Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. "+Niin,+minkähän+kristinuskon+suuntauksen+mukaisia+oppeja+tarkoitat?"Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Minä+olen+siinä+mielessä+hyvin+radikaali+uskovainen,+että+en+tunnusta+suuntauksia+kristinuskossa+kuin+seksuaalisuudessakaan.+Otan+elämän+sellaisena+kuin+se+on.+Perustan+näkemykseni+Raamattuun.+Sitä+minä+luen+ja+tutkin,+kuten+Raamatussa+itsessään+kehoitetaankin.+Ehkä+se+on+sitä+luterilaisuutta,+kukapa+tietää?+En+kuitenkaan+usko,+että+kristinuskon+suuntaus+on+oleellinen+asia+pelastuksen+suhteen."Wikipediassa+on+aika+hyvä+kuva,+jota+ikävä+kyllä+tänne+ei+voi+kopioida.+Mutta+onko+katoliset+kirkot+(idän+ja+lännen)+tai+oritentaaliortodoksiset+kirkot+tai+ortodoksinen,+idän+assyrialainen+kirkko,+jne.+mielestäsi+yhtenäisiä+opillisesti?Entäs+me+protestantit+-+Adventistit,+Anglikaanit,+eri+baptistit+ja+Helluntailaiset+jne.+–+niin+yhtenäisiä+opeissamme,+että+sen+kun+vain+”kaataa”+ne+päähänsä?"Ei+minulla+ole+aikaa+perehtyä+babtismiin+tai+muihin,+vaikka+mielenkiintoisia+juttuja+sieltä+varmaan+löytyisikin.+Yhteistä+niissä+kaikissa+varmasti+on+enemmän+kuin+eroja."+Niin,+kolletiivinen+takoittaa+”yhteisöä+koskeva,+yhteisöllinen”,+ja+aivan+varmaan+kukaan+ei+pärjää+ilman+toisia+ihmisiä.+Mutta+mitä+on+kollektiivinen+pakko?+Nyt+siis+tarkoitetaan+niin+maailmankatsomusta+kuin+arvoja."Minä+käytin+ilmaisua+"kollektiivinen+pakko"+vain+koska+sinä+käytit+sitä.+Olisi+selvempää,+jos+vain+kommentoisit+väitteeni+sisältöä,+koska+siinä+tuskin+oli+mitään+epäselvää.+"+Yhteiskunta,+joka+perustuu+kollektiiviseen+pakkoon+uskonnon,+arvojen+jne.+suhteen,+kutsutaan+diktatuuriseksi+tai+totalitääriseksi."Aki+Ruotsala+ja+Tapio+Puolimatka+tekivät+vapaasti+omia+valintojaan+yksilöinä+ja+käyttivät+ilmaisunvapauttaan.+Liberaalinen+kollektiivinen+pakko+aiheutti+Ruotsalan+erottamisen+ja+Puolimatkan+joutumisen+johonkin+yliopistolliseen+"sopimiseen",+jonka+sisältö+ei+ole+tiedossa.+Kirjailija+Leena+Krohn+kutsuu+ilmiötä+“kvasiliberaaliksi+suvaitsemattomuudeksi”."+Ajattele,+jos+liberalismia+ei+olisi+olemassa,+meillä+ei+olisi+juuri+mitään+vapauksia+–+ei+edes+ajatuksen+vapautta+–+saati+Yhdysvaltoja+eräänlaisena+liberalismin+vallankumouksen+alkuunpanijana."No,+en+ole+syvällisesti+perehtynyt+asiaan,+niinkuin+sinä.+Heitä+siis+lonkalta,+että+nykyinen+vallalla+oleva+liberalismi+on+hiukan+eri+asia+kuin+perinteinen+liberalistinen+käsitys.+Nykyisessä+liberalismissa+ei+käytännössä+kunnioiteta+kaikkien+ihmisten+vapauksia+tasapuolisesti.+Se+ei+siis+olisi+voinutkaan+kaikille+vapauksia+taata."+Sinäkin+ehkä+joutuisit+uskomaan+kuten+katolilaiset,+jos+ajatellaan+että+konservatismi+olisi+ollut+koko+ajan+voimassa."Oletko+varma,+että+tuo+on+minulle+jokin+ongelma?+Katoliset+ovat+aivan+oikeassa+siinä,+kun+he+kieltävät+naispappeuden+ja+homoavioliitot.+Ehkä+katolisuus+sopisi+minulle+tosi+hyvin.+Tykkäänhän+minä+pitsastakin."+Ja+tuosta+lopusta+olen+samaa+mieltä.+Valhetta+tulee+vihata.+"Luulen+vähän,+että+olemme+samaa+mieltä+vain+muodollisella,+kirjaimellisella+tasolla.+Mutta+sekin+on+ok.+Näillä+mennään.
  2. "+Niin,+sinä+voit+asettaa+nuo+ehdot+itsellesi.+Suurimmalta+osalta+ihmiset+noita+noudattavatkin.Sitten+on+niitä,+jotka+ymmärtävät+miten+nuo+pitää+tässä+ajassa+ymmärtää.+"Puhut+aivan+kuin+ne+varsinaiset+kielletyt+seksuaaliset+teot+olisivat+muuttuneet+paljonkin.+Näinhän+ei+ole.+Ja+vaikka+olisikin+keksitty+joku+uusi+seksuaalitekniikka+tehdä+huorin+tai+yhtyä+eläimeen,+niin+eihän+se+muuttaisi+näitä+käskyjä+mitenkään.+Kuten+sekään+ei+muuta+mitään,+jos+harrastaa+seksiä+äitinsä+kanssa+rakastavasti+ja+on+uskollinen.+Rakkaus+ja+uskollisuus+itse+asiassa+vain+pahentaa+syntiä,+koska+silloin+synti+todella+lähtee+ihmisen+sydämen+sopukoista+ja+uskollisuus+tarkoittaa,+että+synnin+tekemisen+takana+on+vielä+voimakas+tahtotilakin."+Samoin+on+selkeästi+ihmisiä,+jotka+eivät+ole+valtavirtaa.+Etenkään+seksin+osalta.+Ja+normi+on,+kun+molemmat+ymmärtävät+ja+suostuvat+sellaiseen+seksiin,+mikä+on+yhdessä+sovittu,+on+luvallista.+Kaikki+muu+on+kiellettyä."Molemminpuolinen+suostumus+ei+ole+oleellista.+Ei+insesti,+aviorikos+tai+"homostelu"+muutu+Jumalan+tahdon+mukaiseksi+keskenäisellä+suostumuksella.+Asiaan+pitää+saada+Jumalan+suostumus+ja+hän+antaa+sen+vain+tietynlaiseen+seksiin+tietyillä+ehdoilla.+Ei+syntiä+voida+äänestämällä+kumota+tai+muuttaa+sitä+ei-synniksi."+Kun+moraali+tulee+sisäisesti,+sitä+on+helpompi+noudattaa.+Kun+ymmärtää+sen,+että+vaikka+on+vapaus,+ei+kaikki+ole+hyväksi,+ei+tarvitse+ruoskia+itseään+sen+ihmeemmin."Tietenkin+sisäinen+moraali+on+helpompi+noudattaa,+kuin+Jumalan+moraali,+koska+oman+moraali+voi+olla+minkälaista+tahansa.+Vain+ulkoinen+pakko+ja+rangaistuksen+pelko+on+siinä+rajoitteena."Jos+moraali+on+ulkonaista,+vain+ulkopuolelta+tulevan+sanktion+välttelyä,+voidaan+puhua+heikosta+moraalista.+Silloin+on+huomattavan+enemmän+sitä,+mikä+viettelee+puoleensa."Jumala+on+kylläkin+luonut+ihmisen+elämään+yhteydessä+itsensä+kanssa.+Jumalan+antamat+moraalikäsitykset+ja+omatunto+ovat+kaikissa+ihmisissä+sisäsyntyisesti+enemmän+tai+vähemmän.+Siksi+Jumalan+sanan+julistus+herättää+syyllisyyden+tunteita,+koska+ihmiset+tietävät+intuitiivisesti+olevansa+syntisiä+ja+että+Jumala+on+ihan+oikeassa.+On+siis+epätarkkaa+sanoa+Jumalan+käskyjä+vain+ulkonaiseksi+moraaliksi.