Mitä nämä Raamtunkohdat tarkoittavat?
Room.3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
1.Korinttolaiskirje:
9:21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
Keitä Paavali tarkoittaa ilman lakia oleviksi ,joille hän ei saarnaa lakia?
Toivoisin perusteellista selvitystä asiasta tietäviltä.
Kertokaa minulle
12
404
Vastaukset
Ilmeisesti Paavali tarkoittaa ilman lakia olevilla niitä pakanakristittyjä, jotka eivät olleet juutalaisia; joita ei siis Mooseksen laki, Toora, sitonut. Juutalaisten kristityiksi kääntyvien piti ymmärtää Kristuksen uhrikuoeman merkitys oman lakinsa kautta. Pakanoille, jotka eivät olleet juutalaisen alla, ilmoitettiin asia ilman lakia.
Kun Paavali mainitsee yrittäneensä olla kaikille kaikkea, pelastaakseen edes muutamia, hän ilmeisesti tarkoittaa sitä, että hän on taitavan opettajan tavoin yrittänyt "puhua kullekin tämän omalla kielellä". Siihen hänellä olikin varmasti hyvät edellytykset. Fariseuksena hän pystyi olemaan juutataiselle juutalainen (lain alainen) ja mitä ilmeisimmin aikansa kosmopoliittina, so. hellenistisen maailman ajattelutapoja tuntevana saattoi olla "kreikkalaiselle kreikkalainen" (ilman lakia oleva).
Loppuhuomautus. Aloittaja pyysi selvitystä asiasta tietäviltä. Edellämainitut ajatukset olivat vain omia mielipiteitäni, enkä halua väittää niitä varsinaiseksi tiedoksi. Monella voi varmaankin olla noiden raamatunpaikkojen merkityksestä paljon parempaa tietoa. Jos ja kun näin on, olkoon puheeni mitätön.- Pohdiskelija
Suosittelen sinua lukemaan Timo Tiaisen ja toiseksi Veikko Pekin opetuksia näistä aiheista. Näitähän on tietysti paljon muitakin joilla hyvää opetusta. Mutta näistä joita ehdotan sinulle niin minusta edustavat raamatullista ja tervettä opetusta. Minusta ovat hyviä opetuksia!
(Tässä vähän lainausta T.Tiainen)..
""..Paavalin suhde lakiin oli hyvin radikaali ja juutalaisten silmissä (sekä itsensä Mooseksen lain mukaan) se merkitsi itse asiassa luopumista laista, sillä ihmisellä ei ollut oikeutta valita laista joitakin kohtia noudatettavaksi ja sivuuttaa toisia kohtia, eikä myös oikeutta noudattaa lakia vain tietyissä tilanteissa. Paavalilla oli kyllä "Kristuksen laki" (1 Kor.9:21), ja sen lain sisällön hän itse määritteli toisessa yhteydessä niin, että kaikki laki on täytetty lähimmäisen rakkaudessa ja toisten kuormien kantamisessa (Gal.5:14; 6:2)...""
Tässä linkki osoitteet sivuille "Klikkaa!!
http://www.parse-error.com/display_page.php?
page_id=56
http://gamma.nic.fi/~jlindell/raamluku.htm#2.4
(Mitähän mieltä "-Björn-" olisi näistä opetuksista?);)- -björn-
==(Mitähän mieltä "-Björn-" olisi näistä opetuksista?);)===
Aamen! ;-)
- annu42
Ajatukseni lähtevät siitä, että siinä, mikä ymmärrettiin sanalla Kirjoitukset, ei ollut lukuja eikä välimerkkejä. Ne ovat olleet yhtä ja samaa pötköä kirjoituksia, siis tämä luku kirjoitettiin roomalaiselle seurakunnalle. He olivat pakanoita, jotka olivat kääntyneet kristinuskoon Jumalan sanan kautta, jonka Paavali saarnasi heille heidän luonaan käydessään. Roomalaiskirjeen alku kuuluu siis erottamatta myös tähän kohtaan, jonka mainitsit.Se kannattaa myös lukea, joten asiat avartuvat. En tuijottaisi vain muutamaan jakeeseen, vaan kokonaisuuteen, siihen mitä Paavali haluaa kokonaisuudessaan ilmoittaa meille uskoville.
VT mainitsee monissa kohdin tulevan messiaan, joka vapauttaa kansansa sen synneitä. Tämä tieto kertoo meille sen, että kaikki ihmiset erottamatta ovat syntisiä, niin juutalaiset kuin pakanatkin. Ei tarvittaisi messiasta, jos olisimme synnittömiä. Kaikki me tarvitsemme tuota "messiasta" vapauttamaan meidät. Koska ei ole yhtäkään synnitöntä ihmistä maan päällä, paitsi Kristus, Jumalan Poika, joka näin voi meitä syntisiä auttaa. Vain hänen vanhurskautensa päästää meidät tästä synnin paulasta pois. Jokainen, joka uskoo häneen, saa syntinsä anteeksi, ja tämän uskovan ylle puetaan tuo vanhurskaus, joka Jeesuksella yksin on. Ei ole yhtäkään, jolle se ei olisi tarjolla.
Jeesus on lain antaja, joten ajattelen, että sen vuoksi, ettei hän voinut antamaansa lakiaan poistaa, hän tuli kuolemaan ihmisen puolesta, että Hän, Jeesus, voisi lukea oman vanhurskautensa tämän katuvan syntisen päälle. Jeesus voi oman vanhurskautensa ilmoittaa kenelle tahtoo ilman lakia, koska hän on laki. Hän tuli sovittamaan oman lakinsa, koska se oli rikottu. Laki ei tuomitse häntä hänen omista rikkomuksistaan, vaan hänen uhrissaan se tuomitsee meidät, syntiset ihmiset, koko ihmiskunnan.
Paavali ajatteli olevansa ilman lakia, koska hänetkin oli vanhurskautettu Jumalan armosta. Silloinhan Jumalan laki oli kirjoitettuna hänen lihasydämeensä, eikä hän ollut enää lain tuomion alainen vaan armon alla. Koska Jeesus Kristus oli hänet vapauttanut, hän oli vapaa lain tuomiosta. Aivan kuin Jeesus = laki myös Paavali oli ihminen laki sydämessään eli kokonaisuus. Hän ei tarvinnut kirjoitettua lakia, koska Pyhä Henki auttoi häntä elämään tuon Kristuksen lain mukaan, ja Kristushan itse lähetti Pyhä Hengen jokaisen uskovan avuksi Herralle pyhitettyyn elämään oppaaksi, muistuttajaksi, nuhtelijaksi, kaikeksi.
Koko maailma tulee syylliseksi lain kautta, joten myös koko maailma tarvitsee Jumalan anteeksiantamuksen, armon ja vanhurskauden. Jumala ei voi ketään "lain noudattajana" pelastaa, vaikka tämä kuinka hyvin sen mukaan eläisikin. Se on mahdottomuus, koska olemme syntisiä Jumalan edessä, ja jopa meidän hyvät tekommekin ovat kuin tahrainen vaate hänen edessään. Siksi sanommekin: "Vanhurskas on elävä uskosta."(Room 1:17)
Ei tämä perusteellinen selvitys ole, mutta toiset voivat jatkaa ajatuksia.- sydämen tulkitsija
Jumalan tahdon laki on sydämen tulkitsija, sen armon matkalaisen sauvana.
Amen.
- ilman lakia
Laki annettiin Israelin kansalle erämaassa.
Jeesus oli juutalainen,lain alaiseksi syntynyt, siksi hän pystyi uhrikuolemallaan lunastamaan lain alaiset. Jumalan Poika ei voinut olla pakana.- totta puhut.
Totta Mooses puhut. Pakant on ilman lakia, todella synti elää rehottaa maailmassa, omantunnon laki on niin lavea ja leveä, että kaikelle on tilaa.
Uskovillakin, omantunnon laki, se antaa tilaa monenlaiselle synnille. Laki kahdiltsee, siksi sitä ei saa julistaa. - Nalle
totta puhut. kirjoitti:
Totta Mooses puhut. Pakant on ilman lakia, todella synti elää rehottaa maailmassa, omantunnon laki on niin lavea ja leveä, että kaikelle on tilaa.
Uskovillakin, omantunnon laki, se antaa tilaa monenlaiselle synnille. Laki kahdiltsee, siksi sitä ei saa julistaa.Ei ihmisen määräysvallan alainen laki kahlitse, ja sitä saa julistaa. Laki ohjaa ja suojaa. Uskovassa Pyhähenki kuljettaa Kristuksen laissa. Mutta mitkä ulkoiset lait kuuluu meille ja mitkä ei? Ei esimerkiksi sapatti vietto Mooseksen lain mukaan tietenkään koske meitä. UT:ssa löytynee uuden liiton ohjeet pakanoille.
- Pähkylä
Klikkaa kolmiota "kuuntele" täällä:
http://www.rkk-sansa.net/room.htm
kohdasta "Room. 3:21-30 Uusi tie"
ja täällä: http://www.rkk-sansa.net/1.kor.htm
kohdasta: "1. Kor. 9:1-23 Suostunko kaikkien orjaksi?" Rauhaa
Room 3:21;
- että Jumalan vanhurskaus on ilman lakia, siis Jeesuksessa Kristuksessa yksin.
Kysymys on uskosta vanhurskautumisesta.
Kysymys on myös yksin Kristuksen vanhurskaudesta uskon perusteella.
1 Kor 9:21;
Vurisaarnassaan Jeesus viittasi 10 käskyn lakiin;
Matt 5-7, Jeesus sanoi ettei tullut lakia ja profeettoja kumoamaan (Matt 5:17-19, Luuk 16:17)
Jeesus noudatti 10 käskyn lakia, ja opetti lakia.
(Joh 15:10, Room 13:8-10)
Jeesus johti Israelin kansaa autiomaassa. (Neh 9:6-15, 1 Kor 10:1-4)
10 käskyä ovat siis Kristuksen laki. Hän johti Isrelia, ja Hän loi maailmatkin, koska Isä Poikansa kautta ne loi. Kristus oli lain antaja.
(Joh 10:30, 12:49)
Yksi ainoa on lainsäätäjä; Jaak 4:12, ei voida ajatella että Jumala ja Kristus antaisi eri lakeja.
Lisää:
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Jumalan siunausta
jari laurila- alottava uskova
Mitään yksiselitteistä ja yhdenmukaista kuvaa en näytä saaneen kysymykseeni.
Kiitoksia kaikille vastauksistanne.
Erityisesti eräälle niistä parista linkistä joissa oli selkeää kerrottavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943552
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli442917Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742396- 612328
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512291Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172267Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv212153Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.202127- 1152065
- 621984