Päivän hupi

8mm10pcs

Hän-jonka-nimeä-ei mainittaman pidä on näköjään hukannut marttyyrinkruununsa johonkin kun hän uusimmalla blogitekstillään oikein kerjää itselleen sympatioita. Tai sitten antipatioita.

Minä en jaksa enää antaa hänelle tyydytystä "vääristellyksi" tulemisesta, mutta jos haluatte lukea taas taattua laatua niin tsekatkaa. Joku ajattelija sanoi että huumorin perusta on toisto, ja blogitekstit alkavat tosiaan vaikuttaa aidosti huvittavilta.

http://ranta-ranta.vuodatus.net/blog/2730642/testamenttini/

19

619

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitää!

"He tahtoivat että minun lihaani olisi tuijoteltu; - vaikka transsukupuolisuuden ongelmatiikka alkaa lihan takaa... sieltä missä identiteetin kokemus on. Tämän heidän nyt olisi luullut tajuavan."

Koko tämä Rannan ruljanssi alkoi siitä että hän esiintyi lehtijutussa ja aikoi mennä televisioon kertomaan totuuksiksi kokemiaan asioita transsukupuolisuudesta. Nyt tuon yllä olevan blogikirjoituksen lainauksen mukaan käsittäisin että hän syyttää että toiset transsukupuoliset olisivat halunneet hänen lähtevän julkisuuteen., Tilannehan oli päinvastoin ja muut yrittivät toppuutella ettei hän lähtisi puhumaan asioista joita toiset pitivät väärinä.

• ...että tuo Rannan..

..."tuijottelu" viittaa hänen perusteettomista oletuksistaan tekemäänsä virheelliseen päätelmään:

1. "Minusta tulisi friikki jos lähtisin hoitoihin."
        2. "'Muut' ovat sitä mieltä että kaikkien transsukupuolisten pitää lähteä hoitoihin."
        -> 3. "'Muut' haluavat että minusta tulisi friikki ja minua tuijoteltaisiin."

• Jari Ranta
        ...että tuo Rannan.. kirjoitti:

..."tuijottelu" viittaa hänen perusteettomista oletuksistaan tekemäänsä virheelliseen päätelmään:

1. "Minusta tulisi friikki jos lähtisin hoitoihin."
        2. "'Muut' ovat sitä mieltä että kaikkien transsukupuolisten pitää lähteä hoitoihin."
        -> 3. "'Muut' haluavat että minusta tulisi friikki ja minua tuijoteltaisiin."

Siinä olen kummallinen, että käyn täällä joskus vilkaisemassa kirjoittamisia. Taaskin väännetään ja vääristellään. - Mitä julkisuuteen tulee niin sen laajuudesta pyrin päättämään itse.

Jos olisin näillä ikävuosilla lähtenyt korjaukseen niin minusta olisi tullut friikki.

En ole toiveajattelija vaan tieteilijä.

Olen omalla arvokkaalla tavallani transsukupuolisten ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien edunvalvoja. Kaikki täällä Vaasan seudulla Pohjalaista lukevat tietävät, että puolustan homo- ja lesboparien liittoja kirjoituksissani, joita ko. lehti julkaisee. Onneksi.

Itse transsukupuolisuuden ilmiöätt täällä vääristetään alinomaa. On kysymys identiteetin ja anatomian lähtökohtaisesta eriparisuudesta, jota korjaustoimin voidaan häivyttää, muttei kokonaan poistaa. Esimerkiksi biologinen vagina ja neovagina ovat parhaimmillaan yhdennäköisiä, mutta toinen on luomu ja toinen konstruktio. Haloo! Älkää viitsikö valehdella näistä asioista.

Jos transsukupuolisuuden lähtökohtaa ei pysty hyväksymään menee kaikki sen jälkeen metsään. Itselleen toki jokainen saa uskotella mitä tahtoo - mutta katujen viisaus ja tietämys on kova.

Millään korjaustoimilla ihminen ei saa täydellisesti sitä anatomiaa, joka häneltä syntymässään puuttuu. Mutta parhaimillaan hän saa läpimenevyyden - joka on hieno ja varmasti tyydyttävä ja iloinen asia sitä tahtoville.

Miksi tämä asia on niin kovin vaikea Suomessa? Muualla kaiketi pystytään helpommin olemaan siyä mitä todellisuudessa ollaan eli transsukupuolisia.

Edunvalvontaterveisin.

• Nyt Jari oikeesti
        Jari Ranta kirjoitti:

Siinä olen kummallinen, että käyn täällä joskus vilkaisemassa kirjoittamisia. Taaskin väännetään ja vääristellään. - Mitä julkisuuteen tulee niin sen laajuudesta pyrin päättämään itse.

Jos olisin näillä ikävuosilla lähtenyt korjaukseen niin minusta olisi tullut friikki.

Olen omalla arvokkaalla tavallani transsukupuolisten ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien edunvalvoja. Kaikki täällä Vaasan seudulla Pohjalaista lukevat tietävät, että puolustan homo- ja lesboparien liittoja kirjoituksissani, joita ko. lehti julkaisee. Onneksi.

