Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Olen+minä+joskus+ne+kirkkokunnat+jne+lukiossa+tenttinyt,+mutta+voi+olla,+että+olen+unohtanut+paljon+hallinnollis-byrokraattista+sanastoa+40:ssä+vuodessa.+Eihän+sitä+löydy+Raamatustakaan.+Selvyyden+vuoksi+kysyn+vielä+tarkennusta.+Mitä+sinä+itse+tarkoitit+neljällä+eri+kirkkokunnalla+:+"Etenkin+kun+heillä+on+sekä+nuo+omat+yhteisönsä+sekä+luterilaisillakin+valittavana+jo+neljä+eri+kirkkokuntaa,+joissa+voisi+olla+juuri+sellaista,+mitä+toivotaan."?Olisi+ollut+niin+paljon+hauskempaa,+jos+olisit+käyttänyt+enemmän+palstatilaa+niiden+monien+aidosti+mielenkiintoisten+ajatusten+pohtimiseen,+jotka+esitin.+Tässä+muutamia+kysymyksiä,+jotka+ohitit:-+Puhuvatko+vain+konservatiiviset+uskovaiset+"Jumalan+suulla"+vai+myös+homomyönteiset+uskovaiset?-+Jos+väittää,+ettei+tiedä+mitä+Jumala+ajattelee,+miten+sitten+voi+Raamattuun+vedoten+perustella+homouden+hyväksymistä?-+Voidaanko+Vanhan+Testamentin+homoseksikieltoa+tarkentaa,+kuten+Jeesus+teki+muiden+käskyjen+kohdalla,+esim.+sapattikäskyn+kohdalla?-+Voivatko+ihmiset+itse+päättää+jotenkin,+vaikka+äänestämällä,+että+jokin+Raamatussa+mainittu+synti,+kuten+homous,+ei+olisikaan+synti?Tietenkin+on+hyvä+tietää,+mitä+kirkkokunta+tarkoittaa,+ja+nyt+tiedän+ja+toivottavasti+myös+muistan+sen.+Mutta+taivaan+portilla+ei+homoiltakaan+kysellä+kirkkokuntaa,+vaan+aivan+muita+asioita.Jätän+nyt+kommentoimatta+kirkosta+eroamiseen+yms.+liittyviä+pohdiskeluja.+Ehkä+palaan+niihin+myöhemmin.
  2. "+Taitaa+tuo+olla+juuri+päinvastoin.+Liberaaliteologia+lähtee+yksilöstä+–+eikä+kollektiivista,+kuten+konservatismi+tai+etenkin+fundamentalismi."Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Toisaalta+voidaan+sanoa,+että+liberaalin+kollektiivisen+harhakäsityksen+vallassa+oleva+ihminen+väittäisi+juuri,+että+liberaaliteologia+lähtee+yksilöstä.+Mutta+vakavasti+puhuen,+kyllä+yksilöstä+lähtevä+ideologia+voi+silti+olla+joukkoharhainen,+jos+yksilöt+muodostavat+joukon+ja+jos+ideologia+on+harhainen.+Kristinuskoa+en+kutsuisi+ideologiaksi+tai+harhaksi.+Sehän+on+Totuus.+Ja+näillä+mennään.+Konservativismi+korostaa+erityisesti+yksilön+vastuuta+omasta+elämästään.+Liberaaliteologia+voi+lähteä+yksilöstä,+mutta+yksilö+nähdään+siinä+uhrina+ja+toisaalta+tiiviisti+tietyn+ihmisryhmän+(+vähemmistön+)+jäsenenä.+Fundamentalisteista+en+osaa+sanoa,+kun+en+ole+perehtynyt+asiaan."+Etenkin+evankelikaalisen+äärioikea+siipi+tuottaa+juuri+tällaisia."Joo,+niiden+kanssa+saa+olla+tarkkana."+Kritiikkisi+kohdistuu+siis+tieteellisesti+kerättyyn+tietoon+ja+pidät+sitä+jonain+hengellisyytenä?+:D+Eli+mieluummin+otat+omat+kollektiiviset+harjakäsitykset+ja+uskomukset,+joita+täällä+aina+tavan+takaa+jaatte,+vakavammin?+"Kyllä+minä+kritisoin+tieteellistä+tietoa.+Varsinkin+silloin+jos+se+on+ristiriidassa+Raamatun+hengellisyyden+kanssa.+Minua+kiinnostaa+Totuus,+ei+tieto.+Totuus+nimittäin+tekee+vapaaksi.+Tieto+vain+lisää+tuskaa,++turruttaa+pään+ja+johtaa+-+näemmä+-+liberaaliteologian+kaltaisiin+hupsutuksiin.Jos+Raamattu+ja+kristinusko+on+kollektiivinen+harhakäsitys,+silloin+otan+sen+harhakäsityksen+mieluummin+vakavasti,+kyllä.+Se+nimittäin+toimii+kybällä.+Uskovaisen+elämä+on+yhtä+autuutta+ja+iloa,+kun+saa+elää+Jeesuksen+kanssa+ja+jutella+Jumalan+kanssa+joka+päivä.Hallelujaa!
