"Eeli, eeli lama sabaktani" Miksi ?

Miksi Jeesus huusi; "Eeli, eeli lama sabaktani?"

Jeesus kuoli ristillä. Hän huusi kovalla äänellä: “Eeli, eeli, lama sabaktani.”
Suomennettuna; “Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit.” (Matt 27:46, Mark 15:34)
Sanat ovat samat Ps 22:2, ja Jeesus käytti näitä psalmin sanoja.

Miksi Jeesus huusi nuo sanat? Hylkäsikö Jumala Jeesuksen?
Ei kai Jumala voi Jeesusta hylätä? Koko Vanha Testamentti on profetiaa tulevasta vapahtajasta.
Kaikki vanhan liiton uhripalveluksen lait olivat vertauskuvaa ja jäljennöstä oikeasta uhrista ristillä.
Pyhäkkökin oli malli oikeasta taivaallisesta pyhäköstä. (Hebr 8:1-2) Oikea uhri annettiin ristillä. (Hebr 10:12)

Jeesuksen kuollessa ristillä tuli pimeys keskipäivällä. Pimeyttä kesti kolme tuntia. Sen jälkeen Jeesus kuoli. (Matt 27:45) Tapahtui suuria asioita. (Luuk 23:44-48)

Jeesus oli ihmisen ruumiissa maan päällä. Hän kärsi aivan samat tuskat ristillä kuin kaikki muutkin ristin kuoleman kärsijät. Suurissa tuskissa pimeydessä Jeesus tunsi koko maailman syntien painavan.
Jeesuksen sanat olivat ihmisen sanat, psalmistaa lainaten jolla Jeesus kuvasi tuskaansa.

Jeesuksen kuolema johtui maailman syntien tuskasta. Hänen sydämensä pakahtui ja murtui tähän syntien sielun tuskaan.

Jeesus samaistui syntisen osaan, kun Jumala siirsi synnit Kristukseen. (2 Kor 5:21, Mark 10:45)

Vapahtaja toki tiesi oman asemansa koko ajan maan päällä ja Jeesus oli aina ainoa synnitön. (Hebr 4:15)
Ei Jumala Jeesusta hylännyt. Jeesus tiesi sen koko ajan toki tietenkin itsekin.

Todiste siitä että Jeesus koki ihmisen ruumiissa samat tuskat on Luuk 22:44.
Jeesuksen veri vuoti maahan veripisaroiden tavoin. Verisolut tihkuivat valtimoiden läpi kovan psyykkisen paineen aikana. Tätä ilmiötä (diapedesis) on tavattu kuolemaan tuomituilla, kun he ovat odottaneet teloitustaan.

Kun Jeesus rukoili Getsemanessa Hänelle tapahtui lääketieteen ilmiö nimeltä diapedesis. Näin voimme ymmärtää Jeesuksen kokeneen samat tuskat kuin kuka tahansa ihminen ennen teloitustaan ja teloituksen aikana. (Joh 12:27, Hebr 5:7-10)

Jeesus antoi henkensä Isän käteen.
”Isä, Sinun käsiisi minä annan henkeni. Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran.”
(Luuk 23:46)

Jari Laurila
20.10.2012

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/17.2

29

292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mnvb

"Eeli ,Eeli, lama sabaktani.”

Jeesus täytti siinäkin hänestä tehdyn profeetallisen ennusteen.

22:2 Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?

3:55 Minä huusin sinun nimeäsi, Herra, kuopan syvyydestä. (Ps.)

89:39 Ja kuitenkin sinä hylkäsit voideltusi ja pidit häntä halpana ja olet vihastunut häneen.

Daavid voideltiin kuninkaaksi Jumalan valittuna kun Saul oli vielä kuninkaana.
      Daavid edusti yksin (voideltuna kuninkaaksi) Israelia taistellessaan Goljatia vastaan Saulin ollessa virallisena kuninkaana.
      Jeesus edusti yksi Israelia ristillä.

• Kiitos

Tämä avasi uutta näkökulmaa minulle.
        Että Israel on kuvassa mukana.

Kuitenkin tietysti Isarel hylkäsi Jumalan. Israel rikkoi mitä rikkoi.

Hyvä, kiitos.

jari

• mnvb
        jarlau kirjoitti:

Kiitos

Tämä avasi uutta näkökulmaa minulle.
        Että Israel on kuvassa mukana.