Itse transsukupuolisuuden ilmiöätt täällä vääristetään alinomaa. On kysymys identiteetin ja anatomian lähtökohtaisesta eriparisuudesta, jota korjaustoimin voidaan häivyttää, muttei kokonaan poistaa. Esimerkiksi biologinen vagina ja neovagina ovat parhaimmillaan yhdennäköisiä, mutta toinen on luomu ja toinen konstruktio. Haloo! Älkää viitsikö valehdella näistä asioista.

Jos transsukupuolisuuden lähtökohtaa ei pysty hyväksymään menee kaikki sen jälkeen metsään. Itselleen toki jokainen saa uskotella mitä tahtoo - mutta katujen viisaus ja tietämys on kova.

Millään korjaustoimilla ihminen ei saa täydellisesti sitä anatomiaa, joka häneltä syntymässään puuttuu. Mutta parhaimillaan hän saa läpimenevyyden - joka on hieno ja varmasti tyydyttävä ja iloinen asia sitä tahtoville.

Miksi tämä asia on niin kovin vaikea Suomessa? Muualla kaiketi pystytään helpommin olemaan siyä mitä todellisuudessa ollaan eli transsukupuolisia.

Edunvalvontaterveisin.

Ole ystävällinen äläkä viitsi mitätöidä ja väheksyä niiden työtä jotka oikeasti tekevät jotain transsukupuolisten hyväksi. Hyvänä esimerkkinä vaikka tuo nuorten kanssa työtä tehnyt joka mainittiin toisaalla.

Blogissa lässyttäminen ei ole mitään edunvalvontaa.

Et tiedä olisiko sinusta tullut friikki, kunhan kuvittelet. Tiedän useampiakin sinun iässäsi suuntaan tai toiseen transitioituneita joilla prosessi on sujunut oikein kivasti. Pelottelet tutkimuksia harkitsevia tavalla joka joissain teksteissäsi lähentelee sadistisuutta.

Tutkinto ei tee kenestäkään transasiantuntijaa. Oletko tehnyt tieteellistä tutkimusta aiheesta? Minä olen, mutta yksi artikkeli ei mielestäni takaa sellaista meriittiä että sillä hirveästi kannattaisi liputtaa.

Oletko tavannut yhtään ihmistä jonka sukupuoli olisi hänen omasta mielestään transsukupuoli? Tai ylimalkaan ketään tutkittua / diagnosoitua / korjattua? Miten voit olla sellaisten ihmisten edunvalvoja joita et ole tavannut etkä haluakaan tavata?

No, alkaa yhä enemmän tuntua siltä että nimimerkki "Jari Ranta" on jokin trolli tai ihmeellinen käsitetaideteos jota en vaan tajua...

• jos vaikka
        Jari Ranta kirjoitti:

Edunvalvontaterveisin.

tulisit joskus lukemaankin vastaukseni (yllättävän nopeasti tulit nytkin vaikka kerroit käyväsi joskus).

"- Mitä julkisuuteen tulee niin sen laajuudesta pyrin päättämään itse."
        Niin minäkin! En ole suostunut tuollaiseen laajaan mediapyöritykseen johon Marja-Sisko Aalto lähti. Olen ollut silloin tällöin mediassa hyvin rajoitetusti ja sellaisissa yhteyksissä että esiintymiset ajavat transsukupuolisten etua.

"Jos olisin näillä ikävuosilla lähtenyt korjaukseen niin minusta olisi tullut friikki."
        Ehkä, ehkä ei. Olen sinua huomattavasti vanhempi ja lähdin korjausprosessiin selvästi vahempana kuin sinä vaikka lähtisit huomispäivänä. Luulin ettei minusta tule tarpeeksi naisellista, mutta onneksi näin ei käynyt. Tulen toimeen hyvin muiden naisten joukossa.

"Kaikki täällä Vaasan seudulla Pohjalaista lukevat tietävät, että puolustan homo- ja lesboparien liittoja kirjoituksissani, joita ko. lehti julkaisee."
        Tämä on eri asia kuin sukupuolivähemmistöjen asian ajaminen. Kyllähän minäkin ajan mm. evankelisluterilaisen kirkon piirissä näitä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asiaa aktiivisesti. En sitten tiedä onko loppuun suoritettu korjausprosessi eduksi vai haitaksi tässä.

"Esimerkiksi biologinen vagina ja neovagina ovat parhaimmillaan yhdennäköisiä, mutta toinen on luomu ja toinen konstruktio. Haloo! Älkää viitsikö valehdella näistä asioista."
        Kukahan on valehdellut. Eiköhän jokainen transtaustainen nainen ymmärä ettei neovagina ole täsmälleen luonnonmukainen. Fyysinen ulkonäkö on riittävän samankaltainen ja toiminta kuten luonnonmukaisessakin, joten eiköhän tuo riitä. Jos vielä gynekologit kommentoivat että tulos on lähellä luonnollista, niin kyllä tuota voi uskoa.

