antti_kantola

antti_kantola profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Liittynyt 22v sitten
1311 aloitusta · 18023 kommenttia
Heitit riitaisan haasteen: harhaoppista karta.

Et edes selvittänyt, mitä sillä tarkoitit, joten sinä ainakin olet harhaoppinen n:o 1, kuka lienetkin ja mistä päin lienetkin.

Sillä noissa Paavalin sanoissa

- Tiit 3:10 "Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti." [Room. 16:17+] -

ei sodita umpimähkään kaikkia vastaan, syytellen.
Vaan on siinä kyse käytöksestä, joka ei vastaa hyvää oppia.
Paavalihan oli jättänyt Tiituksen Kreetan saarelle, järjestämään srk:nan asiat kuntoon, eikä tahtonut, että vastuuttomasti elävät olisivat tulleet nautiskelemaan srk:nan hyvyydestä.

Toisaalla Paavali puhuukin "petturista, Kreetan miehestä, ilkeästä laiskurivatsasta" - elämä ei vastannut oppia. Vaelluksen on käytävä yhteen hyvän opin kanssa.
Muussa mielessä Raamattu ei ketään ihmistä harhaoppiseksi syyttele, vaan puhuu "eksyttäväisistä opeista".

Mutta hyvän käytöksen hylänneistä ja uskon hylänneistä sanotaan, ettei pitäisi kadulla tervehtiäkään - jotta menisivät itseensä ja palaisivat toivon tunnustukseen.

Huonoksi käytökseksi näyttää Paavali luokittelevan senkin, jos joku yksilö pyrkii omia oppejaan levittämään ja tarkoituksenaan on voiton tavoittelu.
Kreetan tapauksessa eräs toi seurakunnan sisään oppeja, jotka oli lainattu sellaisilta, jotka "ovat kääntäneet selkänsä totuudelle".

Paavali ei halua tarkemmin asiasta puhua, sillä asianomaiset tietävät, mistä tapauksesta on kyse.
Lihallisuudesta ensisijaisesti - ja harhaoppi on sitten vasta seuraus, hedelmä.

JULKEA KURITTOMUUS ON HARHAOPPISUUTTA
- sillä se johtaa harhaoppisuuteen

Tiit 1:10-16

10 Varsinkin juutalaisuudesta kääntyneiden joukossa on monia kurittomia, tyhjänpuhujia, jotka johtavat toisia harhaan. [Ap. t. 15:1]

11 Heidän suunsa on tukittava, sillä he villitsevät kokonaisia perheitä esittämällä oman voiton toivossa vääriä oppejaan.
[1. Tim. 6:5; 2. Tim. 3:6,7]

12 Onhan eräs heidän maanmiehensä, heidän oma profeettansa, sanonut: -- Petturi Kreetan mies, peto ilkeä, ahne ja laiska.

13 Tämä todistus pitää paikkansa. Nuhtele heitä sen vuoksi ankarasti, jotta he tulisivat uskossaan terveiksi [2. Tim. 4:2]

14 eivätkä enää kuuntelisi juutalaisia taruja ja sellaisten ihmisten käskyjä, jotka ovat kääntäneet selkänsä totuudelle. [1. Tim. 1:4+]

15 Puhtaille kaikki on puhdasta, mutta epäpuhtaille ja epäuskoisille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän mielensä ja omatuntonsakin on likaantunut.
[Mark. 7:19; Ap. t. 10:15; Room. 14:14; 1. Kor. 6:12]

16 He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he kieltävät hänet. He ovat inhottavia ja tottelemattomia, kykenemättömiä tekemään mitään hyvää. [2. Tim. 3:5].
Onko sinun aivan mahdotonta uskoa, että uskovaisen lähteet - myös tiedon lähteet ovat Jumalassa?

En alun alkaenkaan lähtisi kyselemään Makkabealaisilta tahi jesuiitoilta.
Ei tulisi mieleenkään etsiä ihmisiltä vastauksia hengellisiin kysymyksiin, sillä ken opettaa - hänen täytyy ammentaa suoraan Ylhäältä.

Jos ei ylhäältä mitään anneta johonkin asiaan, niin sitten olen hiljaa.

Gal 1:15-21

15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,

17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.

19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
20 Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
21 Sitten menin Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin.

1. Kor. 4:16 :
Kehoitan siis teitä: olkaa minun seuraajiani.
1. Kor. 11:1 :
Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.
Fil. 3:17 :
Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.

yx Paavalin seuraaja
HARVA SITÄ TIETÄ KULKEE - harva armoa anoo
- on kova tarve ansaita Jumalan mielisuosio

Hepr. 4:16
Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.

Room. 8:15
Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"

Gal. 4:6
Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"

"ISI!"

Matt 6:4-14

4 että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät.
Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.

6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
7 Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.

8 Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.
9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;

10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;

13 Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.
14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi.
Uskovainen on kuin verkonpaikkaaja - etsii repeämiä, muttei toivo löytävänsä.

Sinä epäuskoinen näet heikohkon kohdan ja revit auki.

Vapautat itsesi täydelliseen edesvastuuttomuuteen - mutta sälytät kaikkien muiden päälle aivan mahdottomat taakat. Niin tekee vain epäuskoinen.

Gal 6:2
Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain. [Room. 15:1+].

Room. 4:20
Abraham ei ollut epäuskoinen eikä epäillyt Jumalan lupausta, vaan sai voimaa uskostaan. Hän antoi Jumalalle kunnian [Hepr. 11:11,12]

Hepr. 3:12
Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta.
- - - -

1. Kor. 1:12-13
12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?

1. Kor. 3:4
Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?

1. Kor. 3:6-7
6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.
7 Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.

1.Kor.1:17-18 :

17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
KYSYVÄ EI TIELTÄ EKSY - Jeesus vastaa vilpittömälle

Suuni henkäyksellä tuhoan todellakin tuon laittoman - antikristuksen - siellä "meren ja temppelin välissä", "eikä häntä enää ole".

Luepa profeetani, Sakarjan 14. luvusta, kuinka tuhoan kaikki hyökkäävät sotajoukot - mädättäen heidät - siellä laaksossa, kun ajavat takaa pakenevaa omaisuuskansaani.

Jäljellä olevat kansojen rippeet opetan tulemaan lehtimajanjuhlaani ja sapattijuhlaani.
Ilmestyksessäni Johannekselle kerron, että te ylöstempaani tulette minun kanssani tuomitsemaan.

Kuulen kyllä, miten laittomat ilkkuvat, että maa tulee jälleen autioksi ja tyhjäksi, pahan tyyssijaksi.
Olkoot se noille laittomille sellainen, niinkuin on heidän sydämensäkin tyhjä ja autioitunut.

Mutta minä tahdon näyttää sinulle, minkäkaltaisen uudestisyntymisen ja vapautuksen olen luvannut koko luomakunnalleni.

Room 8:22
Me tiedämme, että koko luomakunta yhä huokaa ja vaikeroi synnytystuskissa.

Hes 47:
12 "Pitkin virran molempia rantoja kasvaa kaikenlaisia hedelmäpuita. Niistä eivät lehdet lakastu eivätkä hedelmät lopu: joka kuukausi ne antavat uuden sadon, sillä niitä ruokkii virta, joka saa alkunsa pyhästä paikasta.
Niiden hedelmiä käytetään ruoaksi ja niiden lehtiä lääkkeeksi. [Ilm. 22:2]
-- -- -- --

Suunsa henkäyksellä Jeesus tuhoaa antikristuksen:

2. Tess. 2:8
niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,

Dan. 11:45
Hän pystyttää hovitelttansa meren ja pyhäkön ihanan vuoren välille. Mutta hänen loppunsa tulee, eikä häntä kukaan auta.

Jerusalemia vastaan hyökänneet tuomitaan:

Jes. 11:4
vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaasti ja jakaa oikein oikeutta maan nöyrille; suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä.

Sak 14:12
Mutta Herra lyö vitsauksella kaikkia niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan. Ihmisiltä mätänee ruumis heidän vielä seisoessaan, silmät mätänevät kuopissaan, ja kieli mätänee heidän suuhunsa.

