Kives kipu

SSSSFSF

Mulla on nyt parin päivän ajan sattunut kiveksiin. Myös oikea kives on ainakin puolet isompi kuin toinen kives. Mistä nuo oireet voisi johtua? Voisiko nuo oireet johtua vaikkapa liian tiukoista boksereista?

30

26032

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äi ti

      Kipikapi lääkäriin!!!

    • samantapaista

      Niin monta kertaa itsellänikin on kiveksissä tuntunut kipuja, että aika paljon olen netistä aiheesta lukenut - sekä käynyt lääkärillä.

      Kivun syyhyn on helposti niin monta syytä, kuten:

      1) Eturauhasen tulehdus tai ärtymistila:
      Eteenkin kylmillä ilmoilla ja yhdistettynä liian useaan rasitukseen (siemensyöksyt), eturauhanen helposti ärsyyntyy. Oireena on alavatsankipu, joka voi säteillä aina alaselkään asti sekä kiveskivut, jotka voivat olla myös toissapuolisia. Kipu säteilee siemenjohtimia pitkin, eli ei johtu itsestään kiveksistä.
      Oireena saatta olla myös kuume ja yleinen sairauden tunne.
      Kipu laantuu esim. lämpimissä kylvyissä ja makuuasennossa.

      2) Lisäkiveksen tulehdus:
      Jatkuva, yleensä häiritsevän kipu kivespussissa, joka tuntuu eteenkin kiveksen yläosassa - lisäkiveksessä.
      Oireina ovat turvonnut kivespussi, lisäkives on selvästi turvonnut ja kosketusarka, kuume.
      Linkissä oireiden kuvaus sekä kuva, millä hyvä havainnoillistaa epänormaali tilanne http://www.ecureme.com/emyhealth/data/Epididymitis.asp

      3) Kiveksen kierymä:
      Usein netissä peloteltu aihe; kiveksen kiertymä ei ole kovin yleinen ja kiertymää ei voi olla huomaamatta, sillä se alkaa voimakkaalla kiveskivulla joka vain koko ajan voimistuu, mikä ajaa väkisinkin lääkäriin.
      Kivespussi ja itse kives myös turpoaa voimakkaasti ja kives on erittäin kosketusarka.
      Kaikki tapahtuu niin nopeasti, että kiveksen kiertymää ei voi sairastaa montaa päivää, sillä kives joutuu kuolioon sitä ennen.

      4) Selkäkipu (si-nivel):
      Jos selän tai lonkan hermo on puristuksessa, niin se myös aiheuttaa ns. "haamu-kipua" kiveksiin, sillä lonkasta alaspäin kaikki on saman hermon takana.

    • wertyu

      minulla kipeytyi kivekset nopetempoisen seksin jälkeen, mutta kipu laantui seuraavan päivän aikana. Siemennesteeni on laimentunut huomattavasti tämän epidsodin jälkeen. Onkohan vaiva väliaikainen vai syy lääkärin vastaanotolle menoon?

    • lääkäriin ei mene

      Miehelläni on outoja kipuja kiveksissä. Tärähdys sattuu sekä alavatsakin on kipeä. Asiaan liittyy lisäksi pitkäaikainen ummetus. Onko kenelläkään kokemuksia?

      • paskankokenut

        ummetus taitaa ne kivut juuri aiheuttakkin kun ummetus ärsyttää eturauhasta pirusti.


    • Lääkäriin vaan

    • Kokenut.