"Millään korjaustoimilla ihminen ei saa täydellisesti sitä anatomiaa, joka häneltä syntymässään puuttuu. Mutta parhaimillaan hän saa läpimenevyyden - joka on hieno ja varmasti tyydyttävä ja iloinen asia sitä tahtoville."
        Tämähän on totuus jonka jokainen transsukupuolinen tietää. Esimerkiksi kohtua ja munasarjoja ei ole edes elinsiirtona onnistuttu tekemään, yritetty kyllä on. Luonnollisesti toimivaa penistäkään ei pystytä rakentamaan. En tiedä kuinka suureksi arvoksi lasketaan läpimenevyys. Onhan siitä tietenkin etua elämässä. Itselläni on tärkeintä että pystyn elämään siinä sukupuolessa joksi minut oli tarkoitettu jo syntymässäni ja se tuo henkisen tasapainon.

"Muualla kaiketi pystytään helpommin olemaan siyä mitä todellisuudessa ollaan eli transsukupuolisia."
        Ehkäpä joissakin kulttuureissa kolmas sukupuoli eli transsukupuoli koetaan hyväksyttäväksi, tai muut ihmiset eivät hyväksy transsukupuolisia täysivaltaisina naisiksi tai miehiksi. Tämä johtaa helposti syrjintään ja alempiarvoiseen elämään. Länsimaisessa kulttuurissa transsukupuolinen pyrkii siihen kokemaansa sukupuoleen sen täysivaltaisena edustajana. Minäkään en koe enää olevani transsukupuolinen vaan nainen.

"Edunvalvontaterveisin."
        Tuollainen allekirjoitus särähtää pahasti korvaan. Vaikka minäkin teen enemmän transsukupuolisten edunvalvontaa niin suuren yleisön kuin viranomaisten keskuudessa, en käytä tuollaista allekirjoitusta.

• kysymys?
        Jari Ranta kirjoitti:

Edunvalvontaterveisin.

Miten voit olla sellaisten ihmisten edunvalvoja:
        a) joita et tunne etkä halua edes tavata,
        b) jotka eivät pidä sinua edunvalvojanaan,
        c) jotka ovat lähestulkoon kaikesta eri mieltä kanssasi.

• guru puhuu:

"Transsukupuolisten edunvalvonta lähtee tieteestä eikä huuhaasta. Aika järkyttävää todeta tietenkin, että eräät transsukupuoliset tahtovat viedä koko asian huuhaan puolelle. He käyttävät höpösanoja asiasta, joka on sanottavissa täsmällisesti sellaisena kuin se on. He yrittävät todellistaa väen väkisin fantasioitaan ja ovat siksi vaarallisia aiheen asiallisuudelle. Tieteelliseen ajattelutapaan kuuluu realiteettitaju." (JR 1. 12. 2010.)

• mutta...
        guru puhuu: kirjoitti:

"Transsukupuolisten edunvalvonta lähtee tieteestä eikä huuhaasta. Aika järkyttävää todeta tietenkin, että eräät transsukupuoliset tahtovat viedä koko asian huuhaan puolelle. He käyttävät höpösanoja asiasta, joka on sanottavissa täsmällisesti sellaisena kuin se on. He yrittävät todellistaa väen väkisin fantasioitaan ja ovat siksi vaarallisia aiheen asiallisuudelle. Tieteelliseen ajattelutapaan kuuluu realiteettitaju." (JR 1. 12. 2010.)

JR:llä on selkeästi mielenterveysongelmia. Kukaan psyykkisesti terve ihminen ei kirjoita tuolla tavoin.

• tästä välistä
        kysymys? kirjoitti:

Miten voit olla sellaisten ihmisten edunvalvoja:
        a) joita et tunne etkä halua edes tavata,
        b) jotka eivät pidä sinua edunvalvojanaan,
        c) jotka ovat lähestulkoon kaikesta eri mieltä kanssasi.

poistettu se viesti jossa kyseenalaistettiin Rannan asiantuntemus? Aivanhan muistuu kesä mieleen.

Väliin tuntuu ettei Ranta tarkoita millään mitään, kunhan tuottaa tekstiä. Siksi vissiin turha pohtia mitä hän yrittää sanoa tuolla syntymäanatomia-on-eri-asia-jutullaan.

Jos cisnaiselle kasvaa partaa naamaan se poltellaan pois. Jos transnaiselle kasvaa partaa naamaan se poltellaan pois. Jos cismiehelle kasvaa naiselliset rinnat ne leikataan. Jos transmiehelle kasvaa naiselliset rinnat ne leikataan. Epiloitu leuka on anatomisesti erilainen kuin sellainen johon ei partakarvaa kasvakaan ja onnistuneestakin mastektomiasta jäänee jonkinlaiset jäljet, mutta mitä väliä sillä on? Pitäisikö partaongelmasta kärsinyt nainen muistaa ikuisesti parrakaana naisena?

• se osoittaa
        mutta... kirjoitti:

JR:llä on selkeästi mielenterveysongelmia. Kukaan psyykkisesti terve ihminen ei kirjoita tuolla tavoin.

ettei hänellä ole realistista kuvaa transsukupuolisuudesta kuin omalta kannaltaan. Jos hän tuntisi henkilökohtaisesti edes muutaman transsukupuolisen henkilön ja keskustelisi henkilökohtaisesti heidän kanssaan, tilanne muuttuisi aivan toiseksi. Se että on kahlannut läpi transtutkimukset ja saanut sieltä hylkäävän päätöksen tai itse keskeyttänyt tutkimukset, ei tee ihmisestä transsukupuolisuuden asiantuntijaa. Ranta pelkää tällaista henkilökohtaista tapaamista perustellen sen ilmeisesti täältä saamiinsa huonoihin kokemuksiin. Mutta suurin osa transsukupuolisista on asiallisia ja loogisesti ajattelevia ihmisiä joiden kanssa keskusteleminen voisi valaista asiaa.

