Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. On+erittäin+surullista+kuulla,+että+sinut+on+raiskattu+avioliitossa.+Pelkkä+raiskauskin+olisi+jo+hirveä+asia,+mutta+avioliittossa+tapahtunut+raiskaus+on+vielä+hirveämpää.+Toivon+sinulle+voimia+ja+lähetän+lämpimän+virtuaalihalauksen+myötätunnon+kyynelien+kanssa.Kristinusko+ei+todellakaan+anna+miehelle+minkäänlaista+oikeutta+raiskata+vaimoaan.+Paavali+opettaa+Efesolaiskirjeen+5+luvussa+moneen+kertaan+vastavuoroisuutta+aviopuolisoiden+välillä:-Alistukaa+toistenne+tahtoon,+Kristusta+totellen.-Samoin+aviomiehenkin+velvollisuus+on+rakastaa+vaimoaan+niin+kuin+omaa+ruumistaan.+Joka+rakastaa+vaimoaan,+rakastaa+itseään.-Eihän+kukaan+vihaa+omaa+ruumistaan,+vaan+jokainen+ravitsee+ja+vaalii+sitä.+Juuri+niin+hoitaa+Kristuskin+seurakuntaansa.-Mutta+se+koskee+myös+kaikkia+teitä:+jokaisen+tulee+rakastaa+vaimoaan+niin+kuin+itseään,+ja+vaimon+tulee+kunnioittaa+miestään.Paavalin+ilmaisut+tuovat+mieleen+rakkauden+kaksoiskäskyn+toisen+käskyn:+rakasta+lähimmäistä+niin+kuin+itseäsi+-+jokaisen+miehen+tulee+rakastaa+vaimoaan+niin+kuin+itseään.+Vanhasta+Testamentista+voisi+poimia+vähän+harvinaisemman+jakeen,+jossa+tulee+ilmi+avioliittoseksin+positiivisempi+puoli:"Jos+mies+on+vastikään+mennyt+naimisiin,+hänen+ei+tarvitse+lähteä+sotaan+eikä+häntä+saa+kutsua+muuhunkaan+palvelukseen.+Hän+saa+vuoden+ajan+olla+vapaa+ja+pysyä+kotona+vaimonsa+ilona."Tiedän,+että+nämä+sanat+eivät+paljoa+lohduta,+mutta+halusin+kuitenkin+vastata+kysymykseen:+ei,+avioliitto+ei+anna+oikeutta+raiskata+ja+kristinuskon+mukaan+uskovaisen+miehen+tulisi+rakastaa+vaimoaan+kuin+omaa+itseään.+Ja+enemmänkin:+miehen+tulisi+rakastaa+vaimoaan+samalla+tavalla+kuin+Jeesus+Kristus+on+rakastanut+ihmisiä.+Eli+uskovaisen+miehen+tulee+toimia+vaimoaan+kohtaan+kaikessa+lempeästi,+rakkaudella+ja+armolla,+mihinkään+koskaan+pakottamatta,+ja+tarpeen+vaatiessa+uhraamaan+vaikka+oman+henkensä+vaimonsa+puolesta.
  2. Harmi,+että+aikaisempi+aloituksesi+tästä+samasta+aiheesta+poistettiin.+Yksi+mielenkiintoinen+keskustelu+oli+kesken.+Laitan+siitä+viimeisimmän+kommentin+nyt+tähän,+jotta+keskustelu+voisi+jatkua.+Kanssakeskustelijani+jääköön+tässä+vaiheessa+nimettömäksi+ja+osallistukoon+keskusteluun,+jos+niin+parhaaksi+näkee.+Minun+kommenttini+ovat+siis+ilman+lainausmerkkejä.+*++++*++++*++++*++++*++++*"Sinä+pidät+vähäisenä+seikkana+sitä,+että+Turunen+&+kumpp.+ujuttavat+miltei+kaikkeen+poliittista+ideologiaansa?+"Kiitos+kommentistasi.+Kyllä+minä+pidän+sitä+vähäisenä+seikkana.+Jos+on+uskovainen,+on+paljon+tärkeämpää+olla+tarkka+Raamatun+sanasta,+kuin+poliittisesta+ideologiasta.+"+Kun+tarkastelee+tarkemmin,+mitä+nämä+kaverit+oikeastaan+sanovat+tai+kirjoittavat,+niissä+on+hyvin+paljon+Jeesuksen+opetuksen+vastaista+ainesta."Hyvä.+Oikein+hyvä.+Jos+vielä+annat+esimerkkejä,+niin+voimme+keskustellakin+tästä+asiasta."+Lue+vähän+tarkemmin,+kirjoitin+”Mutta+he+eivät+huuda+palstoilla+tai+muuallakaan+tuomioita+saati+järjestä+mielenosoituksia+heitä+vastaan.”.+Kun+tätäkin+palstaa+lukee,+kannanotot+ovat+välillä+suorastaan+ala-arvoisia,+täynnä+valheita+jne.,+jotka+ovat+hyvin+aggressiivisia."Tällä+palstalla+on+aika+tulehtunut+keskusteluilmapiiri.+Kyllä+näin+on.+Vaatii+hyvää+itsetuntoa+ja+itsehillintää+vastailla+ihmisille+asialliseen+sävyyn+ja+yrittää+keskustella+asiasta,+eikä+ihmisestä.En+tiedä+konservatiiveista+ja+uuskonservatiiveista.+Minä+en+ole+poliittinen,+vaan+uskovainen.+Minua+kiinnostaa+Jeesuksen+antama+pelastus,+armo+ja+rakkaus.+Se+tulee+ensin.+Sitten+vasta+kaikki+muu."Asiasisältö+voi+olla+samaa,+mutta+tapa+ilmaista+ei.+Niissä+on+iso+ero!"Yksi+ero+Räsäsen+ja+Olavi+Peltolan+ilmaisussa+on+itse+asiassa+se,+että+Peltola+käyttää+enemmän+negatiivisia+ilmauksia+homoseksuaalisista+teoista.+Peltola+antaa+esim.+tällaisen+luettelon:+"sydämen+himot,+oman+ruumiin+häpäiseminen,+häpeälliset+himot,+luonnonvastainen+yhteys,+riettaus,+villiintyminen."Tämän+lisäksi+Peltola+käyttää+vahvoja+ilmaisuja,+joita+Päivi+Räsänen+ei+ole+käyttänyt+twiitissään+tai+kirjoituksessaan+"Mieheksi+ja+naiseksi+Hän+heidät+loi",+kuten:-+riettaus-+villiintyminen-+Jumalan+viha-+vastenmielinen-+mielettömyys-+likainen-+seksuaalinen+hillittömyys-+kapina-+pimeyden+valta-+Saatanan+valtakuntaAikaa+kovaa+puhetta,+väittäisin.+Sen+verran+annan+sinulle+tulkinnanvaraa,+että+Peltolan+mukaan+Paavali+puhuu+myös+Jumalasta+luopumisesta+ja+kaikkien+ihmisten+syntisyydestä,+mutta+Peltola+kuitenkin+näkee+selvästi+homoseksuaaliset+teot+osana+ihmisen+syntisyyttä+ja+Jumalan+kieltämistä.+Itse+olen+ilmaissut+samaa+ajatusta,+kun+olen+väittänyt,+että+homoseksuaaliset+teot+kielletään+kaikilta+ihmisiltä,+ei+ainoastaan+tietyiltä+suuntauksilta."Eli+se,+että+nielet+kaiken+sellaisenaan,+ajattelematta+mitään+itse?+Joten,+siksikö+sinuun+uppoaa+niin+helposti+myös+poliittinen+kristinusko?"Nielemiseen+vastaan,+että+kyllä,+tavallaan.+Eikös+se+usko+ole+sitä,+että+ei+kyseenalaista+Raamattua+ja+Jumalaa,+vaan+että+kyseenalaistaa+omaa+ja+muiden+ajattelua?+Ajatellaan+vaikka+Jumalan+vihaa.+Se+täytyy+uskoa+sanan+perusteella+eikä+niinkään+oman+kokemuksen+tai+järjen+avulla,+vaikka+toki+jokainen,+joka+seuraa+nykymaailman+menoa+ei+voi+olla+näkemättä+sen+turmellusta.+Ihminen+ei+piittaa+Jumalan+antamista+elämää+kunnioittavista+ja+suojelevista+käskyistä.+Hän+antaa+mielijohteittensa+ja+intohimoisten+halujensa+ohjata:+"Jokainen+teki+sitä,+mikä+hänen+omasta+mielestään+on+oikein"+(Tuom+21:25).+Me+siis+uskomme+(+nielemme+)+Sanan+perusteella,+emme+omien+ajatusten+perusteella.Valikoimattomuudesta.+Jos+hyväksyy+Raamatun+opetukset+valikoimatta,+tai+Peltolan+Raamatunselitykset+tai+Turusen,+se+ei+automaattisesti+johda+"poliittisen+kristinuskon"+varauksettomaan+hyväksymiseen.+Raamattu+on+eri+asia+kuin+politiikka.+Huomaa+ystävällisesti,+että+olen+puhunut+"valikoimattomuudesta"+vain+Raamatun+ja+Jumalan+sanan+yhteydessä.+Raamatun+opetus+on+ajatonta+ja+ikuista,+kun+politiikka+on+jatkuvan+muutoksen+alaista.+Homoseksuaaliset+teot+ovat+aina+olleet+Raamatussa+kiellettyjä.+Politiikassa+niiden+hyväksyntä+tai+kieltäminen+vaihtuu+aikojen+mukana.+Mielestäni+uskovaisen+valinta+ei+ole+kovin+vaikea+näiden+kahden+välillä.
