Vapaa kuvaus

Ihminen on juuri niin onnellinen kuin päättää olla.
— Abraham Lincoln

- meren äärellä asustava hitaasti askeltava persoona

- lähipiirin 'rakastama' anarkisti

Hokema: kevväämmällä

Aloituksia

130

Kommenttia

1626

1. No en. Sanoin, että jokainen tuokoon omat eväänsä.

Erikoisintahan tässä on se, vaikka idean vasta keksin, on minulla taito kanavoida viesti riittävän suuren yleisön tietoisuuteen, ja siellähän meitä sitten on.

Idean ydin onkin, että sillä EI OLE yhteistä teemaa, mihinkään suuntaan.
  2. Annahan kun pohdin hetken…

En saa vielä kiinni kaikista ajatuksesi ytimistä, mutta lähestynpä nyt askelin… Aloitan siitä, mitä on ruotsalainen työdemokratia.

Ruotsissa on pitkät perinteet sopimiselle ja se, että epäiltäessä sopimusrikkomusta työntekijäpuolella on lupa ensihuudahdukseen. Meillä koko rakennelma on rakentunut vuosikymmenien perinteillä toisin, pääosin jopa vastakkainasettelulle, mikä on mielestäni hyvin väärin. Kokonaisuuden muuttaminen pitäisi olla mielestäni pitkällinen prosessi, koska lähtökohdat ovat niin vahvasti toisistaan poikkeavat.

Kyllä minä, niin kuin kaiketi sinä, ollaan sitä mieltä siitä, että selkeäsi epädemokraattiset lakot ovat väärin. Räikein esimerkki oli aikoinaan radiosähköttäjien lakko murtajilla aikoinaan. Samoin joidenkin muiden avainryhmien, kuten ahtaajien, lakot, ovat olleet silkkaa kiristystä. Jos Yle olisi aikoinaan tiedottanut -minkä sen velvollisuus olisi ollut, että jokainen radiosähköttäjä on yliopiston käynyt hyväpalkkainen ihminen, niin olisivatko tukilakot saaneet kannatusta? Eivät olisi.

Sanot, että puolueiden kannatus koostuu kokonaisvaltaisista ideologioista. Näin lienee ollut. Olen itse sitä mieltä kuin sinäkin isossa kuvassa, että vasemmisto-oikeisto -jako ei ole tätä päivää ja on ikäväksemme edelleen näkyvä poliittinen gendre, vääristynyt sellainen.

Tässä kohtaa ihmisen mielenliikun ääripäät ja optimi, yhteishyvä, on jossakin siinä välimaastossa, aina. Ei voi tulla eikä ole ollut yhtään maailmankatsomusta, millä olisi universaali legimiteetti. Tämä tosio yltää myös kaikkiin uskontoihin.
  3. Tyst nu Cacadu.