Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mdk.mdk
profiilit
mdk.mdk
mdk.mdk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
162
Kommenttia
2982
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Suomessa+joutuu+potilas+maksamaan+omasta+pussista+3-4+kertaa+enemmän+kuin+Ruotsissa.+Mutta+muutama+päivä+sitten+kuulin+erään+kunnallispoliitikon+Helsingin+seudulta+kertovan,+ettei+heidän+kunnassaan+oteta+käyntimaksua,+pärjäävät+kuitenkin+hyvin+ja+on+jopa+ylijäämää,+joten+käyntimaksuilla+rokottaminen+on+tarpeetonta.+++Mutta+tietenkin+pienissä+kunnissa,++missä+vielä+sinnitellään+ja+yritetään+pitää+siitä+ainoasta+terveysasemasta+kiinni,++on+perittävä+potilailta+maksu.+++Hyvin+erilaiset+kuviot+näissä+asioissa+eri+puolilla+Suomea.
08.07.2019 15:55
Niinpä+juuri,+maksamme+ladstigetille+(maakäräjille,+jota+suomalaisessa+sote-uudistuksessa+sanotaan+maakunnaksi)+verotuksen+yhteydessä,+joka+on+osa+valtion+verotuksesta.++
Minullakin+on+vaan+hyviä+kokemuksia+ruotsalaisesta+sairaanhoidosta.
Kyllä+Suomessakin+on+superhyvä+hoito,+kun+vaan+saa+jalkansa+ensin+oven+väliin,+mutta+yleiseen+terveyskeskukseen+saa+jonottaa+kuukauden+verran+jos+ei+ole+kiireellinen+tapaus.
Täällä+Hämeenlinnassa+rakennetaan+uutta+sairaalaa,+henkilökunta+on+suunnittelussa+mukana+ja+päämääränä+on+että+potilaita+ei+pompotella,+vaan+samassa+hoitoketjussa+tehdään+kaikki+mitä+voidaan+tehdä.
08.07.2019 11:30
Ruotsissa+on+ollut+v:sta+1955+lähtien+laki,+että+sairasvakuutus+on+pakollinen+ja+sairasvakuutusmaksu+maksetaan+verotuksen+yhteydessä.++Täällä+Suomessa+joudun+maksamaan+sairasvakuutusmaksun+erikseen,+koska+kuulun+tällä+hetkellä+suomalaiseen+sairaanhoidon+piiriin,+eikä+suomalaisesta+eläkkeestäni+voida+suoraan+ottaa+maksua+verona,++koska+eläke+on+niin+pieni.
08.07.2019 11:04
Tässä+muuton+edellä+olen+taas+vertaillut+meille+vanhuksille+ajankohtaisia+rahanreikiä,+mitä+raihnainen+terveytemme+aiheuttaa.+Enkä+lakkaa+ihmettelemästä,+miksi+täällä+Suomessa+on+tuo+omavastuukatto+korvauksissa+niin+korkea,+että+se+saattaa+monet+pienituloiset,+sairaat+eläkeläiset+vaikeuksiin?
Nämä+hinnat+ovat+juuri+nyt+ajankohtaisia+Suomessa+ja+Ruotsissa.
+Lääkkeitten+korvauskatto+Suomessa+572€+1/1-31/12+2019
Lääkäri,+hoitaja+683€+1/1-31/12+2019
Yhteensä+~+13.250+SEK
Lääkkeitten+korvauskatto+Ruotsissa+2.300:-+vuosi
Lääkäri,+hoitaja+1.150:-+vuosi
Yhteensä+3.450+SEK
Vuosi+tarkoittaa+sitä+että+vuosi+voi+alkaa+vaikka+keskellä+kesää+ja+jatkuu+seuraavan+vuoden+kesään,+eikä+ole+sidottu+kalenterivuoden+vaihtumiseen.+Nämä+maksut+ovat+Itäjöötanmaan+alueen+hintoja.
Toinen+kauhistuttava+ero+on,+jos+joutuu+sairaalahoitoon!
