Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

  1. Ei alex, ei adventistien ja muiden protestanttien välillä ole merkittävää eroa kuolevaisuusasiaan liittyen. Ainoa suuri ero on siinä, mihin Raamatun profetiat sijoittuvat kronologisessa elämässä. Eikä sekään käsitysero merkitse mitään käytännn vaelluksessa ja kanssakäymisessä.
    Turhaan koetat luoda, alex, luoda pesäeroa adventistien ja ei-adventistien välille. Alex, sinä seuraat asioita turhan etäältä ja vissiin yhteydettömästi.

    Protestantit, adventisteja lukuunottamatta, tulkitsevat, että Raamatun profetiat sijoittuvat loppuun. Siis uudenajan loppuun - Ilmestyskirjan peto on antikristus ja tämähän ei ole vielä tullut protestanttisen käsityksen mukaan.

    Adventistien käsitystä Aimo Helminen selosti juuri tänään 12.10. koko Suomen sansalle radioDeissä. Sitä että profetiat olisivat täyttyneet jo alussa elikkä Jeesuksen maanpäällisen toiminnan aikana ja sen loppuunsaattamisessa.

    Niin, Aimo todellakin totesi Danielin kirjan 12. luvun käsittävän Jeesuksen päiviä. Eivät toki adventistit ainoita ole tuonkaltaisen tulkinnan kanssa, mutta käsitys perustuu mielivaltaiseen historiallisten tapahtumien toisiinsa ja Raamattuun kytkemiseen sekä ei sovi Raamatun kokonaisuuteen mitenkään.

    Profetiat katsovat tulevaisuuteen, eivät menneeseen. Ei meidän pidä profeettakirjoja hylätä loppuunkäytettynä kamana ja samalla tietysti luopua Ilmestyskirjasta, joka liippaa läheltä Danielia, vaan me niistä saamme ymmärrystä lopun tapahtumiin.

    En syyttele, sillä ymmärrän toki, että on paineita sysätä Israelille tulevaisuutta povaavat profeetat pois, sillä adventismia perustettaessa luultiin, ettei Israel enää tule ja monellakin tavalla otettiin Israelin paikka siinä uskossa.

    Mutta Israel tuli 1948 ja lopun profetiat alkavat täyttyä ja pedon henki, antikristuksen henki laittaa Israelin ahtaalle sekä tietysti myös kristityt. Kyllä paljon aukeaa Raamatusta lisää niille, jotka myöntävät, että profeettakirjojen viimeisimmät luvut käsittelevät viimeisiä aikoja eikä ensimmäisiä elikkä Jeesuksen maallisia päiviä.

    antti
  2. JEESUS EI LAUSUNUT TURHIA SANOJA

    Minunkaan mielestäni ei pidä mennä mukaan pitkiin todisteluihin kirjoittajien omista lähtökohdista tai lähteistä pulppuaviin. Vaan napakasti ja lyhyesti Raamatulla vastattava ja logiikkaa soveltaen. Teologisessa tiedeyhteisössä toki olisi mukava kirjoitella pitkiä tyhjentäviä ja täydentäviä ja teilaavia tutkielmia, mutta toisen kirjoittajan tyrmäämisellä ei voita mitään, vaan menettää ehkä muutaman sielun.

    // pitää toki huomioida mitä Raamattu muualla ja asiakokonaisuutena puhuu sielun kuoleman jälkeisestä ajasta. //

    Ei Jeesus pelkästään tunnustanut kertomusta köyhästä Lasaruksesta ja rikkaasta saiturista, vaan jopa toisti sitä ja alleviivasi.
    Oleellisinta siinä on, että ajan rajan tuolla puolen OSAT VAIHTUVAT.

    Saiturin on kuoltuaan myöhäistä koettaa toimittaa varoittava sana rakkaille omaisilleen, että tämä vaivan paikka on totta, siksi tehkää parannus. Ei ole vapauttavaa kuolemaa, vaan avutonta köyhää tahallaan laiminlyönyt pohatta joutuu nyt kärsimään tuskaa, niin mittavaa sellaista, että ei halua nähdä omaisiaan sellaisessa paikassa.

    Emme saa pimittää, vaan pikemminkin varoittakaamme täällä ajassa. Raamatun totuuksien tahallisesta kätkemisestä saattaapi seurata, että itse joutuu kuoltuaan maistamaan katkeraa katumusta, mutta liian myöhään ja turhaan. Raamattu on kokonansa pyhä kirja, eikä Jeesus syyttä suotta ennustanut osien vaihtumisesta.

    Joh.Ilm.22:19 Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu.

    antti
  3. Veli bushmannin vastine:
    // Mutta veikkanpa arvaavani, että miten tuollainen päätelmäketju on raamattuun päätynyt. Sillä sehän on siellä tietenkin siksi, kun Jumalalta odotettiin omiensa suojelua, mutta kun sitä ei tullut, piti keksiä asialle selitys ja niitä jupinoita me sitten raamatusta luemme. //

    Ensinnäkin mitä tulee boko Haramin sieppaamiin tyttöihin, niin heitä on saatu takaisin ja loputkin saataneen, jos riittää uskoa yrittää vapauttaa heidät ja malttia neuvotella kostoiskujen sijaan.

    Vai on bushmanni päätynyt teoriaan, että sepitettiin kärsimsytä ihannoiva tarina, kun koettiin, ettei Jumala suojellutkaan vainoojilta. Tutkitaanpa teoria Raamatun valossa ja historian

    RAAMATTU EI LUPAA ULKOISTA RAUHAA !
    Tuhatvuotista rauhanaikaa edeltää tuskien aika.

    Mark. 10:30
    ja joka ei saisi satakertaisesti: nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, VAINOJEN KESKELLÄ, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää.

    Jumala ei todellakaan etsi käännynnäisiä, vaan haluaa, että jokainen miettii ensin tarkkaan ja ottaa huomioon vastoinkäymiset ja menetykset!:

    Luuk.14:26
    "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
    27
    Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.
    28 Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi,
    29
    etteivät, kun hän on pannut perustuksen, mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, kaikki, jotka sen näkevät, rupeaisi pilkkaamaan häntä
    30
    sanoen: 'Tuo mies ryhtyi rakentamaan, mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi'?

    Yhä useampi vaatii alas kymmenet käskyt ja rakkauden hokemiset - uskovat ovat ahtaalla, mutta 1 sisäinen rauha on enemmän kuin 100 ulkoista.

    antti
  4. Hei Kopittelija 007!

    Mutta minä en ole noin pessimistinen vaan ... sama se onko papilla kirkkopelikentällään lätkämaila tai jalkapallo, kun se tekee työtä suullaan ja julistaa evankeliumia, johon ei itse usko, mutta moni kuulija saa uskon kipinän.

    Oikeesti teo-logiikkaa ymmärtävinä sanomme tietenkin, että ilman neitseellistä synnytystä kristinoppi olisi jäänyt flopiksi, pelkäksi lumelääkkeeksi, joka olisi jo haudattukin.

    Järkeilevälle tyypille neitseellinen syntyminen voi olla vaikea uskoa, vaikka olisikin elävässä uskossa. Hyvin monet uskovat toteavat monia Raamatun kohtia vain vertauskuvallisiksi siitä yksinkertaisesta syystä, että eivät voi uskoa todeksi.

    Eräs ystäväni jo edesmennyt katulähetyksen uranuurtaja oli aina hiljaa uskontunnustusta lausuttaessa "ja ruumiin ylösnousemiseen", sillä sitä kohtaa hän ei voinut uskoa mitenkään.
    Ehkä hän ei kyennyt teologisesti käsittämään maatuneen liharuumiin kirkastumista hengelliseksi, mutta sen hän tulee kerran KOKEMAAN.

    Onhan se ristiriitaista, että pappina seurakunnassa palvelee, vaikkei usko Marian neitseelliseen raskauteen, kun Raamatun lisäksi jopa Koraani asian toteaa. Mutta tässä tullaan toisaalta siihen, että Koraani kyllä uskoo Jeesuksen neitseelliseen syntymiseen, muttei siltikään usko, että Jumalalla on Poika. Elikkä ei opillisuus mitään ole vaan kaikki on siinä, että on Jeesuksen Kristuksen sisäinen tunteminen. Se voi olla niilläkin, jotka eivät ymmärrä Raamatusta mitään tai tietävät vain tiedekunnassa opittuna teoriana.

    MOTIIVEJA LÖYTYY SAARNAAMISEENKIN

    Joku voi papiksi mennä ehkä kateudestakin, mutta mitäpä siitä - Sana tekee tehtävänsä, puutteellisenakin.

    Fil. 1:15
    Jotkut tosin julistavat Kristusta vain kateudesta ja riidanhalusta, mutta toiset vilpittömin mielin.
    Fil.1: 17
    nuo toiset taas julistavat Kristusta itsekkyydestä, epäpuhtaalla mielellä, luullen tuottavansa minulle murhetta kahleissani.
    18 Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva.
    19 Sillä minä tiedän, että tämä on päättyvä minulle pelastukseksi teidän rukoustenne kautta ja Jeesuksen Kristuksen Hengen avulla,

    antti
  5. Veli Bushmannin kritiikki on oikeutettua!
    "JUMALA UNOHTI NIGERIAN TYTÖT?"

    Onkin todella kehittävää pohtia ja punnita, miten asia olisi. Lisättäköön tähän: miksi Jumala unohti Sudanin tytön - sillä tämä jopa oli uskovainen:
    http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014051518306010_ul.shtml
    Uskovia tiettävästi olivat useimmat boko Haramin sieppaamat koulutytötkin. Se selittää sieppauksen, mutta ei oikeuta tietenkään.

    Siihen löytyy vastaus Raamatusta, miksi uskovia tapetaan - sehän on osa uskon hintaa;
    Mark.13:12 :Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.
    13 Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.

    Omiaan Jumala siis sallii tapettavan ja valmistaa omiaan sellaiseen kohtaloon, mutta että unohtaako Jumala suojella viattomia vielä uskosta osattomia koulutyttöjä, vaikka Raamattu lupaa suojelusenkelin lapselle?

    Tietenkin on hyödytöntä syytellä Jumalaa, sillä jos Jumala päättäisi kuolla ja kristinuskon tuoma moraali siten kuolisi tykkänään, maailmassa vallitsi täysi sekasorto ja tappomeininki. Viha saisi ylivallan useimmille tarkoituksettomassa elämässä.

    Kysymys on silti hyödyllinen: unohtiko Jumala suojella ja löytääkö Jumala heistä jälkeäkään?

    Katsoiko joku videon Nigerian sotilaista, jotka metsästävät Boko Haramilaisia? Se vasta julmaa kidutusta on ja kokonaisia kyliä tuhotaan, jos epäillään yhdenkin terroristin piileskelevän siellä.
    Amnesty International tutkii nyt niitä rikoksia - Jumalan edustajana mielestäni. Lapanen on karannut käsistä - viha on aiheuttanut enemmän uhreja.

    Boko Haram ei antanut tyttöjen opiskella, jotta voisivat lukea Raamattua ja muuta hyvää. Tuskin terroristijärjestö sitä pelkäsi, että tytöt oppivat tarjoutumaan seksipalstoille. Joten ... miksi Jumala salli tällaista?

    JUMALA ON VAPAUTTANUT 85 Boko Haramin sieppaamaa ihmistäTsadin avulla ...
    http://www.hs.fi/ulkomaat/a1408165784418

    Vasta 50 tyttöä on vapautettu. Loput vapautetaan, jos vangitut bokoharamilaiset vapautetaan. Tässä on rukouksen ja taiteilun paikka, sillä neuvotteluyhteys pitää tytöt hengissä ja koskemattomina, mutta toisaalta terroristeille ei pitäisi antaa periksi. Nyt bushmannikin rukoilemaan 220 tytön puolesta, vaikka olisikin epävarma, auttaako se!
    http://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/boko-haram-tytot-vapautetaan-jos-taistelijat-paastetaan-vapaaksi/664125/

    Boko Haramilla on vain kaksi tavoitetta tyttöjen suhteen: käännyttävä kristinuskosta islaminuskoon ja ei länsimaiseen kouluun vaan islamilaiseen. Mitä mieltä bushmanni on islaminuskoisuudesta - onko se kristinuskoa parempi?

    En tiedä, miksi Jumala salli tämän, kenties kääntääkseen ihmiskunnan huomion islamin vaaroihin. Mutta sen tiedän että KAIKKI YHDESSÄ VAIKUTTAA NIIDEN PARHAAKSI, JOTKA JUMALAA RAKASTAVAT.

    Room.8:26
    Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
    27
    Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
    28
    Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
    29
    Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
    30
    mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.

    On islam ja on boko haram ja on isis ja on sharian laki. Jos kristinusko poistetaan ja 10 käskyn perusta länsimaiselle kehitykselle ja todetaan, ettei Jumalaa ole - mikä onkaan tulevaisuus?

    http://shariatulee.wordpress.com/sharia-laki/

    antti