Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. (+hip,+hei+ja+tässä+loputkin...)"+Aivan,+mutta+ympäröivä+yhteiskunta+oli+toisenlainen."Sen+ajan+Juudea+oli+roomalaisten+miehittämä,+mutta+Jeesus+kohdisti+opetuksensa+pääasiassa+vain+juutalaisille+ihmisille,+omalle+kansalleen.+Jeesus+itse+sanoi,+että+hän+oli+tullut+vain+juutalaisia+varten:+"Mutta+Jeesus+vastasi:+»Ei+minua+ole+lähetetty+muita+kuin+Israelin+kansan+kadonneita+lampaita+varten.»+(+Matteus+15:24+)+(+Jakeen+ympäriltä+kannattaa+lukea+myös,+kuten+aina.)+Tietenkin+hän+opetti+ja+paransi+muitakin+kuin+juutalaisia.+Paransi+jopa+yhden+roomalaisen+sotapäällikön+palvelijan.+Mutta+se+konteksti,+jossa+Jeesus+opetti+"painotuksiaan"+oli+nimenomaan+juutalaisten+kansa,+kulttuuri+ja+uskonto.+Ja+juuri+tämän+juutalaisen+kansan+parissa,+tänä+aikana,+homoseksuaalisuus+oli+hyvin+harvinaista.+Ja+sen+takia+hän+ei+korostanut+homoseksikieltoja,+vaan+painotti+aivan+muuta.Lisäksi+tulee+muistaa,+että+Jeesus+itse+oli+juutalainen.+Hänhän+siteraa+Vanhaa+Testamenttia,+eli+Tooraa,+yhtenään.+Hän+on+todennäköisesti+saanut+sen+ajan+juutalaisen+tradition+mukaisen+opetuksen:https://www.caspari.com/2011/09/20/where-did-jesus-go-to-school/Ja+lisäksi+Jeesuksen+juutalainen+yleisö+tunsi+Jeesuksen+tavoin+Vanhan+Testamentin+kirjoitukset.+Siksi+Jeesus+sanoi+usein+kansanjoukoille:+"Teille+on+opetettu+tämä+käsky..."Ja+tupla-lisäksi:+Jeesus+on+Jumala.+Ei+siis+voida+sanoa,+etteikö+hän+olisi+tietänyt+Isänsä+tahtoa+ja+Isänsä+kirjoituksia.+Jeesus+kyllä+tiesi+Mooseksen+kirjat+ja+niiden+käskyt.+Hän+vain+ei+katsonut+tarpeelliseksi+tiukentaa+3.Mooses+18+jaetta+22.+Käsky+oli+jo+kaikkien+juutalaisten+tiedossa+ja+sitä+myös+noudatettiin.+Tutkimusten+tieto,+että+homoseksuaalisuus+oli+hyvin+vähäistä+Jeesuksen+ajan+juutalaisten+keskuudessa+tukee+tätä+väitettä.
  2. "+Tuota,+mielestäni+tuo+on+vähän+toinen+asia.+Meillä+on+mieheni+kanssa+selkeä+sopimus,+ja+luottamus+toisiimme,+ettemme+noita+lupauksia+riko.+Pettäminen+on+siis+lupauksen+rikkomista,+ja+luottamuksen+menettämistä.+Eikä+siihen+mitään+seksiä+välttämättä+tarvita."Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Tarkoitus+ei+ollut+varsinaisesti+kysellä+sinun+henkilökohtaisia+pettämisen+määritelmiä+henkisellä+tai+tunteellisella+alueella.+Omasta+mielestäni+rajasin+kysymyksen+varsin+selvästi+vain+fyysiseen+tekoon.Mutta+kun+puhutaan+siitä,+tarkoitetaanko+3.Mooses+18+jakeessa+22+"makaamiselle"+vain+anaaliyhteyttä,+minä+ehdotin+että+sitä+verrattaisiin+juuri+miehen+ja+naisen+väliseen+aviorikokseen.+Vertailussa+siis+lähdetään+siitä,+että+koska+homoseksin+kielto+on+rajattu+vain+anaaliyhdyntään,+aviorikoksen+raja+kulkisi+samoin+vain+yhdynnässä,+vaginaalisessa+tai+anaalissa,+miten+vain.Molemmissa+käskyissä+käytetään+samaa+sanaa+"makaaminen"+ja+jakeen+22+loppuosa+"niin+kuin+naisen+kanssa+maataan"+varmaankin+toteutuu+automaattisesti+miehen+ja+naisen+aviorikoksessakin.+Koska+siinähän+mies+makaa+naisen+kanssa,+niin+kai+hän+silloin+makaa+naisen+kanssa,+"niin+kuin+naisen+kanssa+maataan."Tarkoitus+oli+miettiä+sitä,+mikä+noin+maalaisjärjellä+olisi+se+pettämisen+(+aviorikoksen+)+raja,+kun+pohditaan+seksuaalisia+tekoja.+Ja+jos+maalaisjärjellä+päädymme+siihen,+että+pettämistä+on+kaikenlainen+seksi,+jopa+himokas+suudelma,+niin+silloin+se+kaikki+olisi+kiellettyä+myös+kahden+miehen+välisessä+"makaamisessa".+Sillä+himokas+suutelukin+voi+olla+osa+sitä+"niin+kuin+naisen+kanssa"+makaamista.Älä+vaan+sano,+että+mielenkiintosi+on+jälleen+loppunut.+:)"+Jos+olenkin+omalta+kohdaltani+onnistuntu+olemaan+hetero,+enkä+voi+hyväksyä+seksiä+samaa+sukupuolta+olevan+kanssa,+se+perustuu+siihen+yksikertaiseen+asiaan,+etteivät+naiset+herätä+minkäänlaisia+seksuaalisia+tuntemuksia.+Kieltämättä+tämä+on+varsin+inhimillinen+näkökulma,+mutta+voin+asettua+sellaisen+henkilön+asemaan,+joka+kokee+vastakkaisen+sukupuolen+samoin+–+vastenmielisenä.+"Oletko+varma,+että+olet+rehellinen+itsellesi?+Ehkä+ympäröivä+yhteiskunta,+kasvatus+ja+partiarkaalinen+hierarkia+on+vaikuttanut+sinuun+alitajuisesti+ja+estää+sinua+vapaasti+toteuttamasta+omaa+"joustavaa"+seksuaalisuuttasi?+Kysyn+tätä+ihan+vakavasti.+Sillä+jos+et+usko+Raamatun+sanaan+tässä+asiassa,+niin+uskot+johonkin+muuhun.+Et+voi+kieltää+etteikö+sinun+mielipiteesi+olisi+saanut+vaikutteita+liberaaliteologiasta+ja+yleisestä+suvaitsevaisesta+ilmapiiristä.+Ne+juuri+väittävät,+että+seksuaalinen+suuntaus+on+hyvin+fluidi+ja+väittävät+vieläpä+tutkimuksetkin,+että+naisilla+on+enemmän+bi-seksuaalisuutta+kuin+miehillä."Siitä+syntyy+moraalinen+ongelma+–+voinko+minä+kieltää+toiselta+silloin+kaikki+kiintymykseen,+sekä+kumppanuuteen+että+seksuaaliseen+hyvinvointiin+liittyvät+asiat?+Miten+tuomita+joku+elämään+yksin+läpi+elämänsä?"Nyt+tulisi+kuitenkin+olla+kohtuullinen+ja+järkevä.+Tällä+hetkellä+minulle+riittää+ihan+vain+se,+että+homojen+kirkkohäitä+ei+sallita.+Se+ei+estä+kahden+samaa+sukupuolta+olevan+ihmisen+välistä+kiintymystä,+kumppanuutta+tai+seksuaalista+hyvinvointia+mitenkään.+Ei+kertakaikkiaan+mitenkään.+Se+ei+todellakaan+tarkoita,+että+heidät+tuomittaisiin+elämään+yksin+koko+elämänsä.+Homoillahan+on+jo+siviilivihkiminen+ja+kaikki+sen+mukanaan+tuomat+etuudet,+aivan+kuten+heteropareillakin.Vaikka+kieltäisimme+homopareilta+maallisenkin+avioliiton,+sekään+ei+estäisi+heidän+rakkauttaan,+kiintymystä+ja+seksiä.