Hämeenlinnassa+maksaa+hoitopäivä+48,90€+=+~515+SEK
Linköpingissä+Yliopistollisessa+sairaalassa+100+SEK+ja
10+vrk+kuluttua+se+laskee+80+SEK/vrk
85+v+täyttäneille+on+sairaanhoito+Ruotsissa+ilmaista.
Verovaroilla+Rotsissakin+hoidetaan+julkinen+sairaanhoito.+Rahamiehet+menevät+ja+ovat+aina+menneet+jonojen+ohi+yksityisiin+hoitolaitoksiin.+Ja+saavat+mielellään+mennä+jatkossakin.++Suomessa+yrittää+yksityiset+hoitolaitokset+saada+jalansijaa+julkisiin+palveluihin+ja+hinnat+pysyvät+korkealla+jos+ei+jonkinlaista+tasoitusta+tule+peliin.
08.07.2019 09:48
Sama+juttu+oli+minullakin,+jälkipolvi+toi+kaikenlaista+kamaa+luokseni,+koska+"minulla+oli+isot+tilat".++Niitä+kamoja+sitten+lopulta+haettiin+osa+takaisin+ja+suurin+osa+meni+lajittelukeskukseen.++
Niinkuin+jo+tuossa+ylempänä+kerroin+niin+terveys+meni
moneksi+vuodeksi.+Raahasin+niin+paljon+yksin+että+toinen+silmäkin+meni+loppurytäkässä,++silmän+pohjaan+tuli+verenvuoto+ja+turvotusta,+en+nähnyt+edes+kirjoittaa.+Verovirastossa+muuttoilmoitusta+tehdessä+osoitti+virkamies+riviä+mihin+kirjoittaisin+ja+mitä+kirjoittaisin.+Yritin+kirjoittaa+sokkona+ja+kysyin+vieläkö+olen+samalla+rivillä!+Silmäklinikalla+piti+käydä+pari+paivää+ennen+muuttoa+ja+sain+lähetteen+suomeen+TAYSiin.++Nyt+on+vaivat+jotenkuten+kontrollin+alla+ja+tässä+sitä+ollaan+ottamassa+uutta+haastetta+vastaan!+-+Palaillaan!
08.07.2019 08:55
Kiitos+Katleija+viestistäsi,+joka+oli+tullut+puhelimeeni.++Nopeastihan+se+haku
tuotti+tuloksia!++Välitän+edelleen+Uzmalle,+joka+varmaan+vielä+on+nukkumassa
ja+ilostuu+uutisesta!
Päivä+Hämeessä+on+harmaa+ja+sadetta+ilmassa,+mutta+sopii+hyvin+näihin+pakkauspuuhiin.++Ei+muuta+kuin+reipasta+mieltä+kahvipirtissä+kävijöille!
08.07.2019 08:44
Palasin+vielä+palstalle+ja+näin+että+profiilini+kohdalla+oli+rimsu+vanhoja+keskusteluja,+joita+olen+joko+aloittanut+tai+osallistunut.
Olin+aloittanut+mm.+ihmetykseni+ns.+työttömien+aktiivimallista,+mitä+silloisen+prvarihallituksen+päässä+on+liikkunut+kun+sellainen+älytön+malli+luotiin.+Löytyihän+täältä+tietysti+puolustajia+ja+minun+tuomittiin+olevan+aivan+pihalla+tästä+asiasta.
Mutta+nyt+on+kuiten+uudella+hallituksella+suunnitelmat+aktiivimallin+lopettamisesta+pikimmiten.++En+ollut+aivan+pihalla+sittenkään.++En+myöskään+sote-uudistuksesta.++Talonpoikaisjärjellä++pärjää,+mutta+kateemikoilta+sitä+ei+aina+löydy,+varsinkaan+silloin+kun+sitä+tarvittaisiin!
Niin,+SkillaN,+monet+hauskat+on+pidetty+tässä+Kahvipirtissä+ja+sen++ulkopuolellakin!++Oi+niitä+aikoja+tuonne+2000-luvun+alkupuolelle+kun+netti+oli+meille+vanhoille+uusi+ja+ihmeellinen!