  3. Aloituksessa+on+hyvää+yritystä,+mutta+se+rakentuu+rinnastuksille,+joista+ei+löydy+perusteita+Raamatusta.+Raamatussa+mannaa+ei+niinkään+liitetä+lopun+aikoihin,+vaan+Mooseksen+kirjoihin+ja+Vanhaan+Testamenttiin.+Aloitus+on+kääntänyt+Raamatun+aikajanan+päinvastaiseksi,+joten+aloituksen+väite+on+keinotekoinen.Edes+yleisemmällä+tasolla+on+vaikea+nähdä+ruoan+valmistustavan+yhteyttä+Lopun+aikoihin.+Ihmiset+ovat+käsittääkseni+syöneet+aina,+eikä+Raamatussa+mainita+mitään+tiettyä+ruoan+valmistustapaa+merkkinä+Lopun+ajoista.++Jeesuskin+sanoo,+että+syöminen+jatkuu+Hänen+tulemiseensa+asti+osana+arkipäivän+elämää:+"Niin+myös,+samoin+kuin+kävi+Lootin+päivinä:+he+söivät,+joivat,+ostivat,+myivät,+istuttivat+ja+rakensivat,+mutta+sinä+päivänä,+jona+Loot+lähti+Sodomasta,+satoi+tulta+ja+tulikiveä+taivaasta,+ja+se+hukutti+heidät+kaikki,+samoin+käy+sinä+päivänä,+jona+Ihmisen+Poika+ilmestyy."+(+Luuk.17:28-30+)Jää+myös+hiukan+epäselväksi,+miten+Jumala+on+voinut+kieltää+leikkimästä+basillien+kanssa,+jos+Jumala+mukaan+niitä+ei+edes+ole+olemassa.+Aloituksen+logiikka+onnahtaa+tässä+kohtaa+ja+tekee+koko+aloituksesta+pakotetun+oloisen.Onko+tässä+kyse+vain+vilpittömästä+tietämättömyydestä+vai+tietoisesta+faktojen+sivuuttamisesta,+jää+jokaisen+lukijan+oman+harkinnan+varaan.+Kauhean+asialliseksi+aloitusta+ei+voi+sanoa.+Pientä+kieli+poskella+sävyä+siinä+on,+mutta+sekään+ei+ole+itseironiaa,+joka+tekisi+aloituksen+sävystä+sympaattisemman.+Jeesus+sanoi:+"Minä+olen+elämän+leipä.+Joka+tulee+minun+luokseni,+ei+koskaan+ole+nälissään,+ja+joka+uskoo+minuun,+ei+enää+koskaan+ole+janoissaan."Itse+asiassa+Jeesus+ruokki+satoja+ihmisiä+erämaassa+ja+mainitsee+ruoan+useita+kertoja+opetuksissaan.+Harmi,+ettei+aloittaja+maininnut+niistä+mitään.