  3. "Näinkään+ei+minusta+ole+sanottu+mutta+fakta+on+että+tahdon-liike+ajoi+lakia+joka+takasi+avioliiton+siviilivihkimyksellä+ja+niin+myös+tapahtui.+Liike+ei+ole+vastuussa+siitä+jos+kirkossa+joku+vaatii+(=ehdottaa)+että+sama+voisi+tulla+kyseeseen+myös+kirkossa.+Kirkon+jäsenillä+on+tokikin+oikeus+ehdottaa+muutoksia+myös+siihen+miten+kirkossa+toimitaan."Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Tahdon2013-liikkeen+nettisivuilla+lukee+vieläkin,+että+lainmuutos+ei+tarkoita+kirkkohäitä:+"Laki+ei+tarkoita:+Kirkkohäitä:+Kirkolla+on+täysi+vapaus+päättää+omista+käytännöistään+eikä+sille+lain+myötä+tulisi+velvollisuutta+vihkiä+samaa+sukupuolta+olevia+pareja.+Samaa+sukupuolta+olevat+parit+saisivat+jatkossa+siviilivihkimisen.""+Vaatia+voi+mitä+vain+mutta+kirkollamme+on+varsin+pitkä+perinne+siitä+että+varsin+eri+lailla+ajattelevia+on+pystyttä+ilman+erottamisia+pitämään+samassa+kirkossa+kuten+esim.+naispappeuskysymys+on+osoittanut.+"Kyse+ei+nyt+ollutkaan+kirkon+perinteistä,+vaan+siitä+miten+samaa+sukupuolta+olevien+parien+etuja+on+ajettu.+Ja+iso+kuva+on+se,+että+niitä+on+ajettu+kierosti+ja+epärehellisesti.+Ollaan+sanottu,+että+tyydytään+johonkin,+koska+vain+siten+on+saatu+tahto+läpi.+Sitten+kun+on+saatu+se,+mihin+piti+tyytyä,+ei+tyydytäkään,+vaan+vaaditaan+lisää.+On+makuasia+sanotaanko+tätä+kohteliaasti+mielen+muuttamiseksi+vai+rehellisesti+valheeksi.+Aito+mielenmuutos+se+ei+voi+olla,+jos+koko+ajan++varsinainen+tarkoitus+on+ollut+saavuttaa+avioliitto.+Silloin+todellinen+tavoite+on+tietoisesti+salattu.+Se+muistuttaa+jo+valhetta.+Ehkä+se+on+ainoa+tapa+ajaa+homojen+asioita,+kukapa+tietää.+Se+kuitenkin+toimii+homojen+itsensä+vahingoksi+vahvistaen+stereotypioita,+että+homoseksuaalit+ovat+epäluotettavia.+Olisi+kannattanut+odottaa+vielä+muutama+kymmenen+vuotta,+olettaen+että+liberaalien+idea+on+tosi,+että+maailma+kaikkinensa+on+jotenkin+vääjämätömästi+menossa+tähän+suuntaan,+koska+se+on+osa+ihmiskunnan+kehitystä.
  4. (+jatkoa+)"No,+ottavathan+ne+mallia+–+ikävä+kyllä+suomalaisilla+on+suuri+ongelma+perheväkivalta.+Jos+poikalapsi+oppii,+että+on+erityisasemassa+tyttöihin+nähden,+hän+oppii+vähättelemisen+ja+halveksunnan.+Onneksi+nuoret+jo+ovat+muuttaneet+näitä+malleja,+suunta+on+parempaan."Älä+ole+aina+noin+negatiivinen.+Maailma+on+täynnä+kaikenlaista+kivaa,+kaunista+ja+hyvää.+Perheväkivalta+on+vain+muutamien+harvojen+perheiden+ongelma.+Ja+tietenkin+pojat+ovat+erityisasemassa+tyttöihin+nähden,+mutta+niin+ovat+tytötkin+suhteessa+poikiin,+mutta+vain+eri+tavalla.+Vähättely+ja+halveksunta+ei+johdu+sukupuolirooleista,+vaan+huonosta+kasvatuksesta+ja+siitä+kun+mediassa+on+kiroilu+niin+yleistä.+Yksi+perinteinen+sukupuolirooli+on+mies+komeana+pelastavana+prinssinä,+joka+rakastaa+ja+suojelee+prinsessaa+vilpittömästi.+Siitä+on+kuule+halveksunta+kaukana."+Sinä+siis+uskot+edelleen+tuohon+Freudin+vanhentuneeseen+teoriaan?"Mikäs+se+semmoinen+vanhentunut+teoria+on?+Minä+perustin+tämän+osin+juttuihin,+joita+olen+kuullut+oman+lapsuuden+perheen+ja+monen+muunkin+lapsiperheen+sanomana.+On+ihan+tavallista,+että+tytöt+pitävät+omaa+isäänsä+vertailukohtana,+kun+vanhempana+etsivät+partneria.+Insestin+kanssa+sillä+ei+ole+paljoakaan+tekemistä."+Perinnöllisyys+on+monimutkainen+juttu.+Ei+lapset+ole+mitään+kopioita+vanhemmistaan.+Perimä+saattaa+tulla+parin+sukupolven+takaakin."Ja+siksi+onkin+tärkeää,+että+lapsella+on+oma+isä+ja+äiti+omassa+perheessään.+Tulee+ne+sukulaisetkin+tutuiksi.+Lisäksi+minä+kyllä+kirjoitin+ensin+muusta+-+ja+kirjoitin+enemmän+-+kuin+perinnöllisyyden+vaikutuksesta.+Kirjoitin+siitä+mitä+havaintoja+lapsi+tekee+vanhempiensa+yhdessäolosta.+Molemmat+asiat+vaikuttavat."+Lapsi+siis+tarvitsee+enemmän+yhteisöä+kasvaakseen+tasapainoiksi,+eli+sukulaisia,+naapureita,+tuttavia,+kavereita+yms.+.+Kun+lapsi+vähän+ennen+kouluikää+alkaa+etsiä+ikäistään+seuraa,+hän+myös+oppii+miten+perheetkin+ovat+erilaisia."Sanoisin,+että+on+aivan+oleellista,+että+on+sekä+oma+isä+ja+äiti+ja+sen+lisäksi+ne+muut+ihmiset.+Ja+harva+pariskunta+elää+Kainuun+metsässä+hirsitöllissä+eristyksissä+lapsineen+vuosikausia.+"Joten+lapsi+tarkkailee+ympäristöään+ja+poimii+sieltä+niitä+esikuvia+tai+ihailun+kohteita.+Joskus+toki+voi+omat+vanhemmatkin+sellaisia+olla,+mutta+harvemmin."Muistaakseni+tutkimukset+ovat+jo+todistaneet+"aukottomasti",+että+lapsen+paras+kasvuympäristö+on+oman+isän+ja+äidin+kanssa.+Olen+samaa+mieltä+näiden+tutkimusten+kanssa,+koska+se+sopii+minun+omiin+ennakkoluulohin+ja+tunteisiin.+On+kivaa+olla+aina+oikeassa.+:)
