Vapaa kuvaus

Aloituksia

162

Kommenttia

2982

1. Suomessa+joutuu+potilas+maksamaan+omasta+pussista+3-4+kertaa+enemmän+kuin+Ruotsissa.+Mutta+muutama+päivä+sitten+kuulin+erään+kunnallispoliitikon+Helsingin+seudulta+kertovan,+ettei+heidän+kunnassaan+oteta+käyntimaksua,+pärjäävät+kuitenkin+hyvin+ja+on+jopa+ylijäämää,+joten+käyntimaksuilla+rokottaminen+on+tarpeetonta.+++Mutta+tietenkin+pienissä+kunnissa,++missä+vielä+sinnitellään+ja+yritetään+pitää+siitä+ainoasta+terveysasemasta+kiinni,++on+perittävä+potilailta+maksu.+++Hyvin+erilaiset+kuviot+näissä+asioissa+eri+puolilla+Suomea.
  2. "ETSINTÄKUULUTUS"!+++Meitä+on+muutamia+palstalaisia+FB:ssa+ja+siellä+kyselläänKatleijaa,+johon+eräs+palstalainen+haluaisi+taas+yhteyden.+++Olen+yrittänyt+tavoittaa+Katleijaa+onnistumatta+siinä.++Jos+Katleija+käy+täällä+palstalla+tai+joku+on+yhteyksissähänen+kanssaan,+niin+saa+mielellään+kertoa+että++nim.+"uzma"+Amerikassa+asti+häntä+kaipaa!Niin,+terveiset+vaan+täältä+Hämeestä!++En+ole+pitkiin+aikoihin+käynyt+Kahvipirtissä,mutta+kaikki+vaikuttaa+olevan+järjestyksessä,+kiitos+jämäkän+emännän,+joka+hoitaa+tehtävänsä+kiitettävällä+tavalla+ja+kävijät+viihtyvät!Luin+tuossa+aikaisemmin+mikä+stressi+Anonyymillä+on+päällä+kun+on+muutto+uuteenasumismuotoon.+Ymmärrän+sen+hyvin+kun+olin+itse+samassa+tilanteessa+4+vuotta+sitten+ja+piti+tyhjentää+koko+talo+yksin+kuukauden+sisällä++ja+oli+muutto+Suomeen+edessä!++Rähjäännyin+sen+muuton+takia+moneksi+vuodeksi+ja+ajattelin+jo,+että+tässäkö+se+nyt+minun+elämä+oli.+++Mutta+siitä+olen+selvinnyt+ja+ei+muuta+kuin+uutta+muuttoa+vaan+täällä+nyt+valmistelen+ja+muuttokuorma+lähtee+takaisin+Ruotsiin!Olen+yrittänyt+sopeutua+neljän+vuoden+ajan,+mutta+edelleen+tuntuu+kuin+olisin+vaan+vierailemassa+niinkuin+joskus+ennen+lomien+aikana.+Ei+tästä+tule+mitään,+kaipaan+takaisin+ja+nyt+kun+päätös+on+tehty+niin+tuntuu+helpottavalta.++Olisi+pitänyttulla+takaisin+paljon,+paljon+aikaisemmin,+mutta+50+vuotta+on+jättänyt+"mustan+aukon"+suomalaisen+yhteiskunnan+tuntemisessa.Suomi+on+hieno+maa+kaikella+tavalla,+mutta+kapitalismi+on+lyönyt+läpi+täydella+teholla+ja+on+aiheuttanut+epätasa-arvoa.+Olen+ihmetellyt+lääkkeitten+ja+lääkärimaksujen+ja+sairaalakulujen+kalleutta.+Ei+ihme+jos+vähävaraiset+ihmiset+joutuvat+vaikeuksiin.+++Mutta+sitähän+ei+vauhtisokeat+voittojen+tavoittelijat+huomaa.Toivottavasti+uusi+hallitus+saa+asiaan+muutosta.Mielenkiintoista+nähdä+mihin+suuntaan+asiat+ovat+kehittyneet+naapurimaassa+näinä+vuosina+kun+olen+ollut+poissa.++Ennakkoluulot+saa+ainakin+jättää+tänne+Suomeen,kun+muutan+kiinteistöön+jossa+2/3+on+ulkomaalaistaustaisia!+Ehkäpä+palailen+asioihin+myöhemmin+syksyllä,+kun+olen+paikan+päällä+ja+voin+kertoa+miten+menee.++Jalla,+jalla!+(se+=+moro)