Kuitenkin tietysti Isarel hylkäsi Jumalan. Israel rikkoi mitä rikkoi.

Hyvä, kiitos.

jari

Samasta asiasta tulee vielä esimerkkinä Jeremia 31 luvusta.

31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
        32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
        33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

Kun katsot jaetta 31 siinä ovat mukana sekä Israel että Juuda.

Mutta jae 33 jakeessa vain Israelin sydämeen luvataan laki heidän sisimpäänsä.

Oletko samaa mieltä?

• pahan takia

Jeesus huusi noin koska hän tiesi tulleensa " syntisen lihan kaltaiseksi" Room 8: 3,..Ja Jumala tuomitsi synnin Jeesuksen lihan kautta.. ja on kirjoitettu : " Kirottu olkoon jokainen , joka on puuhun ripustettu"

Jeesus maksoi syntimme palkan, ilman että Jeesusta kukaan auttoi!

Tämän vuoksihan syntejä tunnustetaan, että Jeesuksen syyllisyys koko ajan vähenisi. Jos kaikki tunnustaisivat syntinsä, niin silloinhan kävisi toteen, että Jeesus olikin synnitön,.. sillä mitäs tunnustettavaa hänellä olisi ollut?

"Emme me hyvän teon takia sinua kivitä, vaan siksi, että teet itsesi Jumalaksi".. joka on toteen näytetty .." Immanuel" merkitsee " Jumala meidän kanssamme"!!.. t. B

• uusi luomus
        mnvb kirjoitti:

31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
        32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
        33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

Oletko samaa mieltä?

En usko että Jari on sitä mieltä, että Jumalan laki on kirjoitettu, vai Israelin ja Juudan kansan sydämiin, ja muut mellastavat täällä ilman lakia.. kuten näkyykin tehtävän!

Todellinen Jumalan Israel: " Koko Jumalan Israel on pelastuva"
        Room 11: 26

" Ja niin kaikki Israel on pelastuva.. Siinonista on tuleva pelastaja ( Jeesus),
        hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista" eli Israelista.

Ja sitten yskittääkö?

Gal. 6: 15, 16 " Sillä ei ympärileikkaus ole mitään ( eli Israel ei ole mitään), eikä ympärileikkaamattomuus ( me pakanat) , vaan uusi luomus ( Kristuksessa)

Ja näinhän se meneekin. "Israel" merkitsee " Taistella Jumalan kanssa"!! ! Moos 32: 28

Taas on ihmisen sekoittama pakka vielä enemmän sekaisin. Israel ei ole mitään... siksi Tiituksen joukot polttivat Salomonin temppelin, ja vain uudet luomukset pelastuivat Roomalais sotilaiden jaloista... Israelilaiset ja juutalaisten ruumisröykkiöt, olivat niin suuret, että Tiituksen sotilaat, vetivät naruilla sotilaita ylös niiden päälle, ..Ja Salomonin temppeli piti säästää.. mutta säästyikö se??

Herra oli jo ehtinyt sanoa: " Tähän ei ole jäävä kiveä, kiven päälle"!!.. eikä ajan kanssa jäänyt... sillä hakatut kivet toimitettiin satamaan.. laiturien pohjakiviksi.

Huomaa " uusi luomus" on Jumalan Israel terv. Benkku

• mnvb
        uusi luomus kirjoitti:

En usko että Jari on sitä mieltä, että Jumalan laki on kirjoitettu, vai Israelin ja Juudan kansan sydämiin, ja muut mellastavat täällä ilman lakia.. kuten näkyykin tehtävän!

Todellinen Jumalan Israel: " Koko Jumalan Israel on pelastuva"
        Room 11: 26

" Ja niin kaikki Israel on pelastuva.. Siinonista on tuleva pelastaja ( Jeesus),
        hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista" eli Israelista.

Ja sitten yskittääkö?

Gal. 6: 15, 16 " Sillä ei ympärileikkaus ole mitään ( eli Israel ei ole mitään), eikä ympärileikkaamattomuus ( me pakanat) , vaan uusi luomus ( Kristuksessa)

Ja näinhän se meneekin. "Israel" merkitsee " Taistella Jumalan kanssa"!! ! Moos 32: 28

Taas on ihmisen sekoittama pakka vielä enemmän sekaisin. Israel ei ole mitään... siksi Tiituksen joukot polttivat Salomonin temppelin, ja vain uudet luomukset pelastuivat Roomalais sotilaiden jaloista... Israelilaiset ja juutalaisten ruumisröykkiöt, olivat niin suuret, että Tiituksen sotilaat, vetivät naruilla sotilaita ylös niiden päälle, ..Ja Salomonin temppeli piti säästää.. mutta säästyikö se??

