Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. "Vai aivan piruutasiko vain täällä purat? Kirjoituksesi ovat osoittautuneet aivan uskomattoman ihmisen tärkeilyksi, joissa ei ole minkäänlaista todellista uskon henkeä olemassakaan.

Koska ei se ole mahdollistakaan sellaiselle joka ei todella usko, vaan "räpikööttee vain pintavesissä!" Tule uskoon, kadu ja tunnusta syntisi ja pyydä niitä anteeksi, niin tuo syyttäjä henki heitetään sinusta ulos ja koet todellisen Jumalan armosta tapahtuvan eheytymisen! Se on niin täydellistä, että sinä voit sanoa olevasi uusi luomus!"
    =====================

KIITOS MIELENILMAISUSTA

Sielutieteessä so. psykologiassa kutsuttaisiin tuossa yllä esiintyvää vuodatusta "henkiseksi väkivallaksi".

Ainakaan tuossa yllä esiintyvää, nimeä vaille jätettyä ihmistä, ei voi sanoa mielettömäksi.
    Oli se vahva mielenilmaisu - kai henkilöltä, jolla syystä tai toisesta on paha olo.

Mutta sellaisia me KAIKKI itsessämme olemme - kuin saastainen vaate, Jumalan edessä. Kuin härkätaistelijan ahdistama härkä - koskapa näkee punaista heti, jos joku ei ole samanmielinen.

Kun sanat loppuvat, kun on puolustuksessaan ajautunut umpikujaan - ei auta muu kuin mennä henkilökohtaisuuksiin. Oman kasvun kannalta se on perin huono juttu, sillä kaikki me ajallaan joudumme siihen asenne-koetukseen, että onko meillä lähimmäinen vaiko vihollinen.

Väittäisin, että kristityn kasvun edistyttyä hyvin pitkälle - ei vihamiehiä enää olekaan. On vain rakkaita toisinajattelevia.

On terveellistä saada välillä kielteistäkin palautetta. Jotta joutuisi tarkistamaan itse tykönään: Miksi kirjoittelen? Kirjoitanko todella totuuden puolesta? Sillä totuutta vastaan ei voi mitään, mutta totuuden puolesta voi aina.

Ei minun toteamuksiani tai opetustani kukaan täällä ole osoittanut vääräksi. Mutta ehkä sitten kuitenkin jotkut omassa mielessään silti niin ajattelevat.

OPILLISTA ASIAA

"Niin tuo syyttäjähenki heitetään sinusta ulos".
    Uskon Raamatun opetukseen riivaajien ulos ajamisesta. Asiaa ei pitäisi vetää noin alhaiselle tasolle.
    Sillä ensinnäkään ilman ns. henkien erottamisen armolahjaa ei voi tunnistaa, kuka on riivatussa tilassa.
    Toisekseen; historia tuntee aivan liikaakin tpauksia, jolloin totuuden puhujasta on yritetty ajaa ulos riivaajahenkiä.

Oudoksun ilmaisua "syyttäjähenki", sillä minähän olen vain esittänyt perusteltuja käsityksiä. Se ei ole syyttämistä syyttämisen vuoksi.

antti
  2. Työlästä on
    Kirjoittanut: näin se on 11.4.2007 klo 13.08

"Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan."
    =======================

En käsitä, miten yllä mainittu irtojae-vastaus voisi liittyä aiheeseeni "Joko janotaan autuutta?". Mutta tuntemattomaankin sormella-osoitteluun voi vastata asianTUNTEMUKSELLA.

Minun janoni on raamatullista.
    Jo vanhassa liitossa janottiin u u t t a:

Ps. 42:2 (42:3)
    Minun sieluni janoaa Jumalaa, elävää Jumalaa. Milloin saan tulla temppeliin, astua Jumalan kasvojen eteen?

Ps. 63:1
    Daavidin psalmi, jonka hän sepitti Juudan autiomaassa. (63:2) Jumala, minun Jumalani, sinua minä odotan. Sieluni janoaa sinua, ruumiini ikävöi sinua ja uupuu autiomaassa ilman vettä. [2. Sam. 15:23].

Ps. 143:6 Minä kohotan käteni sinun puoleesi, sieluni janoaa sinua kuin kuivunut maa. (sela) [Ps. 42:3, 63:2]    

Sananl. 13:2a - "Hyvä sana ravitsee puhujansa."

Matt. 5:6
    Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan. [Jes. 55:1,2, 65:13; Joh. 6:35].

Jes. 49:10
    Eivät he näe nälkää, ei heidän tule jano, ei heitä ahdista helle eikä auringon polte, sillä heitä ohjaa heidän armahtajansa, joka vie heidät lähteiden ääreen. [Ps. 121:6; Jes. 41:18, 43:20; Ilm. 7:16]

SAPATTINA TULEE TYYDYTTÄÄ AUTUUDEN JANOA

Joh. 7:37
    Juhlan suurena päätöspäivänä Jeesus nousi puhumaan ja huusi kovalla äänellä: "Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! [3. Moos. 23:36 | Jes. 55:1; Joh. 4:14; Ilm. 21:6, 22:17].