  3. Aurinkoista+tostaiaamua+täältä+Päijänteen+rannoilta!Näyttää+siltä,+että+melkein+uskaltaa+povata+että+kevät+tulee+hyvää+vauhtia.Aurinkoista+ja+lämmintä+säätä+on+povattu+ainakin+pari+viikkoa+eteenpäin.Minulle+tulee+aina+sellainen+kevätsiivousvimma,+kun+aavistelen+että+talvikääntyy+kevääseen.+Ensimmäisenä+tavallisesti+aloitan+varaston+siivoamisella.Sain+lainata+tyhjän+varastokopin+oman+varastoni+vierestä+ja+sinne+kantelinsellaista+kamaa+jota+en+enää+tarvitse.++Sinne+meni+mm.+klaffituolit,+jotka+ovatkulkeneet+mukana+"kaiken+vara-tuoleina"+vuosikymmeniä.++Nyt+ei+enää+ole+sellaista+tarvetta,+etteikö+keittiön+tuolit+riittäisi.++Oli+mattoja+ja+vintage-vaatteita,+joista+vihdoinkin+päätin+luopua.+Sitten+kaikenlaista+pikkukamaa,+laukkuja,+keramiikkavateja,+matkasilitysrauta,+vohvelirauta,+vanha+leivänpaahdin+ym.+Kylän+kirpparille+aioin+viedä.Koska+minulla+ei+ole+enää+omaa+autoa,+kysyin+ystävättäreltä+josko+saisin+lainata+hänen+autoaan.+Tietysti+saisin,+hänellä+oli+itselläänkin+kylälle+asiaa.Koska+tiedän,+että+ystävätär+on+sukua+hamsterille,+niin+ehdotin+että+käynlastaamassa+auton+sillä+aikaa+kun+hän+laittautuu+kuntoon+ja+kirjoittaa+kauppalistaa.Mutta+hän+oli+heti+valmis+lähtöön!++Mietin+kuumeisesti+kuinka+ehtisin+olla+mahdollisimman+nopea+ja+saisin+suurimman+osan+autoon+ennenkuin+ystäväon+tarrautunut+osaan+tavaroista!+++Onnistuin+heittelemään+paperikasseja+auton+perän+täyteen+ennenkuin+ystävä+oli+vääntäytynyt+vaivalloisesti+ulos+autosta.Mutta+kyllä+hän+oli+nopea+pitelemään+kumisaappaita,+isoa+keramiikkavatia,+matkasilitysrautaa,+vohvelirautaa+ja+ilmoitti+haluavansa+mattonikin.+Kysyin,+mihin+hän+ne+laittaisi+koska+he+eivät+voi+käyttää+mattoja+asunnossaan+kun+mies+käyttää+rollaattoria+ja+matot+ovat+tiellä,+mutta+niille+kuulemma+olisi+käyttöä+kotitalossa.No,+pääasia+että+pääsin+kaikesta+eroon.++Liekö+vähän+takaraivossani+ajatus+ettäei+halua+kovin+työlästä+jälkisiivousta+kun+lopullinen+kämpän+tyhjennys+tulee.Ikkunoitten+pesu+on++Skillanilla+tullut+mieleen,+niin+minullakin+mutta+on+maltettavaodottaa+kun+katolta+tulee+vielä+lunta+terassin+puolella+ja+vesiroiskeet+lentävät+ikkunoihin+asti.++Kaipa+vappuun+mennessä+on+kaikki+lumi+hävinnyt.+Terassi+on++puoliksi+katettu+ja+kattamattomalla+puolella+on+ollut+iso+lumikerros+ja+sen+alla+10+cm+jäätä,+joka+muodostui+kun+lumen+päälle+satoi+vettä+ja+jäätyi.+Sitten+tuli+lisää+lunta.++Olen+onnistunut+vääntämään+jäälauttoja+irti,+vielä+on+sellainen+1x1+m+lautta+jäljellä+varjoisalla+puolella,+jonne+aurinko+paistaa+myöhään+iltapäivällä.Eilen+pesin+pyykkiä+ja+kuivatin+eka+kertaa+ulkona.+On+se+ihana+tuoksu+ulkona+kuivatulla+pyykillä!++Siinä+pyykin+pesun+ohella+tuli+sitten+siivottua+tämä+pieni+asuntokin.+++Ihmettelin+aamulla,+kun+olin+niin+vaivaisen+tuntoinen.++Mutta+kai+seon+uskottava+että+terve+ruumis+ei+työtä+kaipaa!
