Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. UUNOLLE VALOA

Vastaan jonninjoutavaan syyttelyyn, mutta vastaan vakavasti.

"Mikä mahtaa olla tiesi", piruilee uuno kirjoitukselleni, jolla todistan, että on siirrytty Mooseksen ajasta Kristuksen aikaan. Kuitenkin tuo uuno vetoaa samaan kuin minä: Mooses pani toivonsa tulevaan Kristukseen. Olen samaa mieltä; pienikin hapate pilaannuttaa koko taikinan ja siksi Apt 15. luvussa velvoitetaan luopumaan Mooseksen ajoista tykkänään.

Lainaan uunon esittämiä jakeita, jotka hän on uunomaisesti ottanut keskeltä asiayhteyttä, jossa Sana todistaa, miksi on hylättävä laki ja lain tunnusmerkkinä myös ympärileikkaus. (Mutta lue koko asiayhteys, Gal 51-12).

Gal 5:11 Veljet, jos minä tosiaan yhä julistan ympärileikkausta, miksi minua sitten vainotaan? Silloinhan ei julistamani risti olisi enää loukkauksena. [1. Kor. 1:23; Gal. 2:3]

Mitä se on?

Ympärileikkaus on lain merkki ja lainnoudattajalle ei Kristus ole miksikään hyödyksi.
    Jos Paavali olisi julistanut ympärileikkausta, ei häneen olisi loukkaannuttu, mutta samalla olisi menetetty Kristuksen aikaansaama välttämätön ristin ansio.Olisi suoritettava mahdoton tehtävä: täytettävä lain kaikki kohdat pienintä piirtoa myöden. Seuraavat jakeet valaisevat asian.

Gal 5:2-3 :

2 Minä, Paavali, sanon teille: jos annatte ympärileikata itsenne, teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä. [Ap. t. 15:11]
    3 Vakuutan vielä kerran jokaiselle, joka antaa ympärileikata itsensä, että hän on velvollinen noudattamaan lain kaikkia määräyksiä. [Room. 2:25, 4:4].
  2. Paavalin vähättelyn laitoit ylimmäksi ja sitten alle osa JEESUKSEN vuorisaarnasta. Samalla todeten, että Jeesus on suurempi. Vuorisaarnan osaa et selittänyt tai jäsentänyt omaan paikkaansa Jeesuksen vuoripuheessa.

Joten AINOA opetus, minkä siinä pyrit antamaan, oli se, että Paavali ei ole mistään kotoisin. Tätähän sitten korosti vielä lisää joku nimetön tai sinä itse nimettömänä - ethän ainakaan ole kiistänyt nimettömän taholta tullutta räikeää Paavalin solvaamista. Tätä: "Suurin osa Paavalia on huijausta". Joten aiheen aloittajana olet vastuussa tuosta.

Minähän sitten vastineessani selostin sitä, että Jeesus vaikutti sittemmin etenkin Paavalin kautta ja tänään tämän päivän uskovien kautta. Kyllä Paavali on uskova numero yksi vielä tänäänkin, sillä hän on nimenomaan pakanain apostoli. Eihän ole kyse opista, vaan opinmukaisesta elämästä.

Paavali on varmasti lukenut tarkoin vuorisaarnan ja havainnut, että lainnoudattaminen tai sapatin pitäminen tai kymmenysten maksaminen ei lainkaan ole autuuttava asia.
    Kaikki apostolit sen totesivat ja kirjoittivat kirjeen kaikille maailman seurakunnille siitä, että Mooseksen laki ei kuulu pakanuudesta kääntyneille. (Ei juutalaisillekaan uudessa liitossa).

Apt 15. luvun mukaan uskovat fariseukset vaativat Mooseksen lain noudattamista, mutta ilokseen saivat siitä vapautuksen. Luonnollisesti Paavalille lankesi päävastuu siitä, että pysytään "irti laista".