Ilm. 21:6
    Vielä hän sanoi minulle: "Nyt ne ovat käyneet toteen. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Sille, jolla on jano, minä annan lahjaksi vettä elämän veden lähteestä. [Ilm. 16:17 | Ilm. 1:8, 2:8 | Jes. 55:1; Ilm. 7:17]

TYÖLÄSTÄ ON KIIVAILLA T O T U U T T A VASTAAN , SUORASTAAN ORJAMAISTA

Ensin fariseusten lahkon päämies - armon perillisten päällimmäinen vainoaja:

Ap. t. 6:13
    Siellä he toivat kuultavaksi vääriä todistajia, jotka sanoivat: "Tämä mies puhuu lakkaamatta tätä pyhää paikkaa ja lakia vastaan.

Ap. t. 8:1
    Saul oli samaa mieltä kuin muut ja hyväksyi sen, että Stefanos surmattiin. Sinä päivänä puhkesi ankara vaino Jerusalemin seurakuntaa vastaan, ja kaikki muut paitsi apostolit hajaantuivat eri puolille Juudeaa ja Samariaa. [Ap. t. 22:20]

Se oli TURHAA, se lainkiihkoilu Armonruhtinasta vastaan -Paavalista tuli nasaretilaisen lahkon päämies:

Apt 26:14 :
    14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta (pistintä) vastaan.'

Ap. t. 24:5
    Me olemme havainneet, että tämä mies on ruttotauti ja metelinnostaja kaikkien koko maailman juutalaisten keskuudessa ja nasaretilaisten lahkon päämies.

Tänään Suomessakin Paavali kiivailee Jumalan armotalouden hoitajana:

APT 22:3 :
    3 "Minä olen juutalainen. Olen syntynyt Kilikian Tarsoksessa mutta kasvanut tässä kaupungissa. Gamalielin oppilaana minut on kasvatettu isiemme LAIN KAIKKIEN VAATIMUSTEN MUKAAN. Kiivaasti minä taistelin Jumalan puolesta, juuri niin kuin te kaikki tänään teette. [Ap. t. 5:34, 26:5; Gal. 1:13,14; Fil. 3:5,6]

Gal. 1:14
    Ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.    

Kol. 1:25
    Jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan.

Room. 7:6
    Mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Jumalannälän puolesta

antti
  3. Olet perin väärässä, nimetön puskassa piileksijä! Sillä lainkiivailu ei suinkaan ole lähimpänä Jeesuksen sydäntä. Ei ollut myöskään pari tuhatta vuotta sitten.

Mitä körttiläisyyteen tulee, minä en ole körttiläinen. Sitä paitsi se on sormella-osoittelua se, että puolustaudutaan sillä, että muut ovat vielä enemmän lain alla.

Minun suhteeni Kristukseen on luottamuksellinen ts. henkilökohtainen. Siinä liitossa vahvempi auttaa heikompaa. Uudessa liitossa ei pidä tuomita laintekojen pohjalta, vaan laupeuden töiden.

Kristuksen opin pääperiaate:
    Jaak 2:12-13 :

12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]   
    13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7+.

JES 58:6-9 :

6 Toisenlaista paastoa minä odotan: että vapautat syyttömät kahleista, irrotat ikeen hihnat ja vapautat sorretut, että murskaat kaikki ikeet,   
    7 murrat leipää nälkäiselle, avaat kotisi kodittomalle, vaatetat alastoman, kun hänet näet, etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi. [Hes. 18:7; Matt. 25:35,36]   
    8 Silloin sinun valosi puhkeaa näkyviin kuin aamunkoi ja hetkessä sinun haavasi kasvavat umpeen. Vanhurskaus itse kulkee sinun edelläsi ja Herran kirkkaus seuraa suojanasi. [Jes. 52:12]   
    9 Ja Herra vastaa, kun kutsut häntä, kun huudat apua, hän sanoo: "Tässä minä olen." Jos hävität sorron ikeen keskuudestasi ja lopetat sormella osoittelun ja pahat puheet,   

LAHKOLAISET

"Lahkoon kuulumisesta" puheen ollen; tunnustan kuuluvani Jeesus nasaretilaisen lahkoon, jonka päämies on apostoli Paavali.

Ap. t. 24:5    Me olemme havainneet, että tämä mies on tuhoisa kuin rutto. Hän on nasaretilaisten lahkon johtaja, ja kaikkialla, joka puolella maailmaa hän on lietsomassa levottomuutta juutalaisten keskuudessa. [Ap. t. 17:6, 21:28, 28:22]    

antti    
  4.    Kristusta ei vaihdeta..
    Kirjoittanut: adv. 11.4.2007 klo 08.31
    Antti, olet käsittänyt minun sanani väärin.

Meidät on kihlattu Kristukselle. Jotenkin nyt en pääse asiassani eteenpäin.
    ================== Vasaan syytökseen:

RATKAISEVAA

Olen käsittänyt niinkuin kirjoitit. Juuri siksi oikaisin tuota laki / evankeliumi-käsitystäsi. Mutta sinä "adv" et taisit käsittää ylösalaisin minut, sillä enhän puhunut Kristuksen pois vaihtamisesta, vaan: lain alta armon alle - siis Kristukseen.

"Eteenpäin" - Ei kahdella hevosella ratsastaen pääsekään eteenpäin. Vaan lakiin palaaminen on totaalista taantumusta. Se on "älytöntä" galatalaisuutta.

Valinnasta todella on kyse, kun Paavali noin jyrkästi (Room 7:3-6) asian ilmaisee.
    Ei minulle tarvitse selitellä, ennemminkin sulhaselle so. Kristukselle tai Paavalille.

Ja mitä epäjumalanpalvelukseen tulee, niin mitä se tilannetta auttaa, se että marssittaa esiin muiden kirkkojen vastaavanlaisia lankeemuksia?