+Homous+ei+ole+enää+Suomen+laissa+kiellettyä.Nyt+perään+siis+pääasiassa+hengellisiä,+Raamattuun+perustuvia+syitä+homouden+hyväksynnälle+ja+kirkkohäille.+Ja+jos+sinulla+ei+ole+niitä+esittää,+niin+hyvä+niin.+Minä+olen+näitä+kysellyt+muiltakin+aikaisemmin.+En+kuitenkaan+ole+kuullut+yhtään+perusteellisempaa,+johdonmukaista,+Raamattuun+perustuvaa+esitystä+asiasta.+Sitä+olen+kyllä+kuullut,+että+no,+rakkaus+ja+armo.+Se+on+aika+yleisesti+ja+epämääräisesti+sanottu.+Jos+kerran+tämä+viittaus+rakkauteen+ja+armoon+pitää+sisällään+niin+itsestäänselvän+perustelun,+miksi+kukaan+ei+tuo+sitä+esille?Jos+joku+edes+yrittäisi+vähän+perustella+homouden+hyväksyntää+Raamatullisesti,+niin+minua+kiinnostaisi+kovasti.+Jos+perustelut+ovat+hyvät,+minun+olisi+pakko+ottaa+ne+huomioon.+Minulle+sopisi+paremmin+kuin+hyvin,+jos+voisin+liittyä+enemmistöön+tässä+asiassa.+Jos,+siis+jos,+enemmistö+olisi+oikeassa.(+hip+hei,+tämäkin+jatkuu...+)
  3. Laitankin+tähän+vielä+tarkennuksen+edellisen+vastaukseni+viime+riveihin:+Äärifundamentalisteja+kritisoin+itse+siis+lähinnä+tutkimuksen+ja+teologian+alalla+siten,+että+suhtaudun+niihin+kriittisesti,+kun+etsin+tietoa+ja+lähteitä.+Homojen+tutkimuksia+kritisoin+samoin+kotona,+mutta+myös+tällä+palstalla."+No,+näemmä+eivät.+En+minkään+ollut+kuullutkaan+tuosta,+kuin+vasta+tällä+palstalla.+Yllätyin,+miten+vanhaa+perua+se+on.+Samoin,+miten+paljon+sitä+väärinkäytetään+ja+sillä+pyritään+negatiivisesti+leimaamaan."Se+on+se+yksilön+korostus,+joka+siinä+on+vikana.+Negatiivinen+leima+on+aiheellinen,+koska+liberaaliteologia+on+Jumalan+tahdon+vastainen+korostaessaan+yksilön+arvoa+ja+ihmistä+liikaa."+Yllättävää+–+minä+en+ymmärrä.+Jos+joku+sukulaiseni+tekee+jotain,+katson,+että+hän+on+yksin+vastuussa+omista+teoistaan+eikä+koko+suku."Kun+ymmärtää+ihmisten+ajatuksia,+ymmärtää+paremmin+heidän+tekojaan.+Kunniamurhat+ovat+enemmän+muslimimaiden+ym.+tapoja.+Tosin+Suomessakin+oli+niitä+puukkojunkkareita+ja+tietyt+suomalaiset+etniset+vähemmistöt+ovat+myös+joskus+-+kauan,+kauan+aikaa+sitten+-+harrastaneet+jonkinlaista+verikostoa.+Minä+ymmärrän+heitä+kaikkia.+"+Niin,+eihän+kyse+ole+hyväksyttävyydestä,+en+sitä+tarkoittanut.+Yritin+vain+aukaista+sitä+puolta,+ettemme+voi+puhua+yksinomaan+homoseksuaaleista+vaan+kaikista+miehistä."Tavallisesti+joku+sanoo+tällä+palstalla,+että+homous+on+ok,+homous+pitäisi+hyväksyä,+samaa+sukupuolta+olevat+parit+pitäisi+vihkiä+kirkossa+jne.+Silloin+minä+sanon,+että+homous+on+synti.+Sanon+siis+sen+aina+tietyssä+kontekstissa,+vastauksena+muiden+väitteisiin.+Minusta+ei+ole+järkevää,+jos+joku+vaatii+homojen+kirkkohäitä,+että+vastaisin+siihen+vain:+"+Niin,+mutta+kaikki+heterotkin+homostelevat+ja+heidän+pitäisi+saada+kirkkohäät."+En+myöskään+jaksa+laittaa+jokaiseen+homokriittiseen+viestiini+listaa+kaikista+heteroiden+tekemistä+synneistä,+esim.+eronneiden+uudelleen+vihkimisestä+tms.+Tietenkin+3.Mooses+18:22+kieltää+homoseksuaaliset+teot+kaikkien+miesten+kesken.+Minä+vain+ajattelen,+että+jos+mies+nimenomaisesti+haluaa+harrastaa+seksiä+toisen+miehen+kanssa,+hän+on+homo+tai+ainakin+bi.+Ajattelen+näin+vaikka+ajatukseni+olisi+sitten+kuinka+paljon+tahansa+vastoin+nykyistä+seksuaalisen+suuntauksen+ajattelua.+Minä+ajattelen+omilla+aivoillani,+en+mene+massojen+mukana.+:)"+Olen+tietyssä+mielessä+samoilla+linjoilla.+Ihmisen+seksuaalisuus+on+erittäin+joustavaa.+Seksuaaliset+suuntaukset+ovat+siis+todellakin+suuntaa+antavia.+Suurin+osa+on+ns.+rajapinnoilla+olevia.+Jotkut+käyttävät+ilmaisua+”Biseksuaali”.Aikamme+on+niin+vahvasti+seksuaaliorientoitunutta,+että+on+syntynyt+käsitteitä+hetero,+homo,+bi,+trans+jne.+Seksuaalisuutta+on+tosin+muukin,+kuin+seksi,+mutta+seksin+suhteen+ihmisillä+on+melkoinen+mielikuvitus.+Olen+miettinyt+sitä,+miksi+meille+on+annettu+niin+vahva+seksin+tarve,+että+olemme+pulassa+sen+kanssa?+Ei+eläimilläkään+ole+näin.+"Pointtini+on+se,+että+seksuaalisen+suuntauksen+"teorian"+mukaan+ihmisen+suuntaus+voi+vaihdella+mm.+iän+myötä.+Tosin+hiukan+kummallisesti,+aina+vain+heterosta+homouteen+päin.+Lisäksi+ihmisen+itsemäärittely+tarkoittaa,+että+ihminen+voi+pitää+itseään+heterona+ja+kuitenkin+harrastaa+seksiä+saman+sukupuolen+kanssa.+Siinä+on+kaksi+käsittämätöntä+väitettä,+jotka+tulevat+heti+mieleen.Homouttahan+perustellaan+muun+muuassa+sillä,+että+sitä+esiintyy+luonnossa.+Mutta+me+emme+ole+vain+eläimiä.+Me+olemme+Jumalan+kuvia.+Jumalan+kuvana+olemiseen+ei+kuulu+"aikamme+vahva+seksuaaliorientaatio".+Jeesus+itse+eli+selibaatissa+ja+suositteli+sitä+niille,+joille+se+sopii.+Samoin+Paavali,+tosin+vähän+eri+kontekstissa.+Väittäisin,+että+jos+seksuaalisuudessa+pitää+erehtyä+johonkin+suuntaan,+niin+mieluummin+sinne+liian+tiukkaan+suuntaan,+kuin+liian+vapaamieliseen.+Ei+Raamatussa+sanota+missään,+että+seksi+tai+edes+romanttinen+rakkaus+pelastaisi+ihmistä.+Vain+Jumalan+rakkaus+voi+pelastaa+ihmisen.+Rakastakaamme+siis+Jumalaa+ensin+ja+sitten+lähimmäistämme+kuin+itseämme.+Silloinkin+kun+haluamme+rakastaa+itseämme,+meidän+tulisi+ensin+rakastaa+Jumalaa.+Sillä+vain+Jumala+voi+parantaa+meidän+sisäiset+haavamme+(+ja+niitä+on+kaikilla+)+ja+siten+mahdollistaa+sen,+että+voimme+rakastaa+lähimmäistä+kuin+itseämme.+Mahtavaa.+Tein+uuden+ennätyksen+viestin+pituudessa.+Ensimmäistä+kertaa+piti+vastausta+jatkaa+kolmeen+eri+viestiin.
  4. (+jatkoa+edelliseen+viestiini...+)(+mummomuorin+siteeraus+edellisessä+viestissä...+)Lapselle+tavallisesti+opetetaan,+että+ei+saa+löydä+toista,+koska+toiseen+sattuu.+Tämä+voisi+olla+käytännön+tulkinta+ajatuksesta+olla+tekemättä+toiselle+sitä,+mitä+ei+halua+itselleen+tehtävän.+Mutta+Raamattu+kehoittaa+aktiivisuuteen:+tehkää+toisille,+niin+kuin+haluatte+itsellenne+tehtävän.+Jos+minä+teen+syntiä,+minä+haluan,+että+joku+nuhtelee+minua.+Silloin+voin+katua+ja+yrittää+parantaa+tapani.+Sama+pätee+siis+toisinkin+päin.+Nuhtelemiseen+myös+kehoitetaan+Raamatussa.Kaikki+seksuaaliset+synnit+vahingoittavat+ihmistä+itseään.+Ulkoisilta+vaikuttavat+käskyt,+kuten+"älä+makaa+miehen+kanssa"+pitää+sisällään+myös+sisäisen+moraalin.+3.Mooses+18+jakeessa+22+se+vain+ilmaistaan+sanomalla,+että+se+teko+on+Jumalalle+kauhistus.+Kun+ihminen+syntyy+uudestaan+ylhäältä,+hänen+sisäisen+moraalinsa+muuttuu+enemmän+Jumalan+moraalin+kaltaiseksi.Jeesus+tarkentaa+eräänlaista+sisäisen+moraalin+näkökulmaa:+"Ja+hän+jatkoi:+»Se+mikä+tulee+ihmisestä+ulos,+se+saastuttaa+ihmisen.+Juuri+ihmisen+sisältä,+sydämestä,+lähtevät+pahat+ajatukset,+ja+niiden+mukana+siveettömyys,+varkaudet,+murhat,+aviorikokset,+ahneus,+häijyys,+vilppi,+irstaus,+pahansuopuus,+herjaus,+ylpeys+ja+uhmamieli.+Kaikki+tämä+paha+tulee+ihmisen+sisältä+ja+saastuttaa+hänet.»+(+Markus+7:20-23+)Mielenkiintoista+tässä+on+se,+että+Jeesus+mainitsee+aviorikoksen.+Joka+siis+esiintyy+vain+muutamaa+jaetta+ennen+homoseksikieltoa+3.Mooses+18:22.+Myös+Jeesuksen+mainitsemat+siveettömyys+ja+irstaus+voivat+sopia+kaikkiin+3.Mooses+luvun+18+kieltoihin+ja+siten+myös+homouteen.Muitakin+perusteita+Raamatulliseen+sisäiseen+seksuaalimoraaliin+voidaan+löytää.+Ideana+on+kuitenkin+aina+se,+että+kiellettyjä+eivät+ole+ainoastaan+ulkoiset+teot,+vaan+myös+sisältä+nousevat+pahat+ajatukset.+Homoseksuaalisuudessa+se+"paha+ajatus"+on+se,+että+himoitaan+väärää+sukupuolta,+sitä+jota+Jumala+ei+ole+luonut+miehen+tai+naisen+kumppaniksi+ja+avuksi.+Jos+tulkitaan+homoseksuaalisuus+synnynnäiseksi,+se+ei+tee+homoseksuaalisia+tekoja+jotenkin+paremmiksi.+Onhan+heteroseksuaalisuuskin+synnynäistä.+Molemmmilta+vaaditaan+tiettyä+moraalia.+Niin+kauan+aikaa,+kun+homot+ja+lesbot+kokevat+oman+identiteettinsä,+rakkautensa+ja+elämänsä+pohjaksi+homoseksuaalisuutensa,+heidän+näkökulmasta+Jumala+kohtelee+heitä+eri+tavalla+kuin+heteroita.+Se+näkökulma+ei+saa+tukea+Raamatusta.+Me+kaikki+olemme+vain+syntisiä+ihmisiä,+suuntauksilla+ei+ole+merkitystä.++Samoin+kuin+"pahan+ajatuksen"+nimittäminen+rakkaudeksi+on+erheellistä.+Ihminen+voi+kokea+mitä+vain+ja+tulkita+omia+tunteitaan+ja+himojaan+miten+vain,+mutta+se+ei+välttämättä+päde+Jumalan+silmissä.+Kaikki+maallisetkin+vankilat+ovat+täynnä+itseään+viattomina+pitäviä+ihmisiä.+Varmaan+tulevaisuudessa+kaikki+hengelliset+"rangaistuslaitokset"+ovat+täynnä+itseään+hyvinä+ja+viattomina+pitäviä+ihmisiä.+:)"+Ikävä+että+olet+sen+noin+kokenut.+Toki+voin+haeskella+vanhoja+kirjoituksia,+jos+koet+asian+niin+tärkeäksi.+Kun+ei+voi+aina+tietää+rekkaamattomista+nimimerkeistä,+milloin+on+jonkun+kanssa+keskustellut."Niin,+oli+varmaankin+liioittelua+sanoa,+että+olet+sulkenut+sanaisen+arkkusi,+koska+kyllä+sinulta+tekstiä+tulee.+Et+vain+perustele+väitteitäsi.+Eihän+siinä+muuta.+Minä+pyrin+aina+vastaamaan+jokaiseen+toisen+kommenttiin,+joka+on+annettu+minun+kommentin+perusteella.+Oli+nimimerkki+rekattu+tai+ei."+:D+Niin,+vaikkei+olemassa+ole+mitään+”kulttuurimarxismia”,+vaan+se+on+sitä+uuskieltä,+jotka+niin+uusnatsit+kuin+äärioikeisto+on+lanseerannut.+Mutta+vaikuttaako+se+ajatuksen+sisältöön,+millainen+sen+sanoja+on+ollut?"Minä+kyllä+myönnän,+että+liberaalien+käyttämille+leimaaville+nimityksille+on+perusteet.+On+olemassa+fundamentalisteja,+homofoobikkoja,+sortajia+ja+ennakkoluuloisia+kristittyjä.+On+myös+olemassa+kulttuurimarxismi+ja+kulttuurimarxisteja.+Nämä+kaikki+ovat+olemassa+vähintäänkin+"vastapuolen"+antamina+leimoina.+Erona+on+se,+että+fundamentalistisinkin+kristitty+uskoo+Jumalaan.+Mutta+kulttuurimarxisti+ei.+Fundamentalisti+vääristää+kristinuskoa,+mutta+hän+kuitenkin+pitäytyy+jollain+tavalla+Raamatun+sanassa+ja+osuu+oikeaankin+aina+joskus.+Mutta+kulttuurimarxisti+on+yksi+kommunismin/marxismin+muodon+kannattaja,+joka+ei+pitäydy+Raamatun+sanassa,+ja+jonka+yksi+nimenomainen+tarkoitus+on+kumota+kristinuskon+perusteet+ja+käytännöt,+mm.+tuhota+kirkon+hengellinen+auktoriteetti+kokonaan.+Minä+en+usko+sellaisiin+ihmisiin+kritiikittä.++"??+Miksi+niitä+ei+voi+arvioida+samoin+kuin+muiden+ihmisten+tekemiä?"Sitä+minä+juuri+ihmettelinkin.+Miksi+homojen+tekemää+tutkimusta+tai+teologiaa+ei+kritisoida+jääviydestä,+objektiivisuuden+hylkäämisestä+ja+tarkoitushakuisuudesta?+Kyllä+minä+niitä+siitä+kritisoin,+samoin+kuin+äärifundamentalistien+ajatuksia.+(+ja+jatkuu+taas+alla...)
