Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. Hyviä+kysymyksiä+aloittajalla.+Todella+hyviä.+Lukuisista+kysymyksistä+tulee+kyllä+hieman+kiihkeä,+tunteenomainen+ja+jopa+aggressiivinen+sävy.+Ja+tietenkin+koko+aloitusta+leimaa+tietty+epäilyn+sävy+suhteessa+kristinuskoon.+Mutta+asia+on+tässä+paljon+tärkeämpi+kuin+aloittajan+kirjoitustyyli.Mielestäni+uskovaisten+lähimmäisenrakkauden+motiivina+ei+ole+helvetinpelko.+Helvetinpelko+voi+olla+motiivina+syntiselle+ihmiselle,+kun+hän+pohtii+omaa+pelastustaan,+mutta+kun+ihminen+on+uskovainen,+eli+on+tullut+uskoon,+kaikki+pelko+väistyy.+Uskovainen+ihminen+ei+enää+pelkää+helvettiä,+koska+hän+uskoo+Jeesukseen+rakkauteen.+Rakkaudessa+ei+ole+pelkoa.+Ja+sama+koskee+myös+lähimmäisenrakkautta.On+vaikeaa+määritellä+mikä+sitten+on+aitoa.+Ehkä+se+on+voimakas+tunne+rakkaudesta?+Itse+lähtisin+lähestymään+asiaa+toisesta+suunnasta.+Liberaaliteologia+painottaa+tunteita+ja+kokemuksia,+ja+päätyy+kummallisiin+ja+epäjohdonmukaisiin+loppupäätelmiin,+kuten+samaa+sukupuolta+olevien+kirkkohäihin.+Se+ei+selvästikään+ole+Raamatun+mukaista+opetusta+tai+sitä,+mitä+Jeesus+tarkoitti+rakkaudella.Jeesus+korostaa+muutenkin+rakkauden+konkreettista+luonnetta,+joka+tulee+näkyviin+aivan+yksinkertaisissa+tilanteissa:+"Minun+oli+nälkä,+ja+te+annoitte+minulle+ruokaa.+Minun+oli+jano,+ja+te+annoitte+minulle+juotavaa."Rakkauteen+siis+kuuluu+tietyllä+tavalla+elämän+ylläpito+ihan+perustasolla.+Ei+olekaan+mikään+ihme,+että+Rakkauden+kaksoiskäskyn+jälkeen+Jeesus+sanoo+lainoppineelle:+"+Tee+näin,+niin+saat+elää".+Kun+ihminen+todella+ja+aidosti+rakastaa+Jumalaa+ja+rakastaa+lähimmäistä+kuin+itseään,+hän+itse+saa+Jumalalta+elämän+ja+hän+antaa+myös+elämän+lähimmäisilleen.+(+Tietenkin+elämä+tässä+voi+viitata+myös+iankaikkiseen+elämään.+)Mielestäni+lähimmäisenrakkautta+ei+määrittele+tunne,+vaan+teko.+Joku+liberaali+voi+olla+hyvinkin+täynnä+tunnetta+rakkaudesta,+tasa-arvosta+ja+ihmisoikeuksista.+Joku+uskovainen+voi+olla+täynnä+tunnetta+Jeesuksen+armosta,+Jumalan+rakkaudesta+ja+tuntea+Pyhän+Hengen+voimaa.+Mutta+jos+ihminen+ei+anna+nälkäiselle+leipää,+eikä+anna+janoiselle+vettä,+silloin+nämä+tunteet+ovat+merkityksettömiä.Väittäisin+siis,+että+rakkauden+aitouden+voi+päätellä+ihmisen+teoista.+Jos+kadulla+on+kerjäläinen,+niin+häntä+rakastaa+se,+joka+antaa+kerjäläiselle+rahaa.