YLEENSÄKIN, kun Raamattua lainataan, on tarpeen ottaa huomioon asiayhteys.
    Vuorisaarnahan kokonaisuutena korostaa sitä, että ei lainnoudattamisella edistetä yhtään autuutta, vaan rakkautena vaikuttava usko autuuttaa sekä uskovaa että myöls kanssaihmisiä.

antti
  3. ERÄS ADV.OPETTAJA VAAN VÄITTÄÄ - JA TUSKIN ANNU42 KIISTÄÄ :

***Suurin osa Paavalia on huijausta!
    Kirjoittanut: eräs vaan 2.5.2007 klo 14.49

Paavali ei kirjoittanut seuraavia hänen kirjoittamakseen väitettyjä tekstejä:

Kirje efesolaisille
    Kirje kolossalaisille
    Toinen kirje tessalonikalaisille
    Ensimmäinen kirje Timoteukselle
    Toinen kirje Timoteukselle
    Kirje Titukselle
    Kirje heprealaisille

Noiden kreikka eroaa muista niin paljon, että kirjoittaja on joku muu kuin Paavali. Tästä asiasta vallitsee melkoinen yksimielisyys Raamatun tutkijoiden kesken.

Ne ovat todennäkoisesti Paavalin seuraajien kirjoittamia ja kirjoitettu jo ensimmäisellä vuosisadalla.***

======== Siihenpä annu42 varmaan pyrkikin, Paavalin kyseenalaistamiseen - mutta minä vastustan ja v a s t a a n :

Kukaan Raamatun tutkija ja tuntija ei väitä, että Paavali olisi kirjoittanut HEBREALAISKIRJEEN. Silti kirje on täyttä totuutta. Eikä ole synti olettaa, että se olisi Paavalia. Paavali joka tapauksessa voisi yhtyä siihen.

Nuo muut mainitut kirjeet, Paavalin kirjeet efesolaisille, kolossalaisille, tessalonikalaisille sekä Timoteukselle ja Tiitukselle, ne ovat tietysti Paavalia.
    Nimenomaan kirjeiden kiistattoman luotettavuuden vuoksi Jeesuksen Henki on ne Raamatun osiksi johdatellut.

Mutta mitäpä väliä sillä on, kuka sen totuuden sanoo - asiat puhukoot puolestaan. En ryhdy kiistelemään siitä, kelle kunnia mistäkin osasta Raamattua. Paavalin kirjeistä kuitenkin ilmenee, että ne ovat Paavalilta.

Hebrealaiskirjeen kirjoittajaa ei mainita siksi, että ei ole varmuutta. Tietäväiset olettavat, että Paavali olisi jättänyt sen nimettömäksi Pietarin neuvosta, sen vuoksi, että Paavali oli pakanain apostoli ja kun juutalaisuudessa kovin kiisteltiin tästä kristinuskoon kääntyneestä farisealaisjohtjasta.

Jeesus sekä Jerusalemin 1. kirkolliskokous lähettivät Paavalin nimenomaan pakanain luokse. Niinpä tärkein Paavalin matkassa kulkenut kirje ei olekaan Paavalin käsialaa, vaan Jerusalemin 2. kirkolliskokouksen sanelema. (Apt 15. luku).
    "Ei mitään taakkaa pakanuudesta kääntyneiden kannettavaksi", on kirjeen sanoma, Apt 15:28. Tässä se kirje:

Vapauteen velvoittava käsky kaikille seurakunnille, APT 15:23-31 :

Apt.15:23 Heille annettiin mukaan seuraava kirje: "Apostolien ja vanhimpien veljellinen tervehdys pakanuudesta kääntyneille Antiokian, Syyrian ja Kilikian veljille.   
    24 Me olemme kuulleet, että muutamat, jotka ovat tulleet meidän luotamme mutta joita me emme ole lähettäneet, ovat puheillaan järkyttäneet teitä ja saattaneet teidät hämmennyksiin. [Gal. 2:4]

25 Siksi olemme yksimielisesti päättäneet lähettää edustajamme teidän luoksenne. He tulevat yhdessä rakkaiden veljiemme Barnabaksen ja Paavalin kanssa,   
    26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.   
    27 Lähetämme siis Juudaksen ja Silaksen, ja he tuovat tämän saman viestin myös suullisesti.

