Vapaa kuvaus

https://www.kirjamaa.fi/kulttuurierot-viidakon-viettelys-ja-henkinen-matka/

"ehdottomasti lukemisen arvoinen. Uskon vahvasti, että Vega-Brandt on onnistunut tarjoamaan lukijalle sellaista tietoa ja tarinaa, jota ei muualta voi löytää, kuin kokeilemalla itse Kolumbian syvien viidakoiden samoamista, alkuperäiskansan kanssa elämistä ja vaihtoehtohoitojen vaikutusta. Tarina on sisältönsä vuoksi ainutlaatuinen."

Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.

Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html

Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)
Viimeisin:
"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."

Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Aloituksia

248

Kommenttia

7361

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Upeaa että sinä olet pitänyt huolta itsestäsi ja varautunut vanhuuteen järkevällä ja huolellisella elämällä. Kaikki emme kuitenkaan ole eläneet yhtä esimerkillistä tai suunniteltua elämää, valitettavasti.
    Otsikkoni ketjulle on tietenkin oma, subjektiivinen, tulkintani aiheesta.. Minulle vanhuus tuli todellakin yllättäen "kuin varas yöllä", vanhaa kulunutta ilmaisua lainatakseni. Vanhenemista oli tietenkin tapahtunut koko ajan, mutta en ollut kiinnittänyt siihen paljoakaan huomiota. Fyysinen kuntoni romahti kyllä paljon siinä vaiheessa kun hiukseni harmaantuivat todella nopeasti, runsaasta ruskeasta kiharapilvestäni oli, hupsista, vain muisto jäljellä ja jäljellä oli vain silkinpehmeää,, ohutta, valkoista tukkaa, joka tuskin peittää päänahan. Nivelten kangistuminen tapahtui myös vaivihkaa: muutama vuosi sitten kävelin pitkiä lenkkeejä metsäpoluilla yhdessä mieheni kanssa, nyt jaksan juuri ja juuri tarpoa puoli tuntia läheisessä metsikössä sieniä tai marjoja poimimassa.
    Venettä soudin muutaman minuutin kesällä, en jaksanut kauaa. Tasapainoni heikkeni myös aivan salaa.

Toivon nyt vain että nuppi jatkaisi toimintaansa jollain tapaa. Näen, kuulen ja liikun kuitenkin kojhtalaisen hyvin ja opiskelen italiaa pitääkseni muistini kunnossa.

Kaikkea hyvää sinulle. onnellinen, kunnossa oleva vanhus. Mieleeni tulee oma äitini, joka oli fyysisesti paremmassa kunnossa kuin minä, tässä iässä. Tai tätini joka eli 103 vuotiaaksi ja sai 90-vuotislahjaksi tyttäreltään raivaussahan. Rautaisia naisia. ihailuni!
  2. Vähälevikkisissä on paljon helmiä, joita kukaan ei näe, ei tiedä niiden olemassaolosta. Pienkustantamot, hybridikustantamot ja omakustannetut kirjat eivät löydä tietä suurten kirjakauppojen hyllyille, eivät saa näkyvyyttä, lehdet ei kirjoita arvioita, haastatteluihin ei pyydetä ja jopa kirjastoissakin omakustanteet ja muut vähälevikkeisr joutavat kaikkein perimmäiseen nurkkaan pimentoon.

Olen todella otettu ja iloinen siitä, että Tulikärpästen polkua on nyt saatavilla parissakymmenessä kirjastossa Siuomessa ja helmet.fi jopa pari varausta. Että kirjasta on tehty yksi blogiarvio (kirjamaa) ja että paikallislehti teki jutun juuri ennen kirjastovierailuani. Tämä näkyvyys lisää tietenkin kirjanmyyntiä, vaikka siitä hyötyy lähinnä kustantamo. Rojalteja maksetaan joku prosentti, kerran vuodessa. Äänikirjojen myynti on tuottoisampaa, j niistä tulee hieman rahaa tilille jatkuvasti, kertoi ystävättäreni tamperelainen kirjailija, joka on täälläkin kertonut esikoisromaanistaan.

Satu Rämö on oiva esimerkki miten moderni kirjailija markkonoi tuotantoaan. Hän meni heti kustantajan kanssa keskustelemaan ja kertoi että hännimenomaan tavoittelee kaupallista menestystä ja on valmis satsaamaan siihen. Yhteistyössä kustantamonkanssa hänen kirjojaan markkinoidaan erittäin tehokkaasti kaikilla kanavilla, myös hän itse somessa, hyvin aktiivisesti. Hän on mediassa jatkuvasti ja nostaa itse itseään pinnalle eksootisella ympäristöllään, olemalla Islannin asiantuntija joka asiassa ja framilla koko ajan. Ja kassakone sanoo klirrrrrrrr..
    Rämön kirjat koukuttavat, olen lukenut kaikki. Kielellisesti ne eivät ole mitenkään toimittajatasosta poikkeavia.
  3. Hyvää lauantaita kaikille ja samat taitavat olla puuhat näin loppukesän aamuna molemmin puolin lahtea. Mustikkaa en taida lähteä poimimaan nyt kun meidän vanhat mustikkapaikat ovat avohakkuilla tuhottu täysin. Minulla on pakastimessa vielä ylivuotista mustikkaa mikä pitäisi käyttää ensin ja pihassa pensasmustikka on kypsymässä, kuusi pensasta, joissa vaon neljässä marjoja tänä vuonna.

Kantarelleja kävimme poimimassa yhdessä ja eilen kuivatin suuren lasipurkillisen ja varastoin keittiön kuivamuonakaapin alakertaan. Onko kukaan muuten onnistunut viljelemään kantarelleja omalla tontilla "istuttamallla" perattuja kantoja, joissa on jäljellä multaa ja rihmastoa jonkun puun lähettyville?

Tomaatit ovat alkaneet kypsymään kasvihuoneessa, avomaan kurkku ja kesäkurpitsa on jo antanut satoa, perunaa nostettu. Butternut squash on valloittanut niin paljon tilaa kasvihuoneessa että en ole edes löytänyt kuin kaksi tyttökukkaa siinä viidakossa, että pääsisi tupsuttamaan siitepölyä. Poikakukkia vaikka millä mitalla, mutta tyttökukat ilmestyvät myöhään, pieninä ja vaatimattomina pitkien rönsyjen kätköön, tokko niitä edes pörriäiset löytävät. Kaksi pientä hedelmän alkua olen löytänyt, toinen niistä on surkastumassa jo pois.

Syyskesän kukkaset täydessä loistossaan ottivat meidät vastaan kun palasimme Suomesta. Ruusut, hortensiat, aurinkohatut, syysasterit, kultapiiskut ja näyttävät syysleimut jotka olivat valloittaneet kokonaan yhden edustan kukkapenkeistä.

Aurinko paistaa alajuoksulla, raikas tuuli puhaltelee. On tulossa ihan mukava päivä, 21 astetta luvassa.
  4. Kirjoitin sinulle, liekko, eilen illalla pitkän kommentin, jonka onnistuin hävittämään jonnekin bittiavaruuteen.
    Saat ja uskallat ajaa autoa kuitenkin ja se on upea asia, kun liikuntakyky ei ole enää sama kuin nuorempana. Kävit automatkalla hiljakkoin, seuranasi vain kissasi, olet kyllä urhea. Minä suunnittelen edelleenkin kuukautta Suomessa ihan yksin, ehkä ensio kesänä jos ei aikaisemmin, mies haluaa olla kotona, mutta haluaisin olla pitemmän jakson Suomessa, kirjoittaa autiotalossa, jossa synnyin, viettää aikaa siskojeni ja kavereiden kanssa, ja mies on luvannut ostaa kakkosauton jos haluan tehdä sen matkan yksin. Laivaan ja ssieltä pois ajaminen pelottaa vähän, mutta eiköhän se onnistuisi. Mäkilähtöä en oikein hallitse, mutta voihan sitä odottaa että edellinen auto on ajanut ylös ennen kuin itse lähtee ajamaan ramppia ylös.
    Toinen asia mikä arveluttaa on renkaan vaihto jos sattuisi rengasrikko, mikä on tosin aika harvinaista. Meille sattui sellainen nyt kesällä, ja mietin mitä tekisin itse jos olisin yksin liikkeellä. Nyt mies vaihtoi vararenkaan ilman ongelmia ja kävi seuraavana päivänä vaihdattamassa kaikki renkaat uusiin, varmuuden varalle.
    Kissat on mukavia, meidänkin pihalla hiiviskelee muutama naapurikissa. Lintuja, hiiriä tai mitä lieneevätkin etsimässä. Ei ne meitä pelkää mutta eivät myöskään päästä lähelle. Minä en saa ottaa kissaa, koska miehen aikuinen poika luulee olevansa lievästi ristiallerginen kissankarvoille. Haluaisin sellaisen ison norjalaisen metsäkissan joka istuu jossain korkealla takan tai kirjahyllyn päällä ja tarkkailee :)