Armolahjat on ihan kiva juttu - vaikka ei niistä itse hyödy. Mutta ehkä muutamaa vihamiestä saa sellaisten kautta siunattua. Ja lähimmäistäkin.
Seurakunnan puitteissa ne rakentaa kovastikin.
Hyvä olisi saada armoa lisää, sillä lain taakan tulisi vähetä. Niinhän se Joh. Kastaja opetti.
Ihan 9 kpl sanovat niitä olevan, armolahjoja.
Minun Raamatusani niitä luetellaan hieman enemmän.
Room 12:6-21 :
6 ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
7 Jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan;
8 jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten.
9 Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni.
10 Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.
11 Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa.
12 Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät.
13 Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta.
14 Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko.
15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.
16 Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.
17 Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".
20 Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle".
21 Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.
Armolahja on myös leiviskä, niin että se olisi pidettävä palavana.
2. Tim. 1:6
Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta.
Luuk 19:20-27
20 "Mutta kun seuraava palvelija tuli, tämä sanoi: 'Herra, tässä on antamasi kultaraha. Olen säilyttänyt sitä liinaan käärittynä.
21 Minä pelkäsin sinua, koska olet armoton mies. Sinä otat, mitä et ole talteen pannut, ja leikkaat, mitä et ole kylvänyt.'
22 Kuningas sanoi hänelle: 'Omien sanojesi mukaan minä sinut tuomitsen. Sinä kelvoton palvelija! Sinä siis tiesit, että minä olen armoton mies, että otan, mitä en ole talteen pannut, ja leikkaan, mitä en ole kylvänyt.
23 Mikset sitten vienyt minun rahaani pankkiin, niin että olisin palattuani voinut nostaa sen korkoineen?'
24 "Kuningas sanoi vieressään seisoville miehille: 'Ottakaa häneltä raha pois ja antakaa se sille, jolla on kymmenen kultarahaa.'
25 He sanoivat: 'Herra, hänellä on jo kymmenen kultarahaa.'
26 Mutta hän jatkoi: 'Jokaiselle, jolla on, annetaan, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on. [Matt. 13:12 ]
27 Mutta nuo viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaakseen -- tuokaa heidät tänne ja teloittakaa heidät minun edessäni.'"
Kaipaatko armolahjoja ?
8
257
Vastaukset
- Armolahjoja
Lakiin pitäytyvät adventistit eivät Paavalin mukaan voi saada armolahjoja:
1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
4. Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
5. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
6. samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
Gal. 4:1-6Armo on armoa - armosta siis.
On adventistin mahdollista irrottautua lainomaisuudesta. Hätä sieluista voi sen tehdä.
Kun tahtoo kantaa toisten kuormia, Jumala antaa siihen armoituksensa.
Ei Jumala katso, missä porukoissa yksilö liikkuu.
Vaan se sydämen vilpittömysy on kaikkein tärkeintä.
EIKÄ LAKI MITENKÄÄN VOI VÄHETÄ, ELLEI ARMO ENENE.
1. Kor. 12:11
Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
1. Kor. 12:18
Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.
--------------------
1. Kor. 10:15
Minä puhun niinkuin ymmärtäväisille; arvostelkaa itse, mitä minä sanon.
1. Kor. 10:33
niinkuin minäkin koetan kelvata kaikille kaikessa enkä katso omaa hyötyäni, vaan monien hyötyä, että he pelastuisivat.
1. Kor. 11:1
Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.
1. Kor. 11:2
Minä kiitän teitä, että minua kaikessa muistatte ja noudatatte minun opetuksiani, niinkuin minä ne teille olen antanut.
Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
1. Kor. 12:12
Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.- tuo teidän
AnttiVKantola kirjoitti:
Armo on armoa - armosta siis.
On adventistin mahdollista irrottautua lainomaisuudesta. Hätä sieluista voi sen tehdä.
Kun tahtoo kantaa toisten kuormia, Jumala antaa siihen armoituksensa.
Ei Jumala katso, missä porukoissa yksilö liikkuu.
Vaan se sydämen vilpittömysy on kaikkein tärkeintä.
EIKÄ LAKI MITENKÄÄN VOI VÄHETÄ, ELLEI ARMO ENENE.
Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.
--------------------
1. Kor. 10:15
Minä puhun niinkuin ymmärtäväisille; arvostelkaa itse, mitä minä sanon.
1. Kor. 10:33
niinkuin minäkin koetan kelvata kaikille kaikessa enkä katso omaa hyötyäni, vaan monien hyötyä, että he pelastuisivat.
1. Kor. 11:1
Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.
1. Kor. 11:2
Minä kiitän teitä, että minua kaikessa muistatte ja noudatatte minun opetuksiani, niinkuin minä ne teille olen antanut.
1. Kor. 12:12
Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
Mutta nyt Jumala on asettanut jäsenet, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut.ymmärtämättömyytenne. Eihän adventistit pelastu kuin vain Armosta Jumalan Pojassa.
Miksi te vääristelette heidän oppiaan?
On eri asia sanoa Jumalan laki ei ole voimassa, kuin sanoa kuten esimerkiksi adventistit ja luterilaiset Jumalan laki on voimassa, mutta koska me emme sitä itse pysty täyttämään täytti Jumalan Poika sen meidän puolestamme.
Se on Paavalin opetus. tuo teidän kirjoitti:
ymmärtämättömyytenne. Eihän adventistit pelastu kuin vain Armosta Jumalan Pojassa.
Miksi te vääristelette heidän oppiaan?
On eri asia sanoa Jumalan laki ei ole voimassa, kuin sanoa kuten esimerkiksi adventistit ja luterilaiset Jumalan laki on voimassa, mutta koska me emme sitä itse pysty täyttämään täytti Jumalan Poika sen meidän puolestamme.
Se on Paavalin opetus.PAAVALIN OPETUS SYNNISTÄ, LAISTA JA ARMOLAHJASTA
Room. 5:20
Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
Room. 5:16
Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.
Room. 6:23
Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Laki on vaatija, jonka alla koetaan alati riittämättömyyttä. Jumala on lahjoittaja.
Jaak. 5:20
niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden.
1. Piet. 4:8
Ennen kaikkea olkoon teidän rakkautenne toisianne kohtaan harras, sillä "rakkaus peittää syntien paljouden".
Room. 11:29
Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.
Ei Paavali, eikä karismaattinen kristillisyys korosta lakia vaan Jumalan armolahjaa.
Raamattu luettelee kaiken kaikkiaan 25 armolahjaa ja Mikko Satama on nettisivullaan luetelut ne kaikki lähdeviitteineen:
http://www.vapaasatama.net/armolahjat.htmlIhan huvittaa, vakavasti siis - niin hyvin on siinä linkissä Raaamtun esittämät armolahjat esitelty!
Ja Henki jakaa "niin kuin tahtoo", joten armoon perustautumisesta hieman. Armollisuudessa on iloa ja vapautuneisuutta.
2. Kor. 4:15
Sillä kaikki tapahtuu teidän tähtenne, että aina enenevä armo yhä useampien kautta saisi aikaan yhä runsaampaa kiitosta Jumalan kunniaksi.
2. Kor. 7:4
Paljon minulla on luottamusta teihin, paljon minulla on kerskaamista teistä; olen täynnä lohdutusta, minulla on ylenpalttinen ilo kaikessa ahdingossamme.
2. Kor. 8:2
että, vaikka he olivatkin monessa ahdistuksen koetuksessa, niin oli heidän ilonsa heidän suuressa köyhyydessäänkin niin ylenpalttinen, että he alttiisti antoivat runsaita lahjoja.
Ef. 1:19
ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme-sen hänen väkevyytensä voiman vaikutuksen mukaan,
Kol. 3:14
Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.
Room. 5:20
Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,- Veli...
Joskus olen kuullut, että uskova ihminen ei ole täyttynyt Pyhällä Hengellä, ellei puhu tätä "enkelien" kieltä.
No se oli aikaansa sidottu käsite ja opetus "joidenkin huulilla", mutta ei ehkä nyt.
Vai miten on, "naapurit"?
Kyllä armolahjojen kirjo on tavallaan luetteloitu, että näin ja näin, mutta en uskoisi, että se on mitenkään kattava.
Armolahjat toimivat siksi, että Jumalan valtakunnan rakennus sitä tarvitsee ja Jumalalla on työkaluarsenaali siksi laaja, etten usko, että se olisi luetteloitavissa yksin määrättyihin raameihin jääväksi. Mutta toisaalta on hyvä tarkastella sitä mitä on kirjoitettu, sitä opettaa ja myös armolahjoja tavoitella.
Mitä tämä tavoittelu sitten voi käsittää, on astian luovuttamista Jumalan käyttöön, että Hän voi muovata sen muotoisekseen elopellolle.
Hän käyttää ja Hän täyttää, meistä ei ole muuhun kuin antautumiseen tällä vaihetuspöydällä. - Markku Tampio
jakamia armolahjoja on tasan 9, koska Hengen hedelmässä on myös 9 viipaletta. Ne kulkevat ns. käsi kädessä Herran tiellä.
Mutta niinkuin lain pykälissä on momentit ja aliot, niin samoin on myöskin armolahjoissa. Tosin ei nimikkeellä momentit ja aliot. Ja sen seurauksena Raamatun kirjoituksissa näyttää olevan enemmän armolahjoja kuin ne 9.
Huomioithan myös sen tosiasian, että linkin selityksissä viitattiin aina jonkin lahjan kohdalla lähteeseen, johonka lahja liittyy. Ja tämä seikka avartaa näkemyksiämme armolahjalistaa tutkiessamme sen suhteen, miks'ei korinttolaiskirjeen armolahjalistalla ole mainittu enemmän armolahjoja kuin 9. (1Kor.12:8-10).
Jakeessa 5 puhutaan seurakuntaviroista, jotka sinällään eivät ole armolahjoja, vaikka ne Jumalan armosta kullekin haltijalle tulevat.
Ja onhan meidän koko elämämmekin toiminnat ja niissä elämisemme yhtä suurta armolahjaa Jumalalta, joka kaikki kaikissa vaikuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as983772Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna363251- 603219
- 683029
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)682894Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.672819On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle632524Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802321- 692168
- 452162