  4. Itselläni+on+hyvin+sekavat+tunteet+tätä+sote-uudistusta+kohtaan,+kun+vaikuttaa+siltä+että+päättäjät+puhuvat+asiasta+aivan+keskenään+ja+riitelevät+sisällöstä,+Ei+tunnu+päättäjilläkään+olevan+vielä+käsitteet+täysin+selvät,+eikä+selkosuomella+pystytä+ihmisille+kertomaan+kuinka+hommat+tulevat+hoitumaan+jatkossa.Itselläni+on+terveyskeskus+alle+kilometrin+päässä.+Siellä+on+kaksi+lääkäriä.++Monta+tarpeellista+toimintaa+on+sieltä+jo+ulkoistettu+lähimpään+kaupunkiin+puoliyksityiseen+sairaalaan,+kuten+laboratorio+ja+röntgen,+joka+tietenkin+aiheuttaa+turhan+tuntoista+pompotusta+varsinkin+vanhemmille+potilaille.+Kaupunkiin+tulee+sitten+erikoislääkäreitä+ottamaan+vastaan+lähetepotilaita,+esim.+kirurgisten+toimenpiteitten+päättämisestä.Olen+jo+saanut+hieman+esimakua,+mihin+suuntaan+sote-suunnitelmia+viedään,+eli+iäkkäät+ja+monisairaat+potilaat+palautetaan+kunnalliseen+terveyskeskukseen,+koska+heihin+kuluu+liikaa+rahaa+ja+hoitopäiviä+jos+heille+suotaisiin+esim.+jokin+leikkaus.Oma+diagnoosini+oli+päivänselvä,+rontgenkuvat+ja+sairaushistoria+ja+kirurgin+lähete+yliopistosairaalaan,+joka+puolestaan+siirsi+sen+uudelle+erikoisosastolleen,+josta+sitten+sain+kieltävän+leikkauspäätöksen.++Syynä+ikä.++Fyysistä+kuntoa+ei+otettu+ollenkaan+huomioon+ja+olen+varma+että+moni+nuorempi,+joka+esim.+tupakoi+tai+elää+muuten+epäterveellisesti,+on+riskialttiimpi++kuin++meikäläinen.+Mutta+itse+tiesin,+että+syynä+oli+pelko+siitä+että+ikäihmisiä+joutuu+hoitamaan+useampia+päiviä,+eikä+määrätty+hoitoraha+ehkä+riittäisi.+Rahan+on+kierrettävä+nopeasti,+muuten++koko+rahoitusidea+kaatuu+ja+yksityistäminen+ei+kannata.+Potilasmaksut+ovat+vaarassa+kohota+tuntuvasti.Terveysasemalla+minulla+on+vanhempi+naislääkäri,+jolla+on+ollut+aikaa+riittävästi+ja+hänelle+olenkin+antanut+potilaspalautetta,+koska+hän+on+ollut+kovin+kiinnostunut,kuinka+asiat+on+hoidettu+Ruotsissa.+Olen+mielelläni+kertonut+mitä+siellä+on+mennytpieleen.Olemme+olleet+samaa+mieltä+hänen+kanssaan,+että+hyvin+toimivia+terveysasemia+pitäisi+vahvistaa+ja+ajan+mittaan+selviäisi+moni+asia+ja+systeemiä+voitaisiin+pikku+hiljaa+parantaa.++Minunkin+tapauksessani+jouduin+käymään+yksityissairaalassa+kolme+eri+kertaa,+vaikka+hyvällä+organisaatiolla+olisi+selvinnyt+yhdellä+kerralla.+Siitä+tuli+tietysti+ylimääräisiä+kuluja+3+x+41,70€+poliklinikkamaksu+++3x50€+kela-taksi.++Sairaalan+sisällä+kun+oli+pienempiä+yksityisyrittäjiä,+joitten+kaikkien+piti+saada+oma+palansa+kakusta.+Minkäänlaista+yhteistyötä+osastojen+välillä+ei+ole,+ei+edes+kommunikoida+ja+kysellä+voisiko+joku+pitkän+matkan+päästä+tullut+potilas+tulla+otattamaan+verikokeen+saman+tien.++Ei+käy.+On+oltava+lähete+ja+uusi,+oma+varattu+aika.++Kuitenkin+kyseinen+sairaala+on+akuuttisairaala+ja+potilaitten+pitäisi+päästä+osastolle+kuin+osastolle+ilman+aikavaausta.Tuntuu+kauhealta+ajatella+tällaista++"kerta+rysäys"-uudistusta,+jonka+seurauksista+ei+ole+minkäänlaista+aavistusta.++Poliittista+valtataistelua+huonoimmillaan.