  5. "Eli+katsot+nyt+eroja+vain+sukuelinten+osalta?+Totta,+siinä+on+eroja.+Mutta+eivät+ne+sukuelimetkään+aina+”sovi”+toisilleen+–+joskus+ihan+jopa+fyysisestikin."Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Kyllä+se+kuule+sopii,+kun+taitavasti+sovittaa.+:)"Muut+erot+ovatkin+sitten+vähäisempiä."Eikö+se+olisi+hassua,+jos+miesten+ja+naisten+ruumiit+kokonaisuutena+noudattaisivat+samaa+"sopimisen"+periaatetta.+Naisella+olisi+käsien+paikalla+ontelot,+joihin+miehen+kädet+mahtuisivat+jne.+Se+voisi+selittää+muiden+erojen+vähäisyyden."+Eivät+ole.+Ne+ovat+keskimääräisyyksiä.+Tarkoittaa,+että+keskimäärin+eli+useimmilla+ihmisillä+on+havaittavissa+tiettyjä+samanlaisuuksia,+mutta+kaikki+eivät+siihen+koskaan+mahdu."Ne+ovat+siinä+mielessä+kiveen+hakattuja,+että+tasa-arvon+lisääntyminen+ei+poista+eroja,+vaan+korostaa+niitä.+Peruserot+on+suuntaa+antavuudessaan+universaaleja+ympäri+maapallon,+mutta+maissa,+joissa+miesten+ja+naisten+välinen+tasa-arvo+on+toteutunut+eniten,+erot+ovat+myös+suurimpia.+Mitä+vapaammin+voi+valita+koulutuksen,+työn,+päivähoidon+jne,+sitä+enemmän+valitaan+perinteisten+sukupuoliroolien+mukaisesti."Eroja+toki+on,+suurin+osa+juuri+ja+juuri+tilastollisesti+perusteltuja.+Samoin+aivojen+erilaisuus+on+myös.+Edelleen+ne+ovat+kesimääräisyyksiä+eli+yksilöiden+kohdalla+erot+voivat+olla+suuriakin+noihin+keskimääräisyyksiin+verrattuna."Mutta+kun+sukupuoliroolit+ovat+juuri+sosiaalisia,+eli+yksilöt+toteuttavat+niitä+ryhmissä+ja+parisuhteissa.+Kuten+sanoin+jossain+aikaisemmin,+juuri+nainen+saa+miehen+miehisyyden+esille,+ja+juuri+mies+saa+naisen+naisellisuuden+puhkeamaan+kukkaan.+Ne+erot+ovat+aivan+oleellisia.+Ei+toisen+samanlaisuus+mitään+esille+tuo,+vaan+korkeintaan+vahvistaa+sitä+samaa+ja+kohta+unohtuu+itsestäänselvyytenä."+Miten+kahdesta+ihmisestä+voit+saada+”moninaisen+kirjon!?”+Ei+mitenkään.+Yleensä+lapsi+etsii+samaistumiskohteet+muualta+–+eli+se+mistä+he+itse+kokevat+haluavansa+olla+samanlaisia.+Onneksi+eivät+vanhemmat+voi+tätä+estää+–+elleivät+eristä+lasta+tyyten+muista+ihmisistä."Lapsi+oppii+jo+hyvin+varhain+tunnistamaan+miten+eri+tavoilla+isä+ja+äiti+kohtelevat+lasta.+Lapsi+ajattelee:+"+Da-da-da,+du-du-du..."+joka+tarkoittaa:+"+Äiti+on+ihana.+Hän+tuntuu+pehmeältä,+on+rauhallinen+ja+antaa+ruokaa.+Isä+on+ihana,+hän+tuntuu+lihaksikkaalta,+retuuttaa+käsistä+ja+syöttää+minua."+Oleellista+on+siis+se,+että+lapsi+oppii+että+erilaiset+ihmiset+voivat+olla+yhtä+ihania.+Tämä+luo+sen+perustan.+Vain+sille+on+mahdollista+myöhemmin+rakentaa+se+kaikki+muu+moninaisen+kirjo.
  6. Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Eli+ymmärränkö+oikein+ettei+velvoitteen+siirtäminen+kirkon+papeilta+maistraatin+kristitylle+virkamiehelle+ole+mikään+ongelma?+Minun+mielestä+se+ei+ole+ongelma,+kuten+edellä+esitin,+kristitty+virkamies+tekee+vain+työtään.Jos+se+on+oleellinen+hengellinen+ongelma,+silloin+vihkimiseen+velvoitetun+virkamiehen+ammatti+ei+sovellu+kristityille.+Toinen+vaihtoehto+olisi+vetoaminen+omantunnonoikeuteen+ja/tai+uskonnonvapauteen.+Muistaakseni+näillä+perusteilla+on+jo+esitetty,+että+terveydenhoito+alan+ihmisillä+pitäisi+olla+oikeus+kieltäytyä+osallistumasta+abortin+tekemiseen.Mutta+jos+sinulla+on+esittää+selvä+peruste+sille,+miksi+kristityn+virkamiehen+työ+maistraatissa+on+jotenkin+ongelmallinen+Raamatun+tai+kristinuskon+perusteella,+kuulisin+sen+perusteen+mielelläni.+Toivoisin,+että+et+pidä+tätä+tieto+niin+itsestäänselvyytenä+ettei+sitä+tarvitse+esittää.+Minä+voin+aivan+hyvin+myöntää,+että+en+tiedä+kirkon+laillisesta+asemasta+tai+laillisesta+toiminnasta+juuri+mitään,+vaan+pyrin+vain+ymmärtämään+Raamattua.