+Moraali+on+jo+meissä+sisäisesti+ja+pelastuksen+jälkeen+vielä+enemmän.+Sanktion+pelko+on+viisauden+alku.+Kun+viisaus+kasvaa+pelkokin+vähenee,+mutta+ei+siksi+että+ihminen+itse+olisi+viisaampi,+vaan+Jumalan+viisaus+meissä+on+kasvanut.Jeesus+tuli+vapauttamaan+meidät+synnistä.+Totuus+tekee+meidät+vapaaksi.+Ja+totuus+on+se,+että+homous+on+synti.+Lähimmäisen+rakkaus+ei+tarkoita+sitä,+että+kumotaan+kaikki+lait.+Lakien+kumoaminenhan+kumoaisi+myös+sen+lähimmäisen+rakkauden+lain.Se+on+pikkuisen+hassua,+kun+sanot+olevasi+kristitty+ja+kuitenkaan+et+perustele+moraalia+mitenkään+Jumalalla+tai+Raamatulla.+Millainen+kristitty+se+sellainen+on,+joka+ei+kunnioita+Jumalaa+ja+tuo+esille+Hänen+kirkkauttaan?+Esittämäsi+ajatukset+ovat+yleistä+mietelmää,+joka+minulle+on+hyvin+tuttua.++Itsekin+nuoruudessani+ajattelin+noin.+Mutta+nyt+olen+aikuinen+ja+olen+jättänyt+nuoruuden+ajatukset+taakseni.+Kun+olin+lapsi,+ajattelin+kuin+lapsi,+näin+sanotaan+Raamatussakin+ja+jokaisen+kannattaa+ottaa+vastuu+omasta+elämästään,+ottaa+pelastus+vastaan+ja+syntyä+uudestaan+ylhäältä+käsin.+Se+ei+onnistu+ilman+Jeesusta,+katumista+ja+synnin+tunnustamista+synniksi."+Niin,+minua+kiinnostaa+enemmän+se,+miten+konkreettisesti+toteutetaan+näitä+vaatimuksia+-+vaikka+kirkon+suhteen."Kyllä+minuakin+kiinnostaa+se,+kun+ensin+Raamattua+vääristellään+ja+sitten+sen+perustella+vaaditaan+samaa+sukupuolta+oleville+kirkkohäitä.+Se+on+erikoisen+oloista+kristillisyyttä.Lisäksi+koko+prosessi+on+ollut+manipuloivan+disinformaation+leimaamaa.+Tahdon2013-liikkeen+nettisivuilla+lukee+vieläkin,+että+lain+muutos+ei+tarkoita+kirkkohäitä.+Kuitenkin+nyt+näyttää+siltä,+että+lain+muutos+on+juuri+yksi+keskeinen+peruste+vaatia+niitä+kirkkohäitä.+Tahdon2013-liikkeen+kannattajat+voivat+yrittää+paeta+vastuusta+vedoten+muotoseikkoihin,+mutta+he+eivät+voi+paeta+tekojensa+seurauksia+ikuisesti.Jumalan+totuus+ei+koskaan+toimi+näin+valheellisesti+ja+manipuloiden.+Jumala+ei+halua+pakottaa+ketään+uskovaiseksi,+kuten+en+minäkään.+Se+on+oma+valinta,+aivan+kuten+sekin+tekeekö+homoseksuaalisia+tekoja.+Mutta+jos+niitä+tekee,+se+on+synti.
  3. "+En+ole+kuullut+vielä+koskaan+vihkimisen+edellä+keneltäkään+tivattavan+katumusta!+"Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Johtuu+varmaan+siitä,+että+on+vihitty+vain+mies-nais-pareja,+joiden+keskenäisiä+seksuaalisia+tekoja+ei+lähtökohtaisesti+määritellä+Raamatussa+kauhistukseksi,+iljettäviksi+ja+saastaisiksi,+ja+siten+katumuksen+arvoisiksi.+Tuskin+ne+liberaalipapitkaan+ovat+katumusta+tivanneet+vihkimiltään+homopareilta,+koska+he+rinnastavat+homopari+heteropareihin,+vastoin+Jumalan+tahtoa."+Ok,+sinulla+on+siis+vähän+eri+näkemys+näistä,+kuin+useimmilla+konservatiiveilla.Kun+näitä+kohtia+tarkastelee,+niin+voi+huomata+sen+laajemman+puolen.18:21+Älä+anna+lapsiasi+poltettaviksi+uhrina+Molokille,+ettet+häpäisisi+Jumalasi+nimeä.+Minä+olen+Herra.Tämä+on+helppo.+Ei+ole+enää+mitään+uskontoa,+joka+vaatisi+elävien+lasten+tappamista+eli+uhraamista.+"Molokin+palvominen+voi+sinusta+olla+uskonto,+mutta+Raamatun+mukaan+se+on+epäjumalanpalvelusta.+Eli+ensimmisen+käskyn+rikkomista.+Ja+siitä+on+Raamatussa+muitakin+esimerkkejä.+Ei+voi+palvoa+yhtä+aikaa+mammonaa+ja+Jumalaa.+Roomalaiskirjeessä+Paavali+kertoo,+kuinka+ihmiset+luopuvat+ensin+Jumalasta+ja+sitten+kunnioittavat+ja+palvelevat+luotua+eivätkä+Luojaa.+Sitten+ihmiset+tekevät+homoseksuaalisia+tekoja.+On+se+ja+sama+palvotaanko+Molokia+vai+ihmistä.+Merkittävää+on,+että+ei+palvota+Jumalaa.+Monet+homot+ja+suvaitsevaiset+eivät+Jumalaa+palvokaan,+vaan+juuri+ihmistä.+Juuri+näin+voidaan+mielestäni+sanoa."18:19+Älä+ryhdy+vaimoon+paljastaaksesi+hänen+häpyänsä,+kun+hän+on+saastainen+kuukautisaikanansa.+Tässä+useimmat+konservatiivitkin+ottavat+huomioon+nykytiedon.+Ei+ole+mitään+syytä+olla+harrastamatta+seksiä+kuukautisten+aikana,+kunhan+vain+hygieniasta+huolehditaan.+Tosin+”saastaisuus”+tässä+merkitsee+rituaalista+saastumista,+mutta+sillä+on+ollut+kytkös+myös+fyysiseen+terveyteen.+"Tämä+jae+ei+ole+niin+selvän+oloinen+kuin+muut+kohdat.+Mutta+liittyy+kuitenkin+seksiin.+On+kuitenkin+hyvä+huomata,+että+kuukautisveriseksistä+annettu+rangaistus+on+lievä,+seitsemän+päivän+erossa+olo+ja/tai+puhdistautuminen,+kun+miehen+kanssa+makaamisesta+seuraa+kuolemanrangaista,+kuten+huorin+tekemisestäkin+ja+insestistä."+Erilaiset+insestitabut+ovat+globaaleja+ja+uskonnosta+riippumattomia.+Niitä+on+ns.+alkuperäiskansoilla+ollut+varmaan+aina.+Se+liittyy+enemmän+evoluutioon.+Näitä+on+sitten+enemmän+tai+vähemmän+noudatettu.+"Minun+mielestä+on+ihan+hienoa,+että+olet+löytänyt+yhden+käskyn+Raamatusta,+joka+on+uskonnosta+riippumaton+ja+globaali.+Se+ei+siis+muutu+sorroksi+vain+sen+takia,+että+ne+ovat+Raamatussa.+Minun+mielestä+tosin+kaikki+Raamatun+käskyt+ovat+juuri+tällaisia,+globaaleja+ja+sortamattomia."+18:23+Älä+sekaannu+mihinkään+eläimeen,+ettet+siten+itseäsi+saastuttaisi.+Älköönkä+nainen+tarjoutuko+eläimelle+pariutuaksensa+sen+kanssa;+se+on+iljettävyys.Jälleen+kyse+on+rituaalisesta+saastuttamisesta.+Ennen+jopa+uskottiin,+että+on+mahdollista+tuottaa+sekasikiö+jälkeläisiä,+joka+nykytiedon+mukaan+on+mahdotonta.+Nyt+suojellaan+elämiä,+eli+mitään+elävää+ei+saa+käyttää+objektina+silloin,+kun+toinen+ei+ymmärrä+sen+merkitystä.