28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:   
    29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin." [Ap. t. 16:4, 21:25 | Ilm. 2:14,20]

30 Näin heidät lähetettiin matkaan. Antiokiaan saavuttuaan he kutsuivat seurakunnan koolle ja antoivat kirjeen veljille.   
    31 Kirje luettiin, ja sen rohkaisevat sanat ilahduttivat kaikkia. [Ap. t. 13:48]   

antti
  4. ***Jos Jeesuksen pitämä vuorisaarna on mielestäsi Paavalin vastainen ???? niin oletpa todella hakoteillä. (Oikein suossa varo vain ettet kokonaan juutu sinne).***

Yllä tuntemattoman, nimeä vaille jääneen, huolimaton heitto. Jeesus voitti Paavalin omakseen ja Paavali Jeesukseen - joten yhtäpitävät ovat.
    Sensijaan Ellenin vastainen tuo vuorisaarna on ! ! ! !

Siellähän ei lue, että autuas se, joka Mooseksen lakia seuraa! Enkä minä ryhtynyt vertaamalla katsomaan henkilöön - mollaamaan Paavalia Jeesuksen autuaaksijulistamispuheen avulla. Sehän oli annu42. Seuraapa foorumia hieman huolellisemmin!

Huolestuin siitä, että Paavalin vähätellään, sillä Fil 3 kehottaa meitä kaikkia olemaan Paavalin seuraajia.
    Emme voi samalla tavalla juoda sitä maljaa, jonka Jeesus joi, mutta Paavali oli ihan samanlainen kuolevainen kuin me. Hänen esimerkkiään voisimme seurata TÄYDELLISESTI.

MARK 10:36-40 :

36 Hän sanoi heille: "Mitä tahdotte, että minä teille tekisin?"   
    37 Niin he sanoivat hänelle: "Anna meidän istua, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolellasi, sinun kirkkaudessasi".

38 Mutta Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?"

39 He sanoivat hänelle: "Voimme". Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;   
    40 mutta minun oikealla tai vasemmalla puolellani istuminen ei ole minun annettavissani, vaan se annetaan niille, joille se on valmistettu".   

PAAVALI ON FILIPPILÄISKIRJEESSÄ MÄÄRÄTTY (käsky!) ESIMERKIKSI SIITÄ, MITEN JEESUKSEN AUTUAAKSIJULISTAMISOPPIA KÄYTÄNNÖSSÄ TOTEUTETAAN.

Ei meitä ole kutsuttu seuraamaan viekkaasti sommiteltuja taruja vaan Paavalia, jossa oli Jeesuksen Henki ja se on profetian Henki.

antti
  5. PAAVALI:
    SEURAA MINUA - IHAN ITKIEN PYYDÄN!

Filippiläiskirje KÄSKEE ottaa Paavalin esikuvaksi, kun Kristusta seurataan. Se on äärimmäisen tärkeä kirje kaikille seurakunnille. Eihän se olisi Raamatussa, jos se koskisi vain filippiläisiä.

FIL 3:13-18 (Uusi käännös)

Fil.3:13 Veljet, en katso vielä päässeeni siihen asti. Vain tämän voin sanoa: jättäen mielestäni sen, mikä on takanapäin, ponnistelen sitä kohti, mikä on edessä.
    14 Juoksen kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen. Sinne Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat. [Luuk. 9:62; 1. Kor. 9:24; 2. Tim. 4:7,8; Hepr. 12:1]

15 Näin meidän on siis ajateltava, jos kerran olemme täydellisiä. Jos jossakin kohden ehkä ajattelette toisin, Jumala on ilmoittava teille, kuinka asia on.
    16 Meidän on vain jatkettava eteenpäin siitä, mihin olemme päässeet.

17 NOUDATTAKAA minun antamaani esimerkkiä, veljet, ja ottakaa oppia niistä, jotka elävät meidän tavallamme. [1. Kor. 4:16+]
    18 Olenhan usein sanonut teille ja nyt sanon aivan itkien, että monet elävät Kristuksen ristin vihollisina. [3:18,19: Room. 16:18; 2. Piet. 2:3]

Fil 3:13-18 (Vanha käännös)

Fil.3:13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
    14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.

15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
    16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
    18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;

Niinpä niin. Ikäväksi yllätyksekseni tosiaan minäkin jouduin sen kokemaan. Sen, että adventismin puolustajan kirjoittelu johdattelee ulos pakanain apostolin opetuksesta. Raamattua siteerataan välittämättä siitä, missä yhteydessä kulloinenkin teksti Raamatun kokonaisuudessa on.

Ellen G Whiten korostetaan olevan tavallaan Jeesuksen vertainen - sillä, että "profetian henki on Jeesuksen henki". Aivan kuin Paavalilla ei sitä olisi ollut.
    Kuitenkin mm. Apt 16:7 osoittaa, että Paavalia ohjasi täysin "Jeesuksen Henki".