• vieläkerran...
        Jari Ranta kirjoitti:

Edunvalvontaterveisin.

"En ole toiveajattelija vaan tieteilijä."

Tieteilijä on henkilö, joka työskentelee tieteentekoon osallistuvassa instituutiossa aktiivisesti itse osallistuen tieteen tekoon, tehden tai analysoiden tiedettä, tai vähintään opettaen sitä. Tutkinnon suorittaminen ei riitä tähän.

"On kysymys identiteetin ja anatomian lähtökohtaisesta eriparisuudesta, jota korjaustoimin voidaan häivyttää, muttei kokonaan poistaa. "

Kyseenalaistettava kohta, mm. etenkin tuon "identiteetin"-käsitteen kohdalta samoin kuin "eriparisuuden" kohdalta. Kenttä ei ole noin yksinkertainen, miksi ihmeessä yrität niin väittää? Psykiatrinen diagnoosimanuaali ei ole ainoa ja legitiimein lähde, kuten ei myöskään se identiteetin käsite mikä on lääketieteellisessä kirjallisuudessa hegemonisoitu. Niinikään et voi yleistää, etteikö tuota harmia aiheuttavaa tuntemusten osaa (mikä se sitten kenelläkin on) voisi hoidoilla toisilta poistaa kokonaan. Teet liiallisen yleistyksen, jos teet olettaman kaikkien ihmisten kehollisista toiveista, tarpeista ja tilanteista tai siitä, että niin kutsuttu transsukupuolisuus olisi yhteneväinen ilmiö ja tila ihmisten välillä. Tutustu aiheeseen enemmän. Teet tässä tyypillisen virheen, joka englanniksi on nimetty sanalla "erasure". Elettyjen elämien todellisuus on eri asia kuin ideaaliluulosi, eikä tämä ilmiö ole yksinkertaisella tavalla määritettävissä. Jos et ole huomannut, tästä monimuotoisuuden syystä diagnostiikkaakin ollaan parhaillaan määrittämässä uudelleen, vaikka sekään ei tule pystymään kovin hyvään malliin.

"Esimerkiksi biologinen vagina ja neovagina ovat parhaimmillaan yhdennäköisiä, mutta toinen on luomu ja toinen konstruktio. "

Kukaan ei ole täällä valehdellut mistään. Sen sijaan on täysin kyseenalaistettavaa miksi tuota asiaa pitäisi alleviivata. Vagina on vagina. Yksikään vagina maailmassa ei ole samanlainen. Vaginoiden välillä on huomattavia eroja funktionaalisuudessa, riippumatta onko se leikattu vai kromosomien mukaan muokkautunut ilman ulkopuolista apua. Lisäksi luomu-sanan käyttö on jo vuosia leimattu asenteelliseksi ja typeräksi, samoin kuin "biologinen"-sanan käyttö. Biologisia ihmisiä olemme kaikki ja luomua meidän jokaisen ihomme ja kudoksemme on. Emme ole epäorgaanisia. Ei ole mitään syytä korostaa eroa tuollaisilla olemukseen kantaaottavilla termeillä. Ehkä leikattu nainen ei voi synnyttää eikä saada kuukautisia, mutta ei voi moni leikkaamatonkaan nainen. Tämä on siis merkityksetöntä. "Luomulla" ja "biologialla" luodaan vain asenteellinen ja olemuksen tasolla eriyttävä käsitteellinen ero, jolle ei ole tarvetta. Nainen on nainen ja mies on mies, riippumatta jalkovälistä ja sen historiasta. Olemusta ei tarvitse eriyttää. Jokainen yksilö tuntee omat fyysiset toimintonsa, niitä ei tarvitse ulkopuolisten määrittää eikä korostaa. Tämä vastaa myös viimeisimpään blogimerkintääsi, jossa luulet ihmisten unelmoivan yltiöpäisesti ja epärealistisesti. Ei siitä ole kyse, vaan siitä mistä ja miten puhutaan ja mistä edes tarvitsee puhua ja miksi tarvitsisi.

"Jos transsukupuolisuuden lähtökohtaa ei pysty hyväksymään menee kaikki sen jälkeen metsään. Itselleen toki jokainen saa uskotella mitä tahtoo - mutta katujen viisaus ja tietämys on kova. "

Ei tätä lähtökohtaa ole kukaan mitenkään yksiselitteisesti ja kiistämättömän lopullisesti määritellyt, eikä sitä voikaan, joten suosittelisin ettet sinäkään yrittäisi. Edelleen se psykiatrinen manuaali ja eri lääketieteellisten auktoriteettitahojen eriävät mielipiteet ja arvelunsa ovat vain niitä, arveluita. Samoin kuin muillakin tahoilla. Ilmiö on monimutkainen ja monipuolinen, sinun pitää ottaa kentästä selvää laajasti. Kritiikkiä saa ja pitääkin esittää, niin yksityiskohtia kuin laajoja rakenteita kohtaan. Älä sorru hegemonisointiin ja kanonisointiin, se ohjaa tieteen toteuttamista ja voi olla ristiriidassa tieteellisen ajettelun ja menetelmien kanssa.

"Millään korjaustoimilla ihminen ei saa täydellisesti sitä anatomiaa, joka häneltä syntymässään puuttuu."

Kyllä voi saada. Älä yleistä. Ihmisillä on erilaiset lähtökohdat, reitit, tarpeet, tuntemukset ja lopputulemat. Ei ole mitään yleisesti 1:1 määrättyä asiaa mikä ihmiseltä syntymässä "puuttuu". Tämä on yksilökohtainen asia, joka palapelinomaisesti selviää elämän myötä. Lopputulos on myös asia, jota ei voi mitata matemaattisen tarkasti, sillä on kyse ihmisten kokemuksesta. Kuten ei onnellisuuttakaan voi tarkasti mitata.

jatkuu...

• vielä kerran...
        vieläkerran... kirjoitti:

"En ole toiveajattelija vaan tieteilijä."

Tieteilijä on henkilö, joka työskentelee tieteentekoon osallistuvassa instituutiossa aktiivisesti itse osallistuen tieteen tekoon, tehden tai analysoiden tiedettä, tai vähintään opettaen sitä. Tutkinnon suorittaminen ei riitä tähän.

"On kysymys identiteetin ja anatomian lähtökohtaisesta eriparisuudesta, jota korjaustoimin voidaan häivyttää, muttei kokonaan poistaa. "

Kyseenalaistettava kohta, mm. etenkin tuon "identiteetin"-käsitteen kohdalta samoin kuin "eriparisuuden" kohdalta. Kenttä ei ole noin yksinkertainen, miksi ihmeessä yrität niin väittää? Psykiatrinen diagnoosimanuaali ei ole ainoa ja legitiimein lähde, kuten ei myöskään se identiteetin käsite mikä on lääketieteellisessä kirjallisuudessa hegemonisoitu. Niinikään et voi yleistää, etteikö tuota harmia aiheuttavaa tuntemusten osaa (mikä se sitten kenelläkin on) voisi hoidoilla toisilta poistaa kokonaan. Teet liiallisen yleistyksen, jos teet olettaman kaikkien ihmisten kehollisista toiveista, tarpeista ja tilanteista tai siitä, että niin kutsuttu transsukupuolisuus olisi yhteneväinen ilmiö ja tila ihmisten välillä. Tutustu aiheeseen enemmän. Teet tässä tyypillisen virheen, joka englanniksi on nimetty sanalla "erasure". Elettyjen elämien todellisuus on eri asia kuin ideaaliluulosi, eikä tämä ilmiö ole yksinkertaisella tavalla määritettävissä. Jos et ole huomannut, tästä monimuotoisuuden syystä diagnostiikkaakin ollaan parhaillaan määrittämässä uudelleen, vaikka sekään ei tule pystymään kovin hyvään malliin.

"Esimerkiksi biologinen vagina ja neovagina ovat parhaimmillaan yhdennäköisiä, mutta toinen on luomu ja toinen konstruktio. "

Kukaan ei ole täällä valehdellut mistään. Sen sijaan on täysin kyseenalaistettavaa miksi tuota asiaa pitäisi alleviivata. Vagina on vagina. Yksikään vagina maailmassa ei ole samanlainen. Vaginoiden välillä on huomattavia eroja funktionaalisuudessa, riippumatta onko se leikattu vai kromosomien mukaan muokkautunut ilman ulkopuolista apua. Lisäksi luomu-sanan käyttö on jo vuosia leimattu asenteelliseksi ja typeräksi, samoin kuin "biologinen"-sanan käyttö. Biologisia ihmisiä olemme kaikki ja luomua meidän jokaisen ihomme ja kudoksemme on. Emme ole epäorgaanisia. Ei ole mitään syytä korostaa eroa tuollaisilla olemukseen kantaaottavilla termeillä. Ehkä leikattu nainen ei voi synnyttää eikä saada kuukautisia, mutta ei voi moni leikkaamatonkaan nainen. Tämä on siis merkityksetöntä. "Luomulla" ja "biologialla" luodaan vain asenteellinen ja olemuksen tasolla eriyttävä käsitteellinen ero, jolle ei ole tarvetta. Nainen on nainen ja mies on mies, riippumatta jalkovälistä ja sen historiasta. Olemusta ei tarvitse eriyttää. Jokainen yksilö tuntee omat fyysiset toimintonsa, niitä ei tarvitse ulkopuolisten määrittää eikä korostaa. Tämä vastaa myös viimeisimpään blogimerkintääsi, jossa luulet ihmisten unelmoivan yltiöpäisesti ja epärealistisesti. Ei siitä ole kyse, vaan siitä mistä ja miten puhutaan ja mistä edes tarvitsee puhua ja miksi tarvitsisi.