+"Joskus+jopa+uskottiin,+että+HIV+siirtyi+apinoilta+ihmisiin+eläimiin+sekaantumisen+takia+eikä+aivan+perusteetta.+Mutta+se+ei+ole+tärkeää.+Yleistyessään+eläimiin+sekaantuminen+saattaisi+lisätä+sairauksien+siirtymistä+eläimistä+ihmisiin.+Eläimeen+yhtyminen+on+selvästi+hyvin+kaukana+luomiskertomuksen+tarkoituksesta.+Siinä+mies+ei+löytänyt+sopivaa+kumppania+eläimistä,+vaan+vasta+naisesta.+Toisin+sanoen+jo+mies+itsekin+tajusi,+että+eläin+ei+voi+olla+hänen+kumppaninsa.Minun+mielestä+luku+18+etenee+loogisesti.+Luomiskertomuksessa+määriteltiin,+että+mies+ja+nainen+on+luotu+toisiaan+varten.+Luku+18+käy+läpi+kiellettyjä+vaihtoehtoja+tälle+Jumalan+luomisjärjestykselle+siten,+että+jotkut+teot+ovat+liian+lähellä+sitä+(+insesti+),+yksi+on+aika+lähellä+(+kuukautisseksikielto+),+kaksi+on+jo+perheen+ja+suvun+ulkopuolella+(+huorin+tekeminen,+lasten+uhraaminen*+)+ja+yksi+aivan+liian+kaukana+(homoseksi)+ja+jotkut+vieläkin+kauempana+(+eläimiin+sekaantuminen+).+[*Joidenkin+tulkintojen+mukaan+Molokille+oli+tapana+uhrata+avioliiton+ulkopuolella+syntyneitä+lapsia.]Näitä+käskyjä+ei+voi+mitenkään+tulkita+vain+niiksi+rituaalisiksi+kielloiksi,+jotka+Uudessa+Liitossa+menettivät+merkityksensä.+Nämä+synnit+ovat+ristiriidassa+Jumalan+luomistyön+ja+ihmisenä+olemisen+syvimmän+olemuksen+kanssa+ja+siten+kiellot+ovat+voimassa+ikuisesti.+Homoseksuaaliset+teot+kielletään+järjestään+Uudessa+Testamentissakin+ja+myös+avioliitto+rajataan+siellä+vain+miehen+ja+naisen+väliseksi,+mm.+Jeesuksen+itsensä+sanomana.(+ja+loput+myöhemmin...+)
  4. "Luettelin+neSuomen+Vapaa+Evankelisluterilainen+Seurakuntaliitto+SVELSTunnustuksellinen+luterilainen+kirkko+STKKLuterilaisen+Sanan+YhdyskuntaSuomen+Luterilainen+Tunnustuskirkko+(SLT)."Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Ilmeisesti+tämä+"kirkkokunta"+on+aika+väljä+merkitykseltään.+Wikipedian+käyttää+noista+nimityksiä+"uskonnollinen+yhteisö"+tai+"uskonnollinen+yhdyskunta".+Mutta+kiitos+tiedoista,+opin+taas+paljon+uutta.+"Ehkäpä+en+siksi+noista+kommentoi,+koska+ne+eivät+ole+mielenkiintoisia?"Mutta+ne+ovat+kuitenkin+aika+oleellisia+asioita,+kun+puhutaan+homouden+kieltämisen+Raamatullisista+perusteista.+Ymmärrän+sen,+että+kysymykset+ovat+hankalia.+Nehän+on+esitetty+tietystä,+konservatiivisesta+vinkkelistä+ja+myönnän,+että+ne+on+suunniteltu+tukemaan+minun+ennakkoluuloja+ja+tuntemuksia.+Mutta+minusta+olisi+aivan+yhtä+mielenkiintoista+keskustella,+miten+Raamatulla+voi+perustella+homomyönteisyyttä+liberaalista+vinkkelistä.+"+Jo+se+on+meillä+keskinäinen+ongelma,+että+sinun+Raamatun+tulkintasi+on+erilainen."Eiköhän+tulkintojen+erilaisuus+ole+ihan+ymmärrettävää.+Eikä+tulkinnat+ole+niinkään+ongelmallisia,+vaan+se,+jos+ei+ole+halua+keskustella.Jokainen+esittämäni+kysymys+sisältää+yleisemmän+teologis-hengellisen+kysymyksen.+Ne+on+vain+muotoiltu+liittymään+homouteen,+mutta+voimme+aivan+yhtä+hyvin+jättää+homouden+pois:-+Puhuvatko+vain+konservatiiviset+uskovaiset+"Jumalan+suulla"+vai+myös+liberaalit+uskovaiset?-+Jos+väittää,+ettei+tiedä+mitä+Jumala+ajattelee,+miten+sitten+voi+Raamattuun+vedoten+perustella+mitään?-+Voidaanko+kaikkia+kieltoja+tarkentaa,+kuten+Jeesus+teki+esim.+sapattikäskyn+kohdalla?-+Voivatko+ihmiset+itse+päättää+jotenkin,+vaikka+äänestämällä,+että+jokin+Raamatussa+mainittu+synti+ei+olisikaan+synti?Ihan+peruskauraa,+väittäisin."+VT+ei+puhu+mitään+seksuaalisista+suuntauksista,+koska+niitä+ei+tunnettu+lainkaan.+Oli+vain+ihmisiä,+jotka+harrastivat+kaikenlaista+seksiä.+Mooseksen+kielto+koski+erityisesti+miehiä+–+siis+kaikkia,+koska+tuohon+aikaan+harrastettiin+seksiä+miesten+kesken+–+ja+anaaliyhdyntää.+"On+hiukan+liioiteltua+sanoa,+ettei+suuntauksia+tunnettu+lainkaan.+Unohdat+nyt+Jumalan,+joka+on+kaikkitietävä.+Hän+varmasti+tiesi+ja+tietää.+Mutta+on+kuitenkin+totta,+että+suuntauksia+ei+kirjaimellisesti+mainita.+Kuitenkin+tietynlainen+käytös+mainitaan.+Ja+Vanha+Testamentti+puuttuu+ensisijaisesti+juuri+käytökseen+tai+"kaikenlaiseen+seksiin"+3.Mooses+luvussa+18.+Mielestäni+on+aivan+pätevä+Raamatun+tulkinta,+jos+sanomme+että+jakeen+22+mukaan+"miesten+kanssa+makaaminen"+on+kielletty+kaikilta+miehiltä,+ei+ainoastaan+homoilta.+Nykykielen+mukaan+siis+se+on+kielletty+heteroilta,+bi-seksuaaleilta+ja+homoilta.+Emme+kuitenkaan+tämän+pohjalta+voi+sanoa,+että+"heteroseksi+on+synti".+Voimme+kuitenkin+sanoa,+että+"homoseksi+on+synti",+eikö+niin?Tulkita+käsky+vain+anaaliseksikielloksi+on+ongelmallinen+luvun+18+kontekstissa.+Eiköhän+kaikki+se+luvussa+mainittu+"makaaminen"+ja+"yhtyminen"+tarkoita+vain+seksiä+yleensä.+Muuten+joudumme+olettamaan,+että+mm.+oraaliseksi+on+sallittua+lähisukulaisten,+toisen+vaimon+ja+eläimen+kanssa.+Ei+kuulosta+hyvältä+minun+korviini."+Kun+sitten+vertaa+sitä,+mitä+Jeesus+painotti,+niin+vain+ohimennen+viittasi+tuohon+–+painopiste+oli+aivan+muissa+asioissa.+"Painopiste+oli+varmaan+muissa+asioissa.+Ehkä+homoseksuaalinen+käytös+oli+silloin+hyvin+harvinaista,+kuten+se+on+nykyäänkin.+Ja+tietenkin+kaikki+se+muu+painopiste+koski+homoja+myös.+Homotkin+voivat+palvoa+epäjumalia,+tappaa,+valehdella+ja+vihata,+eikö+niin?+Hehän+ovat+ihmisiä+siinä+kuin+kaikki+muutkin.+Tästä+huolimatta+laista+ei+häviä+yksikään+kirjain.+Ei+myöskään+se+Mooseksen+homoseksikielto.+Joten+homous+on+edelleenkin+synti.