Paavali, 1.Kor. 12. luvussa vakuuttaa, että me kaikki saatamme profetoida Jeesuksen Hengessä.

JEESUKSEN SANAT tietysti ovat henki ja oat elämä. Mutta täysin samanarvoista on apostolien opetus seurakunnille, Apostolien teoissa ja kirjeissä.

Ilmestyskirja sensijaan on, kuten se itsekin sanoo, vaikeasti tulkittavasti ja - niinkuin siinä sanotaankin - sitä tutkitaan ja ymmärrys lisääntyy. MUTTA Ilmestyskirjaan ei edellä oleva huomioiden, voi rakentaa oppeja. Vaan se on jopa rangaistavaa, sellainen; sekin käy ilmi siitä.

Vanha Testamentti ei tietenkään ole enää voimassa sellaisenaan - nimikin sen sanoo. Kaikki sielläkin on täysipainoista, mutta vain siten, että se tukee Uutta Testamenttia.
    Jeesuskin toki lainasi puheissaan Vanhaa Testamenttia, mutta ei rakentanut mitään sen varaan.

Paavali sanoi, että "olkaa minun seuraajiani" ja sanoi siitä yksinkertaisesta syystä, että hän oli kuin me. Jeesusta, jota tietysti yhdessä pakanain apostolin, Paavalin kanssa seuraamme, emme voi niin konkreettisesti seurata. Sillä hänhän oli Ihmisyytensä lisäksi myös itse Jumala.

antti
  6. ***Jeesuksen opetuksia
    Kirjoittanut: annu42 2.5.2007 klo 00.50

Hän on kuitenkin suurempi kuin Paavali.

Ote Vuorisaarnasta, Matt. 5:3-12

"Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta..." ***

======== Vastaan valkeuden enkeliksi tekeytyvälle "annu42":lle:

Tietysti sinänsä hienoa, että annu-adv. siteeraa Raamattua. Mutta osaammehan me hengellisesti köyhät taivasten valtakunnan jäsenet lukea myös niin sanotusti rivien välistä. Sen vuoksi pyhä kiivastukseni ei ollut liioiteltua.

Mitäs siinä lukee ylimmäisenä? Niinpä niin. Annun ilmeinen pyrkimys on salakavalasti viestittää, että Paavalin opetusta ei pitäisi ottaa vakavasti; siksi että Jeesus on suurempi opettaja. Miksi muutoin olisi lainkaan mainittu Paavalia tuossa yhteydessä?

Paavali, Jeesuksen täydellinen valtuutus muassaan opettaa, että Kristuksen täyteys kokonaan asuu Hänen omissaan ja Jeesus itse vakuuttaa, että te teette suurempiakin tekoja, kuin mitä Hän esimerkillään näytti. Paavalin ja muiden apostolien opetus yhtä lailla on täysin vakuuttavaa.

Kun nyt annu veti Paavalin esiin ja ikäänkuin toisenlaisen linjan vetäjänä - ikäänkuin että onko Jumala todella sanonut sen, mitä Paavali julistaa - niin totean, että tuo autuaaksi julistus tarkoittaa sitäkin, että "ilman lakia", sillä Jeesushan sanoi, että laki ja profeetat olivat Johannes Kastajaan asti, Luuk 16:16. Tarkemmin se on Matt 11:13 - näkivät vain siihen asti. Joten Mooseksesta ei ratkaisevasti ole apua enää nykyajassa. Paavalihan puhuu paljon samasta asiasta, Room, Gal, Fil, Kol.

Autuaaksi julistamisessahan ei lainkaan mainita lainnoudattamista ja se on Vuorisaarnassa homionarvoinen asia. Sensijaan Jeesus - aivan kuten Paavalikin - esittää Jumalan nyt vaativan kuuliaisutta aivan sydänjuuria myöden. Esimerkiksi, kun laissa sanotaan, että älä tee huorin, niin Jeesus osoittaa huorintekemiseksi jo sydämen haureelliset ajatukset.

Näinollen Paavali on täysin Jeesuksen opetuksen mukainen, osoittaessaan haureudeksi sen, että uskova yhä seuraa Moosesta, Room 7:2-6.

TÄRKEINTÄ VUORISAARNASSA ON SE OPETUS, ETTÄ LAINNOUDATTAMINEN EI TEE AUTUAAKSI, VAAN RAKKAUTENA VAIKUTTAVA USKO. Paavali pukee sen sanoiksi Gal 5:6 ja Herran veli Jaakob seikkaperäisemmin selostaen, Jaak 2:5-13.

-----------------------------
    Mitä sitten tulee nimettömästi annun puolesta - ehkä annu itse, mahdoton tietää - niin hän hyökkää oikaisuani vastaan varsin yksisilmäisesti. Aivan oikein hän kylläkin huomauttaa minulle, että Paavali ei ilman Jeesusta voinut autuaaksi tulla.

Mutta nytpä on sekä annut että hänen puolestaan minulle vastanneen taustat paljolti Mooseksen seuraamisessa. Huomautan näinollen, että sen Paavali jätti taakseen, tuo fariseusten lahkon päämies, ja siksi oli mahdollista tulla autuaaksi Hengen johtamana. Menkää ja tehkää te samoin. Tämä käsky on kaikille seurakunnille, Apt 15. luvussa.

antti
  7. Voi sinua, sinä valkeaksi kalkittu piki!

Kuinka kehtaat leimata Paavalin valhettelijaksi sen varjolla, että Jeesus on suurempi kuin Paavali! Kaikki Raamatun opetus vakavasti otettavaa ja Jeesushan puhui Paavalin kautta.
    Jeesusta ja Paavalia henkivallatkin pelkäsivät, eivät niinkään muita.

Ellen sinulle kelpaa - et vetoa siihen, että Jeesus on suurempi. Mutta Paavali ei kelpaa, Paavali, joka sanoo Sanassa: olkaa minun seuraajiani.
    Ja jonka Jeesus on KÄSKENYT olla pakanain apostoli.
    Ja joka kantaa "Jeesuksen arvet ruumiissaan".

Joka on niin täynnä rakkautta, että olisi valmis menemään helvettiin yhdenkin juutalaisen sijasta, jos se vain olisi mahdollista. Ettäs kehtaatkin herjata Paavalia, jonka kautta Jeesuksen rakkaus toimi täydellisesti!

Tunnen Jeesuksen ja tunnen Paavalin, mutta mikähän sinä luulet olevasi?

Apt 19:11-22 :

Apt.19:11 Ja Jumala teki ylen voimallisia tekoja Paavalin kätten kautta,
    12 niin että vieläpä hikiliinoja ja esivaatteita hänen iholtansa vietiin sairasten päälle, ja taudit lähtivät heistä ja pahat henget pakenivat pois.

13 Myöskin muutamat kuljeksivat juutalaiset loitsijat rupesivat lausumaan Herran Jeesuksen nimeä niiden ylitse, joissa oli pahoja henkiä, sanoen: "Minä vannotan teitä sen Jeesuksen kautta, jota Paavali julistaa".
    14 Ja niiden joukossa, jotka näin tekivät, oli myös erään juutalaisen ylipapin, Skeuaan, seitsemän poikaa;

15 mutta paha henki vastasi heille sanoen: "Jeesuksen minä tunnen, ja Paavalin minä tiedän, mutta keitä te olette?"
    16 Ja se mies, jossa paha henki oli, karkasi heidän kimppuunsa, voitti heidät toisen toisensa perästä ja runteli heitä, niin että he alastomina ja haavoitettuina pakenivat siitä huoneesta.

17 Ja tämän saivat tietää kaikki Efeson asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset; ja heidät kaikki valtasi pelko, ja Herran Jeesuksen nimeä ylistettiin suuresti.
    18 Ja monet niistä, jotka olivat tulleet uskoon, menivät ja tunnustivat ja ilmoittivat tekonsa.
    19 Ja useat niistä, jotka olivat taikuutta harjoittaneet, kantoivat kirjansa kokoon ja polttivat ne kaikkien nähden; ja kun niiden arvo laskettiin yhteen, huomattiin sen olevan viisikymmentä tuhatta hopearahaa.

20 Näin Herran sana voimallisesti kasvoi ja vahvistui.
    21 Kun kaikki tämä oli tapahtunut, niin Paavali hengessä päätti kulkea Makedonian ja Akaian kautta ja matkustaa Jerusalemiin ja sanoi: "Käytyäni siellä minun pitää nähdä myös Rooma".
    22 Ja hän lähetti Makedoniaan kaksi apumiehistänsä, Timoteuksen ja Erastuksen, mutta jäi itse joksikin aikaa Aasiaan.
  8. APT 15. LUKU - ADVENTISTIT (=fariseukset) JÄÄVÄT HÄVIÖLLE VAATIMUKSINEEN MOOSEKSEN LAISTA

MIKSI UHMAATTE JUMALAA, ADVENTISTIT? - APT 15:10

Apt.15:5 Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.

Jerusalemin kokous

Apt.15:1 Juudeasta tuli Antiokian seurakuntaan eräitä, jotka opettivat: "Ellette anna ympärileikata itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua." [Luuk. 1:59, 2:21; Gal. 5:2; Fil. 3:2,5]

2 Paavali ja Barnabas asettuivat vastustamaan heitä, ja asiasta käytiin kiivasta väittelyä. Niinpä päätettiin, että Paavali ja Barnabas ja muutamat muut lähtisivät Jerusalemiin apostolien ja vanhimpien puheille, jotta saataisiin selvyys tästä kiistakysymyksestä. [Gal. 2:1,2]

3 Seurakunnan varustettua heidät matkalle he kulkivat Foinikian ja Samarian halki ja kertoivat veljille pakanoiden kääntymisestä. Kaikki ilahtuivat suuresti kuulemastaan.
    4 Kun he saapuivat Jerusalemiin, seurakunta, apostolit ja vanhimmat ottivat heidät vastaan, ja he kertoivat niistä suurista teoista, joita Jumala heidän matkallaan oli tehnyt. [Ap. t. 14:27, 21:19]

5 Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.
    6 Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat käsittelemään tätä kysymystä.

7 Kun väittelyä oli kestänyt pitkään, Pietari nousi puhumaan ja sanoi: "Veljet, te tiedätte, että Jumala on jo aikoja sitten teidän keskuudessanne tehnyt valintansa: hän on antanut pakanoiden kuulla minun suustani evankeliumin ja tulla uskoon. [Ap. t. 11:18]

8 Jumala, joka tuntee kaikkien sydämet, osoitti hyväksyvänsä heidät vuodattaessaan Pyhän Hengen heihin yhtä lailla kuin meihinkin. [Ap. t. 10:45]
    9 Hän ei tehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillämme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla. [Ap. t. 10:43]

10 Miksi te siis nyt UHMAATTE JUMALAA ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? [Luuk. 11:46; Gal. 3:10]

11 Mehän uskomme, että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo, samalla tavoin kuin heidät." [Matt. 11:29; Room. 3:24; Gal. 2:16; Ef. 2:8,9]

12 Koko joukko vaikeni. Kaikki kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, kun nämä kertoivat, miten suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli kansojen keskuudessa tehnyt heidän kättensä kautta. [Ap. t. 15:4]
    13 Kun he olivat lopettaneet, alkoi Jaakob puhua. Hän sanoi: "Veljet, kuulkaa mitä sanon. [Gal. 2:9]
    14 Simon kertoi, kuinka Jumala ensi kerran lähestyi pakanoita ottaakseen heistä itselleen oman kansan.
    15 Tämä käy yksiin sen kanssa, mitä profeetat ovat kirjoituksissa sanoneet:
    16 -- Sen jälkeen minä palaan ja rakennan jälleen Daavidin sortuneen majan. Raunioista minä sen taas rakennan, minä pystytän sen uudelleen, [15:16,17: Aam. 9:11,12]
    17 jotta kaikki muutkin ihmiset etsisivät Herraa, kaikki kansat, jotka olen omikseni ottanut. Näin sanoo Herra,
    18 joka on antanut tästä tiedon jo ammoin. [Jes. 45:21]

19 Tästä syystä ei mielestäni pidä hankaloittaa niiden elämää, jotka vieraista kansoista kääntyvät Jumalan puoleen.
    20 Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta*, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu. ["Haureus" tarkoittanee tässä Vanhassa testamentissa kiellettyjä sukulaisavioliittoja, ks. 3. Moos. 18:6--18.] [1. Moos. 9:4; 2. Moos. 20:3; 3. Moos. 17:13; 4. Moos. 25:1]
    21 Onhan Mooseksen laki jo ikimuistoisista ajoista tullut tunnetuksi joka kaupungissa, kun sitä luetaan synagogissa jokaisena sapattina." [Ap. t. 13:15]
    Kokouksen päätös

22 Silloin apostolit ja vanhimmat yhdessä koko seurakunnan kanssa päättivät valita joukostaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaksen kanssa. Valituiksi tulivat Juudas, jota kutsuttiin Barsabbakseksi, sekä Silas -- molemmat seurakunnan johtavia miehiä.

23 Heille annettiin mukaan seuraava kirje: "Apostolien ja vanhimpien veljellinen tervehdys pakanuudesta kääntyneille Antiokian, Syyrian ja Kilikian veljille.
    24 Me olemme kuulleet, että muutamat, jotka ovat tulleet meidän luotamme mutta joita me emme ole lähettäneet, ovat puheillaan järkyttäneet teitä ja saattaneet teidät hämmennyksiin. [Gal. 2:4]
    25 Siksi olemme yksimielisesti päättäneet lähettää edustajamme teidän luoksenne. He tulevat yhdessä rakkaiden veljiemme Barnabaksen ja Paavalin kanssa,
    26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
    27 Lähetämme siis Juudaksen ja Silaksen, ja he tuovat tämän saman viestin myös suullisesti.

28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:
    29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin." [Ap. t. 16:4, 21:25 | Ilm. 2:14,20]

30 Näin heidät lähetettiin matkaan. Antiokiaan saavuttuaan he kutsuivat seurakunnan koolle ja antoivat kirjeen veljille.
    31 Kirje luettiin, ja sen rohkaisevat sanat ilahduttivat kaikkia. [Ap. t. 13:48]

Kirjekyyhkynä toimi: antti
  9. YKSI KANSA PYSYY IÄTI

Vastineena siihen saviastia-vastaukseen, jossa tuotiin esiin vain yksi asia: Jumala on hyljännyt omaisuuskansansa Israelin.
    Raamatun hengen mukaan voidaan kuitenkin sanoa, että Israel sittenkin on iäti pysyvä saviastia. Tuo Israel-ystävä oli löytänyt vain yhden kohdan, eikä sekään todista mitään hylkäämisestä. Ennemmin seuraavanlaiset jakeet - kun ne irrotetaan KOKONAISUUDESTA.

HYLKÄSIKÖ HERRA ISRAELIN ?

1. Kun. 9:7
    niin minä hävitän Israelin kansan tästä maasta, jonka olen sille antanut. Temppelin, jonka olen nimelleni pyhittänyt, minä hylkään ja hävitän, ja kaikkien kansojen parissa Israelista tulee pilkan kohde ja varoittava esimerkki. [5. Moos. 28:37+]

Jer. 15:6
    Sinä hylkäsit minut, sanoo Herra, sinä käänsit minulle selkäsi. Niinpä minä kohotan käteni sinua vastaan ja hävitän sinut, EN ENÄÄ VOI ARMAHTAA!

Jer. 15:7
    Minä ajan asukkaat maan kaupungeista, heitän heidät niiden porteista, niin kuin viskaimella heitetään viljaa tuuleen. Minä surmaan lapset, hävitän kansani, koska se ei kääntynyt pois pahoilta teiltään.

Jer. 44:11
    "Sen tähden Herra Sebaot, Israelin Jumala, sanoo näin: Vihassani minä käännyn teitä vastaan ja hävitän SUKUPUUTTOON koko Juudan kansan.

Koko Juudan kansan Herra uhkaa hävittää sukupuuttoon!!! Ja sanoo, että "en enää voi armahtaa"!!
    Mutta paljon myöhemmin Herra itse syntyi nimenomaan Juudan suvun Päämieheksi!
    Sen jälkeen Israel oli hajaannuksessa - olemattomana - pari tuhatta vuotta, ollakseen jälleen totta.

HYLKÄÄKÖ HERRA KOKO MAAILMAN ?

Jer. 46:8
    Egypti tulvii kuin Niili, pärskyy kuin kuohuvat virrat. Se sanoo: "Minä vyöryn KOKO maailmaan, hävitän kaupungit ja niiden asukkaat.

Sak. 12:9
    "Sinä päivänä minä hävitän KAIKKI kansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.

Niinpä niin - kokonaiskuva on toisenlainen - lainalaisesti nähtynä Herra kylläkin hävittäisi kaikki, mutta nytpä julistetaankin Jumalan valtakuntaa ja siihen tullaan osalliseksi uskon kautta Jeesuksen vereen.

KOKO ISRAEL PELASTUU

Se Israel-ystävä, jolle tässä ensisijaisesti vastaan, antoi aivan hyvän raamatunkohdan:

***Mutta Israelista Jesaja huudahtaa: -- Vaikka Israelin kansa olisi lukuisa kuin merenrannan hiekka, SIITÄ PELASTUU VAIN RIPPEET.***
    Tässä vastaavanlainen kohta:

Aamos 9:8 Katso, Herra Jumala on kääntänyt katseensa tätä syntistä valtakuntaa vastaan. Minä hävitän sen maan päältä. Mutta kaikkia Jaakobin jälkeläisiä minä en hävitä, kuuluu Herran Jumalan sana. [9:8,9: Jer. 5:18+]   

"Rippeet" vain pelastuu ja se on jotain muuta kuin että Jumala olisi hyljännyt kansansa. Itse asiassa "rippeet" on koko Israel - se mitä jää jäljelle tuossa ylempänä mainitussa sodassa Jerusalemia ja Israelia vastaan, (Sak 12:9).

Koko Israel näet katsoo lopulta Jeesukseen, sillä niin on Herra säätänyt. Suurempi tuho tapahtuu Israel-vihaajille tuossa lopun tapahtumassa.

Room. 11:26
    Sen tapahduttua KOKO Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä. [Jes. 59:20]

Gal. 6:16
    Tulkoon rauha ja laupeus niiden osaksi, jotka vaeltavat tämän ohjeen mukaan, koko Jumalan Israelin osaksi! [Ps. 125:4,5, 128:6]

IÄTI PYSYY "12 SAVIASTIAA" - 12 SUKUKUNTAA

Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, MANASSE, Naftal, Gaad, Asser, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin. Ilm 7. luku.

Mutta miksi Manasse? Aamos 8:14 paljastaa Daanin suvun hylkäämisen. Jossain kohden Kuningasten Kirjaa tai Aikakirjoissa mainitaan Manasseen korvaavan Daanin suvun. Siis toden totta: 12 fyysistä fyysisen Israelin sukukuntaa pysyy iäti - vaikka ovat yhtä savisia ja tomuisia kuin me muut.

antti
  10. Jeesus kutsui minua omalla nimelläni. Siksi en hylkää nimeäni, vaan käytän sitä kutsujani kunniaksi. Kyse ei näinollen ole oman nimen korostamisesta, vaan kutsujani, Jeesuksen nimen korottamisesta. Jokainen tietää, ettei minun nimeni ole minkään veroinen.

Paavali sanoi, Herransa nimen korottamiseksi, että "olkaa minun seuraajiani". Nimetöntä ei voi seurata.

NIMELTÄ KUTSUTUT

Jes. 45:3
    Minä annan sinulle aarteet pimeän peitosta, kalleudet kätköistänsä, tietääksesi, että minä, Herra, olen se, joka sinut NIMELTÄ kutsuin, minä, Israelin Jumala.

Ps. 147:4
    Hän on määrännyt tähtien luvun, hän kutsuu niitä kaikkia NIMELTÄ.

Jes. 40:26
    Nostakaa silmänne korkeuteen ja katsokaa: kuka on nämä luonut? Hän, joka johdattaa esiin niitten joukot täysilukuisina, joka NIMELTÄ kutsuu ne kaikki; suuri on hänen voimansa ja valtainen hänen väkensä: ei yksikään jää häneltä pois.

Jes. 43:1
    Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut NIMELTÄ kutsunut; sinä olet minun.

Jes. 45:3
    Minä annan sinulle aarteet pimeän peitosta, kalleudet kätköistänsä, tietääksesi, että minä, Herra, olen se, joka sinut NIMELTÄ kutsuin, minä, Israelin Jumala.

Jes. 45:4
    Palvelijani Jaakobin ja valittuni Israelin tähden minä kutsuin sinut NIMELTÄ ja annoin sinulle kunnianimen, vaikka sinä et minua tuntenut.

Sak. 6:12
    ja sano hänelle näin: "Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.

antti