Toimisko tällainen laihdutus?

florafiona

Heippa!
Täällä nainen 25v 161/59. Peruskulutus suunnilleen 1600cal. Tavoitteena laihtua 10-13kg ja päästä takaisin muutaman vuoden takaisiin mittoihin (ja samalla mahtua todella pieniksi käyneisiin vaatteisiin)

En syö paljon lihaa ja vihaan kaikenlaisia dukan-dieettejä, atkinseja, karppausta yms, ne eivät vaan sovi minulle suuren lihapitoisuutensa takia.

Toinen asia on se, että en halua ryhtyä millekään "syö 2 banaania päivässä niin laihdut"-dieetille, sillä tykkään syödä monipuolisesti.

Ja kolmas asia: sosiaalisena ihmisenä viikonloput ovat täynnä ohjelmaa ja laihdutus on täysin mahdotonta silloin. Viikonloppuna on pakko syödä hieman enemmän.

Mietinkin sellaista vaihtoehtoa, että mitä jos söisin ma-pe joka päivä 600 kaloria yhteensä ja syömiseni sisältäisivät kaikkea mahdollista mitä mieleen tulee, kunhan max olisi 600 kaloria. Viikonloppuna eli lauantaina ja sunnuntaina söisin sitten oman peruskulutukseni mukaan 1600 enkä päästäisi sitä yhtään yli. Toimisiko tuollainen? Millä aikavälillä voisin saavuttaa tavoitteeni eli laihtua 10-13 kg?? Vai onko ihan tyhmä idea.

17

301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Jojo

Ei, ei ja ei. Sinulla ei ole oikeasti edes tarvetta laihtua, olet normaalipainoinen (BMI 22,8). Kymmenen kiloa kevyempänä olisit nipin napin normaalipainon alarajoilla, 13 kg veisi jo alipainon puolelle.

Toiseksi, kitukuureista ei seuraa mitään hyvää. Lihakset häviävät, et jaksa mitään, ja kun rupeat taas syömään normaalisti, kilot tulevat tuplavauhtia takaisin.

Vaikket lihasta pidäkään, proteiini on kuitenkin se, mikä pitää parhaiten nälkää. Sitä tarvitset myös lihastesi ylläpitoon. Liioittelemaan ei tarvitse ruveta, mutta joka ateriaan pitäisi sisältyä jotain proteiinipitoista, lihaa, kalaa, kananmunaa, maitotuotteita tai palkokasviksia.

Voit laihduttaessakin syödä yli peruskulutuksesi, koska peruskulutus tarkoittaa määrää, jonka kulutat nukkuessasi. Kaikenlainen aktiivisuus lisää energiankulutusta, joten jos syöt suunnilleen peruskulutuksesi verran, laihdut silti, vaikka hitaammin. Hidas painonpudotus taas on ainoa järkevä, koska mitä hitaammin paino putoaa, sitä pienempi osa pudotetusta on lihasta ja sitä varmemmin pudotettu paino myös pysyy poissa. Mutta sinullahan siihen ei ollut edes tarvetta.

• florafiona

Tiedän, että painoindeksin mukaan tarvetta laihtumiselle ei ole. Mutta... Onko jokin oikeasti ylipainoisten oikeus ainoastaan keskustella laihdutuksesta? Harmittaa äärettömän paljon, että en voi pukea päälleni mitään muuta kuin leggingsit ja siihen joku löysä tunika kun mikään muu ei mahdu enää päälle. Nämä 10 kiloa tulivat raskauden jälkeen ja ovat näköjään jääneet kroppaan. Nyt olisi oikeasti vain päästävä takaisin niihin normaalimittoihin, jotka minulle ovat normaaleja.

Olen aina nauttinut salaatteja, sosekeittoja, hedelmiä, puuroja yms. terveellistä ja kevyttä päivittäisisissä aterioissani ja hyvin olen jaksanut. En tarvitse järjettömiä lautasellisia muusia ja lihapullia, näin on hyvä. Uskoisin, ettei olisi mitään ongelmaa syödä viikolla se 600 ja viikonloppuna 1600.

Kysymyksenihän kuuluikin vain, laihtuuko tuolla vai meneekö keho säästöliekille siitäkin huolimatta, että joka viikonloppu söisin enemmän.

• MirkkuMalmilta

Järki käteen! Kuten jo todettua, olet jo nykyisellään normaalipainoinen. Laihdutuksentarve on siis ainoastaan korviesi välissä, mitään terveydellistä syytä laihdutukseen ei ole.

Joo, ymmärrän, että äitiyden myötä tulleet kiloa harmittavat, mutta koetas nyt nähdä metsä puilta. Kaikki me vanhetaan ja muututaan. Iho muuttuu, elämäntapa muuttuu, kilot muuttuu, perhetilanne muuttuu jne. Mullakin oli vielä kymmenen vuotta sitten (olen nyt 34) rypytön iho eikä yhtään selluliittia, mutta so what? Olen myös saanut paljon tilalle ja mulla on elämässäni tärkeämpiäkin agendoja kuin omaan ulkonäköön liittyvä hifistely ja kontrolli.

Mun paras vinkki on, että osta uusia vaatteita ja vie vanhat UFFiin!!! Problem solved. Nyt kun vielä kaiken lisäksi olet äiti, niin tunne vastuusi lapsestasi ja säästä hänet jatkuvasti dieetillä olevalta äidiltä. Usko pois, siitä ei hyvä seuraa kenellekään. Ja toi 600 kilokalorin suunnitelma arkisin on kyllä niin pimeä, että älä nyt herrajestas sitä ainakaan ala toteuttaa!

Siis: osta uusia vaatteita ja hankkiudu eroon vanhoista, iloitse keväästä ja ihanasta lapsestasi ja kiinnitä huomio johonkin muuhun kuin painoosi, jossa ei toden totta ole mitään muuttamisen aihetta.

• NIIIIHHHH!!!
        MirkkuMalmilta kirjoitti:

Järki käteen! Kuten jo todettua, olet jo nykyisellään normaalipainoinen. Laihdutuksentarve on siis ainoastaan korviesi välissä, mitään terveydellistä syytä laihdutukseen ei ole.

Joo, ymmärrän, että äitiyden myötä tulleet kiloa harmittavat, mutta koetas nyt nähdä metsä puilta. Kaikki me vanhetaan ja muututaan. Iho muuttuu, elämäntapa muuttuu, kilot muuttuu, perhetilanne muuttuu jne. Mullakin oli vielä kymmenen vuotta sitten (olen nyt 34) rypytön iho eikä yhtään selluliittia, mutta so what? Olen myös saanut paljon tilalle ja mulla on elämässäni tärkeämpiäkin agendoja kuin omaan ulkonäköön liittyvä hifistely ja kontrolli.

Mun paras vinkki on, että osta uusia vaatteita ja vie vanhat UFFiin!!! Problem solved. Nyt kun vielä kaiken lisäksi olet äiti, niin tunne vastuusi lapsestasi ja säästä hänet jatkuvasti dieetillä olevalta äidiltä. Usko pois, siitä ei hyvä seuraa kenellekään. Ja toi 600 kilokalorin suunnitelma arkisin on kyllä niin pimeä, että älä nyt herrajestas sitä ainakaan ala toteuttaa!

Siis: osta uusia vaatteita ja hankkiudu eroon vanhoista, iloitse keväästä ja ihanasta lapsestasi ja kiinnitä huomio johonkin muuhun kuin painoosi, jossa ei toden totta ole mitään muuttamisen aihetta.

Tedän 40-vuotiaan kasospoikien äidin jolla on niin upea kroppa, että kadehdin!! Olen itse 22 ja ihan kunnossa, mutta kysyessäni tältä äiti-ihmiseltä miten tuohon kuntoon päästään ja miten siinä pysytään, vastaus oli RUOKAVALIO JA LIIKUNTA ja tämä tavallisten pulliasiten "olet ihan hyvä noin"- lässytys pitää jättää omaan arvoonsa. Ihimen voi näyttää ihan niin hyvältä kuin on valmis tekemään töitä, ellei jokin pareusterveyttä uhkaava sairaus sitä estä!!!

Mä olen 157cm ja 58kg ja aion laihduttaa 51kg takaisin (missä olin vuosi sitten) ja psysyä siinä ainakin 45-vuotiaaksi ja sitten saatan harkita annanko nousta 55kg koska vanhempana ei voi enää olla alipainon ja normaalipainon rajalla, mutta siihen asti aion miellyttää tasan omaa silmää ja haistattaa kuttuset TAVALLISILLE PULLIAISILLE!!!

• veganism

600 kaloria päivässä kuulostaa että olisit syöksymässä anoreksiaan. En suosittele. Jos olet aina syönyt terveellisesti ja syöt yhä terveellisesti, kyllä ne raskauskilot katoavat ilman että sinun tarvitsisi sen kummemmin muuttaa ruokatottumuksia.

• florafiona

En saanut vieläkään mitään oleellista vastausta? Ja ei, en ole syöksymässä anoreksiaan, muuten 2/3 täällä laihdutuskeskustelussa olisi, sillä -1000 kalorin vaje pyörii jatkuvasti täällä keskusteluissa. Haluan vain jämähtäneet 10kg pois.

• piksu

HUOM. 1000 kalorin päivittäinen vaje tulee ihan sunkin kohdalle jos syöt n. 1200-1400 ja liikut päivittäin! Haloo! Sellases laihdutukses lihasta lähtee myös huomattavasti vähemmän ja kiinteytyy samalla.
        Itse esimerkiksi pelkästään seisomatyön takia (jossa myös puuhaillaan paljon) kulutan 200 kaloria päivässä enemmän kuin ''peruskulutukseni'' ja sen lisäksi kun menen illalla liikkumaan kuntosalille ja jumppiin, siinä menee helposti vielä toiset 300-500 kaloria, jolloin voin syödä hyvin vain 100-300 kaloria alle peruskulutukseni ja laihdun silti hyvää vauhtia.

• florafiona

Totta tuokin. Kuten ylempänä kerroin, olen äiti, joten iltaisin sitä ylimääräistä aikaa lähteä salille ei pahemmin ole. Mutta voisin kyllä päivittäisiin rutiineihin sisällyttää kunnolla ulkoilua rattaiden kanssa, vaikka tunnin kävelylenkki/päivä niin saisi kalorikulutusta vähän lisättyä ja sitä kautta lisättyä päivittäistä kalorimäärää. Eli kiitos huomiostasi piksu.
      Mutta miten tuo kun mainitsin, että ajattelin viikonloppuna syödä täsmälleen oman kulutukseni mukaan, en yhtään enempää enkä vähempää. Häiritseekö se enemmänkin laihtumista, vai onko se vain hyvä juttu? Usein sanotaan, että viikossa pitää olla 1 päivä, että syö normaalia enemmän kuin muina päivinä, mutta mitä jos pidänkin 2 ja vieläpä putkeen? Voiko siitä olla mitään haittaa laihdutuksen kannalta ja meneekö kroppa sekaisin.

• Vanha Jojo

Sanon nyt kuitenkin, vaikka et selvästikään halua tällaisia neuvoja: kroppa Ei mene sekaisin siitä, että syöt silloin tällöin kulutuksesi mukaan, kroppa MENEE sekaisin siitä, jos syöt enimmäkseen 600 kcal päivässä. Jos et minua usko, lue vaikka, mitä "Pöperöproffa" (ravitsemustieteilijä Patrik Borg) asiasta sanoo:

http://patrikborg.blogspot.com/2011/08/saastoliekki.html

• yök sellanen

Laihduta vaan 10kg jos haluat olla anoreksisen laiha

• autan++++++++

Hei! Ihmettelen paljon, miksi monet puhuvat vain painoindeksistä. Vaikka painoindeksi on normaali, voi silti kehossa olla paljon ylimääräisiä makkaroita. Itse painan saman verran kuin sinä, mutta olen 168 cm ja tyytyväinen kroppaani. Älä syö vain 600 kaloria päivässä! Mikset söisi esimerkiksi viikolla sen 1200 kaloria ja teet reippaita kävelylenkkejä lastesi kanssa päivittäin? Anna viikonloppujen pysyä siinä 1600 kalorissa. Varmasti huomaat jo eroja kuukauden jälkeen. Jos haluat painaa 49 kg (jos ymmärsin oikein), niin sitten sinun pitää tehdä enemmän töitä. Mutta aloita ensiksi niin, miten neuvoin.

Eli ei, en suosittele, että syöt vain 600 kaloria päivässä. Siinä ei pala rasva vaan lihas!

• iituliina

Voi luoja, antakaa nyt aikuisen ihmisen muokata kroppaansa, jos niin tahtoo!
      Ymmärrän hyvin, että ei viihdy kehossaan, vaikka muka olisi joidenkin normien mukaan "normaalipainoinen".

Kehotan kuitenkin lisäämään kiikuntaa, niinkuin mainitsemaasi kävelyä, ja kuluttaa sillä hieman ylimääräistä. Ja proteiini on toden totta tärkeä ja lihakset, mitä enemmän sinulla on lihasta, sitä enenmmän kulutat vaikka sohvalla. Proteiinia saa onneksi muustakin kuin lihasta, maitorahka on oma pelastukseni.

Kehotan säännölliseen lihashuoltoon, tee vaikka punnerruksia ja vatsoja ja taiteile painoilla telkkaria katsellessa parina iltana. Lihakset auttaa kropan kiinteytymistä, kiinteä kroppa on paremman näköinen kuin pelkkä laiheliini.

Kannattaa myös muistaa, että keho menee helpsti "säästöliekille" jos jättää kalorit alhaalle (yleensä raja on joku 1200). Silloin kropan aineenvaihdunta hidastuu, et enää kuluta kaloreita niin paljon, eikä edistystä tapahdu.
      Siis, kannattaa lisätä kaloreita vähän tuosta 600 ja liikkua sen muutaman sadan kalorin verran päivittäin. Ja tosiaan, hitaasti hyvä tulee, vaikka itsekin olen mahdottoman "kaikki nyt ja heti" -persoona.
      Tsemppiä!

Jos elämäänsä saa niin paljon sisältöä lapsista ja työstä ja muusta elämästä, ettei selluliitti ja läskit muka elämää haittaisi, niin onnea sitten vain. Mutta oman parhaan fyysisen itsensä tavoittelu ei ole väärin, jos se saa elämänlaadun paremmaksi.

• älyhoiii

Minä olen taas 20-vuotias nainen, 163 cm pitkä ja olisin onnellinen jos painaisin tuon 59 kg!! Sulla ei oo mitään tarvetta laihduttaa.

• älyhoiii

Siks toisekseen, tuo ei kuulosta yhtään 25-vuotiaan tasoiselta kirjoitukselta. Niin ku joku teini täällä kirjottelis jolla ei oo järkeä päässä. Etkö tiennyt että iän myötä ne kilotki pysyy helpommin eikä voi päästäkään enää teini-iän mittoihin.

• fkfkfkf

Mä olen 160 ja 62 kg ja 20 vuotta eli suurinpiirtein samoissa mitoissa sun kanssa. Itselläkin laihdutus alkaa. Ja tiedän miten se onnistuu: yksinkertaisesti syömällä vähemmän kuin kuluttaa. Itsellä tavoitteena laihtua myös alle 50kg reippaasti.. eli yli 12kg pudotus edessä....

Ja aion tehdä sen niin, että syön noin 3-4 krt päivässä jotain pientä.

esim: aamulla jogurtti, maitolasi, vitamiinit
      lounas: salaatti jossa esim. tomaattia, kurkkua, kanaa, salaattia, maitoa
      päivällinen: näkkäri, joku hedelmä, maitoa

ja jep... ei mene tolla yli 1000 kaloria päivässä eikä tartte. Jos on -500 omasta kulutuksesta niin laihtuu 0,5 - 1 kg viikossa, alkuun nopeemminkin koska nesteet lähtee.

Mutta helposti saat yli 10kg 2 kuukaudessa pois! 500-1000 kaloria popsit :))) näin mäkkin.

• Snoooopyduugy

Jep ja sitten voi alkaa syömään hieman enemmän ja terveellisemmin. Se 2kk ei tuhoa sun elimistön aineen vaihduntaa...

Typerää sitä 10kg on laihdutella ikkuisuus, kun sen voi tehdä nopeasti. Sitä kiinteyttämistä voi tehdä sitten sen loppu ajan motivoituneempana siitä tiedosta, että enää on väliä vaan sillä, että vaakannumero pysyy samassa. :)

Kukaan ei käske palata pulliin ja ylensyömiseen laihduttamisen jälkeen. Ainosataan siten kaikki tulee takaisin.

• jaa...,,.

Sä olet kuvaamillasi mitoilla ihan normaalipainoinen. Mun näkemyksen mukaan max 5 kiloa ( jos sitäkään, eikä välttämättä sitäkään) saisi kuvaamastasi painosta ottaa pois ja laihduttaa sun ei minusta pidä. Kuvailemisiesi mittojen perusteella olet ns. tavissuomalainen ja melko ns. raskasrakenteinen, mutta koska olet normaalivartaloinen, en tajua tota höpinää laihduttamisesta. Entisenä anorektikkona uskon tietäväni, mistä puhun. Jos luonnostaan esim. suomalaistyypillinen "reitevä" ja kapeahartiainen päärynävartalonainen laihduttaisi liikaa, muuttuisi äkkiä sellaiseksi, ettei männyn takaa erota, eikä vartalo kaunistu laihtumisesta välttämättä.

Sen painoinen olet luontaisesti, kuin nälkää näkemättä olet. Ihmisen keho ilmoittaa, jos saa liian vähän ravintoa. Kuntosaliharjoittelulla ja aerobicilla voi muokata vartaloa tiimalasimalliin, jos jaksaa. Tietysti jos olet luontaisesti 50 kiloinen, sitten en sano mitään, mutta ilmoittamasi mitat viittaa muuhun.

Aika moni nainen laihtuu itsestään 5- 7 kiloa, jos jättää vain kaikki herkut, kuten siiderit, sipsit ja karkit ja ylimääräiset napostelut. Mitään ruokavaliomuutoksia ei siinä muita tarvitse tehdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1853
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1741
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1507
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1198
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1114
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      992
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50