Kiitos+toivotuksista+muuton+onnistumiseksi!+Kyllä+se+hyvin+menee,+jos+ei+itselleni+satu+mitään+ja+selviydyn+ehjin+nahoin+tuttuun+kaupunkiin.+Hyvää+kesän+jatkoa+kaikille+pirttiläisille!
07.07.2019 17:17
OK.+Luin+vaan+nimimerkit+ja+ajattelin+että+kaiku+menneisyydestä+kertoo+että+yksi+ainoa+ihminen+on+keskustellut+itsensä+kanssa,+aivan+kuin+aikoinaan+hajupoika+parin+sadan+viestin+verran,+tosin+nimimerkkejään+vaihdellen,+mutta+vanhat+palstalaiset+ne+kyllä+tunnisti!
07.07.2019 16:54
Mikä+keskusteluketju+tämä+jossa+yksi+nimimerkki+keskustelee+itsensä+kanssa?
Onko+hajupoika+herännyt+henkiin?+++Jalla,+jalla,+se+on+moro!
07.07.2019 09:55
"ETSINTÄKUULUTUS"!+++Meitä+on+muutamia+palstalaisia+FB:ssa+ja+siellä+kysellään
Katleijaa,+johon+eräs+palstalainen+haluaisi+taas+yhteyden.+++Olen+yrittänyt+tavoittaa+Katleijaa+onnistumatta+siinä.++Jos+Katleija+käy+täällä+palstalla+tai+joku+on+yhteyksissä
hänen+kanssaan,+niin+saa+mielellään+kertoa+että++nim.+"uzma"+Amerikassa+asti+häntä+kaipaa!
Niin,+terveiset+vaan+täältä+Hämeestä!++En+ole+pitkiin+aikoihin+käynyt+Kahvipirtissä,
mutta+kaikki+vaikuttaa+olevan+järjestyksessä,+kiitos+jämäkän+emännän,+joka+hoitaa+tehtävänsä+kiitettävällä+tavalla+ja+kävijät+viihtyvät!
Luin+tuossa+aikaisemmin+mikä+stressi+Anonyymillä+on+päällä+kun+on+muutto+uuteen
asumismuotoon.+Ymmärrän+sen+hyvin+kun+olin+itse+samassa+tilanteessa+4+vuotta+sitten+ja+piti+tyhjentää+koko+talo+yksin+kuukauden+sisällä++ja+oli+muutto+Suomeen+edessä!++Rähjäännyin+sen+muuton+takia+moneksi+vuodeksi+ja+ajattelin+jo,+että+tässäkö+se+nyt+minun+elämä+oli.+++Mutta+siitä+olen+selvinnyt+ja+ei+muuta+kuin+uutta+muuttoa+vaan+täällä+nyt+valmistelen+ja+muuttokuorma+lähtee+takaisin+Ruotsiin!
Olen+yrittänyt+sopeutua+neljän+vuoden+ajan,+mutta+edelleen+tuntuu+kuin+olisin+vaan+vierailemassa+niinkuin+joskus+ennen+lomien+aikana.+Ei+tästä+tule+mitään,+kaipaan+takaisin+ja+nyt+kun+päätös+on+tehty+niin+tuntuu+helpottavalta.++Olisi+pitänyt
tulla+takaisin+paljon,+paljon+aikaisemmin,+mutta+50+vuotta+on+jättänyt+"mustan+aukon"+suomalaisen+yhteiskunnan+tuntemisessa.
Suomi+on+hieno+maa+kaikella+tavalla,+mutta+kapitalismi+on+lyönyt+läpi+täydella+teholla+ja+on+aiheuttanut+epätasa-arvoa.+Olen+ihmetellyt+lääkkeitten+ja+lääkärimaksujen+ja+sairaalakulujen+kalleutta.+Ei+ihme+jos+vähävaraiset+ihmiset+joutuvat+vaikeuksiin.+++Mutta+sitähän+ei+vauhtisokeat+voittojen+tavoittelijat+huomaa.
Toivottavasti+uusi+hallitus+saa+asiaan+muutosta.
