Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. TAUSTAKSI JOBIN KIRJAA

Tässä ketjussa esiintyvien taustoja en juurikaan vielä tunne. Siksi joudun tässä mielenkiintoisessa tausta-asiassa viittaamaan vain Raamatun tapaukseen.

Minä mieluummin jätän taustat muistelematta ja iloitsen siitä, että joku kirjoittaa Raamatun hengen mukaisesti. Sillä Jobin ystävät tunsivat Jobin hyvän taustan hyvin. Silti heidän lohduttamisyrityksensä johti siihen, että sanoivat Jobista: syyllinen hän joka tapauksessa on. Jobin kirjan lopussa Jumala ankarasti tuomitsi nuo arvuuttelijat.

Toinenkin syy on siihen, miksi minä en halua taustoja muistella, vaan otan huomioon vain sen ketjussa, missä sillä hetkellä ollaan.
    Tahdon varoa olemasta varauksellinen, jotta uudelle olisi tilaa - niin minussa kuin kanssaihmisissäkin.

Apt 9:11-15

11 Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee;
    12 ja hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen."
    13 Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
    14 ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".
    15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.
  2. Olet ainoa maailmassa, joka ei tiedä korvausteologiasta!

Mormonit katsovat olevansa Israelin tilalle valittu "uusi Israel" ja ne 144000 "esikoista" valitaan heidän oppinsa mukaan heidän joukostaan.

Jehovan Todistaajt myös katsovat muodostavansa sen "uuden Israelin", nyky-Israelin sijaan, ja ne 144000 ovat heidän oppinsa mukaan vain heikäläisistä.

Ellenistisessä adventismissakin opetetaan, että he muodostavat sen "uduen Israelin, juutalaisen kansan sijasta, ja niinikään se 144000 ei adventtiopin mukaan muodostuisikaan israelilaisista - vaan 7. päivän adventisteista.
    (Jotkut adventtiopettajat kelpuuttaisivat mukaan myös 7. päivän baptisteja ja ehkä muitakin lauantaisapatin viettäjiä.

Luulenpa, että kuitenkin tämän jo tiesitkin.

MITÄ SANOO JEESUKSEN ILMESTYS JOHANNEKSELLE?
    Se, mitä jotkut adventistiopettajat sanovat viidenneksi evankeliumiksi - Johanneksen toiseksi.

Ilm 7:3-10

3 "Älkää hävittäkö maata, älkää merta älkääkä puita, ennen kuin olemme painaneet sinetin meidän Jumalamme palvelijoiden otsaan." [Hes. 9:4,6]
    4 Minä kuulin myös sinetillä merkittävien määrän. Sinetin sai sataneljäkymmentäneljätuhatta, ja heitä oli kaikista Israelin heimoista:
    5 Juudan heimosta sai sinetin kaksitoistatuhatta, Ruubenin heimosta kaksitoistatuhatta, Gadin heimosta kaksitoistatuhatta,

6 Asserin heimosta kaksitoistatuhatta, Naftalin heimosta kaksitoistatuhatta, Manassen heimosta kaksitoistatuhatta,
    7 Simeonin heimosta kaksitoistatuhatta, Leevin heimosta kaksitoistatuhatta, Isaskarin heimosta kaksitoistatuhatta,
    8 Sebulonin heimosta kaksitoistatuhatta, Joosefin heimosta kaksitoistatuhatta ja Benjaminin heimosta kaksitoistatuhatta.

9 Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa [Ilm. 3:5, 4:4, 6:11]
    10 ja huusivat kovalla äänellä: -- Pelastuksen tuo meidän Jumalamme, hän, joka istuu valtaistuimella, hän ja Karitsa! [Ps. 3:9; Jer. 3:23; Ilm. 5:13].
  3. Raivopäisen vastauksen taaskin sain, kun kirjoitin parista tärkeimmästä asiasta, koskien tulevaisuutta ja toivoa. Eikös vapaa-ajattelijain tulisi aivan neutraalisti suhtautua uskonasioihin?

A niinkuin ateisti - näin tulkitsen sellaisen nimimerkin, joka kumoaa Raamatun todistuksen ilman, että SANALLAKAAN PERUSTELISI RAAMATULLA.

NYT KIRJOITAN NIILLE, JOTKA KRISTUS TUNNISTAA OMAKSEEN JA TEMPAA YLÖS - JOTTA TULISI POISTETUKSI SE, MIKÄ VIELÄ PIDÄTTÄÄ ANTIKRISTUSTA.

2.Tess.2:4-

4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
    5 Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille?

6 Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy.
    7 Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,

8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
    9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
    10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.

Ja tästähän "pidättelystä" Paavali muistutti tuossa toisessa kirjeessään.

1. Tess. 4:17
    sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

Muutamat ylöstemmatut, lähestyessään Maata Kristuksen kanssa, kokevat vaikeuksia - ei muutoin, mutta itsensä kanssa, sillä itseään ei pakoon pääse.
    He ovat vähätelleet Jlan uskollisuutta Israelia kohtaan. Ja nyt joutuvatkin todistamaan läsnäolollaan, kuinka Kristus pelastaa "kaiken Israelin", Room 11:25-26.

Sak 14:3-4
    3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin vihollisen hyökätessä. [Jes. 42:13]
    4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.

Sak 14:16
    Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23]
  4. Kuule sitten raamatun kirjoittajia, jos kerran kaikki muut kirjoittavat pelkkää "löpinää"!

Äläkä määräile minun Isääni perumaan suunnitelmiaan.
    Vaan salli Hänen temmata ylös kristikansa sekä myös pelastaa se varsinainen omaisuuskansansa Israel.

1.Tess.4:15-18

15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
    16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
    18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

Sak 14:4-5

4 Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.
    5 Ja te pakenette minun mäkieni väliseen laaksoon, sillä mäkien välinen laakso on ulottuva Asaliin asti. Te pakenette, niinkuin pakenitte maanjäristystä Ussian, Juudan kuninkaan, päivinä. Ja Herra, minun Jumalani, tulee; kaikki pyhät sinun kanssasi.

Sak 14:11-13
    11 He asuvat siellä, eikä vihitä sitä enää tuhon omaksi, ja Jerusalem on oleva asuttu, oleva turvassa.
    12 Ja tämä on oleva vitsaus, jolla Herra rankaisee niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan: hän mädättää siltä kansalta lihan, kun se vielä seisoo jaloillaan, sen silmät mätänevät kuopissansa, ja sen kieli mätänee sen suussa.
    13 Sinä päivänä on tuleva Herralta suuri hämminki heidän sekaansa, niin että he käyvät kiinni toinen toisensa käteen ja toisen käsi kohoaa toisen kättä vastaan.

Sak 14:16
    Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.

Tuki suusi, jos et voi yhtyä tähänkään selvään ja ihanaan totuuteen!
  5. JOS Kristus on minussa, en mitenkään voi enää luulla pitäväni Jumalan käskyt.

Sillä jos Kristus on minussa, minä näen.

Ilm. 3:18    
    Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7].    

Apt 15:10
    Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10].

Sensijaan tätä lakia täytän Jeesuksen ja Isän lähettämän Pyhän Hengen avulla:

Gal. 6:2
    Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.   

Jaak. 2:8
    Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette.    
  6. Pirullinen ansa tuo sinun kirjoituksesi.

Sillä on kuitenkin näin. Jeesus kuvaa TARKOIN Herran päivän - sen kun antikristus tuhotaan Herran suun henkäyksellä Jerusalemin maastossa.
    Tämä Jeesuksen laskeutuminen, niinkuin kaikki profeetat todistavat, tapahtuu tietysti näkyvällä tavalla - ja israelilaiset näkevät ja uskovat myös sydämessään. Tämä kaikki todetaan tosiaan jopa pikkuprofeetoissa.

Kokonaan toinen asia on tietysti - jos tahdotaan uskoa totuus - että seurakunta so. pakanakristityt, temmataan ylös, yhdessä jo kuolleiden hurskaiden kanssa - silmänräpäyksessä ("atomos"), joten ei voisikaan nähdä sitä tapahtumaa.

Epäselväksi TUO ajankohta taatusti jää, sillä ei Isä ole vielä sitä hetkeä päättänyt, eikä ilmoittanut Pojalle.
    "Pakanain täysi luku" näet täytyy tulla täyteen - ennenkuin peto, jota myös antikristukseksi kutsutaan, päästetään todella irti.

Ymmärrän kyllä, että sinulla on ihmiskäskyistä johtuvia velvollisuuksia selittää nuo asiat yhdeksi. Sillä eihän Jumala enää Israelia armoihinsa ota; niiden ihmisoppien mukaan, joille sinä olet itsesi myynyt.

JOS lukisit vaikkapa minun viimeisimpiä viestejäni, niin Pyhä Henki avaisi niiden kautta sinullekin totuutta ylöstempauksesta ja siitä, että Herran päivä ei ole aivan sama asia.
    Sillä Jumala rakastaa "vaimoaan", niinkuin meidänkin tulee vaimoamme rakastaa, eikä hylätä.

Jes 62:4-7

4 Ei sinun nimesi enää ole Hylätty eikä maasi nimi Hedelmätön, vaan sinun nimesi on oleva Rakastettuni ja maasi nimi Puolisoni, sillä Herra rakastaa sinua ja ottaa sinun maasi puolisokseen. [Jes. 54:6, 60:15]
    5 Niin kuin nuorukainen ottaa neidon vaimokseen, niin sinun lapsesi ottavat sinut omakseen, niin kuin sulhanen iloitsee morsiamestaan, niin sinun Jumalasi iloitsee sinusta. [Sef. 3:17; Ilm. 21:2].

6 Sinun muureillesi, Jerusalem, minä olen asettanut vartijoita. Hetkeksikään he eivät saa herpaantua, eivät päivällä eivätkä yöllä. -- Te, jotka huudatte Herraa, älkää suoko itsellenne lepoa!
    7 Älkää suoko lepoa hänelle, ennen kuin hän rakentaa ennalleen Jerusalemin ja tekee siitä ylistyksen aiheen koko maailmalle! [Jes. 61:11; Luuk. 18:1]
  7. Juuri noin se on. Siihen voisimme lisätä vaikak kuinka paljon esimerkkejä Raamatusta, niin vanhan liiton puolelta kuin uudestakin.
    Erityisen kiinnostavaa on se, että vanhan liiton aikana Isä otti liiton ulkopuolelta - jopa Jeesuksen kantaäideiksi naisia, kuten portto Rahab ja Ruut Mooabilainen.

Paavali oli vähäisintä Benjaminin sukua, joka suku oli vähällä tulla tuhotuksi - veljessodassa! Sillä Benjaminin suku haluttiin eristää pois Israelista.
    Sopu ja rauha löytyi vasta, kun benjaminilaisia oli enää alle 1000 pakoon päässyttä jäljellä.

Tuom 21:12-21 (Koko asia: 19-21. luvut).

12 Gileadin Jabesissa oli neljäsataa nuorta tyttöä, jotka eivät olleet maanneet miehen kanssa. Heidät tuotiin israelilaisten leiriin, joka oli Silossa, Kanaaninmaassa. [4. Moos. 31:18]
    13 Israelilaiset lähettivät sitten sananviejiä Rimmonin kallioilla oleskelevien benjaminilaisten luo tarjoamaan rauhaa. [Tuom. 20:47]
    14 Kun benjaminilaiset palasivat Rimmonin kallioilta, israelilaiset antoivat heille ne Gileadin Jabesin naiset, jotka oli jätetty henkiin. Mutta naisia oli liian vähän.

15 Herra oli murtanut aukon Israelin heimojen riveihin. Kansan kävi sääliksi Benjaminin heimoa,
    16 ja Israelin vanhimmat kysyivät: "Mistä hankimme lopuille benjaminilaisille vaimot, kun heimosta ei jätetty eloon ainoatakaan naista?" [Tuom. 20:48]
    17 He jatkoivat: "Onhan Benjaminilla jäljellä perintömaansa. Yksikään Israelin heimo ei saa kuolla sukupuuttoon!

18 Mutta me israelilaiset emme voi antaa omia tyttäriämme heille vaimoiksi, koska olemme vannoneet: 'Kirottu se, joka antaa vaimon benjaminilaiselle.'"
    19 Silloin vanhimmat keksivät keinon. Silossa, kaupungissa, joka sijaitsee Betelistä pohjoiseen ja Lebonasta etelään, Betelin ja Sikemin välisen tien itäpuolella, oli tapana joka vuosi viettää juhlaa Herran kunniaksi. [Joos. 18:1]
    20 Vanhimmat sanoivat nyt benjaminilaisille: "Menkää Silon viinitarhoihin väijymään!

21 Kun kaupungin tytöt tulevat tanssimaan, hyökätkää viinitarhoista esiin, ryöstäkää kukin itsellenne Silosta tyttö vaimoksi ja palatkaa kotiseudullenne!

Joosef oli melkein yhtä vähäinen kuin Benjamin.
    Muistamme kuinka veljet myivät hänet egyptiläisille orjaksi. Mutta Herra korotti hänet.
  8. Jeesus Kristus