+Häntä+ei+rakasta+se,+joka+kävelee+ohi.+Ja+on+yhdentekevää+mikä+on+sen+ihmisen+oma+tunne+tai+motiivi+rahan+antamiselle.+Jos+ihminen+auttaa+toista+ihmistä+tällä+tavalla,+se+on+aina+rakkautta+Jumalan+silmissä.On+otettava+huomioon,+että+kun+Jeesus+puhui+ihmisistä,+jotka+antoivat+ruokaa+ja+vettä,+nämä+ihmiset+eivät+itse+tienneet+tehneensä+sen+Jeesukselle+itselleen.+Ironisesti,+he+eivät+tienneet+mitä+he+tekivät.Minun+mielestä+tämä+selventää+asioita+paljon+ja+vapauttaa+uskovaisia+tekemään+hyviä+tekoja.+Uskovainen+voi+olla+pahalla+päällä,+väsynyt,+jopa+vihainen.+Uskovainen+voi+ajatella+että+kerjäläinen+on+inhottava+ja+likainen,+ja+että+rahat+menee+kuitenkin+viinaan.+Ja+kuitenkin,+kun+uskovainen+sitten+heittää+kympin+tai+vitosen+kerjäläiselle,+se+on+aitoa+lähimmäisen+rakkautta.Aito+rakkaus+on+teko,+ei+tunne.+Aito+rakkaus+on+toimintaa,+ei+ideologista+puhetta+ihmisoikeuksista.+Aito+rakkaus+on+pyyteetöntä+eikä+valjasta+sitä+yhteiskuntapoliittiseen+muutoksen+välineeksi.+Rakkaus+ei+valitse+kohdettaan+sen+mukaan,+kuuluuko+autettava+vähemmistöön+vai+ei.+Ei+Jeesuskaan+parantanut+vain+köyhiä+ja+sorrettuja,+vaan+myös+sadanpäänmiehen+palvelijan+ja+fariseuksen+tyttären.
  2. Kiitos+kommentistasi.+Kysyisin+sen+verran+tarkennusta,+että+onko+Lutherin+alkuperäisessä+tekstissä+tosiaankin+tuollaiset+kapitaali-korostukset,+vai+ovatko+ne+kirjoittajan+omia+lisäyksiä?+Sitä+vaan,+että+vaikka+on+mainittu+lähteet,+niin+pitäisi+hyvän+siteeraustavan+mukaisesti+ilmoittaa+myös+kirjoittajan+omat+painotukset.+Muutenhan+kirjoituksen+sävy+muokkautuu+erilaiseksi,+kuin+mitä+Luther+on+tarkoittanut.(+Muille+tiedoksi,+että+kysymykseni+oli+retorinen.+Lutherin+kirjoituksessa+ei+ole+kirjoitettu+viha-sanoja+isoilla+kirjaimilla.+)No,+sitten+varsinaiseen+asiaan.+Se+Paavalin+Efesolaiskirjeen+toinen+luku,+johon+Luther+opetuksensa+perustaa,+viittaa+vain+siihen,+että+me+kaikki+olemme+syntisiä+ja+siinä+mielessä+"vihan+lapsia".+Lutherin+tekstin+voi+siis+lukea+ihan+turvallisesti+siten,+että+vaihtaa+vain+viha-sanojen+tilalle+synnin+tai+syntisyyden+jne.+Luulen,+että+tässä+yhteydessä+vihalla+tarkoitetaan,+että+joku+vihaa+Jumalaa.+Kyseessä+ei+siis+ensisijaisesti+ole+viha+ihmisiä+kohtaan,+vaikka+tietenkin+sellainenkin+sidos+voi+olla+mahdollinen.+Onhan+Jeesuksenkin+rakkauden+kaksoiskäskyssä+Jumalan+rakastamisella+sidos+lähimmäisen+rakastamiseen.