"Jos transsukupuolisuuden lähtökohtaa ei pysty hyväksymään menee kaikki sen jälkeen metsään. Itselleen toki jokainen saa uskotella mitä tahtoo - mutta katujen viisaus ja tietämys on kova. "

Ei tätä lähtökohtaa ole kukaan mitenkään yksiselitteisesti ja kiistämättömän lopullisesti määritellyt, eikä sitä voikaan, joten suosittelisin ettet sinäkään yrittäisi. Edelleen se psykiatrinen manuaali ja eri lääketieteellisten auktoriteettitahojen eriävät mielipiteet ja arvelunsa ovat vain niitä, arveluita. Samoin kuin muillakin tahoilla. Ilmiö on monimutkainen ja monipuolinen, sinun pitää ottaa kentästä selvää laajasti. Kritiikkiä saa ja pitääkin esittää, niin yksityiskohtia kuin laajoja rakenteita kohtaan. Älä sorru hegemonisointiin ja kanonisointiin, se ohjaa tieteen toteuttamista ja voi olla ristiriidassa tieteellisen ajettelun ja menetelmien kanssa.

"Millään korjaustoimilla ihminen ei saa täydellisesti sitä anatomiaa, joka häneltä syntymässään puuttuu."

Kyllä voi saada. Älä yleistä. Ihmisillä on erilaiset lähtökohdat, reitit, tarpeet, tuntemukset ja lopputulemat. Ei ole mitään yleisesti 1:1 määrättyä asiaa mikä ihmiseltä syntymässä "puuttuu". Tämä on yksilökohtainen asia, joka palapelinomaisesti selviää elämän myötä. Lopputulos on myös asia, jota ei voi mitata matemaattisen tarkasti, sillä on kyse ihmisten kokemuksesta. Kuten ei onnellisuuttakaan voi tarkasti mitata.

jatkuu...

...jatkoa

"Mutta parhaimillaan hän saa läpimenevyyden - joka on hieno ja varmasti tyydyttävä ja iloinen asia sitä tahtoville."

Läpimenevyys laajana kokonaisuutena on käsitekonstruktio jonka syntyperä on USAlaisessa portinvartijajärjestelmässä ja sen ajan vallinneessa kulttuurisessa ilmapiirissä. Se ei ole mikään tarkasti mitattavissa oleva asia, ei ulkoisesti ja fyysesti, eikä myöskään henkisesti. Jokaisella yksilöllä on oma suhteensa läpimenoon, toiset eivät sitä edes ajattele, toiset hylkäävät sen ja löytävät omat reittinsä, toiset rakentavat elämänsä sen varaan, jne. Toiset eivät sitä edes tarvitse. Et ilmeisesti tiennyt, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät ole muuttaneet mitään rooliaan ja sosiaalista ilmentämistään tms., vaan ovat tarvinneet ja hankkineet vain fyysistä apua ongelmalleen (esimerkiksi alapääkorjaus). Ilmiö on, taas kerran, monimutkainen ja monipuolinen.

"Miksi tämä asia on niin kovin vaikea Suomessa? Muualla kaiketi pystytään helpommin olemaan siyä mitä todellisuudessa ollaan eli transsukupuolisia."

Vielä kerran: Valitan. Myös muualla on vastaavaa kriittisyyttä ja monipuolisia näkemyksiä aiheeseen. Ei tätä kokemusta ja sen käsittelyä voi yhtenäistää, monopolisoida saati hegemonisoida. Ei kannattaisi yrittääkään, tallot vain ihmisten varpaille niin tehdessäsi ja käytät valtaa muita kohtaan. Onko valtasuhteisiin liittyvät diskurssit sinulle todellakin tuntemattomia?

Suosittelen lukemaan hieman tuota toista meneillään olevaa ketjua, jonka otsikko on "Kerrankin asiallinen juttu!"

Sinun olisi myös hyvä vihdoin huomata ja ymmärtää, että sanamuodot kuten "biologinen mies/nainen" tai "geneettinen mies/nainen" eivät ole tieteellisiä luuloistasi huolimatta ja että ne ovat loukkaavia ja asenteellisia. Aiheutat niillä vain paheksuntaa ja kränää.

• menitte yli

Täältä poistettiin useita viestejä, joissa oli asiallista kritiikkiä Rantaa kohtaan. Näemmä ylläpito poistelee viestejä ainoastaan yhden ihmisen mielivaltaisten mielipiteiden takia, sillä oletan että Ranta otti heihin yhteyttä. Kuka tätä transpalstaa oikein valvoo? Rantaa kohtaan esitetty kritiikki oli nimittäin aiheellista. Ei pidä paikkaansa, että häntä ei saisi arvostella henkilönä hänen väittämistään "edunvalvojan" toimista, sillä tuo on julkinen väite ja asema, jota hän pyrkii itselleen tittelöimään, ei mikään yksityinen.

Arvoisa ylläpito, arvioitteko te yhtään hänen pyyntöjään siihen miten häntä kritisoidaan ja miksi sitä tehdään? Tunnetteko te itse tätä "transasiaa" senkään vertaa, että teillä olisi edes kompetenssia arvioida milloin täällä ollaan epäasiallisia ja milloin Rannan väitteisiin vastataan osuvalla kritiikillä? Täällä mainittiin yksi rasistinen sana, mutta sitä ei tarkoitettu sellaisenaan, vaan sen käytön merkitys selitettiin täysin oikeutetulla tavalla - sehän tuomittiin. Sitä ei yhdistetty suoraan Rantaan, vaan kuvattiin retoriikan tyylejä, mitkä ovat "transasioissa" tyypillisiä ja joihin Rannan auktoriteettisella tyylillä on samankaltaisuuksia.