  7. jatkoa:+"+Joten+vierastan+todella+paljon+sitä,+että+aletaan+puhua+Jumalan+suulla.+Me+emme+oikeasti+tiedä,+mitä+Jumala+ajattelee+tai+on+mieltä.+Minulle+Jumala+on+elävä,+vaikkei+enää+näyttäydy+sillä+tavoin,+kuin+moni+toivoisi.+Mutta+jos+ajatellaan+ettei+Jumala+enää+elä,+Hänestä+on+vain+kirjoitukset+jäljellä,+niin+tämä+Raamattujumala+voi+ehkä+sopivasti+kohtia+noukkien,+saada+noin+ajattelemaan."Jumalan+suulla+puhuminen+tuskin+on+vain+uskovaisten+juttuja.+Eiköhän+liberaalit+uskovaiset+käytännössä+perustele+asiaansa+samantapaisesti+vedoten+Raamatulliseen+lähimmäisen+rakkauteen,+armoon+ja+anteeksiantamiseen.+Ehkä+et+siis+vierasta+itse+asiaa,+vaan+vain+sitä,+miten+se+ilmaistaan.Mutta+muuten+tämä+on+mielenkiintoinen+näkökulma+ja+pohdinnan+arvoinen.+Minun+mielestä+Jumala+kertoi+Raamatussa+juuri+sen,+mitä+hän+ajattelee+asioista.+Siellä+sanotaan+myös,+että+Jumala+ei+muuta+mieltään.+Raamattussa+myös+kehoitetaan+lukemaan+ja+tutkimaan+"kirjoituksia".+Tästä+huolimatta+me+palvomme+juuri+elävää+Jumalaa,+emme+pelkkiä+sanoja+paperilla.+Ja+me+todellakin+tiedämme+mitä+Jumala+ajattelee.+Onhan+hän+ilmaissut+tahtonsa+Raamatussa.+En+näe+tässä+ristiriitaa.+Sitä+paitsi+on+hassua,+jos+ensin+vedotaan+tietämättömyyteen+ja+sitten+sanotaan,+että+homous+on+hyvä+asia...vaikka+ei+oikeasi+tiedä!Joku+voi+ajatella,+että+se+on+merkki+Jumalan+mielen+muutoksesta,+kun+Raamatussa+on+uusi+ja+vanha+liitto,+tai+kun+Jeesus+tarkensi,+laajensi+tai+tiukensi+joitain+käskyjä.+Usein+sanotaan:+"Jos+kerran+sapattina+sai+parantaa+ihmisiä+tai+nostaa+härkä+kaivosta,+niin+eikö+itsestäänselvästi+homoseksuaalisuus+ole++sallittua!?+"+No,+se+tietysti+riippuu+siitä+mitä+sapatti+tarkoittaa.+Onko+tärkeämpää,+että+pyhitetään+yksi+lepopäivä+Jumalalle,+vai+se,+ettei+kirjaimellisesti+tehdä+mitään+työtä?+Jumalan+käskyt+on+tarkoitettu+elämän+suojelemiseksi,+joten+ihmisen+parantaminen+tai+eläimen+hengen+pelastaminen+(+laajemmin+tulkittuna+esim.+lääkärin+työt,+ensiapu+jne.+ja+hengellisesti+tulkittuna+ihmisen+pelastaminen+synnin+taakoista+)+pitäisi+olla+sallittua+sapattinakin.+Kysymys+voisi+kuulua:+jos+homous+sanotaan+synniksi+ja+jos+homojen+vihkiminen+kirkossa+kielletään,+jäävätkö+homot+eloon?+Hengellisesti+jokainen+ei-katuva+syntinen+ihminen+on+matkalla+kohti+hengellistä+kuolemaa,+mutta+homouden+tai+homoavioliiton+kieltäminen+ei+estä+homoa+ihmistä+katumasta+ja+saamasta+pelastusta.+Fyysisesti+homon+sydän+tuskin+lakkaa+lyömästä+sillä+hetkellä,+kun+hän+ei+saakaan+mennä+naimisiin+kirkossa.Sapatissa+ja+muissa+Jeesuksen+tarkentamissa+käskyissä+on+myös+se+puoli,+että+ne+saa+anteeksi,+jos+katuu.+Homoudenkin+saa+anteeksi,+jos+sitä+katuu.+Mutta+miten+kaksi+samaa+sukupuolta+olevaa+ihmistä+voivat+katua+homouttaan+avioliitossa,+kun+homoavioliiton+yksi+keskeinen+idea+on+homoseksi,+joka+on+Jumalan+tahdon+vastaista?+"+Että+kyllä+jokainen+voi+löytää+ihan+kirkon+sisältäkin+sen+yhteisön,+jonka+omakseen+kokee.+En+ymmärrä+ajatusta+siitä,+että+valtaosa+erotettaisiin+tai+karkotettaisiin+kirkosta+vain+pienen+joukon+vuoksi.+Etenkin+kun+heillä+on+sekä+nuo+omat+yhteisönsä+sekä+luterilaisillakin+valittavana+jo+neljä+eri+kirkkokuntaa,+joissa+voisi+olla+juuri+sellaista,+mitä+toivotaan.+"En+ole+mitään+erottamisia+vaatinutkaan,+vaan+ajattelin+että+ihmiset++eroaisivat+evlut-kirkosta+itse+ja+liittyisivät+siihen+sateenkaari-kirkkoon+omasta+halustaan.+Se+olisi+helppoa+ja+silloin+se+kirkko+olisi+juuri+sellainen+kuin+halutaankin.+On+virheellistä+sanoa,+että+eroaminen+tapahtuisi+vain+pienen+joukon+takia.+Kyseessähän+ei+varsinaisesti+ole+sen+pienen+joukon+(+konservatiivien+)+tahto,+vaan+Jumalan+tahto.+Annat+vaikutelman,+että+se,+mikä+on+syntiä+ja+mikä+ei,+on+vain+ihmisten+keskenään+päätettävissä,+mutta+näinhän+se+ei+ole.+Valittavana+on+eri+kirkkokuntia,+mutta+käytännössä+samaa+sukupuolta+olevien+vihkiminen+kirkossa+tarkoittaa,+että+kirkko+hajoaa+sisäisesti+ja+ehkä+joku+kirkkokunnista+haluaa+erota+evlut-kirkosta.