+Se+muistaen,+voimme+sanoa,+että+se+joka+vihaa+Jumalaa,+vihaa+myös+lähimmäistään.+Se,+mikä+Efesolaiskirjeen+tekee+ajankohtaiseksi+ja+mielenkiintoiseksi+tässä+keskustelussa+sananvapaudesta+on+se,+mitä+Paavali+sanoo+juuri+ennen+"vihan+lasta":"+[...]+mekin+kaikki+ennen+vaelsimme+lihamme+himoissa,+noudattaen+lihan+ja+ajatusten+mielitekoja,+ja+olimme+luonnostamme+vihan+lapsia+niinkuin+muutkin."+(+Efesolaiskirje+2:3+)Erikseen+siis+mainitaan+syntisten+ihmisten,+eli+vihan+lapsien,+se+ominaisuus,+että+he+vaeltavat+lihan+himoissa,+lihan+ajatuksissa+ja+lihan+mieliteoissa.+Viittaus+seksuaalisuuteen+ei+ole+kovin+epäselvä.+Nykyaikana+joillekin+voi+jopa+tulle+mieleen+seksuaaliset+suuntaukset.+Nehän+juuri+määritellään+ensinnäkin+seksuaalisiksi+ja+ominaisuuksiksi,+ja+myös+ajatuksiksi+ja+teoiksi.Paavalilla+tuskin+oli+mielessään+vain+seksuaaliset+vähemmistöt.+Paavali+puhuu+yleisesti+kaikista+ihmisistä+-+kaikista+suuntauksista,+jos+näin+voi+sanoa.+Mutta+nykyisen+sananvapauden+tilanteen+asiayhteydessä+voimme+päätyä+sanomaan,+että+vihan+lapsia+ovat+myös+ja+juuri+seksuaaliset+vähemmistöt,+ja+ne+ihmiset+jotka+heitä+kannattavat.+Kaikille+näille+on+yhteistä+Jumalan+vihaaminen+siinä+mielessä,+että+omaa+syntisyyttä+ei+tunnusteta,+vaan+toimitaan+päinvastoin+hyväksymällä+syntisyys,+tekemällä+syntiä+ja+kehoittamalla+muitakin+tekemään+samoin.Tämä+osaltaan+selittäisi,+miksi+tietyt+kristilliset+mielipiteen+ilmaisut+herättävän+niin+voimakkaita+ja+toisinaan+jopa+vihamielisyyttä+lähestyviä+reaktiota+ja+niihin+perustuvia+kannanottoja.Mutta+eihän+vihan+lapsi+luonnostaan+kykene+tekemään+mitään+muuta...niin,+juuri+niin.+Liberaali+ja+suvaitsevaisuus,+ja+siihen+liittyvä+homomyönteisyys+on+Lutherin+mukaan+(+soveltuvin+osin+)+ymmärrettävissä+vain+vihan+lapsena+olemisen+laajentumaksi.+Liberalismin+ja+suvaitsevaisuuden+pohjalla+ei+ole+agape-rakkaus,+johon+Raamattu+kehoittaa+ja+jota+Jeesus+tarkoitti+Rakkauden+Kaksoiskäskyllään.+Pohjalla+on+rakkaus+omiin+synteihin+ja+niiden+hyväksymisen+ulottaminen+koko+yhteiskuntaan.+Vihan+lapsi+ei+voi+muuta+tehdä+kuin+vihata+kristittyjä,+koska+kristityt+rakastavat+Jumalaa.+Siksi+kristityt+pitää+vaientaa+ja+siksi+sananvapaus+on+kaventumassa+Suomessa+ja+länsimaissa+muuallakin.No,+tämmöistä+jaarittelua+tällä+kertaa.+Nämä+olivat+tietenkin+vain+minun+mielipiteitäni.+Ei+ole+tarkoitus+loukata+ketään.
