John Wiclif, uskonpuhdistuksen aamutähti, kirjoitti "kirjoitti Antikirstuksen peili" nimisen kirjan, jossa hän osoitti selvästi paavinvallan täyttävän profeetallisen sanan kirjoitukset. Ennen häntä olivat jo Waldolaiset niin varhainkuin v. 1180 nimittäneet Rooman kirkkoa antikristukseksi, laittomuuden ihmiseksi ja Babylonin portoksi.
Paavikunnanrappio oli niin ilmeinen, että maailmankuulut runoiliatkin kuvasivat sitä Babyloniksi. Dande Alighieri (1265-1321) kuvaa paavia häpeättömäksi portoksi (Jumalainen näytelmä, s.230) ja Petarka (k. 1374) viittaa samoin Ilm. 17.lukuun ja kirjoittaa paavikunnasta Babylonian porttona.Opera, II,s. 807.
Medodismin perustaja John Wesley (k. 1791) uskoi muiden uskonpuhdistajien tavoin, että paavinvalta on antikristus. Ilm. 13. luvun ensimmäinen peto on "Rooman paavinvalta", joka on yhteydessäRooman kaupunkiin. Hän uskoi paavin-vallan tulevan loppuunsa v. 1836. Explanatory Notes Upon the new Testament, s. 290-296,313.
Johann Bengel on kuuluisimpia Luterilaisen kirkon profeetallisen sanan tulkitsioita. Hänen suurin ansionsa oli ajatus Raamatusta Jumalan suunnitelman ilmoituksena, jonka ylinpänä ja kaiken käsittävänä keskuksena oli Kristus. Hän näki Raamatussa lunastussuunnitelman jatkuvan ilmoituksen, jonka huippukohta on Kristuksen tulemus. Hänen vaikutuksensa oli hyvin suuri. Bengel opetti, että Ilmestyskirjan 13. luvun peto oli antikristus,Rooman kirkollis-poliittinen valta. Gnomon, V,s.269,289. Sama käsitys oli mm. kuuluisilla babtistisaarnaajilla Charles Spurgeonilla ja John Bunyanilla,babtisti-tohtori F. B. Meyerillä, herätys saarnaajilla Moodylla ja Finneyllä, Hudson Taylorilla. A.J. Gordonilla,A.C.Dixsonilla,Campbell Morganilla ja Graftan Guinnesilla. Se oli totuus, jonka tähden saivat astua polttoroviolle.
Jatkuu edelleen
Uskon Puhdistus jatkuu osa 4 jä
10
244
Vastaukset
Minä sentään häpeäisin keskiaikaisuuttani, jos sitä olisin - enkä näkisi Jerran luovan yhä uutta.
Apt. Johannes puhuu siksi, että hän näki valtaistuimen.
Hän ei siteerannut muiden olettamuksia, vaan kommunikoi suoraan valtiaan kanssa.
Ilmestyskirja on siksi enemmän kuin juoru juorulta sukupolvesta sukupolveen kulkeutuneet olettamukset.
Keskiaikaiset mielikuvat joutuvat häpeään jo siitäkin syystä, että ne eivät osanneet ottaa huomioon Israelin syntyä ja Jerusalemin keskeisyyttä Jumalan suunnitelmissa. Luther toki viimeisinä aikoinaan näki paljon, ja muutti käsityksiään näkemisen myötä - mutta ei katsonut asiakseen enää niistä kirjoitella.
Sillä hänen elämäntehtävänsä oli osoittaa omavanhurskauden tie itsepetokseksi ja esitellä puhdas armon evankeliumi. Tässä Lutheria taas tarvittaisiin, sillä hänen Galatalaiskirjeen selitysteoksensakin sekä "Sidottu ratkaisuvalta vastaan vapaa" (Erasmus Rotterdamilaisen kansa väittely) ovat jääneet paljolti unholaan.
Me älyttömät galatalaiset nostamme jälleen omavanhurskauden ja itseriittoisuuden päätä.
Johannes näki jotakin ja kuvaa antikristuksen luonnetta ja sisintä:
Ilm 13:5-8
5 Pedolle annettiin suu, joka herjaa ja puhuu suuria sanoja, ja se sai tämän vallan neljänkymmenenkahden kuukauden ajaksi.
[Dan. 7:8 | Dan. 7:25, 12:7; Ilm. 11:2]
6 Niin se avasi suunsa ja alkoi herjata Jumalaa. Se herjasi hänen nimeään ja hänen asuinsijaansa ja niitä, jotka asuvat taivaassa.
7 Sille annettiin myös lupa käydä taisteluun pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja niin sen valtaan annettiin kaikki heimot, kansat, kielet ja maat.
[Dan. 7:21-26]
8 Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä -- kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan.
[Luuk. 10:20 ]
Keskiaikaisten mieliin ei mahdu muuta kuin paavi.
Jos, rakas lukija, päivität ajatuksesi, voit havaita, että "niin mailma muuttuu, eskoseni".
Milloinkas olemme kuulleet paavin herjaavan kristittyjen Jumalaa?
Katsokaamme uutiset, lukekaamme lehdet ja avoimet vihan julistukset!
Miltä taholta kristittyjen Jumala, Israelin Jumala, saa herjat?
Missäpäin sanotaankaan, että heillä se ainoa oikea Jumala on! Ja sen ainoa profeetta - poikaa heidän oppinsa mukaan ei Jumalalla olekaan.
UnaF. näyttää jääneen keskiaikaiseen jalkapuuhun ikuisesti. Mutta me muut voimme nähdä, mistäpäin antikristus tulee. Se väärä profeetta tullee nimikristittyjen parista - kristitythän on silloin jo ylöstemmattu.
Antikristuksen komennossa tulee olemaan mahtavat asevarastot ja armeijat. Uutiset paljastakoot meille, mistä senkaltainen vaara on uhkaamassa.- UnaFortuna
Fransisko Riberan alkulähteille. Nämä alku lähteet lähtevät juuri 1500 luvun puolivälistä. Juuri näitä Riberan oppeja sinä juuri alat kertoa minulle muka uusina oppeina. Näillä kertomillasi tuulesta temmatuilla tarinoilla yritti Jesuiitta Fransisko Ribera tuhota Lutterin ja muiden uskonpuhdistajien työn. Nyt sinä syötät minulle Jesuiittaa jonain suurena löytönä. Juuri täältä historian parista on tämä sinun löytösi alkulähtö peräisin. Et ole ollut tietoinen että sinua talutetaan Jesuiitan narussa, kuin pässiä. Ole minun puolestani vain Jesuiitan talutusnarussa. kukaan ei sinua estä. Minä kylläkin uskon enemmän uskon puhdistajiin. en usko vastauskonpuhdistusta, jota haluat minulle syöttää. Historia paljastaa aina valheenkin alkuperän. suon sinulle siunausta Jesuiitta uskoosi.
UnaFortuna kirjoitti:
Fransisko Riberan alkulähteille. Nämä alku lähteet lähtevät juuri 1500 luvun puolivälistä. Juuri näitä Riberan oppeja sinä juuri alat kertoa minulle muka uusina oppeina. Näillä kertomillasi tuulesta temmatuilla tarinoilla yritti Jesuiitta Fransisko Ribera tuhota Lutterin ja muiden uskonpuhdistajien työn. Nyt sinä syötät minulle Jesuiittaa jonain suurena löytönä. Juuri täältä historian parista on tämä sinun löytösi alkulähtö peräisin. Et ole ollut tietoinen että sinua talutetaan Jesuiitan narussa, kuin pässiä. Ole minun puolestani vain Jesuiitan talutusnarussa. kukaan ei sinua estä. Minä kylläkin uskon enemmän uskon puhdistajiin. en usko vastauskonpuhdistusta, jota haluat minulle syöttää. Historia paljastaa aina valheenkin alkuperän. suon sinulle siunausta Jesuiitta uskoosi.
Narutettavia ovat ne, jotka keskiajalta ammentavat.
Minä en ole muita lähteitä käyttänyt kun Raaamttua ja olen havainnut, että parhaiten Sana selittää itse itseään. Jumala on tarkoittanut Raamatun meidän yksinkertaisten käsiin, eikä se paljon kulukaan teidän viisastelijain käsissä.
Tutkitte vain, mitä se ja se on sanonut sen ja sen sanoneen siitä ja siitä. Mutta Raamattu esittää itsensä alkuperäisen totuuden.
Senkin te leimaatte siltä aj siltä lainatuksi.
Te sekoatte omaan viisauteenne - niinhän Isä on sen tarkoittanutkin. Että omasta mielestään nokkelat sotkentuvat omiin verkkoihinsa.
Mutta tässä palkitseva tutkimuken kohde, kun sitä Hengessä ja totuudessa tutkitaan - ja kun se "uskossa sulautuu".
Ilm 22:1-4
1 Enkeli näytti minulle elämän veden virran, joka kristallinkirkkaana kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
[Hes. 47:1; Sak. 14:8]
2 Kaupungin valtakadulla, virran haarojen keskellä kasvoi elämän puu. Puu antaa vuodessa kahdettoista hedelmät, uuden sadon kerran kuukaudessa, ja sen lehdistä kansat saavat terveyden.
[1. Moos. 2:9, 3:22; Ilm. 2:7 | Hes. 47:12]
3 Mikään ei enää ole kirouksen kahleissa. Kaupungissa on Jumalan ja Karitsan valtaistuin, ja kaikki palvelevat Jumalaa.
[Sak. 14:11 | Hes. 48:35]
4 He saavat nähdä hänen kasvonsa, ja heidän otsassaan on hänen nimensä.
[Ps. 17:15; Matt. 5:8; 1. Joh. 3:2 | Ilm. 14:1]- UnaFortuna
AnttiVKantola kirjoitti:
Narutettavia ovat ne, jotka keskiajalta ammentavat.
Minä en ole muita lähteitä käyttänyt kun Raaamttua ja olen havainnut, että parhaiten Sana selittää itse itseään. Jumala on tarkoittanut Raamatun meidän yksinkertaisten käsiin, eikä se paljon kulukaan teidän viisastelijain käsissä.
Tutkitte vain, mitä se ja se on sanonut sen ja sen sanoneen siitä ja siitä. Mutta Raamattu esittää itsensä alkuperäisen totuuden.
Senkin te leimaatte siltä aj siltä lainatuksi.
Te sekoatte omaan viisauteenne - niinhän Isä on sen tarkoittanutkin. Että omasta mielestään nokkelat sotkentuvat omiin verkkoihinsa.
Mutta tässä palkitseva tutkimuken kohde, kun sitä Hengessä ja totuudessa tutkitaan - ja kun se "uskossa sulautuu".
Ilm 22:1-4
1 Enkeli näytti minulle elämän veden virran, joka kristallinkirkkaana kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
[Hes. 47:1; Sak. 14:8]
2 Kaupungin valtakadulla, virran haarojen keskellä kasvoi elämän puu. Puu antaa vuodessa kahdettoista hedelmät, uuden sadon kerran kuukaudessa, ja sen lehdistä kansat saavat terveyden.
[1. Moos. 2:9, 3:22; Ilm. 2:7 | Hes. 47:12]
3 Mikään ei enää ole kirouksen kahleissa. Kaupungissa on Jumalan ja Karitsan valtaistuin, ja kaikki palvelevat Jumalaa.
[Sak. 14:11 | Hes. 48:35]
4 He saavat nähdä hänen kasvonsa, ja heidän otsassaan on hänen nimensä.
[Ps. 17:15; Matt. 5:8; 1. Joh. 3:2 | Ilm. 14:1]Jesuiitan laatimat Raamatun paikat. Anna minun nauraa tarinoillesi. Nämä salaiset tempaukset ynnä 7 vuoden vaivan aika,ne ovat olleet selitettyinä 1550 lähtien. Tällä teorioilla piti Lutterin kirkko palauttaa takaisin Roomaan. Älä venkuile hyvä mies. Kyllä kaikki on tiedossa. Toinen Jesuiitta kaveri oli nimeltä Alcasar joka ennusti jo kaiken tapahtuneeksi historian alkuaikoina. Tämä suunta oli Preteerinen. Sinä käytät Futurista tulkintaa. Et ole keksinyt mitään olet vain niellyt syötin, Kuten kunnon kala konsanaan. Lopeta jo itsesi narraaminen.
UnaFortuna kirjoitti:
Jesuiitan laatimat Raamatun paikat. Anna minun nauraa tarinoillesi. Nämä salaiset tempaukset ynnä 7 vuoden vaivan aika,ne ovat olleet selitettyinä 1550 lähtien. Tällä teorioilla piti Lutterin kirkko palauttaa takaisin Roomaan. Älä venkuile hyvä mies. Kyllä kaikki on tiedossa. Toinen Jesuiitta kaveri oli nimeltä Alcasar joka ennusti jo kaiken tapahtuneeksi historian alkuaikoina. Tämä suunta oli Preteerinen. Sinä käytät Futurista tulkintaa. Et ole keksinyt mitään olet vain niellyt syötin, Kuten kunnon kala konsanaan. Lopeta jo itsesi narraaminen.
Jesuiittapappi - sinun olisi korkea aika siirtyä takaisin Raamattuun.
Apt 1. luku kertoo Jeesuksen ilmestyneen opetsulapsilleen Öljymäellä, ennen kirkastumistaan.
Sitten Hänet otettiin ylös.
Sitten enkeli vakuutti Hänen tulevan aikanaan, lopussa, samalla tavalla kuin oli siitä mäeltä lähtenyt ylös.
Sak 14:4 kertoo siitä tulemuksesta, Öljymäelle - varmaankin ihan samalle kohdalle.
Sitä ennen on seurakunnan ylöstempaus, josta Raamattu puhu myöskin aivan selkeästi.
Hetkeä ei tiedetä, sitäkin Jeesus vakuuttelee.
Lakkaa seuraamasta "ihan vahingossa vaan" -oppeja, sillä Jumala on suunnittelija, eikä vahingontekijä.- UnaFortuna
AnttiVKantola kirjoitti:
Jesuiittapappi - sinun olisi korkea aika siirtyä takaisin Raamattuun.
Apt 1. luku kertoo Jeesuksen ilmestyneen opetsulapsilleen Öljymäellä, ennen kirkastumistaan.
Sitten Hänet otettiin ylös.
Sitten enkeli vakuutti Hänen tulevan aikanaan, lopussa, samalla tavalla kuin oli siitä mäeltä lähtenyt ylös.
Sak 14:4 kertoo siitä tulemuksesta, Öljymäelle - varmaankin ihan samalle kohdalle.
Sitä ennen on seurakunnan ylöstempaus, josta Raamattu puhu myöskin aivan selkeästi.
Hetkeä ei tiedetä, sitäkin Jeesus vakuuttelee.
Lakkaa seuraamasta "ihan vahingossa vaan" -oppeja, sillä Jumala on suunnittelija, eikä vahingontekijä.koko ikänsä syönyt Jesuiitan oppia, niin siitä on vaikea luopua. Sama asia on pahoille huumeen käyttäjillä. he eivät kovinkaan helpolla pääse irti Huumeen orjuudesta. Sinä olet hyvä Antti vielä hyvässä asemassa, jos älysi antaisi sinulle kimmokkeen lähteä tutkimaan saamasi ja toisille tarjoamasi opetuksen alkuprä. Ihmettelen kuinka kehtaat väittää Jesuiitta Riberan antamaa oppia Raamatulliseksi? Tällä Opilla oli tarkoituksena murskata Lutterin tekemä vamma mamma kirkolle. Syötti on mennet perille ja mamman vamma on parantunut hyvin. Nykyään mamma kirkko on oikein hyvissä voimissa.
UnaFortuna kirjoitti:
koko ikänsä syönyt Jesuiitan oppia, niin siitä on vaikea luopua. Sama asia on pahoille huumeen käyttäjillä. he eivät kovinkaan helpolla pääse irti Huumeen orjuudesta. Sinä olet hyvä Antti vielä hyvässä asemassa, jos älysi antaisi sinulle kimmokkeen lähteä tutkimaan saamasi ja toisille tarjoamasi opetuksen alkuprä. Ihmettelen kuinka kehtaat väittää Jesuiitta Riberan antamaa oppia Raamatulliseksi? Tällä Opilla oli tarkoituksena murskata Lutterin tekemä vamma mamma kirkolle. Syötti on mennet perille ja mamman vamma on parantunut hyvin. Nykyään mamma kirkko on oikein hyvissä voimissa.
Ihmettelen kuinka kehtaat väittää Jesuiitta Riberan antamaa oppia Raamatulliseksi?
Elämme aikaa jälkeen Israelin uudelleentulemisen, v. 1948.
Ja sinä tyrkytät jesuiittoja foorumiin!
Lakkaa jo esittämästä paavia ja anna aivojesi tuulettua! Pyhän Hengen tulee ohjata ja äly on vain apuväline.
Matt. 11:25
Tuohon aikaan Jeesus kerran puhkesi puhumaan ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut tämän viisailta ja oppineilta mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille.
[11:25-30: Luuk. 10:21,22 : Job 37:24; Ps. 119:130; 1. Kor. 1:26-29]
Luuk. 10:21
Silloin Pyhä Henki täytti Jeesuksen riemulla, ja hän sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä, että olet salannut tämän järkeviltä ja viisailta mutta olet ilmoittanut sen lapsenmielisille. Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt.
[10:21,22: Matt. 11:25-27]- UnaFortuna
AnttiVKantola kirjoitti:
Ihmettelen kuinka kehtaat väittää Jesuiitta Riberan antamaa oppia Raamatulliseksi?
Elämme aikaa jälkeen Israelin uudelleentulemisen, v. 1948.
Ja sinä tyrkytät jesuiittoja foorumiin!
Lakkaa jo esittämästä paavia ja anna aivojesi tuulettua! Pyhän Hengen tulee ohjata ja äly on vain apuväline.
Matt. 11:25
Tuohon aikaan Jeesus kerran puhkesi puhumaan ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut tämän viisailta ja oppineilta mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille.
[11:25-30: Luuk. 10:21,22 : Job 37:24; Ps. 119:130; 1. Kor. 1:26-29]
Luuk. 10:21
Silloin Pyhä Henki täytti Jeesuksen riemulla, ja hän sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä, että olet salannut tämän järkeviltä ja viisailta mutta olet ilmoittanut sen lapsenmielisille. Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt.
[10:21,22: Matt. 11:25-27]Tuon Jesuiitta opin alla kulkeva? Oletko lainkaan rehellinen? Minä vain omien käsityksiesi perusteella paljastin sinun oppiesi alkuperäis lähteet. Tiedän että tuon Preteerisen suuntauksen otettuasi on sinun vaikeaa enää muuttaa kantaasi. Siis tämän opin hyväksymisen perusteella sinä olet ihan oikeaoppinen Jesuiitta. Martti Lutter löysi tien ulos harhasta. Sinä löysit taas päinvastoin tien harhaan. Ylen ihmeellinen havainto!
UnaFortuna kirjoitti:
Tuon Jesuiitta opin alla kulkeva? Oletko lainkaan rehellinen? Minä vain omien käsityksiesi perusteella paljastin sinun oppiesi alkuperäis lähteet. Tiedän että tuon Preteerisen suuntauksen otettuasi on sinun vaikeaa enää muuttaa kantaasi. Siis tämän opin hyväksymisen perusteella sinä olet ihan oikeaoppinen Jesuiitta. Martti Lutter löysi tien ulos harhasta. Sinä löysit taas päinvastoin tien harhaan. Ylen ihmeellinen havainto!
Onko sinun aivan mahdotonta uskoa, että uskovaisen lähteet - myös tiedon lähteet ovat Jumalassa?
En alun alkaenkaan lähtisi kyselemään Makkabealaisilta tahi jesuiitoilta.
Ei tulisi mieleenkään etsiä ihmisiltä vastauksia hengellisiin kysymyksiin, sillä ken opettaa - hänen täytyy ammentaa suoraan Ylhäältä.
Jos ei ylhäältä mitään anneta johonkin asiaan, niin sitten olen hiljaa.
Gal 1:15-21
15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
20 Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
21 Sitten menin Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin.
1. Kor. 4:16 :
Kehoitan siis teitä: olkaa minun seuraajiani.
1. Kor. 11:1 :
Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.
Fil. 3:17 :
Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
yx Paavalin seuraaja- UnaFortuna
AnttiVKantola kirjoitti:
Onko sinun aivan mahdotonta uskoa, että uskovaisen lähteet - myös tiedon lähteet ovat Jumalassa?
En alun alkaenkaan lähtisi kyselemään Makkabealaisilta tahi jesuiitoilta.
Ei tulisi mieleenkään etsiä ihmisiltä vastauksia hengellisiin kysymyksiin, sillä ken opettaa - hänen täytyy ammentaa suoraan Ylhäältä.
Jos ei ylhäältä mitään anneta johonkin asiaan, niin sitten olen hiljaa.
Gal 1:15-21
15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
20 Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
21 Sitten menin Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin.
1. Kor. 4:16 :
Kehoitan siis teitä: olkaa minun seuraajiani.
1. Kor. 11:1 :
Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.
Fil. 3:17 :
Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
yx Paavalin seuraajaOlen asiani tarkasti tutkinut ja tunnen molempien Jesuiittain sala lokerot , joten en mene Uskon puhdistajien vastustajien verkoon. Olet niellyt pahan syötin, jolla ei ole perusteita Raamatussa, Kuten olen jo aikaisemmin kertonut, sinun on melko vaikeaa palata harhasta puhtaan Evankeliumin pariin. Saman kaltainen kohtalo on pahoihin huumeisiin juuttuneilla. Ymmärrän sinua, sen takia koska olen nähnyt, kuinka hankalaa on Huumeiden käyttäjien vieroitus ohjelma. Olet opiltasi Jesuiitta. Tämä on puhdas totuus ilman kiertelyä. Sinulla ei ole vain luontoa tunnustaa erehdystäsi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2902977- 2101181
- 841173
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1281159- 871132
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2051050- 65872
Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla
Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?25765- 71747
Peräännytkö nainen vai mitä sanot
Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?59627