Vapaa kuvaus

Olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että maa jossa elämme, on oikeasti litteä. Pohjoisnavaksi kutsuttu napa on maailmannapa, jonka ympärille maanpiiri levittäytyy. Antarktis muodostaa jäävallit ja maanääriin ei pääse kukaan, koska luonnon karut olot eivät sitä salli. Äärimmäinen kylmyys, railot jäässä yms. korjaavat pois uteliaat. Maan todellisesta muodosta tietoiseksi tulleet, eli ns. valaistuneet aistivat kuitenkin maan todellisen muodon. Emme elä siis missään epämääräisessä pallossa, joka sijaitsisi jossain järjettömässä tyhjiössä, joka vilisee loputtomiin erilaisia palloja, joista osa olisi itsevalaisevia (tähdet) ja osa heijastavia (planeetat) On vain yksi valonlähde, eliaurinko ja sitten himmeämmät taivaan kappaleet, eli kuu, tähdet ja revontulet.

Aloituksia

24

Kommenttia

393

  1. Maanpiirin laajuus on niin iso, ettei auringon kaartamista huomaa. Se näyttää tosiaan menevän idästä länteen aikalailla suoraviivaisesti. Mutta tää pitkä suora muodostaa pitkällä välillä ympyrän ja siinä meidän ei käy kiistäminen. Miksi aurinko näyttää laskevan? Yksinkertainen syy. Edes valon säteet eivät tule kuin tykin suusta viivana, vaan nekin kaartuu pitkällä aikavälillä niin kuin esim kauas ammuttu tykin paukku. Vaikka sen tähtää taivaaseen, johonkin se maan piirillä silti putoaa. Valo käyttäytyy aivan samoin. Jos on pitkä tehokas valonlähde, kuten aurinko, senkin säteet painuu maahan. kauempana oleva aurinko vain näyttää painuvan mailleen siinä kohtaa, kun valon säteet eivät jaksa kantaa pidemmälle.
  2. Puhut tosi ilkeästi! Miksi käytät noin ilkeää puheenpartta? Sattuuko totuus noin lujaa?