SA vai RI?

sa ri

Haen tänä keväänä sekä ammattioppilaitokseen suunnitteluassistenttikoulutukseen (SA) että ammattikorkeakouluun rakennusinsinöörikoulutukseen (RI). Jos pääsen kumpaankin, kumpi kannattaisi valita?

Minua kiinnostaa nimenomaan cad- ym. alan piirtäminen, toki myös suunnittelu kiinnostaa. Jos olen ymmärtänyt oikein, SA-koulutuksesta saa hyvät valmiudet juuri noihin tehtäviin. RI-koulutus on käsittääkseni laaja-alaisempaa ja minusta tuntuisi siltä että, siihen liittyy paljon sellaistakin oppiainesta mikä ei kiinnosta lainkaan, esim. rakennustyömaalla työskentely, yhdyskuntasuunnittelu ja montaa muuta ainetta joka ei juuri kiinnosta. Uskon, että matemaattiset valmiuteni riittävät rakennusinsinööriopintoihinkin (lukiossa mulla oli pitkä matematiikka), joten siitä ei ole kiinni.

Haluan nimenomaan työhön toimistoon piirtäjäksi, avustavaksi suunnittelijaksi tai mallintajaksi. Näihin töihin käsittääkseni riittää SA-koulutus. Hieman kiinnostaa myös rakennesuunnittelijan tehtävät, siihen käsittääkseni vaaditaan RI-koulutus.

Mietin olisiko turhaa kouluttautua 4 vuotta (RI), kun käsittääkseni 2 vuoden koulutuksella (SA) pääsisin sijoittumaan juuri noihin tehtäviin, jotka minua ensisijaisesti kiinnostavat. Olen kuullut/lukenut, että rakennusinsinöörit ja suunnitteluassistentit tekevät usein käytännössä samanlaisia töitä insinööri-/suunnittelutoimistoissa, esim. cad-ohjelmilla työskennellessään.

Tiedän, että RI-koulutuksen saaneilla on isompi palkka kuin SA-koulutuksen pohjalta työskentelevillä. Palkan suuruus ei kuitenkaan ole mulle tärkeintä, vaan tärkeämpää on juuri ne tehtävät, jotka mua kiinnostavat. Käsittääkseni myös henkilökohtaiset taidot ja ominaisuudet vaikuttavat paljon työtehtävissä etenemiseen, ei pelkästään se kumman tutkinnon on hankkinut. SA-koulutuksellakin voi myös perustaa yrityksen, jos sellainen joskus tulevaisuudessa kiinnostaisi minua.

Vapaa-aika on minulle hyvin tärkeää (ehkä jopa tärkeämpää kuin palkan suuruus), joten on vielä työaikoihin liittyvä seikka. Haluaisin työskennellä sitten valmistuttuani vain ns. toimistoaikaan (n. klo 7 - 17 välillä, ehkä liukuvalla työajalla) 37-40 tuntia viikossa ja käsittääkseni suunnitteluassistentti työskentelee juuri tuollaisella ajoituksella. Rakennusinsinöörikin tietysti tekee töitä tuohon aikaan, mutta käsittääkseni insinöörien työaika on usein käytännössä runsaastikin yli 40 tuntia viikossa (ylitöitä). Lisäksi insinöörien työhon liittyy usein (olen tutkinut insinöörien työpaikkailmoituksia) paljon kokouksia ja matkustelua. En missään nimessä halua matkustaa työn merkeissä, en kotimaassa enkä ulkomailla.

Tällaisia mietteitä siis...

Minua kiinnostaisi tietää mitä mieltä te olette. Olisi mielenkiintoista saada kommentteja sekä alan opiskelijoilta että jo valmistuneilta työelämässä olevilta alan ammattilaisilta (SA/RI). Toki muittenkin kommentit kiinnostavat. Kumpi koulutus mun kannattaa valita, jos sattuisin pääsemään molempiin (toivottavasti pääsen jompaankumpaan). Jos pääsen "vain" toiseen, aloitan siinä opiskelut ensi syksynä.

3

496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RI opiskelija

      voit rakennusinsinööri opinnoissa sitten valita että luetko yhtään työmaahan liittyviä opintoja ym. vai piirteletkö vain CAD ohjelmilla (ArchicaCAD & AutoCAD). Jos valitsen rakennesuunnitteluun suuntautumisen, juuri tuolla autocadilla sitten piirtelet rakenteita ym. Yksitoikkoista, mutta haastavaa.

    • sa ri

      Kiitos kommenteistasi RI opiskelija. Lisääkin kommentteja otan mielelläni vastaan.

    • Hezekiehl

      On toki totta, että työn kuva saattaa olla hyvinkin samanlainen molemmissa. Rakennusinsinöörinä tosin saat pätevyyden tehdä omiakin ratkaisuja, jotka rakennusvalvontakin hyväksyy, muuten joudut kaikki työsi käytännössä hyväksyttämään jollain RI:llä tai vast. vaadittavan pätevyyden omaavalta. Lisäksi kehittymismahdollisuudet jatkoa ajatellen ovat näissä aivan erilaiset. Toivotan onnea valitsemallasi alalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1849
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      190
      1507
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1421
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      168
      1386
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      990
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      933
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      921
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe