Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. Ilmeisesti Paavali tarkoittaa ilman lakia olevilla niitä pakanakristittyjä, jotka eivät olleet juutalaisia; joita ei siis Mooseksen laki, Toora, sitonut. Juutalaisten kristityiksi kääntyvien piti ymmärtää Kristuksen uhrikuoeman merkitys oman lakinsa kautta. Pakanoille, jotka eivät olleet juutalaisen alla, ilmoitettiin asia ilman lakia.

Kun Paavali mainitsee yrittäneensä olla kaikille kaikkea, pelastaakseen edes muutamia, hän ilmeisesti tarkoittaa sitä, että hän on taitavan opettajan tavoin yrittänyt "puhua kullekin tämän omalla kielellä". Siihen hänellä olikin varmasti hyvät edellytykset. Fariseuksena hän pystyi olemaan juutataiselle juutalainen (lain alainen) ja mitä ilmeisimmin aikansa kosmopoliittina, so. hellenistisen maailman ajattelutapoja tuntevana saattoi olla "kreikkalaiselle kreikkalainen" (ilman lakia oleva).

Loppuhuomautus. Aloittaja pyysi selvitystä asiasta tietäviltä. Edellämainitut ajatukset olivat vain omia mielipiteitäni, enkä halua väittää niitä varsinaiseksi tiedoksi. Monella voi varmaankin olla noiden raamatunpaikkojen merkityksestä paljon parempaa tietoa. Jos ja kun näin on, olkoon puheeni mitätön.
  2. >>...ei ole enää mitään, mikä estäisi heitä pääsemästä Jeesuksen kanssa tuolle avaruusmatkalle.