Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. "Tottakai+uskovalta+puuttuu+ihmisyyden+ydin+-uskonnossahan+ihmisyys+kidutetaan+kuoliaaksi+ristiin+naulaamalla+oma+itsen+puolesta+kärsimään."No,+jos+asiaa+yhtään+miettii,+ja+jos+yhtään+tietää+kristinuskon+perusteita,+niin+väittäisin,+että+pitäisi+ottaa+huomioon,+tai+kannattaisi+fundeerata+myös+sitä,+mitä+vaihtoehtoja+kristinusko+ja+Raamattu+tässä+asiassa+jakelee.+Niitä+ei+nimittäin+ole+paljon.+Valitettavasti+tilanne+on+se,+että+joko+ihminen+hyväksyy+sen,+että+Jeesus+Kristus+kuoli+hänen+puolestaan+tai+sitten+hän+ei+hyväksy.+Jos+ihminen+tunnustaa+syntinsä+Jumalalle+ja+uskoo+Jeesukseen,+silloin+hän+saa+syntinsä+anteeksi+ja+iankaikkisen+elämän.+Jos+ihminen+ei+hyväksy+Jeesuksen+ristinkuolemaa,+silloin+ihminen+itse+saa+kantaa+syntiensä+seuraukset.+Enkä+nyt+viitsisi+puhua+Helvetin+ikuisesta+tulesta,+mutta+se+on+varattu+jokaiselle,+joka+ei+Jeesukseen+usko.Heitän+ihan+hihasta,+että+minä+ainakin+olen+paljon+mieluummin+taivaassa+kuin+siellä+toisessa+paikassa.+Ei+luulisi+valinnan+olevan+kovinkaan+vaikeaa,+vaikka+ei+älykkyyttä+tai+viisautta+olisi+saanut+osakseen.+Näitä+asioita+kannattaa+miettiä.+Tämä+ei+ole+mikään+uskonnollinen+dilemma+tai+filosofista+teoriaa.+Raamattu+ei+ole+satukirja.+Tämä+on+todellisuutta.+Se+kannattaa+ottaa+vakavasti.+Sitäpaitsi+on+tosi+hienoa,+kaunista+ja+ihanaa+olla+Pyhän+Hengen+johdattamana.+Jumala+on+rakkaus.+Elämä+uskossa+Jeesukseen+on+maailman+paras+asia.+Ei+ole+parempaa.
  2. "Hän+ei+sanonut+"älkää+tuoko+heitä,+heidän+pitää+itse+tulla""Tämä+oli+hyvin+mielenkiintoinen+ja+jopa+hiukan+jännittävä+keskustelu.+Minusta+tuntuu+hassulta+väittää,+että+Jeesus+olisi+halunnut,+että+lasten+pitää+itse+tulla+Jeesuksen+luokse.+Tämä+"itse+tuleminen"+koskee+pikemminkin+aikuisia.+Markus+10+kertoo,+että+Jeesus+on+Juudeassa,+kulkee+Jordanin+toista+puolta,+jonne+kokoontuu+"paljon+kansaa".+Jae+12:+"Ja+he+toivat+hänen+tykönsä+lapsia,+että+hän+koskisi+heihin;+mutta+opetuslapset+nuhtelivat+tuojia."+"He+toivat"+viittaa+tässä+lasten+vanhempiin.+Vanhemmat+yrittivät+tuoda+lapsiaan+Jeesuksen+luokse.+He+eivät+tietenkään+päästä+lapsia+silmistään+siinä+väkijoukossa+ja+vieläpä+Jordanin+rannalla,+ja+anna+lasten+itse+mennä+Jeesuksen+luokse.+Syyksi+lasten+tuomiselle+Jeesuksen+luokse+mainitaan+"jotta+hän+(+Jeesus+)+koskisi+heitä".+Jeesus+on+parantanut+sairaita+koskemalla+heitä,+myös+lapsia,+mutta+koska+tässä+kohtaa+lapsien+ei+sanota+olevan+sairaita,+kyse+ei+ole+siitä,+että+vanhemmat+olisivat+halunneet+lasten+parantamista.+Kun+Jeesus+sitten+siunaa+lapsia,+eikä+parantamisesta+puhuta+mitään,+on+aika+varmaa+sanoa,+että+vanhempien+motiivina+oli+juuri+siunauksen+saaminen+Jeesukselta.Jos+katsotaan+vain+tätä+Markuksen+lukua,+auki+jää+oliko+lapsien+joukossa+vauvoja.+Jae+12+kyllä+sanoo,+että+"Ja+hän+otti+heitä+syliinsä,+pani+kätensä+heidän+päällensä+ja+siunasi+heitä".+Syliin+ottaminen+voi+tarkoittaa+vauvaa+tai+isompaakin+lasta.Luukaksen+evankeliumissa+on+kuitenkin+samanlainen+kohta+ja+siinä+käytetty+kreikan+sana+(brephē)+tarkoittaa+juuri+sylivauvaa,+niin+pientä+lasta,+että+hän+ei+vielä+kävele.+Heidät+siis+nimenomaan+pitää+tuoda+Jeesuksen+luokse,+peräti+kantaa+sylissä.+Mukana+voi+toki+olla+vanhempiakin+lapsia.+Tämän+perusteella+ehdottaisin,+että+vauvojen+kasteelle+on+olemassa+Raamatulliset+perusteet.+Ei+se+ainakaan+voi+kovin+väärin+olla.+Pyhä+Henkihän+kirkastaa+Jeesusta+ja+kun+Jeesus+siunaa+vauvoja,+ei+heidän+kastaminen+voi+olla+väärinkään.Minut+on+aikoinaan+kastettu+vauvana+ja+olen+sen+jälkeen+tehnyt+pajon+syntiä.+Vankilassa+tai+porttolassa+en+ole+ollut,+konkreettisesti,+mutta+kapakassa+kyllä,+vaikka+ei+sekään+ole+päässyt+pakottavaksi+tavaksi+muodostumaan.+Kun+tulin+uskoon,+ja+luin+Raamatusta+jotain+sellaista,+että+ihminen+pelastuu+kasteesta+ja+uskosta,+muistin+että+minut+on+jo+kastettu.+Minulle+uskoon+tuleminen+tavallaan+aktivoi+jälkikäteen+vauvana+saamani+kasteen+ja+teki+siitä+todellisen+valinnan.+Tämä+on+nyt+vain+tällainen+henkilökohtainen+ajatus.+En+aio+ottaa+aikuiskastetta,+mutta+jos+joku+sellaisen+haluaa,+vaikka+on+saanut+kasteen+vauvanakin,+en+näe+siinäkään+mitään+väärää.
  3. Kiitos+kommentistasi.+On+vaikea+kuvitella,+minun+ainakaan,+että+vilpitömästä+myötätunnosta+ja+uskosta+ja+Jumalan+tottelemisesta+nouseva+almujen+anto+köyhille+olisi+epäoikeudenmukaista.
  4. Oikein+hyvä+aloitus.+Esitetään+väitteitä+ja+perustellaan+niitä+Raamattuun+vedoten.+Tässä+on+montakin+kohtaa+joihin+voisin+puuttua,+mutta+jos+keskittyisin+tällä+kertaa+vaikka+tuohon+ensimmäiseen+väitteeseen.+Matteuksen+evankeliumin+opetusta+siis+aloittaja+tulkitsee+siten,+että+yksikään+kristitty+ei+saisi+koskaan+rukoilla+missään+muualla+kuin+omassa+kotonaan.+Kaikki+julkiset+tilat+ja+jopa+kirkkotilat+ovat+kiellettyjä+rukouspaikkoja+Jeesuksen+mukaan.+Tai+jotain+sen+suuntaista.+Tämä+on+mielestäni+liian+pinnallinen+tulkinta.+Kun+Jeesus+ajoi+rahanvaihtajat+ja+kaupustelijat+pois+Jerusalemin+temppelistä+hän+sanoi:+"Minun+huoneeni+on+oleva+rukouksen+huone.+Mutta+te+teette+siitä+rosvojen+luolan."+Kannattaa+huomata,+että+tässä+Jeesus+sanoo+temppelin+olevan+"rukouksen+huone".+Aloittaja+väittää,+että+kristittyjen+kokoontuminen+kirkkoon+rukoilemaan+(+eli+rukoushuoneeseen+)+on+päinvastoin+kuin+mitä+Jeesus+opetti.+Mutta+onko+todella+näin?En+tiedä+onko+nykyajan+keskiverto+ihmisen+kristinuskon+tietämys+poikkeuksellisen+huono,+mutta+minulle+ainakin+tulee+mieleen+ilman+Raamattuakin,+että+kirkkoon+saa+mennä+rukoilemaan.+Luulisi+tämän+olevan+yleistä+tietoa+monille+jo+esim.+jos+on+katsonut+elokuvia.+Varsinkin+amerikkalaisissa+ja+englantilaisissakin+elokuvissa+ja+TV-sarjoissa+näkee+usein,+että+joku+menee+ahdistuksissaan+rukoilemaan+kirkkoon.+Oletetaan+siis,+että+kirkossa+saa+rukoilla,+jopa+Isä+Meidän-rukousta.