  5. (+tässä+jatkoa+edelliseen...)"+Mielestäni+ei+voi+niin+kaavamaisia+määräyksiä+olla,+että+ehdottomasti+ja+poikkeuksetta+niitä+pitää+noudattaa."Olen+samaa+mieltä.+Ainakin+siinä+mielessä+että+minä+en+noudata+rakkautta,+armoa+ja+anteeksiantamista,+kuin+vain+silloin,+kun+minusta+tuntuu+siltä.+Enkä+sitten+aina+huomaa+edes+katua+sitä+ja+pyytää+anteeksi.+:(Mutta+on+niitä+joitain+vähän+enemmän+ehdottomia+määräyksiä.+Esim.+ensimmäinen+käsky:+"Minä+olen+Herra,+sinun+Jumalasi.+Sinulla+ei+saa+olla+muita+jumalia."+Ja+ehkä+myös+kehoitus+olla+pilkkaamatta+Pyhää+Henkeä,+koska+sitä+ei+saa+anteeksi.+Roomalaiskirjeessä+Paavali+tuntuu+puhuvan+juuri+ensimmäisen+käskyn+rikkomisesta+ja+sitten+hän+puhuukin+jo+homoudesta+ja+lesboudesta+(+1.Room+25-27+).+Kohta+on+varmaan+tuttu,+joten+en+kopioi+sitä+tähän."+Matt.+23:23+Voi+teitä,+kirjanoppineet+ja+fariseukset,+te+ulkokullatut,+kun+te+annatte+kymmenykset+mintuista+ja+tilleistä+ja+kuminoista,+mutta+jätätte+sikseen+sen,+mikä+laissa+on+tärkeintä:+oikeuden+ja+laupeuden+ja+uskollisuuden!+Näitä+tulisi+noudattaa,+eikä+noitakaan+sikseen+jättää.Eli+kaikki+tulee+miettiä+sen+Jeesuksen+tärkeimmän+lain+kautta."Kun+Jeesus+sanoi+"näitä+tulisi+noudattaa,+eikä+noitakaan+sikseen+jättää",+hän+ei+tarkoita,+että+tulisi+noudattaa+vain+oikeutta,+laupeutta+ja+uskollisuutta.+Hän+sanoi+,että+tulisi+noudattaa+molempia:+sekä+oikeutta,+laupeutta+ja+uskollisuutta,+että+maksaa+kymmenykset.+Laki+sanoo:+"Jos+mies+makaa+miehen+kanssa+niin+kuin+naisen+kanssa+maataan,+he+ovat+molemmat+tehneet+kauhistuttavan+teon+ja+heidät+on+surmattava.+He+ovat+itse+ansainneet+kuolemansa."+(+3.Mooses+20:13+)+Me+emme+kuitenkaan+tapa+homoja,+koska+osoitamme+heille+laupeutta.+Ja+kun+sitten+sanomme+homoille:+"Mene,+äläkä+enää+homoutta+harrasta,+sillä+se+on+synti+[=kauhistuttava+teko]",+me+olemme+uskollisia+Jumalalle.+Kun+sitten+vielä+muistamme+maksaa+kymmenykset,+niin+kaikki+on+huippuhyvin.Eikös+se+Jeesus+sanonut+jotain+sellaista,+että+laki+ei+katoa.+Jos+joku+rikkoo+lakia,+me+nuhtelemme.+Annamme+anteeksi,+emme+tuomitse,+mutta+laki+on+silti+vieläkin+olemassa.+Lähimmäisen+rakastaminen+ei+voi+tarkoittaa+sitä,+että+ensin+kumoamme+kaikki+lait+ja+sitten+annamme+anteeksi.+Mitä+anteeksi+annettavaa+silloin+enää+on,+kun+kaikki+lait+on+kumottu?+Jos+ei+ole+lakia,+ei+ole+pelastustakaan.+Jos+ei+ole+syntiä,+Jeesus+kuoli+tyhjän+takia.+Kyllä+semmoisista+ajatuksista+Jumalankin+kulmakarvat+alkavat+nousemaan+hämmästyneeseen+ilmeeseen+pilven+reunalla.
  6. "Niin,+kuten+mekin+olemme+kristittyjä+ja+luterilaisia.+Muistathan+Lutherin+kahden+regimenttiopin?"Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Juu,+kyllä+minulla+on+hämärä+muistikuva+nuoruusajoilta++"Lutterin+rykmentti-opista".+Kristittyjä+ei+saisi+hallita+maallisella+lailla,+avioliitossa+ei+saa+halventaa+luomisjärjestystä,+(+kuten+samaa+sukupuolta+olevat+parit+tekevät+)+ja+niin+edelleen.+"+Niin,+sinä+kovasti+puhut+Jumalan+laista.+Jota+meistä+ei+yksikään+kykene+täyttämään+–+sillä+se+on+jo+täytetty+Jeesuksen+toimesta.+Me+olemme+syntisiä,+ja+vain+armo+on+se,+joka+meidät+voi+pelastaa.+Me+voimme+vain+kilvoitella+ja+pyrkiä+hyvään.+Ja+aina+tulee+olla+mielessä+se,+että+kaikesta+vastaamme+Jumalan+edessä.+"Olen+samaa+mieltä.+Mutta+laki+on+edelleenkin+voimassa.+Homous+on+edelleenkin+synti.+Olisi+niin+kivaa,+ihan+oikeesti,+jos+joku+joskus+myöntäisi+edes+tämän.+"+Me+ihmiset+olemme+myös+kovia+laatimaan+niin+maallisia+lakeja+kuin+näitä+hengellisiä+lakeja+–+etenkin+tulkitsemaan+niitä+Raamatun+kautta.+"Itse+en+ajattele,+että+laadin+maallisia+tai+hengellisiä+lakeja.+Yritän+vain+sanoa,+mitä+Raamatussa+kerrotaan.+Sinähän+niitä+pykäliä+ja+asetuksia+tänne+kopioit.Kaikki+oli+ihan+hyvin+eikä+homoja+aiheettomasti+sorrettu,+mutta+teidän+piti+ruveta+laatimaan+uutta+avioliittolakia+ja+tulkitsemaan+sitä+Raamatun+kautta.+Sitten+minä+sanoin,+että+hetkonen,+homoushan+on+synti.+Ja+että+koko+homoavioliiton+pohja+on+yksi+yhteinen+synti,+yhden+yhteisen+Jumalan+sijaan.+Ja+nyt+minä+olen+se+lakihurmainen+ahdasmielikkö.+Kuitenkaan+mitään+tätä+ei+olisi+tapahtunut,+jos+olisi+vain+pidetty+suoraselkäisesti+kiinni+Jumalan+sanasta.+"+Entä+miten+on+omaisuuden+laita,+kun+toinen+puoliso+kuolee.+Hyväksytkö+tässä+maallisen+lain,+vai+haluaistiko+noudattaa+VT:n+lakeja?+Jos+hyväksyt,+niin+mikä+on+peruste?+"Ei+minulla+ole+mitään+nykyistä+perintölakia+vastaan.+Eikös+ne+VT:n+perimysasetukset+olleet+sen+ajan+juutalaisia+lakeja+ne,+eivätkä+universaaleja+seksuaalimoraalilakeja."Jos+tarkastelemme+1.Korinttolaiskirje:7:10+Mutta+naimisissa+oleville+minä+julistan,+en+kuitenkaan+minä,+vaan+Herra,+ettei+vaimo+saa+erota+miehestään;7:11+mutta+jos+hän+eroaa,+niin+pysyköön+naimatonna+tai+sopikoon+miehensä+kanssa;+eikä+mies+saa+hyljätä+vaimoansa.7:12+Mutta+muille+sanon+minä,+eikä+Herra:+jos+jollakin+veljellä+on+vaimo,+joka+ei+usko,+ja+tämä+suostuu+asumaan+hänen+kanssaan,+niin+älköön+mies+häntä+hyljätkö;7:13+samoin+älköön+vaimokaan,+jos+hänellä+on+mies,+joka+ei+usko,+ja+tämä+suostuu+asumaan+hänen+kanssaan,+hyljätkö+miestänsä.7:14+Sillä+mies,+joka+ei+usko,+on+pyhitetty+vaimonsa+kautta,+ja+vaimo,+joka+ei+usko,+on+pyhitetty+miehensä,+uskonveljen,+kautta;+muutoinhan+teidän+lapsenne+olisivat+saastaisia,+mutta+nyt+he+ovat+pyhiä.7:15+Mutta+jos+se,+joka+ei+usko,+eroaa,+niin+erotkoon;+veli+ja+sisar+eivät+ole+semmoisissa+tapauksissa+orjuutetut;+sillä+rauhaan+on+Jumala+teidät+kutsunut.Niin+missä+määrin+meidän+tulee+yhä+näitä+noudattaa?+Jos+ei+tarvitse,+niin+miksi+ei?+"Tuo+kuulostaa+ihan+pätevältä.