Vapaa, mutta millä ehdoilla?

Vapaus Kristuksessa on tietysti vastuullista, kyllä Jeesus siitä huolen pitää. Mutta lainnoudattajien suunnalla Herran on vaikea tulla kuulluksi. Sehän nähtiin jo pari tuhatta vuotta sitten. On korkea aika ottaa lähtökohdaksi tuo Room 7:1-6, jonka otsake on "Vapaus laista" ja siltä pohjalta omaksua puhdas evankeliumi.
    Paavalihan tuossa vakuutta, että Hengen uudessa tilassa todellakin palvelemme Jumalaa - emmekä syntiä tai lakia so. synnin lakia.
    Joka ymmärtää vapauden lain Kristuksessa, hän todella ymmärtää myös vastuunsa lähimmäisestä. Lain alla kenties ymmärretään vastuu omasta julkisivusta, mutta Jumalaa kiinnostaa enemmän se, mitä paketti sisältää. Ei Raamatun totuutta "vapauden laki Kristuksessa" voida sivuuttaa olankohautuksella vain sen tähden, että ehkä pelätään joidenkin käyttävän asiaa väärin tai ymmärtävän asian väärin.

Itse asiassa lain orjuudesta Kristuksen orjuuteen vaihtaneet tietävät hyvinkin, miten tulee elää ja miten jo lain allakin olisi tullut elää. Laki tosin oli voimattomana tehoton ja hyödytön. Nyt on moottorina armahdetun sydän ja siinä on poweria. Kellä enemmän, kellä vähemmän. Jo Moosekselle Herramme sanoi, ettei RATKAISEVAA ole se, mitä ihminen ehtii, vaan se, että Jumala armahtaa, Room 9:16. Sydämen tilaa meidän tulee vaalia, eikä lainnoudattamista.

RATKAISEVAA ! Room 9:13-18 :

13 Onhan kirjoitettu: "Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin." [Mal. 1:2,3]   
    14 Mitä me tähän sanomme? Ei kai Jumala ole epäoikeudenmukainen? Ei suinkaan. [5. Moos. 32:4; 2. Aik. 19:7; Job 34:10; Ps. 92:16]   
    15 Hän sanoo Moosekselle: "Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon." [2. Moos. 33:19]   
    16 Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa. [Ef. 2:8,9]   
    17 Kirjoituksissa sanotaan faraolle: "Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa." [2. Moos. 9:16]   
    18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo. [2. Moos. 4:21]   

KENEN LAULUJA LAULAT - LAINKO SÄKEITÄ VAI ARONRUHTINAAN ?

ROOM 7:3-6 :

3 Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]

4 Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]

5 Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle. [Room. 6:21, 8:8; Gal. 5:19]

6 Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. [Room. 6:4, 8:4; 2. Kor. 3:6]   

RATKAISEVAA on, kelle tahdot hedelmää kantaa. Jakeen 5 mukaan lain alla vääjäämättä tullaan kantaneeksi hedelmää kuolemalle. Sensijaan jakeen 4 mukaan kuulumme nyt toiselle - Kristukselle - ja kannamme hedelmää Jumalalle.

antti
  5. JES 58:9 - LUPAUS TERVEEN ELÄMÄN PUOLESTA

Joh. 18:23
    Jeesus vastasi hänelle: "Jos minä pahasti puhuin, niin näytä toteen, että se on pahaa; mutta jos minä puhuin oikein, miksi minua lyöt?"

Mutta asiaan - sitähän minulta tivattiin.

Paavali käyttää kihlaamis-kielikuvaa osoittaakseen, että uskovaisilla ei pidä oleman mitään vispiläkauppaa lain kanssa.
    Enhän minä oikeasti kihlattu ole, Lunastajalleni. Riittää että olen saanut kutsun häävieraaksi.

Iloitsen yhdessä totuuden kanssa ja Israelin kanssa - sen oikean morsiamen kanssa.
    Ahdingossa vielä - niin minä kuin myös Israel - mutta TULEVAISUUS JA TOIVO ON.

Jes. 49:15
    Unhottaako vaimo rintalapsensa, niin ettei hän armahda kohtunsa poikaa? Ja vaikka he unhottaisivatkin, minä en sinua unhota.

Jes. 54:5
    Sillä hän, joka sinut teki, on sinun AVIOMIEHESI, Herra Sebaot on hänen nimensä, sinun lunastajasi on Israelin Pyhä, hän joka kaiken maan Jumalaksi kutsutaan.
    ------------------------

Kortit eivät kerro tulevaisuuta, eivätkä tähdet, mutta Herra itse paljastaa tulevat - niille jotka uskovat. Hän on uskollinen kuin aviomies.

3 Sinä laajenet oikealle ja sinä leviät vasemmalle, sinun jälkeläisesi perivät muukalaisten maat ja asuttavat autioiksi jääneet kaupungit.
    4 Älä pelkää, ei sinua enää nöyryytetä, älä häpeile, et sinä jää häväistyksi. Nuoruutesi nöyryytyksen sinä saat unohtaa etkä enää ole muistava leskeytesi häpeää,
    5 sillä nyt sinun aviomiehesi on hän, joka sinut loi -- Herra Sebaot on hänen nimensä -- ja sinun lunastajasi on Israelin Pyhä -- häntä kutsutaan koko maanpiirin Jumalaksi. [Room. 3:29]
    6 Nyt Herra kutsuu sinua, hylättyä vaimoa, joka on toivonsa menettänyt. -- Kuka voisi hylätä nuoruutensa vaimon, sanoo sinun Jumalasi.
    7 -- Hetkeksi minä sinut jätin, mutta suuressa rakkaudessani minä nyt haen sinut takaisin. [54:7,8: Ps. 30:6]
    8 Vain tuokioksi, vihani vimmassa, minä käänsin kasvoni sinusta pois, mutta minä armahdan sinua, minun uskollisuuteni on ikuinen, sanoo Herra, sinun lunastajasi.
    9 -- Minä vannon niin kuin Nooan päivinä. Silloin minä vannoin, etteivät Nooan ajan vedet enää koskaan tulvisi maan yli, ja nyt minä vannon, etten enää sinuun vihastu enkä sinua soimaa. [1. Moos. 9:11]
    10 Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat, minun rakkauteni sinuun ei järky eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi. [Matt. 24:35]

antti armahdettu
  6. Jessica* - siitä sitten vaan noudattamaan lakia paremmin kuin lainnoudattajat! Eihän vähempi riitä sinun raamatunkohtasi mukaan?

Kun sinulla ei ole muuta sanottavaa hätääntyneille ihmisille kuin vain tuo kivenkova Matt 5:17-20, niin tässäpä jotain jollekulle.

Sillä monet tosin tahtovat olla omahyväisiä lainnoudattajia - jotka taivasten valtakunnassa ovat pienimpiä, Matt 11:11-15 - mutta monet muut janoavat lahja-autuutta.

Kenen orja on, sen lauluja laulaa, (tämä on lain orjalle, Jessica*:lle); mutta minä olen Lunastajani orja ja laulan Hänen laulujaan, sillä minä tarvitsen alati armahdusta. Siksi laulan seuraavanlaisia Kristuksen orjalle varta vasten sovitettuja lauluja:

Katsotaanpa, mitä Jeesus sanoo laupiaille:

AUTUAAKSIJULISTUS - VUORISAARNA Matt 5:1-12 .

Autuaaksijulistus   
    1 Nähdessään kansanjoukot Jeesus nousi vuorelle. Hän istuutui, ja opetuslapset tulivat hänen luokseen. [5:1-12: Luuk. 6:20-23]   
    2 Silloin hän alkoi puhua ja opetti heitä näin:

3 "Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. [Ps. 40:18; Jes. 57:15, 61:1, 66:2; Jaak. 2:5]   
    4 Autuaita murheelliset: he saavat lohdutuksen. [Ps. 126:5; Jes. 61:2,3; Joh. 16:20; Ilm. 7:17]   
    5 Autuaita kärsivälliset: he perivät maan. [Ps. 37:11]   
    6 Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan. [Jes. 55:1,2, 65:13; Joh. 6:35]

7 AUTUAITA NE, JOTKA TOISIA ARMAHTAVAT: HEIDÄT ARMAHDETAAN.
    [Ps. 41:2; Matt. 25:35,36; 2. Tim. 1:16; Jaak. 2:13]

8 Autuaita puhdassydämiset: he saavat nähdä Jumalan. [Ps. 24:4; 1. Joh. 3:2,3; Ilm. 22:4]   
    9 Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen. [Sananl. 12:20; Room. 12:18; Jaak. 3:18]   
    10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta. [1. Piet. 3:14]

11 "Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa. [Matt. 10:22; Joh. 15:21; 1. Piet. 4:14]

12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä. [2. Aik. 36:16; Neh. 9:26; Matt. 23:31; Ap. t. 7:52]   

Lue - edellisen kanssa yhteensopiva - viimeinen tuomio, Matt 25:34-35.

Matt 25:34-35 :

34 Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. [Viis. 5:15,16; Ef. 1:4]

35 Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. [25:35,36: Jes. 58:7; Hes. 18:7; Sir. 7:32-36; Gal. 5:6; Hepr. 13:2; Jaak. 1:27, 2:13,14]   

antti armahdettu syntinen
  7. Mat. 5: 19.
    Valheopettajille 10.4.2007 klo 12.08

tiedoksi:

Mat. 5: 19. "Sitä,joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikka kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi."

======== Vastaan nöyrästi Johanneksen puolesta,(1.Kor.7:40b)

Taisin purkaa koko kirotun lain. Sitä tehtävää varten synnyin ja se oli kohtaloni. Olinhan pappi Sakariaasta ja olin Jumalan silmissä viimeinen vanhan liiton pappisedustaja.

Mestarini on varsin johdonmukainen sanoessaan, että "vähäisimmäksi" lain purkajaa kutsutaan taivasten valtakunnassa. MesTämän tietäen sanoinkin Mestarille, etten ole sovelias edes Hänen kengänpaulaansa avaamaan.

Vastaavasti vähäisestä uuden liiton naisesta - joka nardus-voiteella pesi Mestarin hiukset - Hän sanoo, että tuo on mainittava kaikkialla, missä evankeliumia saarnataan.

Niin, johdonmukaisesti ja totuudellisesti Mestari sanoo Luuk 16:16, että laki ja profeetat ennustivat ja olivat vain Johannekseen asti. Siitä lähin julistetaan armon evankeliumia, ja jokainen, joka taivasten valtakuntaan tulee, tulee sinne yksin armosta.

Minusta, Johannes Kastajasta Hän sanoo, että vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi minua, Matt 11:11. Tietysti, sillä tehtäväni luonne oli sellainen - lain loppuun saattaminen. Pappeuden siirtäminen Juudan suvulle. Tuli kuninkaallinen pappeus ja kuninkaallinen laki - sydämellisen rakkauden kautta kaikki.

Älkää minua surko; älkää ottako niin kirjaimellisesti Mestarin vähättelyä. Taivasten valtakunnassa kuitenkin - ettekä tekään sinne ilman armovalintaa... Ette lakia noudattamalla. Minä olin viimeinen, jonka tuli, Jumalan tahdosta ja voimasta, vaeltaa täydellisesti lain alla. Kuinka mieluusti olisinkaan elänyt armon ja rakkauden aikakautta!

Sanoihan Mestari minun olevan myös se Elia, josta ennustettiin. Suuren Elisan voima tosin oli - minun kauttani - kaksin verroin minun voimani, mutta minä olen Kristuksen marttyyri.

Olettehan lukeneet, että marttyyrit saavat kirkkaamman kruunun? Ja Elian arvellaan olean toinen niistä säkipukuisista todistajista silloin lopussa, pedon valtakaudella, Jerusalemissa. Elisa näki tuliset vaunut, kun minut kaikkineni otettiin Ylös.

JOSPA VAIVAUTUISIT TUTKIMAAN VUORISAARNAA

Jos vähänkään viitsitte syventyä Mestarin testamenttiin, niin Matt. 5:1-12 - autuaaksijulistuksessaan OPETUSLAPSILLE - Mestari ei edes viittaa lakiin.

Kun Mestari sitten vakuuttaa, Matt 5:17-20, ettei laista saa ottaa pois pienintäkään piirtoa, Hän tahtoo sillä sanoa, että on ehdottoman välttämätöntä pysytellä armon alla. Sillä lain maalitauluna - lainnoudattajana - olet saattava itsesi pienimmäksi taivasten valtakunnassa, jopa kadotetuksi, (Jaak 2:10).

Huomaa tämä: Mestari asettaa USKOVAISILLE - Isä meidän -rukouksessa - yhden ainoa ehdottoman ehdon, laupeus. "Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne", Matt 6:15.
    Kun alat rukoilla, Pyhä Henki kyllä osoittaa, onko anteeksiantamattomuuden estettä, ja asia tulee sittn oitis korjata.

KERTAUSTA

Minä, Johannes Kastaja, olen Mestarini sanojen mukaan suurin naisesta syntynyt. Tämä johtuu juuri siitä, että lailla, jota viimeisenä edustin, oli kuoleman virka - sitä vastoin Messiaan uusi pappeus on elämän virka.

Huomaa tämä: olin enemmän kuin profeetta, Matt 11:9, sillä saatoin, kastamalla Mestarin, Matt 3:15, voimaan armonajan. Mutta lakiin sidotun virkani vuoksi olen taivasten valtakunnassa pienin. Armon perilliset näet "valtaavat" sen ILMAN LAKIA. Kuule tätä:

MATT 11:11-15 :

11 Totisesti minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukosta noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja; mutta vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi kuin hän.

12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.

13 Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;
    14 ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva.
    15 Jolla on korvat, se kuulkoon.

Minä luulen, että minullakin on Jumalan Henki.
    1.Kor.7:40.
  8. On helppo havaita, kuka on Lain morsian ja kuka Kristuksen.

Sillä lainnoudattajat löytävät kaikki maininnat lainvaatimisesta - ne kohdat, joissa puhutaan nimenomaan lainnoudattajille.

Ne, joille valtakunann salaisuus on paljastunut, ne löytävät kaikki ne raamatunkohdat, jotka on osoitettu Kristukselle kihlatulle.

TUTKI ITSEÄSI - LAIN VAI KRISTUKSEN OMA ?

3 Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32].

4 Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14].

5 Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle. [Room. 6:21, 8:8; Gal. 5:19].

6 Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. [Room. 6:4, 8:4; 2. Kor. 3:6].

antti - kihlattu Kristukselle
  9. Lainnoudattajat taitavat olla yksisilmäisiä merirosvopäälliköitä. Vaativat nielemään kamelin, mutta itse söisivät vain hyttysen. Lähimmäisen edestä eivät laittaisi tikkua ristiin, edes palaneita tikkuja?

Mutta Matt 5:17-20 on osoitettu lainnoudattajille. Ja siitä ei sitten pienintäkään piirtoa voi jättää noudattamatta. Siitä vaan, lainvaatija - vaadi itseltäsi, älä lähimmäiseltä! Koskapa Laki on aviomiehesi, ole täysin uskollinen sille.

Sitten Jeesus puhuu niille, jotka ovat vaihtaneet Hänet aviomiehekseen. Matt 5:21- 7:29. Se on pitkä opetus, Matt 5:21-7:29. Lainkiivailijoille Jeesus oli laittanut lyhyellä kovalla sanallaan jo jauhot suuhun. Luultavasti olivat vihoissaan poistuneet paikalta.

Joten Hän voi puhua rauhassa omilleen.Lähimmäistä vieroksuvan fariseuksen ei kannata edes yrittää noudattaa tätä opetusta, sillä siinä vaaditaan jo sydäntäkin.

TOSIN AINOA EHDOTON VAATIMUS
    on (Matt 6:15) armahtava sydämen tila: "Mutta jos te ette anan anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne".

Otteita vuorisaarnasta:

Matt 5:24
    Niin jätä lahjasi alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa. Mene sitten vasta antamaan lahjasi. [Matt. 6:14,15; 1. Tim. 2:8].

Matt 6:6
    Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. [2. Kun. 4:33; Dan. 6:11].

Matt 7:12
    "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat. [Sir. 31:15; Luuk. 6:31 | Matt. 22:40; Room. 13:10].

7:24
    "Jokainen, joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan, on kuin järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle. [7:24-27: Luuk. 6:47-49].

Matt 7:28-29 :
    28 Kun Jeesus oli lopettanut puheensa, kansanjoukot olivat hämmästyksissään hänen opetuksestaan. [7:28,29: Luuk. 7:1 : Matt. 13:54; Mark. 1:22; Luuk. 4:32; Joh. 7:46]
    29 Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta, ei niin kuin lainopettajat.

Laki ei tunne armoa, mutta luota Minun sanaani:
    Minä annan lujat ja vakaat Daavidin armot.

Jes. 55:3

Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää. Ja minä teen teidän kanssanne iankaikkisen liiton, annan lujat Daavidin armot.

Ap. t. 13:34

Ja että hän herätti hänet kuolleista, niin ettei hän enää palaja katoavaisuuteen, siitä hän on sanonut näin: 'Minä annan teille pyhät ja lujat Daavidin armot'.
  10. -----------------------------------------
    Kiitos Sinulle, joka annoit hyvän linkin sapatista :
    http://gamma.nic.fi/~cobrat/Sapatti.htm

Ymmärrätkö myös, mitä luet? - Apt 8:30.
    Ap. t. 8:30 :   
    Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?"
    ----------------------------------------
    IRTI LAISTA - IRTI SAPATTILAISTA - lue tarkoin!

3 Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]
    4 Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]
    5 Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle. [Room. 6:21, 8:8; Gal. 5:19]
    6 Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. [Room. 6:4, 8:4; 2. Kor. 3:6].

JOH 5:17-18 :

17 Mutta Jeesus sanoi heille: "Minun Isäni tekee työtään taukoamatta, ja niin teen myös minä." [Joh. 9:4, 14:10]
    18 Tämä vain lisäsi juutalaisten halua ottaa Jeesus hengiltä. Hänhän ei ainoastaan rikkonut sapattikäskyä, vaan vieläpä sanoi Jumalaa omaksi isäkseen ja teki siten itsestään Jumalan vertaisen. [Joh. 10:33].

Minun Herrani ja Jumalani
  11. "Mutta kristityllä laki vie parannuksen paikalle, ristin juurelle ja jos tässä paaduttaa itsensä, niin se tulee tuomioksi myöhemmin."
    =================
    Lain alla pyhityselämä on MAHDOTONTA. Sillä lainnoudattaminen korottaa ihmistä, kuten tällä kristittyjen foorumilla voidaan havaita.
    Parannukseen vetää Jumalan hyvyys - eivät meidän heittämämme kivet.
    Armo kokenut kokee mahdottomuutensa - jopa rakkaus on kovin rajallista. Siksi Sanan kaksiteräinen miekka erottaa uskovaiset IRTI laista.

Olen useaan otteeseen kirjoittanut Mooseksen peitteestä - tekopyhyyden itsepetos -, laista hyödyttömänä sen tehottomuuden vuoksi, pappeuden vaihtumisen myötä tapahtuneesta väistämättömästä lainmuutoksesta, lain kumoutumisesta sen täyttyessä, vapauden laista Kristuksessa, yms - suoraan Raamatusta.

Ja kuitenkin muutamat uskovaiseksi itseään kutsuvat noudattavat mieluummmin lakia kuin että antaisivat Kristuksen rakkauden pyyhkiä tuon aikansa eläneen säädöskokoelman pois silmiensä edestä.

Tuollainen oikeassa olemisen tarve osoittaa, että aikamme lainnoudattajat ovat verrattavissa Jeesuksen päivien vastaaviin. Kaikki laki-intoilu on vain uskonnollisuutta ja osoittaa, ettei kunnolla ole jouduttu näkemään armon tarvetta.
    Siitä nähdään, että laki on heikko jo pääasiallisessa tehtävässäänkin: ihminen näkisi toivottomaksi edes yrittää lain tietä kulkea.

LAKI ESTÄÄ KRISTITYN KASVUN - siksi Sana kuvaa lainnoudfattamista tuttipulloruoaksi. Sillä on aika miehistyä ja oppia tunteman Kristuksen armon ja rakkauden mittaamattomuus ja väkevyys.

Laki ei houkuttele välittämään lähimmäisestä ja jopa vihamiehestä, eikä elämään yksin Kristukselle, mutta Rakkaus kylläkin ohjaa oikein. "Minun oli jano ...".

JUMALAN MITTAPUU EI OLE VIRHEITTEMME MÄÄRÄ VAAN NE LAUPEUDEN TEOT. Eikä niissäkään määrä ratkaise vaan sydämen vilpittömyys.

Luulenpa, että "adv" ajaa vanhan liiton hevosella, ulkonaista hurskautta - se on aivan eri kuin uuden liiton meininki, jossa Jumala punnitsee kaiken sen mukaan, mitä sisimmässä on.

Ulkoiset merkit harhauttavat lähes poikkeuksetta ja pahasti. Ei pääasia ole kiusaukset ja lankeamattomuus vaan kiintymys Herraan, joka yksin on pyhä. (Jos meissä jotain pyhyyttä on ja sydämen vilpittömyyttä, se on kokonaan Kristuksen aikaansaamaa).

EI LAKI SAA KRISTITYSSÄ AIKAAN PARANNUKSEN TEKOA, VAAN JUMALAN MITTAAMATON, ARMOLLINEN JA EHDOTON RAKKAUS. Kun Paavali puhuu "lain tunteville", niin sekin jo osoittaa, että hän ei enää katso tuntevansa lakia, vaan "lukee sen roskaksi tuon rakkaan, Herramme Jeesuksen, tuntemisen rinnalla".

Laki saattaa osoittaa syylliseksi, ei muuta. Mutta todellakin ennemmin Jumalan rakkauden kokeminen uskovaisten kautta saa ihmisen häpeämään saastaisuuttaan ja kaipaamaan osallisuutta Kristuksen kautta Isään.

Minua hämmästyttää, että kristityksi itseään kutsuva ei käsitä, että jotain merkitsee tämäkin Raamatun sanonta: "Irti laista".
    JOS rakkauden tarkoitus olisi täyttää sitä vanhaa lakia, niin "irti laista" olisi sopimaton sanonta.
    Kun Paavali mainitsee, että laki itsessään on hyvä ja että laki on hengellinen - ei hän sillä kumoa vaatimustaan: "Irti laista" tai kuvaustaan, että Kristuksen oma tekee huorin, jos "kantaa hedelmää" laille.
    Voi sen sanoa toisinkin: kannatko lasta laille vaiko Kristukselle?

Muuten: mitä tärkeää uskovainen siinä memettäisi, jos alhaalla olevien kovien lakitaulujen sijasta alkaisikin kuunnella Ylhäältä tulevia Rakkauden pehmeitä kuiskauksia?

Tämän vain vielä tahtoisin saada meidän itse kunkin kysymään itseltämme: Onko Paavali todella sanonut, että lainnoudattaminen on AVIORIKOS?

4 Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14].

6 Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. [Room. 6:4, 8:4; 2. Kor. 3:6]

antti
  12. KÄYTTÄKÄÄMME RAAMATUN KÄYTTÄMIÄ SANONTOJA

Kyllä me olemme kuolleet Kristuksen ruumiin kautta pois laista. On tärkeää käyttää Raamatun omia sanontoja. Muussa tapauksessa vääristelijät onnistuvat vetämään meidät takaisin lain orjuuteen. Ja meistä tulee "älyttömiä galatalaisia".

Me todella olemme kaikki kokonaan kuolleita, sillä meidän elämämme on kätkettynä Kristuksessa - on Kristuksen elämää meissä. Synti toki asuu meissä, mutta koko elämämme ajan kuoletamme sen vaikuttamia lihan, lain ja synnin alaisia tekoja Hengen voimassa ja Hengen viisaudessa. Ratkaiseaa ei ole, kuinka hyvin onnistumme. Onhan meille annettu lujat ja vakaat Daavidin armot.

Ei lain vaan rakkauden kautta näemme Jumalan tahdon meihin nähden ja suuren velan anteeksi saaminen haastaa - siinä laki olisi voimattomana hyödytön - itsehillintään ja ohjaa harjoittamaan laupeutta. Saamamme ehdoton rakakus haastaa.

Lainnoudattaminen tekee itseriittoiseksi ja niin sitten tuomitsemme maailmaa vaikka pitäisi anoa sille armoa. Tämä Jumalan hullutus - että tuomio on laupeutta harjoittavalle laupias - on viisasta.

Lain tarkoitus on auttaa siinä, että huomaamme toivottomuutemme. Enempään laki ei pysty. Jo Kristukseen liityttyämme ei laki enää ole avuksi. Kristuksessa ollen näemme saastaisuutemme yhä selvemmin - selvemmin kuin lain avulla - mutta samalla Hänen ansionsa meidän hyväksemme.
    Niinpä vastaisin kysymykseesi "Koska olet nähnyt kokonaan kuolleen uskovan?", että sellaista ei tulla näkemäänkään. Mutta kuta enemmän kuollut, sitä syntisemmäksi itsensä ymmärtää.

Lain tehtävä todella loppuu totaalisesti Kristukseen - Luuk 16:16 - armon valtakunnan perustajaan. Vaellamme armossa ja anteeksiantamuksessa - Herra armahtakoon, että se olisi oikeasti vastuullista vapautta meidän itsekunkin kohdalla.
    Muutoin Hän joutuu vähän väliä pudottamaan meidät itse rakentamaltamme korokkeelta. Jumalan koroke on yksin Jeesus.

UUDESTISYNTYNYT KRISTUKSEN YHTEYTEEN

"Mutta ilman uudestisyntymistä, ellei laki saa tehdä perinpohjaista työtä, voi ihminen tulla pyrkyriksi taivaaseen ja korjaillee vanhan-aatun kanssa vaellusta, mutta todellista vapautta ei sydämessä ole tapahtunut ja huulille ei silloin nouse sanat, Kristus minun puolestani."

Näin on. Tämän vuoksi Sana toteaakin, että joka paljon anteeksi saa, se paljon rakastaa. Lainvaatimisen aikaansaamiksi KÄÄNNYNNÄISIKSI, ilman uudestisyntymistä, jäävät ymmärtääkseni sellaiset ihmiset, jotka on vain houkuteltu seurakuntaan, ilman että olisivat kokeneet todella tarvitsevansa Jeesuksen sijaissovitusta. Mutta Jumalan suuresta viisdaudesta; emme kuitenkaan saata varmuudella erottaa, kuka on todella Kristuksessa ja kuka ei.

Paavali sanoo, ettei MIKÄÄN voi erottaa meitä koskaan Kristuksesta - toisaalta hän sanoo: jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen Kristuksessa.
    Toinen apostoli sanoo, ettei ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee.
    Sillä kaikessa varmuudessakin ja jo valtakunnan sisäpuolella olevina - olemme toivon varassa. Kun ymmärrämme, että elämme sitä varten, että rakakuden velkaa lyhentäisimme, niin oikein tulee elämä eletyksi. Mehän olemme luovuttaneet pois oman elämämme ja Krsitus omistaa meidät.
    Hänellä olisi oikeus meidät paaduttaakin, mutta kiitos Jumalalle - sitä Hän ei tee, vaan on antanut avoimen sydämen:

PS 139:23-24 :
    23 Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
    24 Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.

Herra minua varjelkoon, etten tutkisi Sanaa ilman synnintuntoa, sillä sellainen ei mitään hyödytä. (Laitan tähän loppuun Sinun esiintuomasi raamatunkohdan). Sanoit: "Näin ollen evankeliumin todellisen vapauden sisäistänyt kunnioittaa Jumalan tahtoa". Amen!
    Itse asiassa se on ratkaisevasti enemmän: Jumalan tahto on se, että uskomme Jeesukseen ja siksi emme ainoastaan kunnioita, vaan Jumalan tahdossa eläminen on meille elämän leipä.

Joh.5:39-40: Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta; ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän.
    antti
  13. Ei tuossa
    Kirjoittanut: ole päätä, ei häntää. 10.4.2007 klo 17.25

Irtojakeita sieltä täältä. Ei se sinusta uskovaa tee.    
    ===================== S e l v e n n ä n k i r j o i t u s t a n i :

TAPAHTUI LAIN MUUTOS - MITÄ SE ON ? Osoitan "pään ja hännän" ja mitä välissä.

"HÄNTÄ": Ei tarvitse teeskennellä husrskasta - sillä Jeesus on hurskautemme. (Jeesus paljasti teeskentelijät, Matt 23:28).

"PÄÄ": Laki menetti avio-oikeutensa meihin, kun uskoon tulimme, Room 7:3-4.

MITÄ SE ON ?

Mooses ja laki kuuluvat yhteen. Mutta jo Mooses näki tulevaan aikaan, jolloin lain holhous lakkaa ja uskon kautta tarjotaan Jumalan lapsen asemaa - Jumalan Pojan uskon kautta.

Ylimmäisenä pappinamme Jeesus kuoletti meidät laista - siksi Raamattu sanoo, että laki on kumottu - tehden meistä kuninkaallisia pappeja Jumalalle. Jeesus antoi uuden "rakkauden lain".

Koskapa se on uskon kautta toimiva, eikä käskyjen, niin Raamattu sanoo tapahtunutta lain muutokseksi. On vapauden laki Kristuksessa ja niin palvelemme Jumalaa ja lähimmäistä Hengen uudessa tilassa; emmekä lain vanhassa.

Lain alla oli mahdollista itseään pettäen kerskata lainnoudattamisestaan - nyt voidaan kerskata vain rististä ja Jumalan armon mittaamattomasta suuruudesta

Irtojakeet viittaavat raamatunkohtiin, joista tämä lain muutos selviää paremmin.

Hepr. 7:12 , 18 Luuk 16:16. Fil 3:5-7. Joh. 19:7. 1.Kor 9:20. Jaak 2:8. Kol 3:12-14.

Room. 3:19-21, 27-28. Rm 4:13. Rm 6:14. Rm 7:3-6. Rm 10:4. Rm 13:8, 10. Rm 14:23b.

Gal. 3:12, 25. 4:5. 5:4, 18. 6:2. Apt. 13:39. 23:3.

--------------------------------------------------------
    "Ei se sinusta uskovaista tee" - Ei todellakaan. Sillä lainlukeminen ei tee KENESTÄKÄÄN uskovaista.
    Vain se, jolle Jeesuksen työn ansiot luetaan lahjaksi, on uskovainen. Uskovaiselle laki on vain räksyttävä rakkikoira, jota ei tarvitse pelätä.

Lain häntä kyllä heiluu vinhasti ja osoittaa milloin ketäkin ja milloin mistäkin, mutta se ei voi mitään. Niinhän sielunvihollinenkin on kuin kiljuva leijona, joka ei sen enempää voi - Kristukseen kätkeytyneelle.

Jos minussa vaikuttaa Kristuksen rakkaus, tekoni ovat ylhäältä. Jos ei ole rakkautta, olen kuin tyhjä koliseva tynnyri, joka törmäilee sinne tänne.
    Turha pyytää lakiakaan avuksi, sillä laki ei - ihmisen raadollisuuden vuoksi - ymmärrä lähimmäistä. Lainnoudattaminen vain pönkittää omahyväisyyttä ja ylpeyttä.
    Mutta nyt Kristuksen aikakaudella ei kukaan voi kerskata itsestään, van vain Kristuksesta. Laista riippumattomina, Jeesuksessa riippuen.

Jeesus oksentaa itsestään ulos sellaisen, sillä sellainen EI NÄE tarvitsevansa Jeesusta, Ilm 3:16.
    Mitäs jos heivattaisiin irtojakeet ja syvennyttäisiin Raamattuun. Ellenin paksuissa kirjoissa ei ole Raamatun jakeita kunnon siteeksikään - minun sepustuksissani vielä vähemmän.
    Irtojakeitteni tarkoitus onkin vain auttaa löytämään asiaankuuluvat kohdat Raamatusta.

antti