  4. "Sinä+pidät+vähäisenä+seikkana+sitä,+että+Turunen+&+kumpp.+ujuttavat+miltei+kaikkeen+poliittista+ideologiaansa?+"Kiitos+kommentistasi.+Kyllä+minä+pidän+sitä+vähäisenä+seikkana.+Jos+on+uskovainen,+on+paljon+tärkeämpää+olla+tarkka+Raamatun+sanasta,+kuin+poliittisesta+ideologiasta.+"+Kun+tarkastelee+tarkemmin,+mitä+nämä+kaverit+oikeastaan+sanovat+tai+kirjoittavat,+niissä+on+hyvin+paljon+Jeesuksen+opetuksen+vastaista+ainesta."Hyvä.+Oikein+hyvä.+Jos+vielä+annat+esimerkkejä,+niin+voimme+keskustellakin+tästä+asiasta."+Lue+vähän+tarkemmin,+kirjoitin+”Mutta+he+eivät+huuda+palstoilla+tai+muuallakaan+tuomioita+saati+järjestä+mielenosoituksia+heitä+vastaan.”.+Kun+tätäkin+palstaa+lukee,+kannanotot+ovat+välillä+suorastaan+ala-arvoisia,+täynnä+valheita+jne.,+jotka+ovat+hyvin+aggressiivisia."Tällä+palstalla+on+aika+tulehtunut+keskusteluilmapiiri.+Kyllä+näin+on.+Vaatii+hyvää+itsetuntoa+ja+itsehillintää+vastailla+ihmisille+asialliseen+sävyyn+ja+yrittää+keskustella+asiasta,+eikä+ihmisestä.En+tiedä+konservatiiveista+ja+uuskonservatiiveista.+Minä+en+ole+poliittinen,+vaan+uskovainen.+Minua+kiinnostaa+Jeesuksen+antama+pelastus,+armo+ja+rakkaus.+Se+tulee+ensin.+Sitten+vasta+kaikki+muu."Asiasisältö+voi+olla+samaa,+mutta+tapa+ilmaista+ei.+Niissä+on+iso+ero!"Yksi+ero+Räsäsen+ja+Peltolan+ilmaisussa+on+itse+asiassa+se,+että+Peltola+käyttää+enemmän+negatiivisia+ilmauksia+homoseksuaalisista+teoista.+Peltola+antaa+esim.+tällaisen+luettelon:+"sydämen+himot,+oman+ruumiin+häpäiseminen,+häpeälliset+himot,+luonnonvastainen+yhteys,+riettaus,+villiintyminen."Tämän+lisäksi+Peltola+käyttää+ilmaisuja,+joita+Päivi+Räsänen+ei+ole+käyttänyt+twiitissään+tai+kirjoituksessaan+"Mieheksi+ja+naiseksi+Hän+heidät+loi",+kuten:-+riettaus-+villiintyminen-+Jumalan+viha-+vastenmielinen-+mielettömyys-+likainen-+seksuaalinen+hillittömyys-+kapina-+pimeyden+valta-+Saatanan+valtakuntaAikaa+kovaa+puhetta,+väittäisin.+Sen+verran+on+tulkinnanvaraa,+että+Peltolan+mukaan+Paavali+puhuu+myös+Jumalasta+luopumisesta+ja+kaikkien+ihmisten+syntisyydestä,+mutta+Peltola+kuitenkin+näkee+selvästi+homoseksuaaliset+teot+osana+ihmisen+syntisyyttä+ja+Jumalan+kieltämistä.+Itse+olen+ilmaissut+samaa+ajatusta,+kun+olen+väittänyt,+että+homoseksuaaliset+teot+kielletään+kaikilta+ihmisiltä,+ei+ainoastaan+tietyiltä+suuntauksilta."Eli+se,+että+nielet+kaiken+sellaisenaan,+ajattelematta+mitään+itse?+Joten,+siksikö+sinuun+uppoaa+niin+helposti+myös+poliittinen+kristinusko?"Nielemiseen+vastaan,+että+kyllä,+tavallaan.+Eikös+se+usko+ole+sitä,+että+ei+kyseenalaista+Raamattua+ja+Jumalaa,+vaan+että+kyseenalaistaa+omaa+ja+muiden+ajattelua?+Ajatellaan+vaikka+Jumalan+vihaa.+Se+täytyy+uskoa+sanan+perusteella+eikä+niinkään+oman+kokemuksen+tai+järjen+avulla,+vaikka+toki+jokainen,+joka+seuraa+nykymaailman+menoa+ei+voi+olla+näkemättä+sen+turmellusta.+Ihminen+ei+piittaa+Jumalan+antamista+elämää+kunnioittavista+ja+suojelevista+käskyistä.+Hän+antaa+mielijohteittensa+ja+intohimoisten+halujensa+ohjata:+"Jokainen+teki+sitä,+mikä+hänen+omasta+mielestään+on+oikein"+(Tuom+21:25).+Me+siis+uskomme+Sanan+perusteella,+emme+omien+ajatusten+perusteella.+Sitä+voidaan+sanoa+kaiken+nielemiseksi+sellaisenaan,+ajattelematta.+Kunhan+vain+niellään+Jumalan+sanaa,+ei+ihmisten+sanaa.+Valikoimattomuudesta.+Jos+hyväksyy+Raamatun+opetukset+valikoimatta,+tai+Peltolan+Raamatunselitykset+tai+Turusen,+se+ei+automaattisesti+johda+"poliittisen+kristinuskon"+varauksettomaan+hyväksymiseen.+Raamattu+on+eri+asia+kuin+politiikka.+Huomaa+ystävällisesti,+että+olen+puhunut+"valikoimattomuudesta"+vain+Raamatun+ja+Jumalan+sanan+yhteydessä.+Raamatun+opetus+on+ajatonta+ja+ikuista,+kun+politiikka+on+jatkuvan+muutoksen+alaista.+Homoseksuaaliset+teot+ovat+aina+olleet+Raamatussa+kiellettyjä.+Politiikassa+niiden+hyväksyntä+tai+kieltäminen+vaihtuu+aikojen+mukana.+Mielestäni+uskovaisen+valinta+ei+ole+kovin+vaikea+näiden+kahden+välillä.