Herra oli jo ehtinyt sanoa: " Tähän ei ole jäävä kiveä, kiven päälle"!!.. eikä ajan kanssa jäänyt... sillä hakatut kivet toimitettiin satamaan.. laiturien pohjakiviksi.

Huomaa " uusi luomus" on Jumalan Israel terv. Benkku

Hei!
        Pysähdy kirjoituksen sanomaan ja siihen mitä Jumala on todella luvannut.
        Profeettojen sanoma etenee aikajärjestyksessä alusta loppua kohden laajentuen.
        Aina kun Jumala puhuu, Hän puhuu lakia.
        Jokainen Sana joka lähtee Jumalan lähettämänä, muuttaa entistä tilannetta.
        Israelin heimoa edustaa nyt vain Jeesus yksin(Israelilaisista).
        Ja Juudan heimoa edustavat nyt juutalaiset. Heillä on yhä Mooses.

9:19 Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,

5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.

Eli kyllä Mooseksen kauttakin on polku Kristuksen luo kun sen käy perille asti.
        Ja sitäkin polkua pitkin on ihmisiä tullut Jeesukseen uskovien joukkoon.

• mnvb kirjoitti:

Oletko samaa mieltä?

Hei

Raamatun lainaamiseen olen aina sama mieltä. On kirjoittu mitä on kirjoitettu.
        Pitää vaan ymmärtää ja tulkita oikein mitä on kirjoitettu, se on oleellista.

Israel ja Juuda kuuluu aina niiden joukkoon joilla on yksilöinä pelastuksen mahdollisuus. Ihmisinä siellä on kaikenlaista sakkia niin kuin muuallakin eikä maan rajat, rotu, kansallisuus, kieli pelasta ketään sinänsä.
        Minä en ole missään tullut vakuuttuneeksi että Israel ja Juuda olisi sellaista lääniä missä tapahtuisi joku perusteellinen koko kansaa koskeva joukkokääntyminen, mutta saattaa toki tietenkin olla että voi olla joku aika ihmiskunnassa jolloin Jeesus on ajankohtainen kunhan jos ihmiskunnan ahdistus käy tarpeeksi suureksi. Ilmestyskirjassa on 8 luvussa kuusi merkkisoittoa ja me elämme niiden aikoja itse asiassa. Ovat varoituksia seitsemästä viimeisestä vitsauksesta siellä myöhemmin Ilm kirjassa jotka ovat sitten jo maalimanloppu käytännössä.

Uusi liitto on selvä asia. Uuden liiton kansalaisuuteen on mahdollisuus jokaisella uskossa ja Kristuksessa niin kauan kuin armon aikoja riittää ja piisaa. Hebr 8-10 luvut, Jer 31:31-33, Hes 36:25-

Laki sydämessä on se sama iankaikkinen 10 käskyn laki. Olosuhteet ovat vain erilaiset. Israelin lait olivat joskus maan lainsäädäntöä samassa kaikki uhripalvelusjärjelmän lait. Lakia oli pakko noudattaa vaikka ei ollut uskovainen uskovaisten lakeja. Seremonialait loppuivat ristille, niitä ei enää tarvittu koska ne vertauskuvasivat uhria kaikki pyhäkkötelttaa myöten.

10 käskyn lailla on erityinen merkitys synnin opettajana ajan loppuun saakka.
        Jumala on luvannut antaa oman henkensä voiman niin että uskossa rakkaudessa Jumalan laki on uskovalle mieluinen sydämenasia.
        Siellä se on syämessä ja muistutta olemassaolostaan silloin kun ihminen on kiusatu tai langennut. Pyhä Henki siellä puhuttelee samalla lailla ihmistä samassa laissa kun ihminen on uskossa.

Siellä se on sama laki. Kivitauliujen sijasta sydämen tauluissa. Kirjaimen tavaamisen sijasta Jumalan Henki, Jumala itse puhuttelee vanhurskasta lakiaan vasten.

jari

• mnvb
        jarlau kirjoitti:

Hei

Israel ja Juuda kuuluu aina niiden joukkoon joilla on yksilöinä pelastuksen mahdollisuus. Ihmisinä siellä on kaikenlaista sakkia niin kuin muuallakin eikä maan rajat, rotu, kansallisuus, kieli pelasta ketään sinänsä.
        Minä en ole missään tullut vakuuttuneeksi että Israel ja Juuda olisi sellaista lääniä missä tapahtuisi joku perusteellinen koko kansaa koskeva joukkokääntyminen, mutta saattaa toki tietenkin olla että voi olla joku aika ihmiskunnassa jolloin Jeesus on ajankohtainen kunhan jos ihmiskunnan ahdistus käy tarpeeksi suureksi. Ilmestyskirjassa on 8 luvussa kuusi merkkisoittoa ja me elämme niiden aikoja itse asiassa. Ovat varoituksia seitsemästä viimeisestä vitsauksesta siellä myöhemmin Ilm kirjassa jotka ovat sitten jo maalimanloppu käytännössä.

Uusi liitto on selvä asia. Uuden liiton kansalaisuuteen on mahdollisuus jokaisella uskossa ja Kristuksessa niin kauan kuin armon aikoja riittää ja piisaa. Hebr 8-10 luvut, Jer 31:31-33, Hes 36:25-

Laki sydämessä on se sama iankaikkinen 10 käskyn laki. Olosuhteet ovat vain erilaiset. Israelin lait olivat joskus maan lainsäädäntöä samassa kaikki uhripalvelusjärjelmän lait. Lakia oli pakko noudattaa vaikka ei ollut uskovainen uskovaisten lakeja. Seremonialait loppuivat ristille, niitä ei enää tarvittu koska ne vertauskuvasivat uhria kaikki pyhäkkötelttaa myöten.

Jumala on luvannut antaa oman henkensä voiman niin että uskossa rakkaudessa Jumalan laki on uskovalle mieluinen sydämenasia.
        Siellä se on syämessä ja muistutta olemassaolostaan silloin kun ihminen on kiusatu tai langennut. Pyhä Henki siellä puhuttelee samalla lailla ihmistä samassa laissa kun ihminen on uskossa.

Siellä se on sama laki. Kivitauliujen sijasta sydämen tauluissa. Kirjaimen tavaamisen sijasta Jumalan Henki, Jumala itse puhuttelee vanhurskasta lakiaan vasten.

jari

Hebr.8:6. Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
        7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
        8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
        9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
        13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

Paavali sanoo lukuisia kertoja, Vanhan liiton olevan "lähellä häviämistään" mutta ei peruttu.
        Eikä sitä, joka on ristillä sovitettu Israelille ja Juudalle, tule enää takaisin.

Kolossalaiskirje:
        2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin...

Mutta muilta osin Vanha liittokin on lupauksineen voimassa.
        Eihän Jeesus tullut Jumalan tekemää liittoa Israelilta kumoamaan!
        Te olette jääneet adventtikirkon oppien vangeiksi! Ihmisen on perin vaikeaa myöntää erehdystään.
        Mutta helppo on tulematta teidän ongelmaanne osalliseksi kun löydämme siihen pelkästään hyviä perusteita.!

• mnvb kirjoitti:

Hebr.8:6. Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
        7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
        8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
        9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
        10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
        13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

Paavali sanoo lukuisia kertoja, Vanhan liiton olevan "lähellä häviämistään" mutta ei peruttu.
        Eikä sitä, joka on ristillä sovitettu Israelille ja Juudalle, tule enää takaisin.

Kolossalaiskirje:
        2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin...

Mutta muilta osin Vanha liittokin on lupauksineen voimassa.
        Eihän Jeesus tullut Jumalan tekemää liittoa Israelilta kumoamaan!
        Te olette jääneet adventtikirkon oppien vangeiksi! Ihmisen on perin vaikeaa myöntää erehdystään.
        Mutta helppo on tulematta teidän ongelmaanne osalliseksi kun löydämme siihen pelkästään hyviä perusteita.!

Hei

Minä en ymmärrä ainuttakaan sanaa mitä ajat takaa jankkaamalla että vanhan liiton pitää olla jollakin tavalla voimassa ?

Kerro se suoran mistä on kysymys. Tottakai jokaisella Raamattu kotona on mistä pitkät pätkät copypasteta. Kerro mistä on kyse ?

Mikä siinä vanhassa liitossa on niin rakasta että kyntin hampain pitää kiinni siitä?

Kerro se omin sanoin selvällä suomella, mistä kyse, niin että tulee ymmärretyksi miltä osin vanha liitto pitäisi olla voimassa ?

Israelin kansanko pitää päästä pelastumaan kansallisuuden, rodun, kielen tai maan rajojen perustella vcain mistä on kyse, mitä Sinä tarkoitat.

Minullakin on tusina Raamattuja mistä löytyy pitkät pätkät kirjoitusta kyllä.

jari

• mnvb
        jarlau kirjoitti:

Hei

Minä en ymmärrä ainuttakaan sanaa mitä ajat takaa jankkaamalla että vanhan liiton pitää olla jollakin tavalla voimassa ?

Kerro se suoran mistä on kysymys. Tottakai jokaisella Raamattu kotona on mistä pitkät pätkät copypasteta. Kerro mistä on kyse ?

Mikä siinä vanhassa liitossa on niin rakasta että kyntin hampain pitää kiinni siitä?

Kerro se omin sanoin selvällä suomella, mistä kyse, niin että tulee ymmärretyksi miltä osin vanha liitto pitäisi olla voimassa ?

Israelin kansanko pitää päästä pelastumaan kansallisuuden, rodun, kielen tai maan rajojen perustella vcain mistä on kyse, mitä Sinä tarkoitat.

Minullakin on tusina Raamattuja mistä löytyy pitkät pätkät kirjoitusta kyllä.

jari

Jos Jeesus oli yksin Israel,mutta ei sovittanut Juudankin kohdalta liiton rikkomuksia, hän ei olisi ollut kuin Daavid, joka taisteli koko kansan puolesta kun muut pelkäsivät!

Jäljellehän jäisi, että Jeesus yksin sovitti vain omat olemattomat syntinsä!
        Teologinen ristiriita!

Jeesuksen aikanahan oli nähtävänä vain Juuda! Muu Israelhan oli käytännössä jo tiellä titämättömällä.

Jeesus yksin edusti koko Israelia, kun kaikki muut edustivat Juudaa, muista tämä.

Jos teidän oppinne pätisi, ei olisi ollut mitään syytä mikä olisi edellyttänyt mainintaa Uudesta liitosta entisen tilalle.
        Koko maailman sovittaminen olisi siihen riittänyt. Koko maailmahan kattaa juutalaisetkin.
        Näköjään katsot kirkkosi sisältä asiaa etkä onnistu ymmärtämään. Oma tilanteesi peittoaa kokonaisymmrryksesi.

Raamatun sanoman voi kuvitella kuin shakkipelinä jossa siirrot on tehty täsmälleen oikeassa järjestyksessä jotta peli kulkee loogisesti.

• qntelen
        jarlau kirjoitti:

Lisäys:

Lisäsin yhden lauseen näkökulmasi vuoksi kirjoitukseeni:

yst. jari

Miksikö on vanha Liitto yhä voimassa?
        Se on siksi, että siihen liittyvä laki on voimassa todistuksena Jeesuksen sovitustyöstä Tuomiopäivää varten .
        Jeesus tuomittiin Mooseksen lain rikkomisesta, ja jos se olisi mitätöity, ei olisi millä Jeesuksen saama tuomio osoitettaisiin laista annettujen säädösten vastaiseksi.
        Laki on oltava voimassa ja vieläpä kirjallisena.
        Juutalaisten välityksellä laki on yhä tallessa.

Gal.10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
        11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta,
        koska "vanhurskas on elävä uskosta".

Johanneksen evankeliumi:
        1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.
        12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
        13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
        14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
        15. Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
        16. Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
        17. Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.

Eikä Paavali tuossa puhunut mistään seremonialaista. Ei lainteoilla tarkoitettu seremonioita.

• qntelen kirjoitti:

Se on siksi, että siihen liittyvä laki on voimassa todistuksena Jeesuksen sovitustyöstä Tuomiopäivää varten .
        Jeesus tuomittiin Mooseksen lain rikkomisesta, ja jos se olisi mitätöity, ei olisi millä Jeesuksen saama tuomio osoitettaisiin laista annettujen säädösten vastaiseksi.

Gal.10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".

Johanneksen evankeliumi:
        1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.
        13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
        14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
        15. Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
        16. Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
        17. Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.

Eikä Paavali tuossa puhunut mistään seremonialaista. Ei lainteoilla tarkoitettu seremonioita.

Hei

"Laki" sanalla on monta merkitystä riippuen mitä sillä tarkoitetaan.

Laki voidaan ymmmärtää Mooseksen kirjoina ja koko vanhana testamenttina joskus riippuen mitä asiayhteydessä tarkoitetaan.

Että siis pitäisi olla nimenomaan jokainen kirjain/ maailman kirjain Raamattuun kirjoitettu?
        Ei Raamattu äidinkielen oppikirja ole, ei luonnontieteenkään.

Raamattu on oppi pelastuksesta. Jeesuksesta Kristuksesta.

Mitä sitten vanhalla liitolla ymmärretään ? Onko se sanasta sanaan sitten "vanha liitto" kirjoissa ja kansissa.

Minä ymmärrän vanhalla liitolla lakijärjestelmää joka liittyi vanhan liiton, Jeesusta aikaisemman ajan aikaan, jossa kaikki lait liittyivät pyhäkköpalvelukseen joka taas oli kopiota ja vertauskuvaa oikeasta pyhäköstä.

Onko Sinulla joku sellainen yhdyskunta jolla telttamaja ja Ylipappi leeviläisistä, Aaronin jälkeläinen. Mistä olen löytänyt Israelin sukukirjat kun ne tuhoutuivat 70 jkr roomalaisten hävittäessä Jerusalemin ? Sen koommin ei ole pappejakaan ollut kun pappisjärjestelmäkin päättyi ja pappi on vain ammattinimike.

Ylipappina on kuitenkin Jeesus Kristus ja pyhäkkö on se oikea pyhäkkö., Hebr 8-10 luvut. Se on eskoseni tätä päivää ja nykyaikaa.

Seremonialaeilla on monta nimeä nk rakkailla lapsilla riippuen siis mitä tarkoitetaan, "lakiliitto" "Mooseksen lait" "seremonialait" eikä ne siihen lopu.

Siveyslailla samoin 10 käskyhn laiki, dekalogi, vapauden laki ja paljon muuta. Tällä lailla on toisenlainen merkitys kokonaan kuin pässejä vertauskuvana uhraavilla laeilla, siveyslaki opettaa mikä on syntiä ajan loppuun asti.

yst. jari

• jarlau kirjoitti:

Hei

jari

Hei Jari - hyvää tekstiä taas niinkuin tavallista.
        Tuohon aloituksen “Eeli, eeli, lama sabaktani.” / “Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit.” (Matt 27:46, Mark 15:34) lisäisin sen, että kuolema on aina ero Jumalasta ja Jeesus kuoli (lakkasi elämästä) - vaikka se Jumaluus mikä oli (ja on) hänessä ei luonnollisesti kuollut. Siis kun Jeesus kuoli hän tosiasiassa joutui eroon Jumalasta ja siksi hän sanoi nuo sanat (hän tunsi kuoleman erottavan hänet Isästä) .. ja hän oli kuolleena kunnes Jumala hänet herätti kuolleista... kolmantena päivänä.

Keskusteluun "Jumalan ikuisesta laista" lisäisin sen verran, että koska meile syntisille on lain täyttäminen mahdoton tehtävä (ja tietäen että laittomuudessa ei ole sitä "Jumalan vanhurskautta" jossa ainoastaan on iankaikkinen elämä, ja että siksi laittomuuden (synnin) seuraus (palkka) aina kuolema).

Nyt tiedämme että Jeesus maksoi kuolemallaan meidän laittomuutemme seuraukset, mutta ... opetti myöskin, että "Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi - sillä "MILLÄ tuomiolla te tuomitsette SILLÄ teidät tuomitaan"..

Mikä siis tarkoittaa, että VAJAVAISEN ihmisen laillisuus Jumalan edessä ei ole "silmä silmästä - hammas hampaasta" vaan "armo armosta". Toisin sanoen sama "ikuinen Jumalan laki" kuin aina - kuitenkin Vapahtajan lunastuksessa eläville on "Jumalan armo armeliaille" tullut mahdolliseksi koska Jeesus maksoi kuolemallaan meidän rikkomustemme seuraukset (siis kuoli puolestame meidän kuolemamme).

Kuinkahan moni on tullut ajatelleeksi esimerkiksi että Jeesus opetti meitä rukoilemaan Isää tämän "laillisuuden" mukaisesti : ...anna meille meidän syntimme anteeksi, sillä mekin annamme anteeksi jokaiselle velallisellemme... Luuk. 11:4

alex :)

• qntelen kirjoitti:

Johanneksen evankeliumi:

qntelen: #Jeesus tuomittiin Mooseksen lain rikkomisesta#..

alex:
        Minulle "LAKI" (käskyt) Raamatussa on Jumalan ihmisille antama osoitus siitä mitä iankaikkinen elämä tarkoittaa. Annettu Jumalan laki osoittaa myöskin sen, että MIKSI ihmisellä ei ole iankaikkista elämää - Jumalan lain rikkominen on syntiä ja synnin palkka eli seuraus on aina .. siis AINA .. kuolema. Jumala itse on "Iankaikkinen Elämä" - ja siis lain täyttäjä - mikä myöskin osoittaa, että Jumalan laki = Jumalan tahto.

Nyt Jeesus kuoli vaikka ei ollut (Jumalan lain täyttäjänä - siis synnittömänä) kuolemaa ansainnut ja sen Jeesuksen kuoleman Jumala laskee syntisten hyväksi - kaikkien jotka panevat toivonsa Jeesukseen ja HALUAVAT elää Jumalan tahdossa - iankaikkinen elämä tuli näin mahdolliseksi kuoleman omille syntisille.. kun synnitön kuoli syntisten edestä...

alex

• alex.kasi kirjoitti:

Tuohon aloituksen “Eeli, eeli, lama sabaktani.” / “Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit.” (Matt 27:46, Mark 15:34) lisäisin sen, että kuolema on aina ero Jumalasta ja Jeesus kuoli (lakkasi elämästä) - vaikka se Jumaluus mikä oli (ja on) hänessä ei luonnollisesti kuollut. Siis kun Jeesus kuoli hän tosiasiassa joutui eroon Jumalasta ja siksi hän sanoi nuo sanat (hän tunsi kuoleman erottavan hänet Isästä) .. ja hän oli kuolleena kunnes Jumala hänet herätti kuolleista... kolmantena päivänä.

Keskusteluun "Jumalan ikuisesta laista" lisäisin sen verran, että koska meile syntisille on lain täyttäminen mahdoton tehtävä (ja tietäen että laittomuudessa ei ole sitä "Jumalan vanhurskautta" jossa ainoastaan on iankaikkinen elämä, ja että siksi laittomuuden (synnin) seuraus (palkka) aina kuolema).

Nyt tiedämme että Jeesus maksoi kuolemallaan meidän laittomuutemme seuraukset, mutta ... opetti myöskin, että "Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi - sillä "MILLÄ tuomiolla te tuomitsette SILLÄ teidät tuomitaan"..

Mikä siis tarkoittaa, että VAJAVAISEN ihmisen laillisuus Jumalan edessä ei ole "silmä silmästä - hammas hampaasta" vaan "armo armosta". Toisin sanoen sama "ikuinen Jumalan laki" kuin aina - kuitenkin Vapahtajan lunastuksessa eläville on "Jumalan armo armeliaille" tullut mahdolliseksi koska Jeesus maksoi kuolemallaan meidän rikkomustemme seuraukset (siis kuoli puolestame meidän kuolemamme).

Kuinkahan moni on tullut ajatelleeksi esimerkiksi että Jeesus opetti meitä rukoilemaan Isää tämän "laillisuuden" mukaisesti : ...anna meille meidän syntimme anteeksi, sillä mekin annamme anteeksi jokaiselle velallisellemme... Luuk. 11:4

Hei

Jokainen on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla.
        Ei ihminen lihassa koskaan lakia noudattaa omassa voimassaan voi.

Jumalan Henki antaa siihen voiman, ettei ole kovin altis rikkomaan lakia.

Lain polkeminen on ollu tjokseenkin muodissa ja synti on aina vakava asia.

Minulla ei onneksi ole koskaan ylpeilemistä ole, eikä tule olemaan.
        Sen verran koulutusta olen saanut että kaikkea syntiä tehty on kokeeksi ainakin ja uskostakin poikettu ettei ole minulta odotettavissa ylpeilemistä asiassa kuitenkaan, mutta synti on aina vakava asia ja siksi lakia ei pidä polkea.

Ei Sinulla ollut lain polkemista, eikä ylpeilyäkään en sillä-
        Olen monenlaisissa kokouksissa istunut eri piireissä.

Laitan kommentistasi pikku lisäyksen kirjoitukseeni.
        Käy hetken kuluttua katsomassa.

yst. jari

• alex.kasi kirjoitti:

Joo hei.