Mielenkiintoista+nähdä+mihin+suuntaan+asiat+ovat+kehittyneet+naapurimaassa+näinä+vuosina+kun+olen+ollut+poissa.++Ennakkoluulot+saa+ainakin+jättää+tänne+Suomeen,
kun+muutan+kiinteistöön+jossa+2/3+on+ulkomaalaistaustaisia!+
Ehkäpä+palailen+asioihin+myöhemmin+syksyllä,+kun+olen+paikan+päällä+ja+voin+kertoa+miten+menee.++Jalla,+jalla!+(se+=+moro)
07.07.2019 09:47
Kaunista+perjantai-iltapäivää!+++Täytyy+varmaankin+ruveta+pitämään+rullaverhoja+alhaalla+yön+yli,+kun+valo+herättää+liian+aikaisin.
Tänäkin+aamuna+heräsin++jo+kuudelta+ja+aloin+miettiä+kuinka+tämän+päivän+käyttäisi,+laiskotteluun+vai+työn+touhuun.++
Aamulla+tein+ensin+sellaisen+uroteon+että+kävelin+kylän+keskustaan+saakka,+aivan+vaan+testatakseni,+jaksanko,+kun+heti+alkutaipaleella+on+n+300+m+aika+jyrkkää+mäkeä+ja+henkeä+alkaa+ahdistaa.+Tavallisesti+tilaan+taksin+ostosreissuja+varten.++Nyt+tarvitsin+taksikyytiä+vaan+kotimatkaa+varten.
Päivän+jatkotoimenpiteet+selvisivät+kun+kotiin+päästyä+kuulin+kuinka+peltikatolta+tuli+viimeisetkin+lumenrippeet.++Ei+muuta+kuin+ikkunan+pesuun!++Näköala+järvelle+parani+huomattavasti.
Mikäs+sen+mukavampaa+sen+jälkeen+kuin+laittaa+sauna+päälle+ja+kylpeä+keskellä+kirkasta+päivää!
Hyvin+on+siis+perjantai+13.+sujunut.+Onnistuin+saamaan+tv:nkin+"kuntoon".++Siihen+oli+tullut+aivan+omia+aikojaan+suomenkielinen+ääni+tekstityksen+lisäksi,+joka+häiritsi+jos+halusi+katsella+ulkomaisia+elokuvia.++Kuului+siis+esim.+englantilaista+puhetta,+suomalaista+puhetta+päälle+ja+sitten++vielä+tekstitys.
Hyvää+viikonloppua!
13.04.2018 15:50
Aurinkoista+tostaiaamua+täältä+Päijänteen+rannoilta!
Näyttää+siltä,+että+melkein+uskaltaa+povata+että+kevät+tulee+hyvää+vauhtia.
Aurinkoista+ja+lämmintä+säätä+on+povattu+ainakin+pari+viikkoa+eteenpäin.
Minulle+tulee+aina+sellainen+kevätsiivousvimma,+kun+aavistelen+että+talvi
kääntyy+kevääseen.+Ensimmäisenä+tavallisesti+aloitan+varaston+siivoamisella.
Sain+lainata+tyhjän+varastokopin+oman+varastoni+vierestä+ja+sinne+kantelin
sellaista+kamaa+jota+en+enää+tarvitse.++Sinne+meni+mm.+klaffituolit,+jotka+ovat
kulkeneet+mukana+"kaiken+vara-tuoleina"+vuosikymmeniä.++Nyt+ei+enää+ole+
sellaista+tarvetta,+etteikö+keittiön+tuolit+riittäisi.++Oli+mattoja+ja+vintage-vaatteita,+joista+vihdoinkin+päätin+luopua.+Sitten+kaikenlaista+pikkukamaa,+laukkuja,+keramiikkavateja,+matkasilitysrauta,+vohvelirauta,+vanha+leivänpaahdin+ym.
+Kylän+kirpparille+aioin+viedä.
Koska+minulla+ei+ole+enää+omaa+autoa,+kysyin+ystävättäreltä+josko+saisin+
lainata+hänen+autoaan.+Tietysti+saisin,+hänellä+oli+itselläänkin+kylälle+asiaa.
Koska+tiedän,+että+ystävätär+on+sukua+hamsterille,+niin+ehdotin+että+käyn
lastaamassa+auton+sillä+aikaa+kun+hän+laittautuu+kuntoon+ja+kirjoittaa+kauppalistaa.
Mutta+hän+oli+heti+valmis+lähtöön!++Mietin+kuumeisesti+kuinka+ehtisin+olla+mahdollisimman+nopea+ja+saisin+suurimman+osan+autoon+ennenkuin+ystävä
on+tarrautunut+osaan+tavaroista!+++Onnistuin+heittelemään+paperikasseja+
auton+perän+täyteen+ennenkuin+ystävä+oli+vääntäytynyt+vaivalloisesti+ulos+autosta.
Mutta+kyllä+hän+oli+nopea+pitelemään+kumisaappaita,+isoa+keramiikkavatia,+matkasilitysrautaa,+vohvelirautaa+ja+ilmoitti+haluavansa+mattonikin.+Kysyin,+mihin+hän+ne+laittaisi+koska+he+eivät+voi+käyttää+mattoja+asunnossaan+kun+mies+käyttää+rollaattoria+ja+matot+ovat+tiellä,+mutta+niille+kuulemma+olisi+käyttöä+kotitalossa.
No,+pääasia+että+pääsin+kaikesta+eroon.++Liekö+vähän+takaraivossani+ajatus+että
ei+halua+kovin+työlästä+jälkisiivousta+kun+lopullinen+kämpän+tyhjennys+tulee.
Ikkunoitten+pesu+on++Skillanilla+tullut+mieleen,+niin+minullakin+mutta+on+maltettava
odottaa+kun+katolta+tulee+vielä+lunta+terassin+puolella+ja+vesiroiskeet+lentävät+ikkunoihin+asti.++Kaipa+vappuun+mennessä+on+kaikki+lumi+hävinnyt.+Terassi+on++puoliksi+katettu+ja+kattamattomalla+puolella+on+ollut+iso+lumikerros+ja+sen+alla+10+cm+jäätä,+joka+muodostui+kun+lumen+päälle+satoi+vettä+ja+jäätyi.+Sitten+tuli+lisää+lunta.++Olen+onnistunut+vääntämään+jäälauttoja+irti,+vielä+on+sellainen+1x1+m+lautta+jäljellä+varjoisalla+puolella,+jonne+aurinko+paistaa+myöhään+iltapäivällä.
Eilen+pesin+pyykkiä+ja+kuivatin+eka+kertaa+ulkona.+On+se+ihana+tuoksu+ulkona+kuivatulla+pyykillä!++Siinä+pyykin+pesun+ohella+tuli+sitten+siivottua+tämä+pieni+asuntokin.+++Ihmettelin+aamulla,+kun+olin+niin+vaivaisen+tuntoinen.++Mutta+kai+se
on+uskottava+että+terve+ruumis+ei+työtä+kaipaa!
12.04.2018 09:37
Terveisiä+Keski-Suomesta,+Päijänteen+rantamilta!
Aamulenkki+on+heitetty,+kiireettömästi+tällä+kertaa+ja+sormikkaatkin+osuivat+oikeisiin+raajoihin.++Lämpövaihtelut+näkyvät+ja+tuntuvat+lenkkipolullakin.
On+paikoin+jäisiä+osuuksia,+sitten+llumen+peittämää+tietä+varjopaikoissa+ja
sulia+länttejä+siellä+täällä.
Minulla+on+ollut+nastakengät+ja+niillä+on+ollut+turvallista+liikkua,+mutta+kunhan
nuo+sulat+paikat+lisääntyvät+niin+ei+mielellään+halua+nastojen+tylsyvän+sulalla
maalla+kävellessä.
Tuosta+Skillanin+kuperkeikasta+ja+saadusta+avusta+tuli+mieleen,+kun+sisareni
oli+kaatunut+viime+talvena+jäisellä+kadulla+autosta+noustuaan.++Hän+on+aika
pönäkkä+rouva+ja+kertoi+että+hän+makasi+kadulla+selällään+ja+potki+kuin+"sittisontiainen"+eikä+saanut+mistään+otetta,+ei+käsillä+eikä+jaloilla.+Hänenkin
avukseen+oli+rientänyt+joku+avulias+kanssaihminen+ja+auttoi+ylös.+
Senpä+takia+päätin+hankkia+itselleni+turvalliset+kengät,+kun+liikun+paljon+yksin+lenkkipoluilla,+että+pysyisin+tolpillani.+Kohta+saa+ottaa+sauvat+esille+kun+on+vaihdettava+toisiin+kenkiin.++Puhelin+täytyy+tietenkin+yrittää+aina+ottaa+mukaan+jos+sattuu+matkalla+jokin+haaveri.