  3. Kiitos+kommentistasi.+Toisaalta+voidaan+todeta,+että+suvaitsevaiset+eivät+halua+olla+tasa-arvoisia+"alempiarvoisten"+uskovaisten+kanssa.+Esimerkiksi+he+eivät+halua+antaa+uskovaisille+samoja+ihmisoikeuksia,+mitä+heillä+itsellään+on,+kuten+sananvapautta.+Mutta+en+usko,+että+sinä+tarkoitit+tätä,+vaan+tarkoitit+jotain+muuta.+Perinteinen+tasa-arvo+ei+pidä+sisällään+sukupuolivähemmistöjä.+Ne+puuttuvat+esim.+YK:n+1948+ihmisoikeusjulistuksesta.+Euroopan+Unionin+Ihmisoikeustuomioistuimen+päätöksen+mukaan+2016+avioliitto+on+vain+miehen+ja+naisen+välinen+asia.Jeesus+on+paras+ratkaisu+transihmisten+ongelmiin.+Ei+tarvita+peruuttamatonta+kirurgiaa+tai+elinikäisiä+hormonihoitoja.+Jeesus+rakastaa+transihmisiä+ja+antamalla+elämänsä+Hänelle+nämä+ihmiset+voivat+kokea+sellaista+iloa,+armoa+ja+rakkautta,+että+heidän+ei+tarvitse+tehdä+itsemurhaa.Jos+Puolimatka,+Turunen+ja+muut+todellakin+ruokkivat+tietoisesti+minkäänlaista+vihamielisyyttä+ihmisiä+tai+vähemmistöjä+kohtaan,+he+eivät+siinä+tapauksessa+toimi+Raamatun+opetusten+mukaan.+Puolimatkan+kristillinen+maailmankuva+on+jäänyt+minulle+hämärämmäksi+kuin+Pasi+Turusen,+koska+Puolimatka+keskittyy+kasvatustieteelliseen+näkökulmaan.+Puolimatka+tuntuu+tekevän+selvän+eron+tieteen+ja+oman+kristillisen+maailmankatsomuksensa+välillä.Turusen+radio-ohjelmat+Radio+Patmoksessa+ovat+asiallisia+sävyltään+ja+tuntuvat+johdonmukaisesti+perustuvan+Raamattuun.+Hänen+kristillinen+maailmankuvansa+on+laajempi+ja+ymmärtäväisempi+kuin+esim.+monen+liberaalin+piispan.+Väittäisin+melkein,+että+jos+haluaa+tietää,+mitä+Raamattu+todella+opettaa+kokonaisuudessaan,+siis+muistakin+asioista+kuin+seksuaalivähemmistöistä,+kannattaa+kuunnella+Turusen+ohjelmia+Radio+Patmoksessa.+Näihin+kuuluu+mm.+"10+käskyä+tänään",+"Raamatun+vaikeat+sanat",+"Sanalla+sanoen"+ja+"Uskon+puolesta",+jotka+kaikki+sopivat+perusopetukseksi+jokaiselle,+jota+kristinusko+kiinnostaa.+Näistä+kaksi+viimeksimainittua+ovat+kaiken+lisäksi+vapaasti+kuunneltavissa,+ilman+tilausmaksua.Minusta+olisi+tärkeää+ihan+älyllisen+rehellisyyden+säilyttämiseksi+tutustua+ennakkoluulottomasti+myös+niihin+ajatuksiin,+joista+ei+pidä.+Se+johtaa+hedelmällisempää+keskusteluun.+Kannattaa+siis+säilyttää+avoin+mieli+ja+terve+epäilys.+Ihmisellä+on+tunteiden+lisäksi+järki+ja+on+tärkeää+olla+tietoinen+niiden+molempien+vahvuuksista+ja+heikkouksista.
  4. Suurimmaksi+osaksi+ihan+asiallinen+aloitus.+Harmi+että+kaksi+viimeistä+kappaletta+ovat+sitten+sitäkin+asiattomia+ja+leimaavia.+Aivan+kuin+aloittajan+kärsivällisyys+olisi+loppunut+kesken+ja+kaiken+sen+tarkan+ja+objektiivisen+alun+jälkeen+oli+ikään+kuin+pakko+päästää+todellinen+minä+esille.+Tosin,+en+minä+tietenkään+tiedä+mikä+aloittajan+todellinen+minä+on.+Voihan+hän+olla+hyvinkin+älykäs+ihminen+ja+hieno+mies,+jolla+nyt+vain+sattui+olemaan+huono+päivä.+Sattuuhan+sellaista+meille+kaikille+joskus.