  5. "Niin,+kyse+on+siis+tästä+”Minusta+olisi+tärkeää+ihan+älyllisen+rehellisyyden+säilyttämiseksi+tutustua+ennakkoluulottomasti+myös+niihin+ajatuksiin,+joista+ei+pidä.”,+eli+vaikka+Peltola+on+konservatiivi,+ei+hän+ole+poliittisesti+aggressiivinen+tai+omaksunut+uusia+ideologioita+kuten+Turunen,+Ahvio+&+kumpp.."Kiitos+kommentistasi.+Turunen+ja+muut+ottavat+kantaa+myös+poliittisiin+ja+ideologisiin+asioihin.+Mutta+eiköhän+se+ole+lähinnä+kristinuskon+puolustamista.+Enkä+ole+ihan+varma,+ovatko+nämä+kristilliset+kannanotot+sen+aggressiivisempia+kuin+vastapuolenkaan.+Väittäisin,+että+suhteessa+kevyttä+kamaa.Aggressiivisuuteen+ei+pitäisi+olla+edes+mitään+syytä.+Raamattu+kehoittaa+rakastamaan+vihollisia+ja+lisäksi+kaikki+on+kuitenkin+Jumalan+ohjauksessa.+Eihän+Jumalan+tahto+edes+muutu+mitenkään,+vaikka+evlut-kirkko+alkaisikin+vihkiä+samaa+sukupuolta+olevia+pareja.+Itse+olen+sitä+mieltä,+että+politiikka+ja+ideologia+ovat+selvästi+vähempiarvoisia+kuin+terve+Jumalan+sanan+opetus.+Jeesus+ei+ole+poliitikko+tai+vasemmistolainen.+Jeesus+on+Jumalan+Poika,+Messias+ja+Pelastaja."+Niin,+konservatiivit+ovat+tästä+yhtä+mieltä,+olivat+sitten+protestantteja,+katolisia+tai+ortodokseja.+Mutta+he+eivät+huuda+palstoilla+tai+muuallakaan+tuomioita+saati+järjestä+mielenosoituksia+heitä+vastaan.+"Kristittyjen+"huutaminen"+voi+olla+myös+kuulijan+korvissa.+Asiaa+on+tutkittu.+Huomattiin,+että+vaikka+vastustava+mielipide+sanottaisiin+aivan+rauhallisesti,+se+usein+koetaan+huutamisena.+Vaatii+tietyn+määrän+itsehillintää+ja+tietoisuutta,+että+voi+erottaa+ilmaisun+kiihkeyden+takana+olevan+asian.Tuomioiden+antamisesta+poimin+tähän+tiettyjä+ilmaisuja+Olavi+Peltolan+nettikirjoituksesta+Paavalin+Roomalaiskirjeestä.+Ehkä+voimme+yhdessä+miettiä,+onko+tämä+sellaista+tuomitsemista,+josta+sinä+et+pidä:-+kiihkeän+halunsa+vallassa+häpäisee+ruumistaan-+Jumala+rankaisee+näin+syntiä+synnillä+-+muinaiset+Sodoma+ja+Gomorra+ovat+esimerkkeinä+siitä,+mihin+ajaudutaan-+seurauksena+on+jotain+luonnon+ja+terveen+elämän+vastaista-+Roomalaiskirje+tuo+esiin+miesten+välisen+homoseksuaalisuuden+ja+naisten+välisen+lesbolaisuuden.+-+jo+VT:ssa+jyrkästi+kielletään+homoseksuaalinen+käyttäytyminen+(3+Moos+18:22).Mielenkiintoista+on,+että+Peltola+käyttää+jopa+samantyyppisiä+ilmaisuja+kuin+Päivi+Räsänen.+Minun+mielestä+tämä+ei+ole+sitä+tuomitsemista,+josta+Jeesus+kehoitti+pidättäytymään.+Tämä+on+rehellistä+Jumalan+sanan+julistamista,+ilman+poliittisia+tai+ideologisia+painotuksia.https://www.rovasti.fi/node/136"Haastattelussa+Peltolan+asenne+on+hyvin+rehellinen.