  5. "+Erikoista.+Saa+siis+ihan+rauhassa+pilkata+Jumalaa,+olla+kylmä+ja+piittaamaton+muista+ihmisistä,+varastaa+ja+valehdella+muiden+päälle+jne.+kunhan+vain+harrastaa+”oikealaista”+seksiä?"Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Kyllä.+Minäkin+varmasti+pilkkaan+Jumalaa,+olen+kylmä+enkä+piittaa+muista+ihmisistä,+valehtelen,+varastan...+Me+kaikki+olemme+syntisiä.+Heterot+ja+homot.+Se+on+lähtökohta+kaikille+ihmisille.+Siis+ihmisille+yksilöinä+Jumalan+edessä.+Yksilöinä,+ei+pareina.Mutta+jos+puhumme+siitä,+mikä+on+avioliiton+lähtökohta,+saamme+eri+tuloksen.+Jumala+loi+miehen+ja+naisen+toisiaan+varten.+Hän+siunasi+heidät.+Se+oli+hyvää.+Kahden+miehen+välisestä+seksisuhteesta+sanotaan,+että+se+on+Jumalalle+kauhistus+ja+iljettävä+ja+saastainen+teko.+Roomalaiskirjeessä+kielto+laajentuu+vielä+naispareihin+ja+mainitaan+häpeälliset+himot+ja+että+Jumala+on+heidätkin+hyljännyt.+Jumala+ei+siis+siunannut,+ei+sanonut+hyväksi.Kun+kerran+jo+pelkkä+homoseksi+on+näin+negatiivisesti+kuvattu,+se+on+siis+synti,+emme+voi+hyväksyä+samaa+sukupuolta+olevien+parien+avioliittoakaan.+Siihen+ei+yksinkertaisesti+ole+mitään+perusteita+Raamatusta.+Jos+on,+niin+pistäpä+jaetta+tai+yleistä+tulkintaa+tänne,+niin+olen+valmis+pohtimaan+asiaa."Olen+löytänyt+useita+sellaisia+kohtia,+kunhan+vain+luopuu+ensin+noista+sanatarkoista+näkemyksistään."+Onko+siis+minun+väitteeni+"homous+on+synti"+sanatarkka+näkemys?+Olen+saanut+jonkin+verran+kommentteja,+että+se+olisi+nimenomaisesti+oma+tulkintani,+ja+että+sanatarkasti+kyseessä+on+vain+kahden+miehen+välinen+jonkinlainen+epämääräinen+seksuaalinen+teko,+jos+sitäkään."+Niin,+kun+olen+tässä+opetellut+ymmärtämään+juutalaisuutta,+olen+huomannut,+että+moni+rituaalinen+asia,+kuten+”saastaisuus”+ym.+avautuvat+aivan+eri+tavalla,+kuin+mitä+jotkut+kristityt+sen+selittävät.+Usein+siellä+taustalla+on+todella+joku+selitettävä+syy,+joka+tuntuu+vain+unohtuneen+monelta.+Samoin+selviää+sekin,+miksi+tuolloin+oli+noin+ja+nyt+on+toisin."Joissain+rituaalikäskyissä+on+ymmärrettävä+selitys+taustalla.+Kielto+"+Älä+pue+yllesi+vaatekappaletta,+joka+on+kudottu+kahdesta+erilaisesta+langasta+"+selittyy+sillä,+että+sen+ajan+pappien+vaatteet+oli+kudottu+kahdesta+eri+langasta+ja+ne+olivat+tarkoitettu+vain+jumalanpalvelukseen,+ei+arkikäyttöön.Mutta+rituaalisten+kieltojen+hengellisen+tarkoitus+oli+se,+että+niitä+noudattamalla+osoitettiin+kunnioitusta+Jumalalle.+Uudessa+Liitossa+ulkoisia+rituaaleja+tärkeämpiä+olivat+käskyjen+hengellinen+sisältö,+hengellisen+lain+noudattaminen.+Siksi+ei-juutalaisilta+kristityiltä+ei+vaadittu+rituaalista+ympärileikkausta.+Mutta+vaadittiin+kuitenkin+"sydämen+ympärileikkausta".+Jeesus+tähdensi+lain+hengellistä+puolta+ja+kuten+hän+monista+tiukennuksistaan+voimme+päätellä,+hengellinen+laki+on+selvästi+vaativampi+kuin+pelkät+ulkoiset+käskyt.+"Älä+tapa"+muuttuu+muotoon+"älä+edes+vihastu".+"Älä+tee+huorin"+muuttuu+muotoon+"älä+edes+katso+himoiten".Uuden+Liiton+perusteella+emme+siis+voi+rakkauden,+armon+ja+anteeksiantamisen+perusteella+kumota+joitain+Mooseksen+lain+käskyjä.+Päinvastoin,+niiden+noudattaminen+on+edelleenkin+viisasta,+niistä+on+hyvä+lähteä+liikkeelle,+mutta+hengellisenä,+sisäisenä+lakina+ne+ovat+paljon+tiukempia+kuin+Mooseksen+laki.+"+Mitä+enemmän+Raamattua+tutkii,+sitä+enemmän+tässäkin+asiassa+on+ymmärrykseni+kasvanut.+Avaan+hiukan+asiaa+–+ihan+arkisella+tasolla.Lapsi+on+ulkoa+ohjautuva,+mutta+oppii+hiljalleen.+Mitä+enemmän+hänelle+kertoo,+mikä+on+jonkun+kiellon+syy+–+mitä+seuraa+jostain+-+sitä+vahvemmin+siitä+tulee+sisäinen+moraali.+Silloin+lapsi+noudattaa+sitä,+vaikkei+olisi+ketään+näkemässä,+ei+siis+rangaistuksen+uhkaa+olisi.+Ulkonainen+moraali+puolestaan+toimii+vain,+kun+kiinni+jääminen+olisi+se+olennainen+juttu+–+silloin+kiusaus+tehdä+salaa+on+todella+suuri.Aikoinaan+kun+ei+vielä+ollut+turvavyöpakkoa+ja+se+alkoi+tulla+pakolliseksi,+moni+naureskeli+sille,+että+käytin+niitä+aina.+Perusteluiksi+he+sanoivat,+miksi+käyttää+jos+poliisi+ei+huomaa?+Perustelin,+että+mahdollisen+onnettomuuden+sattuessa+niin+kuoleman+kuin+pahemman+vammautumisen+riski+on+aivan+liian+suuri+ilman+turvavöitä.+Poliisia+ja+sakkoja+pelkäävät+siis+noudattivat+ulkoista+moraalia+ja+minä+sisäistä+moraalia.Tämän+voi+laajentaa+monella+tapaa."(+vastausta+tähän+alla...+)
