopeasti ilman puskurin/maskin ym puolen auton purkua(Typeryyden Huippu nykyautoissa).Järkihinta ostaa ja vaihtaa sekä EI Kamikaze autoja keltaisilta miehiltä koska en ole kääpiö enkä tykkää niiden paperipeltisistä muovikuorrutteista jotka lahoaa käsiin ynnä turvattomuuden huippuja sekä epämukavia melupesiä.Kahvia itellä/Lippiksiä,avaimenperiä ja kasseja on jo, eli R-Joupin mainoskrääsä ei avita kauppaa=)Makuja tietty monia ja ostakoon kukin mieluisensa.Italian ja Ranskan tekeleet ei ole ikinä toimineet pitkään,oli sitten kodinkone,vaate tai vaikka auto.Joka on moisen toimivan löytänyt,kertokoon!Pakkasella ja kovemmalla käytöllä kertakäyttölaatua eli takuuajan jälkeen viimeistään kusessa näitten kanssa.Keski ja Etelä-Eurooppaan ja kevyelle käytölle.Missään vehkeessä ei ole ikinä minulla järki mennyt kuin Fiat/Citroen tuotteiden kanssa 2000-alkup ja suomen talvessa!Ei vaikka mitä teki,aina rikki!Valitettavasti osassa sakujakin näitä hihnoja jakopäissä=(Uusista en tiedä sanoa,mutta ainakin muutama v sitten...Eli MB/Ford on minun juttuja jo 70-luvulta
Pistä vähän pilkkuja ja vedä henkeä=)Muuten puhut täyttä asiaa!!Tosiaankin,Italia-Ranska akselilta ei tule mieleen mitään laitetta joka olisi kestävyydellä yllättänyt.Autopuolella törmännyt heppoisiin ja heiveröisiin ratkaisuihin sekä suuriin määriin pikkuvikoja.Sähkö ja mekaanisetkin laitteet kestää sen takuuajan tai vuoden,jos siis käyttääkin niitä eli komerossa kestävät pitempään.Valitettavasti vaan osaavat naamioida tuotteiden alkuperämaat nykyään tehokkaasti.Hyvä ratkaisu on ollut pidättäytyä ostamasta mitään tuotemerkkiä noista maista ja edes yrittää jotain ex-laatumerkkiä tästä pohjoisemmasta Euroopasta tai USA:sta/Japanista.Kuluttajia pissitään silmään toki jo näissäkin tuotemerkeissä ja halvimmat tavarat tulevat Kiinasta naamioituneena laatulogoon.Ennenhän laatutavara kesti 10v vähintään ja korjattiin toimivaksi uudelleen.Se on kertakäyttövehkeissä historiaa ja korjauskulut liian isot,jos edes osia mistään...
- 3 v ovilla
Se vaihtoväli on 170 tkm ... ja silloin vaihdetaan jakohihnan lisäksi koko moottori tai vielä mieluummin koko auto. Ovien vaihtoväli puolestaan on jotain 3 vuoden luokkaa.
Näin ainakin vm 2003 Mondeolla.
- vaihtakoon sitten
Nykyisessä näyttää olevan hihnan vaihto 160.000km tai 10 vuotta. Eli ei ole minun murheita, eikä se kuulema montaa sataa maksa.
- En Luota En
Pannaan vahinko kiertämään ja toisaalta on myös hyvä pohtia että mitä jos se ei kestäkkään sitä luvattua 160tkm/10v tai mikä nyt vaihtoväliksi luvataankin...Mites sitten suu pannaan ja ei tainnut niin halvaksi tullakkaan...?Se on ainakin varmaa että kylmä hiki joka pakkas aamuna kylmää konetta sahatessa..pomppaako vai katkeeko?
- paavali toinen
En Luota En kirjoitti:
Pannaan vahinko kiertämään ja toisaalta on myös hyvä pohtia että mitä jos se ei kestäkkään sitä luvattua 160tkm/10v tai mikä nyt vaihtoväliksi luvataankin...Mites sitten suu pannaan ja ei tainnut niin halvaksi tullakkaan...?Se on ainakin varmaa että kylmä hiki joka pakkas aamuna kylmää konetta sahatessa..pomppaako vai katkeeko?
huollot merkkiliikkeessä niin ei haittaa jos katkeaa,liike on korvausvelvollinen.
hihnan pitää kestää se kuinka kauan luvataan sen kestävän.
mut ei jos joku muu vaihtaa.
honda dieselissä myös ketju.
- Jimnyx
Hyundain henkilöautodieseleistä tuhatkuussatanen pyörii ketjulla (esim. i30), mutta kaksilitrainen hihnalla.
Ja merkkihän voitti tannoisen laatuvertailun, mistä taas kaikkien kiusaksi muistutettakoon. - D4Deet
Tojon 2,0 ja 2,2 D4Deet ketjulla ainakin 06 alkaen.
- 1.9 cdti
Periaatteessa ketjukone on parempi kuin hihnakone, mutta ketjukoneessa usein ongelmaksi tuleekin kiristinpyörän pettäminen tai ketjun venyminen. Hihnakoneissa tulee usein hihnan ikä vastaan ennen kilometrejä. Ketjukoneessa kiristinpyörä voi hajota jopa ennen 100 tkm aiheuttaen suuren tuhon koneessa. Että oliko se paljon kehuttu ketjukone ikuinen ? Sen sijaan hihna kestää yleensä sen mikä hihnan kestoikä/km ovat.