+Vaikka+en+ole+hänen+kanssaan+aina+samaa+mieltä,+tällaista+henkilöä+voi+paremmin+kunnioittaa+kuin+noita+Patmoksen+poliittisia+”julistajia”."Hassuahan+tässä+onkin+se,+että+toisin+kuin+sinä,+minä+olen+samaa+mieltä+Peltolan+kanssa+näemmä+kaikesta.+Ero+meidän+välillä+on,+että+minä+en+valikoi+oman+mielen+mukaisesti,+mitä+Peltolan+Raamatun+selityksistään+otan+ja+mitä+jätän.+Lähden+siitä,+että+kun+hän+kerran+on+saanut+esim.+Roomalaiskirjeen+merkityksen+oikein,+niin+silloin+hän+todennäköisesti+on+oikeassa+muissakin+Raamatun+selityksissään+aivan+tarvittavissa+määrin.+Minä+kunnioitan+kaikkia,+jotka+tuntevat+Raamatun+hyvin+ja+jotka+siihen+perustuen+kritisoivat+"liberaalia+kristillisyyttä"+ja+tuomitsevat+selvästi+homoseksuaaliset+teot.+Näinä+maallistuneina+aikoina,+kun+kansankirkko+ja+Jumalan+sana+on+uhattuna,+minä+kannatan+jokaista,+joka+saa+nämä+ajankohtaiset+perusasiat+oikein.+Tärkeintä+on+se,+että+Jumalan+sanaa+ei+vääristellä,+vaan+opetetaan+oikein.+Tähän+verrattuna+jonkun+opettajan+mahdollinen+poliittinen+tai+ideologinen+värittyneisyys+on+varsin+pieni+ongelma.+Jeesuskin+tuomitsi+homoseksuaaliset+teot.+Ei+kannata+siivilöidä+hyttystä+ja+niellä+kamelia.+Kannattaa+siivilöidä+kameli+ja+olla+nielemättä+hyttystä.+Se+on+sitä+älyllistä+rehellisyyttä.
  6. Kiitos+kommentistasi.+Olen+sitä+mieltä,+että+kirkon+ei+tulisi+vihkiä+eronneita.+Heidän+tulisi+itse+mennä+vain+kiltisti+maistraattiin+vihittäviksi.+Parasta+olisi+harkita+avioliittoon+menemistä+tarkemmin,+suhtautua+siihen+vakavasti+ja+ymmärtää,+että+se+on+tarkoitettu+elinikäiseksi+liitoksi+miehen+ja+naisen+välillä.+Se+on+myös+hengellinen+liitto,+jolla+on+Jumalan+siunaus.Homoseksuaaliset+teot+Raamattu+on+kieltänyt.+Ja+on+nimenomaan+kieltänyt+jyrkästi.+Ja+silti+samasukupuolinen+avioliitto+menee+läpi+monella+kristitylläkin.+Se+menee+monella+papillakin+läpi,+kuten+on+huomattu,+vaikka+homoseksi+on+jyrkästi+kielletty.+Nämä+papit+kai+luulevat,+että+se+avioliitto+on+puhtaasti+platoninen.Ratkaisu+on,+että+kirkon+tulee+tiukentaa+käytäntöään+suhteessa+uudelleen+vihkimiseen,+ei+se,+että+löysennetään+avioliiton+solmimisen+perusteita+niin+paljon,+että+Jumalan+sana+menettää+merkityksensä.Se+ei+siis+ole+kovin+hyvä+peruste,+että+jokin+avioliittoasia+menee+uskovaisilla+tai+kirkolla+läpi.+Kyllä+kirkon+tulee+toimia+kristillisen+opetuksen,+Raamatun+ja+tunnustuskirjojen+mukaisesti.+Jos+kirkko+omaksuu+liikaa+maallista+näkökulmaa,+kirkko+vain+sulautuu+maalliseen+yhteiskuntaan+ja+menettää+oman+kristillisen+identiteettinsä+ja+sitä+kautta+vaikutusvaltansa.