+Sen+jälkeen+on+vielä+aika+todennäköistä,+että+jos+jäljelle+jäävät+homouden+kieltävät+kirkkokunnat+eivät+muuttuisi+homoystävällisemmiksi,+heidät+yksinkertaisesti+erotettaisiin+evlut-kirkon+piiristä+tulevaisuudessa.+Sillä+tämä+liberaali+mentaliteetti+on+selvästi+alunperinkin+luonteeltaan+tuhoava+ja+se+yrittää+vaientaa+lopullisesti+kaikenlainsen+homokriittisen+keskustelun+ja+ajattelun.+(+En+sano+näitä+asioita+syyttävään+sävyyn,+vaan+pikemminkin+asiallisen+toteavasti,+mutta+pehmentämättä.)+Ja+se+etenee+valheiden+kautta.+Ensin+sanottiin,+että+rekisteröity+parisuhde+ei+johda+avioliittovaatimuksiin.+Toisin+kävi.+Sitten+sanottiin,+että+Tahdon-liikkeen+vaatimukset+eivät+johda+kirkohäiden+vaatimiseen.+Toisin+kävi.+Nyt+viimeksi+ehdotettiin,+että+papit+itse+saisivat+päättää+vihkivätkö+homoja+vai+eivät.+Luulen,+että+jos+se+menee+läpi,+kohta+vaaditaan+niiden+pappien+erottamista,+jotka+eivät+vihi+homoja.+Onhan+se+jo+nähty.+Raamatun+mukaan+meidän+tulisi+antaa+anteeksi+seitsemänkymmentä+kertaa+seitsemän+kertaa,+mutta+toivoisin,+että+meitä+uskovaisia+ei+kuitenkaan+huijattaisi+niin+monta+kertaa.+:)
  8. "+Tai+sitten+ovat+ja+ovat+tajunneet+sen+oikein+hyvin.+Luonnollisesti+sinä+katsot+asiaa+sen+oman+näkemyksesi+läpi.+Sen+toki+voit+pitää+ja+menetellä+sen+mukaisesti.+"Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Jätät+harmillisen+avoimeksi+sen,+viittaatko+"hyvin+tajuamiselle"+asian+poliittiseen+ja+ideologiseen+puoleen,+vai+kenties+liberaalin+uskovaisuuteen+(+Raamatullisen+rakkauden,+armon+ja+anteeksiannon+painottamiseen+homous-asiassa.+)+Mutta+kuitenkin.+Kun+kirkkoa+vaaditaan+muuttumaan+yhteiskunnan+ehdoilla+ja+esim.+hyväksymään+homoavioliitot,+silloin+kirkko+ei+enää+voi+tuomita+homoja+julkisesti+syntisiksi.+Tosin,+tämä+tavoite+on+jo+osin+saavutettu.+Mutta+jokainen+joka+tajuaa+hyvin+Raamatun,+tai+ei+edes+hyvin,+vaan+vähän+sinne+päin,+ymmärtää+että+homojen+vihkiminen+kirkossa+hajoittaa+kirkon+perusteet+peruuttamattomasti.Jos+kirkko+alkaa+vihkimään+homoja,+siitä+ei+seuraa+se,+että+homous+ei+olisi+syntiä+ja+että+homoparit+olisivat+siunattuja+Jumalan+silmissä.+Seuraus+on+se,+että+homous+on+edelleenkin+syntiä,+homoparit+eivät+edelleenkään+ole+siunattuja+Jumalan+silmissä+ja+vielä+pahempaa:+sellainen+kirkko+menettää+oikeutensa+julistaa+Jumalan+sanaa+ja+siunata+ketään.+Ei+ole+mahdollista+palvoa+Jumalaa+ja+syntiä+yhtäaikaa,+saati+tehdä+sitä+yhdessä+ja+samassa+paikassa,+eli+kirkon+alttarin+edessä."+Niin,+kytket+kaksi+asiaa+toisiinsa,+jotka+eivät+välttämättä+liity+yhteen.+Eihän+avioliittoon+vihkiminen+vaadi+mitään+syntien+katumisia+keneltäkään.+Silloin+pitäisi+vaatia+aivan+kaikilta+sitä,+ja+näin+voisi+moni+avioliitto+jäädä+solmimatta,+koska+syntien+lasti+on+suuri+–+eikä+niitä+edes+ehkä+kaduta."Ilmaisin+ehkä+itseäni+hiukan+epäselvästi.+Homojen+avioliitot+eivät+muutu+Jumalan+tahdon+mukaisiksi+katumallakaan.+Sen+sijaan+yksilön+homoseksuaalinen+himon+viettelys+voidaan+saada+anteeksi,+jos+sitä+kadutaan+ja+yritetään+parhaan+mukaan+välttää+sitä.+Jumala+varmasti+antaa+siihen+voiman+ja+taidon.Raamatussa+on+parikin+syntiä,+jotka+selvästi+estävät+naimisiin+menon+kokonaan.+Aviorikos,+evioeroon+johtaessaan,+estää+puolisoita+menemästä+uusiin+naimisiin.+Seksi+lähisukulaisten+kanssa+on+kiellettyä,+ja+sillä+perusteella+Paavali+kritisoi+voimakkaasti+miestä,+joka+meni+naimisiin+lähisukulaisensa+kanssa.(+En+muista+sitä+Raamatun+jaetta,+mutta+etsin+sen+ja+laitan+sen+tänne,+jos+haluat.)+Homoseksuaalisuus+on+selvästi+juuri+tällainen+naimisiinmenon+estävä+synti.+Se+on+itsessään+kielletty+seksuaalinen+teko,+kuten+aviorikos+ja+insesti.+Ja+kaikki+nämä+kolme+mainitaan+samassa+kontekstissa+3.Mooseksen+kirjan+luvussa+18,+joten+tällainen+tulkinta+ei+nojaa+vain+yhteen+jakeeseen,+vaan+laajempaan+kristinuskon+seksuaalismoraaliseen+ajatteluun.