+Mitä+Jeesus+siis+tarkoitti+tässä+Matteuksen+evankeliumin+kohdassa?++Jeesus+selvästi+kieltää+rukoilemasta+tietyllä+tavalla:+"älkää+tehkö+sitä+tekopyhien+tavoin."+Ei+saa+siis+jotenkin+olla+tekopyhä,+epäaito,+kun+rukoilee.+Jeesus+sanoo+myös,+että+ei+saisi+rukoilla+siten,+että+asiaan+vaikuttaa+se,+että+ihmiset+näkevät+rukoilijan.++Että+rukoillaan+ikään+kuin+ihmisille,+ei+Jumalalle.+Ja+lause+"Totisesti:+he+ovat+jo+palkkansa+saaneet"+voisi+tarkoittaa,+että+tekopyhä+rukoilija+haluaakin+juuri+sitä,+että+hänet+huomataan.+Hän+ehkä+haluaa,+että+ihmiset+nimenomaan+näkevät+kuinka+hän+rukoilee,+kuinka+hän+on+pyhä+ja+hieno+ihminen.+Tekopyhä+rukoilija+haluaa+huomiota+ja+saa+sen,+ja+se+on+palkka,+jonka+hän+on+jo+saanut.En+usko,+että+Jeesus+kieltää+rukoilemasta+rukoushuoneessa,+eli+kirkossa.+Kirkko+on+juuri+rukousta+varten.+Mutta+Jeesus+kieltää+tekopyhyyden,+sen+että+käytetään+Jumalaa+ja+Jumalan+rukoilemista+omiin+itsekeskeisiin+ja+turhamaisiin+tavoitteisiin.+Raamatusta+löytyy+toinenkin+kohta,+jossa+rukoillaan+temppelissä.+En+muista+missä+se+on,+mutta+siinä+on+fariseus+eturivissä+joka+rukoilee,+kiittäen+Jumalaa+siitä,+että+hän+ei+ole+kuin+syntinen+kuin+muut,+vaan+hän+on+hyvä+ihminen,+joka+antaa+kymmenykset+kaikesta+jne.+Ja+temppelin+nurkassa+rukoilee+publikaani+hiljaa+rintaansa+lyöden:+"+Olen+syntinen.+Armahda+minua+Jumala."+Jeesuksen+mukaan+tämä+publikaani+lähtee+temppelistä+vanhurskaana,+mutta+fariseus+taas+ei.+Tämän+Jeesuksen+opetuksen+idea+on:+"Jokainen,+joka+itsensä+korottaa,+alennetaan,+mutta+joka+itsensä+alentaa,+se+korotetaan.”Luulen,+että+tässä+aloittajan+asiassa+on+kyse+vähän+samasta+asiasta.+Älkää+rukoilko+kuin+tekopyhät,+kerskaten+hyvyydestänne,++vaan+rukoilkaa+nöyrästi,+huomatkaa+syntisyytenne+ja+tunnustakaa+se+Jumalalle,+jotta+saatte+syntinne+anteeksi.+Tämä+nöyryys+on+sydämen+asia.+Se+ei+ole+paikasta+kiinni.+Se+voi+tapahtua+kirkossa+tai+oman+kodin+hiljaisuudessa.+Mutta+tekopyhän+rukous+ei+voi+tapahtua+hiljaisuudessa+tai+salassa.+Sen+täytyy+aina+tapahtua+julkisesti,+joko+kirkossa+tai+kaduilla.+Sen+idea+ei+olekaan+vedota+Jumalaan,+vaan+siinä+vedotaan+ihmisiin,+haetaan+heidän+suosiotaan.+Nykyaikana+monet+papit+ja+piispatkin,+erityisesti+nais-+sellaiset,+rukoilevat+mielellään+Jumalan+tahdon+vastaisia+rukouksia+julkisesti,+jotka+eivät+ole+Jeesuksen+opetuksen+mukaisia,+nöyriä+ja+oman+syntisyyden+tunnustavia.+Heistäkin+voimme+sanoa,+että+he+totisesti+ovat+jo+palkkansa+saaneet,+eli+ovat+saaneet+ihmisten+huomion+ja+usein+myös+suosion.+Jeesuksen+opetus+voi+siis+kohdistua+myös+joihinkin+nykyajan+evlut-kirkon+pappeihin+ja+piispoihin.Sen+sijaan+ne+papit,+jotka+puhuvat+synnistä+ja+katumisen+tarpeesta,+he+eivät+saa+suurten+ihmisjoukkojen+suosiota.+Mutta+he+saavat+vanhurskauden+ja+myös+Jumalan+suosion.+Kysymys+kuuluukin:+kumpaan+ryhmään+sinä+haluat+kuulua,+tekopyhiin+vai+vanhurskaisiin?