Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. ## Sadistinen muinainen jumala.
    ilmi-antaja
    21.10.2012 14:30 -4
    Eräs Raamatun tarustoissa esiintyvistä jumalista, jonka nimi oli mm. Jahve, oli hyvin äkkipikainen ja murhanhmoinen. ##

## joutui pyörimään ympyrää eräässä kuivassa ja kuumassa erämaassa 40-vuotta on tragikoomisuudessaan niin älytön ja absurdi ##

LISÄÄVÄ VASTINEENI TUOHON HYVÄÄN ALOITUKSEEN

Hyvä aloitus; tosin kokototuus antaa Jahvesta aivan eri kuvan kuin tuo osatotuus.
    Hänhän natoi oman henkensä Pojassaan pari tuhatta vuotta sitten, jottei enää tarvitsisi ihmisverta vuodattaa kostoksi tai rangaistukseksi tai muuten vaan.

ISRAEL ei tänään ole pelokas kansa, joka 40 vuotta pyörii ja pierii rajojensa ulkopuolella pakolaisena (Egyptistä), kunnes vihdoin joten kuten sukaltautuu asettumaan paikoilleen.
    Tänään se on karaistunut naapurien pelkäämä Uudenmaan läänin kokoinen suurvalta.

JUUDAS ISKARIOT-PAHOLAINEN ei ollut sadistnen, vaan katui tekemäänsä pahaa niinkuin pitääkin. Surkeaa sensijaan on se, ettei hän kyennyt antamaan itselleen anteeksi; ei osannut nöyrtyä ylpeydestään. Mieluummin kuoli ylpeytensä kanssa kuin eli rikoksensa muistojen kanssa.

Matt.27:3
    Kun Juudas, hänen kavaltajansa, näki, että hänet oli tuomittu, silloin hän katui ja toi takaisin ne kolmekymmentä hopearahaa ylipapeille ja vanhimmille
    4
    ja sanoi: "Minä tein synnin, kun kavalsin viattoman veren". Mutta he sanoivat: "Mitä se meihin koskee? Katso itse eteesi."
    5
    Ja hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi.

TULEEE AIKA jolloin kuolema pakenee ja on pakko elää itsesyytöstensä kanssa.

Ilm. 9:6
    Ja niinä päivinä ihmiset etsivät kuolemaa, eivätkä sitä löydä;
    he haluavat kuolla, mutta kuolema pakenee heitä.

Antti
  2. Hei!

Mieleni ei taida tässä asiassa ikinä muuttua, vaan pikemminkin vahvistun sitä myöden, kun vanhat israelilaiset paikannimet alkavat uutisotsikoissa viuhahdella ja profetioiden täyttymysaika lähentyä. Israelin naapurikansojen kohtalot, eritoten nyt taas tapetilla olevan Syyrian sekä samaten filistealaisten asuinsijoja nykyajassa kansoittavien palestiinalaisten ("sekakansan"?) - niitä valottaa erityisesti Sakarjan 9. luku.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Sak.+9:1&rnd=1350758393449

TAKKUILEEKO SUOMI24, KERTOKAA

Useampi sama aloitus tuli lähetettyä aivan uudenlaisen ongelman myötä. Aloitus ei näyttänyt lähtevän eteenpäin, vaan sivu tuli valkoiseksi tyhjäksi (white) ja keskeneräisen latauksen merkki pyöri, ihan loputtoman kauan. Kun sitten Pari kertaa kävi niin, kunnes sitten huomasin uuden ikkunan avaamisen kautta, että viesti olikin tullut perille palstalle, vaikka tietsikkani antoi ymmärtää olevansa jumissa tahi Suomi24 tukossa.

Mutta vielä palaisin tuohon Estellen pyrkimiseen Israelin aluevesille yksipuolisesti, tietäen, että ns. Palestiinan valtio on kauppasaarrossa. Kaikkihan tietävät, että mikä tahansa maa pyrkii pysäyttämään luvattoman laivan ennenkuin se ehtii rikkoa aluevesilakeja. Sillä asiasta tulee monin verroin mutkikkaampi, jos se pääsee läpi.
    Nuo tarvikkeet saa toimittaa maitse, lupaa Israel ja olisi kannattanut etukäteen ottaa selvää, kommunikoida viranomaisten kanssa. Luultavasti palestiinalaisjohtajat eivät olisi huolineet Estellen lastia, jos maailma olisi saanut nähdä, että Israel antoi luvan tulla. Sillä tässähän ei ollut tärkeää avustuslasti vaan provokaatio Israelin maineen huonontamiseksi. EU rahoittaa runsaskätisestI palestiinalaisvaltiota. Se apu olisi syytä jo vihdoinkin alkaa käyttää kansan hyväksi.
  3. ## Jumalan pyhittämä päivä: Siunattua sapattia!
    Sirkka-Iita
    19.10.2012 15:45
    "Muista pyhittää lepopäivä." ##

JÄLLEEN KERRAN laitettiin palstalle muistilappu: "Muista", siis pyhittää lepopäivä. Ja tarkoittanee sillä lauantaisapattia. Mielestäni tuollaisena muistinvaraisena ja käskemistä tarvitsevana tuntuu vähän niinkuin pakkomielteisenä tai ainakin kuin sulkeiet armeijassa tai lukukinkerit maalla. Kyllä sapatinvieton olisi saatava tulla sydämestä, omalähtöisesti, uudessa liitossa kun ollaan.
    Juutalaiset eivät voineet mitään juutalaiseksi syntymiselleen ja lakiliitton kuulumiselleen, mutta Jumalan lapseksi tullaan vapaaehtoisesti uudestisyntymisen kautta Kristuksessa Pyhän Hengen voimalla.

Uudessa liitossa todellakin kaikki on vapaaehtoisesti elikkä tehdään mitä sydän vaatii (rakkaus) eikä mitä laki vaatii (lainorja). Rakkaus täyttää lain, kiveen hakatut käskyt eivät siihen pystyneet, sillä "henki tosin on altis, mutta liha on heikko".

EI TIETENKÄÄN VIETETTY lakiperusteista käskypohjaista sapattia enennkuin laki eli lain kirjain annettiin - 10 kohdan peruslaki ja se n. 365-kohtainen lakikokoelma.

LAKI ASTUI VOIMAAN sinä päivänä - kuten Raamattu opettaa - päivänä jolloin astuttiin Jordanin yli Luvattuun maahan.

ENNAKKOTAPAUS SAPATTILAIN RIKKOMISESTA JO ENNEN SEN VOIMAAN TULOA !

Mielenkiintoinen on Sirkan esiin ottama manna-asia. Neljässä viikossa piti Egyptistä saapua Kaanaaseen, mutta Jumala joutui 40 vuoden ajan erämaassa ruokkimaan kansaa viiriäisillä ja mannalla. Aattona satoi muonaa tuplasti ja se riitti sapatin yli.
    Silti joku keräsi puita ja aikoi ruokaa tehdä sapattina. Jumala käski tappaa tuon miehen, vaikka ei oltu vielä Pyhän Maan kamaralla.

4.Ms.15:32
    Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina.
    33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen.
    34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.
    35 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella."
    36 Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman käskyn mukaisesti.

Niin. Jopa tappaminen sallittiin, kunhan pätevä syy löytyi ja voitiin sanoa, että Jumala käski tappaa. Mutta sapattikäskyä ei saanut rikkoa. PYHITTÄMINEN tarkoittaa juuri sitä, että arkiaskareet jääkööt arkeen, sillä sapatti on juhlapäivä.
    Kun on vielä niinkin, ettei 10 käskyssä lainkaan ole käskyä rakastaa, ja säädöksissäkin rakkaus jää marginaaliasiaksi, emme voi syyttää adventisteja siitä, että he näkevät sapattilain olevan ylitse muiden.
    Sitäpaitsi onhan meilläkin vielä muutama vuosikymmen sitten sapattina tai pyhänä tai lepopäivänä tai sunnuntainan, miten vaan, koettu sopimattomaksi työnteko, vaikka ei muutoin mitenkään kristillisyyttä olisikaan myönnetty.

Itse koen niin, että rakakus neuvoo sapatin pyhittämisessä ja kaikessa pyhityksessä.Kokonaan toinen aihe on sitten se, että miksi jotkut uudenliiton ihmiset korostavat yli kaiken OIKEALLE viikonpäivälle sijoitettua lepopäivää.
    Olkaa hyvät ja laittakaa sille asialle oma viestiketjunsa, jos asia kiinnostaa.

Antti
  4. ALOITUSAIHE: "JUMALAN KÄSKYT ON RAKKAUDEN LAKI - SYDÄMESSÄ"

## Jumalan käskyt ilmaisevat, millä ehdoilla kaikkien on hyvä elää. Niihin sisältyvä rakkauden vaatimus tunnetaan kaikissa uskonnoissa ja kulttuureissa.
    Ihminen ymmärtää, että Jumalan käskyissä on ilmaistuna elämän oma laki. ##

Mutta arkielämässä tosissaan sinnittelevä ymmärtää sydämessään, että laki on kieltokokolelma pikemminkin ja on niitä vaten, jotka eivät ymmärrä rakastaa.
    Eihän vihamiestään rakastava ihminen tarvitse edes tätä käskyä: "Älä tapa!".

Totuus taitaa olla sentapainen, että laki paljastaa ihmisen tarvitsevan täyttyä jumalallisella rakkaudella YLHÄÄLTÄ, jotta kuoleman tuottamisen sijasta tuottaisi elämää.

Mutta tarkoittiko aloittaja ehkä sellaista, että rakkaus olisi ikäänkuin piilotettu kymmeneen käskyyn, sillä sitähän ei siellä mainita? Vaan miksikäs sitä ei sitten kirjoitettu suoraan sinne, vaan Jeesus sanoi, että UUDEN käskyn minä annan teille: rakastakaa? Nytpä on niin, että lakia voi noudattaa ilman rakkauttakin, se ei tosin tuota hyvää hedelmää. Sensijaan rakkauden tie tuottaa aina vain hyvää hedelmää.

No, kyllä aloittaja ihan oikeaa asiaa puhuu; tahdon vain tähdentää, että kun yllytetään rakastamaan, niin laki tulee täytetyksi Jumalan tahtomalla tavalla.
    Mutta jos yllytetään lakia täyttämään, kylmenee useimpien rakkaus.
    On toki niinkin päin, kuten Raamattu sanoo, että "kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus". Raamattu tähdentää yhtä lailla lakia kuin rakkautta.
    Laki ja evankeliumi kulkevat käsi kädessä, mutta suurin niistä on rakkaus.
    Paavali toteaa, että TÄRKEÄÄ on käskyt, mutta toisaalla rakkauden ylivertaisuutta korostaakseen, mainitsee, että AINOA tärkeä on - rakkaus . . .

Gal.5:6
    Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.
    1.Kor.7:19 :
    On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei;
    tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen.

Antti
  5. Alexilla on asiaa :
    ##
    alex.kasi
    15.10.2012 01:54
    Hyvän Raamatunpaikan Antti ottkin esiin: 1. Kor. 15: 51 - 58 ##

Viittasit, Alex8, varmaankin erityisesti tähän kohtaan siinä: "emme kaikki kuolemaan nuku,
    mutta kaikki me muutumme". Siihen yhdentyvä kohta löytyy profeetta Danieliltakin:

Dan. 12:2
    Monet maan tomussa nukkuvista heräävät,
    toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään
    ja ikuiseen kauhuun.

MUTTA PALATAKSEMME ALOITUKSEN AIHEESEEN . . .
    ## "Ruumis tulee maaksi jälleen, mutta henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin."
    Käyttääkö Jumala myöskin näitä henkiä tarkoitustensa toteuttamiseen? ##

Aloittaja toteaa ruumiin maatuvan ja sillä siisti. (?). Vain henki palaisi Taivaaseen ja käyttääkö Jumala sitä henkeä hyväksi, utelee keskustelun virittäjä?

Raamattu antaa ymmärtää että niin uskovien kuin epäuskoistenkin poisnukkuneiden henget tuntevat huolta ainakin omaisistaan täällä.
    Kyllä he ruumiinsakin saavat takaisin - se ikuistetaan. Jumala antoi siitä todisteen pitkäperjantaina Jerusalemissa, Matt.27:50-54.

NYT ~ml213~ PUHUU ASIAA

# Sekin on totta, ettei jumalattoman ihisenkään olotila lakkaa tässä ajallisen elämän päätyttyä /lihan kuolemassa ja tästä on hyvä todiste kollektiivisessa ihmisen pelastumisessa eli KAIKKIEN ihmisten polvet tulevat notkistumaan Jeesuksen Kristuksen nimeen ja KAIKKI ihmiset suullaan tulevat tunnustamaan; Jeesus Kristus on Herra ja kaikki tämä reavohka tulee JUMALAN kunniaksi. Hän on pääsuunnittelija /aivoittaja ihmisen pelastamisessa. # ml

## Perusihminenhän on kuolleessa tilassa, mutta silti kävelevä "ruumis" ja todella eläväksi ihminen tulee Kristuksessa.
    Punainen lanka onkin. Kuka tekee kuolleen ihmisen eläväksi? Onko kuolleella ihmisellä mitään osallisuutta eläväksi tulemiseensa,- vai onko koko prosessi JUMALAN aivoitus. ## ml

Kommentoin hieman . . .
    Protestanttinen uskonkäsitys on realistinen ja sehän toteaa, että kaikki on Jumalasta, uskokin.
    Jumala ei ole määrännyt kadotukseen kuin vain Juudas Iskariotin, mutta tietää, ketkä kutsutuista ovat myös valittuja. Kaikkihan ovat kutsuttuja mutta harvat valittuja. Meidän on käsketty kutsua kaikkia, erityisesti kurjimpia.

Antti
  6. ## Antiadvari on parantumaton kapinallinen. Turhaa on edes yrittää pelastaa niitä. ##

Mutta tiesitkö että Jeesus rakastaa yhtä antiadvaria enemmän kuin sataa sinunlaistasi yksilöä?

Matt. 9:13
    Menkää ja tutkikaa, mitä tämä tarkoittaa: 'Armahtavaisuutta minä tahdon,
    en uhrimenoja.' En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä."

Kuka loppujen lopuksi onkaan vanhurskaampi - syntisyytensä tunteva antiadvari vaiko sinä itseriittoinen tekopyhä, et advari etkä armahdettu?

Luuk. 18:12
    Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset
    kaikesta, siitäkin mitä ostan.'
    11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen:
    'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset,
    rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani.

Jeesus ei pelasta ylemmyydentuntoisia vaan syntisyytensä tuntevia. Hän toteaakin :

13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!'
    14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." [Voidaan kääntää myös:"hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."

"Rukoili itsekseen", sillä ei Jumala lainaa korviaan itsekehuiselle, vaan sille joka kokee tarvitsevansa Jeesusta ihan välttämättä. Eivät itsensä korottajat edes tunne lakia, vaan vain armosta pelastetut sitä osaavat rakkautta osoittamalla toteuttaa.

Antti
  7. PAAVALI JA FLINK VAHVISTAVAT LAIN

Timo Flinkin siteeraamat sanankohdat, Room.3:31 sekä 1. Kor. 7:19 pitävät voimassa käskyjen lain. Ja emmehän me pelastustakaan tarvitsisi, jos lakia ei olisi määrätty noudatettavaksi.

1.Kor.7:19 "On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei;
    tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen."

Room. 3:31 "Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon?
    Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo."

Tuosta näemme, että ympärileikkauksella ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Ja onhan se laitontakin nykyään länsimaissa. Näemme, että TÄRKEÄÄ uskovaisille on totella Jumalaa ja esivaltaa.

TOKI HUOMATKAAMME Paavalin toinenkin opetus turhasta / tärkeästä; Gal. 5:6

"Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei.
    Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko."

"AINOA TÄRKEÄ ON RAKKAUTENA VAIKUTTAVA USKO"

Täten meidän tulee päätellä, että lain noudattaminen ilman uskoa ja rakkautta on harhaa.
    Ennen muuta päätämme, että lain teot ovat tärkeitä, kun ne ovat uskon osoitusta Jumalaa kohtaan ja rakkauden osoittamista kanssaihmisiä kohtaan. Raamattu sanoo sitä uskonkuuliaisuudeksi.

Uskonvanhurskaudesta sai Martti Luther voimaa tehdä töitä Herralle. Sensiijaan sellainen joka on epävarma Jumalalle kelpaamisestaan, ei jaksa iloita työssä.

USKONPUHDISTUS, alkuperäinen protestanttinen uskonliike, on sitä että Jumalan lapsi ymmärtää olevansa elämänsä loppuun asti niin syntinen, että joutuisi kadotukseen ilman Kristusta, ilman Jumalan armahdusta. Joka päivä ja viimeisellä tuomiollakin tarvitaan Kristuksen ansaitsema armo. Pelastus riippuu yksin uskosta ja Kristuksesta ja Jumalan tahdosa. Uskostakin Raamattu sanoo, että "usko jonka Jeesus vaikuttaa"; (Ap.t.3:16 - tämä on hyvä muistaa Joh.3:16 rimmalla).

Mutta jälleen kerran: ellei uskonvanhurskautuminen johda lain ja lähimmäisen rakastamiseen, siten Jumalan kunnioittamiseen, on syytä kysyä itseltään syytä.

Jaak. 2:18
    Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot";
    näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
    ( http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jaak.+2:1&rnd=1350391058447 )

Loppukaneetiksi vielä Sirkka-Iitan lyhyt ja ytimekäs toteamus väärästä ja oikeasta lakiin suhtautumisesta:
    ## Adventismissa vietään sapattia ilolla, siinä uskon vapaudessa, mihin Jeesus Kristus meidät vapautti. Ei lainkirjaimen täyttämiseksi, vaan LUOJAN kunniaksi. ##

Jeesus arvostaa teologiassa kokonaisopetusta. sillä laki ja evankeliumi kulkevat käsi kädessä.

Matt. 13:52
    Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa".

Antti
  8. Jarlaun mielipide, kahteenkin kertaan sen laittanut meille tiedoksi samassa keskustelussa :

## Olen hyvin tietoinen muistakin nimityksistä. Se mitä kirjoitin keskittyi JHWH:n ympärille.
    Yleisnimi "Herra" on hiukan "sekaisin" kun on otettu tilalle yleisesti, on sitten käännetty Herraksi sekä Jeesusta että JHWH merkitystä. ## (Jarlau)

Aivan; hyvässä selonteossasi tuota hieman kummeksiun, että miksi ET NÄE JEESUS NASARETILAISESSA IANKAIKKISTA ISÄÄ.

Sillä näin on, että minä myös keskityn ja keskitän JHVH-nimeen. Silti ja juuri siksi väitän, ettei "Herra" ole mitenkään sekaisin, eikä JHVH, sillä Herra itse muistuttaa, että joka on nähnyt hänet, on nähnyt Isän. (Jeesuksesta kehotettiin näyttämään Isä).

Ei meidän tarvitse mielistellä Isää hokemalla, että Isä on Jeesusta suurempi. Jeesus ei sanonut, että koska Isän hartiat ovat suuremmat, te näette hänet minun takanani. Emme tarvitse Isästä suurempaa tietoa kuin minkä Jeesus voi antaa. Edelleen olen sitä mieltä, että tässä seuraavassa jakeessa on kattava kuva JHVH:sta, Herrasta :

Jesaja 9:5 (9:4)
    ja kaikki taistelun pauhussa tallatut sotakengät ja verellä tahratut vaipat poltetaan ja tulella kulutetaan.
    6 (9:5)
    Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

Joku voisi takertua Daavidin sanoihin "Herra sanoi minun Herralleni", mutta huomauttaisin, että jo Raamatun alussa todetaan "Ja Jumala sanoi: ¨tehkäämme¨ .(ihminen kuvaksemme). vielä sekin sopii tähän lisätä, että ihminenhän on yksi ihminen, vaikka on, niinkuin Raamattu sanoo "henki, sielu ja ruumis".

1. Tess. 5:23
    Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

Tätä mieltä on
    Antti
  9. JUMALAN NIMiÄ

Rakkaalla lapsella on paljon nimiä ja lisää tulee. Juutalaisilla on Jumalalle tai siis Jumala on antanut juutalaisille jo vanhan liiton puolella yli 30 nimeä itsestään.
    Jotkut nimet olivat olevinaan niin pyhiä, että ne vain kirjoitettiin, ei koskaan lausuttu.
    Ihmisen kannalta ja kansojenkin, kuvaavimmat ja merkittävimmät ja voimallisimmat ja rakakudentäyteisimmät sekä aikakausiakin heijastavat nimet lienevät nämä tässä yhdessä klimpissä :

JESAJA 9:
    5 (9:4)
    ja kaikki taistelun pauhussa tallatut sotakengät ja verellä tahratut vaipat poltetaan ja tulella kulutetaan.
    6 (9:5)
    Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
    7 (9:6)
    Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.

Jari Laurilan aloitus on mainio referaatti Jumalan nimestä, Poimin jarlaun aloituksesta tähän varsin merkittävän lauseen: Katso Fil 2:11 ja Kol 3:24 jossa on myös Jumalan nimi Kyyrios. Jeesuksesta ja JHWH:sta käytettiin toisinaan samaakin nimeä.

antti
  10. Aloitus, tri Flink: ## No niin. Nyt sitten tutkimus on löytänyt seuraavaa. ##

Niin, tutkimuksia tehdään puolesta ja vastaan, että oliko Jeesus naimisissa vai ei.
    Se jää uskonasiaksi, mielipidekysymykseksi joka tapauksessa, oli miten oli.

Mutta tämä on faktaa. Jeesuksella oli oikeus olla naimisissa, sitä ei edes Jumala häneltä kieltää olisi voinut. Olihan jopa pappissukukin periytymisen kautta.
    MUTTA JEESUKSELLA OLI SUUREMPI TEHTÄVÄ KUIN UUDEN PAPPISPERHEEN PERUSTAMINEN.
    Näemme ja kuulemme kaikkiallta maailmasta uutisia siitä, kuinka Jeesus Nasaretilaisen ylösnousemusvoima vaikuttaa siellä, missä Kristusta saarnataan joko tosissaan tahi näön vuoksi.

Filippiläiskirje 1:16
    nämä tekevät sitä rakkaudesta, koska tietävät, että minut on pantu evankeliumia puolustamaan,
    17
    nuo toiset taas julistavat Kristusta itsekkyydestä, epäpuhtaalla mielellä, luullen tuottavansa minulle murhetta kahleissani.
    18
    Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva.

19
    Sillä minä tiedän, että tämä on päättyvä minulle pelastukseksi teidän rukoustenne kautta ja Jeesuksen Kristuksen Hengen avulla,
    20
    minun hartaan odotukseni ja toivoni mukaan, etten ole missään häpeään joutuva, vaan että Kristus nytkin, niinkuin aina, on tuleva ylistetyksi minun ruumiissani kaikella rohkeudella, joko elämän tai kuoleman kautta.

Otan sellailaisen asenteen, että niinkuin Jeesus uhrasi elämänsä, että meillä elämä olisi ja terveytensä, että me terveemmiksi tulisimme - niinikään hän ansaitsi naimattomuudellaan meille onnelisen kumppanuuden ja perhe-elämän; edellytykset onnistuvaiseen elämään.

Antti