Vapaa kuvaus

Ihminen on juuri niin onnellinen kuin päättää olla.
— Abraham Lincoln

- meren äärellä asustava hitaasti askeltava persoona

- lähipiirin 'rakastama' anarkisti

Hokema: kevväämmällä

Aloituksia

132

Kommenttia

1626

1. Itse+olet+Kapitalisti+!...++Anteeksi+anteeksi,+sanoinpa+pahasti.+Voi+minua+ja+minun+narskuvia+ikeniäni.+Mainitsemani+K-sana+on+todella+ruma+loukkaus+kaikkea+inhimillisyyttä+ja+muutakin+hyvistelyä+kohtaan.Hyvis+on+hyvis+ja+pahis+on+pahis+ja+suomalainen+on+ryssä+vaikka+voissa+paistais...+vai+miten+se+nyt+menikään...-muut+saa+selittää-
  2. Kaltaisemme+kansan+elinolojen+kurjistaminen+on+rakkauden+teko+planeetamme+koko+ekosysteemiä+kohtaan.+Meitä+on+liikaa,+me+kulutamme+liikaa,+me+emme+elä+ympäröivän+luonnon+asettamien+reunaehtojen+mukaisesti.Jos+länsimainen+ihminen+ei+itse+suostu+tietoisesti+nöyrtymään+muun+luonnon+edessä+ja+ala+elää+kestävän+kehityksen+periaatteella,+ihminen+tekee+sen+tiedostamattaan,+välillisesti,+mikä+tarkoittaa+ihmisen+aiheuttamia+sotia,+pandemioita,+luonnonkatastrofeja+ja+muunkinlaista+kielen+purentaa+luutuneilla+ikenillä.+Joka+tapauksessa+ihmisen+elo+planeettamme+vaarallisimpana+vieraslajina+päättyy+joko+hyvällä+tahi+pahalla.Jos+haluamme+jatkaa+lajina,+meidän+on+hankittava+oikeutus+elämällemme,+mikä+saavutetaan+vain+ja+ainoastaan+ryhtymällä+elämään+siten,+että+lajimme+ei+kuormita+ympäröivää+luontoa.+Tätä+tarkoittaa+kestävän+kehityksen+periaate.+Väitänkö+lisäksi,+että+biosfäärimme+on+itsesäätelevä+järjestelmä,+joka+pystyy+kokonaisuutena+säilyttämään+Maa-planeetan+elämiseen+soveltuvana+asuinpaikkana.+Väitän,+ja+tiedän+satavarmasti,+että+asia+on+juurikin+näin.+Gaia+eli+maaemo+pitää+huolen+siitä,+että+emme+tuhoa+liikaa+ja+se+pyyhkäisee+meidät+hevonketunkuuseen+jos+se+katsoo+sen+aiheelliseksi.+Samaa+puhuu+myös+raamattu+kunhan+sen+teksti+siirretään+silloisesta+kontekstistaan+nykyisyyteen,+ja+samaa+toitottavat+myös+muut+suuret+maailmanuskonnot+kun+niitä+oikein+tulkitsee.+Gaia+ei+kuitenkaan+ole+jumala+sanan+varsinaisessa+merkityksessä,+vaan+me+kaikki+elolliset+sekä+elottomat+olemme+erottamaton+osa+samaa+kokonaisuutta,+jumaluudeksikin+sitä+sopii+kutsua+jos+tahtoo.Näineen+Telluksemme+on+rakenteellisesti+anarkistinen+kokonaisuus:+Rakkauden,+yhteisöllisyyden+ja+oikeudenmukaisuuden+tyyssija,+jota+ei+johdeta+ylhäältä,+vaan+on+se+itsesäätelevä+kokonaisuus+jota+emme+lajina+edes+pystyisi+tuhoamaan.+Oman+lajimme+pystymme+tuhoamaan+ja+sillä+kurssilla+nyt+elämme.+Muutosten+tuulet+puhaltavat+kuitenkin+jo+enenevässä+määrin,+kiitos+vihervasemmiston,+kiitos+Ankkalinnan,+kiitos+Kivisten+ja+Sorasten,+kiitos+sinun+joka+huolehdit+muista,+kiitos+minun+joka+ajattelen+omilla+aivoillani,+kiitos+pakkasukon,+kiitos+Indira+Kandhin,+kiitos+Esko+Juhani+Tennilän+ja+kiitos+Juha+Sipil...++ääh+nyt+taas+rollaattorini+keulii,+ei+Sipilän+EI+!Maailma+on+paha,+koska+Sipilä.+++-muut+saa+selittää-
  3. Niinpä+;-)
  4. Höpötihöpö.+Näin+hän+oikeasti+kirjoitti:Lainaus+alkaa*******UltrademokratiaMielipidepankki22.08.2019+09:57Täällä+esiintyy+ainakin+yksi+kirjoittaja+ja+palstan+seuraaja,+joka+väittää+minun+pitävän+esim.+Pohjois-Koreaa+ultrademokratiana.+Itse+tämä+asiahan+on+sinänsä+merkityksetön,+mutta+ilmaisu+voi+tuntua+oudolta+sellaisesta,+joka+ei+ole+aikoinaan+kauan+sitten+kyseistä+keskustelua+seurannut.Ilmaisua+"ultrademokraattinen"+on+käytetty+historiankirjoituksessa.+Sitä+on+käytetty+ainakin+tarkasteltaessa+USAn+ja+Sveitsin+perustuslakeja+1910-luvulla.+Se+mitä+sillon+joskus+siis+kirjoitin,+koski+näiden+kahden+maan+perustuslakeja.+jotka+siis+aikanaan+katsottiin+erittäin+edistyksellisiksi+demokratian+näkökulmasta.Otto-Ville+Kuusinen+luonnosteli+Suomelle+uuden+perustuslain+talvella+1919.+Se+oli+tarkoitus+ottaa+uudeksi+perustuslaiksi+"punaiseen"+Suomeen.+Tämän+perustuslain+mallina+oli+käytetty+USAn+ja+Sveitsin+ultrademokraattisiksi+nimettyjä+perustuslakeja.+Ne+oli+siis+pitkälti+kopioitu+Kuusisen+ehdotukseen.+Kuusisen+laatima+valtiosääntö+ei+pyrkinyt+mihinkään+proletariaatin+diktatuuriin+vaan+sen+ajan+moderneimpiin+demokratioihin,+jos+mittarina+pidetään+perustuslakia+ja+uskotaan+Sveitsin+ja+USAn+olleen+edistyksellisiä+demokratioita.+Tämä+on+historiallinen+totuus,+josta+punaisia+demonisoivat+eivät+tietenkään+pidä.+Sen+vuoksi+asia+pitää+vääntää+niin,+että+minä+pidän+Pohjois-Koreaa+ultrademokratiana.+Asia+on+vaan+niin,+että+Pohjois-Koreassa+ei+tietääkseni+ole+voimassa+tällainen+USAn+ja+Sveitsin+mallinen+perustuslaki.+Sittemmin+Suomeen+säädettiin+heti+sodan+jälkeen+uusi+perustuslaki.+joka+ei+juurikaan+poikennut+Kuusisen+luonnostelmasta+perustuslaista.Joillakin+kirjoittajilla+on+taipumus+pysyä+kaukana+totuudesta+ja+heidän+kirjoituksiaan+värittää+asenteellisuus,+jonka+he+näkevät+oikeutuksena+vääristellä+muiden+kirjoittajien+kirjoitusten+sisältöä.*******+Lainaus+loppuu
  5. Niin+juuri,+niin+juuri,+niin+juuri,+ja+paskimakko,+paskimakko.