Löysin asiaan lisää syvyyttä kun katselin sanakirjoja;

Kiitos paljon kommentista, se johti ajattelemaan lisää.

yst. jari

• asasdasdfasdfg
        alex.kasi kirjoitti:

qntelen: #Jeesus tuomittiin Mooseksen lain rikkomisesta#..

alex:
        Minulle "LAKI" (käskyt) Raamatussa on Jumalan ihmisille antama osoitus siitä mitä iankaikkinen elämä tarkoittaa. Annettu Jumalan laki osoittaa myöskin sen, että MIKSI ihmisellä ei ole iankaikkista elämää - Jumalan lain rikkominen on syntiä ja synnin palkka eli seuraus on aina .. siis AINA .. kuolema. Jumala itse on "Iankaikkinen Elämä" - ja siis lain täyttäjä - mikä myöskin osoittaa, että Jumalan laki = Jumalan tahto.

Nyt Jeesus kuoli vaikka ei ollut (Jumalan lain täyttäjänä - siis synnittömänä) kuolemaa ansainnut ja sen Jeesuksen kuoleman Jumala laskee syntisten hyväksi - kaikkien jotka panevat toivonsa Jeesukseen ja HALUAVAT elää Jumalan tahdossa - iankaikkinen elämä tuli näin mahdolliseksi kuoleman omille syntisille.. kun synnitön kuoli syntisten edestä...

alex

Sain teistä selkeän käsityksen.

• asasdasdfasdfg kirjoitti:

Sain teistä selkeän käsityksen.

Olis mukava tietää mitä tarkoitit tuolla "teistä" sanalla. :)

• ## Ei kai Jumala voi Jeesusta hylätä? ##

Niin se vaan kuitenkin on, että ei Jeesus ristillä huutanut, että hylkäätkö nyt ainoan poikasi, eikä parkunut, että älä jätä minua. Vaan huudahti: MIKSI?

Huudahti siksi että käsittäisin jotta minun tähteni Jumala hylkäsi Jeesuksen, niin ettei Jumalan tarvitsisi ikinä hyljätä MINUA. Jos epäilen tuota hylkäämistä, niin en koskaan voi tosissani uskoa, ettei Jumala hylkää minua. Sillä Jeesus hyljättiin todellakin minun SIJASTANI.

Antti

• Hei

Minulla tulee mieleeni että olisikohan sana "miksi" nyt sitten kirjaimellisesti sama mitä suomalainen maajussi asialla käsittää, vai olisikohan siinä jotakin muuta merkitystä mahdollista olemassa sanalla ?

Monissa kielissä yksi sana voi merkitä rusinaa erilaisia asioita, mutta ne ovat usein adjektiiveja, mutta kuitenkin, "miksi" ei tarvitse olla sitä mitä joku laihialainen tai turkulainen ajattelee sanalla tai Härmässä sana merkitsee?

Antti on Suomen Turku suunnalta. Minulla oli Turussa työpaikka vuoden päivät Eerikinkadulla. Minun isäni tekivät aikoinaan "turkulaisia" Käy heti sivun alussa katsomassa; http://jarinhotelli.blogspot.com/2011/05/sukuvalokuvia-vanhoista-albumeista.html

yst. jari

• Tietoa on

Eeli Eeli! huuto oli aivan normaalia huomioon ottaen tilanteen. Jeesus oli niin sekaisin kipua lievittävästä alkoholipitoitoisesta ja huumekasveilla ns. yrteillä terästetystä juomasta, jota hänelle kepin kärkeen sidotusta sienestä tarjottiin, että hänen sekavaan mieleensä palautui lapsuuden ajan kokemukset eräästä kirjanoppineesta nimeltä Eeli, jonka oppilaana Jeesus oli ollut lapsuudessaan.

Roomalainen sotilas muuten käytti samaa kepin kärkeen sidottua sientä pyyhkiessään "hanuriaan" tarpeilla käynnin jälkeen.
      Mahtoi sieni maistua makoisalle?

• >>> Miksi Jeesus huusi; "Eeli, eeli lama sabaktani?"

Tuo kurja mielenvikainen ja suuruudenhullu juutalainen mies kärsi ristillä ansionsa mukaan. Roikkuminen koitui hänen kohtalokseen ja hän sekoili ristillä - siksi tuokin huuto.

T: Iloinen nauraja

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      96
      1585
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      54
      1063
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      404
      988
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      166
      932
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      57
      772
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      124
      737
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      688
    8. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      77
      661
    9. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      655
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      651
    Aihe