Miksi lapselleen ei saisi antaa vähän erikoisempaa nimeä?

kertokaaskestänkyllä

En ymmärrä, täällä on muutamia ihmisiä joiden mielestä kaikkien pitäisi olla "vaan" Matteja ja Maijoja.

Kertokaapas mitä erikoisia nimiä ei saa lapsilleen antaa missään nimessä? Kiinnostaa kuule hirveesti. Joku vähänkin erikoisempi nimi (kuten Mirita) ja täällä aletaan paasaamaan siitä, kun yritetään olla parempia kuin muut antamalla hieno nimi jne.

Ymmärrän kyllä väännökset Jezzica, Fridax, Beatrice.. mutta mm. Mirita? Ei ole pahankuuloinen minusta, sopii hienosti suomalaiseen suuhun, lausutaan kuten kirjoitetaan.. samoten Miklas, Saranna, Tianella, Senniina jne.

23

596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapsen hyväksi

Johtuisiko siitä, että usein oikein erikoisen nimen saaneiden lapsien nimeä pilkataan, eikä kukaan sellaista lapselleen halua. Erikoisemman nimen voisi "turvallisemmin" laittaa toiseksi nimeksi. Voihan sen sitten lapsi halutessaan ottaa kutsumanimeksi.
      Toinen ongelma erikoisissa nimissä on se, että niiden oikeinkirjoitusta joutuu selittelemään.
      Miklas.... Ai Niklas?
      Saranna..... Ai Sarianna?

• Tianella

No eikö sitten nää perinteiset suomalaiset:

Sari, Mari
        Sarita, Karita, Marita
        Janita, Anita
        Anna, Hanna, Sanna, Janna, Nanna
        Anna, Anni, Anne
        Nina, Niina
        Jenni, Jenny
        Jari, Kari, Ari
        Lasse, Lassi
        Mika, Mikko

Ainakin näiden nimien kohdalla olen havainnut ihan saman ongelman, ja kyseessä siis aika perinteisiä suomalaisia nimiä...

• *^* Anne *^*
        Tianella kirjoitti:

Sari, Mari
        Sarita, Karita, Marita
        Janita, Anita
        Anna, Anni, Anne
        Nina, Niina
        Jenni, Jenny
        Jari, Kari, Ari
        Lasse, Lassi
        Mika, Mikko

Ainakin näiden nimien kohdalla olen havainnut ihan saman ongelman, ja kyseessä siis aika perinteisiä suomalaisia nimiä...

Kyllä kaikille on selvää miten Anne kirjoitetaan, eikä edes se että kaveripiirissä on Annaa tai Annikaa hämää ketään.

• Tianella kirjoitti:

Sari, Mari
        Sarita, Karita, Marita
        Janita, Anita
        Anna, Anni, Anne
        Nina, Niina
        Jenni, Jenny
        Jari, Kari, Ari
        Lasse, Lassi
        Mika, Mikko

Mukaan vois myös pistää:
        Ia, Iia,
        Kiia, Kia,
        Lia, Liia,
        Mia, Miia,
        Pia, Piia,
        Ria, Riia,
        Siia, Sia,
        Tiia, Tia,
        Viia, Via.
        Mea, Meea,
        Nea, Neea,
        Rea, Reea,
        Sea, Seea,
        Tea, Teea,
        Vea, Veea
        Janette, Anette, Nanette, Annette, Anetta, Janetta
        Oona, Moona, Noona
        Senni, Jenni, Enni
        Nelli, Nelly
        Siina, Sina, Sinna
        Annele, Hannele
        Saana, Jaana,
        Pinja, Minja, Ninja, Rinja, Sinja, Tinja
        Iina, Tiina, Miina, Siina, Riina, Niina, Liina
        Inna, Minna
        Elina, Alina
        Annu, Anu

Nääki voivat mennä sekasin, tiiäksä?
        Eli mieluummin vaikka se Pauliina.

• ämiiaa kirjoitti:

Mukaan vois myös pistää:
        Ia, Iia,
        Kiia, Kia,
        Lia, Liia,
        Mia, Miia,
        Pia, Piia,
        Ria, Riia,
        Siia, Sia,
        Tiia, Tia,
        Viia, Via.
        Mea, Meea,
        Nea, Neea,
        Rea, Reea,
        Sea, Seea,
        Tea, Teea,
        Vea, Veea
        Janette, Anette, Nanette, Annette, Anetta, Janetta
        Oona, Moona, Noona
        Senni, Jenni, Enni
        Nelli, Nelly
        Siina, Sina, Sinna
        Annele, Hannele
        Saana, Jaana,
        Pinja, Minja, Ninja, Rinja, Sinja, Tinja
        Iina, Tiina, Miina, Siina, Riina, Niina, Liina
        Inna, Minna
        Elina, Alina
        Annu, Anu

Nääki voivat mennä sekasin, tiiäksä?
        Eli mieluummin vaikka se Pauliina.

Reetta, Reeta
        Mila, Milla

• Tianella
        *^* Anne *^* kirjoitti:

Kyllä kaikille on selvää miten Anne kirjoitetaan, eikä edes se että kaveripiirissä on Annaa tai Annikaa hämää ketään.

Luokallani yläasteella, silloin vuosia sitten oli Anna, Hanna, Anni, Sanna ja Anne, sekä JANNE, ja kun opettaja sanoi yhden nimen, nousivat kaikki pystyyn. Itse olen Nina, ja myöhemmin sitten luokalleni sattui myös Riina, Tiina ja Niina, ja sama juttu tapahtui myös meidän nimiemme kanssa. Joten ihan omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että kyllä niitä nimiä sotketaan toisiinsa. Minua on kutsuttu niin Niinaksi kuin Riinaksi, Tiinaksi ja jopa Miraksi ja Noraksi.

Mikä hauskinta, kun opettaja kyllästyi siihen, että Anna, Anne, Hanna, Sanna, Anni ja Janne kuulivat jatkuvasti väärin, alkoi opettaja sanoa "Janne ja muut tytöt" sekä kutsua heitä lempinimillä joita me oppilaat käytimme noista koulukavereistamme. Kuulosti hieman hassulta, kun opettaja käski Hansun tai Sanden tai Anskun piirtämään taululle. Mutta se toimi.

Eli aika helposti se Anne sotketaan muihin nimiin

• 8+8

Höpö höpö, yleistät liikaa. Tuskin kukaan vaatii matteja ja maijoja antamaan lapsille nimiksi. Itseäni ainakin häiritsee se, että meillä on erittäin laaja oma kansallinen nimistö, jota jotkut Mähöset ja Lahoset karttavat kuin ruttoa ja nimeävät lapsensä "kansainvälisesti" Ciaksi, Annicaksi, Catharinaksi etc. Siiten on näitä tekotaiteellisa nimiä, joista ei ota erkkikään selvää, mistä on kysymys. Tomika, Mimika, Sohny, Piera etc.

• Elena^^

Ite en tykkää väännöksistä Jezzica ym, niinkuin et sinäkään.. samoten en ymmärrä näitä Lauriina, Petriina, Pauliina ym. muunnoksia miesten nimistä.. ne ovat aika karmeita :/

nämä jotka sopivat suomalaisiin suihin, mutta on silti erikoinen "uusi" nimi.. niin niitä vastaan mulla ei oo mitään :) osa ihan kivojakin.

• Täti

Ei erikoisia nimiä ole kukaan kieltänyt antamasta, ihmisillä on vain niin erilainen nimimaku.

Kun täällä kysellään mielipiteitä nimistä, saa varautua kaikenlaisiin kommentteihin. Itse olen sitä mieltä, että vaikka nimi ei kommentoijaa miellyttäisikään, niin siltikin voi vastata asiallisesti.

Kyllä jokainen saa antaa omalle lapselleen sellaisen nimen, kuin haluaa, mikäli se ei ole loukkaava tms.
      En ole huomannut tätä palstaa seuratessani, että kukaan olisi vaatinut kaikkia lapsia olemaan Matteja ja Maijoja.

Mitä sitten ovat väännökset? Aika moni vanhakin nimi on "väännetty" jostakin muusta nimestä (esim. Kati ja Katri on "väännetty/lyhennetty "Katariinasta). Näihin nimiin on vain niin totuttu, ettei ne kuulosta väännöksiltä.

Esim. Beatrice ei ole mikään väännös, vaikka ei olekaan suomalainen nimi. Mielestäni Mirita kuulostaa enemmän väännetyltä - siinä kun ei ole mielestäni mitään tuttua nimen "pohjana". Tämä on siis minun mielipiteeni.

• Nanzor

Minä olen nimeltäni Nana ja siskoni Dana. :)
      Ei ihan perus nimiä, ihana omistaa erillainen ja vähemmän suosittu nimi.

• ,mnsaslknf

No mun mielestä noissa erikoisissa nimissä ei ole mitään "hienoa". Lähinnä naurattaa nämä Jasmin Merikukka Mirella Virtaset ja Peltoset !

• hzdh
        ,mnsaslknf kirjoitti:

No mun mielestä noissa erikoisissa nimissä ei ole mitään "hienoa". Lähinnä naurattaa nämä Jasmin Merikukka Mirella Virtaset ja Peltoset !

sukunimi voi tulevaisuudessa muuttua, joten miksi nimi pitäisi antaa sukunimen perusteella?

• ihmettelen ma
        hzdh kirjoitti:

sukunimi voi tulevaisuudessa muuttua, joten miksi nimi pitäisi antaa sukunimen perusteella?

Miksi ylipäätään arvostellaan sitä, että Virtaset ja Möttöset laittavat lapsilleen ns. hienoja nimiä.?
        Miksi he eivät saisi samalla lailla valita mieleistään nimeä, kuten Lönngrenitkin...?
        Eikö näitä Matti Möttösiä ja Maija Meikäläisiä ole jo kylliksi?

• ...........
        ihmettelen ma kirjoitti:

Miksi ylipäätään arvostellaan sitä, että Virtaset ja Möttöset laittavat lapsilleen ns. hienoja nimiä.?
        Miksi he eivät saisi samalla lailla valita mieleistään nimeä, kuten Lönngrenitkin...?
        Eikö näitä Matti Möttösiä ja Maija Meikäläisiä ole jo kylliksi?

Kuka sanoo, että joku Yezzica tai joku muu vierasperäinen/erikoisuutta tavoitteleva nimi olisi sen hienompi kuin joku klassinen suomalainen nimi?

Sukunimikin on hyvä ottaa huomioon nimeä mietittäessä, koska yksinkertaisesti tietyt yhdistelmät kuulostavat hölmöiltä ja saattavat ihmisen naurunalaisesti. Ei olis kiva olla joku Sini Tiainen tai Michelle Mönttinen.

Ihminen nyt joutuu vähintään sen 18-vuotta elämästään elämään saman sukunimensä kanssa, suurin osa paljon pidempäänkin ja osa ei edes mene naimisiin tai vaihda sukunimeään naimisiin mennessä. Mitä jos miehenkin sukunimi on sellainen, joka ei sovi etunimen kanssa yhteen?

• Elena^^
        ........... kirjoitti:

Kuka sanoo, että joku Yezzica tai joku muu vierasperäinen/erikoisuutta tavoitteleva nimi olisi sen hienompi kuin joku klassinen suomalainen nimi?

Sukunimikin on hyvä ottaa huomioon nimeä mietittäessä, koska yksinkertaisesti tietyt yhdistelmät kuulostavat hölmöiltä ja saattavat ihmisen naurunalaisesti. Ei olis kiva olla joku Sini Tiainen tai Michelle Mönttinen.

Ihminen nyt joutuu vähintään sen 18-vuotta elämästään elämään saman sukunimensä kanssa, suurin osa paljon pidempäänkin ja osa ei edes mene naimisiin tai vaihda sukunimeään naimisiin mennessä. Mitä jos miehenkin sukunimi on sellainen, joka ei sovi etunimen kanssa yhteen?

sitten varmaan pitää alkaa miestä etsimään sukunimen perusteella :'D

• .................
        Elena^^ kirjoitti:

sitten varmaan pitää alkaa miestä etsimään sukunimen perusteella :'D

Juu, kannattaa. Muulla ei ole väliä, kunhan on hienolta kalskahtava sukunimi, mielellään ruotsalaisen kuuloinen. Ei kuitenkaan Ruotsalainen, vaan esimerkiksi Gustafson, Johanson, Anderson, Ståhlberg tai vastaava.

• RokkiKäpy

.. monet väännökset/erikoset nimet kun ovat koomisia ja aiheuttavat ihmisissä välittömän " lapsiparka"-reaktion. Petranella, Nikoliina, Jademilla, Omena, Shakira, Yasmin.. siis apua. Miritassa ei ole muuta vikaa, kuin että mieleen tulee e-pillerit..

• 50+

Esimerkiksi Petranella ei aiheuta minussa mitään "lapsiparka-reaktiota", sillä tunnen erään keski-ikäisen Petranellan., ja nimi sopii hänelle yhtä hyvin, kuin jollekulle toiselle Maija. Onhan nimi ollut tällä naisella lapsesta asti.

Toisekseen minulle ei tule Miritasta e-pillerit mieleen, vaikka en nimestä pidäkään. Sekään ei tarkoita sitä, että nimi olisi ruma, tai että lapsi kärsisi/tulisi kärsimään nimestään.

Moni ei ole tottunut "uusiin"nimiin, ja usein nimen uutuus tai outous aiheuttaa ihmetystä (ja joillekinsäälin tunnetta).

Muistan erään keski-ikäisen Jessen, jonka nimeä lapsena vanhemmat ihmiset kummastelivat. Kuitenkaan tätä poikaa ei koskaan kaveripiirissä kiusattu nimestään.Ja nythän Jessejä on vaikka kuinka paljon.
        Uusia nimiä ei synny, jos ei jotkut rohkeat vanhemmat antaisi niitä.

