Vapaa kuvaus

uusi vuosi ja uudet kujeet

Aloituksia

58

Kommenttia

2332

  1. Jos nyt ei satulinnaaan asti pääsisikään,
    niin jospa sentään veräjälle.

    Henry Theel

    https://youtu.be/g9DZ14Mwn7c
  2. Kyllä tälläinen elämä on todella ankeaa. todella, todella ankeaa.
    Olen tottunut aikaisemmassa elämässäni,
    silloin kun meillä oli hoidettavia tai silloin kun perhe oli kasassa
    laittamaan ruokaa isoina annoksina.
    Nyt itekseni laitan yhä isoja annoksia ja pakastan annoksina edessä oleville päiville.
    Yksi periaate on aina ollut, että kerran viikossa laitan perunaa,
    se voi olla sitten keittoa, laatikkoa tai vaikka muussia.
    Muussista leivon, ehkä seuraavana päivän perunapiirakoita,
    muussista voi laittaa laatikkoa ja keittoa jne.
    Jääkaapissani on aina porkkanoita , sipulia, kaalia, punajuurta ja varsiselleria,
    koska tykkään varsisellerin mausta, kaikki halpoja juureksia,
    antavat makua moniin ruokiin. porkkanoita syön myös välipalana.
    Punaista lihaa ostan tosi harvoin ja silloin se on jauhelihaa, yleensä paistilihaa,
    koska tykkään raa'asta jauhelihasta. Yhdestä jauhelihapaketista saam monta ruokaa.
    Sisäelimiä suosin, maksaa ja muita halvempia osia, esim kielestä saa tosi maukasta ruokaa, se tosin vaatii kärsivällisyyttä.
    Käyttämässäni kaupassa ei ole tuoretiskiä, joten ne ostokset rajoittuvat kaupunkiostosreissuille.
    Kalat ostan erilaisina säilykkeinä, sen vuoksi kalaan olisikin kiva päästä.
    Kanaa kannattaa tietysti ostaa, esim kolmestä marinoidusta kanankoivesta voi valmistaa monta ruokaa, vaikka joskus se marinointi yököttää, ensin yksi koipi sinällään, toisesta keittoa kolmannesta risottoa jne
    Kahvina juon murukahvia, kerran päivässä, riittää.
    kaapista löytyy vierasvaraa ja oikeaa kahvia.

    Tietenkin jos tulee vieraita tai lapsia , totta kait hemmottelen heitä,
    heidän tarjoilut eivät kuulu nuukuusohjelmaan.
    En esimerkisi syö leivän päällä kuin yhtä ainetta kerrallaan
    olkoon sitten voi , juustolevite tai tomaatti tai porkkanaraaste.
    Joku tykkää laitta leivälle ensin levitteen sitten juuston sitten kinkun ja jossakin kohtaa keikkuu salaatinlehti ja kurkkuviipale, ei onneksi tarvitse noin hemmotella itseäni.
    Joskus vieraita ja lapsia tulee joudun törsäämään heille kinkkuja ja juustoja, mutta kun he lähtevät, laitan kaikki jääneet heidän matkaansa.

    Huvittaa, kun ihmiset luulee, että maailmassa on vain kauraryynejä,
    joita nuukailijat syö, mutta siellä on vaikka minkalaisia ryynejä, hiutaleita ja jauhoja kauppojen hyllyillä , joista voi laittaa monipuolista syötävää.
    Uuniruokiin ostan kermaa ja oikeaa voita., maitoa hankin harvoin , ehkä vain silloin kun tekee mieli pitää lettupäivä.
    Leipänä ostan vain ruisleipää, valkoiset leivät teen itse pataleipää tai peltileipää, harvoin niitäkin. Pullia tai kakkuja en itselleni leivo.

    Tämä nuorimies, josta kerroin ,
    teki itse mm pähkinävoita, se oli hyvä proteinin lähde ja sopii moneen paikkaa ruokahuollossa. Ajattelin kokeilla sitäkin, miltä maistuu omassa suussani.
    Mulla on leivinuuni ja nyt olen pikkuhiljaa aloittanut lämmittämisen , niin ruuat kypsyvät melkein itsestään kun vain lämmityksen jälkeen uuniin laittaa.

    Nuukailussa on tärkeää se, että tietää mitä ostaa kun menee kauppaan, heräteostokset ovat mennyttä elämää. ja tavallinen arkiruoka on parasta. Eikä se tarkoita, jos kympillä viikossa ostaa itselleen ruokaa, että kympin kanssa menee kauppaan ja katsoo mihin se riittää. Aina on mukavaa tehdä pitemmän aikavälin suunnitelma ja katsoa kokonaisuutta.
    Jos ostaa ryynipaketin tai kaalinpään, niin ei niitä yhdellä kertaa saa kulutettua. kaalinpäästä tulikin mieleen kaalikääryleet, pitääkin tehdä niitä, niitäkin saa helposti koko pellillisen ja melkosen halvalla, nuukailijalle sopivaa ruokaa.
  3. Samaan syssyyn
    onnittelut ajatusmyssyyn
    Viktor Klimenko täyttää
    tänään 80 vuotta

    https://youtu.be/t8IxT3r2sTM