Siis lukekaa tämäkin kirjoitukseni siltä pohjalta .. (ja kommentoidakin tietysti saa jos haluaa) .. Minua on nimittäin ihmetyttänyt yksi asia jo Herätkää palstalla että MIKSI ? niin monet puhuvat lööperiä adventisteista?? Siis kirjoittavat asioita jossa ei perää ...
Oliskohan yksi syy se, että kun joku sanoo jotain negatiivista adventisteista niin määtyt ohmiset uskovat sen oikein halustaan - oli se sitten totta tai ei - ja ehkä panevat perään jokin omaan ennakkoluuloonsa perustuvan olettamuksen jolla ikääkin höystetään edellistä ja niin juttu paisuu kun se kulkee toiselta toiselle.
Toinen syy on luonnollisesti se, että adventistit opettavat osittain erilaista raamatunnäkemystä kuin useimmat muut kirkot ja niistä poikiutuneet lahkot .. ja tarkein ero on luonnollisesti usko että vain Jumalan tahdossa on iankaikkista elämää .. ja että ihminen itsessään ei ole kuolematon vaan kuoleman oma - mikä tarkoittaa adventisteille että ihmistä ei enää kuoleman jälkeen ole ..kuollut ei kkertakaikkiaan elä.. MUTTA miksi tämä asia vaivaa niin paljon ihmisiä jotka uskovat että ihminen on tai että ihmisellä on "kuolematon sielu".
Kysymys:
Miksi se vaivaa kuolemattomuuteensa uskovia että advetistit ei sellaiseen usko ?
Minusta on mukava keskustella asioista - ei siinä mitään jos ei uskota samalla tavalla - ja kyllä minunkin uskostani voi tuoda esiin mitä vain - jos se tosiaan on minun uskoani eikä vain jonkun huulenheittoa..
alex
Ok - kaikki kai tietävät tätä nykyä että en ole adventisti --
15
119
Vastaukset
- pyh!
Totuus häiritsee niitä, jotka eivät siihen usko. Siinä se syy.
- T.Flink
Haluatko että varaan sinullekin ajan psykiatrille.
##Haluatko että varaan sinullekin ajan psykiatrille.##
En, mene yksin vaan .. minä pärjään näinkin :))
alex- Adventisti sisar
Sinä et ole ainakaan adventisti pastori Timo Fling, sillä hän on sivistynyt, uskova ihminen, eikä suolla mitään tuollaista lähimäisistään !
Siispä sinä olet pelkkä trolli! Ja voit kyllä tilata sen ajan, mutta itsellesi. Adventisti sisar kirjoitti:
Sinä et ole ainakaan adventisti pastori Timo Fling, sillä hän on sivistynyt, uskova ihminen, eikä suolla mitään tuollaista lähimäisistään !
Siispä sinä olet pelkkä trolli! Ja voit kyllä tilata sen ajan, mutta itsellesi.Ai, minä kun luulin että tuo kysyjä oli Tuomas Flinkkinen ;) .. ambomaalta .. tunnetko ? se vanha pesukoneen käyttäjä .. (siellä ei kyllä ole sähköä mutta kuitenkin :) ..
alex
Hei-
Olen sitä mieltä että Adventtikirkossa on niin korkea professionaalisen tiedon taso ja jäsenissä pyhittyneitä ihmisiä. Hebr 12:14
> Mutta toinen puoli kakussa on että kaikki aikamme seurakunnat ovat Ilm 14 luvussa mainittuja "laodikean" seurakuntia. Vertaus koskee aikamme viileitä seurakuntia.
> Mutta yksilöissä on aina erilaisia (Matt 13.) ja erilaisen tiedon ja hengellisyyden "vaiheessa" olevia ihmisiä.
Kun tietoa on paljon _tiedon edessä ollaan tassut pystyssä tietenkin.
Pitää olla pohjalla tietoa että moni asia selviäisi.
Ei olla valmiita ja ei ole tarpeenkaan olla heti teologian kiemuroissa.
Mutta kun kirkossa on ihmisiä jotka kymmeniä vuosia ovat Raamatun lukijoita ja tutkijoita niin ei aivan alkeita viitsi koko aikaa. Tiedon halu kasvaa.
> On liikaa kohdata heti alkuunsa ihmisiä jotka tietävät paljon.
>>>>>>>>>>>>>> Mutta rakkaus ei ole kaikki-tietäväisyyttä eikä kaikkitietäväisyys täydellisyyttä. Yksimielisyys ei ole että aina jokainen samaa mieltä joka asiasta- vaan yhteyttä Herrassa.
1800 luvulla kirkkoon tuli paljon muista piireistä juuri sen vuoksi että oppi oli hyvin kasassa.
Rakkaus on ensimmäinen asia aina, 1 Joh 4:8-
Siunauksia
Jari LaurilaJari - onhan se noinkin - tietysti .. mutta .. /(.. aina tulee tämä MUTTA :) ...
Ainakin minun mielestäni on niin että se joka istuu jonkin seuran /lahkon / kirkon / tai minkä vain järjestön kokouksissa saa sieltä vaikutteita omaan ajatteluun - totuus on että se vaikuttaa aina vaikuttaa ihmisen ajatteluun ja ehkä kriittisyyteenkin.. ja VARSINKIN jos käydään AINOASTAAN sen seuran /lahkon / kirkon / tai minkä vain kokouksissa.
Nyt minä olen sitä mieltä että parempi puhua siitä minkä itse ymmärtää todeksi - ja epäilen että ihmiset näissä seuroissa /lahkoissa / kirkoissa / tai missä vain --- eivät ole kovinkaan kriittisiä - niissä kun saa valmiiksi pureksittua "tietoa" ja se ei aina tarkoita että ihminen on ymmärtänyt asian ... uskotaan johtajaan ...
Täällä keskusteltiin aikanaan The CLEAR WORD - kirjasta (niin kutsuttu Expanded Paraphrase) jonka Jack B. Blanco on kirjoittanus raamattu muotoon - jotta siten voisi selittää Raamattua peremmin. Kun siitä oli palstalla keskusteltu sen sata kertaa niin ajattelin ostan sen niin näenpä mitä se kirja todella sisältää...
Juu, se sisältää Jacj B. Blancon näkemyksen Raamattuun .. ja on siis epätäydellinen epätäydellisen ihmisen tulkinta Raamatusta .. Näin pitkälle olen siis samaa mieltä kuin esimerkiksi Timo Flink .. The Clear Word ei siis ole Raamattu eikä ole edes tarkoitettu olemaan .. ja se selittää ihmisen näkemystä jonka hän on oppinut luullakseni SDA_n "kouluissa" .. ?? No, aloin lukemaan kirjaa sen alusta ja heti meni pieleen - jo luomiskertomuksessa ja syntiinlankeemuksessa alkoi "Jack setä" selittelemään syitä sille MIKSI Jumala teki sitä mitä teki .. ja se oli ihmisen selittämistä - ei muuta .. kuitenkin se jo heti vei lukijaa mukanaan eräänlaiseen ajatteluun jonka voisin kuvitella olevan SDA:n sisällä ainakin ihan OK...
No, miksi tämä esimerkki? Ju, koska se antaa hyvän kuvan siitä kuinka kiinteä kuuluminen jonkun seuran /lahkon / kirkon / tai minkä vain yhteisön riveihin samaistaa ajatuksia - myös niitä jotka ovat esimerkiksi vain olettamuksia tai jopa suorastaan vääriä ..
Olen siis aika varovainen minkään seuran /lahkon / kirkon / tai minkä vain .. opetuksiin nähden ... vaikka esimerkiksi Adventtikirkon raamatuntulkinnassa on paljon sellaista minkä minäkin ymmärrän oikeaksi .. ja voin siis uskoa .. löytyy myös sellaista jonka minä ainakin katson toisinaan jotenkin "yksinkertaistavan" Raamatun sanomaa.. selitetään ja tiedetään vähän liikaa ja kun selitys sitten on kirkon oppi ... siitä ei enää voida luopua - koska kirkko riskeeraa menettää kasvonsa.. ja selitys jää kirkon opiksi ..
Tämä ei tietenkään ole vain Adventtikirkon "vaikeus" - vaan kaikkien kirkkojen ..
Sinulle Jari miettimistä:
Kerran sanoit kun oli puhe Raamatun ymmärtämisestä, että kun panee sen ensimmäisen napin väärään napinläpeen .. niin menee ne muutkin vääriin napinläpiin ja sitä ei aina huomaa kun vasta kun se viimeinen nappi jää ilman napinläpeä ...
Tämä oli mielestäni niin hyvin sanottu, että se on paljon parempi Raamatun avaaja kuin mikään The Clear Word joka on vain valmiiksi pureksittua ihmisen tulkintaa - joskus hyvääkin ehkä mutta myös Raamattua supistavaa .. jonka varmaan monet kuitenkin opettelevat ilman suurenpaa kritiikkiä ikäänkuin ulkoa, onneksi minulla oli sen verran pohjaa että jo alkulehdillä näin että.. Ei ei ...
alex
- Eksyttäjät
Alex.kasi
Minua ei lainkaan henkilökohtaisesti häiritse se, onko ihminen "olemassa" vaiko "olematon" kuoleman jälkeen. Minua häiritsevät epäraamatullinen päivämäärä 22.10.1844, outo pyhäkköoppi ja tutkiva tuomio, adventistien oma nimitys itsestään "pyhä jäännöskansa", "sapattisinetti" muka UTssa, paavin pitäminen Ilm.kirjan petona, "sunnuntailaki", Israelin osuuden kieltäminen Jumalan valittuna kansana, Ellen Whiten kirjoitusten pitäminen "jatkuvan valon ja totuuden lähteenä" ja muiden seurakuntien kristittyjen tuomitseminen helvettiin. Tässä maistiaisiksi muutamia.- Advensisti sisar
"Eksyttäjät"
Älä keskity epäolennaiseen, vaan katso Kristukseen !
Häneen adventistit panevat toivonsa. Te haette vain suurennuslasin kanssa vikaa lähimäisistänne, vaikka omat silmänne ovat suomujen peitossa kokonaan. - Adventisti sisar
Eipä tuo auta vaikka kuinpaljon lataat itsellesi pisteitä "Eksyttäjät"
- Eksyttäjät
Adventisti sisar kirjoitti:
Eipä tuo auta vaikka kuinpaljon lataat itsellesi pisteitä "Eksyttäjät"
Adventistisisar! Ei tässä ollut kyse minkään sortin pisteiden keräilyistä! Miksi olisi? Kritiikkini kohdistui näihin epäraamatullisiin adventismin sisältöihin.
Mutta ihan hurja on kyllä puolustelusi, että nuo mainitsemani seikat olisivat adventismissa "epäolennaisia" - johan nyt jotakin: nämähän juuri muodostavat adventismin erityisen identiteetin, jolla halutaan erottua muusta kristikunnasta!!! Kirkkokuntanne omakuva pähkinänkuoressa. Ja näitä EI todellakaan tarvitse suurennuslasilla lähteä etsimään; sen verran mainoskylttinä niitä adventistit kantavat, ettei kukaan voi olla niitä huomaamatta. Riittää aivan tavalliset silmät ja korvat - ja tämä palstakin adventismin foorumina. No, sinua ei sitten varmaan kiinnosta onko ihminen "olemassa" vaiko "olematon" kuoleman jälkeen - mutta jos minä luen Raamattua om se yksi tärkein opetus mitä Raamatusta löytyy.. ja siksi se kiinnostaa minua erittäin paljon.. '
Sillä - minulle Raamattu on yksi yhtenäinen kokonaisuus joka kestää tarkastelun - kun se tehdään Raamatun "ehdoilla" -- ja jos olisi totta että ihmisellä on kuolemattomuus myös erossa Luojastaan - silloin rapisee koko Raamattu olemattomiin .. Jumala muuttuu toisenlaiseksi, synti muuttuu, lunastus muuttuu ja kaikesta tulee vain ristiriitaista soppaa ... se on ainoastaan Raamatun kertomus kuolemasta mikä sopii Raamatun sanomaan - jos Raamattua luetaan sen mukaan tulee Raamattu ymmärrettäväksi ja siksi myös uskottavaksi -- siksi se on minulle yksi tärkeimmistä Raamatun opetuksista ..
Tosiasiassa Raamatun sanoman sisällön voi sanoa olevan kertomuksen siitä kuinka Jumala pelastaa luotujaan varmasta kuolemasta >> elämään ja tekee sen sillä ainoalla tavalla mikä on mahdollista ..
Jos puhutaan erilaisista päivämääristä joita eri lahkoissa on - ne ovat vain ihmisten yrityksiä tulkita Raamatun frofetioita .. ja sellaista tehdään lähes kaikissa lahkoissa ja muutamissä kirkoissakin .. ei nihin tarvitse niin vakavastuí tarttua .. yksi asia on kuitenkin selvää - nimittäin että se aika jonka Raamatun kertomus pitää sisällään ei ole loputon .. ja kuinka kauan sitä on jäljellä sitä ei tiedä kukaan .. Spekuloidsahan aina voidaan mutta se on mielestäni aika turhaa jokaisen odotus loppuu viimeistään kun ihminen kuolee ja siihen ei ole kauaakaan .. ihmisen ikä ei ole kuin korkeintaan 100 voutta ,, sen pidempään ei kenenkäänn tarvitse odottaa ,, kuolemassa ei kukaan odota mitään - vasta kun kuolleista herätyksen aika tulee voimme kuulla kuinka kauan tätä nykyisen maailman menoa kesti ...
Siis usko kuolemattomuuteen synnissä tekee Raamatun sanomasta ristiriitaisen ja siksi ei siihen voi uskoa . Kuoleman oikein ymmärtäminen avaa Raamatun lukijalleen - koska Raamattu siten on ilman ristiriitoja ..
Kyllä se vanha käärme tiesi mitä teki kun sekoitti ihmisten mielet siellä paratiisissa :
Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä MISTÄÄN puutarhan puusta'?"
Nainen vastasi käärmeelle: "Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä.
Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'"
Silloin käärme sanoi naiselle: "Ei, ette te kuole. Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan.
No ihminen söi ja oppi tietämään hyvän ja pahan - ja tuli vastuulliseksi teoikstaan ..
Vähän myöhemmin :
Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän TIETÄÄ HYVÄN JA PAHAN. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!". Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu. Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä.
Kertomus on luonnollisesti kuvaanollinen niinkuin usein Raamatussa - sen opetus on että koska ihminen nyt tietää mikä on hyvää ja pahaa on hän vastuussa teoistaan ja sen seurauksena kuoleman oma - koska iankaikkista elämää on vain Jumalan tahdossa elävillä .. (Jumalan täydellisyydessä elävillä) .. ja sinne Jeesus omansa johdattaa - maksettuaan ensin ihmisten syntien seurauksen . siis kuoleman - kuolemalla heidän edestään ..
Jos ihminen poistaa kuoleman ja tekee siitä elämän - kutistuu koko Raamattu kuin syksyn lehti .. ja tuuli vie sen mennessään ..
alex- kerettiläinen
Advensisti sisar kirjoitti:
"Eksyttäjät"
Älä keskity epäolennaiseen, vaan katso Kristukseen !
Häneen adventistit panevat toivonsa. Te haette vain suurennuslasin kanssa vikaa lähimäisistänne, vaikka omat silmänne ovat suomujen peitossa kokonaan.Adventisti sisar kirjoitti "eksyttäjät:lle"
>>>Älä keskity epäolennaiseen, vaan katso Kristukseen !
Häneen adventistit panevat toivonsa. Te haette vain suurennuslasin kanssa vikaa lähimäisistänne, vaikka omat silmänne ovat suomujen peitossa kokonaan.totuusei ole totta< ja >sitä< kritisoidaan, niin se ei ole "lähimmäisistä suurennuslasin kanssa vian etsimistä"...
Mietipä, onko Adventtikirkolle todellisuudessa (tai millekään muillekaan kirkoille ja seurakunnille) >totuus tärkeintä< ... vai >oikeassa oleminen< ja oman kirkon/seurakunnan/lahkon julkisivun kiillottaminen?
Jos jossakin asiassa ollaan menty pieleen, niin miksi sitä ei voi >tunnustaa< ja tehdä asiassa parannusta? Eikö se todista vain siitä, että kirkkojen toiminnan tärkein motiivi ei ole >rakkaus totuuteen
Ei alex, ei adventistien ja muiden protestanttien välillä ole merkittävää eroa kuolevaisuusasiaan liittyen. Ainoa suuri ero on siinä, mihin Raamatun profetiat sijoittuvat kronologisessa elämässä. Eikä sekään käsitysero merkitse mitään käytännn vaelluksessa ja kanssakäymisessä.
Turhaan koetat luoda, alex, luoda pesäeroa adventistien ja ei-adventistien välille. Alex, sinä seuraat asioita turhan etäältä ja vissiin yhteydettömästi.
Protestantit, adventisteja lukuunottamatta, tulkitsevat, että Raamatun profetiat sijoittuvat loppuun. Siis uudenajan loppuun - Ilmestyskirjan peto on antikristus ja tämähän ei ole vielä tullut protestanttisen käsityksen mukaan.
Adventistien käsitystä Aimo Helminen selosti juuri tänään 12.10. koko Suomen sansalle radioDeissä. Sitä että profetiat olisivat täyttyneet jo alussa elikkä Jeesuksen maanpäällisen toiminnan aikana ja sen loppuunsaattamisessa.
Niin, Aimo todellakin totesi Danielin kirjan 12. luvun käsittävän Jeesuksen päiviä. Eivät toki adventistit ainoita ole tuonkaltaisen tulkinnan kanssa, mutta käsitys perustuu mielivaltaiseen historiallisten tapahtumien toisiinsa ja Raamattuun kytkemiseen sekä ei sovi Raamatun kokonaisuuteen mitenkään.
Profetiat katsovat tulevaisuuteen, eivät menneeseen. Ei meidän pidä profeettakirjoja hylätä loppuunkäytettynä kamana ja samalla tietysti luopua Ilmestyskirjasta, joka liippaa läheltä Danielia, vaan me niistä saamme ymmärrystä lopun tapahtumiin.
En syyttele, sillä ymmärrän toki, että on paineita sysätä Israelille tulevaisuutta povaavat profeetat pois, sillä adventismia perustettaessa luultiin, ettei Israel enää tule ja monellakin tavalla otettiin Israelin paikka siinä uskossa.
Mutta Israel tuli 1948 ja lopun profetiat alkavat täyttyä ja pedon henki, antikristuksen henki laittaa Israelin ahtaalle sekä tietysti myös kristityt. Kyllä paljon aukeaa Raamatusta lisää niille, jotka myöntävät, että profeettakirjojen viimeisimmät luvut käsittelevät viimeisiä aikoja eikä ensimmäisiä elikkä Jeesuksen maallisia päiviä.
antti- Hyvä, Antti!
AnttiVKantola, kyllä kirjoitit niin osuvasti ja hyvin tämän, ettei tuohon ole mitään lisäämistä! Kiitos sinulle asiallisesta ja raamatullisesta näkökannastasi ja sen julkituomisesta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271306
- 98973
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89934Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25907Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat297789- 95748
- 109656
- 34648
Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet140589Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581