Nimet ovat niin makuasioita, ettei voi sanoa, mikä on ruma tai kaunis nimi. Jos ihmisellä on itsetunto kohdallaan, hän pärjää nimensäkanssa, vaikka se olisi mikä.

Nimestä voidaan kiusata, vaikka se olisi mikä. Luokallani oli kaksi Eevaa, joista toista kiusattiin nimestään, mutta toista ei. Eli,tämä kiusaaminen johtui aivan muusta kuin Eeva-nimestä, mutta se oli vain jotenkin vedetty juttuun mukaan.

• samaa

mieltä olen siitä, että lapselle voi antaa vähän erikoisemman nimen. Aikoinani, kun olin ala-asteella, oli samalla luokalla kolme kipaletta Maijoja ja kaksi Matiasta. Tokihan se pienenä hieman ärsyttää, kun nimenä on nimi, jollaista ei muilla olekaan, (esim. oma nimi on aina ollut Cirella Katriina Thalea) mutta ainahan on lempinimet. Kaverit kutsui Leeaksi tai Kataksi ja vanhemmat Siriksi tai ihan Cirellaksi. Nykyään olen huomannut, miten kaunis nimeni on, joten kaikki kutsuu näinä päivinä ihan Cirellaksi. Ei lasta nimi ärsytä, jos ei se nyt IHAN KAMALA ole. (Sekin makuasia, että mikä nimi on kauhea.) Omat lapseni ovat nimiltään Niklas Lionel, Krysta Joanna Felicia sekä Jake Kristian. Kaikki nimet lausutaan samoin, kuin kirjoitetaan.

• Replicated Sin

Suomessa kastetut Cirellat on väestörekisterin mukaan kastettu 1980-1999, Thaleat taas 1900-1919, eli ei tuo kyllä ihan sinun nimesi taida olla... Suomen Krystat on kastettu 1960-1979... Eli joko asutte ulkomailla (jolloin nimet Lionel, Krysta, Felicia ja Jake eivät edes ole kovin erikoisia) tai sitten olet vain joku joka haluaa päteä tässäkin keskustelussa. Miksi pitää valehdella, eikö omaa kantaansa voi perustella valehtelemattakin?

• kastettu,
        Replicated Sin kirjoitti:

Suomessa kastetut Cirellat on väestörekisterin mukaan kastettu 1980-1999, Thaleat taas 1900-1919, eli ei tuo kyllä ihan sinun nimesi taida olla... Suomen Krystat on kastettu 1960-1979... Eli joko asutte ulkomailla (jolloin nimet Lionel, Krysta, Felicia ja Jake eivät edes ole kovin erikoisia) tai sitten olet vain joku joka haluaa päteä tässäkin keskustelussa. Miksi pitää valehdella, eikö omaa kantaansa voi perustella valehtelemattakin?

pätemään tulin. Ei suinkaan..

• rtvybunim

Erittäin harva haluaa nimetä lastaan Matiksi tai Maijaksi.

Kerronpa sitten oman mielipiteeni huonoista nimistä, kun kovasti sitä kyselet ja vieläpä varsin vihamielisesti. Virheellisesti väität että täällä "paasataan" silloin kun annetaan HIENO nimi, täällä on vapaus ilmaista mielipide ja se mielipide ilmaistaan silloin kun annetaan MUKA-HIENO mutta todellisuudessa huono nimi.

Huonoja nimiä mm.

KAIKKI JOIHIN SISÄLTYY C-KIRJAIN JOLLOIN JOUDUTAAN AINA TARKENTAMAAN ETTÄ CEELLÄ. MIKSEI K KELPAA?

Sitten tämä Mirita, sehän kuulostaa vain Pirita-väännökseltä. Ja se on melkein kuin Marita. Kaikki hyvät nimet on jo keksitty, se on vain tosiasia. Erikoisuudentavoittelu paistaa läpi Miritan kaltaisista väkisinväännetyistä keksinnöistä.

• Elena^^

"Kaikki hyvät nimet on jo keksitty, se on vain tosiasia" minä oon kyllä nyt erimieltä.. Ties kuinka kauniita nimiä on vielä olemassa, mitä me ei olla vielä hokastu :)

"Erikoisuudentavoittelu paistaa läpi Miritan kaltaisista väkisinväännetyistä keksinnöistä." Eikä minusta Mirita ole väkisin väännetty.. toisinkuin joku Jezzxica. Jos lapselleen haluaa antaa vähän erikoisemman nimen, niin mikäs siinä? (kuhan ei ihan överiksi mene) Täällähän aina kirjoitellaan, että jokainen lapsi on yksilö jne..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2455
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      875
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe