Vapaa kuvaus

Ihminen on juuri niin onnellinen kuin päättää olla.
— Abraham Lincoln

- meren äärellä asustava hitaasti askeltava persoona

- lähipiirin 'rakastama' anarkisti

Hokema: kevväämmällä

Aloituksia

86

Kommenttia

1181

  1. Voi+kun+söpöä,+piste+ja+kaikki+:-)Iso+hali+sinulle,+kyllä+se+siitä+:-)p.s.+Kirjoituksesi+ei+edes+sivunnut+tämän+ketjun+aihetta+mutta+ei+haittaa.+Silloin+kun+on+paha+mieli,+on+hyvä+päästää+paha+ulos.+Huomenna+sitten+taas+terveemmin,+jookosta+?
  2. Niinpä+;-)
  3. Höpötihöpö.+Näin+hän+oikeasti+kirjoitti:Lainaus+alkaa*******UltrademokratiaMielipidepankki22.08.2019+09:57Täällä+esiintyy+ainakin+yksi+kirjoittaja+ja+palstan+seuraaja,+joka+väittää+minun+pitävän+esim.+Pohjois-Koreaa+ultrademokratiana.+Itse+tämä+asiahan+on+sinänsä+merkityksetön,+mutta+ilmaisu+voi+tuntua+oudolta+sellaisesta,+joka+ei+ole+aikoinaan+kauan+sitten+kyseistä+keskustelua+seurannut.Ilmaisua+"ultrademokraattinen"+on+käytetty+historiankirjoituksessa.+Sitä+on+käytetty+ainakin+tarkasteltaessa+USAn+ja+Sveitsin+perustuslakeja+1910-luvulla.+Se+mitä+sillon+joskus+siis+kirjoitin,+koski+näiden+kahden+maan+perustuslakeja.+jotka+siis+aikanaan+katsottiin+erittäin+edistyksellisiksi+demokratian+näkökulmasta.Otto-Ville+Kuusinen+luonnosteli+Suomelle+uuden+perustuslain+talvella+1919.+Se+oli+tarkoitus+ottaa+uudeksi+perustuslaiksi+"punaiseen"+Suomeen.+Tämän+perustuslain+mallina+oli+käytetty+USAn+ja+Sveitsin+ultrademokraattisiksi+nimettyjä+perustuslakeja.+Ne+oli+siis+pitkälti+kopioitu+Kuusisen+ehdotukseen.+Kuusisen+laatima+valtiosääntö+ei+pyrkinyt+mihinkään+proletariaatin+diktatuuriin+vaan+sen+ajan+moderneimpiin+demokratioihin,+jos+mittarina+pidetään+perustuslakia+ja+uskotaan+Sveitsin+ja+USAn+olleen+edistyksellisiä+demokratioita.+Tämä+on+historiallinen+totuus,+josta+punaisia+demonisoivat+eivät+tietenkään+pidä.+Sen+vuoksi+asia+pitää+vääntää+niin,+että+minä+pidän+Pohjois-Koreaa+ultrademokratiana.+Asia+on+vaan+niin,+että+Pohjois-Koreassa+ei+tietääkseni+ole+voimassa+tällainen+USAn+ja+Sveitsin+mallinen+perustuslaki.+Sittemmin+Suomeen+säädettiin+heti+sodan+jälkeen+uusi+perustuslaki.+joka+ei+juurikaan+poikennut+Kuusisen+luonnostelmasta+perustuslaista.Joillakin+kirjoittajilla+on+taipumus+pysyä+kaukana+totuudesta+ja+heidän+kirjoituksiaan+värittää+asenteellisuus,+jonka+he+näkevät+oikeutuksena+vääristellä+muiden+kirjoittajien+kirjoitusten+sisältöä.*******+Lainaus+loppuu