Pakanakansain tähteet opetetaan jumalisiksi:

Sak 14:16
Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23].
Mutta minähän kirjoitin, että vähän sen jälkeen
kun olen salamannopeasti noutanut teidät ylös
palaan takaisin siihen Öljymäelle
niinkuin siitä ylös nousin ja enkeli teitä
lohdutti näin sanoen:

Apt.1:11 Nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän." [Ap. t. 2:7 | Ap. t. 3:21]

Apt.1:12 Silloin he lähtivät tuolta vuorelta, jota kutsutaan Öljymäeksi ja joka on lähellä Jerusalemia, sapatinmatkan* päässä. He palasivat Jerusalemiin [Matka, joka sapattina oli lupa kulkea, noin kilometri.] [Luuk. 24:52].

Tulen tuomitsemaan ylöstempauksen jälkeisen
antikristuksen ajan hirmuteot ja pelastamaan
tytär Siionin, saatan vanhurskauden voimaan
kaikkien kansojen keskuudessa - lue Sak 14.
Uudestisyntymistä sekin, opetan Matt 19:28.

SAKARJA 14. LUKU

Herran päivä

1 Jerusalem, Herran päivä on jo lähellä! Sinä päivänä sinut ryöstetään tyhjäksi, ja saalis jaetaan muuriesi sisällä.

2 Minä kokoan kaikki kansat taistelemaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, puolet kaupungin asukkaista viedään vieraaseen maahan. Mutta jäljelle jääneitä ei tuhota.
3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä. [Jes. 42:13]

4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.
5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana. Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan. [Aam. 1:1 | Juud. 14]

6 Sinä päivänä ei ole hellettä, ei pakkasta eikä jäätä.
7 Kerran tulee aika -- milloin, sen Herra tietää -- jolloin yö on kirkas kuin päivä eikä ilta enää pimene. [Ilm. 21:25]

8 Silloin virtaavat Jerusalemista elämää antavat vedet. Puolet niistä juoksee itäiseen mereen, puolet läntiseen mereen kesät ja talvet, ehtymättä. [Hes. 47:1; Joel 4:18; Ilm. 22:1]
9 Sinä päivänä Herra on oleva koko maanpiirin kuningas. Hän on oleva yksi ja ainoa Jumala ja hänen nimensä ainoa, jota avuksi huudetaan. [Mal. 1:11]

10 Koko maa Jerusalemin ympärillä Gebasta etelään, Rimmoniin saakka, on muuttuva tasangoksi. Mutta Jerusalem kohoaa korkealla, ja siellä asutaan niin kuin ennen. Kaupunki tulee ulottumaan Benjamininportilta entiselle Kulmaportille asti ja Hananelintornilta kuninkaan viininpuristamolle saakka. [Ps. 48:3; Jes. 2:2; Miika 4:1 | Jer. 31:38]
11 Mikään ei enää uhkaa Jerusalemia. Siellä saadaan elää turvassa. [Mal. 3:24]

12 Mutta Herra lyö vitsauksella kaikkia niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan. Ihmisiltä mätänee ruumis heidän vielä seisoessaan, silmät mätänevät kuopissaan, ja kieli mätänee heidän suuhunsa.
13 Sinä päivänä Herra saattaa heidät täyteen sekasortoon. He käyvät käsiksi toinen toiseensa, nostavat käden toistaan vastaan.

14 Silloin Juuda taistelee Jerusalemin rinnalla, ja ympärillä asuvien kansojen rikkaudet kootaan saaliina yhteen: kultaa, hopeaa ja vaatteita suuret määrät.
15 Sama vitsaus on kohtaava hevosia, muuleja, kameleita ja aaseja, kaikkia eläimiä, jotka ovat noissa leireissä.

16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23]
17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. [Jes. 5:6]

18 Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta. Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule lehtimajanjuhlaan.
19 Tämä olkoon rangaistuksena egyptiläisille ja kaikille kansoille, jotka eivät saavu viettämään lehtimajanjuhlaa.

20 Silloin on hevosten kulkusissa kirjoitus: "Herralle pyhitetty." Ja Herran temppelin padat ovat yhtä pyhät kuin alttarin edessä olevat vihmontamaljat. [2. Moos. 28:36]
21 Jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle. Ihmiset, jotka tulevat uhraamaan, voivat keittää niissä uhrilihaa. Silloin ei kukaan enää käy kauppaa Herran Sebaotin temppelissä.
[Hes. 44:7; Joel 4:17 | Mark. 11:15,16].
KRSITUKSEN VASTAKOHDAN -antikristuksen -TUNTOMERKIT

1.
Se ei tunnusta Sanan totuutta, vaan kieroilee
- se hyödyllisen terveeksitekemsien sijaan tekee tyhjänpäiväisiä ja näytösluontoisia ihmeitä, ottaen kunnian itselleen - kuten tulen taivaasta kutsuu alas.

2. Tess. 2:9
tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä

2.
Totuudesta ja Kristuksesta irrallaan olevat saattavat luulla sitä taivaan lahjaksi - sillä he eivät osaa ajatella, että siltähän puuttuu lähimmäisenrakkaus. Tämä koetus kuuluu Isän suunnitelmiin.

2. Tess. 2:11
Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

3.
Antikristuksen luonne ja käytös on vastakohta Kristukselle, mutta eivät rakkaudettomat sitä osaa ajatella.

Ilm 13:6
Niin se avasi suunsa ja alkoi herjata Jumalaa. Se herjasi hänen nimeään ja hänen asuinsijaansa ja niitä, jotka asuvat taivaassa.

4.
Päättäväisesti antikristus kokoaa kansat ja kansanjohtajat Kristusta vastaan - se haastaa kristityt vastaansa. Julkisesti.

Ilm 17:13-15

13 Yksissä tuumin he antavat valtansa ja voimansa pedon palvelukseen.
14 Nuo kaikki käyvät taisteluun Karitsaa vastaan, mutta Karitsa voittaa heidät, sillä hän on herrojen Herra ja kuninkaiden Kuningas. Hänen kanssaan saavat voiton hänen uskollisensa, kaikki kutsutut ja valitut."
[5. Moos. 10:17; Dan. 2:47; 1. Tim. 6:15 | Ilm. 14:4]
15 Vielä enkeli sanoi: "Vedet, jotka näit, ne, joiden äärellä portto asuu, ovat kansoja, joukkoja, maita ja kieliä.
--------------

On tuiki tärkeää pukeutua armoon, lahjavanhurskauden vaatteeseen. Sillä antikristuksen henki vainuaa jo nyt jokaisen omavanhurskaan ja ottaa kyllä luulot pois.

Eufrat-virran ääreltä (ent. paratiisi, nykyinen Iran-Irak vaikutusalue) Jumalaa ja Jumalan Israelia herjaavat henkivallat (ihmisten kautta tietenkin) hyökkäävät antikristuksen johdolla - Jumala ohjaa sodan Harmageddonin tasangolle, jossa Karitsa Öljymäelle palaten (Sak 14:4, Apt 1:6-12), tuhoaa antikristilliset joukot.

Ilm 16:12-

12 Kuudes enkeli tyhjensi maljansa suureen Eufratvirtaan. Virran vesi kuivui, ja niin aukeni tie idän kuninkaille.
[1. Moos. 15:18; Ilm. 9:14 | Jes. 11:15,16]

13 Minä näin, kuinka lohikäärmeen suusta, pedon suusta ja väärän profeetan suusta lähti kolme saastaista henkeä, jotka olivat sammakon näköisiä.
[1. Kun. 22:23; 1. Joh. 4:1 | Ilm. 12:3, 13:1,11]

14 Ne ovat pahoja henkiä, jotka tekevät ihmeitä, ja ne lähtivät kokoamaan maanpiirin kaikki kuninkaat taisteluun, joka käydään Jumalan, Kaikkivaltiaan, suurena päivänä.
[Ps. 2:2,3; Hes. 39:21; Sak. 14:1-3; 2. Tess. 2:9]

15 "Minä tulen kuin varas. Autuas se, joka valvoo ja pitää huolen vaatteistaan, ettei joutuisi häpeään, kulkemaan alasti kaikkien nähden."
[Matt. 24:43+]

16 Henget kokosivat kuninkaat paikkaan, jonka nimi on hepreaksi Harmageddon*.
[Nimi merkitsee 'Megiddon vuori'.] [Tuom. 5:19; 2. Kun. 23:29; Sak. 12:11].