      Itselläni on nyt noin 4kk ollut kiveskipuja. Kivekset ovat kyllä samankokoiset, eivät ole kosketusarkoja, mutta kipua on melkein kokoajan. Kipu ei vaikuta minun kävelyyn tai mihinkään muuhun asiaan, mutta varasin ajan lääkärille eilen, että saataisi selville mikä siellä mahtaa olla vikana. Jos sinulla on toinen kives turvonnut se saattaa olla vesikives, itselläni oli pienenä sellainen. Sen saa leikkauksella kuntoon, mutta jos sinulla on kives turvonnut ja todella voimakasta kipua, ja se kokoajan kasvaa, suosittelen menemään heti lääkäriin, koska se voi olla kiveksen kiertymä ja siinä on 24h aikaa leikata kives tai muuten se menee kuolioo, ja kives täytyy poistaa. Mutta onneksi ihminen voi elää yhdellä kiveksellä toisen tilalle tulee proteesi. Ja jos epäilet kives syöpää, niin voit vetää sen pois listalta nimittäin silloin ei ole kipuja. Mm jos sinulla on kives kipuja siihen voi olla monta eri syytä, esim. Suonikohjuja, ja monia muita pikku vikoja. Ja jos jollain on nyt vasen kives ylempänä, kuin oikea se ei tarkoita mitään pahaa joka viidenellä miehellä on vasen kives ylempänä, kuin oikea. Mutta yleesä oikea kives on ylempänä. Ja jos jännitätä mahaa ja kiveksesi nousevat ylöspäin sekin on aivan normaalia... Ei tarvitse pelätä sitä. Toivottavasti tämä auttoi jotain henkilöä, joka myös kirjoitti Googleen "Kives kipuja". Suosittelen menemään lääkäriin vaikka kiveksessä ei näkyisi ulos minkäänlaisia vikoja. Itse piilottelin asiaa kauan vanhemmiltani, mutta nyt uskallan lähinnä sanoa kaikki ongelmat heille, ikää minulla on 17v. Ja jos sinulta löytyy "ns" patti/ patteja kiveksestä ne saattaa olla kasvaimia, ja silloin kannattaa mennä heti lääkäriin se saa kyllä pois.

      • Tietoooo

        Joo se voisi olla joko kiveksen kiertymä tai kives lisäkkeen kiertymä ( en tarkoita lisä kivestä). Molemmissa mainitsemissani on kovia kipuja suurempia tietysti kiveksen kiertymässä. Ja jos kiertymää ei korjata 24h sisälle se on täysin kuollut mutta jos se leikataan 6h sisälle se voidaan pelastaa 100% mahdollisuudella. Kives lisäke on kehittymisen jäänne ja sillä ei ole mitään virkaa kuten ei umpi lisäkkeelläkään. Jos kives lisäke poistetaan se ei vaikuta koska muu kives pussissa säilyy normaalisti. Asiasta tiedän koska minulla siitä kokemusta on.


    • Kives kipuja

      Öö tota itselläni on kiveskipua vasemmassa kiveksessä ollut jo muutaman päivän, ei ole ollut liikarasitusta enkä ole huomannut, että olisi tullut kovaa iskuakaan.

      Kivun tyyppinä on lähes koko ajan oleva kipu, joka ilmenee silloin kun siihen koskee tai se tulee kosketuksiin. Muuten kiveksessä tuntuu puristuva kipu, vähän kuin olisi kengät liian tiukalla.

      Oireita kassien ulkopuolella ei juurikaan näy, enkä näin silmämääräisesti huomaa myöskään koon / kokojen muuttuneen.

      Olisiko jollain hajua mistään, vai menenkö suosiolla lääkäriin?

      • Kipuja Kiveksissä

        ^^ Muualla ei tunnu kipuja


      • h...m

        Samat ongelmat mullaki


    • .,.,.,.,.,.,.,,.,..,

      "Olisiko jollain hajua"

      Millainen haju olisi toiveissa?

    • 1+12 = ?!

      Minulla eilen alkoi kipu kiveksissä ja ne turpoisvat, viime vuonna oli kivestulehus, ja pelkään nytkin samaa. Kipua ei kovin paljon vaikka mitä tekisin, paitsi jos juoksen ja koskettelen niitä. Viime vuonna kipu oli valtava ja kesti kokoajan. Sanokaapas, kannattaako minun mennä huomenna lääkäriin, vai odottelenko vielä yhden päivän jos kipu hellittää? Mihinkään en ole kiveksiäni lyönyt.

    • ihmetyttää

      jos se olisi kiveksen kiertymä niin olisiko se kipeä vielä parin päivän päästä...
      Vai olisiko se joku muu, esim tulehdus tai eturauhasen tulehdus... toinen kives on taaempana ja koseketusherkkä...

    • Pallon isku..

      Itse otin tänää iskun suoraan arkaan paikkaan.. :D Ja en ole varma että johtuisiko kipu siitä.. Oikean puoleinen kives on vähän kosketus arka... Tai ei siihen sillee satu muutaku jos vähä sillee varovast puristaa. Ja välillä on sellai et vaik ei koskiskaa ni vähä niiku vetäis lonkan hermoista tai jostaa. Nukun yön yli ja katson sattuuko siihen vielä huomenna.