  9. Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Olen+nyt+ajatellut+asiaa.+Maistraatissa+vihkiminen+ei+ole+kirkollinen+tai+edes+hengellinen+toimitus,+joten+sitä+suorittavan+virkamiehen+uskonnollisella+vakaumuksella+ei+ole+merkitystä.+Vihkimisen+suorittava+virkamieshän+ei+työssään+edes+edusta+omia+näkemyksiään,+vaan+vain+valtion+näkemyksiä+ja+toimii+maallisen+lain+edustajana.Kirkossa+papin+uskonnollisella+vakaumuksella+on+merkitystä,+tai+ainakin+sillä+pitäisi+olla.++Pappi+myös+edustaa+tietyllä+tavalla+Jumalaa+ja+hänen+näkemyksiään+ja+toimii+Taivaallisen+vallan+edustajana.+(+Voit+pappina+tietää+tarkemmin,+miten+asia+on+virallisesti+muotoiltu.+Itse+puhun+asiasta+yleisellä+hengellisellä+tasolla.++)Kaiken+kaikkiaan+pidän+tätä+koko+kuviota+hassuna+ja+epäilyttävänä,+jossa+yhden+synnin+hyväksyminen+johtaa+monien+muiden+syntien+hyväksymiseen.+Tai+jossa+yhden+synnin+kieltäminen+johtaisi+toisen+synnin+sallimiseen.+Kumpikaan+kuvio+ei+oikein+kuulosta+hyvältä+minun+korviini.+Jos+velvoitteen+siirtyminen+kristityltä+toiselle+tässä+tapauksessa+on+synti+tai+jokin+vakava+virhe+hengellisessä+ajattelussa,+niin+maistraatin+vihkijät+pitäisi+olla+vain+ei-uskovia+tai+sitten+kristityillä+vihkijöillä+tulisi+olla+oikeus+kieltäytyä+vihkimästä+eronneita.+Tai+kristitty+voisi+keskittyä+vihkimään+vain+ensimmäistä+avioliittoaan+solmivia.+Vaihtoehtoja+on,+kunhan+ne+vain+otetaan+järkevään+käyttöön.Eli+en+näe+tässä+mitään+suurta+ongelmaa.+(+Voin+tietenkin+olla+väärässäkin.+)
  10. Tämä+on+hyvä+aloitus.+Asia+tulee+harvinaisen+selväksi+ja+aloittaja+on+juuri+sopivan+varma+asiastaan+tuomatta+kuitenkaan+itseään+henkilönä+esiin+mitenkään.+Siis+nöyrää+ja+voimakasta+Jumalan+sanan+julistusta,+jota+todellakin+tarvitaan+tällä+palstalla.Minun+mielestä+naispappeudesta+pitäisi+luopua.+En+koe,+että+luopuminen+olisi+sortamista+millään+lailla.+Yhtä+hyvin+voitaisiin+sanoa,+että+naiset+sortavat+miehiä,+koska+vain+he+voivat+synnyttää+lapsia.+Jotkut+asiat+vain+ovat,+niin+kuin+ne+ovat+ja+kuten+Jumala+on+tarkoittanut.+Jumala+selvästikin+on+ajatellut+asian+siten,+että+mies+on+perheen+pää,+sen+hengellinen+johtaja,+ja+miehet+pappeina+seurakunnan,+eli+hengellisen+perheen+päitä.+Siinä+tuntuu+piilevän+suuri+viisaus,+kuten+kaikessa+mitä+Jumala+ajattelee.+Meidän+tulisi+ensin+etsiä+Taivaan+valtakuntaa+ja+vasta+sitten+alkaa+syyttelemään+Jumalaa+tietämättömäksi+tai+misogyyniksi.+Ihmiset+voivat+olla+tietämättömiä,+mutta+ei+toki+Jumala!Raamatusta+tosin+löytyy+joitain+naisprofeettoja,+joten+profetioiminen+voisi+olla+sallittua+naisillekin.+Paavali+mainitsee+naisen+jonkinlaisessa+kirkon+asemassa:+"Annan+teille+suositukseni+sisarestamme+Foibesta,+joka+on+Kenkrean+seurakunnan+palvelija."+(+Room+16:1)+Englanniksi+se+on+"diakoni".Mutta+vaikuttaa+vahvasti+siltä,+että+nykyinen+evlut-kirkon+moraalinen+rappio,+kun+suunnitellaan+kaiken+maailman+"häitä",+ei+olisi+ollut+mahdollinen+ilman+naispappeutta.+Jos+pappeina+olisi+olleet+vain+miehet,+he+olisivat+vastustaneet+homouden+hyväksyntää+tarmokkaammin+ja+keksineet+keinon,+joilla+evlut-kirkko+olisi+voinut+liittyä+selvemmin+osaksi+katolisten+ja+ortodoksien+linjaa,+sitä+perinteitä+kunnioittavaa+linjaa+tässä+asiassa.+Nykyisessä+tilanteessa+tuntuu+itsestäänselvältä,+että+Jumalalla+todellakin+oli+hyvät+ja+pätevät+syyt+tehdä+vain+miehestä+seurakunnan+ja+perheen+hengellinen+auktoriteetti.+Minulle+on+aina+jäänyt+epäselväksi+se,+että+mitä+haittaa+siitä+on,+jos+papit+olisivat+vain+miehiä.+En+usko,+että+se+haitta+olisi+mitenkään+suuri+tai+merkittävä.+Ainoa+haitta,+jonka+keksin,+olisi+vain+naisen+ylpeydelle+ja+turhamaisuudelle+koituva+haitta.+Mutta+vähemmistöjen+kirkkohäät+ovat+juuri+suuri+ja+merkittävä+haitta.+Siinä+unohtuu+moni+elintärkeä+asia,+joista+yksi+on+kuuliaisuus+Jumalalle.+Kun+Jumala+kerran+on+säätänyt,+että+vain+mies+voi+olla+pappi,+silloin+sitä+pitäisi+kunnioittaa,+niin+kaikkien+naisten+kuin+naisellisten+miestenkin.+Kunnioittakaamme+Jumalaa+sellaisena+kuin+hän+on.+Vaikka+monet+eivät+hänen+tahtoaan+ymmärräkään+tässä+asiassa,+meillä+ei+loppujen+lopuksi+ole+mitään+muuta+vaihtoehtoa,+kuin+totella+häntä.