+Paavali+oli+tosi+fiksu+mies.+Hyvin+sanottu.+Tätä+kaikkea+tulisi+noudattaa.+"+7:26+Olen+siis+sitä+mieltä,+että+lähestyvän+ahdingon+tähden+jokaisen+on+hyvä+pysyä+entisellään.7:27+Jos+olet+sidottu+vaimoon,+älä+pyydä+eroa;+jos+et+ole+sidottu+vaimoon,+älä+pyydä+itsellesi+vaimoa.7:28+Mutta+jos+menetkin+naimisiin,+et+syntiä+tee;+ja+jos+neitsyt+menee+naimisiin,+ei+hänkään+tee+syntiä;+mutta+ne,+jotka+niin+tekevät,+joutuvat+kärsimään+ruumiillista+vaivaa,+ja+siitä+minä+tahtoisin+teidät+säästää.+7:29+Mutta+sen+minä+sanon,+veljet:+aika+on+lyhyt;+olkoot+tästedes+nekin,+joilla+on+vaimot,+niinkuin+ei+heillä+niitä+olisikaan,Vai+onko+näin,+että+nuo+koskivat+vain+tuota+aikaa?"Tuo+kaikki+kuulostaa+ihan+fiksulta.+En+usko,+että+nuo+koskivat+vain+tuota+aikaa.+Ihan+yleishyödyllistä+ja+edelleenkin+ajankohtaista+kamaa,+kuten+tuo+aikaisempikin+pitkä+siteeraus."+Mutta+jokainen+meistä+voi+yksilönä+noudattaa+niin+tiukkoja+käsityksiä+kuin+tarpeelliseksi+kokee.+Hänenkin+on+vain+huomattava,+että+puoliso+on+myös+valmis+sellaiseen.+Mitään+ulkopuolisia+määräyksiä+ei+voi+antaa,+ainoastaan+kehottaa+sekä+tukea+toimimaan+rakentavalla+tavalla.+"Kehottaminen+ja+tukeminen+toimimaan+rakentavalla+tavalla+on+sekin+ulkopuolinen+määräys.+Hassua,+jos+ei+voida+antaa+mitään+ulkopuolisia+määräyksiä,+mutta+sitten+annetaan+kuitenkin+jotain.+Minun+mielestä+voidaan+ja+pitää+antaa+ulkopuolisia+määräyksiä,+kuten+"homous+on+synti".+Sitä+sanotaan+Jumalan+sanaksi.+Hänen+tahtonsa+on,+ettemme+tekisi+iljettäviä+ja+saastaisia+tekoja.(+jatkuu...)
  7. "+Niin,+sinä+toki+saat+tuon+mielipiteesi+pitää.+Samoin+voitte+siellä+omassa+yhteisössä+keskenään+vaatia+toisiltanne+tuollaisia.+"Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Niin,+mutta+kun+nyt+se+minun+yhteisöni+on+evlut-kirkko+ja+minä+vaadin,+että+homoja+ei+saa+vihkiä+kirkossa.+Silloin+toki+saan+pitää+mielipiteeni.+"+Kun+aikoinaan+kysyin,+että+kun+avioliiton+solmii+maistraatissa+ja+eroaa,+sitten+liittyy+johonkin+kirkkoon+ja+avioituu+hengellisen+regimentin+mukaan,+niin+onko+tuo+ensimmäinen+avioliitto+tarkasteltava+samaan+tapaan+kuin+jälkimmäinen.+Sain+tuolloin+kovin+erilaisia+vastauksia.+Joidenkin+mielestä+jopa+ateistien+maistraatissa+solmitut+avioliitto+olivat+vastaavia+hengellisen+avioliittomallin+kanssa,+osa+taas+katsoi,+että+vasta+Jumalan+kasvojen+alla+solmittu+avioliitto+oli+”oikea”.+Ja+loput+tuolta+ja+väliltä.+"Joo,+ei,+kyllä+avioliitolla+on+selkeä+hengellinen+pohja+ja+kirkossa+pitää+vihkiä,+jos+kunnolla+halutaan+naimisiin.+Eihän+maistraattivihkiminen+ole+muuta+kuin+juridinen+sopimus."+Tavallaan+totta,+sillä+””+Yksi.uskis”+4.12.2018+19:04+aloituksessa+ei+käynyt+ilmi,+kenelle+vastasit.+Katsoin+kuitenkin,+että+se+oli+sinun+mielipiteesi+tästä+asiasta.+"Jos+olisit+lukenut+ketjua+vähän+ylempää,+olisit+huomannut,+että+vastaus+oli+Dogmatikokselle.+Silloin+olisi+jäänyt+sinulta+tekemättä+se,+että+panet+minun+suuhun+aivan+kummallisen+vastauksen+nimimerkille+TotuusSattuuQC.+Ei+siinä+mitään,+no+hätä,+mutta+minua+vain+huvittaa,+että+ensin+luet+keskustelua+väärin+ja+sitten+sinusta+on+aivan+luontevaa+laittaa+toisen+suuhun+joku+vastaus,+jossa+ei+ole+päätä+eikä+häntää.Eikä+se+ole+mitään+"tavallaan+totta",+vaan+ihan+täysin+totta.+Ja+jokainen+voi+lukea+sen+noista+ylläolevista+viesteistä,+miten+se+meni.+Älä+viitsi+vääristellä+totuutta,+vaikka+liberaali+oletkin."+Aivan,+ja+hyvä+näin."+Aha.+Ensin+sinä+oletat,+että+minä+määrään.+Sitten+myötäilet+kun+sanon,+etten+määrää.+Hyviä+nää+meidän+keskustelut.+:)
  8. Minun+puolesta+tämä+aloitus+saa+olla+täällä.+Aloitus+on+hiukan+kärjistävä+ja+epäreilu,+kun+vastakkain+on+asetettu+fundamentalistit+(+pienen+pieni+ryhmä,+historiallisesti+ja+paikallisesti+rajattu,+oikeesti,+hei+)+ja+maallistuminen+(+maallistuneita+ihmisiä+on+erilaisia,+kaikista+mahdollisista+taustoista+ja+kulttuureista+ja+myös+evlut-kirkon+enemmistössä+jne+).Kristinuskon+positiivista+vaikutusta+koko+länsimaiseen+kulttuuriin+on+mahdotonta+yliarvioida.+Vaikutus+on+ollut+niin+valtava!+Vaikutus+on+edelleenkin+niin+moninainen+ja+syvällä+yhteiskunnassa+ja+ihmisten+ajattelussa,+että+suurin+osa+ihmisistä+käyttäytyy,+ajattelee+ja+tuntee+kuin+kristityt,+mutta+eivät+sitä+edes+tajua.+Silloin+kun+Mooses+otti+vastaan+Jumalan+sanelemaa+Vanhan+Testamentin+alkua,+suomalaiset+elivät+savikuopissa+ja+palvoivat+kontiota+ja+söivät+käpyjä.+No,+vitsi,+vitsi,+mutta+puolet+totta.+Ilman+kristinuskoa+täällä+elettäisiin+vieläkin+kuin+pakanat+pellossa.+Ilman+kristinuskoa+Suomessa+olisi+nyt+suunnilleen+yhtä+korkea+kulttuuri+kuin+nykyajan+Siperiassa+tai+Alaskassa,+joita+ei+nyt+ihan+vieläkään+tunneta+korkean+teknologia+ja+sivistysvaltioiden+maineestaan,+varsinaisesti.Fundamentalismi+on+vain+leimasin,+jota+yritetään+sovittaa+kaikkiin+kristittyihin,+jopa+niihin+fiksuihin+ja+maltillisiin+kristittyihin,+joita+itse+katson+edustavani.Amerikan+perustuslain+allekirjoittaneista+55:stä+ihmisestä+oli+kristittyjä+50.+Näillä+mennään.+Lisäluettavaa:+http://www.faithfacts.org/christ-and-the-culture/the-impact-of-christianity