Odottelen+tässä+iltapäivällä+vieraita+kahvittelemaan+ja+juttelemaan.
Ei+sitä+enää+tarvitse+kovin+paljon+ohjelmaa+ja+silti+päivät+vaan+vilahtavat+iltaan.
Aurinkoista+päivän+jatkoa+kaikille!
04.04.2018 12:27
Päivää+pirttiin!++Esittäisin+kysymyksen:+Pitääkö+olla+huolissaan,+kun+lenkille+lähteissä+alkaa+vetää+sormikkaita+jalkoihin?
Näin+kävi+minulle+tänä+aamuna+kun+kiirehdin+lenkille+kuultuani+lähestyvästä
lumimyräkästä!+Oli+kiire.+(Vai+jokohan+se+on+alkavaa+"azaleaa"?++:))
Onhan+niitä+keksitty+varvikkaitakin,+pitäisikö+hankkia+sellaiset?
02.04.2018 13:14
No+niin,+lennot+on+lennetty+ja+hengissä+selvitty,+mutta+nyt+pitää+heti+tässä
huhtikuun+ensimmäisenä+päivänä+vihjaista+erään+ajankohtaisen+tuotteen
kauneuteen+vaikuttavasta+ominaisuudesta,+joten+älkää+syökö+tänään+kaikkea+mämmiä+vaan+säästäkää+hieman+ja+kokeilkaa+sitä+kasvonaamiona!
https://www.facebook.com/SRSisuradio/videos/1645866672164212/
01.04.2018 09:46
Lentovaroitus!+++Ainakin+täällä+meillä+päin+on+moni+tainnut+tehdä+sellaisen+joukkolähdön,+ja+liian+aikaisin+sitä+paitsi,+että+on++Päijänteen+yllä+tullut+ruuhkaa+ja+kolareita.++
Aamulla,+kun+olin+lenkillä+Päijänteen+rannoilla,+niin+näin+että+jäällä+oli+runsaasti+pelastusmiehistöä.+Arvelin+että+moni+lentäjä+oli+pudonnut,+koska+avantoja+oli+siellä+täällä+ja+pelastusmiehet+yrittivät+saada+otetta+siitä+mitä+jään+alla+oli.++Mielestäni+nyppivät+liian+hitaasti.+Mahtaako+enää+pelastustoimetkaan+auttaa?
No+viime+pyhän+seutuna+ajelivat+moottoripyörällä+pitkin+pöheikköjä.+Silloin+oli+miehet+asialla.
31.03.2018 13:49
konjakki_!++Etkö+ole+kuullut+että+miehille+on+kehitelty+aivan+oma+luutamalli?
Sen+käyttöön+liittyy+myös+joitakin+tarkkoja+määräyksia,+kuten+esim.+että
turvavyötä+on+käytettävä+(ehkä+oma+solkivyö+riittää),+jalkasuojat+on+oltava,+kissalla+on+oltava+oma+istui+tai+kori,+kahvipannunkeinusuoja+on+ehdottomasti+asennettava+ja+korkeintaan+1+lisämoottorin+asennus+sallitaan+viimeaikaisten+korttelilentojen+estämiseksi.++Joten+tervetuloa+luutaralliin!
Asioistapa+toisiin:+++Kävin+tänään+TÄYSissä+ja+kerroin+taksikuskille+että+paluumatka+on+peruttu,+koska+KELAn+mielestä+on+parempi+ratkaisu,+että+minulle+lähetetään+toinen+auto+paluumatkaa+varten.+Taksikuski+soitti
varauskeskukseen+ja+järjesti+asiat+niin+että+pääsin+samalla+kyydillä+takaisin.
Kaiken+lisäksi+minä+sain+odottaa,+että+toinenkin+potilas+oli+osastollaan+valmis.