  11. Kiitos+kommentistasi.+Minun+on+nyt+myönnettävä,+että+en+ollut+ajatellut+asiaa+tuolta+kannalta+ollenkaan.+Olisiko+se+järkevä+ja+kohtuullinen+näkökulma,+että+maistraatissa+vihkiminen+on+ensisijaisesti+maallinen+tapahtuma+ja+juridinen+sopimus,+ei+kauppakirjan+tekemistä+kummempi,++joten+vihkimistä+suorittavan+virkamiehen+kristillisyys+ei+ole+esteenä?+Papeilta+puolestaan+vaaditaan+jonkinlaista+kristillisyyttä+ja+kristinopin+noudattamista+eri+tavalla,+kuin+kirkon+rivijäseneltä,+joten+kyse+ei+ole+vain+siitä,+että+asia+siirtyy+kristityltä+toiselle.+Mutta+sinänsä+ihan+mielenkiintoinen+asioiden+ketju+tässä.+Homojen+kirkkovihkimisten+johdonmukaisuuden+vaatimuksesta+eronneita+heteroita+ei+saisi+vihkiä+kirkossa,+mutta+jos+heidät+vihitään+siviilissä,+heidät+vihinnyt+kristitty+virkamies+syyllistyy+syntiin.+Ja+lisäksi+vielä+sekin,+että+jos+paikalle+saataisiin+ei-uskovainen+virkamies+vihkimistä+suorittamaan,+sekin+vain+siirtäisi+synnin+kristityltä+ei-kristitylle.Eli+yhden+ihmisen+maalliseen+työhön+liittyvän+synnin+takia+meidän+on+ensin+sallittava+eronneiden+vihkiminen+kirkoissa+ja+nyt+vielä+samaa+sukupuolta+olevien+vihkiminen+kirkoissa?+Tämä+kaikesta+huolimatta+minusta+tuntuu+vain+siltä,+että+tämä+koko+kuvio+toimii+sillä+logiikalla,+että+yhden+synnin+salliminen+johtaa+muidenkin+syntien+sallimiseen.+Ei+siis+kuulosta+hyvältä.+Sen+sijaan+se+kuulostaa+hyvältä,+että+homoja+eikä+eronneita+ei+vihitä+kirkossa+tai+siviilissä.+Silloin+ei+synny+ketjua,+jossa+synnit+sallivat+toiset+synnit.Järkevä+käytännön+kompromissi+on,+että+kristityt+eivät+yksinkertaisesti+hakeudu+työtehtäviin,+joissa+joutuvat+säännöllisesti+tekemään+syntiä.+Tai+sitten+sallitaan+se,+että+kristityillä+on+omantunnonoikeuteen+vedoten,+tai+uskonnonvapauteen+vedoten+mahdollisuus+kieltäytyä+tietyistä+työtehtävistä.+Se+estäisi+sen,+että+yksi+synti+siirtyy+kristityltä+toiselle.+Se,+että+maalliset+ei-uskovaiset+ihmiset+tekevät+syntiä,+on+arkipäivää+Raamatunkin+mukaan+ja+pienempi+ongelma+siis.+:)
  12. Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Ja+toinen+kiitos+edellisestä+viestistä+johon+vastasin,+mutta+johon+unohdin+kiitosta+laittaa."Älä+välitä,+ei+moni+muukaan+mutta+periaatteesta+vain+vastustetaan.+"Jotkut+varmaan+vastustavat+kaikkea+uutta+vain+periaatteesta,+eli+jotenkin+selkäytimestä+reagoiden,+ilman+syvällisempää+ajatusta.+Jotkut+vastustavat+taas+kaikkea+vanhaa.+Periaatteesta+minäkin+vastustan.+Se+periaate+on+vain+Jumalan+tahdon+mukainen+ja+siinä+mielessä+poikkeaa+Opetushallituksen+jutuista+tai+sitä+tukevien+ihmisten+jutuista.+Raamatun+sana+ei+ole+uutta+tai+vanhaa,+vaan+se+on+ikuista+ja+elävää.+Uskovaiset+palvovat+elävää+Jumalaa,+eivät+ihmisiä+tai+Opetushallitusta.+Eihän+siinä+muuta."+Niin,+olet+oikeilla+jäljillä.+Me+ihmiset+olemme+erilaisia+-+enemmän+tai+vähemmän+–+keskenämme.+Kuka+on+pitkä+ja+kuka+pätkä.+Kuka+laiheliini+ja+kuka+pyöreä.+Toinen+on+energinen+ja+toinen+ei.+Jollain+on+joku+lahjakkuus+ja+jollain+on+joku+toinen.+Jne.+Sekä+miehet+ovat+erilaisia+keskenään+ja+naiset+erilaisia+keskenään.+Kaksi+naista+voi+olla+huomattavan+paljon+erilaisempia+kuin+joku+nainen+ja+mies+keskenään.Vaikka+yleisessä+kielenkäytössä+käytetään+naiset+tai+miehet+ovat+sitä,+tätä+tai+tuota,+niin+todellisuudessa+niihin+mahtuu+lopulta+aika+vähän+keskiverto+sukupuolensa+edustajia.+Se+on+siis+yleistys,+josta+ei+pidä+yksilöiden+kohdalla+tehdä+liian+paljon+johtopäätöksiä.Joten,+ei+nainen+ja+mies+siksi+sovi+toisilleen,+että+ovat+erilaisia,+vana+yleensä+siksi,+että+heissä+molemmissa+on+jotain+samaa,+ja+he+voivat+näin+samaistua+toisiinsa.+"Luulen,+että+se+on+vähän+sekä+että.+Nainenhan+tehtiin+miehen+kylkiluusta.+Joten+naisessa+on+jotain+samaa+kuin+miehessä.+Fyysisesti+samaa+on+paljon,+mutta+tietyt+osat+ovat+aivan+erilaisia+ja+kuitenkin+täydellisen+yhteensopivia,+jos+ymmärrät+mitä+tarkoitan.+Tutkimuksista+selviää+mm.+että+erot+sukupuolten+luonteissa,+ajattelussa+ja+havainnoinnissa+perustuvat+fysiologiaan.