  6. "+Ahaa,+eli+et+koe+olevasi+protestantti+etkä+luterilainen?+Minä+kyllä+koen,+ja+olen+myös+krisittitty,+vaikka+ajattelen+monista+asoista+toisin+kuin+esim.+sinä.Sinällään+olisi+todella+hienoa,+kun+joskus+voitaisiin+keskustella+niistä+asioista,+joista+olemme+samaa+mieltä.+"Kiitos+kaunis+kommentistasi.+En+koe+ensisijaisesti+olevani+jonkun+ihmisten+keksimän+jaottelun+perusteella+syntyneen+opin+edustaja.+Olen+kristitty,+joo,+mutta+myös+Jumalan+lapsi.Minulla+ei+valitettavasti+ole+aikaa+keskustella+asioista,+joista+olemme+samaa+mieltä,+koska+minusta+tämä+homojen+vihkimisasia+on+niin+vakava+ja+suuri+loukkaus+Jumalan+tahtoa+ja+kristinuskon+perusteita+vastaan,+että+pakko+keskittyä+siihen+nyt.+"+No,+osittain+kommentoinkin,+mutta+väännetään+rautalankaa.+Ei+vapaamielisillä+ole+kollektiivista+pakkoa.+Se+on+niillä,+joilla+on+vahva+yhteisö,+johon+halutaan+kuulua.+Siellä+on+monia+selkeitä+pakkoja.+"Vapaamieliset,+liberaalit,+suvaitsevaiset...ehkä+heillä+ei+ole+kollektiivista+pakkoa+samalla+tavalla+kuin+väität+konservatiiveilla+olevan.+Avioliittolakia+piti+kuitenkin+muuttaa.+Ja+Jari+Ruotsalasta+ja+Tapio+Puolimatkasta+nousi+kova+kohu.+Se+kohu+on+juuri+sen+liberaalisen+kollektiivisen+pakon+ilmentymä.+Se+kohdistuu+jokaiseen,+joka+ajattelee+eri+tavalla+kuin+liberaalit.+"Sitä+kutsutaan+myös+markkinavoimaksi.+Eli+jos+kuluttajat+eivät+jotain+halua+ostaa,+on+silloin+jotain+muutettava."+Se+on+edelleenkin+liberaalista+kollektiivista+pakkoa.+Se+vain+käyttää+hyväkseen+markkinavoimia.+Jos+se+kohun+aiheuttanut+joukko+olisi+vain+hiljaa+mielessään+päättänyt:+"No,+enpä+mene+sitten+Porin+Jatseille",+Ruotsala+ei+olisi+saanut+potkuja.+Liberaalinen+kollektiivinen+pakko+toimiikin+esim.+somekohun+kautta.+Se+lietsoo+pelkoa+ja+epävarmuutta+vaatimalla,+että+tietyt+mielipiteet+eivät+ole+sopivia+julkisuuteen,+leimaamalla+näiden+mielipiteiden+esittäjät,+ja+vaatimalla+heille+jonkinlaista+rangaistusta+tai+ainakin+sitä,+että+he+lopettavat+mielipiteittensä+esittämisen.+On+muistettava,+että+markkinavoimat+eivät+ole+sinänsä+kiinnostuneita+kristillisistä+arvoista+tai+henkisistä+arvoista+yleensäkään,+vaan+vain+siinä+suhteessa,+miten+ne+vaikuttavat+yritysten+rahalliseen+tulokseen.+Liberaali+ajattelu+sen+sijaan+perustuu+juuri+tiettyihin+arvoihin.+"+Kritiikki+kohdistui+hänen+pseudotieteellisyyteensä,+jolle+mielestäni+ei+ole+sijaa+yliopistoissa."Puolimatkan+tapauksessa+kyse+oli+vain+liberaalista+kollektiivisesta+pakosta,+joka+näennäisesti+kohdistui+Puolimatkan+blogin+tieteellisyyden+asteeseen.+En+muista+milloin+viimeksi+jotain+blogia+olisi+kritisoitu+vain+siitä,+että+se+on+pseudotieteellinen.+Muistatko+sinä?Pseudotieteellisyyden+arvioimiseen+vaaditaan+hiukan+enemmän+kuin+facebook-tili+ja+opistotason+koulutus.+Lisäksi+sananvapaus+ei+perustu+henkilöiden+mielipiteiden+tieteellisyyteen+tai+edes+niiden+esittämistavan+asiallisuuteen+tai+kohtuullisuuteen.+Myös+tyhmät+kouluttamattomat+ihmiset+saavat+esittää+täysin+perustelemattomia+mielipiteitä+julkisesti+ja+oikeastaan+juuri+heidän+oikeuttaan+sananvapauteenkin+pitää+puolustaa,+koska+muuten+sananvapaus+koskee+vain+fiksuja+ihmisiä+eikä+se+ole+tasa-arvoista.+Onneksi+professori+Puolimatka+on+fiksu."+Jaa+a.+Kaikki+kehittyy+eteenpäin.+Asiaa+sekoittaa+se,+että+Yhdysvalloissa+liberaalilla+on+tosiaan+eri+merkitys,+kuin+meille+eurooppalaisille.+Me+olemme+hyvin+pitkälle+perinteisen+liberaaliuden+kannalla."Mielestäni+liberalismi+nykyään+kehittyy+taaksepäin.+:)"+Nyt+vallalla+on+ns.+talousliberalismi,+eli+”Talousliberalismi+tarkoittaa+markkinaliberalismin+(tai+klassisen+liberalismin)+taloudellisia+aspekteja+kuten+vapaakauppaa+ja+verotuksen+ja+talouden+sääntelyn+vähyyttä.”+ja+tämä+on+kotoisin+Yhdysvalloista.Siihen+liittyy+”Libertarismi+on+liberalismin+äärimmäinen+muoto:+kukaan+ei+saa+"aloittaa+pakkoa"+eli+kajota+toisen+kehoon+tai+muuhun+omaisuuteen+luvatta…”Heidän+näkemyksensä+mukaan+valtio+ei+saa+puuttua+talouselämään,+vaan+minarkisteina+he+hyväksyvät+vian+poliisin,+oikeuslaitoksen+sekä+puolustusvoimat.+He+on+usein+myös+arvokonservatiiveja."En+nyt+osaa+tuohon+sanoa+mitään.+Onko+tämä+jotenkin+oleellista+Raamatun+valossa?+"Ehkä.+Minulle+on+totuudellisuus+sekä+rehellisyys+elämän+perusarvoja.+Siksi+en+hyväksy+valheita.+"Kiva.+Olen+muodollisella+tasolla+samaa+mieltä.
  7. "Toki+saat+tuota+mieltä+olla.+Ei+siinä+mitään.+Minä+vain+ihmettelen,+että+koska+olemassa+on+luterilaisia+kirkkoja,+joissa+menetellään+juuri+kuten+sinä+vaadit,+niin+miksi+niihin+et+voi+sitten+liittyä?Kiitos+kaunis+kommentistasi.+En+liity+nyt,+koska+minä+olen+tyytyväinen+tähän+hetkiseen+tilanteeseen,+jossa+samaa+sukupuolta+olevia+pareja+ei+vihitä+kirkossa.+Sinä+et+taida+olla+tyytyväinen.+Ja+mistä+löytyy+se+taho,+joka+homoja+virallisesti+suostuisi+vihkimään+Suomessa+sinun+tahtosi+mukaisesti?+Joten+joudut+ehkä+perustamaan+oman+kirkon,+eikö+niin?+Sillä+jos+pyrit+vain+muuttamaan+evlut-kirkkoa+mieleiseksesi,+muutat+kirkon+samalla+ei-kristilliseksi,+ei-Raamatun-mukaiseksi+ja+Jumalan+tahdon+vastaiseksi+monille+muille.