  9. Kiitos+kommentistasi.+Luulen+kuule,+että+tässä+keskustellaan+vähän+eri+tasoilla.+Minä+puhun+johdonmukaisesti+siitä,+miten+asioiden+pitäisi+olla+Raamatun+mukaan.+Kristitty+kun+olen.Sinä+ja+Dogmatikos+puhutte+käytännön+ja+byrokratian+tasolla+ja+jos+saan+suoraan+sanoa,+varsin+epäjohdonmukaisesti.+Vetoatte+lakiin+ja+vihkimisvelvollisuuteen.+Ja+sitten,+kun+papit+vihkivät+homopareja+vastoin+kirkolliskokouksen+voimassa+olevaa+kantaa,+se+taitaakin+olla+ihan+jees,+eikö+totta?Eli,+jos+minä+ehdotan+jotain+Raamatun+pohjalta,+se+on+mahdotonta+ja+äärimmäisen+vaikeaa+toteuttaa,+koska+on+jotain+lakeja+ja+säädöksiä.+Jos+te+ehdotatte+jotain,+vieläpä+vastoin+Raamattua,+se+on+yksinkertaisesti+tehtävä,+ja+se+vain+tehdään,+vaikka+se+olisi+vastoin+jotain+lakeja+ja+säädöksiä.+Mites+se+nyt+näin?+:)Dogmatikos+ei+ole+selittänyt+onko+se+Raamatun+vastaista,+jos+"Sirtäisit+velvoitteen+kristityltä+toiselle+kristitylle."+Ja+sinä+puolestasi+siteeraat+lakeja+avioliitosta+ja+vihkimisoikeudesta.+On+ihan+hienoa,+että+autatte+minua+ja+kerrotte+yksityiskohtia+asioiden+laillisesta+puolesta.+Voin+tunnustaa+etten+ole+perehtynyt+niihin+ollenkaan.+Tämä+siksi,+että+oletan,+että+Jumalaa+ei+kiinnosta+ne+tekosyyt+ja+lait,+joita+käytämme+syntiemme+puolustamiseen.Mutta+minua+kyllä+kiinnostaa+se+toinen+laki,+se+Jumalan+laki,+se+jonka+noudattamisesta+minut,+sinut,+Dogmatikos+ja+kaikki+ihmiset+-+homoja+myöten-++pannaan+jonain+päivänä+tilille.+Siinä+on+oma+pelastus+tai+kadotus+kyseessä.+Minkä+takia+se+ei+kiinnosta+ketään+muuta+kuin+minua,+kysyy+hän+viattomasti,+nam.+:)
  10. "Liberaali+arvostaa+vapautta.+Jokaisella+yksilöllä+on+oikeus+mm.+luoda+sellainen+maailmankatsomus,+jonka+haluaa.+Kaikki+ei+käytä+tätä+oikeutta,+vaan+opettelee+jonkun+valmiiksi+annetun."Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Se+kristinuskossa+onkin+niin+hienoa,+että+se+on+ollut+"valmiina"+jo+niin+kauan.+Se+on+kuin+ajan+kanssa+täydelliseksi+muotoutunut+helmi.+Ei+tarvitse+itse+miettiä+kaikkea+uusiksi,+vaan+voi+huoletta+vain+avata+aivot+ja+kaataa+päteväksi+havaitut+teoriat+päähänsä.+Tämänkin+on+tietysti+jossain+määrin+oma+valinta.+Toisaalta+Jeesus+sanoi+opetuslapsilleen,+että+he+eivät+valinneet+Häntä,+vaan+Hän+valitsi+heidät.+Hienosti+sanottu."+Ennen+maailma+oli+kollektiivinen.+Ihmisten+identiteettikin+oli+kollektiivinen,+oltiin+aina+jotain+porukkaa.+Samoin+uskonto+oli+kaikille+sama,+vaikka+ehkä+joku+salaa+saattoi+ajatella+toisin,+julkisesti+se+ei+ollut+hyvä+juttu.+Sillä+silloin+kollektiivi+olisi+rankaissut+esim.+hylkäämällä+tuon+yksilön."Tietenkin+kaikki+harhaoppiset+ja+muut+pitääkin+hylätä.+Synti+voi+tarttua.+Poistakaa+paha+keskuudestanne.+Älkää+heittäkö+helmiä+sioille.+Mutta+pelastusta+pitää+julistaa+kaikille."+Kun+elämme+liberaalissa+eli+vapaassa+maassa,+me+jokainen+saamme+valita+uskontomme+sekä+yhteisömme,+enää+ei+ole+tuota+kollektiivista+pakkoa."Aivan+ilman+kollektiivista+pakkoa+ei+kuitenkaan+liberaalikaan+maailma+pärjää.+On+tiettyjä+pieniä+pakkoja+ajatella+asioista+samalla+tavalla.+Tai+muuten...+:)+Liberaali+maailma+muistuttaa+tässä+mielessä++ahdasmielistä+kristillistä+lahkoa.+Erona+on+vain+se,+että+kristinuskossa+palvotaan+Jumalaa,+liberaalit+palvovat+ihmistä."+Liberaalius+tarkoittaa+myös+sitä,+että+uskonnollinen+kokemus+on+myös+tärkeä.+Tätähän+mm.+uskoontulo+kokemuksessa+kovasti+painotetaan."Jos+joku+liberaali+todella+tulee+uskoon,+niin+luulen+että+ajan+kanssa+hänen+on+pakko+oppia+ymmärtämään,+että+homous+on+synti.+Muuten+hänen+uskonsa+ei+ole+vahva,+koska+se+perustuu+epätäydelliseen+tietoon,+eikä+Jumalan+tahtoon.+Uskoon+voi+tulla,+mutta+uskosta+voi+myös+luopua.+Se+oikeastaan+onkin+liberaalin+uskovaisen+määritelmä:+uskosta+luopunut."No,+olethan+kliseitä+saanut+kasattua.+Mutta+jos+ei+ole+tieto,+voi+se+totuuskin+jäädä+paksun+mielikuva+verhon+taakse."Ehkä+tähän+sopii+Psalmin+119:160+ja+163+sanat:+"+TOTUUS+on+sinun+sanasi+perusta,+oikeat+ja+ikuiset+ovat+sinun+päätöksesi.+VALHETTA+minä+vihaan+ja+kammoksun,+sinun+lakiasi+minä+rakastan."+(+majuskelit+minun+)
  11. Hei+Cameleont!+Kiitos+kaunis+kommentistasi.+On+aivan+totta,+että+Raamatussa+ei+kerrota+kaikkea+sitä+tietoa+hormoneista+ja+geeneistä+liittyen+homoseksuaalisuuden+synnynnäisyyteen,+mikä+meillä+nykyaikana+on.+Raamatusta+tulisikin+tosi+paksu+kirja,+jopa+moniosainen+kirjasarja,+jos+siinä+olisi+kerrottu+kaikki+mahdollinen+lääketieteellinen+tieto.+Siksi+Raamattu+keskittyy+hengellisyyteen,+Jumalaan+uskomiseen,+koska+se+on+tärkein+asia.+Raamattu+sisältää+kaiken+oleellisen+tiedon,+mitä+tarvitaan+rikkaaseen+ja+onnelliseen+elämään.Toisin+sanoen,+Jumala+kyllä+tiesi+hormoneista+ja+geeneistä.+Hänhän+on+meidät+kaikki+alunperin+luonut.+Raamatun+mukaan+Jumala+on+kaikkitietävä.+Hän+ei+vain+kertonut+kaikkea+tietoaan+Raamatussa,+vain+sen+kaikkein+tärkeimmän.+Siksi+Raamatun+mukaan,+esim.+3.Mooses+18:22+käsky:+"Älä+makaa+miehen+kanssa+niin+kuin+naisen+kanssa+maataan."+sisältää+kaiken+tärkeän.+Siinä+tuomitaan+vain+kaikki+homoseksuaaliset+teot+kahden+miehen+välillä.+Ei+mainita+hormoneja,+synnynnäisyyttä+tai+suuntausta.+Siinä+puututaan+vain+siihen,+mikä+voidaan+ulkoisesti+todeta,+eli+homoseksuaalisiin+tekoihin.Raamattua+ovat+kirjoittaneet+monet+eri+ihmiset.+Mutta+eivät+omasta+päästään+tai+edes+rikkinäisestä+puhelimesta.+Eihän+puhelinta+ollut+edes+keksitty+Raamatun+aikoina!+Eikä+pelkästä+puhelimesta+olisi+ollut+mitään+hyötyäkään,+kun+ei+ollut+sähköäkään+keksitty.+Ehkä+se+selittää+miksi+puhelin+vaikutti+olevan+rikki,+oletkos+ajatellut+sitä?Eli+Raamattu+on+Jumalan+sanelema,+todennäköisesti+Pyhän+Hengen+avulla,+ja+ihmiset+vain+kirjoittivat+sen+muistiin.+Mooses+on+siis+voinut+saada+luomiskertomuksen+suoraan+Jumalalta.+Se+on+siis+täysin+luotettavaa+tietoa.+Voit+olla+huoleti.Uskolla+ratsastaminen.+Niin.+Kyllä+uskontoakin+voi+käyttää+väärin+ja+on+paljon+käytettykin.+Se+ei+todellakaan+ole+Jumalan+tahto.+Olen+samaa+mieltä.Noita+euforian+tunteita+olen+itsekin+kokenut,+mutta+harvemmin+kirkossa+tai+muissa+kokoontumisissa.