Kotona+oltiin++hyvissä+ajoin+ja+nyt+voi+alkaa+suunnitella+sitä+Kyöpelin+matkaa.
On+mentävä+hakemaan+kuparipannu+tuolta+varastosta+ja+trimmattu+luuta
odottaa+rappupielessä.+En+uskaltanut+syödä+kovin+paljoa,+etten+tipu+alas
väärässä+paikassa+ylikuormituksen+takia.
29.03.2018 13:44
Illan+kölläkettä+pirttiin!++Poikkesin+toivottamaan+hyvää+pääsiäisen+aikaa
kaikille!++Ei+tunnu+vielä+kevään+merkkejä+vaikka+ollaan+menossa+huhtikuun
puolelle.+Kylmät+yöt,+joskin+päivällä+sitten+aurinko+lämmittää.
Kävin+vanhustetalon+ruokasalissa+pääsiäislounaalla.++Mitään+ei+varmasti+puuttunut.+Jälkiruokiakin+oli+kolmea+eri+lajia+valittavana,+joten+jokaisen
makuun+löytyi+herkkuja.++Kahvit+vielä+päälle,+mutta+ei+tainnut+monikaan
jaksaa+enää+kahvitella.+En+minä+ainakaan,+vaan+tulin+kotiin+ja+köllähdin
vatsani+viereen+päiväunille!
Huomenna+on+mentävä+TAYSiin+saamaan+silmiin+hoitopistokset.+Äsken
tuli+Kelalta+viesti+että+paluumatkani+kelataksilla+on+peruutettu+ja+että
saan+tilata+uuden+taksin+kotikyytiä+varten+TAYSistä.++Soitin+ja+halusin
tietää+miksi+kyyti+oli+peruutettu+niin+en+oikein+tahdo+uskoa+kuulemaani
todeksi:+Kyydissä+oleva+toinen+henkilö+on+omalla+osastollaan++valmis
10-15+minuuttia+ennen+minua!++Onko+tässä+järkeä?++Lähettää+kotipaikka-
kunnalta+uusi+taksi+hakemaan+minut+90+km:n+päästä!++Mistä+se+säästö
muodostuu?++-+Toisaalta,++pienen+paikkakunnan+taksit+hankkivat+ja+
heidän+päivänsä+on+ehkä+pelastettu+tällaisilla+järjestelyillä.++Moni+on
huolissaan+näistä+kyydeistä+kunhan+kesällä+taksiliikkeessä+alkaa+lännen+
meininki.
Olkaahan+varovaisia+mämmin+syönnin+kanssa+ettei+ala+maha+"poreiloon",
kuten+Mietaan+Jussi+asian+ilmaisi.
28.03.2018 18:51
Itselläni+on+hyvin+sekavat+tunteet+tätä+sote-uudistusta+kohtaan,+kun+vaikuttaa+siltä+että+päättäjät+puhuvat+asiasta+aivan+keskenään+ja+riitelevät+sisällöstä,+Ei+tunnu+päättäjilläkään+olevan+vielä+käsitteet+täysin+selvät,+eikä+selkosuomella+pystytä+ihmisille+kertomaan+kuinka+hommat+tulevat+hoitumaan+jatkossa.
Itselläni+on+terveyskeskus+alle+kilometrin+päässä.+Siellä+on+kaksi+lääkäriä.++Monta+tarpeellista+toimintaa+on+sieltä+jo+ulkoistettu+lähimpään+kaupunkiin+puoliyksityiseen+sairaalaan,+kuten+laboratorio+ja+röntgen,+joka+tietenkin+aiheuttaa+turhan+tuntoista+pompotusta+varsinkin+vanhemmille+potilaille.+Kaupunkiin+tulee+sitten+erikoislääkäreitä+ottamaan+vastaan+lähetepotilaita,+esim.+kirurgisten+toimenpiteitten+päättämisestä.
Olen+jo+saanut+hieman+esimakua,+mihin+suuntaan+sote-suunnitelmia+viedään,+eli+iäkkäät+ja+monisairaat+potilaat+palautetaan+kunnalliseen+terveyskeskukseen,+koska+heihin+kuluu+liikaa+rahaa+ja+hoitopäiviä+jos+heille+suotaisiin+esim.+jokin+leikkaus.
