Kommunismi, tuo aikansa elänyt hajatusrappeuma

Kukaan meistä ei toivo kommunistista järjestelmää, sillä se on yhtä mätä kuin muutkin autoritääriset järjestelmät. Kyllä, kyllä kommunismi on myös harvainvaltaa, vaikka eivät aatteen keksineet filosofit sitä alun perin tarkoittaneetkaan. Ja ainahan kaikki yksipuoluejärjestelmät sun muut despoottileirit ovat perssiistä. Minä kannatan demokratiaa, pohjoismaista oikeusvaltioperioaatteisiin tukeutuvaa tasa-arvoon pyrkivää demokratiaa.

16

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      SKDL liittyi kommunisteihin 1944, kun silloin SKDL perustettiin. Taas 1990 kun SKDL vaihtoi nimensä vasemmistoliittoon, kommunistit SKP liittyi siihen. 1995 SKP taas lähti läpsimään aatepuolueestaan. SKP mukan kyllä vielä mm kunnissa jokunen edustaja joissain kunniissa, ja Ay-liike henkii kommunismia, joka ilmenee lakoin, kun asioista voisi työtekijöiden eduksi hoitaa paremminkin, kuin työpaikkoja menettäen. 2x ministerin palkoilla pääjohtajat ay-liikeessä.

      • Nimeän sinut uudestaan, olet minulle Cacadu. Se ei ole haukkumanimi vaan kunnianosoitus sille ominaisuudellesi, että jaksat jankuttaa ja toistaa. Voimia kälätykseesi :-)))))))


    • Anonyymi

      Kannatat Martti ressukka demokratiaa jos vain vasemsmitolaiset saa olla edustettuina. Kuten ay-liikkeessä. Jos löydät yhdenkään SAK ay-johtajan joka ei vasemsmitolainen niin saat jokaisesta eläkkeesi kuukauden hinnan jokaisesta.
      Miten olisi eduskuntavaalit jossa vain vasemmistolaiset saa olla ehdokkaina ?

      • Tyst nu Cacadu.


      • Anonyymi

        Persujen Purra on esimerkki etteivät persut ymmärrä työelämästä mitään - työntekijän kannalta.


      • Anonyymi
        Environment kirjoitti:

        Tyst nu Cacadu.

        Pankkomajuri kuvittelee, että diktatoorinen vallankäyttö on demokratiaa, koska demokratiakäsityksensä nojaa silkkaan demokraattiseen vallanjakoon eli että enemmistövalta oikeuttaisi mielivallan käyttöön. Pankkomajuri jakaa siis tismalleen saman demokratiakäsityksen Mussolinin, Hitlerin ja Putlerin kanssa. Vaalien kauttahan tuo trio mandaattinsa on hakenut ja myös sen saanut. Ominaista on siis myös se, kuinka Pankkomajuri vaatii pää märkänä esim ay-liikkeen kieltämistä, jossa hän noudattaa juurikin tuon trion viitoittamaa tietä. Välillähän samaa ehdotusta on esittänyt myös keskustan vasemmalla puolella oleville puolueillekin, mikä vain vahvistaa kuvaa Pankkomajurin autoritaarisesta ajattelusta.

        Tästä syystä Pankkomajurin demokratia-nillitys on totaalisen absurdia, koska hän käytännössä näyttää ahteriaan oikeusvaltioperiaatteille.


      • Kyllä muutkin kuin vasemmistolaiset saavat olla edustettuina. Jäsenethän näitä edustajia valitsevat. Jos jäsenet haluvat valivat vasemmistolaisia edustajia, niin mitä ihmeellistä siinä on. Suomessahan työväenpuolueet ovat yleensä olleet vasemmistolaisia puolueita, jotka ovat ottaneet ajaakseen työväestön etuja. Monissa maissa puolueen nimenäkin on työväenpuolue. Esim. Englannissa The Labour Party.

        Samaan tapaan esim. työnantajien EK:sta on vaikeaa löytää vasemmistolaisia johtajia. Sama koskee Suomen yrittäjiä ja MTK:ta. Sinun esimerkkiisi nojaten voisi kysyä, että miten olisi eduskuntavaalit, missä vain kokoomuslaiset ja kepulaiset saisivat ehdokkaina.


      • mielipidepankki kirjoitti:

        Kyllä muutkin kuin vasemmistolaiset saavat olla edustettuina. Jäsenethän näitä edustajia valitsevat. Jos jäsenet haluvat valivat vasemmistolaisia edustajia, niin mitä ihmeellistä siinä on. Suomessahan työväenpuolueet ovat yleensä olleet vasemmistolaisia puolueita, jotka ovat ottaneet ajaakseen työväestön etuja. Monissa maissa puolueen nimenäkin on työväenpuolue. Esim. Englannissa The Labour Party.

        Samaan tapaan esim. työnantajien EK:sta on vaikeaa löytää vasemmistolaisia johtajia. Sama koskee Suomen yrittäjiä ja MTK:ta. Sinun esimerkkiisi nojaten voisi kysyä, että miten olisi eduskuntavaalit, missä vain kokoomuslaiset ja kepulaiset saisivat ehdokkaina.

        Annahan kun pohdin hetken…

        En saa vielä kiinni kaikista ajatuksesi ytimistä, mutta lähestynpä nyt askelin… Aloitan siitä, mitä on ruotsalainen työdemokratia.

        Ruotsissa on pitkät perinteet sopimiselle ja se, että epäiltäessä sopimusrikkomusta työntekijäpuolella on lupa ensihuudahdukseen. Meillä koko rakennelma on rakentunut vuosikymmenien perinteillä toisin, pääosin jopa vastakkainasettelulle, mikä on mielestäni hyvin väärin. Kokonaisuuden muuttaminen pitäisi olla mielestäni pitkällinen prosessi, koska lähtökohdat ovat niin vahvasti toisistaan poikkeavat.

        Kyllä minä, niin kuin kaiketi sinä, ollaan sitä mieltä siitä, että selkeäsi epädemokraattiset lakot ovat väärin. Räikein esimerkki oli aikoinaan radiosähköttäjien lakko murtajilla aikoinaan. Samoin joidenkin muiden avainryhmien, kuten ahtaajien, lakot, ovat olleet silkkaa kiristystä. Jos Yle olisi aikoinaan tiedottanut -minkä sen velvollisuus olisi ollut, että jokainen radiosähköttäjä on yliopiston käynyt hyväpalkkainen ihminen, niin olisivatko tukilakot saaneet kannatusta? Eivät olisi.

        Sanot, että puolueiden kannatus koostuu kokonaisvaltaisista ideologioista. Näin lienee ollut. Olen itse sitä mieltä kuin sinäkin isossa kuvassa, että vasemmisto-oikeisto -jako ei ole tätä päivää ja on ikäväksemme edelleen näkyvä poliittinen gendre, vääristynyt sellainen.


    • Anonyymi

      Mutta persutrolli, mites kommunistit liittyy Suomen Keskustaan?

      Tyypillinen persutrollin paskanheitto.

    • Anonyymi

      Systeemin nimi voi olla kommunismi, demokratia tai diktatuuri, mutta lopulta sitä aina pyörittää muutama tunnoton roisto omaksi edukseen.

      • Olet väärässä. Kansanvaltaisessa demokratiassa ei ole sijaa ääriliikkeille kuten kommunismille.


      • Anonyymi
        Environment kirjoitti:

        Olet väärässä. Kansanvaltaisessa demokratiassa ei ole sijaa ääriliikkeille kuten kommunismille.

        Valtaan ei pääse pehmosielut, valehteleminen ja muiden syrjäyttäminen keinolla millä tahansa on politiikan mekanismi. Puhtoisia vallanpitäjiä ei ole.


      • Anonyymi

        Systeemin nimi voi olla kommunismi, demokratia, diktatuuri, tai kuningaskunta, mutta PELON avulla kaikkissa poliittisissa järjestelmissä ihmiset saadaan ottamaan vastaan totalitarimi, siis täydellinen orjuus.

        "its a fear!" kuten Robert Kennedy jr sanoi Berliinissä koronapandemian alkupuolella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Systeemin nimi voi olla kommunismi, demokratia, diktatuuri, tai kuningaskunta, mutta PELON avulla kaikkissa poliittisissa järjestelmissä ihmiset saadaan ottamaan vastaan totalitarimi, siis täydellinen orjuus.

        "its a fear!" kuten Robert Kennedy jr sanoi Berliinissä koronapandemian alkupuolella.

        Annahan kun pohdin hetken…

        En saa vielä kiinni kaikista ajatuksesi ytimistä, mutta lähestynpä nyt askelin… Aloitan siitä, mitä on ruotsalainen työdemokratia.

        Ruotsissa on pitkät perinteet sopimiselle ja se, että epäiltäessä sopimusrikkomusta työntekijäpuolella on lupa ensihuudahdukseen. Meillä koko rakennelma on rakentunut vuosikymmenien perinteillä toisin, pääosin jopa vastakkainasettelulle, mikä on mielestäni hyvin väärin. Kokonaisuuden muuttaminen pitäisi olla mielestäni pitkällinen prosessi, koska lähtökohdat ovat niin vahvasti toisistaan poikkeavat.

        Kyllä minä, niin kuin kaiketi sinä, ollaan sitä mieltä siitä, että selkeäsi epädemokraattiset lakot ovat väärin. Räikein esimerkki oli aikoinaan radiosähköttäjien lakko murtajilla aikoinaan. Samoin joidenkin muiden avainryhmien, kuten ahtaajien, lakot, ovat olleet silkkaa kiristystä. Jos Yle olisi aikoinaan tiedottanut -minkä sen velvollisuus olisi ollut, että jokainen radiosähköttäjä on yliopiston käynyt hyväpalkkainen ihminen, niin olisivatko tukilakot saaneet kannatusta? Eivät olisi.

        Sanot, että puolueiden kannatus koostuu kokonaisvaltaisista ideologioista. Näin lienee ollut. Olen itse sitä mieltä kuin sinäkin isossa kuvassa, että vasemmisto-oikeisto -jako ei ole tätä päivää ja on ikäväksemme edelleen näkyvä poliittinen gendre, vääristynyt sellainen.


        Tässä kohtaa ihmisen mielenliikun ääripäät ja optimi, yhteishyvä, on jossakin siinä välimaastossa, aina. Ei voi tulla eikä ole ollut yhtään maailmankatsomusta, millä olisi universaali legimiteetti. Tämä tosio yltää myös kaikkiin uskontoihin.


    • Anonyymi

      Aivan loistava keskustelu Suomen Keskustan palstalla, mutta ei sanaakaan palstan aiheesta.

      • Anonyymi

        Suomen Kepu on palstan aihe ja se on kaikille selvä asia, ei niin mitään uutta ainakaan jälkeen WW2:n


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1175
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      82
      719
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      663
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      487
    Aihe