Menitte täysin yli viestien poistossa tällä kertaa.

• ei valvota

Tällä palstalla ei ole omaa valvojaa (sheriffiä) koska viimeksi yrittänyt savustettiin nopeasti ulos. Myöskään ylläpito ei suorita säännöllistä valvontaa joten edellä olevaa viestiä ei lue kukaan ylläpidosta, viesti olisi pitänyt toimittaa perille palauteen kautta. Valvonta perustuu lukijoiden ilmiantoihin. Jos Ranta on katsonut että häntä on loukattu, hän on ilmeisesti tehnyt tavallisen ilmiannon tämänkin viestin lopussa olevalla linkillä. Ilmeisesti ylläpito on ollut samaa mieltä Rannan kanssa ja siksi viesti on poistettu. Kun ylläpito poistaa viestejä, ne vain katoavat viestiketjusta samoin kun sitä seurannut ketjun haara. Jos rekisteröitynyt käyttäjä poistaa oman viestinsä, siitä jää otsikko että käyttäjä on poistanut viestin ja sitä seurannut keskusteluketju säilyy.

• slutfinito
        ei valvota kirjoitti:

Tällä palstalla ei ole omaa valvojaa (sheriffiä) koska viimeksi yrittänyt savustettiin nopeasti ulos. Myöskään ylläpito ei suorita säännöllistä valvontaa joten edellä olevaa viestiä ei lue kukaan ylläpidosta, viesti olisi pitänyt toimittaa perille palauteen kautta. Valvonta perustuu lukijoiden ilmiantoihin. Jos Ranta on katsonut että häntä on loukattu, hän on ilmeisesti tehnyt tavallisen ilmiannon tämänkin viestin lopussa olevalla linkillä. Ilmeisesti ylläpito on ollut samaa mieltä Rannan kanssa ja siksi viesti on poistettu. Kun ylläpito poistaa viestejä, ne vain katoavat viestiketjusta samoin kun sitä seurannut ketjun haara. Jos rekisteröitynyt käyttäjä poistaa oman viestinsä, siitä jää otsikko että käyttäjä on poistanut viestin ja sitä seurannut keskusteluketju säilyy.

Kiitos selvennyksestä. Ehkäpä pitäisi sitten alkaa aktiivisesti ilmiantamaan Rannan viestejä poistettavaksi ja lakata kirjoittamasta hänestä. "Edunvalvojan" uran loppu?

• !!!!!!
        slutfinito kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä. Ehkäpä pitäisi sitten alkaa aktiivisesti ilmiantamaan Rannan viestejä poistettavaksi ja lakata kirjoittamasta hänestä. "Edunvalvojan" uran loppu?

Hän kirjoittaa omaa blogiaan ja sinne välillä rajujakin mielipiteitä. Blogiin ei pysty kommentoimaan, enkä tiedä miten siellä blogisivuston ylläpito suhtautuu kirjoittajiinsa.

• Korvat tukossa
        !!!!!! kirjoitti:

Hän kirjoittaa omaa blogiaan ja sinne välillä rajujakin mielipiteitä. Blogiin ei pysty kommentoimaan, enkä tiedä miten siellä blogisivuston ylläpito suhtautuu kirjoittajiinsa.

JR kirjoittaa 4. 12.:

"Tahdon kaikilta kysyä: Mikä on transsukupuolisten edunvalvontasuunnitelma vuosille 2011-2015?
        Jos kuulutkin ehkä arvostelijoihini ja niihin joitten mieliharrastus on blogini ja ajatusteni mitätöinti niin hyvä ihminen mitä Sinä sitten teet parempaa transsukupuolisten hyväksi? Miten toimit ja vaikutat? Mitä keinoja käytät? Onko keinoissasi jotain pitävää tolkkua? Puhutko meisyydestä vai yleistätkö omia kokemuksiasi kaikkiin?

- - Miten transsukupuolisuuden politiikkaa harjoitetaan vuosina 2011-2015?

Kyllä kai jossakin pitäisi olla jonkinlainen työnäky em. vuosille ja sitten työnäkyä pitäisi tuoda esiin siellä missä tehdään päätöksiä ja myös mediassa systemaattisesti ja asiallisesti.

Tästä vuodesta 2010 ei paljon muuta jää käteen kuin Marja-Sisko Aallon aiheuttama kohina ympärillään ja eräitten muitten esiintyminen yhä laajemmin julkisuudessa - - ."