+Pitäisi+varmaan+käydä+niissä+useammin.+Euforia+on+kyllä+koukuttavaa,+mutta+Jumala+haluaakin,+että+olemme+ikään+kuin+"koukussa"+häneen.+Itse+olen+huomannut,+että+sellainen+tietty+ilo+ja+autuus+voi+olla+jatkua+päivästä+toiseen+pitkiä+aikoja.+Joten+siitä+ei+välttämättä+tule+edes+krapulaa.+Se+on+älyttömän+hienoa.+Vaikea+selittää,+se+pitää+jokaisen+kokea+itse.Eihän+kukaan+varsinaisesti+ihmisiä+arvostelekaan,+vaan+vain+julistaa+Jumalan+sanaa.+Osana+pelastuksen+sanomaa+tulee+ehkä+silloin+tällöin+sanottua,+että+homous+on+synti.+Mutta+sekin+on+pakko+joskus+sanoa,+koska+asiasta+näyttää+olevan+niin+suuri+epätietoisuus+suvaitsevaisten+keskuudessa.+Kun+ihmisillä+on+harhakäsityksiä,+niin+kyllä+niitä+saa+oikaista.+Ja+vähän+pitääkin.+Se+on+sitä+lähimmäisen+rakastamista."Meidän+tulisi+"Jumallistua"+sen+opeista+ja+olla+hänen+"kuviaan"+-+eli+antaa+toisille+ja+itsellemme+anteeksi,+nöyrtyä+asioiden+edessä+ja+ottaa+opikseen+-+eikä+tuomita+toisia+itsemme+kaltaisia,+eli+ihmisiä."Joo,+kyllä+sen+tietysti+voi+noinkin+sanoa.+Itse+painottaisin+vähän+eri+asioita.+Kannattaa+kyllä+nöyrtyä+Jumalan+edessä,+koska+Jumala+rakastaa+ihmistä,+mutta+vihaa+syntiä.+Kannattaa+ottaa+oppia+Raamatusta,+ei+suinkaan+kaikista+ihmisistä,+koska+ihmiset+voivat+olla+väärässäkin,+mutta+Raamattu+ei.+Kannattaa+antaa+anteeksi+toisille,+aina+kun+he+rikkovat+meitä+vastaan,+koska+Jumalakin+antaa+anteeksi,+kun+rikomme+häntä+vastaan.+Mutta+meidän+pitää+myös+katua+syntejämme.+Tuomita+voi+vain+Jumala,+mutta+meitä+kyllä+kehoitetaan+nuhtelemaan+niitä,+jotka+eksyvät+harhaan.+Vain+Jumala+tietää+ihmisen+sydämen,+mutta+ihmisen+teot+on+kaikkien+nähtävissä,+samoin+kuin+se,+mikä+on+tekojen+hedelmä.+Koska+homous+on+synti,+on+homouden+hedelmä+kuolema.Jos+pelkää+niin+paljon+muiden+tuomitsemista,+että+ei+julista+Jumalan+sanaa+ollenkaan,+tai+ei+kerro+mikä+Raamatun+mukaan+on+syntiä,+silloin+pelkää+liikaa.+Silloin+häpeää+Jumalaa.+Se+ei+ole+oikein."+Seksuaaliset+argumentoinnit+ko.+Pyhässä+kirjassa+ovat+mitä+todennäköisimmin+sen+aikaista+tietämystä..eivät+koske+tätä+päivää+ja+sivistystä...älkäämme+olko+typeriä,+ettemmekö+sitä+jokainen+tietäisi."Väittäisin,+että+juuri+nykyaikaiset+seksuaaliset+argumentoinnit+ovat+mitä+todennäköisimmin+vain+tämän+päivän+tietämystä.+Ne+ovat+saaneet+paljon+vaikutteita+naistutkimuksesta,+feminismistä,+Setan+poliittisista+tavoitteista,+liberaalista+teologiasta+ja+yleisestä+suvaitsevaisesta+ajattelusta.+Muutaman+kymmenen+vuoden+kuluttua+ajatellaan+taas+jo+ihan+eri+tavalla.+Kaikesta+nykyaikaisesta+tiedosta+huolimatta+ihmisen+seksuaalisuus+on+käytännössä+pysynyt+perusteiltaan+samanlaisena.+Mies+ja+nainen+saavat+edellenkin+lapsia.+Homous+on+edelleenkin+vähemmistöjen+puuhaa,+epätavallista+ja+vaikeasti+ymmärrettävää.+Homoilla+on+myös+enemmän+sukupuolitauteja+ja+itsetuhoista+käytöstä.+Ei+varmaan+ole+helppoa+olla+homo,+luulisin.+Ei+ihme,+että+se+on+kielletty+Raamatussa.+Jumalahan+haluaa+vain+kaikkien+ihmisten+parasta.+Ylistetty+olkoon+Jumala.+Hallelujaa!
  12. "Kenellehän+vastasit?"Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Vastasin+nimimerkille+TotuusSattuuQC,+aivan+kuten+automaattisesta+siteerauksesta+näkyy."Vihkiminen+on+aina+maallinen+tapahtuma+–+eikä+tosiaan+kauppakirjan+tekemistä+kummempaa.+Ensin+todetaan,+että+molemmat+ovat+suomen+lain+mukaan+esteettömiä+avioliittoon,+paperi+allekirjoitetaan+ja+tästä+lähtee+tieto+väestörekisteriin.+Oli+vihkijänä+sitten+kuka+tahansa.Eri+kirkkokunnat+sekä+hengelliset+yhteisöt+noiden+lisäksi+toimittavat+omat+seremoniansa.+Mutta+pelkkä+seremonia+ei+riitä+viralliseen+avioliittoon."Minun+mielestäni+avioliitto+on+myös+hengellinen+liitto.+Siksi+samaa+sukupuolta+olevia+ei+saisi+vihkiä+kirkossa."Tuosta+olen+samaa+mieltä.+Jos+se+oma+uskonnäkemys+on+niin+ehdoton,+tai+ideologia,+niin+on+parempi+olla+hankkimatta+ammattia+tai+työpaikkaa,+jossa+ei+voi+niitä+noudattaa."Olemme+samaa+mieltä+tästä+yksityiskohdasta.+Se+on+hyvä+asia.+Kiitos+kommentistasi.+"+Kun+”TotuusSattuuQC+”+5.12.2018+8:57+kysyy+”Eli+oletko+sitä+mieltä+että+Raamatun+ohjeita+ja+syntikäsitystä+olisi+sovellettava+myös+maallisiin+asioihin+kuten+lakeihin+ja+yhteiskunnan+käytäntöihin?”,+vastasit:+”Sen+sijaan+se+kuulostaa+hyvältä,+että+homoja+eikä+eronneita+ei+vihitä+kirkossa+tai+siviilissä.+Silloin+ei+synny+ketjua,+jossa+synnit+sallivat+toiset+synnit.”"Ei+suinkaan.+Nyt+sekoitat+asioita.+TotuusSattuuQC+kysyi+kyllä+5.12.+2018+8:57+tuon+kysymyksen,+mutta+minä+vastasin+siihen+samana+päivänä+klo+17:21+että+"Niinhän+sinä+olet+yrittänyt.+Minulla+on+kuitenkin+ollut+tässä+muutakin+tekemistsä+ja+myös+paljon+vastattavaa+monelle+muullekin,+joten+kiitos+kärsivällisyydestä.Olen+kyllä+juuri+sitä+mieltä.+Kiitos+kaunis+kommentistasi.+"Eihän+se+minun+vastaukseni,+jota+siteerasit,+olisi+ollutkaan+mitenkään+järkevä+vastaus+nimimerkin+TotuusSattuuQC+kysymykseen.+Tosin,+kerrankos+sitä+virheitä+tapahtuu,+itse+kullekin.+Ihmisiähän+tässä+vain+ollaan.+;)"+Ikävä+kyllä+et+voi+määrätä+muita+ihmisiä+noudattamaan+niitä+näkemyksiä+mitä+sinulla+on.+Tuon+tilanteen+voit+saavuttaa+vain+diktatorisesti+ja+väkivaltaisen+vallankumouksen+kautta.+"En+minä+määrääkään.+Minä+vain+keskustelen+asioista.+En+ole+perustamassa+kristillistä+terroristiryhmää,+koska+Raamattu+useasti+kieltää+väkivallan+käytön.+Ei+niin,+etteikö+ajatus+olisi+käynyt+mielessäni,+mutta+olen+kuitenkin+onnistunut+välttämään+väkivallan+synnin+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+avulla.+Hallelujaa!+Ylistetty+olkoon+Herra!