Oma+diagnoosini+oli+päivänselvä,+rontgenkuvat+ja+sairaushistoria+ja+kirurgin+lähete+yliopistosairaalaan,+joka+puolestaan+siirsi+sen+uudelle+erikoisosastolleen,+josta+sitten+sain+kieltävän+leikkauspäätöksen.++Syynä+ikä.++Fyysistä+kuntoa+ei+otettu+ollenkaan+huomioon+ja+olen+varma+että+moni+nuorempi,+joka+esim.+tupakoi+tai+elää+muuten+epäterveellisesti,+on+riskialttiimpi++kuin++meikäläinen.+Mutta+itse+tiesin,+että+syynä+oli+pelko+siitä+että+ikäihmisiä+joutuu+hoitamaan+useampia+päiviä,+eikä+määrätty+hoitoraha+ehkä+riittäisi.+Rahan+on+kierrettävä+nopeasti,+muuten++koko+rahoitusidea+kaatuu+ja+yksityistäminen+ei+kannata.+Potilasmaksut+ovat+vaarassa+kohota+tuntuvasti.
Terveysasemalla+minulla+on+vanhempi+naislääkäri,+jolla+on+ollut+aikaa+riittävästi+ja+hänelle+olenkin+antanut+potilaspalautetta,+koska+hän+on+ollut+kovin+kiinnostunut,
kuinka+asiat+on+hoidettu+Ruotsissa.+Olen+mielelläni+kertonut+mitä+siellä+on+mennyt
pieleen.
Olemme+olleet+samaa+mieltä+hänen+kanssaan,+että+hyvin+toimivia+terveysasemia+pitäisi+vahvistaa+ja+ajan+mittaan+selviäisi+moni+asia+ja+systeemiä+voitaisiin+pikku+hiljaa+parantaa.++Minunkin+tapauksessani+jouduin+käymään+yksityissairaalassa+kolme+eri+kertaa,+vaikka+hyvällä+organisaatiolla+olisi+selvinnyt+yhdellä+kerralla.+Siitä+tuli+tietysti+ylimääräisiä+kuluja+3+x+41,70€+poliklinikkamaksu+++3x50€+kela-taksi.++Sairaalan+sisällä+kun+oli+pienempiä+yksityisyrittäjiä,+joitten+kaikkien+piti+saada+oma+palansa+kakusta.+Minkäänlaista+yhteistyötä+osastojen+välillä+ei+ole,+ei+edes+kommunikoida+ja+kysellä+voisiko+joku+pitkän+matkan+päästä+tullut+potilas+tulla+otattamaan+verikokeen+saman+tien.++Ei+käy.+On+oltava+lähete+ja+uusi,+oma+varattu+aika.++Kuitenkin+kyseinen+sairaala+on+akuuttisairaala+ja+potilaitten+pitäisi+päästä+osastolle+kuin+osastolle+ilman+aikavaausta.
Tuntuu+kauhealta+ajatella+tällaista++"kerta+rysäys"-uudistusta,+jonka+seurauksista+ei+ole+minkäänlaista+aavistusta.++Poliittista+valtataistelua+huonoimmillaan.
18.03.2018 11:12
Hyvää+ja+aurinkoista+maaliskuun+torstaita+pirttiinn!+Vihdoinkin+alkaa+lentsu+helpottaa+ja+voi+lähteä+kävelemään+Päijänteen+jäille,+missä+on+aurattu+tie+lahden+yli,+sinne+on+myös+tehty+hiihtolatuja+ristiin+pystyyn+ja+moottorikelkat+suristelevat+omalla+"moottoritiellään".++Pilkkijöitä+istuu+mielipuuhassaan+ja+mikös+sen+mukavampaa+kuin+narrata+kaloja,++istuskella+auringossa,+syödä+eväitä+ja+juoda+kahvia+termoksesta.
Nyt+vaan+toppahousut+ja+nastakengät+jalkaan+ja+sitten+jäille+nauttimaan+auringosta.
Heippa!
15.03.2018 11:18
27 / 150