    • Tyypillisin taitaa olla epididymiitti eli lisäkivestulehdus. Yleensä paranee antibioottikuurilla ja tulehduskipulääkkeellä. Itse en kuitenkaan jäisi palstalle kyselemään.

    • nuori poika

      Mulla on semmosia oireita että vasemman puoleinen kives on kosketusarka ja hieman ehkä turvonnut. Samaan aikaan kylkeen sattuu myös ja pissaaminen ei kuitenkaan satu. Tuli uimahallissa käynnin jälkeen keskiviikkona.

      • toionmunvelilol

        kiitos veli nhää torilla


    • Mullamuukipu

      Lääkäriin vain!
      Tutulla miehellä oli suonikohjut kiveksessä. Edelsi kipuja.
      Ei välttämättä sulla sama.

    • Joku2002

      Ite olen vasta melkein 13 ja sattuu vasempaan kivekseen enkä uskalla sanoa isälle

      • pillupoika

        käy äkkiä lääkärssä koska muuten kives kuolee


    • 13v

      Mulla sattuu vasempaan kivekseen yläosaan ja ala vatsaan suunnillee siemenjohtimen kohdalle mitä teen? Joku aika sitten minulla koski oikeaan mutta kävin lääkärissä ja ei ollut mitään erikoista mutta tarvitseeko nytten huolestua koska kun kosken vasempaan kiveksen yläosaan se on arka mutta muuten siihen ei koska jos se ei ole puristuksessa nopea vastaus kiitos!!

      • qerwertuy

        Kasvukipuja. Kantsii tyhjentää pallit säännöllisesti, vaikka useita kertoja päivässä, niin ei pääse paineita kertymään. Nyrkkikyllikki on varmaan tuttu käsite?


    • T.Kokemus

      Itsellä alkoi aamulla särkemään toiseen kivekseen niin ettei oikeen tiennyt missä asennossa olisi ja harkitsin töihin menemistä. Lääkärissä leikkasivat ja tarkistivat ettei olisi kiertymä. Samalla selvisi virtsa/veri kokeista että n. 2viikkoa aikaisemmin irtosuhteesta oli tullut klamydia jonka seurauksena oli tullut lisäkivestulehdus. Hyvät ihmiset käyttäkää kumia..

    • 14v

      Illalla alkoi vähän vasenta kivestä sattua kun koski. Kipu tuntuu vain silloin kuin koskee ei ole mitään tärähdystä tullut. Silmällisesti ei eroja näy. Pitäisikö mennä lääkäriin vai odottaa? Olen 14 vuotias

      • hoitoalan-opiskelija

        Mee nopee lääkärii ellet oo jo käyny!
        Ehkä ei oo mitää vakavaa mut kantsii tarkistaa kaikki tommoset!


    • wertdyfghu

      Näitä kiveskipuja nyt tulee ja menee vähän joka iässä. Nuorena ne kait johtunee enimmäkseen kehittyvän kropan kasvukivuista, näin aikuisella iällä puolestaan syynä taitaa useimmiten olla eturauhasvaivat. Itsellänikin on ollut vaihteeksi vasen kives 2-3 päivää hyvin arka, välillä on kävelykin ollut "ankkavaappumista". Tuo on kuitenkin vuosien varrella tullut tutuksi vaivaksi, menee ohi muutamissa päivissä ja aiheuttajana on ilmeisesti eturauhanen. Joskus vuosia sitten soitin tk:n päivystykseen ja käskivät käydä urologilla, jos asia vaivaa, tk-lekuri ei kuulemma voi tuollaisia asioita hoitaa. Pikaisella googletuksella urologikäynnin hinnat oli sen verran korkeita, että jätin väliin ja hengissä ollaan edelleen.

    • Ksksks

      Eilen oli oikean puolimmainen kivespussi kipeä, yöllä kaikki asennot huonoja paitsi selällään makaaminen. Aamulla vielö vähän kipuja mutta huomattavasti vähemmän mitä tehdä?

      • Ut3lias

        Mitä teit?


      • Ksksks
        Ut3lias kirjoitti:

        Mitä teit?

        En mitään


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1812
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1245
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      261
      935
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe