Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Pikku-pirpana
Pikku-pirpana
Pikku-pirpana
Vapaa kuvaus
Pieni taivaankannen maalari.
Aloituksia
124
Kommenttia
16084
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Voi kun mukava tarina. Ja vieläpä elävästä elämästä.
Kirjoituksistasi huokuu hyvää fiilistä. Sellaista elämää nähnyttä ja humanistista otetta.
On vain hyvä, että sinunkaltaisiakin ihmisiä on olemassa. Valaa minuun uskoa ihmisiin.
Olen muuttunut iän myötä yhä pessimistisemmäksi ihmisiä kohtaan, mutta aidosti mukavat ihmiset läikäyttävät jotakin sisälläni ja muistuttavat minuakin olemaan kiltimpi.
19.06.2026 19:40
Höh! Asun umpiperällä .. näin ainakin Helsinkiläiset ajattelisi. Umpiperän omassa pienessä statissa.
Entisenä helsinkiläisenä olen hyvin tyytyväinen Umpiperän keskustan miljööseen.
19.06.2026 19:21
Ei kukaan, siis kukaan ota valheellisesti vastuuta heikkouksista. Kun immeiset tuppaavat vain syyttämään olosuhteita tai toisia ihmisiä omista heikkouksistaan, niin on virkistävää, että Thinksy teki sen noin.
Meistä jokainen on virheellinen, se tekee meistä inhimillisiä. Mutta kukaan ei ota syyttä valheellista virheellisyyden viittaa harteilleen. Näin uskon. Ja Thinksyllä muutenkin on pää oikealla paikalla, vaikka emme olekaan samanmielisiä asioista, arvostan häntä.
19.06.2026 14:32
Ihanan rehellistä tekstiä.. niin virkistävää.
19.06.2026 11:54
Kaikki meistä ei ole siunattuja samoilla lahjoilla ja toisia elämä rankaisee ihan suotta. Ja on niitäkin jotka heittävät lahjansa hukkaan.
Mutta ihmisarvo on jokaisella. Yhtäläisesti.
Kiva kun viitsit auttaa matkalaista tiellänsä. Ystävällisyys ei maksa mitään ja hyvä palkitsee tekijänsä.
En tiedä kiittikö tuo matkalainen sinua, mutta minä kiitän hänenkin puolestaan. Olet kaunis ihminen.
19.06.2026 11:20
Jokos olet hommannut sen survival mökin?
19.06.2026 11:12
Voi Vilma hyvä.. jos et ymmärtänyt vielä, niin ne olivat alunperinkin vain mielipiteitä. Mainitsin myös etten tunne AP: tä. Ymmärrän toki että et ehkä myöskään ymmärtänyt lukemaasi.
En halua olla oikeassa. Se synti kuuluu sinun niskoillesi. Minun syntini makaa muissa asioissa.
Mielipide, niin sitä se oli, sillä en ärsyynny ihmisistä. Mielestäsi mielipiteeni ei ole validi, samoin tunnen sinun mielipidettäsi kohtaan. Sillä sinun mielipiteesi minun mielipiteestäni ei ole minulle validi.
Joten tasoissa ollaan. Silti röyhkeää ja ylimielistä sinulta väittää minun olevan väärässä. En voi olla väärässä sollä se tosiaankin oli mielipide.
Mielipide ei ole oikeassa koskaan. Kenelläkään. Koska se on vain mielipide.
Jos tahdot ottaa törkyiset silmälasisi silmiltäsi la lukea viestini uudelleen, voisit jopa huomata että en kirjoittanut viestiäni teoreettisena faktana vaan juurikin mielipiteenäni. Ja minulla on täysi oikeus omaan mielipiteeseeni.
Vai oletko sinä AP?
19.06.2026 11:09
Kyllähän tämä juhannus vietetään kotona siivoten. On jäänyt kotityöt rästiin. Juhannus on vain yksi vapaapäivä lisää.
Sinulle suosittelen vaikka sitä kävelyretkeä ulos tai johonkin juhannuspaikkaan menemistä jos jussi kerran harmittaa kotona.
Ota ihteäsi niskasta kiinni ja lähde jonnekin. Niin tai näin, teet kuitenkin väärinpäin.. heh.
Ei jussina täydy olla mitään. Mutta jos oikein kovasti haluat sitä, se ei löydy kaljapurkin pohjalta, eikä ylen roskaohjelmista. Eikä sun olohuoneesta.
19.06.2026 09:35
Kiitos tästä viestistäsi. Merkitsi minulle paljon lukea elämänkertaasi. Siispä aito kiitos.
Sinulla on elämän makuinen elämä.
Tekisi mieleni laittaa vastine, mutta jätän tällä kertaa.
Henkilökohtaisesti olen aika lopen kyllästynyt ihmisten puusilmäisyyteen ja siihen ettei erilaisuutta osata arvostaa. Se on kai jonkinlaista turvallisuushakuisuutta kun aina pysytellään siinä omassa turvallisessa kuplassa ja koko identiteettikin perustuu siihen kuplaan.
Okei, mä syyllistyn yleistämiseen, sillä eivät kaikki ole samanlaisia tässä asiassakaan.
Mutta mikä siinä on, että aina pitää arvostella muita ja muiden tekemisiä, varsinkin kun itsellä ei ole mitään valtaa siihen vaikuttaa, siis naristaan muista, mutta omia heikkouksiansa piilotellaan ja peitellään kuin Englannin kruununjalokiviä. Voiko sellainen yksilö koskaan käsittää sellaista, että minun mielestäni se muiden arvosteleminen kertoo sen arvostelijan omasta huonosta itsetuntemuksesta ja puutteesta.
Se, että olet vanha tai nuori, ei ole oma valintasi. Tai hidasälyinen tai nopeaälyinen. Ominaisuuksia on lukematon määrä, mihin et voi vaikuttaa ja sekin täytyy ihmisten ymmärtää, että jos jokin ärsyttää, toista se ei ärsytä ollenkaan. Itse ärsyyntymisen kohteesta se ei ole varmasti yhtään ärsyttävä piirre tai ominaisuus.
Tuntuu niin tyhmältä, että joku viitsii ärsyyntyä lainkaan. Sehän on merkki omasta heikkoudesta asian suhteen ja ainoa mitä tuolle voi tehdä, on mennä itseensä ja ajattelemalla ajatella miksi ärsyyntyy.
Se ärsyttävä asia ei poistu ärsyyntymällä. Tulee vaan itselle paha olo. Ja kun kerran ärsyyntyminen on sisäsyntyinen tunne, niin se on itse aiheutettu paha olo. Hiton tyhmää siis ärsyyntyä.
Kultainen elämän totuus onkin, et voi muuttaa toista, vain itseäsi.
Omalla asennemuutoksella voi muuttaa kaiken. Ja sehän on vain ja ainoastaan itsestään kiinni.
19.06.2026 09:18
Hän halusi meidän ajattelevan aihetta. Minä tein työtä käskettyä. Enemmänkin kertoo sinusta että puutuit ajatteluuni aiheesta noin kärkkäästi laittamatta omaa ajatuksenjuoksuasi esille. Se kertoo sinusta erittäin paljon. Näin hitaalla älyllä varustetulle ajattelijalle kuin minä.
Ajatteleminen on mukavaa hommaa.
19.06.2026 08:50
Mielestäni ihmisten yksi ärsyttävimmistä piirteistä on juurikin tuo ärsyyntyminen toisista ihmisistä. Vika on aina ja poikkeuksetta ärsyyntyjässä itsessään, ei suinkaan siinä kohteessa johon ärsyynnytään.
Minua ärsyttää siis ärsyyntyjät.
Se, että olemme erilaisia ihmisinä, se on rikkaus. Toiset ovat sellaisia ja toiset tuollaisia. Ja se on hyvä juttu se.
Toisista ihmisistä ärsyyntyminen kertoo mielestäni sen että asettaa itsensä paremmaksi kuin ärsyyntymisen kohteensa siinä aiheessa mistä sitten ärsyyntyykin. Asettelee mielessään itsensä sen toisen yläpuolelle.
Mikä tietysti on täysin subjektiivinen ajatus muutoinkin, siis se paremmuuden tunne.
Minä ärsyynnyn harvoin ihmisistä, ja tunnenkin olevani sen tunteen yläpuolella. Ja koen paremmuutta sen vuoksi.
Ylimielisyyttä en haluaisi tuntea aiheesta, mutta saattaa sitäkin valitettavasti olla siinä ripaus mukana. Inhoan ylimielisyyttä.
Se, että ärsyyntyy ihmisistä, on ylimielisyyden heijastuma tai omaa kyvyttömyyttään sopeutua erilaisiin ihmisiin. Voi se olla defenssikin, tai henkilökohtaista egobuustia. Joka tapauksessa se on ärsyyntyjä jonka pitäisi itse miettiä miksi ärsyyntyy ihan tavan kanssaihmisistä. Toisten elämiin kun ei voi puuttua.
Ainoa valta muuttaa asioita on oma asenne. Ihminen kun ei toista voi muuttaa. Siksipä tuo ärsyyntyminen on niin turhaa ajanhaaskuuta ja itsensä kiusaamista - ihan tyhmää.
Se ärsyyntyminen on triggeri jonka pitäisi herättää ihminen katsomaan peiliin ja ymmärtämään sen tunteen sisäsyntyiset perustat.
AP esmes ärsyyntyy hidasälyisistä ihmisistä. Mielestäni se kertoo vain hänestä sen, että hän pitää itseään nopeaälyisenä, mitä hän varmaankin on, en tiedä, sillä en AP: ta tunne. Hänen subjektiivinen kokemuksensa ilmeisesti itsestään on, että hän on nopea älyinen. Ja pitää sitä parempana piirteenä kuin hidasälyisyyttä.
No.. siitä päästäänkin sitten siihen että äly ei ole määre jonka ihminen saa valita itselleen. Se, onko nopeaälyinen vai hidasälyinen on täysin vaikutusvallan ulottumissa meille kaikille. Synnymme sellaisina kuin synnymme, erilaisina.
Se, että AP tuntee paremmuutta syntymässä luodun piirteen takia, no mielestäni se kertonee sen, että ilmeisesti AP:n älylliset lahjat eivät kohtaa sen nopeuden kanssa jota hänellä mahdollisesti on.
Toisekseen ärsyyntyminen ihmisiin jotka eivät voi vaikuttaa itse asiaan tai voivat vaikuttaa vain minimaalisesti jos kiinnostusta asiaan edes olisi.. kuten tässä hidasälyisyyteen viitatussa asiassa, mielestäni kertoo, ettei ärsyyntyjä, eli AP tässä keississä, välitä niistä ihmisistä, jotka eivät täytä hänen kriteerejään. Täysin ajattelematta asiaa hän jaottelee ihmisiä mielivaltaisesti parempiin ja huonompiin. Ja omista prefrensseistään katsoen.
Eli AP on siis mahdollisesti sekä heikkolahjainen älyltään että myös ajattelematon ihmisenä, mutta nopeaälyinen. Tässä täsmennän, etten tunne AP:ta, enkä voi tietää kenestä kirjoitan.
Kolmannekseen, itse koen että ihmiset ovat samanarvoisia henkilökohtaisista eroavaisuuksistaan huolimatta, enkä laittaisi ominaisuuksia paremmuusjärjestykseen ainakaan omista lähtökohdistani katsoen. En koe olevani se ihminen jonka kuuluisi määritellä millainen ihmisen syntymässään saama ominaisuus on parempi kuin toinen. Uskon ihmisten väliseen samanarvoisuuteen ihmisten erilaisuuksista huolimatta. AP eroaa tässä minusta ja minä hänestä. Hän kokee oikeudekseen jakaa ihmisiä parempiin ja huonompiin omista mieltymyksistään katsoen. Mielestäni se osoittaa suurta ylenkatsetta meitä tavallisi kuolevaisia kohtaan ja ylimielisyyttä.
Eli mielipiteeni AP: sta onkin, että hän on omasta mielestään parempi nopeaälyisenä, tyhmänä ja ylimielisenä kuin hidasälyiset ihmiset. Ja tämähän oli vain sitten mielipide, ei mitään tieteellistä materiaalia.
Tällä omalla järjenjuoksullani jota tässä olen kuvannut, sanoisinkin, että AP on ihminen johon en sitten välttämättä haluaisikaan tutustua. Toisaalta uskon että yksikään ihminen ei ole yhden piirteensä tai ominaisuutensa takia tuhoon tuomittu. Jokainen on kombinaatio lukemattomista ominaisuuksista ja piirteistä. Siksi myös AP on varmasti ihan kunnon ihminen, vaikka nyt onkin ajattelematon ihmisenä.
Sikseen, AP ei voisi sietää minua, minä olen itse pikkuisen tyhmä ja erittäin hidasälyinen.
19.06.2026 00:40
Ilmeisesti kun heillä on kolme lasta..
18.06.2026 23:19
Erään ystäväni vaimolla on liha-allergia ja todella rajoittunut ruokavalio. Oikeasti hänellä on hyvin erikoinen ruokavalio, kun hän on myös soijalle allerginen. Kasvisruoissa on lähestulkoon kaikissa soijaa.
Minä varmaankaan en haluaisi elää jollakin hernisrouheilla ja chia siemenillä.
17.06.2026 22:54
Ööh.. mun ruukkuraparperini kuoli. Ei selvinnyt talvesta. Varmaankin juurakko pääsi jäätymään...
17.06.2026 19:59
En aio viettää juhannusta. Otan levon kannalta, sillä onhan siinä yksi ylimääräinen vapaapäivä.
13.06.2026 16:23
Hunajaa, sokeria, sitruunapala tai tilkka sen mehua ja astianpesuainetta loraukseen vettä. Toimii kuin häkä. Muutamassa päivässä ovat kadonneet.
13.06.2026 16:21
Näinhän olen sen järkeillytkin.. :) naisen logiikkaa näjes. ;)
11.06.2026 19:42
Höh! Mä menin sekaisin sinusta ja TT:stä. Teillä on niin samanlaiset profiilikuvat.
Hämmennyin ihan valtavasti kun Typy ensin vakuuttaa että haluaa hoitaa ostokset ihan itse ja sit perästä sanoo että Robo kävi...
Meni hetki tajuta, et se olitkin sinä.
11.06.2026 19:31
No hyvä että sä sen tunnet. Mä alan vasta pääsemään sisään sen juttuihin. On pikkuisen jähmeä kaveri joka ei ihan hevillä itsestään anna. Siksi soitankin sille poppia, mitä se inhoaa. :D
11.06.2026 19:25
Ihanko tosi? Onko meillä yhteisiä tuttuja?
Nooh.. kyllä sä tiedät ketä tarkoitin.
11.06.2026 19:18
3 / 805