Tulehtunut talirauhanen

Kais.

Hei! Huomasin koirallani noin kuukausi sitten selässä näppylän/patin joka eritti jonkinlaista tummaa eritettä. Käytin koirani sitten eläinlääkärissä viimein kun patti ei hävinnyt minnekään. Eläinlääkäri totesi sen tulehtuneeksi talirauhaseksi ja antoi viikon anibioottikuurin, jonka jälkeen tehtiin uusi tarkastus, sillon eläinlääkäriksi sattu toinen lääkäri joka sanoi asian olevan kunnossa. Olen seurannut nyt pari viikkoa asiaa ja patti ei mielestäni ole häviämässä ja erittää edelleen mätää. Eilen huomasin että patista vuotaa jopa hieman verta. Mitetinkin nyt kannattaisiko minun soittaa uudestaan eläinlääkärille vai odottaa vielä jos se parantuisi ajan kanssa? Onko kelläkään samanlaisia kokemuksia?

10

20502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdotelma

      koitappa apteekista sellaista reseptitöntä voidetta kuin Abilar. Laita sitä pari kertaa päivässä ja jos se sillä lähtee, niin ei liene tarvetta vaivata lääkäriä. Sillä on lähtenyt jopa isoja paiseita ja muutakin.

    • pattipää

      Kutiaako se? Meillä on koiralla päässä samanlaiselta kuulostava patti, vuotaa jotain ja nyt ihan verinen ja koira repii sen jatkuvasti auki. Lääkärissä ei käyty. Kokeilempa tuota voidetta.

    • Kais.

      En osaa sanoa kutiseeko se eritysemmi. Ainakaan koira ei reagoi kun pattia koskettaa ja se sijaitsee sellaisella alueella että koiran on hankala sinne päästä koskemaan.

      Kiitos vinkistä täytyypä katsoa löytyiskö apteekista tuota voidetta. Hankaluutena vain on että koiralla on todella paksu turkki, joten voiteen levittäminen on luultavasti vähän vaikeaa.

    • Mun koiralla oli niskassa patti. Sain koirani reilu 4 vuotiaana ja entinen omistaja sanoi että se on ihan vain rasvapatti. Kun vein heti koirani eläinlääkärin tarkastukseen lääkäri epäili että olisi pentuna pistetty rokote ihon sisään ja siitä syntynyt tuo patti. Jos koko muuttuisi niin pitäisi leikata pois. No patin koko muuttuikin ja tuli panta kielto ja aika leikkaukseen. Kyseessä oli talirauhaskasvain. Eli periaatteessa vähän sama juttu kuin tuo tulehtunut talirauhanen. Tämäkin olisi voinut tulehtua ja puhjeta. Oli tosin niin paksu nahka päällä että olisi puhjennut ihon alle ja se olisi ollut huonompi homma.

      Tulehtuneen talirauhasen voi leikata pois. Mutta jos koiralla on taipumus niihin niin yleensä iän myötä niitä tulee lisää. Kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioon ja pitää koira hoikkana. Vanhemmillani oli koira jolla paha ongelma nuo tulehtuneet talirauhaset. Huomasivat että ruoka jossa on hehkutusjäänteitä pahensi ongelmaa huomattavasti.

      Hoidossa parhaiten toimi pihkasalva jota isä keitti itse valkovaseliinista ja puunpihkasta, sillä on antiseptinen vaikutus.

    • kytky

      Basibact on myös hyvä,mutta pitää katsoa ettei koira pääse sitä nuolemaan.Meillä se Ab-kuuri auttoi ja patti parani ilman leikkausta.

    • varmista!

      Soittaisin ell ja varmistaisin asian.

    • Syksy 18

      Meidän 13 v. koirallamme on myös tulehtunut talirauhanen selässä,ollut kauan ja joka on n. peukalopään kokoinen. Kävimme eläinlääkärissä ja hän sanoi että jos se ei häritse koiraa, eikä pääse raapimaan sitä, sen voi antaa olla. Mielestäni se on inhottava ja tuntuu käteen pahalta kun koiraa silittelee. Patit ja myyt nystyrät on kuulema iäkkäiden koirien vitsaus. Olen itse puristanut töhnää pois joka päivä, putsannut ja laittanut 2-3x siihen päälle Cothivetia ja Vetramilia. Välillä olen putsannut myös Bepanthenilla ( neste) ja laittanut Bepanthen- salvaa. Patti on edelleen eikä taida lähteäkään, vaikka kuinka hoitaa. Se on myös pahassa paikassa siksi, että valjaat hankaavat sitä ulkoilutettaessa. Viemme koiran lääkäriin joka saa poistaa patin.

    • Patti poistettiin

      Meilläkin aikoinaan edesmenneeltä koiraltamme poistettiin leikkauksella talipatti joka oli tulehtunut ja ei ottanut siitä parantuakseen vaikka kuinka sitä koitettiin hoitaakin.Niinpä lääkäri sitten viimein piti parhaana poistaa sen leikkauksella.

    • Manna36

      Hei! Minua pelottaa kauheas kun suomenpystykorva nartulla on mahassa patti. Koira on 7 vuotias paperiton. Se patti liikkuu ja ehkä vähän arastelee sitä. Siitä patista lähtee sellasia "suonia". En ole eläinlääkärissä käyttänyt. Tämä ei kai liity talirauhasiin. Mutta en löytänyt vastaavaa keskustelua joten päätin kertoa nyt. Toivottavasta ketään ei haittaa. Kertokaa kokemuksistanne mahdollisimman nopeasti kun enyhtään tiedä mitä tehdä.

    • Sitrusviikuna

      Narttukoirilla mahaan/nisien alueelle ilmestyvät patit voivat olla nisäkasvaimia, joten niistä kannattaa ell otattaa näyte, varsinkin jos vaikuttavat kipeiltä pateilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe