Vapaa kuvaus

Pieni taivaankannen maalari.

Aloituksia

124

Kommenttia

16084

  1. Höh! Asun umpiperällä .. näin ainakin Helsinkiläiset ajattelisi. Umpiperän omassa pienessä statissa.
    Entisenä helsinkiläisenä olen hyvin tyytyväinen Umpiperän keskustan miljööseen.
  2. Kiitos tästä viestistäsi. Merkitsi minulle paljon lukea elämänkertaasi. Siispä aito kiitos.

    Sinulla on elämän makuinen elämä.

    Tekisi mieleni laittaa vastine, mutta jätän tällä kertaa.

    Henkilökohtaisesti olen aika lopen kyllästynyt ihmisten puusilmäisyyteen ja siihen ettei erilaisuutta osata arvostaa. Se on kai jonkinlaista turvallisuushakuisuutta kun aina pysytellään siinä omassa turvallisessa kuplassa ja koko identiteettikin perustuu siihen kuplaan.
    Okei, mä syyllistyn yleistämiseen, sillä eivät kaikki ole samanlaisia tässä asiassakaan.

    Mutta mikä siinä on, että aina pitää arvostella muita ja muiden tekemisiä, varsinkin kun itsellä ei ole mitään valtaa siihen vaikuttaa, siis naristaan muista, mutta omia heikkouksiansa piilotellaan ja peitellään kuin Englannin kruununjalokiviä. Voiko sellainen yksilö koskaan käsittää sellaista, että minun mielestäni se muiden arvosteleminen kertoo sen arvostelijan omasta huonosta itsetuntemuksesta ja puutteesta.

    Se, että olet vanha tai nuori, ei ole oma valintasi. Tai hidasälyinen tai nopeaälyinen. Ominaisuuksia on lukematon määrä, mihin et voi vaikuttaa ja sekin täytyy ihmisten ymmärtää, että jos jokin ärsyttää, toista se ei ärsytä ollenkaan. Itse ärsyyntymisen kohteesta se ei ole varmasti yhtään ärsyttävä piirre tai ominaisuus.

    Tuntuu niin tyhmältä, että joku viitsii ärsyyntyä lainkaan. Sehän on merkki omasta heikkoudesta asian suhteen ja ainoa mitä tuolle voi tehdä, on mennä itseensä ja ajattelemalla ajatella miksi ärsyyntyy.

    Se ärsyttävä asia ei poistu ärsyyntymällä. Tulee vaan itselle paha olo. Ja kun kerran ärsyyntyminen on sisäsyntyinen tunne, niin se on itse aiheutettu paha olo. Hiton tyhmää siis ärsyyntyä.

    Kultainen elämän totuus onkin, et voi muuttaa toista, vain itseäsi.

    Omalla asennemuutoksella voi muuttaa kaiken. Ja sehän on vain ja ainoastaan itsestään kiinni.
  3. Mielestäni ihmisten yksi ärsyttävimmistä piirteistä on juurikin tuo ärsyyntyminen toisista ihmisistä. Vika on aina ja poikkeuksetta ärsyyntyjässä itsessään, ei suinkaan siinä kohteessa johon ärsyynnytään.

    Minua ärsyttää siis ärsyyntyjät.

    Se, että olemme erilaisia ihmisinä, se on rikkaus. Toiset ovat sellaisia ja toiset tuollaisia. Ja se on hyvä juttu se.

    Toisista ihmisistä ärsyyntyminen kertoo mielestäni sen että asettaa itsensä paremmaksi kuin ärsyyntymisen kohteensa siinä aiheessa mistä sitten ärsyyntyykin. Asettelee mielessään itsensä sen toisen yläpuolelle.
    Mikä tietysti on täysin subjektiivinen ajatus muutoinkin, siis se paremmuuden tunne.

    Minä ärsyynnyn harvoin ihmisistä, ja tunnenkin olevani sen tunteen yläpuolella. Ja koen paremmuutta sen vuoksi.
    Ylimielisyyttä en haluaisi tuntea aiheesta, mutta saattaa sitäkin valitettavasti olla siinä ripaus mukana. Inhoan ylimielisyyttä.

    Se, että ärsyyntyy ihmisistä, on ylimielisyyden heijastuma tai omaa kyvyttömyyttään sopeutua erilaisiin ihmisiin. Voi se olla defenssikin, tai henkilökohtaista egobuustia. Joka tapauksessa se on ärsyyntyjä jonka pitäisi itse miettiä miksi ärsyyntyy ihan tavan kanssaihmisistä. Toisten elämiin kun ei voi puuttua.

    Ainoa valta muuttaa asioita on oma asenne. Ihminen kun ei toista voi muuttaa. Siksipä tuo ärsyyntyminen on niin turhaa ajanhaaskuuta ja itsensä kiusaamista - ihan tyhmää.
    Se ärsyyntyminen on triggeri jonka pitäisi herättää ihminen katsomaan peiliin ja ymmärtämään sen tunteen sisäsyntyiset perustat.

    AP esmes ärsyyntyy hidasälyisistä ihmisistä. Mielestäni se kertoo vain hänestä sen, että hän pitää itseään nopeaälyisenä, mitä hän varmaankin on, en tiedä, sillä en AP: ta tunne. Hänen subjektiivinen kokemuksensa ilmeisesti itsestään on, että hän on nopea älyinen. Ja pitää sitä parempana piirteenä kuin hidasälyisyyttä.

    No.. siitä päästäänkin sitten siihen että äly ei ole määre jonka ihminen saa valita itselleen. Se, onko nopeaälyinen vai hidasälyinen on täysin vaikutusvallan ulottumissa meille kaikille. Synnymme sellaisina kuin synnymme, erilaisina.
    Se, että AP tuntee paremmuutta syntymässä luodun piirteen takia, no mielestäni se kertonee sen, että ilmeisesti AP:n älylliset lahjat eivät kohtaa sen nopeuden kanssa jota hänellä mahdollisesti on.

    Toisekseen ärsyyntyminen ihmisiin jotka eivät voi vaikuttaa itse asiaan tai voivat vaikuttaa vain minimaalisesti jos kiinnostusta asiaan edes olisi.. kuten tässä hidasälyisyyteen viitatussa asiassa, mielestäni kertoo, ettei ärsyyntyjä, eli AP tässä keississä, välitä niistä ihmisistä, jotka eivät täytä hänen kriteerejään. Täysin ajattelematta asiaa hän jaottelee ihmisiä mielivaltaisesti parempiin ja huonompiin. Ja omista prefrensseistään katsoen.
    Eli AP on siis mahdollisesti sekä heikkolahjainen älyltään että myös ajattelematon ihmisenä, mutta nopeaälyinen. Tässä täsmennän, etten tunne AP:ta, enkä voi tietää kenestä kirjoitan.

    Kolmannekseen, itse koen että ihmiset ovat samanarvoisia henkilökohtaisista eroavaisuuksistaan huolimatta, enkä laittaisi ominaisuuksia paremmuusjärjestykseen ainakaan omista lähtökohdistani katsoen. En koe olevani se ihminen jonka kuuluisi määritellä millainen ihmisen syntymässään saama ominaisuus on parempi kuin toinen. Uskon ihmisten väliseen samanarvoisuuteen ihmisten erilaisuuksista huolimatta. AP eroaa tässä minusta ja minä hänestä. Hän kokee oikeudekseen jakaa ihmisiä parempiin ja huonompiin omista mieltymyksistään katsoen. Mielestäni se osoittaa suurta ylenkatsetta meitä tavallisi kuolevaisia kohtaan ja ylimielisyyttä.

    Eli mielipiteeni AP: sta onkin, että hän on omasta mielestään parempi nopeaälyisenä, tyhmänä ja ylimielisenä kuin hidasälyiset ihmiset. Ja tämähän oli vain sitten mielipide, ei mitään tieteellistä materiaalia.

    Tällä omalla järjenjuoksullani jota tässä olen kuvannut, sanoisinkin, että AP on ihminen johon en sitten välttämättä haluaisikaan tutustua. Toisaalta uskon että yksikään ihminen ei ole yhden piirteensä tai ominaisuutensa takia tuhoon tuomittu. Jokainen on kombinaatio lukemattomista ominaisuuksista ja piirteistä. Siksi myös AP on varmasti ihan kunnon ihminen, vaikka nyt onkin ajattelematon ihmisenä.

    Sikseen, AP ei voisi sietää minua, minä olen itse pikkuisen tyhmä ja erittäin hidasälyinen.
  4. En aio viettää juhannusta. Otan levon kannalta, sillä onhan siinä yksi ylimääräinen vapaapäivä.