+Ja+samalla+tuhoat+koko+kirkon+sisäisesti+ja+kenties+ulkoisestikin.+Korostamasi+vapaus+voisi+tarkoittaa+sitä,+että+perustetaan+oma+kirkko.+Sitä+ne+minäkään+vastusta.+Kirkon+hajoittamista+ei+sen+sijaan+voida+perustella+rakkaudella.+Rakkaus+ei+hajoita,+vaan+rakentaa.+Rakentakaa+siis+oma+kirkkonne.+Kukaan+ei+teitä+estä.+Olette+vapaita.Ellei+sitten+kyse+oli+ihan+yksinkertaisesti+myös+vallasta."Vaikka+kristityistä+yhä+melko+moni+vihitään+maistraatissa?+Johtuen+esim.+siitä,+ettei+omassa+yhteisössä+ole+vihkioikeutta+(mm.+helluntailaisilla+saattaa+tilanne+olla+tämä).+Sitä+paitsi+pappi+vihkii+muuallakin+kuin+kirkossa.+Kotona,+seurakuntatalolla+jne."Kun+vertaamme+"heteroliittoja"+ja+"homoliittoja",+miehen+ja+naisen+avioliiton+hengellinen+pohja+on+se,+että+siinä+on+mies+ja+nainen.+Kaksi+miestä+tai+kaksi+naista+eivät+siis+voi+muodostaa+avioliiton+hengellistä+pohjaa.+Ei+ole+oikein+rinnastaa+näitä+kahta+liittoa+keskenään.+Ne+eivät+ole+samanlaisia,+vaan+erilaisia+ja+oikeastaan+homoliitot+ovat+heteroliittojen+vastakohtia.+Siksi+on+turha+sanoa,+että+kun+miehiä+ja+naisia+vihitään+siellä+ja+täällä,+niin+siksi+homojakin+pitää+vihkiä.+On+siis+aivan+sama,+missä+mies+ja+nainen+vihitään.+Jumalan+silmissä+he+ovat+silti+naimisissa.+On+siis+aivan+sama+missä+homot+vihitään.+Jumalan+silmissä+he+eivät+ole+koskaan+naimisissa.++Homoliitto+on+vailla+hengellistä+pohjaa+eikä+kirkkovihkiminen+muuta+Jumalan+mieltä.+Homoavioliitto+on+siis+pakanallinen+ja+anti-kristillinen+rituaali.+Siksi+homoja+ei+tulisi+vihkiä+kirkossa.+Mutta+minun+puolesta+heitä+voidaan+vihkiä+jossain+muualla.Kuitenkaan+ei+mielellään+kristittyjen+pappien+taholta,+bliis."Juu,+hyvä+tietää.+Kun+aloittaa+aivan+uuden+kokonaisuuden,+on+siinä+hyvä+ilmaista,+kenen+kommenttiin+se+on+jatkoa.+Yksikertaisinta+on+tietysti+vastata+suoraan+tuohon+kommenttiin,+niin+jokainen+tietää+heti,+kenelle+on+vastattu."Minä+mokasin.+Pyydän+sitä+anteeksi+sinulta+vilpittömästi.+Pahoittelin+tilannetta+jo+aikaisemmin+Dogmatikokselle+itselleen,+koska+hänen+kanssaan+käyty+keskustelu+jäi+vajavaiseksi,+kun+minun+vastaukseni+ei+näkynyt+hänen+profiilissaan.+Mutta+sinä+laitoit+sanoja+minun+suuhuni+erotettuna+alkuperäisestä+kontekstistaan+ja+annoit+siten+vaikutelman,+että+vastailen+toisten+viesteihin+miten+sattuu.+Ei+siinä+mitään.+Niin+minä+joskus+vastailenkin.+Mutta+en+tällä+kertaa.+Ja+koska+sinä+olit+hämmentynyt+asiasta,+minä+päätin+selventää+asiaa+ja+kertoa+sinulle,+mitä+todella+tapahtui+minun,+TotuusSattuuQC:n+ja+sinun+välisessä+keskustelussa.+Siinä+kaikki.
  8. Kiitos+kaunis+kaikille+pitkistä+ja+perusteellisista+vastauksista.+En+ehdi+jokaiselle+vastaamaan+erikseen,+mutta+tässä+yleistä+purtavaa:Kristinusko+lakkautti+modernin+orjuuden,+nosti+naisen+asemaa+valtavasti,+painotti+sairaiden+ja+kuolevien+hoitoa+(+eli+sairaalaverkosto+ja+terveydenhoito+yms.),+kielsi+lapsityövoiman+ja+perusti+ensimmäiset+riippumattomat+yliopistot.+Jürgen+Habermas,++Frankfurtin+koulukunnan+saksalainen+filosofi+ja+yhteiskuntateoreetikko,++tuo+pottunenäinen+agnostikko,+oli+sitä+mieltä+että+universaali+egalitarismi,+joka+tuotti+vapauden+ja+solidaarisuuden+ideat,+yksilön+moraalisen+omantunnon,+ihmisoikeuden+ja+demokratian,+on+juutalaisten+oikeusetiikan+ja+kristillisen+rakkauden+etiikan+suoraa+perintöä.(+Lähde:+Jürgen+Habermas+-+"Time+of+Transitions",+Polity+Press,+2006,+s.+150-151.)Tämä+sivusto+luettelee+21+Amerikan+perustuslain+kohtaa+ja+niitä+inspiroineet+Raamatun+jakeet.+Esim.+"all+men+are+created+equal"+ja+niin+edelleen.http://www.faithfacts.org/christ-and-the-culture/the-bible-and-governmentTietenkin+valistus+ja+Antiikin+Kreikka+ja+moni+muu+asia+on+vaikuttanut+myös.+Olisi+tyhmää+kieltää+se+tosiasia.+Mutta+kristinusko+on+se+yksi+ja+tärkein+asia,+jolla+on+ollut+kaikkein+eniten+vaikutusta+niin+ajallisesti+kuin+sisällöllisesti.+Kuten+aikaisemmin+sanoin,+kristinuskon+vaikutus+on+niin+valtava+ja+monimuotoinen,+että+sitä+on+vaikea+huomata+ja+mahdotonta+poistaa.+Koko+länsimainen+kulttuuri+elää+vieläkin+hyvin+pitkälle+kristinopin+perusteiden+ja+ideoiden+pohjalta.+Ota+kristinusko+pois+länsimaisesta+kulttuurista+ja+jäljelle+ei+jää+mitään+muuta+kuin+pakanuus+ja+moraalinen+alennustila.Ymmärrän+hyvin,+jos+te+ette+halua+nähdä+tätä,+koska+tosiasioiden+tunnustaminen+tarkoittaisi,+että+teidän+pitäisi+alkaa+ottamaan+kristinusko+ja+kaikki+sen+valtavat+hyvät+puolet+ja+loistavat+ideat+vakavasti+myös+omassa+henkilökohtaisessa+elämässänne.+Olkaamme+kohtuullisia+ja+tasapuolisia.+Nöyrtykäämme+Jumalan+edessä+ja+kiittäkäämme+häntä+kaikesta+siitä+kauniista+ja+hyvästä,+minkä+hän+on+kiistatta+tähän+maailmaan+luonut.+Älkää+ihmiset+aina+olko+niin+negatiivisia!