Voi Jari, Jari! Miksi vaikenemisellasi pilkkaat transsukupuolisten yhdenvertaisuuden ja hyvinvoinnin vuoksi ponnistelevia? Saisikohan sinua koskaan kiinnostumaan transsukupuolisten hyväksi tehtävästä työstä? Tuskin, mutta tsekkaa edes TransHelsingin anti niin ei tarvitse olla aivan kuutamolla siitä missä tällä hetkellä mennään:

http://ranneliike.net/teema/transhelsinki-2010--seminaari-nuorten-transihmisten-aani-saatiin-kuuluviin?srt=2&cid=2&aid=4836

• suunnitelmia
        Korvat tukossa kirjoitti:

JR kirjoittaa 4. 12.:

"Tahdon kaikilta kysyä: Mikä on transsukupuolisten edunvalvontasuunnitelma vuosille 2011-2015?
        Jos kuulutkin ehkä arvostelijoihini ja niihin joitten mieliharrastus on blogini ja ajatusteni mitätöinti niin hyvä ihminen mitä Sinä sitten teet parempaa transsukupuolisten hyväksi? Miten toimit ja vaikutat? Mitä keinoja käytät? Onko keinoissasi jotain pitävää tolkkua? Puhutko meisyydestä vai yleistätkö omia kokemuksiasi kaikkiin?

- - Miten transsukupuolisuuden politiikkaa harjoitetaan vuosina 2011-2015?

Kyllä kai jossakin pitäisi olla jonkinlainen työnäky em. vuosille ja sitten työnäkyä pitäisi tuoda esiin siellä missä tehdään päätöksiä ja myös mediassa systemaattisesti ja asiallisesti.

Tästä vuodesta 2010 ei paljon muuta jää käteen kuin Marja-Sisko Aallon aiheuttama kohina ympärillään ja eräitten muitten esiintyminen yhä laajemmin julkisuudessa - - ."

Voi Jari, Jari! Miksi vaikenemisellasi pilkkaat transsukupuolisten yhdenvertaisuuden ja hyvinvoinnin vuoksi ponnistelevia? Saisikohan sinua koskaan kiinnostumaan transsukupuolisten hyväksi tehtävästä työstä? Tuskin, mutta tsekkaa edes TransHelsingin anti niin ei tarvitse olla aivan kuutamolla siitä missä tällä hetkellä mennään:

http://ranneliike.net/teema/transhelsinki-2010--seminaari-nuorten-transihmisten-aani-saatiin-kuuluviin?srt=2&cid=2&aid=4836

"Tahdon kaikilta kysyä: Mikä on transsukupuolisten edunvalvontasuunnitelma vuosille 2011-2015?"

Ranta kaipaa jotain hienoja edunvalvontasuunnitelmia kuten ammattiyhdistykset. Jos hän olisi vähänkin seurannut ajankohtaisia asioita eikä pyörisi omissa pienissä ympyröissään, tietäisi mitä on tapahtumassa. Jo tämän vuoden kuluessa asiat ovat edistyneet melko tehokkaasti. Tasa-arvolakia ollaan muuttamassa ja transihmisten järjestöt ovat ajan hermolla antamassa asiantuntijalausuntoja lain valmistelijoille. Tasa-arvovaltuutettukin on ottanut kantaa erilaisiin asioihin ja saanut niihin korjauksia.

"Jos kuulutkin ehkä arvostelijoihini ja niihin joitten mieliharrastus on blogini ja ajatusteni mitätöinti niin hyvä ihminen mitä Sinä sitten teet parempaa transsukupuolisten hyväksi? Miten toimit ja vaikutat? Mitä keinoja käytät? Onko keinoissasi jotain pitävää tolkkua?"

En mitätöi Rannan ajatuksia mutta ihmettelen millä oikeudella hän on korottanut itsensä transihmisten edunvalvojaksi ilman tarpeellista pätevyyttä. Työskentelen aktiivisesti transsukupuolisten hyväksi, samaa ei voi sanoa Rannasta. Käyn kouluttamassa, osallistun viranomaistyöhön ja seminaareihin joissa voin tuoda transsukupuolisten asiaa esiin. Ainakin minun keinoissani on pitävä tolkku, onhan se moninverroin tehokkaampaa kuin kirjoitella blogia tai yleisönosastokirjoituksia joita kukaan ei noteeraa. Valitettavasti Ranta on vain samanlainen möykkääjä josta moittii Marja-Sisko Aaltoa ja muita.

• sun siskos

että teille transsukupuolisille ei sitten mikään kelpaa. Kuten jr sanoi:"...kun ei hyvä kelpaa.."

Jos jrstä ei ole edunvalvojaksi, ainakin Päivän Hupi hän on. Hymy pyrki väkisin taas tämän äidin huulille. On tuo mies kaekenmoesta tittelilöistä itselleen opiskellunna, mutta ei sitten niin millään pääse kalifiksi kalifin paikalle.

Jari ei voi olla transsukupuolinen kun ei ole prosessissa. Piste. Pelkkä unelmointi ei riitä.

Kyllä minun aikamiespoikani, vaikka olisi minkäikäinen tahansa, jos hän olisi sitä mieltä ollut että hän on nainen, niin sitten häntä autetaan siinä prosessissa. Iästä riippumatta. Ja varmana hänestä tulee sellainen nainen että menee läpi. On näitä Onnistuneita esimerkkejä Suomessa jo ihan tarpeeksi. Niin että älä Jartsa selittele.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      26
      3038
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1487
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      76
      1073
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      140
      998
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      921
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      882
    7. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      45
      858
    8. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      171
      842
    9. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      826
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      135
      746
    Aihe