Riidan aihe?

Mikä meitä oikein vaivaa?

Huolimatta siitä että eri kristinuskon suunnat ensinäkemältä näyttävät olevan lähes samanlaisia – koska jokaisessa pelastutaan Jumalan armosta, Jumalan Pojan kautta ja ilman Pyhän Hengen osallisuutta ei kukaan pelastu. Mutta täytyy sanoa että - yllätys yllätys - siihen se yhtäläisyys sitten loppuukin!

Alla esimerkkinä vain muutamia eroavaisuuksia:
- (a) Jumala on yksi tai (b) sitten Jumala on kolmiyhteinen
- (a) Jumalan Poika (Jeesus) on luoduista ensimmäinen tai (b) Jumalan itsensä ilmentymä maailmassa..
- (a) Pyhä Henki on persoona tai (b) Jumalan toimiva voima
- (a) Ihmisellä on kuolematon sielu tai (b) ihminen on kuoleman oma.
- (a) Toisille kuolema tarkoittaa kuolemaa mutta (b) toisille uuden elämänmuodon alkua.
- (a) Eräät jakavat Tuonelan kahteeen osaan missä sielut joko lepäävät tai kärsivät ja (b) toisen sanovat sitä vain haudan levoksi.
- (a) Helvetti tarkoittaa ikuista piinaa tai (b) ikuista kuolemaa
- (a) Jumala on rakkaus ja oikeudenmukainen tai (b) ihmiselle käsittämätön kostaja.
- (a) Jumalan laki on poistettu tai (b) yhä olemassa.
- (a) Käskyt ovat voimassa vain Mooseksen laissa ja Israelilaisille tai (b) koko maailmalle
- (a) Ihminen joutuu kuoltuaan kiirastuleen tai (b) menee suoraan taivaaseen tai (c) herätetään myöhemmin kuolleista toiset elämään ja toisen helvetin tuleen. Mikä siis eräiden mielestä on (a) ikuisen kärsimyksen paikka ja eräiden mielestä (b) ikuinen kuolema eli pois häviäminen.

Puhumattakaan Raamatun ulkopuolelta tulevista vaikutteista ja tapahtumista. Mainita voisi esimerkiksi erimielisyydet Israelin osasta ”lopun ajassa” jonka muutamat (a) uskovat olevan aivan oven edessä kun taas (b) muutamat eivät usko että näin olisi.
Voisi mainita vielä ihmeparantajat, profeetat, kielillä puhujat ja esimerkiksi että eräät uskovat Jumalan luoneen kaikkeuden 6:dessä kirjaimellisessa 24 tuntisessa päivässä toiset taas katsovat sen olevan mahdottomuus ja niin edelleen loputtomiin..

Tämän lisäksi käydään kovaa kinaa siitä kuinka eri Raamatunpaikkoja tulisi tulkita ja ymmärtää. Useimmiten täytyy "uskovien" jättää muutamat kohdat omaan arvoonsa ja kiinnittyä kynsin hampain kiinni toisiin jotka sopivat omaan oppiin ja joita sitten toistellaan kerta kerran jälkeen. Mitä Mooses sanoi Siinain vuorella ja miten se pitäisi tulkita tai Danielin unet ja näyt ja vuosiluvut ja niin edespäin...

Tämä oli nyt vain muutama kohta mistä ollaan erimieltä, niitä on varmasti vaikka kuinka monta lisää. Kun katselee tuota "mixiä" niin ei ole ihme että täällä ei muuta tehdäkään kuin riidellään.

Minä olen oikeassa koska uskon että a b b ... johon toinen voi huoleti panna vastaan koska b a a b ... on se oikea usko.. ei kun a a a b .... ja niin edelleen loputtomiin.. ja jokainen väittää että heitä ohjaa Pyhän Hengen johdatus !?!?

Ei ole ihme, että maailmassa on yli tuhat eri kristinuskon suuntausta .

Valitettavinta on kuitenkin se, että toisin ajattelevia saavat uskovaiset näköjään parjata mielin määrin ja jopa olla sitä mieltä, että he ovat itsestään paholaisesta ja menossa helvetin tuleen oli se sitten ikuinen tai ei (kumma kyllä kukaan ei ole itse menossa sinne helvetin tuleen ?? mistähän se oikein johtuneekaan) :) ..
Itse uskon että ainoa keino mistä todellisen kristityn tuntee on ”uskon hedelmät”, mikä minulle tarkoittaa, että kristitty ihminen ei esimerkiksi käyttäydy valheellisesti, halveksivasti tai tuomitsevasti lähimmäisiään kohtaan ja näin huolimatta kaikista opin erilaisuuksista. Pahoin pelkään että ei maailmasta löydy yhden yhtäkään "täysin oikeata" kristin uskon suuntaa.

Luonnollisesti en elätä mitään "illuusiota" siitä että tämä kirjoitukseni parantaisi keskustelu tasoa tällä palstalla, mutta toivoisin että edes joku saisi ajatuksen että "kannattaakohan täällä riidellä loputtomiin".

10

231

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UnaFortuna

Joukosta. Vaikka ei sekään täydellinen ole. on van kaikkein lähinnä täydellisyyttä.

• asiaa oli

tekstisi!
      Kaikki muu Jeesuksen sovitustyön rinnalla on toisarvoista. Usko Jumalan Poikaan voi meidät kristityt yhdistää, ei mikään muu.

Itsestä tuntuu siltä, että paljon olen puhunut ja kirjoittanut "mitään ymmärtämättä, asioista jotka ovat minulle ylen ihmeellisiä. Siksi vaikenen ja kadun tomussa ja tuhkassa".

• Uskovainen on kuin verkonpaikkaaja - etsii repeämiä, muttei toivo löytävänsä.

Sinä epäuskoinen näet heikohkon kohdan ja revit auki.

Vapautat itsesi täydelliseen edesvastuuttomuuteen - mutta sälytät kaikkien muiden päälle aivan mahdottomat taakat. Niin tekee vain epäuskoinen.

Gal 6:2
      Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain. [Room. 15:1 ].

Room. 4:20
      Abraham ei ollut epäuskoinen eikä epäillyt Jumalan lupausta, vaan sai voimaa uskostaan. Hän antoi Jumalalle kunnian [Hepr. 11:11,12]

Hepr. 3:12
      Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta.
      - - - -

1. Kor. 1:12-13
      12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
      13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?

1. Kor. 3:4
      Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?

1. Kor. 3:6-7
      6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.
      7 Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.

1.Kor.1:17-18 :

17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
      18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

• tuomitsemisesta.

kirjoittaessaan että "Vapautat itsesi täydelliseen edesvastuuttomuuteen - mutta sälytät kaikkien muiden päälle aivan mahdottomat taakat. Niin tekee vain epäuskoinen".

-----
        Aloitteessa sanottiin "Mikä meitä oikein vaivaa" nyt Antti osoitti osittain mikä meitä vaivaa.

Katsohan:

Antti on ottavinaan vastuuta!? kun hän kirjoittelee netissä omia uskomuksiaan ja olettamuksiaan iankaikkisena totuutena! ja se ei vielä hänelle riitä vaan hän jopa on ryhtynyt muiden tuomariksikin vaikka häneltä puuttuu ymmärrys, tieto, rakkaus ja ennenkaikkea valtuudet siihen.

Todellinen totuus ei kuitenkaan ole arvaamista ja olemattomien puhumista, siksi olisi paljon parempi ja totuuden mukaisempaa Antinkin olla vaiti tai sanoa "en tiedä", kuin yrittää leikkiä tietävää. Ei sellainen uskominen ole mistään kotoisin puhumattakaan että yrittää vielä muillekin sitä tyrkyttämällä tyrkyttää.

Ei se ole heikkouden merkki jos ihminen sanoo "en tiedä", mutta se on jos hän sanoo tietävänsä vaikka ei tiedä. Totuus ei ole uskomista siihen minkä luulee tai olettaa, vaan siihen minkä tietää ja ymmärtää todeksi ja se riittää Jumalalle.

Raamattu sanoo että iankaikkinen elämä on siinä että me uskomme että Jumalan Poika on maksanut maksanut meidän syntivelkanne ja että haluamme on elää oikeiudenmukaisuudessa ja rakkaudessa. Tämän totuuden me tiedämme, kun taas Antista me emme tiedä mitään muuta kuin sen mitä hän täällä netissä höpöttää ja se ei todellakaan ole paljon.

Ei se todellakaan auta ketään, että joku levittelee ympärilleen Raamatunlauseita jos ei hänen puheissaan ole rakkautta ja elämän viisautta ja juuri sellaisiksi näen Antin kirjoitukset täällä, niistä loistaa enemmänkin jonkinlainen "musta mystiikka" kuin vapaus Jumalan rakkaudessa ja elämän viisaus.

Antti ala alusta ja sano ensimmäiseksi lauseeksesi: "En tiedä mitään muuta kuin että iankaikkista elämää ei ihminen saa kuin Jumalan valtakunnassa".

• tuomitsemisesta. kirjoitti:

kirjoittaessaan että "Vapautat itsesi täydelliseen edesvastuuttomuuteen - mutta sälytät kaikkien muiden päälle aivan mahdottomat taakat. Niin tekee vain epäuskoinen".

-----
        Aloitteessa sanottiin "Mikä meitä oikein vaivaa" nyt Antti osoitti osittain mikä meitä vaivaa.

Katsohan:

Antti on ottavinaan vastuuta!? kun hän kirjoittelee netissä omia uskomuksiaan ja olettamuksiaan iankaikkisena totuutena! ja se ei vielä hänelle riitä vaan hän jopa on ryhtynyt muiden tuomariksikin vaikka häneltä puuttuu ymmärrys, tieto, rakkaus ja ennenkaikkea valtuudet siihen.

Todellinen totuus ei kuitenkaan ole arvaamista ja olemattomien puhumista, siksi olisi paljon parempi ja totuuden mukaisempaa Antinkin olla vaiti tai sanoa "en tiedä", kuin yrittää leikkiä tietävää. Ei sellainen uskominen ole mistään kotoisin puhumattakaan että yrittää vielä muillekin sitä tyrkyttämällä tyrkyttää.

Ei se ole heikkouden merkki jos ihminen sanoo "en tiedä", mutta se on jos hän sanoo tietävänsä vaikka ei tiedä. Totuus ei ole uskomista siihen minkä luulee tai olettaa, vaan siihen minkä tietää ja ymmärtää todeksi ja se riittää Jumalalle.

Raamattu sanoo että iankaikkinen elämä on siinä että me uskomme että Jumalan Poika on maksanut maksanut meidän syntivelkanne ja että haluamme on elää oikeiudenmukaisuudessa ja rakkaudessa. Tämän totuuden me tiedämme, kun taas Antista me emme tiedä mitään muuta kuin sen mitä hän täällä netissä höpöttää ja se ei todellakaan ole paljon.

Ei se todellakaan auta ketään, että joku levittelee ympärilleen Raamatunlauseita jos ei hänen puheissaan ole rakkautta ja elämän viisautta ja juuri sellaisiksi näen Antin kirjoitukset täällä, niistä loistaa enemmänkin jonkinlainen "musta mystiikka" kuin vapaus Jumalan rakkaudessa ja elämän viisaus.

Antti ala alusta ja sano ensimmäiseksi lauseeksesi: "En tiedä mitään muuta kuin että iankaikkista elämää ei ihminen saa kuin Jumalan valtakunnassa".

>>> Todellinen totuus ei kuitenkaan ole arvaamista ja olemattomien puhumista.

• tunnettuja ..
        AnttiVKantola kirjoitti:

>>> Todellinen totuus ei kuitenkaan ole arvaamista ja olemattomien puhumista.

Antti sanoo:
        Mutta jos tunnettujen kirjoittajien Raamattuun vetoavat kirjoitukset ovat "olemattomia"..

Se ei takaa mitään että on tunnettu.

Eivät tunnetut kirjoittajat ole sen yksimielisempiä näissä asioissa kuin muutkaan ihmiset. Joten älä Antti taas puhu ennen kuin ajattelet mitä sanot (muuten käy niin että sanot mitä ajattelet - mikä ei ole useinkaan eduksesi).

• Viestisi nimittäin
        tunnettuja .. kirjoitti:

Antti sanoo:
        Mutta jos tunnettujen kirjoittajien Raamattuun vetoavat kirjoitukset ovat "olemattomia"..

Se ei takaa mitään että on tunnettu.

Eivät tunnetut kirjoittajat ole sen yksimielisempiä näissä asioissa kuin muutkaan ihmiset. Joten älä Antti taas puhu ennen kuin ajattelet mitä sanot (muuten käy niin että sanot mitä ajattelet - mikä ei ole useinkaan eduksesi).

Adventismilta puuttuvat kaikki suositukset. Eikä se kestä edes arvostelua. Oli adventisti tuttu tai tuntematon, hän on osoittautunut epäluotettavaksi. Ellen G. Whitekin oli todistamaton profeetta. Hänen todistajiltaan puuttuu todistajalta vaadittava luotettavuus. Vaikka adventistit olivat EGWn aikana esillä vuosikymmeniä, heistä ei ole yhtään suositusta ulkopuolisilta.Näitä kaikkia ottamiani lainauksia kohtaan adventismin edustajat rikkovat;Kolossalaiskirje:
        4:5 Vaelluksessanne olkaa viisaat ulkopuolella olevia kohtaan, ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä.

1.Tessalonikalaiskirje:
        4:12 että vaelluksessanne olisitte säädylliset ulkopuolella olevia kohtaan ettekä olisi kenenkään avun tarpeessa.

1.Timoteuksen kirje:
        3:7 Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan. 1.Korinttolaiskirje:
        5:12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
        5:13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha." ------------- Ja vielä, juutalaisille oli SÄÄDETTY , että Moosesta tuli noudattaa, mutta adventisteilta tuollainen meriitti on kateissa:Luukkaan evankeliumi:
        16:29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä.'

• ja siitä sitten

Riidan kohteena on täysin Raamatun opetuksen ulkopuoliset opetukset. Se on riittävä syy olla eri mieltä adventistien oppien kanssa.

• ylifariseus

Yhtä suuri syy olla erossa myöskin sinun opetuksiesi kanssa.
        Laittomuuden henki ja Kristuksen Henki ovat täysin erossa toisistaan, eikä näitä tulekkaan yhdistää toisiinsa, vaan parempi on pysyä Adventistien opetuksessa, jossa laki on täytettynä, eikä kumottuna.

• viiraajalle
        ylifariseus kirjoitti:

Yhtä suuri syy olla erossa myöskin sinun opetuksiesi kanssa.
        Laittomuuden henki ja Kristuksen Henki ovat täysin erossa toisistaan, eikä näitä tulekkaan yhdistää toisiinsa, vaan parempi on pysyä Adventistien opetuksessa, jossa laki on täytettynä, eikä kumottuna.

Adventismistahan nyt onkin kyse. Te yritätte esittää adventismista meille sellaista käsitysdtä ikäänkuin se olisi jossain suhteessa asertettu meitä opettamaan. Kirkkonne ulkopuoliset ovat varsin vakuuttavasti osoitelleet, ettei teillä ole siihen minkäänlaisia annettuja valtuuksia eikä suositusta. Sinä yrität tuoda adventismille puoltoja, mutta vain omia sanojasi tarjoillen. Et ole kyennyt esittämään mitään tukea pyrkimystesi tueksi. Kun käyn eri palstoilla, adventismin kannattajat poikkeavat poikkeavat kaikista muista suunnista, kun heillä on sanomansa sisältönä kirkostaan todistelu. Te mittaatte oikeaa omalla itsellänne juuri siten, kuinka Paavali opetti ettei tule tehdä.
        /10:12 Sillä me emme rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme eräisiin, jotka itseänsä suosittelevat; mutta he ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itsensä omalla itsellään ja vertailevat itseään omaan itseensä. (2.Korintt.) / Et voi mitään, sillä näin juuri te olette.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      413
      1819
    2. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      147
      1165
    3. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      90
      1102
    4. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      67
      1093
    5. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      105
      1038
    6. Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä

Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku
      Sinkut
      156
      893
    7. Hankkikaa elämä

Tiedetään että hän on mielenkiintoinen mutta rajansa kaikella.
      Ikävä
      94
      741
    8. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      45
      701
    9. Voisitko mies auttaa..

Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.
      Ikävä
      50
      689
    10. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      57
      654
    Aihe