Matt.5:19. "Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."
Vaikka "muista pyhitää lepopäivä" saattaakin tuntua sinusta vähäiseltä käskyltä, mutta Jeesus KIELTÄÄ PURKAMASTA, TAI MUUTTAMASTA SITÄKÄÄN!
Älä pura, äläkä muuta pienintäkään
52
457
Vastaukset
- sapattia
5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään NÄISTÄ pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
LUE KOKO MATTEUS 5.LUKU, EI SIELLÄ OLE MAININTAA SAPATISTA!- benedi
Eihän sitä sapattikäskyä kukaan hölmö etsi Matteuksen kirjasta, vaan Jumalan kymmenistä käskyistä!!!
Sapattikäsky kuuluu suurten joukkoon, ei pieniin käskyihin, sillä kun taivas ja maa ja kailli oli luotu , se asetettiin luomisen muistomerkiksi.
Jumala on suuri, ja rakkaus Jumalaa kohtaan löytyy 4 ensimmäisestä käskystä 1-4 Loput 6 koskevat lähimmäisiämme!!
Muista! Ylikaiken Rakasta JUmalaa!! - olet...
benedi kirjoitti:
Eihän sitä sapattikäskyä kukaan hölmö etsi Matteuksen kirjasta, vaan Jumalan kymmenistä käskyistä!!!
Sapattikäsky kuuluu suurten joukkoon, ei pieniin käskyihin, sillä kun taivas ja maa ja kailli oli luotu , se asetettiin luomisen muistomerkiksi.
Jumala on suuri, ja rakkaus Jumalaa kohtaan löytyy 4 ensimmäisestä käskystä 1-4 Loput 6 koskevat lähimmäisiämme!!
Muista! Ylikaiken Rakasta JUmalaa!!MINÄ LÖYSIN VAIN KAKSI! EI OLE MUITA NUMEROITUJA KÄSKYJÄ!
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ENSIMMÄINEN käsky.
22:39 TOINEN, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
SAPATTIKÄSKYYN EI VOI LIITTYÄ MITÄÄN LUPAUSTA!
Efesolaiskirje:
6:2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus - - benedi
Onhan täällä maininta sapatista. Matt 5: 17, 18
Eli laissa on 4 s käsky , lepopäiväkäsky, ja jae 18 sanoo: " Ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto"
Kuka kirjoitti lakiin kirjaimet ja teki siihen piirrot? Vastaus: Jumala omalla sormellaan"!
Kuka kirjoitti lain tauluihin sanat: " Muista pyhittää lepopäivä...jne? 2. Moos.24:12
Jumalahan se,eli Jeesus kirjoitti ne sanat kivitauluihin - Benedi vääristää lain alla
benedi kirjoitti:
Eli laissa on 4 s käsky , lepopäiväkäsky, ja jae 18 sanoo: " Ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto"
Kuka kirjoitti lakiin kirjaimet ja teki siihen piirrot? Vastaus: Jumala omalla sormellaan"!
Kuka kirjoitti lain tauluihin sanat: " Muista pyhittää lepopäivä...jne? 2. Moos.24:12
Jumalahan se,eli Jeesus kirjoitti ne sanat kivitauluihinEmpä löytänyt Raamatustani että Jeesus sapatin Herrana olisi sanonut opetuslapsilleen, että "muista pyhittää sapatti".
- kivitaulu
benedi kirjoitti:
Jumalahan se,eli Jeesus kirjoitti ne sanat kivitauluihinEiköhän se kuitenkin ollut Mooses, joka kirjoitti sanat kivitauluihin (2Moos34.28; 5Moos10.3,4 ”hän” = Mooses) ja Stefanos täsmentää, että itse asiassa enkeli puhui Moosekselle ja antoi Moosekselle lain, jonka Mooses välitti kansalle;
”Juuri Mooses, silloin kun kansa oli koolla autiomaassa, välitti isillemme sen, mitä enkeli puhui hänelle Siinainvuorella. Hän otti vastaan elävät sanat antaakseen ne edelleen meille.”
”Te saitte enkelien tuomana lain, mutta ette ole sitä noudattaneet.”
Apt7.38,53 - tarkoitat
benedi kirjoitti:
Jumalahan se,eli Jeesus kirjoitti ne sanat kivitauluihin2.Moos 34:10-27 on selostus kymmenen käskyn sisällöstä, jonka Mooses kirjasi uusiin tauluihin!
Eivätkö nämä olleet ne kivitaulut ja Kymmenen käskyä, jotka lopulta päätyivät liitonarkkuun?
Herra sanoi:
NOUDATA TARKOIN NIITÄ KÄSKYJÄ, JOTKA MINÄ SINULLE NYT ANNAN
§ 1
Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa.
§ 2
Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan.
§ 3
Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia.
§ 4
Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.
§ 5
Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin.
§ 6
Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko.
§ 7
Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa.
§ 8
Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen
§ 9
Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.
§ 10
Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön. Älä keitä karitsaa emänsä maidossa.
Herra sanoi Moosekselle: "KIRJOITA MUISTIIN NÄMÄ KÄSKYT,
sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot."
Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot,
NUO KYMMENEN KÄSKYÄ.
Toinen Mooseksen kirja 34 luku - huomannut
benedi kirjoitti:
Muista! Ylikaiken Rakasta JUmalaa!!**joka purkaa yhdenkään NÄISTÄ pienimmistä käskyistä**
Jeesus ei puhu NIISTÄ sinun käskyistä, vaan NÄISTÄ, LUE KOKO LUKU, NIIN EHKÄ JOTAIN YMMÄRRÄT!! - benedi
olet... kirjoitti:
MINÄ LÖYSIN VAIN KAKSI! EI OLE MUITA NUMEROITUJA KÄSKYJÄ!
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ENSIMMÄINEN käsky.
22:39 TOINEN, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
SAPATTIKÄSKYYN EI VOI LIITTYÄ MITÄÄN LUPAUSTA!
Efesolaiskirje:
6:2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus -Katsohan nyt ystäväni ne sapattikäskyn tottelemisen seuraukset eli lupaukset!!!
" Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni..kunnioitat sitä jne.
"Silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloiden ylitse ja minä annan sinun nauttia Jaakobin perintöosaa, Sillä Herran suu on puhunut!!
Jes. 58: 13- 14
Lupauksia löytyy vaikka kuinka paljon sapatin kunnioittamisesta, jos haluat niitä lisää - benedi
tarkoitat kirjoitti:
2.Moos 34:10-27 on selostus kymmenen käskyn sisällöstä, jonka Mooses kirjasi uusiin tauluihin!
Eivätkö nämä olleet ne kivitaulut ja Kymmenen käskyä, jotka lopulta päätyivät liitonarkkuun?
Herra sanoi:
§ 1
Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa.
§ 2
Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan.
§ 3
§ 4
Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.
§ 5
Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin.
§ 6
Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko.
§ 7
Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa.
§ 8
Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen
§ 9
Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.
§ 10
Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön. Älä keitä karitsaa emänsä maidossa.
Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot,
NUO KYMMENEN KÄSKYÄ.
Toinen Mooseksen kirja 34 lukuMinäpä opetan teitä vähän, jos sallitte!!
!0- käskyä ja Laki Järjestyksestä ja sere-
monioista (Mooseksen laki
Jumala puhui 4 Moos. Mooses puhui 3Moos.1:1,2
4:12, 13
Kuninkaallinen laki Järjestys ja seremonialaki Ef
Jaak.2:8 2:15
Jumalan kirjoittama Mooses kirjoitti 5.Moos. 31:
2. Moos.24:12 19
Kirjoitettu kivitau- Kirjoitettu kirjaan 5.Moos.
luun 5.Moos. 10:1-4 31: 24. kts.2.Aikak.35:12
Jumalan sormella kir- Käsinkirj. järjestyksestä:
joittama 2 Moos. 31: 18 Kol. 2:14
Paikka Arkissa 5.Moos. Paikka Arkin sivulla: 5.
10:5 Moos. 31:26
Kutsuttiin Jumalan Kutsuttiin Moos.laiksi
laiksi Psalm. 1:2 Malakia 4:4
ja 119:1
Pysyy iäti Psalm. 111: Tuli loppuunsa ristillä Ko
7, 8 l: 2:14
Täydellinen laki Ei tehty täydelliseksi
Psalm. 19:7 Heb 7:19
Osoittaa mikä on Poistettiin ristillä Kol.
syntiä 1.Joh.3:4 2:14-17
Lain kautta tulee Annettiin synnin esikuvik-
synnin tunto Room.3: si. 3 Moos. 3-7 luku
20
Tätä lakia Kristus Tämän lain Kristus poisti
ei poistanut Matt 5:17 Ef 2: 15
Kristus ylisteli tätä Naulattiin ristiin Kol.
lakia! Jes. 42: 21 2:14
Tämä laki on Hyvä,Pyhä Oli varjo tulevasta Heb 10
ja oikea! Room 7:12 :1
Uskolla tämä laki
vahvistetaan Room:3:31
On hengellinen laki koostuu materialist.asiois
Room 7:14 ta, syömisistä, pesoista,
juomista jne.Heb.9:10
No niin toivottavasti nyt viimein ymmärrätte, että ette sotkisi Jumalan lain tauluja ja Mooseksen lain kirjaa keskenään, kuten kristityillä on tapana tehdä.
Raamattu kertoo että Lain kirjaa luettiin aina puoleen päivään saakka.
Mooseksen laki on sekin Jumalan antama, mutta Mooseksen kirjoittama.
Joskus ja melko usein sitäkin kirjaa saatettiin sanoa jumalan käskyiksi, niinkuin se olikin, eihän Mooses niitä seremonia yms. lakeja itse keksinyt.
kts. esimerkki. Esra: 9:14 " tässä puhutaan lankoutumisesta maan kansojen kanssa...joka on synti Mooseksen lain mukaan. 10:10-14 (19..uhrata oinaan syyllisyyden sovittamiseksi)
Joko nyt käsitätte että Jumalan lakia kuljetettiin Arkun sisällä ja Mooseksen Lain Kirjaa Arkin ulkopuolella!!
Jos tämä ei tullut tällä ymmärretyksi, niin olkaa ymmärtämättä!! - Tässä ovat ne
tarkoitat kirjoitti:
2.Moos 34:10-27 on selostus kymmenen käskyn sisällöstä, jonka Mooses kirjasi uusiin tauluihin!
Herra sanoi:
§ 1
§ 2
§ 3
§ 4
§ 5
§ 6
§ 7
§ 8
§ 9
§ 10
NUO KYMMENEN KÄSKYÄ.
Toinen Mooseksen kirja 34 lukukymmenen käsklyä, jotka kuuluvat meille kaikille ihmisille:
http://www.evl.fi/katekismus/
Ne on aivan riittävän hyvin Luther tässä katekismuksessa tuonut esille!
Nämä ovat riitäneet Ukko-Paavo Ruotsalaiselle, ne ovat riittäneet minun uskossa kuolleelle mummolleni, samoin kuin isälleni ja äidilleni ja riittävät myöskin minulle. On sairasta lähteä mitään muutamaan ja saivartelemaan.
Käskyt ovat Jumalan viisaat ja hyvät ohjeet ja sillä hyvä! - benedi
tarkoitat kirjoitti:
Herra sanoi:
§ 1
§ 2
§ 3
§ 4
§ 5
§ 6
§ 7
§ 8
§ 9
§ 10
NUO KYMMENEN KÄSKYÄ.
Toinen Mooseksen kirja 34 lukuMinä olen lähtenyt neuvomaan teitä ymmärrykseen.
Raamatussa on kaksi lakia A) Jumalan laki eli 10 käskyä ja B) Mooseksen laki eli Lain kirja.
Jumalan lain Jumala itse puhui: 5.Moos.4: 12, 13
Seremonia ja Järjestyslain(Lain Kirjan) Mooses puhui 3.Moos. 1: 1,2
Jumalan lain kirjoitti Jumala 2.Moos. 24:12
Mooseksen lain kirjoitti Mooses 5.Moos. 31:9
Jumalan laki kirjoitettiin kivitauluun 5.Moos.10:1-4
Mooseksen laki kirjoitettiin kirjaan!! 5. Moos. 31:24 kts. 2.Aikak. 35:12
Jumalan laki kirjoitettiin Jumalan omalla sormella kiveen 2.Moos. 31:18
Mooseksen laki oli käsin kirjoitettu järjestyksestä Kol. 2:14
Jumalan Lain paikka oli Arkin sisällä 5. Moos. 10:5
Mooseksen lain kirjan paikka oli Arkin sivulla!!
5.Moos. 31:26
Jumalan lakia kutsuttiin " THE TESTIMONY" 2.Moos. 40: 20 kts. 2.Moos. 31:18
Mooseksen lakia kutsuttiin " Lain Kirjaksi" 5 Moos. 31:26
10 Käskyjä kutsutaan " Jumalan Laiksi" Psalmi 1:2; 119: 1
Mooseksen laki Malakia 4:4
Jumalan Laki pysyy iankaiken Ps. 111: 7, 8
Mooseksen laki kohtasi loppunsa ristillä!! Kol. 2:14
Jumalan laki on täydellinen Psalmi 19:7
Mooseksen lakia ei tehty täydelliseksi Heb. 7:19
Jumalan laki osoittaa synnin 1.Joh. 3:4
Mooseksen laissa oli säädöksiä, jotka olivat meitä vastaan ja siksi naulittiin ristiin Kol 2: 14-17
(oli kaikenlaisia uudenkuun ja juhlasapatteja (ei viikkosapatti)
Jumalan laki on Pyhä, Oikea ja Hyvä!! Room 7: 12
Mooseksen laki vain tulevaisten varjo Heb. 10:1
Usko vahvistaa Jumalan lain Room 3:31
Jos noudatat Mooseksen lain säädöksiä nyt, et osoita uskoa Kristukseen Pelastajaasi. Gal. 5: 2-5
Jumalan laki on Hengellinen Room 7: 14
Mooseksen laki on tehty materialististen asioiden ympärille, kuten ruuat, juomat, pesot jne- Heb 9: 10
Toivottavasti ette nyt jatkossa sekoita Jumalan lakia ja Mooseksen lain kirjaa keskenään!!!!
Jos ette ymmärtänyt, niin olkaa ymmärtämättä (Paavali) - benedi
tarkoitat kirjoitti:
Herra sanoi:
§ 1
§ 2
§ 3
§ 4
§ 5
§ 6
§ 7
§ 8
§ 9
§ 10
NUO KYMMENEN KÄSKYÄ.
Toinen Mooseksen kirja 34 luku" Yhdelläkään valhettelijalla ei ole iankaikkista elämää"
" En minä muuta sitä mikä on minun huuliltani lähtenyt.
Kuulehan nyt , sinä sotket Jumalan lain taulut ja Mooseksen lain kirjan keskenään ja siksi eksyt!
Mooses ei kirjoittanut kivisiin laintauluihin SANAAKAAN, vaan Jumala kirjoitti!! 2. Moos. 24:12 ja 31:18
Mooses kirjoitti Lain Kirjaan seremonia-ja järjestyslakia kansalle 5.Moos.31:9 ja 31:24 ja kts. 2.Aikakirjan 35:12
Jumalan lain säilytyspaikka oli Arkin sisällä!! 5.Moos.10:5
Mooseksen lain säilytyspaikka oli Arkin sivulla!!!
5 Moos. 31: 26!!
Onhan suomenkin laissa säädöksiä vaikka millä mitalla, ja sitten on perustuslaki!! - benedi
huomannut kirjoitti:
**joka purkaa yhdenkään NÄISTÄ pienimmistä käskyistä**
Jeesus ei puhu NIISTÄ sinun käskyistä, vaan NÄISTÄ, LUE KOKO LUKU, NIIN EHKÄ JOTAIN YMMÄRRÄT!!kymmenistä käskyistään, jotka Hän , Jeesus antoi Siinailla, ensin puhui 5.Moos. 4:12, 13
ja sitten kirjoitti ne kivitauluun 2.Moos, 24:12
ja 31:18
Matt.5: 21 " Älä tapa" Jeesus puhuu!
jae 27 " Älä tee huorin"
jae 29 " Älä himoitse lähimmäisesi aviopuolisoa...
jae 33 " Älä sano väärää todistusta"
Jeesus ei puhu minun käskyistä Matt 5 luvussa, vaan omistaan jotka itse antoi ja itse kirjoitti kivitauluun , ja jotka pysyvät " ennenkuin taivas ja maa katoavat ei laista katoa ainoakaan kirjain...
jne. No onko taivas ja maa jo kadonnut?
ei ole!
No onko Mooseksen laki kadonnut? On kyllä! Kol 2:14
Naulittiin ristiin! 14-17
Eli kyse on Jumalan muuttumattomasta laista ja käskyjen hienosäädöstä ja niiden soveltamisesta käytännön elämään!!! - ihmettelen moista vääristelyä
benedi kirjoitti:
Katsohan nyt ystäväni ne sapattikäskyn tottelemisen seuraukset eli lupaukset!!!
" Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni..kunnioitat sitä jne.
"Silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloiden ylitse ja minä annan sinun nauttia Jaakobin perintöosaa, Sillä Herran suu on puhunut!!
Jes. 58: 13- 14
Lupauksia löytyy vaikka kuinka paljon sapatin kunnioittamisesta, jos haluat niitä lisääVanhassa Testamentissa on opetusta Israelia varten, kuinka heidän oli elettävä liittoa noudattaessaan. Israelin ja Jumalan välinen liitto oli sikälikin erilainen kuin Uusi Liitto, että se oli KOLLEKTIIVINEN LIITTO. Viranomaiset oli määrätty sitä liittoa valvomaan siksi, että kansalaisten rikkomukset rangaistiin tuossa liitossa osin koko Israelin kansalle. Uudessa liitossa ei ole viranomaisia kuten adventistit esiintyvät, joilla olisi joku valta määritellä muille lain sisältöä. Adventistit vääristelevät härskisti sekä vanhaa että uutta liittoa. He opettavat eri oppia kuin apostolit. Sellaiseen ei kenenkään tule suostua.(Galatalaiskirje:
1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. ) - arkissa?
benedi kirjoitti:
Minäpä opetan teitä vähän, jos sallitte!!
!0- käskyä ja Laki Järjestyksestä ja sere-
monioista (Mooseksen laki
Jumala puhui 4 Moos. Mooses puhui 3Moos.1:1,2
4:12, 13
Kuninkaallinen laki Järjestys ja seremonialaki Ef
Jaak.2:8 2:15
Jumalan kirjoittama Mooses kirjoitti 5.Moos. 31:
2. Moos.24:12 19
Kirjoitettu kivitau- Kirjoitettu kirjaan 5.Moos.
luun 5.Moos. 10:1-4 31: 24. kts.2.Aikak.35:12
Jumalan sormella kir- Käsinkirj. järjestyksestä:
joittama 2 Moos. 31: 18 Kol. 2:14
Paikka Arkissa 5.Moos. Paikka Arkin sivulla: 5.
10:5 Moos. 31:26
Kutsuttiin Jumalan Kutsuttiin Moos.laiksi
laiksi Psalm. 1:2 Malakia 4:4
ja 119:1
Pysyy iäti Psalm. 111: Tuli loppuunsa ristillä Ko
7, 8 l: 2:14
Täydellinen laki Ei tehty täydelliseksi
Psalm. 19:7 Heb 7:19
Osoittaa mikä on Poistettiin ristillä Kol.
syntiä 1.Joh.3:4 2:14-17
Lain kautta tulee Annettiin synnin esikuvik-
synnin tunto Room.3: si. 3 Moos. 3-7 luku
20
Tätä lakia Kristus Tämän lain Kristus poisti
ei poistanut Matt 5:17 Ef 2: 15
Kristus ylisteli tätä Naulattiin ristiin Kol.
lakia! Jes. 42: 21 2:14
Tämä laki on Hyvä,Pyhä Oli varjo tulevasta Heb 10
ja oikea! Room 7:12 :1
Uskolla tämä laki
vahvistetaan Room:3:31
On hengellinen laki koostuu materialist.asiois
Room 7:14 ta, syömisistä, pesoista,
juomista jne.Heb.9:10
No niin toivottavasti nyt viimein ymmärrätte, että ette sotkisi Jumalan lain tauluja ja Mooseksen lain kirjaa keskenään, kuten kristityillä on tapana tehdä.
Raamattu kertoo että Lain kirjaa luettiin aina puoleen päivään saakka.
Mooseksen laki on sekin Jumalan antama, mutta Mooseksen kirjoittama.
Joskus ja melko usein sitäkin kirjaa saatettiin sanoa jumalan käskyiksi, niinkuin se olikin, eihän Mooses niitä seremonia yms. lakeja itse keksinyt.
kts. esimerkki. Esra: 9:14 " tässä puhutaan lankoutumisesta maan kansojen kanssa...joka on synti Mooseksen lain mukaan. 10:10-14 (19..uhrata oinaan syyllisyyden sovittamiseksi)
Joko nyt käsitätte että Jumalan lakia kuljetettiin Arkun sisällä ja Mooseksen Lain Kirjaa Arkin ulkopuolella!!
Jos tämä ei tullut tällä ymmärretyksi, niin olkaa ymmärtämättä!!LUE 2.MOOS 34
34:27 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt LIITON sinun ja Israelin kanssa."
34:28 Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin LIITON SANAT, ne kymmenen sanaa.
1.Kuningasten kirja:
8:21 Ja minä olen valmistanut siihen sijan arkille, jossa on se HERRAN LIITTO, minkä hän teki meidän isiemme kanssa viedessään heidät pois Egyptin maasta."
2.Aikakirja:
6:11 Ja minä olen sijoittanut siihen arkin, jossa on se HERRAN LIITTO, minkä hän teki israelilaisten kanssa." - benedi
arkissa? kirjoitti:
LUE 2.MOOS 34
34:27 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt LIITON sinun ja Israelin kanssa."
34:28 Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin LIITON SANAT, ne kymmenen sanaa.
1.Kuningasten kirja:
8:21 Ja minä olen valmistanut siihen sijan arkille, jossa on se HERRAN LIITTO, minkä hän teki meidän isiemme kanssa viedessään heidät pois Egyptin maasta."
2.Aikakirja:
6:11 Ja minä olen sijoittanut siihen arkin, jossa on se HERRAN LIITTO, minkä hän teki israelilaisten kanssa."Kuten jo tarkaan selvitin ja laitoin todisteet, niin arkin sisällä oli Jumalan laki ja Arkin sivulla MOOSEKSEN LAKI
- benedi
Benedi vääristää lain alla kirjoitti:
Empä löytänyt Raamatustani että Jeesus sapatin Herrana olisi sanonut opetuslapsilleen, että "muista pyhittää sapatti".
Jeesushan piti ja noudatti ISÄNSÄ KÄSKYJÄ, KAIKKIA NIITÄ, JOTEN OPETUSLAPSETKIN, noudattivat niitä.
SITÄPAITSI kaikki noudattivat sapattikäskyjä Jeesuksen maanpäällisen toiminnan aikana.
Eihän kukaan väitä,että tuolloin olisi ollut joku toinenkin päivä ehdolla lepopäivänvietolle!
Kaikkihan viettivät tuolloin sapattia. Sunnuntai lakihan tuli vasta 324 jkr.
Lain noudattajillehan pelastus kuuluu, ei sen kuulijoille!
Opetuslapset noudattivat lepopäivää, sen viettotavoista vain oli kiistoja fariseusten kanssa. luehan Raamattusi paremmin. - benedi
ihmettelen moista vääristelyä kirjoitti:
Vanhassa Testamentissa on opetusta Israelia varten, kuinka heidän oli elettävä liittoa noudattaessaan. Israelin ja Jumalan välinen liitto oli sikälikin erilainen kuin Uusi Liitto, että se oli KOLLEKTIIVINEN LIITTO. Viranomaiset oli määrätty sitä liittoa valvomaan siksi, että kansalaisten rikkomukset rangaistiin tuossa liitossa osin koko Israelin kansalle. Uudessa liitossa ei ole viranomaisia kuten adventistit esiintyvät, joilla olisi joku valta määritellä muille lain sisältöä. Adventistit vääristelevät härskisti sekä vanhaa että uutta liittoa. He opettavat eri oppia kuin apostolit. Sellaiseen ei kenenkään tule suostua.(Galatalaiskirje:
1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. )" vastoin minkä te olette saaneet"
No, oletko saanut luvan, varastaa? valehdella?, himoita lähimmäiseltäsi jotakin hänen omaansa? tehdä huorin?, tehdä jumalan kuvia ja kunnioittaa niitä?jne.jne?
Eli et ole saanut lupaa moiseen?
Oletko saanut luvan rakastaa Jumalaa? Olet!
Oletko saanut luvan tuntea Jumalan? Olet!
Sitten muistat jumalan sanat: Jos te minua rakastatte te pidätte minun käskyni. jeesus
tai " Se joka sanoo Hänen tuntevansa eikä pidä Hänen käskyjänsä se on valhettelija, eikä totuus ole hänessä" - kummatkaan
benedi kirjoitti:
Kuten jo tarkaan selvitin ja laitoin todisteet, niin arkin sisällä oli Jumalan laki ja Arkin sivulla MOOSEKSEN LAKI
Adventistien opetusta eivät voi juutalaiset eikä kristityt hyväksyä. Adventistien opetusten mukaisesti eivät asiat ole olleet milloinkaan. Eivät Vanhan Liiton eikä nyt Uuden Liiton aikana. Mooses laittoi arkin sivutaskuun siunauksen ja kirouksen. Se kirjoitus koski nimenomaan Israelin kansakuntaa. Mikään asia ei ole ollut adventistien opetusten mukaan eikä tule koskaan olemaankaan. Kenenkään ei tule kuunnella adventismin valhesanomaa Raamatun asioista, sillä heidän oppinsa on suoranaista valehtelua.VIIDES MOOSEKSEN KIRJA 31
1. Ja Mooses meni ja puhui kaikelle Israelille nämä sanat;
2. hän sanoi heille: "Minä olen nyt sadan kahdenkymmenen vuoden vanha; en voi enää mennä ja tulla, ja Herra on sanonut minulle: 'Sinä et mene tämän Jordanin yli'.
3. Mutta Herra, sinun Jumalasi, kulkee sinun edelläsi. Hän tuhoaa nämä kansat sinun tieltäsi, ja sinä lasket heidät valtasi alle. Joosua kulkee sinun edelläsi, niinkuin Herra on puhunut.
4. Ja Herra tekee heille, niinkuin hän teki Siihonille ja Oogille, tuhoamillensa amorilaisten kuninkaille, ja heidän maallensa.
5. Herra antaa heidät teille alttiiksi; tehkää heille aivan sen käskyn mukaan, jonka minä olen teille antanut.
6. Olkaa lujat ja rohkeat, älkää peljätkö älkääkä säikähtykö heitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, käy itse sinun kanssasi; hän ei jätä eikä hylkää sinua."
7. Ja Mooses kutsui Joosuan ja sanoi hänelle koko Israelin läsnä ollessa: "Ole luja ja rohkea, sillä sinä viet tämän kansan siihen maahan, jonka Herra heidän isillensä vannotulla valalla on luvannut antaa heille, ja sinä jaat sen heille perinnöksi.
8. Ja Herra itse käy sinun edelläsi, hän on sinun kanssasi, hän ei jätä sinua eikä hylkää sinua; älä pelkää äläkä arkaile."
9. Ja Mooses kirjoitti tämän lain ja antoi sen papeille, leeviläisille, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, ja kaikille Israelin vanhimmille.
10. Ja Mooses käski heitä sanoen: "Joka seitsemäs vuosi, määrättynä aikana vapautusvuonna, lehtimajanjuhlassa,
11. kun koko Israel tulee Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen siinä paikassa, jonka hän valitsee, lue tämä laki koko Israelin läsnä ollessa, heidän kuultensa.
12. Kokoa kansa, miehet, naiset ja lapset sekä muukalaiset, jotka asuvat porttiesi sisäpuolella, että he kuulisivat sen ja oppisivat pelkäämään Herraa, teidän Jumalaanne, ja tarkoin pitämään kaikki tämän lain sanat,
13. ja että heidän lapsensa, jotka eivät vielä sitä tunne, kuulisivat sen ja oppisivat pelkäämään Herraa, teidän Jumalaanne, niin kauan kuin elätte siinä maassa, johon menette Jordanin yli, ottamaan sen omaksenne."
14. Ja Herra sanoi Moosekselle: "Katso, lähestyy aika, jolloin sinun on kuoltava. Kutsu Joosua, ja asettukaa ilmestysmajaan, niin minä asetan hänet virkaansa." Niin Mooses ja Joosua menivät ja asettuivat ilmestysmajaan.
15. Niin Herra ilmestyi majassa pilvenpatsaassa, ja pilvenpatsas seisahtui majan ovelle.
16. Ja Herra sanoi Moosekselle: "Katso, sinä käyt lepäämään isiesi tykö; silloin tämä kansa nousee ja lähtee haureudessa kulkemaan vieraiden jumalien jäljessä, joita palvellaan siinä maassa, johon se menee, ja hylkää minut ja rikkoo liiton, jonka minä olen tehnyt sen kanssa.
17. Sinä päivänä minun vihani syttyy sitä vastaan, ja minä hylkään heidät ja peitän kasvoni heiltä, niin että he joutuvat tuhon omiksi, ja suuret onnettomuudet ja ahdistukset kohtaavat sitä. Sinä päivänä se sanoo: 'Eivätkö nämä onnettomuudet ole kohdanneet minua sen tähden, ettei minun Jumalani ole minun keskelläni?'
18. Mutta sinä päivänä minä kokonaan peitän kasvoni kaiken sen pahan tähden, mitä he ovat tehneet, kun ovat kääntyneet muiden jumalien puoleen.
19. Ja nyt kirjoittakaa itsellenne tämä virsi. Opeta se israelilaisille ja pane se heidän suuhunsa, että tämä laulu olisi minulle todistajana israelilaisia vastaan.
20. Sillä minä vien heidät siihen maahan, jonka minä valalla vannoen olen luvannut heidän isillensä, maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä, ja he syövät ja tulevat ravituiksi ja lihaviksi; mutta he kääntyvät muiden jumalien puoleen ja palvelevat niitä ja pitävät minua pilkkanaan ja rikkovat minun liittoni.
21. Ja kun suuret onnettomuudet ja ahdistukset kohtaavat heitä, niin tämä laulu on oleva todistajana heitä vastaan, eikä se ole unhottuva heidän jälkeläistensä suusta. Sillä minä tiedän heidän aikeensa, joita he hautovat jo ennenkuin minä olen vienyt heidät siihen maahan, josta minä olen valan vannonut."
22. Ja Mooses kirjoitti tämän laulun sinä päivänä ja opetti sen israelilaisille.
23. Ja hän asetti virkaan Joosuan, Nuunin pojan, ja sanoi: "Ole luja ja rohkea, sillä sinä viet israelilaiset siihen maahan, jonka minä valalla vannoen olen heille luvannut, ja minä olen sinun kanssasi".
24. Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lain sanat, alusta loppuun asti,
25. käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen:
26. "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan.
27. Sillä minä tunnen sinun tottelemattomuutesi ja uppiniskaisuutesi. Katso, minun vielä eläessäni teidän kanssanne te olette niskoitelleet Herraa vastaan; saati sitten minun kuoltuani!
28. Kootkaa minun luokseni kaikki sukukuntienne vanhimmat sekä päällysmiehenne, että minä heidän kuultensa puhuisin nämä sanat ja ottaisin taivaan ja maan todistajiksi heitä vastaan.
29. Sillä minä tiedän, että te minun kuoltuani vaellatte kelvottomasti ja poikkeatte siltä tieltä, jota minä käskin teidän vaeltaa. Sentähden on onnettomuus kohtaava teitä aikojen lopulla, kun te teette sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoitatte hänet kättenne teoilla." - benedi
Vanhassa Testamentissa on opetusta Israelia varten, kuinka heidän oli elettävä liittoa noudattaessaan. Israelin ja Jumalan välinen liitto oli sikälikin erilainen kuin Uusi Liitto, että se oli KOLLEKTIIVINEN LIITTO. Viranomaiset oli määrätty sitä liittoa valvomaan siksi, että kansalaisten rikkomukset rangaistiin tuossa liitossa osin koko Israelin kansalle. Uudessa liitossa ei ole viranomaisia kuten adventistit esiintyvät, joilla olisi joku valta määritellä muille lain sisältöä. Adventistit vääristelevät härskisti sekä vanhaa että uutta liittoa. He opettavat eri oppia kuin apostolit. Sellaiseen ei kenenkään tule suostua.(Galatalaiskirje:
1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. )En tiedä vääristelevätkö adventistit härskisti vanhaa (eli Mooseksen lakia) ja uutta liittoa ( Jumalan kymmeniä käskyjä, sydämeen kirjoitettuna)
Jumala sen tietää.
Mutta myönnät ilolla että Paavali oli Apostoli? Esitit viitteenä "Joka on vastoin sitä minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu" Gal. 1:8
Koska Paavali on sinun ja minunkin mielestä pakanain apostoli, niin se merkitsee että hän on meidän apostoli, sillä me olimme syntyjään pakanoita!? Oikein?
Sitten kysymme: Keneltä Paavali sai virkansa? (Apostolin viran???) Fariseuksilta? Ylipapeilta? Keisarilta? Saddukkeukseilta? Papistolta?
Siis ei keneltäkään heistä!!!
Keneltä sitten? Vastaus. Gal 1: 1 " Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt"
Paavalin apostolin virka on siis peräisin Kristukselta ja Hänen Isältään,: Paavali sai viran heidän kauttaan!!
Sitten kysymme. Kenenkä kautta se evankeliumi tuli Paavalille, se jota hän julisti lähetysmatkoillaan?
Ihmisiltäkö?? Ei!! Vaan Jumalalta!
Oliko Paavalin julistama evankeliumi Ihmisten mukaista?
" Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista" Gal 1: 11.
"Enkä minä ole sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä minulle ole opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut"
Paavalihan istui Gamalaelin jalkain juuressa, opetellen teologiaa, mutta huomaatko se kaikki oli hyödytöntä!!
Jos Jeesus Kristus on Paavalille ilmoittanut Evankeliumin, niin katsotaanpa mitä Jeesus sitten ilmoitti Paavalille sapatista??
Jeesus opettaa 2. Moos. 20: 8-11 " Muista sapatin päivää että sen pyhität...
Jeesus ilmoitti että sapatti on merkki 2 Moos. 31:16, 17
Jeesus ilmoitti Hesekielille 20: 19, 20 ..." Pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme....
" Autuus lupaus niille jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko Jesaja 56:1, 2
Lisää autuus ja siunaus lupauksia Jes. 58. 13, 14
jEESUKSEN ESIMERKKI: Luuk 4:16 ...Jeesus meni sapattina synagoogaan ja nousi lukemaan"
Apostoli, Paavalin esimerkki: Apost. 17:2
Paavalin tapa oli mennä sapattina kirkkoon!!
Ja muistapa että hän oli saanut virkansa Jeesuksen kautta!!
Oliko Paavali siis kirottu kun hänellä oli tuollainen tapa?? Mistä Paavali oli oppinsa saanut? Eikö Kristukselta ja Hänen Isältään!?
Jeesushan sanoi: Minä olen Sapatinkin Herra!!
Mark.2:27, 28 !!
Eikö Sapatti ollut asetettu Paavalia varten, eikä Paavali sapattia varten?? kts. jae 27
Matt 24: 20 Mitähän varten Jeesus kehoitti apostoleja yms. rukoilemaan ettei heidän pako Jerusalemista (70jkr) tapahtuisi talvella eikä sapattina!!??
Jeesus toi siis tuollaisen evankeliumin apostoleille yms.!! Ja Apostolit ja Jeesukseen uskovat rukoilivat ja rukoilivat juuri tuota asiaa!
Ja todentotta, heidän ei tarvinnut paeta talvella, eikä sapattina...mutta paeta piti ja nopeasti!!
Olivatko Jeesuksen ystävät kirottuja, palatessaan Jeesuksen haudalta, kun mukamas noudattivat väärää evankeliumia, koska he viettivät spatin hiljaisuudessa lain käskyn mukaan" Luuk 23: 54-56
Entä kun sapatti oli päättynyt, mitäs sitten tapahtui? Matt.28:1
ja Markuskin mainitsee asiasta Mark. 16: 1, 2
Apost. 1: 12 Sapatin matka!
Paavali puhuu juutalaisille synagookassa sapattina Apost. 13:42 Myös Krintissa Paavali puhui juutalaisille Apost. 18: 4
Heb 4:9 " Sapatinlepo on edelleen jäljellä"
On katsottava että puhuit totta Gal. 1: 8 , ja 9
Jos joku muuta opettaa ja puhuu ja joka muutoin toimii kuin apostolit ja Jeesus antamallaan esimerkillä...hän olkoon totisesti kirottu!!
Oikein kirjoitit!! - benedi
1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu. )En tiedä vääristelevätkö adventistit härskisti vanhaa (eli Mooseksen lakia) ja uutta liittoa ( Jumalan kymmeniä käskyjä, sydämeen kirjoitettuna)
Jumala sen tietää.
Mutta myönnät ilolla että Paavali oli Apostoli? Esitit viitteenä "Joka on vastoin sitä minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu" Gal. 1:8
Koska Paavali on sinun ja minunkin mielestä pakanain apostoli, niin se merkitsee että hän on meidän apostoli, sillä me olimme syntyjään pakanoita!? Oikein?
Sitten kysymme: Keneltä Paavali sai virkansa? (Apostolin viran???) Fariseuksilta? Ylipapeilta? Keisarilta? Saddukkeukseilta? Papistolta?
Siis ei keneltäkään heistä!!!
Keneltä sitten? Vastaus. Gal 1: 1 " Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt"
Paavalin apostolin virka on siis peräisin Kristukselta ja Hänen Isältään,: Paavali sai viran heidän kauttaan!!
Sitten kysymme. Kenenkä kautta se evankeliumi tuli Paavalille, se jota hän julisti lähetysmatkoillaan?
Ihmisiltäkö?? Ei!! Vaan Jumalalta!
Oliko Paavalin julistama evankeliumi Ihmisten mukaista?
" Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista" Gal 1: 11.
"Enkä minä ole sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä minulle ole opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut"
Paavalihan istui Gamalaelin jalkain juuressa, opetellen teologiaa, mutta huomaatko se kaikki oli hyödytöntä!!
Jos Jeesus Kristus on Paavalille ilmoittanut Evankeliumin, niin katsotaanpa mitä Jeesus sitten ilmoitti Paavalille sapatista??
Jeesus opettaa 2. Moos. 20: 8-11 " Muista sapatin päivää että sen pyhität...
Jeesus ilmoitti että sapatti on merkki 2 Moos. 31:16, 17
Jeesus ilmoitti Hesekielille 20: 19, 20 ..." Pyhittäkää minun sapattini; ne olkoot merkkinä välillämme....
" Autuus lupaus niille jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko Jesaja 56:1, 2
Lisää autuus ja siunaus lupauksia Jes. 58. 13, 14
jEESUKSEN ESIMERKKI: Luuk 4:16 ...Jeesus meni sapattina synagoogaan ja nousi lukemaan"
Apostoli, Paavalin esimerkki: Apost. 17:2
Paavalin tapa oli mennä sapattina kirkkoon!!
Ja muistapa että hän oli saanut virkansa Jeesuksen kautta!!
Oliko Paavali siis kirottu kun hänellä oli tuollainen tapa?? Mistä Paavali oli oppinsa saanut? Eikö Kristukselta ja Hänen Isältään!?
Jeesushan sanoi: Minä olen Sapatinkin Herra!!
Mark.2:27, 28 !!
Eikö Sapatti ollut asetettu Paavalia varten, eikä Paavali sapattia varten?? kts. jae 27
Matt 24: 20 Mitähän varten Jeesus kehoitti apostoleja yms. rukoilemaan ettei heidän pako Jerusalemista (70jkr) tapahtuisi talvella eikä sapattina!!??
Jeesus toi siis tuollaisen evankeliumin apostoleille yms.!! Ja Apostolit ja Jeesukseen uskovat rukoilivat ja rukoilivat juuri tuota asiaa!
Ja todentotta, heidän ei tarvinnut paeta talvella, eikä sapattina...mutta paeta piti ja nopeasti!!
Olivatko Jeesuksen ystävät kirottuja, palatessaan Jeesuksen haudalta, kun mukamas noudattivat väärää evankeliumia, koska he viettivät spatin hiljaisuudessa lain käskyn mukaan" Luuk 23: 54-56
Entä kun sapatti oli päättynyt, mitäs sitten tapahtui? Matt.28:1
ja Markuskin mainitsee asiasta Mark. 16: 1, 2
Apost. 1: 12 Sapatin matka!
Paavali puhuu juutalaisille synagookassa sapattina Apost. 13:42 Myös Krintissa Paavali puhui juutalaisille Apost. 18: 4
Heb 4:9 " Sapatinlepo on edelleen jäljellä"
On katsottava että puhuit totta Gal. 1: 8 , ja 9
Jos joku muuta opettaa ja puhuu ja joka muutoin toimii kuin apostolit ja Jeesus antamallaan esimerkillä...hän olkoon totisesti kirottu!!
Oikein kirjoitit!! - benedi
tarkoitat kirjoitti:
Herra sanoi:
§ 1
§ 2
§ 3
§ 4
§ 5
§ 6
§ 7
§ 8
§ 9
§ 10
NUO KYMMENEN KÄSKYÄ.
Toinen Mooseksen kirja 34 luku" Moos 34:1 " Ja Herra sanoi Moosekselle: " Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista (jotka Jumala teki), niin minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa"
Mitkä sanat siis olivat entisissä tauluissa. Kts. 2 Moos 20: 3-17 " Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat, ja sanoi. 20:1
Nämä säädökset jotka kirjoitit eivät ole Jumalan laissa, kuten happamattoman leivän juhlat, eikä urospuoliset esikoiset, älä keitä karitsaa emänsä maidossa jne..
Nämä mainitsemasi asiat kuuluvat Mooseksen lain kirjaan lakeihin ja säädööksiin!!
- benedi
..sillä "autuaat ne jotka pitävät Jumalan käskyt, että heillä olisi oikeus päästä porteista sisälle kaupunkiin ja syödä elämänpuusta"
Jotenkin näin se meni ilm. 22:14 (Kuningas Jaakon käännös- käskyt
Eihän siinä sanota, että joka pitää vain kymmenen itse valisemaansa ja numeroimaansa jumalan käskyä, vai miten sinä sen niin väärin ymmärsit?
- SUURTA
no hätä, jos nuo pykälät ei osu oikein kohdalleen! Jeesus vakuuttaa, että osa löytyy joka tapauksessa taivaasta. Vaikkakin joitakuita saatetaan kutsua vähäisimmäksi, on se vaan SUURTA olla taivasten valtakunnassa!
- Sokeasti mä astelen
Kyllä jokainen Raamattua lukeva valikoi, mitä käskyjä hän tuosta kirjasta ehdottomasti toteuttaa: kukaan ei niitä kaikkia noudata. Jos kristitty esimerkiksi pyrkii vilpittömin mielin toteuttamaan käskyä "noitanaisen älä salli elää", niin hän väistämättä saa osakseen yleistä paheksuntaa ja tuottaa häpeää uskonyhteisölleen.
- benedi
..unohtanut että Mooseksen tietyt lait " ne, jotka olivat meitä vastaan Hän naulitsi ristiin"
Kuten tuon "noitanaisesikin"
Sitävastoin usko vahvistaa että 10-käskyn laki ei ole mitätön!!
"Teemmekkö lain mitättömäksi uskon kautta!? pois se, vaan me vahvistamme lain" Paavalin lausunto!
Matt. 7:15
Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
Matt. 23:25
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!
Matt. 23:27
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!
Matt. 23:28
Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.
Raamatun nojalla voimme olla varmat siitä, että nuo lain puolesta kiihkoilevat ovat juuri niitä, jotka salassa tekevät sellaista, jota ei edes ääneen viitsissi mainita. Juuri he usein osoittautuvat raatelevaisiksi pedofiileiksi ja sen sellaisiksi. On helppo piiloutua kalkin taakse.
>
"Purkaa" ei saa - ei tietenkään, sillä vanhan ruostuneen kranaatinkin purkaminen on vaarallista.
Mutta ettei saa mukamas "muuttaa". Jeesus ei kysynyt sinulta lupaa, kun MUUTTI.
Vai vaaditko Häntä sanomaan: autuaita ovat lainnoudattajat?
VUORISAARNA - MATT 5.
1 Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä.
2 Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi:
3 "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
4 Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.
5 Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.
6 Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.
7 Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden.
8 Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan.
9 Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman.
10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
Sitten Hän toruu lainkiihkoilijoiden seuraajia:
Matt 5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Jeesus tiesi, että kivien heittäjät ovat mustia sisältä, vaikka kalkittuja ulkoa. "Joka teistä on synnitön, se heittäköön ensimmäisenä kivellä", lupasi Jeesus. Häveten poistuivat paikalta.
Tänään ei ole lainkiihkoilijoilla häpyä - miksi?
Ilmeisesti heidän kohdallaan on kyse vain uskonnollisuuden harrastamisesta silmänlumeeksi - eikä elävästä uskosta sisimmässä. Mahdotonta tietää.- "paatoksellasi"
on Jumalan käskyjen kanssa?
Oletko SINÄ itse petofiili, kun se tuntuu sinua niin kiinnostavan? - benedi
...mitättömäksi vuorisaarnalla? Pois se vaan me vahvistamme lain!!
Se joka toimii vuorisaarnan mukaisesti, hän totisesti on täyttänyt lain.
Juuri tästä on kysymys. Fariseukset ja kirjanoppineet puhuivat lain noudattamisen tärkeydestä, mutta omassa sydämessään ja käytännön elämässä eivät itse lakia sormellaankaan halunneet toteuttaa ja noudatta.
Ei lain kuulijoita pelasteta vaan lain noudattajat pelastetaan ja vanhurskautetaan.
Mitä se hyödyttää jos puhumme lain noudattamisesta, mutta emme sitä noudat, ei kait puheemme meitä pelasta!!
Usko ilman tekoja on kuollut!
Eihän kymmenissä käskyissä ole mitään syntiä!! Syntiä on niissä joiden tulisi muistaa että laki on uudessa liitossa kirjoitettu ihmisen mieleen, ja nyt se on lähempänä kuin koskaan aiemmin.
Jos laki on sydämessä, kuinka samaan aikaan voit valehdella ja varastaa?
Jos Pyhä henki on ihmissydämessä eli mielessä asumassa, niin Hänkö se kehoittaa ..valehtele varasta jne.?
Eihän Hän riko lakia, vaan hän varoittaa, opettaa, muistuttaa, johdattaa ,,,jne. Hän ottaa Kristuksen omasta ja antaa teille.
Eihän Kristuksen omaa ole käskyjen rikkojat sillä Hän itse sanoo näin:
" Ulkopuolella ovat koirat velhot, huorintekijät, murhaajat ,epäjumalanpalvelijat ja kaikki jotka valhetta rakastavat ja tekevät" Ilm. 22:15
Eikö Hän itse sanonut. " Se, joka sanoo Hänet tuntevansa, eikä pidä Hänen käskyjänsä se on valhettelija eikä totuus ole hänessä"!! benedi kirjoitti:
...mitättömäksi vuorisaarnalla? Pois se vaan me vahvistamme lain!!
Se joka toimii vuorisaarnan mukaisesti, hän totisesti on täyttänyt lain.
Juuri tästä on kysymys. Fariseukset ja kirjanoppineet puhuivat lain noudattamisen tärkeydestä, mutta omassa sydämessään ja käytännön elämässä eivät itse lakia sormellaankaan halunneet toteuttaa ja noudatta.
Ei lain kuulijoita pelasteta vaan lain noudattajat pelastetaan ja vanhurskautetaan.
Mitä se hyödyttää jos puhumme lain noudattamisesta, mutta emme sitä noudat, ei kait puheemme meitä pelasta!!
Usko ilman tekoja on kuollut!
Eihän kymmenissä käskyissä ole mitään syntiä!! Syntiä on niissä joiden tulisi muistaa että laki on uudessa liitossa kirjoitettu ihmisen mieleen, ja nyt se on lähempänä kuin koskaan aiemmin.
Jos laki on sydämessä, kuinka samaan aikaan voit valehdella ja varastaa?
Jos Pyhä henki on ihmissydämessä eli mielessä asumassa, niin Hänkö se kehoittaa ..valehtele varasta jne.?
Eihän Hän riko lakia, vaan hän varoittaa, opettaa, muistuttaa, johdattaa ,,,jne. Hän ottaa Kristuksen omasta ja antaa teille.
Eihän Kristuksen omaa ole käskyjen rikkojat sillä Hän itse sanoo näin:
" Ulkopuolella ovat koirat velhot, huorintekijät, murhaajat ,epäjumalanpalvelijat ja kaikki jotka valhetta rakastavat ja tekevät" Ilm. 22:15
Eikö Hän itse sanonut. " Se, joka sanoo Hänet tuntevansa, eikä pidä Hänen käskyjänsä se on valhettelija eikä totuus ole hänessä"!!K u k a täyttää vaikkapa tämän "vahvistetun" lain?
Matt. 5:22
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Luuk 10:36-37
36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin"."paatoksellasi" kirjoitti:
on Jumalan käskyjen kanssa?
Oletko SINÄ itse petofiili, kun se tuntuu sinua niin kiinnostavan?Ilm. 3:18
Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.- benedi
AnttiVKantola kirjoitti:
K u k a täyttää vaikkapa tämän "vahvistetun" lain?
Matt. 5:22
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Luuk 10:36-37
36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin".Katsoppa itse kirjoittamaasi ja Raamatusta lainaamaasi tekstiä!!
"Mene ja tee sinä samoin" Kenenkä typeryyttä sinä tarkoitat?
Jeesuksenko joka sanoi; " Mene ja tee samoin"!
vai omaa typeryyttäsi, kun koet ettet voi tehdä?
Miksi et voi? Miksi et voi tehdä laupeutta?
Eikö niin että unohdit Jeesuksen sanat!!
" Ilman Minua te ette voi mitään tehdä"
Seuraava siirtosi on, että sinun on elettävä Jeesuksen kanssa! Sinun on otettava Hänet vastaan, mentävä kasteelle, ja uskottava että Jeesus on Pyhän Henkensä kautta kanssasi maailmanloppuun asti!!
Silloinhan elät Hänen kanssaan ja vahvistat Paavalin sanat: " En enää minä elä, vaan Kristus elää minussa"
Jos Kristus elää sinussa, niin voithan sinä pitää Jumalan käskyt ja pysyä Hänen rakkaudessaan!
Vai etkö vieläkään voi? ! Kaikki minä voin Hänessä , joka minua vahvistaa! benedi kirjoitti:
Katsoppa itse kirjoittamaasi ja Raamatusta lainaamaasi tekstiä!!
"Mene ja tee sinä samoin" Kenenkä typeryyttä sinä tarkoitat?
Jeesuksenko joka sanoi; " Mene ja tee samoin"!
vai omaa typeryyttäsi, kun koet ettet voi tehdä?
Miksi et voi? Miksi et voi tehdä laupeutta?
Eikö niin että unohdit Jeesuksen sanat!!
" Ilman Minua te ette voi mitään tehdä"
Seuraava siirtosi on, että sinun on elettävä Jeesuksen kanssa! Sinun on otettava Hänet vastaan, mentävä kasteelle, ja uskottava että Jeesus on Pyhän Henkensä kautta kanssasi maailmanloppuun asti!!
Silloinhan elät Hänen kanssaan ja vahvistat Paavalin sanat: " En enää minä elä, vaan Kristus elää minussa"
Jos Kristus elää sinussa, niin voithan sinä pitää Jumalan käskyt ja pysyä Hänen rakkaudessaan!
Vai etkö vieläkään voi? ! Kaikki minä voin Hänessä , joka minua vahvistaa!JOS Kristus on minussa, en mitenkään voi enää luulla pitäväni Jumalan käskyt.
Sillä jos Kristus on minussa, minä näen.
Ilm. 3:18
Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7].
Apt 15:10
Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10].
Sensijaan tätä lakia täytän Jeesuksen ja Isän lähettämän Pyhän Hengen avulla:
Gal. 6:2
Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
Jaak. 2:8
Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette.- benedi
AnttiVKantola kirjoitti:
JOS Kristus on minussa, en mitenkään voi enää luulla pitäväni Jumalan käskyt.
Sillä jos Kristus on minussa, minä näen.
Ilm. 3:18
Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7].
Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10].
Sensijaan tätä lakia täytän Jeesuksen ja Isän lähettämän Pyhän Hengen avulla:
Gal. 6:2
Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
Jaak. 2:8
Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette.En täysin ymmärtänyt Anttia kuinka hän liittää tuon Apost. 15:10, kymmeniin käskyihin?
Tai voihan olla että käsitin väärin.
Tässä, luvussa on kyse ympärileikkauksesta, jonka " Mooses on säätänyt"
Ei niin että ympärileikkaus olisi lähtöisin Moosekselta, vaan se on lähtöisin tietenkin Jumalalta, joka on Vanhan liiton eräs merkeistä Jumalan ja Israelin kansan välillä.
Tämä säädös kirjattiin Mooseksen kautta, Lain kirjaan ja se säädös on kumottu ja naulattu ristiin. Kol. 2:14 ja Gal.5:2-5
On luonnollista että jos Kristus on sinussa Pyhän Henkensä kautta, niin Hän ei ohjaa sinua rikkomaan käskyjä!
Hän ei houkuttele sydäntäsi ehdottaen: " riko käskyt" eli varasta, valehtele, älä muista pyhittää lepopäivää, muista tehdä jumalan kuva, jne,jne..
Olet oikeassa, sinä et enää ole sokea, vaan näkevä ja sentähden täytät lain , koska Jumalan rakkaus elää sinussa.
Rakkaus Jumalaa kohtaan on, että pidämme Hänen käskynsä, ja ne eivät ole raskaat!!
Eivät koska kuormasi on keveä, koska Kristus kantaa nyt sinua Henkensä kautta, eikä Hänessä ole laittomuutta.
Jos sinussa on laittomuus, niin olet joutunut pois Kristuksesta ja olet riidassa sen hengen kanssa joka sinussa uudessa ihmisessä asuu!!
Kuinka "talosi" voi pysyä pystyssä, jos sitä repivät riidat siitä, pitääkö käskyt pitää vaiko ei?
Eikö sen sortuminen ole suuri?? benedi kirjoitti:
En täysin ymmärtänyt Anttia kuinka hän liittää tuon Apost. 15:10, kymmeniin käskyihin?
Ei niin että ympärileikkaus olisi lähtöisin Moosekselta, vaan se on lähtöisin tietenkin Jumalalta, joka on Vanhan liiton eräs merkeistä Jumalan ja Israelin kansan välillä.
Tämä säädös kirjattiin Mooseksen kautta, Lain kirjaan ja se säädös on kumottu ja naulattu ristiin. Kol. 2:14 ja Gal.5:2-5
On luonnollista että jos Kristus on sinussa Pyhän Henkensä kautta, niin Hän ei ohjaa sinua rikkomaan käskyjä!
Hän ei houkuttele sydäntäsi ehdottaen: " riko käskyt" eli varasta, valehtele, älä muista pyhittää lepopäivää, muista tehdä jumalan kuva, jne,jne..
Olet oikeassa, sinä et enää ole sokea, vaan näkevä ja sentähden täytät lain , koska Jumalan rakkaus elää sinussa.
Rakkaus Jumalaa kohtaan on, että pidämme Hänen käskynsä, ja ne eivät ole raskaat!!
Eivät koska kuormasi on keveä, koska Kristus kantaa nyt sinua Henkensä kautta, eikä Hänessä ole laittomuutta.
Jos sinussa on laittomuus, niin olet joutunut pois Kristuksesta ja olet riidassa sen hengen kanssa joka sinussa uudessa ihmisessä asuu!!
Kuinka "talosi" voi pysyä pystyssä, jos sitä repivät riidat siitä, pitääkö käskyt pitää vaiko ei?
Eikö sen sortuminen ole suuri??>
Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
Eihän sitä voikaan ymmärtää, miten se liittyy suomalaisiin 10 käskyyn. Raamattu täytyisi olla edessä ja Apt 15. luku sekä käännellä esiin viitekohtia.
Mutta sitten kun ymmärrät, mitä tuolla jakeella on tekemistä 10 käskyn kanssa, et ole enää kaukana Jumalan valtakunnasta. Kaikesta päättäen joku on selitellyt sinulle viekkaasti sommiteltujen tarujen avulla tyhjäksi juuri tuon jakeen.
Apt 15:l0 on eräänlainen pienoisevankeliumi ja kokko luku on tavallaan evankeliumi. Sillä tuo jae vapauttaa juutalaiset ja vielä enemmän meidät pakanuudesta, tyhjän päältä kristinuskoon kääntyneet. Vapauttaa ihmisten määräysvallan alta mitä tulee käskettämisiin ja läksyttämisiin.
Jerusalemin pääkonferenssissa käytiin perinpohjainen keskustelu, sillä uskoon tulleet lainkiihkoilijat olivat jääneet Mooseksen lain orjuuteen. Eivät tietenkään uhrilakien ja seremonialakien, mutta tämän varsinaisen elikkä laintaulujen so. 10 käskyn. Ihan kuten sinut on opetettu jäämään. Jae 5 paljastaa sen:
Apt 15:5
Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".
Jae 28:
Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät.
Ei siis MITÄÄN Mooseksen lain taakkaa. Niinpä Paavali toisaalla varoittaa ankarasti, ettei pidä ympärileikatakaan. Ympärileikkaus näet oli virallinen merkki siitä, että tämä henkilö on sitoutunut noudattamaan KAIKKEA Mooseksen lakia.
Ja Mooseksen lain noudattajahan on ulkopuolella Kristuksen, sillä tuo laki ei täytä Jeesuksen vaatimuksia - puuttuuhan 10 käskystä tykkänään lähimmäisenrakkaus. Vrt. Matt 5:20-28, 43-48.
TÄYSI VAPAUS KRISTUKSESSA TAI SITTEN 10 KÄSKYÄ tarkoin noudatettuna JA YMPÄRILEIKKAUS
Kristityn vapaus - Gal 5:1-8
1 Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen. [Joh. 8:32; Room. 6:18, 8:2]
2 Minä, Paavali, sanon teille: jos annatte ympärileikata itsenne, teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä. [Ap. t. 15:11]
3 Vakuutan vielä kerran jokaiselle, joka antaa ympärileikata itsensä, että hän on velvollinen noudattamaan lain kaikkia määräyksiä. [Room. 2:25, 4:4]
4 Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle. [Gal. 2:21]
5 Koska me uskosta olemme saaneet Hengen, odotamme hartaasti, että toivomme toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden. [Room. 5:18]
6 Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko. [1. Kor. 7:19; Gal. 6:15; Kol. 3:11]
7 Te etenitte jo hyvää vauhtia. Kuka teidät on pysäyttänyt? Tehän ette enää tottele totuutta. [Gal. 3:1]
8 Tämä ei ole lähtöisin ainakaan hänestä, joka teitä kutsuu. [Gal. 1:6].
Siinäkin oli tietynlainen pienoisevankeliumi. Tuon raamatunkohdan kautta voi löytää elämän Kristuksessa.
Ympärileikkauksen voisi ajatella sopivaksi uuden liiton merkiksi, sillä uskovahan on uskon kautta Kristukseen siinä liitossa, jonka Jumala Aabrahamin kanssa teki 430 vuotta ennen Mooseksen lakia. (Gal 3:16-18, 1.Ms.17:9.12).
Mutta tultuaan myös Mooseksen lain merkiksi, sitä ei voi käyttää. Vaan meidän merkkimme on hengellinen, on ns. sydämen ympärileikkaus:
Room. 2:29
Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä. [5. Moos. 10:16; Jer. 4:4; Ap. t. 7:51].
Room. 10:10
Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.
OLEMME KRISTUKSESSA - EMME MOOSEKSESSA
Jaak 2:8-13
8 Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", te teette oikein. [3. Moos. 19:18; Matt. 19:19 ]
9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. [5. Moos. 1:17]
10 Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin. [Matt. 5:19; Gal. 3:10]
11 Hän, joka sanoi: "Älä tee aviorikosta", sanoi myös: "Älä tapa." Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat.
12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7 ].
SE VARSINAINEN PIENOISEVANKELIUMI - "316"
Joh 3:16
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. [Room. 5:8, 8:32].
Tämä Jaak 2:8-13 on sekin pienoisevankeliumi, sillä joka sen mukaisesti elää, hän on vapaa synnin ja kuoleman lain alta!- Kirj. Lainkiihko
benedi kirjoitti:
En täysin ymmärtänyt Anttia kuinka hän liittää tuon Apost. 15:10, kymmeniin käskyihin?
Eikö sen sortuminen ole suuri??Apt 15:10 ja Apt 15:28 vääjäämättä todistetaan tässä:
Tit. 3:9
Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.
Apt 15.28
Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet.
Johan sen anttikin sanoi ja me muut paitsi sinä, ymmärsimme heti. Sillä me emme ole lain alla vaan olemme satoja vuosia ennen Moosesta tehdyssä liitossa mukana - Kristuksen kautta.
Ei noin yksinkertaista hengellistä totuutta voi hengellinen ihminen olla ymmärtämättä. Eikä iloitsematta voi olla, kun sen näkee todeksi.
Gal 3:16-18
16 Nyt on lupaukset annettu Abrahamille ja hänen jälkeläiselleen. -- Tässä kohdassa ei sanota "jälkeläisille", mikä tarkoittaisi monia, vaan siinä puhutaan yhdestä: "sinun jälkeläisellesi", ja tämä on Kristus. --
17 Tarkoitan sitä, että neljäsataakolmekymmentä vuotta myöhempi laki ei voi kumota Jumalan aikoinaan vahvistamaa testamenttia ja tehdä hänen lupaustaan tyhjäksi. [1. Moos. 15:13,16; 2. Moos. 12:40,41; Ap. t. 7:6]
18 Jos perinnön saaminen perustuisi lakiin, se ei enää perustuisikaan lupaukseen. Jumala on kuitenkin juuri lupauksellaan lahjoittanut perinnön Abrahamille. [Room. 4:13,14, 11:6].
Haiskahtaa siltä, että et ole kiinnostunut sielusi pelastuksesta. Tahdot vain sadistisesti kiusata kirjoittajia, jotka ovat tosissaan. Tuskin he kyllästyvät ilosanomasta kirjoittelemaan ikinä.
Jos joku kiihkoilee lain puolesta, niin ei tietty oman noudattamisen, vaan että kaikkien muiden täytyis noudattaa. Sadismi paljastuu siinäkin.
Itse tietää, ettei niitä pykäliä ihan oikeesti ja ihan tosissaan kukaan osaa toteuttaa, raamatun tavalla. - benedi
Kirj. Lainkiihko kirjoitti:
Apt 15:10 ja Apt 15:28 vääjäämättä todistetaan tässä:
Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.
Apt 15.28
Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet.
Johan sen anttikin sanoi ja me muut paitsi sinä, ymmärsimme heti. Sillä me emme ole lain alla vaan olemme satoja vuosia ennen Moosesta tehdyssä liitossa mukana - Kristuksen kautta.
Ei noin yksinkertaista hengellistä totuutta voi hengellinen ihminen olla ymmärtämättä. Eikä iloitsematta voi olla, kun sen näkee todeksi.
16 Nyt on lupaukset annettu Abrahamille ja hänen jälkeläiselleen. -- Tässä kohdassa ei sanota "jälkeläisille", mikä tarkoittaisi monia, vaan siinä puhutaan yhdestä: "sinun jälkeläisellesi", ja tämä on Kristus. --
17 Tarkoitan sitä, että neljäsataakolmekymmentä vuotta myöhempi laki ei voi kumota Jumalan aikoinaan vahvistamaa testamenttia ja tehdä hänen lupaustaan tyhjäksi. [1. Moos. 15:13,16; 2. Moos. 12:40,41; Ap. t. 7:6]
18 Jos perinnön saaminen perustuisi lakiin, se ei enää perustuisikaan lupaukseen. Jumala on kuitenkin juuri lupauksellaan lahjoittanut perinnön Abrahamille. [Room. 4:13,14, 11:6].
Haiskahtaa siltä, että et ole kiinnostunut sielusi pelastuksesta. Tahdot vain sadistisesti kiusata kirjoittajia, jotka ovat tosissaan. Tuskin he kyllästyvät ilosanomasta kirjoittelemaan ikinä.
Jos joku kiihkoilee lain puolesta, niin ei tietty oman noudattamisen, vaan että kaikkien muiden täytyis noudattaa. Sadismi paljastuu siinäkin.
Itse tietää, ettei niitä pykäliä ihan oikeesti ja ihan tosissaan kukaan osaa toteuttaa, raamatun tavalla.Alussa Israelin kansallisen olemassaolon perustaksi Jumala ilmoitti heille liittonsa.
kts. 2. Moos. 19:5 " Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun"
jakeessa 8 Kansa sitoutui tekemään liiton mukaan, ja Mooses vei Herran vastauksen kansalle!!
Tämän jälkeen Jumala antoi liiton sanat eli 10 käskyä kansalle kts. 2.Moos.20:3-17
Kansa lupasi kahdesti totella ja noudattaa näitä käskyjä.
Tämän jälkeen jumala antoi toisen liiton lain kirjan liiton Israelin kansalle. kts. 2. Moos. 24: 3 ja 7 " Ja hän otti liiton KIRJAN ja luki sen kansan kuulleen, ja he sanoivat: Kaikkea, mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme"
Muista Jumalan laki, eli lain taulut ja "Lain Kirja" kyseessä on kaksi liittoa.
" Ja Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: Katso tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella" jae 8
Ja, ne sanat siis löydät 23 luvusta!! Ja Jumalan lain sanat löydät 20 luvusta!!
katso vielä Heb 9:19, 20
" Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verellä vihitty"
Ymmärrätte että se liitto mitä ei verellä vihitty oli 10- käskyä!!
Nämä käskyt Jumala puhui 5. Moos. 4:12, 13
Sitten jakeessa 19 kerrotaan näin:
" Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse KIRJAN että KANSAN"!!!
Tiedämme että vaikka kansa oli sitoutunut noudattamaan molempia lakeja: A) Jumalan kymmeniä käskyjä , tekemällä itselleen vasikan, jumalan kuvaksi!!
Sitten he rikkoivat myös Mooseksen lain, haluammalla takaisin Egybtiin (lue 2. Moos. 32 )
" sillä moittien heitä Hän sanoo: Katso päivät tulevat, sanoo Herra jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton, en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egybtin maasta.
Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra" Heb. 8: 8, ja 9
Tämä asia teidän on erittäin tärkeä oppia, erottamaan nämä kaksi liittoa toisistaan!!
Jos te ette tätä perusasiaa ymmärrä, te menette metsään vähän väliä, ja puhutte: Käskyt pitää pitää, sillä en halua tappaa, sitten taas sanotte käskyjä ei tarvitse pitää, koska minä sallin noitanaisen elää.
Ymmärryksenne pimentyy ellette osaa erottaa Jumalan käskyjä Lain Kirjasta!!
Tästä oli kyse!! - benedi
Apt 15.28
Itse tietää, ettei niitä pykäliä ihan oikeesti ja ihan tosissaan kukaan osaa toteuttaa, raamatun tavalla.Eli otsikko: Kaksi liittoa.
Kiitos kommenteista! Tuo on eräs tapa saada ammattilaiselta" tietoja eli "ärsytetään" pikkuisen, jolloin toinen osapuoli selvittää tarkemmin asiat.
Noinkin voi tehdä, ja sitäpaitsi Jumalan sanasta ei saa maksua periä, joten ei ole väärin neuvoa jollekkin tarkemmin Jumalan teitä ja ajatuksia.
Hyvä on minä selvitän vielä lisää:
Israelin kansakunnan olemassaolon alussa Jumala ilmoitti Hänen liittonsa heille ja antoi heille Hänen käskynsä.
2. Moos 19:5 " Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia MUITA kansoja; sillä koko maa on minun" Huom:
Liiton pitämisen edellytyksenä he saivat etuoikeuden muihin kansoihin verratuna!
Tämän Herran puheen jälkeen Jumala antoi 10-_KÄSKYÄ kts. 2.Moos. 20:3-17 Siinain vuoren huipulta!
Ja myös tämän lain antamisen jälkeen heille kansa lupasi kahdesti noudattaa ja totella niitä.
2.Moos 24: 3, 7
" Ja Mooses tuli ja kertoi kansalle kaikki Herran sanat ja kaikki hänen säädöksensä.
Niin koko kansa vastasi yhteen ääneen ja sanoi: " Kaiken , mitä Herra on puhunut, me teemme".
Huomaa. " Ja hän otti LIITON KIRJAN ja luki sen kansan kuullen. Ja he sanoivat: " Kaikkea mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme" (7 jae)
Tämä liitto (23 luku) sinetöitiin verellä
Kts. 2.Moos. 24:8 " Niin Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: " Katso tämä on se liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kansanne kaikkien näiden sanojen perusteella"
Tässä on siis kaksi liittoa ensimmäinen liitto Jumalan 10-Käskyä (2.Moos 20. 3-17) ja toinen liitto; Seremonia ja järjestyslakia eli Lain Kirja
23 luku.
Heb.9:19, 20
" Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verellä vihitty" (jae 18)
" Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä ITSE KIRJAN että kaiken kansan"
(20) " Sanoen: tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt"
Huom: Täysiikäiset Israelin kansalaiset tekivät vakavan erehdyksen tässä heidän ja Jumalan välisessä liitossa eli sopimuksessa jonka he saivat Siinailta.
Jumala oli luvannut huolehtia ja auttaa heitä, mutta he eivät ottaneet apua vastaan vaan tekivät itselleen avun kultaisen vasikan.
Huomaa: Heidän oli itsessään, ilman Jumalan apua mahdotonta noudattaa Jumalan käskyjä ja liittoa heidän omassa voimassaan.
Samoin nykyajan kristityn on mahdotonta ilman Kristuksen apua pitää "uutta liittoa" joka on kirjoitettu kristityn mieleen ja sydämeen.
2. Moos. 32 luku " Kultainen vasikka"
" Herra sanoi: Pian he poikkesivat siltä tieltä, jota minä käskin heidän kulkea" (jae 8)
(15 jae) " Mooses kääntyi ja astui alas vuorelta, ja hänellä oli kädessään kaksi laintaulua. Ja tauluihin oli kirjoitettu molemmille puolille, etupuolelle ja takapuolelle oli niihin kirjoitettu"
(16) " Ja taulut olivat JUMALAN TEKEMÄT, ja KIRJOITUS OLI JUMALAN KIRJOITUSTA, joka oli tauluihin kaiverrettu"
Kuka teki kiviset lain taulut? Jumala teki!!
Kuka kirjoitti niihin ne 10- käskysanaa? Jumala kirjoitti!
" Sillä moittien heitä hän sanoo: " Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton" Heb.8:8
" En sellaista liittoa kuin se, jonka tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin minäkään en heistä huolinut, sanoo Herra " 9
Toinen tai uusi liitto:
Huomaa: Kansan tekemien virheitten vuoksi, vaikka se oli lupautunut tottelemaan Jumalaa, Hän teki uuden liiton nimelleen, joka oli perustettu "paremmille lupauksille" eli Jumalan lupaukselle Kristuksessa.
Koska Jumalan kansa ei lupauksistaan huolimatta pitänyt liittoa, Jumala etsi miehen jonka lupaukset pitivät!!
Kuka hän oli? Hän oliJeesus Kristus, sillä Hän lupasi: " Minä olen pitänyt Isäni liiton( käskyt) ja pysyn Hänen rakkaudessaan"
" En minä ole tullut lakia kumoamaan vaan täyttämään" sanoi Jeesus!
Edelleen Jeesus sanoi;" Kuka teistä on se mies , joka voi näyttää minut syypääksi syntiin" (" Synti on laittomuus"
"Katso päivät tulevat, sanoo Herra jolloin teen uuden liiton!
Uusi liitto on tämä: " Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani" Heb. 8:10
Jos nyt meidän sydämiimme on kirjoitettu Jumalan laki, uusi liitto ja olemme tulleet osalliseksi Jumalan kansasasta ja Hän on meidän Jumalamme, niin, jos emme pysy tässä uudessa liitossa, niin huoliiko hän meitä??
" Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoi Herra" ( jae 9)
kts. Jer 31:31, 32 " uusi liitto"
jakeessa 34 Jeremia kertoo että, kun joku saa uuden liiton sydämeensä, niin " veli ei enää opeta veljeänsä , sanoen; Tuntekaa Herra, , sillä he kaikki tuntevat minut pienimmästä suurimpaan"
Nyt tästä syystä opetamme toinen toisiamme koko ajan, kun osa on sitä mieltä ettei laki ole voimassa, eikä varsinkaan uskovan mielessä ja sydämessä.
Tämän takia, koska ei oteta vastaan rakkautta totuuteen voidakseen pelastua, niin Jumala lähettää väkevän eksytyksen niin että he uskovat
valheen" kertoo raamattu.
Jos vanha Mooseksen liitto, lain kirja vihittiin verellä, niin milläs tämä uusi liitto (laki mieleen kirjoitettuna on vihitty?)
"Tämä uusi liitto vihittiin Karitsan verellä ristillä, ja usko Kristukseen vahvistaa lain. Room. 3:31
Heb 9: 16-18 " hÄN ON SEN UUDEN LIITON VÄLIMIES" (JAE 15)
" Sillä missä on testametti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytetty" (jae 16)
10- käskyä kutsutaan testamentiksi 2.Moos. 40:20 ja 2. Moos 31: 18)
" Sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä" (heb. 9: 17)
Heti kun Jeesus kuoli Jumala kirjoitti lakinsa meidän sydämeemme ja mieleemme, ja vahvisti sen kuolemallaan ja niin laki on pätevä meidän mielessämme!!
Jumalan kymmenen käskyä on vahvistettu verellä.
Jumalan kymmenien käskyjen (so. synnin) takiahan Jeesus kuoli puolestamme ja saimme perinnöksi Jumalan lain kirjoitettuna mieleen ja sydämiimme.
Sen takiahan Jeesus huusi ristillä " Se on täytetty" Luuk 22:20 Hän vahvisti uuden liiton, joka oli annettu paremmille lupauksille, eli Jeesuksen lupauksille...omat lupauksemmehan ovat paperia, sen tietää jokainen jo avioeroistakin!!
Mutta Jeesuksen lupaus kestää.
Mooseksen laki, eli teuras ja ruokauhri lakkautettiin kts. Dan.9:27 Jeesus lakkautti sen ristillä.
Mutta Jumalan lakia ei lakkautettu kts. Jeremia: 31: 33
Totuus , vanhurskaus, ja oikeus on voimassa, mutta tosin raamattu kertoo ikävän uutisen " Kun laittommuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus"
Missä laittomuus voi siis päästä valtaan?
Tietenkin ihmismielessä ja sydämessä, jonka jälkeen tämä ko. uskova ei enää rakasta Jumalaa yli kaiken eikä lähimmäistään niinkuin itseänsä!!
Miksi? siksi, koska " sydämestä lähtevät pahat ajatukset, jotka saastuttavat ihmisen"
Rakkaus Jumalaa kohtaan on, että pidämme Hänen käskynsä ja ne eivät ole raskaat (Jeesus) - benedi
Apt 15.28
Itse tietää, ettei niitä pykäliä ihan oikeesti ja ihan tosissaan kukaan osaa toteuttaa, raamatun tavalla.Eli otsikko: Kaksi liittoa.
Kiitos kommenteista! Tuo on eräs tapa saada ammattilaiselta" tietoja eli "ärsytetään" pikkuisen, jolloin toinen osapuoli selvittää tarkemmin asiat.
Noinkin voi tehdä, ja sitäpaitsi Jumalan sanasta ei saa maksua periä, joten ei ole väärin neuvoa jollekkin tarkemmin Jumalan teitä ja ajatuksia.
Israelin kansakunnan olemassaolon alussa Jumala ilmoitti Hänen liittonsa heille ja antoi heille Hänen käskynsä.
2. Moos 19:5 " Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia MUITA kansoja; sillä koko maa on minun" Huom:
Liiton pitämisen edellytyksenä he saivat etuoikeuden muihin kansoihin verratuna!
Tämän Herran puheen jälkeen Jumala antoi 10-_KÄSKYÄ kts. 2.Moos. 20:3-17 Siinain vuoren huipulta!
Ja myös tämän lain antamisen jälkeen heille kansa lupasi kahdesti noudattaa ja totella niitä.
" Ja Mooses tuli ja kertoi kansalle kaikki Herran sanat ja kaikki hänen säädöksensä.
Niin koko kansa vastasi yhteen ääneen ja sanoi: " Kaiken , mitä Herra on puhunut, me teemme".
Huomaa. " Ja hän otti LIITON KIRJAN ja luki sen kansan kuullen. Ja he sanoivat: " Kaikkea mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme" (7 jae)
Kts. 2.Moos. 24:8 " Niin Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: " Katso tämä on se liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kansanne kaikkien näiden sanojen perusteella"
Tässä on siis kaksi liittoa ensimmäinen liitto Jumalan 10-Käskyä (2.Moos 20. 3-17) ja toinen liitto; Seremonia ja järjestyslakia eli Lain Kirja
23 luku.
" Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä ITSE KIRJAN että kaiken kansan"
Huom: Täysiikäiset Israelin kansalaiset tekivät vakavan erehdyksen tässä heidän ja Jumalan välisessä liitossa eli sopimuksessa jonka he saivat Siinailta.
Jumala oli luvannut huolehtia ja auttaa heitä, mutta he eivät ottaneet apua vastaan vaan tekivät itselleen avun kultaisen vasikan.
Huomaa: Heidän oli itsessään, ilman Jumalan apua mahdotonta noudattaa Jumalan käskyjä ja liittoa heidän omassa voimassaan.
Samoin nykyajan kristityn on mahdotonta ilman Kristuksen apua pitää "uutta liittoa" joka on kirjoitettu kristityn mieleen ja sydämeen.
" Herra sanoi: Pian he poikkesivat siltä tieltä, jota minä käskin heidän kulkea" (jae 8)
(15 jae) " Mooses kääntyi ja astui alas vuorelta, ja hänellä oli kädessään kaksi laintaulua. Ja tauluihin oli kirjoitettu molemmille puolille, etupuolelle ja takapuolelle oli niihin kirjoitettu"
(16) " Ja taulut olivat JUMALAN TEKEMÄT, ja KIRJOITUS OLI JUMALAN KIRJOITUSTA, joka oli tauluihin kaiverrettu"
" Sillä moittien heitä hän sanoo: " Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton" Heb.8:8
" En sellaista liittoa kuin se, jonka tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin minäkään en heistä huolinut, sanoo Herra " 9
Toinen tai uusi liitto:
Huomaa: Kansan tekemien virheitten vuoksi, vaikka se oli lupautunut tottelemaan Jumalaa, Hän teki uuden liiton nimelleen, joka oli perustettu "paremmille lupauksille" eli Jumalan lupaukselle Kristuksessa.
Koska Jumalan kansa ei lupauksistaan huolimatta pitänyt liittoa, Jumala etsi miehen jonka lupaukset pitivät!!
Kuka hän oli? Hän oliJeesus Kristus, sillä Hän lupasi: " Minä olen pitänyt Isäni liiton( käskyt) ja pysyn Hänen rakkaudessaan"
Edelleen Jeesus sanoi;" Kuka teistä on se mies , joka voi näyttää minut syypääksi syntiin" (" Synti on laittomuus"
Uusi liitto on tämä: " Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani" Heb. 8:10
Jos nyt meidän sydämiimme on kirjoitettu Jumalan laki, uusi liitto ja olemme tulleet osalliseksi Jumalan kansasasta ja Hän on meidän Jumalamme, niin, jos emme pysy tässä uudessa liitossa, niin huoliiko hän meitä??
" Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoi Herra" ( jae 9)
jakeessa 34 Jeremia kertoo että, kun joku saa uuden liiton sydämeensä, niin " veli ei enää opeta veljeänsä , sanoen; Tuntekaa Herra, , sillä he kaikki tuntevat minut pienimmästä suurimpaan"
Nyt tästä syystä opetamme toinen toisiamme koko ajan, kun osa on sitä mieltä ettei laki ole voimassa, eikä varsinkaan uskovan mielessä ja sydämessä.
Tämän takia, koska ei oteta vastaan rakkautta totuuteen voidakseen pelastua, niin Jumala lähettää väkevän eksytyksen niin että he uskovat
Jos vanha Mooseksen liitto, lain kirja vihittiin verellä, niin milläs tämä uusi liitto (laki mieleen kirjoitettuna on vihitty?)
"Tämä uusi liitto vihittiin Karitsan verellä ristillä, ja usko Kristukseen vahvistaa lain. Room. 3:31
" Sillä missä on testametti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytetty" (jae 16)
" Sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä" (heb. 9: 17)
Heti kun Jeesus kuoli Jumala kirjoitti lakinsa meidän sydämeemme ja mieleemme, ja vahvisti sen kuolemallaan ja niin laki on pätevä meidän mielessämme!!
Jumalan kymmenien käskyjen (so. synnin) takiahan Jeesus kuoli puolestamme ja saimme perinnöksi Jumalan lain kirjoitettuna mieleen ja sydämiimme.
Sen takiahan Jeesus huusi ristillä " Se on täytetty" Luuk 22:20 Hän vahvisti uuden liiton, joka oli annettu paremmille lupauksille, eli Jeesuksen lupauksille...omat lupauksemmehan ovat paperia, sen tietää jokainen jo avioeroistakin!!
Mooseksen laki, eli teuras ja ruokauhri lakkautettiin kts. Dan.9:27 Jeesus lakkautti sen ristillä.
Totuus , vanhurskaus, ja oikeus on voimassa, mutta tosin raamattu kertoo ikävän uutisen " Kun laittommuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus"
Tietenkin ihmismielessä ja sydämessä, jonka jälkeen tämä ko. uskova ei enää rakasta Jumalaa yli kaiken eikä lähimmäistään niinkuin itseänsä!!
Miksi? siksi, koska " sydämestä lähtevät pahat ajatukset, jotka saastuttavat ihmisen"
Rakkaus Jumalaa kohtaan on, että pidämme Hänen käskynsä ja ne eivät ole raskaat (Jeesus) benedi kirjoitti:
Eli otsikko: Kaksi liittoa.
23 luku.
Toinen tai uusi liitto:
Rakkaus Jumalaa kohtaan on, että pidämme Hänen käskynsä ja ne eivät ole raskaat (Jeesus)Kuinka kauan minun täytyy kärsiä teitä; kuinka kauan olla kanssanne?
EI ole silleen kahta liittoa, että vanha ja uusi liitto - ON VAIN UUSI LIITTO JEESUKSEN VERESSÄ! Ei milloinkaan voida otsikoida: vanha ja uusi liitto.
Sillä valinnnvaraa EI ole!
VANHIN LIITTO (ei vanha liitto) JA UUSI LIITTO OVAT SAMAA POHJAA
Mutta se mikä välissä oli, se lakiliitto israelilaisten kanssa, se raukesi, kun temppelin esirippu repesi pari tuhatta vuotta sitten. Johannes Kastaja, se profeetta Elia, joka oli tuleva, hän myös voi todistaa, että - Jeesuksessa KAIKKI täytetään.
Aabrahamin kanssa tehtiin koko ihmiskuntaa koskeva liitto 430 vuotta ennen Moosesta. Se vahvistettiin Jeesuksen verellä pari tuhatta vuotta sitten. Josta lunastuksesta Isä antoi lupauksen Aadamille, ennen kuin hääti pois paratiisista. (Eufrat- ja Tigris-virtojen välissä, nykyisen Irakin keskellä).
Room 4:13-18 -Aabraham on uskonvanhurskauden isä
13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
15 Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
16 Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä
17 -niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" -sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.
18 Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",benedi kirjoitti:
Eli otsikko: Kaksi liittoa.
23 luku.
Toinen tai uusi liitto:
Rakkaus Jumalaa kohtaan on, että pidämme Hänen käskynsä ja ne eivät ole raskaat (Jeesus)Aabrahamin kanssa pakanoita koskeva liitto tehtiin ja Jeesuksessa sitten täyttyivät liiton ehdot täysin. Heikompi liittokumppani - ihminen - saa kaikki edut. Eikä velvoitteita muuta kuin uskoa liitto omakseen. Entä se rakkaus?
Kyllä tuo Isän ehdoton rakkauden aloite vastarakkautta synnyttää. ellei niin ei ainakaan Mosoeksen raskas laki sitä tekisi.
gal 3:16-18
18 Jos perinnön saaminen perustuisi lakiin, se ei enää perustuisikaan lupaukseen. Jumala on kuitenkin juuri lupauksellaan lahjoittanut perinnön Abrahamille. [Room. 4:13,14, 11:6].- benedi
Apt 15.28
Itse tietää, ettei niitä pykäliä ihan oikeesti ja ihan tosissaan kukaan osaa toteuttaa, raamatun tavalla.10- käskyn laista ei juurikaan tule kiistoja!
Laissahan on mm. kirjoitettu " Älä tapa" tai Älä varasta" Mitäs kiistoja siitä voi syntyä uskovien kesken??
" Sitten Mooses kirjoitti kaikki Herran sanat"
" Ja hän otti liiton KIRJAN ja luki sen kansan kuullen" 2.Moos. 24: 4, 7
Tässä ei ole kyse lain tauluista, sillä Liiton kirjaa luettiin kansalle jopa puoleen päivään saakka.
Heb. 9: 19 " Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse KIRJAN että kaiken KANSAN"
Tässä on selkeästi "julkiluettu Mooseksen lain KIRJAN käskyt"!!!
Kyse on Seremonia, uhrijärjestelmään yms. liittyvistä laeista!!
Yksikään teistä ei pääse luokaltaan, vaan joudutte lukemaan ja tenttimään kaiken uudelleen!! - benedi
Apt 15.28
Itse tietää, ettei niitä pykäliä ihan oikeesti ja ihan tosissaan kukaan osaa toteuttaa, raamatun tavalla.10- käskyn laista ei juurikaan tule kiistoja!
Laissahan on mm. kirjoitettu " Älä tapa" tai Älä varasta" Mitäs kiistoja siitä voi syntyä uskovien kesken??
" Sitten Mooses kirjoitti kaikki Herran sanat"
" Ja hän otti liiton KIRJAN ja luki sen kansan kuullen" 2.Moos. 24: 4, 7
Tässä ei ole kyse lain tauluista, sillä Liiton kirjaa luettiin kansalle jopa puoleen päivään saakka.
Heb. 9: 19 " Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse KIRJAN että kaiken KANSAN"
Tässä on selkeästi "julkiluettu Mooseksen lain KIRJAN käskyt"!!!
Kyse on Seremonia, uhrijärjestelmään yms. liittyvistä laeista!!
Yksikään teistä ei pääse luokaltaan, vaan joudutte lukemaan ja tenttimään kaiken uudelleen!! - 33/38
benedi kirjoitti:
Alussa Israelin kansallisen olemassaolon perustaksi Jumala ilmoitti heille liittonsa.
kts. 2. Moos. 19:5 " Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun"
jakeessa 8 Kansa sitoutui tekemään liiton mukaan, ja Mooses vei Herran vastauksen kansalle!!
Tämän jälkeen Jumala antoi liiton sanat eli 10 käskyä kansalle kts. 2.Moos.20:3-17
Kansa lupasi kahdesti totella ja noudattaa näitä käskyjä.
Tämän jälkeen jumala antoi toisen liiton lain kirjan liiton Israelin kansalle. kts. 2. Moos. 24: 3 ja 7 " Ja hän otti liiton KIRJAN ja luki sen kansan kuulleen, ja he sanoivat: Kaikkea, mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme"
Muista Jumalan laki, eli lain taulut ja "Lain Kirja" kyseessä on kaksi liittoa.
" Ja Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: Katso tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella" jae 8
Ja, ne sanat siis löydät 23 luvusta!! Ja Jumalan lain sanat löydät 20 luvusta!!
katso vielä Heb 9:19, 20
" Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verellä vihitty"
Ymmärrätte että se liitto mitä ei verellä vihitty oli 10- käskyä!!
Nämä käskyt Jumala puhui 5. Moos. 4:12, 13
Sitten jakeessa 19 kerrotaan näin:
" Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse KIRJAN että KANSAN"!!!
Tiedämme että vaikka kansa oli sitoutunut noudattamaan molempia lakeja: A) Jumalan kymmeniä käskyjä , tekemällä itselleen vasikan, jumalan kuvaksi!!
Sitten he rikkoivat myös Mooseksen lain, haluammalla takaisin Egybtiin (lue 2. Moos. 32 )
" sillä moittien heitä Hän sanoo: Katso päivät tulevat, sanoo Herra jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton, en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egybtin maasta.
Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra" Heb. 8: 8, ja 9
Tämä asia teidän on erittäin tärkeä oppia, erottamaan nämä kaksi liittoa toisistaan!!
Jos te ette tätä perusasiaa ymmärrä, te menette metsään vähän väliä, ja puhutte: Käskyt pitää pitää, sillä en halua tappaa, sitten taas sanotte käskyjä ei tarvitse pitää, koska minä sallin noitanaisen elää.
Ymmärryksenne pimentyy ellette osaa erottaa Jumalan käskyjä Lain Kirjasta!!
Tästä oli kyse!!Minun 33/38 käännöksessäni lukee hepr 9:18
"Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa vereTTä vihitty."
Missä käännöksessä on:
" Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa vereLLä vihitty" - benedi
33/38 kirjoitti:
Minun 33/38 käännöksessäni lukee hepr 9:18
"Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa vereTTä vihitty."
Missä käännöksessä on:
" Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa vereLLä vihitty"Sorry!
Oletpa muuten oikeassa, ja minä väärässä. Kyllä 1- liitto vihittiin verellä, mutta se on juuri tuo Mooseksen laki,.
Mooses otti kauristen ja vasikan verta ja vihmoi sillä sekä LAIN KIRJAN että koko KANSAN.
Pitäis olla tarkempi kirjoituksissaan. Kiitos avusta. Käännös oli sama kuin sinullakin.
- Raamatun mukaan
Kymmenen käskyn laki oli Vanhan liiton laki. Vanhaksi liitoksi sanomme Jumalan ja Israelin välistä liittoa, joka tehtiin Mooseksen välityksellä. Kristityillä on voimassa toinen liitto, joka on tehty Jeesuksen välityksellä. Sillä ei tehty entistä liittoa mitättömäksi. Israelin ja Jumalan välinen liitto on voimassa lakeineen edelleenkin niille, joille se alunperinkin oli annettu. Tästä seuraa, että meitä eivät koske Israelille annetut käskyt säädöksineen. Jeesus toistaa Uudessa Testamentissa opetuksessaan mikä koskee meitä kristittyjä. Muita opettajia ei ole meille olemassakaan. Ei edes adventisteja! Eikä meitä koske mikään, mitä ei ole meille eruikseen määritelty. Emme siis voi lukea Israelille annetusta laista sitä, mikä on meille tarkoitettua. Adventistien opetus laista on laittomasti opettamista ilman valtuutusta.
- benedi
kirkot ja uskonlahkot myös adventistit, opettavat että lakia tulee noudattaa.
Sen vuoksi seurakunnissa on muita vähemmän murhaajia, varkaita, avionrikkojia, huorintekijöitä, valehtelijoita, vanhempiensa kiusaajia, ja epäjumalankuvien kunnioittajia...joskin niitä on aikapaljon.
Kukaan kristitty ei uskalla tunnustaa, ettemme me lakia noudata,!
Se, että sen sijaan voidaan käyttää muuta sanaa, kuten rakkaus Jumalaa ja rakkaus lähimmäistä kohtaan, mutta yhtäkaikki se tarkoittaa tämän saman lain käytännöllistä noudattamista.
Eihän uskoon tulla siksi, että sen jälkeen alkaa rikollinen ja laiton toiminta, vaan siksi että pysytään erillään lainrikkomisesta.
Sentähdenhän uskoon tullaan, kun synti eli laittomuus painaa mieltä, ja ihminen haluaa saada synnit eli lain rikkomisensa anteeksi.
Ei kait hän uskoon tulon jälkeen ala taas varastaa, valehdella, huorata, jne..
Silloinhan on toteutunut sana: " Pesty sika rypee rapakossa ja koira palajaa oksennukselleen"
Teillä viiraa nyt jossain kun taistelette 10- käskyjä vastaan, eihän sitä taistelua kukaan voi voittaa!! - benedi
Israel kansakuntana hylkäsi kuninkaansa Jeesuksen " joka tuli omiensa tykö, mutta Hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan"
Israelin Jumalan kansana olo päättyi kun nuo 70 vuosiviikkoa tuli täyteen (Dan,kirja) ja kun Stefanus surmattiin, apostolit lähtivät viemään evankeliumia pakanoille. " teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi"
Ja niin tapahtui. Mooseksen kirjoittaman lain kirjan säädökset kohtasivat loppunsa ristillä, siksi me kristityt emme noudata niitä säädöksiä, jotka ovat meitä vastaan.
Tosin siellä on paljon asioita jotka eivät ole meitä vastaan, ja niitä ohjeita voi noudattaa.
Uuden liiton ihmiseen on kirjoitettu rakkauden käskyt, ne 10-käskysanaa, siksi uudestisyntynyt ihminen pysyttelee erossa, varkaista, murhamiehistä, valehtelijoista, huorintekijöistä, epäjumalainkunnioittajista jne. jne, mikäli niitä esiintyy seurakunnan sisällä-
Ulkopuoliset tuomitsee Jumala aikanaan.
Kristittyjen tehtävänä on nyt pelastaa, ei tuomita, sen aika tulee myöhemmin!!
En minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan! sanoi Jeesus!
Seurakunnan asiat ovatt toisin. " Ettekö tiedä, että tuomion on määrä alkaa Jumalan seurakunnasta, jos se alkaa ensiksi meistä, niin mihinkä joutuu jumalaton ja syntinen?. - benedi
..eli Mooseksen laki!!
2.Moos. 19:5 " Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja"
" Niin Herra sanoi Moosekselle mene kansan luo ja pyhitä heidät tänä päivänä ja huomenna, ja peskööt he vaatteensa" (jae 10)
" Ja olkaat valmiit kolmanneksi päiväksi..." jae 11
(" sillä kolmantena päivänä Herra astuu koko kansan nähden alas Siinain vuorelle"
Koko Siinain vuori peittyi savuun, kun Herra astui sille alas tulessa ja siitä nousi savu kuin pätsin savu"
Tässä puhutaan päivänselvästi 10- käskyn lain antamisesta, sillä 2. Moos 20: 3-17 kertoo lain sanat.
2 Moos. 20: 22 " Te olette nähneet että Minä olen puhunut teille taivaasta"
Myös 5 Moos. vahvistaa 5. Moos 4:12-13 että Jumala se oli joka ne puhui vuorelta!!
Mooses puolestaan puhui lain kirjan, Vanhan liiton eli Mooseksen lain sanat
kts. 3 Moos.1:1, 2
" Ja Mooses otti verestä puolet ja pani uhrimaljoihin, ja toisen puolen hän vihmoi alttarille....ja hän otti (vanhan) liiton KIRJAN ja luki sen kansan kuullen.
Ei laintauluja koskaan sanota kirjaksi!!
Lain kirjan säilytyspaikka oli Arkin sivulla!! 5 Moos.31: 26
Ja lain taulujen paikka 5 Moos. 10:5 Arkin sisällä!!!
Että näin se sitten on!! - benedi
..eli Mooseksen laki!!
2.Moos. 19:5 " Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja"
" Niin Herra sanoi Moosekselle mene kansan luo ja pyhitä heidät tänä päivänä ja huomenna, ja peskööt he vaatteensa" (jae 10)
" Ja olkaat valmiit kolmanneksi päiväksi..." jae 11
(" sillä kolmantena päivänä Herra astuu koko kansan nähden alas Siinain vuorelle"
Koko Siinain vuori peittyi savuun, kun Herra astui sille alas tulessa ja siitä nousi savu kuin pätsin savu"
Tässä puhutaan päivänselvästi 10- käskyn lain antamisesta, sillä 2. Moos 20: 3-17 kertoo lain sanat.
2 Moos. 20: 22 " Te olette nähneet että Minä olen puhunut teille taivaasta"
Myös 5 Moos. vahvistaa 5. Moos 4:12-13 että Jumala se oli joka ne puhui vuorelta!!
Mooses puolestaan puhui lain kirjan, Vanhan liiton eli Mooseksen lain sanat
kts. 3 Moos.1:1, 2
" Ja Mooses otti verestä puolet ja pani uhrimaljoihin, ja toisen puolen hän vihmoi alttarille....ja hän otti (vanhan) liiton KIRJAN ja luki sen kansan kuullen.
Ei laintauluja koskaan sanota kirjaksi!!
Lain kirjan säilytyspaikka oli Arkin sivulla!! 5 Moos.31: 26
Ja lain taulujen paikka 5 Moos. 10:5 Arkin sisällä!!!
Että näin se sitten on!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5301724Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18867- 84843
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101796- 63705
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49701Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2677- 63666
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?65598- 65533