Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. Kiitokset erinomaisista neuvoista. Ostin uuden sytyttimen mutta vanha viallinen sytytin oli 'polttanut' uuden putkenkin, joten jouduin hankkimaan senkin uuden. Joka tapauksessa NYT VALO PALAA, joten suuret kiitokset neuvosta, jonka avulla löysin sytyttäjän ja saatoin vaihtaa sen.
  2. Toimii! :)
  3. Lainaus: " Pyhäpäivän viettäminen sunnuntain sijasta lauantaina eli sapattina on tunnetusti vanha juutalainen ja juutalais-kristillinen tapa, joka saavutti kannatusta mm. reformaatioajan uudelleenkastajien piirissä. Tämä traditio, jota on esiintynyt eri tahoilla protestantismissa, saapui Amerikkaan jo 1700-luvulla. Kun eräät adventistit olivat tutustuneet siihen, esitti Joseph Bates v. 1846 painetussa kirjasessaan The Seventh Day Sabbath, A Perpetual Sign laajasti perustellun sapattiopin, jonka mukaan sapatinvietto oli asetettu jo luomisessa. Neljännen (luterilaisen laskutavan mukaan kolmannen) käskyn noudattaminen muodostaa merkin, jonka avulla vanhurskaat erotetaan jumalattomista. Tämän opin vahvisti Mrs. White näyssään v. 1846:

>>Mutta Herra antoi minulle näyn taivaallisesta pyhäköstä. Jumalan temppeli oli avoinna taivaassa, ja minulle näytettiin armoistuimella peitetty Jumalan arkki... Jeesus kohotti arkin kantta, jolloin minä näin kivitaulut, joille kymmenet käskyt oli kirjoitettu. Hämmästyin nähdessäni neljännen käskyn keskimmäisenä noista kymmenestä pehmeän valokehän ympäröimänä. Enkeli sanoi: 'Näistä kymmenestä käskystä tämä on ainoa, joka ilmaisee elävän Jumalan, joka on luonut taivaan ja maan ja kaikki mitä niissä on.' Maan perustuslakia laskettaessa laskettiin myös sapatin perustus. Minulle näytettiin, että jos oikea sapatti olisi pidetty, ei olisi koskaan ollut ainuttakaan pakanaa eikä jumalankieltäjää... Juuri ennen Jumalan suurta päivää lähetetään sanoma, mikä kehoittaa ihmisiä kuuliaisuuteen Jumalan laille, minkä Antikristus on rikkonut>> (Whiten Kristillisiä kokemuksia, 54 - 55).

Vuonna 1847 Mrs. White näki asiasta toisen näyn, josta hän kertoi mm:

>> Näin, ettei Jumala ollut muuttanut sapattia, sillä Hän ei milloinkaan muutu. Mutta paavi oli muuttanut sen seitsemänneltä viikon ensimmäiselle päivälle, sillä hän oli muuttava ajat ja lait... Minä näin, että pyhä sapatti on ja tulee olemaan erottavana muurina Jumalan totisen Israelin ja uskottomien välillä>> (Emt. 58 - 59)."
    (Teinonen,S. Nykyajan lahkot, Pieksämäki 1965, 120 - 121)
  4. >>Pakanalliset menot vääristivät ja värittivät evankeliumin puhtaan opin. Kristikunta oli vajonnut luopumuksen pimeyteen.>>

"Sorry" nyt vaan mutta käsityksesi kylläkin on täydellinen illuusio. Kuvittelemaasi evankeliumin puhdasta oppia tai puhdasta kirkkoa ei ole koskaan ollut olemassakaan. Pikemminkin voisi sanoa nykypäivän kristillisen opetuksen tulleen alkuseurakuntien aikoihin verrattuna terveemmälle pohjalle tieteellisen ajattelun ja järjen enentyneen käytön, myötä kaikenkarvaisen taikauskon joutuessa pikkuhiljaa enenevässä määrin väistymään. - Näin siitäkin huolimatta , että uskonnollisen uskon ja sen perustalle maailmankuvansa rakentaneet ihmiset usein pitävät kiinni kynsin hampain omista illuusioistaan ja kuvitelmistaan todemman ja asiallisemman tiedon kustannuksella.