  9. Tämä+onkin+mielenkiintoinen+aloitus.+Kiitos+siitä.+Keskustelin+äskettäin+pitkään+erään+nimimerkin+kanssa+siitä,+saako+homoseksuaali+ihminen+homouden+syntinsä+anteeksi+ilman+vaatimusta+muuttaa+käytöstään.+Nimimerkki+väitti,+että+pelastus+ei+ole+synnistä+kiinni+ja+että+käytöksen+ei+tarvitse+muuttua,+koska+kaikki+ihmiset+tekevät+kuitenkin+syntiä.+Minä+väitin,+että+jotkut+synnit+voivat+estää+pelastuksen+vastaanottamisen,+vaikka+sitä+Jumala+tarjoaa+kaikille.+Väitin+myös,+kuten+aloittajakin,+että+pitää+katua.+Lisäksi+väitin,+että+pelastuksen+vastaanottaminen+tarkoittaa+vakavaa+ja+päättäväistä+pyrkimystä+pois+homouden+synnistä,+Joka+tarkoittaa+sitä,+että+ei+voi+elää+avioliitossa+toisen+homon+kanssa.Nyt+homous+on+yhä+hyväksyttävämpää+kuin+koskaan+aikaisemmin.+Samaan+aikaan+raiskauksista+vaaditaan+yhä+suurempia+rangaistuksia.+Niin+homous,+kuin+raiskaaminenkin+tuomitaan+Raamatussa,+joten+pitäisikö+homouden+rikos-luokitus+palauttaa+vai+pitäisikö+raiskaaminenkin+julistaa+suvaitsevaisen+rakkauden,+armon+ja+anteeksiannon+pohjalta+sallituksi?Nykyajan+naisethan+ovat+kaikki+juuri+sellaisia+kuin+feministinen+mediakuvasto+esittää:+on+lihaksia,+voimaa+ja+itämaiset+lähitaistelutekniikat+ovat+hallussa+täydellisesti.+Naiset+voivat+tehdä+mitä+vain.+Naiset+ovat+ihan+samanlaisia+kuin+miehetkin,+ehkä+jopa+parempia+kuin+miehet.+Luulisi+siis,+että+naiset+voivat+puolustaa+itseään+yhtä+hikistä+raiskaajaa+vastaan+mennen+tullen.+Rangaistuksia+raiskauksista+voidaan+siis+huoletta+laskea+ja+lopettaa+muutenkin+kaikenmoinen+turha+seksuaalisten+tekojen+moralisointi+vanhanaikaisena+ja+naisia+sortavana.+No,+vitsi,+vitsi.+Älkää+suuttuko.+Kaksi+ensimmäistä+kappaletta+oli+vakavaksi+tarkoitettu,+muu+ei+niinkään.+:)
  10. (+jatkoa+edelliseen...)”Mooseksen+laissa+kielletään+toisen+miehen+miehuuden+riistäminen+anaaliyhdynnän+keinoin+eli+”niin+kuin+naisen+kanssa+maataan”+(3.Moos.18:22;+20:13).+Paavali+puhuu+sukupuoliroolien+tietentahtoisesta+vaihtamisesta+(Room.+1:22-27)+ja+viittaa+miespuolisiin+elostelijoihin,+jotka+suomalaisessa+käännöksessä+tulkitaan+”miesten+kanssa+makaaviksi+miehiksi”,+vaikka+alkukieli+ei+ole+yksiselitteinen+(1.+Kor.+6:9).””Nämä+tekstit+eivät+sano+sanaakaan+samaa+sukupuolta+olevien+ihmisten+välisestä+rakkaudesta+eikä+siihen+perustuvista+parisuhteista.”Nissinen+redusoi+taas+Raamatun+homoseksikiellot,+tällä+kertaa+vain+rooleihin.+Kuitenkaan+Raamattu+ei+puhu+vain+roolien+vaihtamisesta,+vaan+homoseksuaaliset+teot+ovat+kiellettyjä+kontekstista+riippumatta,+eli+vaikka+yhteiskunnassa,+joissa+sukupuoliroolit+ovat+vaihdettu+tai+poistettu+kokonaan.+(+Jos+sellainen+ylipäätään+on+mahdollista.+)Samaa+sukupuolta+olevien+keskenäinen+rakkaus+on+yhtä+yhdentekevää+kuin+isän+ja+tyttären+insestisuhteessa+tai+huorin+tekemisessä.+Kun+Jeesus+kehoitti+rakastamaan+Jumalaa+ja+rakastamaan+lähimmäistä+kuin+itseään,+hän+ei+tarkoittanut+seksuaalis-romanttista+rakkautta,+vaan+agape-rakkautta.+Se+on+kristinuskossa+rakkauden+korkein+muoto+ja+siksi+näiden+kahden+käskyn+varassa+on+Vanhan+Testamentin+laki+ja+profeetat.+Toisin+sanoen+jakeen+22+homoseksikielto+on+Jumalallisen+rakkauden+ilmentymä.+Sen+tarkoitus+on+estää+ihmistä+tekemästä+syntiä,+jonka+palkkana+on+kuolema.+Ja+siksi+jokaisen+kristityn+tulisi+rakastaa+homoja+samalla+tavalla+kuin+Jumala+rakastaa+homoja,+eli+mm.++julistaa,+että+homous+on+synti."+Lähde+Omat+polut+©+–+etnisten+vanhoillislestadiolaisten+kertomuksia+ja+kokemuksiaMartti+Nissinen:+”On+väärin+käyttää+Raamattua+samasukupuolisten+parisuhteiden+ja+heidän+perheidensä+tuomitsemisessa+”+lokakuu+28,+2010"Niin,+ihan+kaikenlaista+noissa+ei+tietysti+ole,+mikä+liittyy+meidän+aikaan.+S&M,+kumi+ja+pissaleikit+sun+muut+puuttuvat."Ei+kirjaimellisesti+kielletä,+mutta+eiköhän+noillekin+jokin+kielto+voida+kokoon+keittää+noukkimalla+sopivia+kohtia+Raamatusta+minun+ennakkoluulojeni+ja+tuntemuksieni+mukaisesti.+Onhan+se+onnistunut+ennenkin."+Emme+voi.+Voimme+vain+todeta,+että+seksi+samaa+sukupuolta+olevien+välillä+ei+ollut+sallittua."Mitä+tulee+samaa+sukupuolta+olevien+parien+avioliittojen+ja+kirkkovihkimisten+kieltämiseen,+tämän+toteaminen+riittää+minullekin.+Se+on+aivan+pätevä+syy+kieltää+homojen+vihkiminen+kirkossa,+kun+todetaan,+että+seksi+samaa+sukupuolta+olevien+välillä+ei+ollut+sallittua.Mutta+voimme+silti+verrata+eri+suuntauksia+ja+sanoa:+"+Homous+on+synti,+mutta+heteroseksuaalisuus+ei.""+Kun+pitää+muistaa+koko+ajan+se,+ettei+samaa+sukupuolta+olevien+välinen+seksi+tarkoita+aina+sitä,+että+olisi+homoseksuaali+–+ihan+heterotkin+kun+sitä+harrastavat."Yleisessä+tiedossa+on,+että+homot+harrastavat+keskimäärin+enemmän+homoseksiä+kuin+heterot.+Mutta+seksuaalisen+suuntauksen+käsitteet+ovat+kyllä+niin+sekavia+ja+hämäriä,+että+niihin+kannattaisi+suhtautua+hyvin+kriittisesti.+Taitaa+olla+jonkun+homon+keksintöä+alunperinkin+se+homoseksuaali,+ja+se+selittäisi+miksi+se+on+niin+sekava,+koska+tarkoitus+ei+ollut+ymmärtää+todellisuutta,+vaan+vain+oikeuttaa+omat+synnit.+Itse+olen+aina+ollut+sitä+mieltä,+että+jos+mies+haluaa+maata+miehen+kanssa,+silloin+hän+on+homo+tai+bi.+Hetero+mies+ei+makaa+vapaaehtoisesti+miesten+kanssa.+Tällainen+tulkinta+seksuaalisen+suuntauksen+käsitteistä+on+myös+se+kansan+syvien+rivien+kanta,+koska+se+on+selkeä+ja+järkevä."+Niin,+en+nyt+tiedä,+miksi+juuri+tuon+otit+esimerkiksi,+mutta+olettamus+on,+että+nuokin+liittyvät+kiellettyjen+listaan.+Tässä+on+kyseessä+”saastaisuus”,+joka+ei+tarkoita+likaisuutta."Anteeksi,+jos+järkytin+sinua.+Jae+22+ei+voi+tarkoittaa+vain+anaaliseksikieltoa.+Se+tarkoittaisi,+että+kaksi+miestä+voivat+harjoittaa+kaikkea+muuta+seksiä+rangaistuksetta.+Luulenkin,+että+"makaaminen"+ja+"yhtyminen"+tarkoittavat+vain+seksiä+yleensä.+Silloin+kaikki+kiellot+asettuvat+samalle+viivalle:+kaikki+seksi+lähisukulaisten,+toisen+vaimon,+kahden+miehen+kesken+ja+eläimen+ja+ihmisen+kesken+on+kiellettyä.+Voit+itse+miettiä,+antaisitko+aviomiehellesi+sen+anteeksi,+jos+hän++harrastaisi+vain+viatonta+oraaliseksiä+toisen+naisen+kanssa.+Että+pettämisen+raja+menisi+penetraatiossa+ja+kaikki+muu+seksi+olisi+sallittua.+:)Olen+samaa+mieltä,+että+saastaisuus+ei+tarkoita+likaisuutta."+Kuten+tuossa+edelle+oli,+se+taisi+olla+ehkä+yleisempää+kuin+nyt?"Unohdat+nyt,+että+väitteessäni+homouden+harvinaisuudesta+kontekstina+oli+kysymys+Jeesuksen+opetuksen+painopisteestä.+Hänhän+opetti+ensisijaisesti+vain+omalle+kansalleen.+Tutkijoiden+mielestä+Jeesuksen+ajan+juutalaisten+keskuudessa+oli+hyvin+vähän+homoseksuaalista+käytöstä.