  13. "Jos+nostaa+seksin+samaa+sukupuolta+olevan+kanssa+erityissynniksi,+niin+jotenkin+tuon+sitten+ymmärtää.Mutta+jos+ajattelee+asiaa+ihan+yleisesti+synnintekemisen+kautta,+niin+valta+osa+heteroista+on+tehnyt+ja+aivan+varmaan+tulee+tekemäänkin+monenlaisia+syntejä,+mutta+ei+heiltä+näemmä+vaadita+minkäänlaista+katumusta+–+saati+elämänmuutoksia+synnin+tekemisen+suhteen.+Miksi?"Kiitos+kaunis+kommentistasi,+mummomuori.+Seksi+samaa+sukupuolta+olevien+kesken+on+juuri+"erityissynti".+Kaikki+synnit+ovat+"erityisiä".+Homouden+synnin+yksi+erityispiirre+on+se,+että+se+estää+homoja+menemästä+naimisiin+keskenään.+Homouden+perusteella+ei+voi+vaatia+kirkkovihkimisiä,+aivan+kuten+sitä+ei+voida+vaatia+huorin+tai+insestin+tekemisen+perusteellakaan.+Kukaan+ei+käsittäkseni+olekaan+vaatinut+kirkkoa+tunnustamaan,+että+naimisiin+pitäisi+päästä,+jotta+pääsisi+tekemään+huorin+tai+harrastamaan+insestiä.+On+hiukan+epätarkkaa+sanoa,+että+"valtaosa+heteroista+on+tehnyt+syntejä",+koska+Raamatussa+sanotaan,+että+kaikki+ovat+tehneet+syntejä.+Lisäksi+heiltä+kaikilta+vaaditaan+nimenomaan+katumusta.+Koska+kaikki+ovat+syntisiä,+kukaan+ei+voi+pelastua,+ilman+että+katuu.+Katuminen+on+aivan+oleellista.Myös+elämänmuutoksia+vaaditaan.+Raamatussa+puhutaan+jopa+jonkinlaisesta+kokonaisvaltaisesta+muutoksesta,+syntymään+uudestaan+ylhäältä.+Ja+usko+ilman+tekoja+on+kuollut.+On+ihmellistä,+jos+joku+ei+ole+kertonut+näitä+aivan+keskeisiä+Raamatun+ajatuksia+sinulle+aikaisemmin.Jos+taas+tarkoitat+sitä,+että+miksi+minä+tai+joku+muu+tänne+kirjoittava+uskovainen,+ei+ole+koskaan+maininnut+näitä+asioita,+vastaan+ensin,+että+minä+olen+kyllä+asioista+maininnut.+Ja+niin+on+moni+muukin.+Mutta+vaikka+ei+olisikaan+mainittu,+ne+ovat+silti+totta.Toisin+sanoen,+jos+yleisessä+keskustelussa+jää+pelastuksen+sanoma,+katuminen,+elämänmuutos+jne+mainitsematta,+niin+sillä+ei+voida+perustella+homoavioliittoja.+Ne+ovat+edelleenkin+synti,+kuten+homouskin.+Minä+itse+kirjoitan+tänne+sillä+oletuksella,+että+jokainen+on+perehtynyt+kristinuskon+perusteisiin.+Onhan+tämä+luterilaisuus-palsta.+Minä+en+sille+mitään+voi,+jos+tänne+kirjoittaa+moni+ateisti+ja+suvaitsevainen+uskovainen,+jotka+ovat+tietämättömiä+kristinuskon+perusteista+ja+silti+kirjoittavat+tänne+aivan+kuin+todella+tietäisivät+jotain.+Se+on+tätä+nykyajan+meininkiä.+Ja+minä+kritisoin+myös+sitä.+:)+”…kaikki+nämä+kolme+mainitaan+samassa+kontekstissa+3.Mooseksen+kirjan+luvussa+18…”Siellä+mainitaan+paljon+muutakin.+Kuten:Moos.318:17+Älä+paljasta+vaimon+ja+hänen+tyttärensä+häpyä,+äläkä+ota+vaimoksi+hänen+poikansa+tytärtä+tai+tyttärensä+tytärtä+paljastaaksesi+hänen+häpyänsä,+sillä+he+ovat+veriheimolaisia;+se+on+sukurutsausta.18:18+Älä+ota+vaimosi+eläessä+hänen+sisartansa+vaimoksesi+ja+paljasta+hänen+häpyänsä,+sillä+se+tuo+riidan.18:19+Älä+ryhdy+vaimoon+paljastaaksesi+hänen+häpyänsä,+kun+hän+on+saastainen+kuukautisaikanansa.18:20+Älä+makaa+lähimmäisesi+vaimon+kanssa,+ettet+siten+itseäsi+saastuttaisi.18:21+Älä+anna+lapsiasi+poltettaviksi+uhrina+Molokille,+ettet+häpäisisi+Jumalasi+nimeä.+Minä+olen+Herra.18:22+Älä+makaa+miehenpuolen+kanssa,+niinkuin+naisen+kanssa+maataan;+se+on+kauhistus.18:23+Älä+sekaannu+mihinkään+eläimeen,+ettet+siten+itseäsi+saastuttaisi.+Älköönkä+nainen+tarjoutuko+eläimelle+pariutuaksensa+sen+kanssa;+se+on+iljettävyys.18:24+Älkää+saastuttako+itseänne+millään+näistä,+sillä+näillä+kaikilla+ovat+itsensä+saastuttaneet+ne+kansat,+jotka+minä+karkoitan+teidän+tieltänne.”…tulkinta+ei+nojaa+vain+yhteen+jakeeseen,+vaan+laajempaan+kristinuskon+seksuaalismoraaliseen+ajatteluun.”Joten,+tuolta+pitänee+poimia…."Sieltä+pitää+poimia+laajempi+kristinuskon+seksuaalismoraalinen+ajattelu,+jonka+mukaan+seksi+on+sallittua+vain+yhden+miehen+ja+yhden+naisen+välillä.+He+eivät+saa+olla+lähisukulaisia+ja+heidän+pitää+olla+naimisissa+keskenään+ja+uskollisia+toisilleen.+Seksi+kuukautisvuodon+aikana+on+kielletty.+Lapsia+ei+saa+uhrata+Molokille.Kaikki+muu+seksi,+joka+ei+täytä+näitä+ehtoja,+on+kielletty.Siinä+se+kristinuskon+seksuaalimoraali+nyt+pääpiirteissään+on+tämä+luvun+perusteella.