  5. Hyvä+ja+perusteellinen+aloitus.+Se+tosin+jättää+aika+avoimeksi+sen,+mistä+tässä+nyt+sitten+pitäisi+puhua.+Joten+älkää+loukkaantuko,+jos+valitsen+aivan+tietyn+näkökulman.Kreationismissa+ja+älykkäässä+suunnittelussa+ei+tosiaankaan+painoteta+tarpeeksi+sitä,+että+Luomiskertomuksen+mukaan+Jumala+loi+ihmisen+mieheksi+ja+naiseksi.+Eikä+myöskään+sitä+erityisemmin+painoteta,+että+avioliitto+on+Luomiskertomuksen+mukaan+vain+miehen+ja+naisen+välinen+asia.Seksuaaliset+vähemmistöt+ovat+kyllä+pääosin+"älykkään+suunnittelun"+mukaisia+siinä+rajatussa+mielessä,+että+heidän+ruumiinsa+on+suunniteltu+aivan+samalla+periaatteella+kuin+Luomiskertomuksessa+luotujen+miehen+ja+naisen+ruumiit.+Periaatteena+os+siis+se,+että+miehen+ja+naisen+välillä+on+fyysinen+yhteensopivuus+ja+näyttää+siltä,+että+molempien+sukupuolten+ruumiit+on+"suunniteltu"+niin,+että+lisääntyminen+on+luonnollista,+nautinnollista+ja+ylipäätään+mahdollista.+Ei+Jumala+ihan+turhaan+kutsunut+tätä+kaikkea+"hyväksi".Emme+voi+väittää,+että+jos+kerran+miehen+ja+naisen+välinen+seksi,+avioliitto+ja+lisääntyminen+ovat+"älykästä"+suunnittelua,+niin+kaikki+siitä+poikkeava+olisi+"älytöntä".+Mutta+jotain+kohtuullisen+järkeviä+johtopäätöksiä+voimme+asiasta+vetää.+Esim.+tietyt+sukupuoliset+vähemmistöt+eivät+voi+lisääntyä+keskenään,+vaikka+heidän+ruumiinsa+ovat+periaatteessa+yhtä+terveitä+ja+kykyneväisiä+lisääntymään+kuin+"älykkäästi+suunniteltu"+miehen+ja+naisen+yhdistelmä.+Joidenkin+parien+kohdalla+"älykäs+suunnittelu"+ei+jostain+syystä+toteudu+aivan+kokonaan,+eikä+se+johdu+heidän+ruumiistaan,+vaan+tietynlaisesta+suuntauksesta.Vaikka+siis+Jumala+on+luonut+miehen+ja+naisen,+ja+vaikka+"suunnittelun"+tavoitteena+on+rakkauden,+nautinnon,+perheen+ja+lisääntymisen+kokonaisuus,+tietyt+ihmiset+omaavat+tämän+lisäksi+ei-fyysisiä+ominaisuuksia,+jotka+toimivat+tätä+"älykästä+suunnittelua"+vastaan.+Ruumis+on+siis+kunnossa,+mutta+jossain+mielen+perukoilla+on+esteitä.+Jumalan+tahto+ei+siis+aina+pääse+toteutumaan+niin+kuin+hän+on+alunperin+"suunnitellut".+Ja+tästä+Jumala+ei+sano,+että+se+on+"hyvää",+vaan+hän+sanoo,+että+se+on+"kauhistus".No,+nämä+olivat+vain+minun+mielipiteitäni.+En+oikein+ole+perehtynyt+kreationismiin+tai+älykkääseen+suunnitteluun,+joten+joudun+käsittelemään+näitä+aiheita+siitä+näkökulmasta,+josta+meillä+on+selvää+ja+ymmärrettävää+Raamatun+todistusta.+Olkaa+hyvät+ja+jatkakaa+keskustelua+tietäväisemmistä+näkökulmista+käsin.