  11. "+Ne+ovat+ihan+hyviä+ja+tietyllä+tavalla+mielenkiintoisia,+mutta+kun+näitä+on+täällä+vatvottu+jo+vuosia,+niin+kai+se+kyllästymistä+pikemminkin+on.+"Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Ymmärrän+kyllästymisesi,+jos+olet+täällä+vuosia+pyörinyt.+Mutta+se+ei+ole+aivan+tasapuolista+keskustelua,+jos+ensin+heität+jotain+(+esim.+että+vain+minä+puhun+Jumalan+suulla+)+ja+sitten+suljet+sanaisen+arkkusi.+Itse+pyrin+aina+kunnioittamaan+kanssakeskustelijoitani+vastaamalla+heidän+kysymyksiinsä,+mutta+jos+se+on+vain+yksipuolista,+se+ei+ole+kohtuullista+eikä+kohteliasta.+Ehkä+se+sinun+elävä+Jumalasi+on+sanaton,+samalla+kun+minun+kuollut+raamattujumalani+puhua+pulputtaa.+:)"+Maailma+oli+aika+erilainen+tuolloin.+Meidän+on+joskus+vaikeaa+ymmärtää,+millaista+on+ollut."Ei+meidän+tarvitsekaan+kaikkea+menneestä+ymmärtää,+vaan+vain+se+oleellinen.+Ihmiset+tuolloin+harrastivat+seksiä,+kuten+harrastavat+nykyäänkin.+Miesten+välinen+seksi,+kuten+naisten+välinen+seksi,+on+Jumalan+tahdon+vastaista+silloin+ja+niin+se+on+nykyäänkin.+Jos+ei+ymmärrä+tätä+vanhaa+asiaa,+miten+se+lähimmäisen+rakastaminen+sitten+olisi+jotenkin+helpompi+ymmärtää.+Sehän+on+ihan+yhtä+vanhaa+tekstiä."Jos+ensin+tutustutaan+historiaan:+(...)+"Hyvin+kirjoitettu+tiivistelmä.+Varmaan+ihan+pätevää+tietoa.+Minulla+ei+tähän+oikein+ole+lisättävää.+Paitsi,+että+Michel+Foucault+oli+yksi+näitä+kulttuurimarxistisia+ranskalaisia+filosofeja,+jotka+makasivat+miesten+kanssa,+harrasti+ja+ylisti+sado-masokismia,+käytti+huumeita,+yritti+usein+itsemurhaa+ja+kuoli+AIDSiin.+Ihailtava+heppu.+Hänen+filosofiansa+perusteet+ovat+minulle+tuttuja+yliopisto-ajoiltani.Ja+että+Randolph+Trumbach+näytti+YouTubessa+ihan+homoseksuaalilta.+Puhui+jotenkin+hassusti+sössöttäen.Se+on+aina+yhtä+hauskaa,+kun+homoseksuaalit+itse+tekevät+tieteellistä+tutkimusta+ja+teologiaa+eikä+kukaan+kyseenalaista+heidän+motiivejaan.+Eikö+kenellekään+tule+mieleen,+että+heillä+saattaisi+ehkä,+mahdollisesti,+vähän+olla+oma+lehmä+ojassa.+:)-+-+-+"Tästä+päästään+sitten+Raamatun+maailmaan."”Homoseksuaalisuutta+käsittelevät+kohdat+esiintyvät+Raamatussa+vain+sivuteemoina+ja+ovat+sidoksissa+oman+aikansa+yhteiskuntaan+ja+senaikaisiin+käsityksiin,+kuten+miesten+ja+sukujen+tai+heimojen+välisiin+valta-+ja+kunniakysymyksiin.”Jos+Jumalan+tahdon+vastainen+teko+on+"vain+sivuteema"+Raamatussa,+silloin+käsitys+Raamatusta+on+hiukan+vajavainen.+Ei+homoseksuaalisuus+ole+vain+sivuteema.+Se+mainitaan+molemmissa+Testamenteissa,+eikä+sitä+kumottu+Uudessa+Liitossa.+Se+on+yksi+erityisesti+ja+erikseen+kielletty+seksuaalinen+teko,+joka+on+kielletty+vieläkin.+Jo+pelkästään+tämä+estää+samaa+sukupuolta+olevien+kirkkohäät.+Ei+kirkko+voi+siunata+kielletyn+seksuaalisen+teon+tekemistä+missään+kontekstissa.+Toki+3.Mooses+18+kiellot+on+annettu+tietyssä+historiallisessa+tilanteessa,+tietyn+kulttuurin+sisällä,+jossa+on+ollut+omat+valta-+ja+kunniakysymyksensä.+Samoin+kuin+kaikki+käskyt+kaikkina+aikoina,+nykyinen+Suomen+laki+mukaan+lukien.+Monet+ihmiset+eivät+ymmärrä+liberaaliteologiaakaan.+Ehkä+sekin+ovat+vain+oman+aikansa+tuote.+Voi+olla,+että+parin+kymmenen+vuoden+kuluttua+sen+ajan+ihmiset+ihmettelevät+meidän+aikaamme,+kuinka+ihmiset+olivat+niin+tyhmiä,+että+antoivat+liberaalin+ajattelun+vääristää+tieteen,+lainsäädännön,+median+kuin+julkisen+keskustelunkin.+Se+on+se+omassa+ajassa+elävän+ihmisen+hybris.+Vankkumaton+harhainen+usko+,+että+juuri+nyt,+omana+aikana,+on+vihdoinkin+saavutettu+se+lopullinen,+täydellinen+tieto.+Kerta+toisensa+jälkeen+on+jälkimaailma+todistanut,+että+eipä+sittenkään+tiedetty+kaikkea+tai+edes+tehty+oikein.”Yksittäiset+homoseksuaalisuutta+koskevat+viittaukset+Raamatussa+kasvavat+Nissisen+mukaan+oman+aikansa+patriarkaalisen+yhteiskunnan+arvoista:+mieskunnian+menetys,+eli+miehen+alistaminen+toisen+miehen+toimesta+naisen+asemaan+oli+sen+ajan+yhteiskunnassa+se+kaikkein+loukkaavin+ja+kauhistavin+asia.”Tämä+ei+tarkoita,+etteikö+homouden+kieltämisen+perusteena+voisi+olla+myös+muita+arvoja.+Nissisen+perustelu+on+siis+liian+pelkistävä+väittäessään,+että+homouden+kielto+heijastelisi+vain+yhtä+ainoaa+arvoa.+Lisäksi+Raamatun+arvot+voivat+olla+samansuuntaisia+yhteiskunnan+arvojen+kanssa,+tai+vain+näyttää+siltä+ulkoisesti,+tai+jälkikäteen+tulkittavissa+siten.+"+Eli+emme+enää+oikein+ymmärrä+näitä+kunniakysymyksiä.+Mielellään+pahastumme+ajatellessamme+vaikka+kunniamurhia,+mutta+se+olennaisesti+liittyy+tähän.Esimerkiksi+Vanhan+testamentin+kyseisessä+kertomuksessa+”Sodoman+miehet+eivät+olleet+homoja+vaan+rasisteja”.+Joukkoraiskaus+oli+tapa+häpäistä+muukalaiset.Tätä+häpäisymuotoa+käytetään+yhä+mm.+sodissa+sekä+vankiloissa."Kyllä+minä+ymmärrän+kunniamurhat.+On+valitettavaa,+että+suvun+ja+perheen+kunnian+käsite+on+hävinnyt+Suomessa.Homoseksuaalinen+teko+on+homoseksuaalinen+teko+kontekstista+riippumatta.+Ei+se+tee+tekoa+hyväksyttäväksi+Jumalan+silmissä,+jos+se+tapahtuu+sodassa,+vankilassa+tai+joukkoraiskauksena.