- näillä mennään
1.9 cdti kirjoitti:
Periaatteessa ketjukone on parempi kuin hihnakone, mutta ketjukoneessa usein ongelmaksi tuleekin kiristinpyörän pettäminen tai ketjun venyminen. Hihnakoneissa tulee usein hihnan ikä vastaan ennen kilometrejä. Ketjukoneessa kiristinpyörä voi hajota jopa ennen 100 tkm aiheuttaen suuren tuhon koneessa. Että oliko se paljon kehuttu ketjukone ikuinen ? Sen sijaan hihna kestää yleensä sen mikä hihnan kestoikä/km ovat.
Hihna tulee huollettua ja vaihdettua huolto-ohjelman mukaan ja ongelmat ovat hyvin harvinaisia.
Ketjua ei juurikaan huolleta ja kiristin paukkuu yllättäen. - niin ja
1.9 cdti kirjoitti:
Periaatteessa ketjukone on parempi kuin hihnakone, mutta ketjukoneessa usein ongelmaksi tuleekin kiristinpyörän pettäminen tai ketjun venyminen. Hihnakoneissa tulee usein hihnan ikä vastaan ennen kilometrejä. Ketjukoneessa kiristinpyörä voi hajota jopa ennen 100 tkm aiheuttaen suuren tuhon koneessa. Että oliko se paljon kehuttu ketjukone ikuinen ? Sen sijaan hihna kestää yleensä sen mikä hihnan kestoikä/km ovat.
Kokemusta on kun se hihna katkeaa puolessa välissä "vaihtoväliä".
Ketju alkaa pitämään ääntä, ennen kuin se pomppaa yli, hihna ei varoita yhtään. - En lue TM/TL,7:ska
niin ja kirjoitti:
Kokemusta on kun se hihna katkeaa puolessa välissä "vaihtoväliä".
Ketju alkaa pitämään ääntä, ennen kuin se pomppaa yli, hihna ei varoita yhtään.Hihna tosiaan tulee vaihdettua huolto-ohj mukaan(Money,money..) ja ongelmat hyvin harvinaisia(heh, uskotko itsekkään..).Niin,ketjuahan ei yleensä huolto-ohj mukaan vaihdeta,koska on huoltovapaa käytännössä=)Automiehet kyllä tietävät että mahdollisesti löysä ketju kilisee/kolisee pitkään ennenkuin pomppaa tai katkeaa eli omaa tyhmyyttä ellei tee mitään ja ääntähän maailmaan sopii eikä kyllä sepelimyllyn oman kalinan läpi häiritse ellei nyt joku extrahiljainen malli.Harvinaista tuokin ja normaalisti kestää koneen iän!Koko hihnatouhuista onneksi luovuttu vähin äänin ja palattu siihen vanhanaikaiseen systeemiin=)Laatuvalmistajathan eivät kuluttajien kusetusta/huollon ylläpitoa ynnä varaosatiskin myynninedistystä hihnatouhuin harrastaneetkaan!!Onneksi jotkut näköjään ostavat autonsa ulkomuotojen,keulamerkin,imagon,mainoksien ja kahvitarjoilujen voimalla eli siitä vaan tilaamaan taas remminvaihtoa pajalle.Siellä kyllä tiedetään nämä remmien ylivoimaisuudet,vaan ei puhuta ääneen=)
Aiheellinen kysymys missä on ketju, tosin tämä kysymys ketju lähti täysin väärään suuntaan, eli hihnakoneiden omistajat puolustavat täysillä miksi hihnakone on hyvä.
Ymmärrän tietenkin että k.o heppuja vituttaa kun täytyy miettiä milloin tulee hihnan
vaihto ja kuinka paljon maksaa....
Mutta alkuperäinen kysymys oli missä autoissa ja moottoreissa on jakopää ketjulla,
ilmeisesti pääosin korean autoissa on ketjulla.
Ps itselläni paukahti hihna poikki 32tkm kohdalla, vaihtoväli 90tkm.
Mutta onneksi oli korjaamo joka korjasi kaikki takuuna, huom. virhe oli hihnassa
ei korjaamossa. Tämä on vielä pikkukorjaamo hämeenlinnassa. 100% varmuudella asia ei olisi hoitunut niin hienosti edes merkkihuollossa.- Ketjulla hyvin
Toyota 1,8 myös ketjukone.
- 33421321
Koneet missä muuttuva venttiilin ajoitus, on ketjulla.
- juupooo
Nissan almera ketjulla.
- takuuhammas
Opel frontera 2.2 turbodiesel on ketjukone.
- Saabest
Saab 9-5 2.2tid on ketjukone
- bryhmä
Alkeellista porukkaa.
Jos 150 000 km välein tulee jakohihnanvaihto, tuleepa uusittua sitten siinä muutkin hihnat ja vesipumppukin useinmiten joten ketjukoneessako vesipumppu menee miljoonan ja ilmastoinnin remmi tai laturin.
En pidä ko. kysymystä muuta kuin takavetotaunojen essonpaarissa "tietämiseksi" koska varmasti valtaosa autoista liikkuu hihnalla ja katkeamisia on aika harvoin tai todella ja nekin 100-300 euron ooppeleissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)644406Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu142219- 251734
- 121478
- 251411
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais51278- 101207
- 131126
- 221076
Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä
Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.2911004