+Ja+että+nämä+erot+ovat+ikään+kuin+kiveen+hakattuja+luontaisia+ominaisuuksia.+Eli+pojille+ja+tytöille+kannattaa+edelleenkin+opettaa+perinteisiä+sukupuolirooleja,+noin+yleensä+ottaen."+Ja+tässä+astut+mielestäni+erikoisille+poluille.+Eikö+ole+paljon+parempi+lapsen+löytää+sellaisia+malleja,+jotka+sopivat+hänen+persoonalleen+–+ja+että+ympärillä+on+moninainen+kirjo+erilaisia+ihmisiä?+"Minun+mielestä+me+taidamme+puhua+samasta+asiasta,+mutta+jotenkin+eri+näkökulmasta.+Mies+ja+nainen+ovat+oleellisesti+erilaisia,+ja+lapsi+siis+saa+juuri+moninaisen+kirjon+luonteista,+ajattelusta+ja+havainnoinnista,+siis+ihmisestä+yleensä+juuri+omassa+perheessään,+omasta+isästä+ja+äidistä.+Ja+ennen+kaikkea+lapselle+tarjoutuu+mahdollisuus+nähdä+miten+erilaiset+ihmiset+toimivat+yhdessä.+He+saavat+mallin+miten+mies+kohtelee+naista+ja+nainen+miestä+jne.+Yksi+luonnollisin+lapsen+kehitysvaihe,+seksuaalis-romanttinen+jossain+mielessä,+on+se+kun+poika+rakastuu+äitiinsä+ja+haluaa+mennä+naimisiin+hänen+kanssa.+Ja+sama+tytöille.+Homoparit+eivät+pysty+tätä+oleellista+kehitysjatkoa+luontevasti+tarjoamaan+kaikissa+tapauksissa.Koska+se+lapsen+persoonakin+on+jotenkin+perittyä,+oma+isä+ja+äiti+ovat+juuri+ne+parhaimmat+ihmiset+auttamaan+lasta+hänen+kehittyessään+"omaksi+persoonakseen".
  13. Liberaaliteologia+taitaa+olla+juuri+tällainen+ideologioita+ja+uskontoja+yhdistävä+uushenkinen+liike.+Siinä+otetaan+lähtökohdaksi+kollektiiviset+harhakäsitykset+ja+uskomukset+todellisuuden+luonteesta+ja+sitten++luetaan+Raamattua+niiden+harhakäsitysten+lävitse+jotenkin+oudosti.+Evlut-kirkko+on+jossain+välissä+pudottanut+pallon+ja+terveen+opin+traditio+on+katkennut+kristityiksi+itseään+kutsuvien+enemmistön+joukossa.+Monet+ihmiset+uskovat+mieluummin+somea,+ystäviään+ja+varsin+epämääräisiä+medioissa+leviäviä+tieteellisiä+tutkimuksia,+jotka+jotenkin+aukottomasti+todistavat++joitain+tämän+uushenkisen+liikkeet+perusteita.+Perustelut+jäävät+usein+puolitiehen.Kuten+vaikka+väite,+että+homous+on+synnynnäistä.+Muistan+syksyllä+Hesarin+artikkelin+lesbouden+synnystä.+Se+ensin+kertoi,+mitä+tapahtuu+raskauden+aikana+naisen+kehossa,+sitten+päädyttiin+sanomaan+että+lesbous+(+ja+oletettavasti+homouskin+)+on+synnynnäinen+ominaisuus.+Ja+että+koska+nyt+vihdoinkin+on+asia+todistettu+aukottomasti,+meidän+pitäisi+hyväksyä+homous+(+tms.+)Mutta+myös+heteroseksuaalisuus+on+synnynnäistä,+ehkä+jopa+enemmänkin.+Kuitenkin+tämä+synnynnäinen+ominaisuus+ei+tarkoita,+että+heterot+saisivat+toteuttaa+omia+halujaan+vapaasti.+Raamatussa+miehen+ja+naisen+välinen+seksi+on+hyvinkin+tiukasti+rajattua,+tai+tiukasti+rajattua+ainakin+muiden+kuin+uskovaisten+mielestä.+Uskovaiselle+rajaaminen+ei+tunnu+tiukalta+sen+enempää+kuin+rakastava+isän+lämmin+halaus.+Kuka+lapsi+sellaisesta+nyt+pois+haluaisi!Tämän+uushenkisen+liikkeen+väitteet+ovat+myös+keskenään+ristiriidassa+aivan+oleellisilta+kohdiltaan.+Miehen+sortavat+naisia,+mutta+toisaalta+miehiä+ja+naisia+ei+ole+edes+olemassakaan.+Seksuaalinen+suuntaus+on+homoilla+ja+lesboilla+muuttumaton+ominaisuus,+mutta+heteroilla+taas+ei+ollenkaan.+Transsukupuolisuus+ja+muusukupuolisuus+korostaa,+että+sukupuolia+on+lukuisia,+kuitenkin+perustranstapaus+on+mies,+joka+ajattelee+olevansa+nainen,+aivan+perinteisten+sukupuoliroolien+mukaisesti.+Oikeastaan+on+aika+ihmeellistä,+että+tämä+uushenkinen+liike+ei+ole+jo+kaatunut+moniin+ristiriitaisuuksiinsa.+Mutta+liikkeen+yksi+keskeinen+ajatus+onkin,+että+järkevä+ja+looginen+ajattelu+on+myös+riistoa.+Asioita+ei+siis+pidä+liikaa+perustella+loogisilla+päättelyketjuilla,+vaan+jokaisen+ihmisen+oma+kokemus+on+se+kaikkein+tärkein+asia.+Liike+on+myös+sen+verran+nuori,+että+se+ei+ehkä+ole+vielä+joutunut+todella+kohtaamaan+kaikkia+karkeita+ristiriitaisuuksiaan.Tähän+verrattuna+Raamattu+on+ällistyttävän+johdonmukainen+ja+selkeä+perusteissaan.Hyvä+aloitus.+Toivottavasti+tämä+kommenttini+ei+mennyt+heti+aiheen+sivusta.+Jos+meni,+niin+sen+voi+huoletta+ohittaa+asiaan+kuulumattomana.+Tulipa+vaan+nyt+mieleen+tämmöinenkin.