Vapaa kuvaus

Olen hyvää parisuhdetta arvostava uusiosinkku, jonkin verran elämää ja maailmaa nähnyt 60+ nainen. Joskus tunnen itseni vanhaksi, väsyneeksi ja/tai vihaiseksi. Useimmiten olen kuitenkin hyväntuulinen, optimistinen, positiivisesti elämään ja ihmisiin suhtautuva, pilke silmäkulmassa provosoiviakin ajatuksia ilmaan heittävä, innokas keskustelija.

En kuitenkaan koskaan tarkoituksella ilkeä tai pahantahtoinen, enkä katsele toisia alaspäin - paitsi useinkin fyysisesti pituuteni vuoksi.

PS: "En halua kertoa" -vastaus on mielestäni tylsä, mutta en osannut valita tarjotuista vaihtoehdoista.

Musiikkimakuni: vaihtelee tilanteen ja mielialan mukaan.

Jos voittaisin miljoonan: ajattelisin, että markkoina olisin hallinnut summan paremmin.

Vapaa-aikanani: liikun ulkona, uin, melon, luen, tapaan ystäviä, matkustelen, nautin hyvästä ruuasta, kokkaan, lojun (rankan työpäivän jälkeen) sohvalla ja katson televisiota, ajattelen, valokuvaan, opiskelen, kirjoitan ym.ym.

Elokuvat: katselen mielelläni monenlaisia elokuvia, useimmin eurooppalaisia. Esim. Almodovar on yksi lempiohjaajistani. Katson myös piirrettyjä.

Pukeudun: tilanteen mukaan. Niin että itse viihdyn ja erotun ympäristöstä riittävästi, ettei minua vahingossa ammuttaisi hirvenä metsässä tai luultaisi sohvatyynyksi sisätiloissa.

Postia voit halutessasi lähettää minulle osoitteeseen:

[email protected]

Facebook-kutsuihin en valitettavasti voi vastata, koska O-O:lla ei ole omaa fb-sivua.

Kotimaa: ---

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Messenger: [email protected]

Aloituksia

225

Kommenttia

5833

1. Jälkeen jäävien lohduttamisesta: (josta joku kirjoitti ylempänä ketjussa)

Kun joskus vuosituhannen vaihteessa viittäkymppiä lähestyvä, erittäin reipas ja hyväkuntoinen mieskollegani sairastui yllättäen vakavasti ja ajan myötä selvisi, ettei ollut muuta tehtävissä kuin kuoleman odottaminen.

Odotusta kesti vain muutamia kuukausia. Mies halusi käydä töissä mahdollisimman pitkään. Tuntui ihmeelliseltä, että moni työtovereista alkoi vältellä tätä mukavaa ja varsin sosiaalista miestä. Kuolema ilmeisesti kammotti tai ainakin hämmensi heitä.

Kävimme lounaalla enemmän ja vähemmän vakiintuneissa ryhmissä noin kilometrin päässä, useimmiten kiireen vuoksi jonkun autolla. Miehet alkoivat vältellä myös samaan aikaan lounaalle lähtemistä tämän kuolemaa odottavan kollegan kanssa. - Puoliksi huomaamatta syntyi uusi käytäntö: aloimme käydä ko. kollegan kanssa kävellen lounaalla ja juttelimme monenlaisista asioista lounastauon aikana. Päätin, että minulla on aikaa, vaikka töitäkin oli yleensä aina odottamassa.

Mies pahoitteli, ettei hän oikeastaan saanut itselleen aikaa kuolemaan valmistautumiseen, kun vaimonsa heittäytyi hysteeriseksi, ja tätä joutui aina lohduttelemaan kotona. Myös molemmat aikuiset lapset, joista toisella oli jo oma perhekin, vaativat osakseen huomiota ja lohdutusta kuolevalta isältään.

Koin itseni rinnalla kulkijaksi ja tuntui, että kaikki oli jo sanottu, kun mies joutui muutamaksi viimeiseksi päiväksi sairaalaan. En tainnut käydä katsomassa häntä siellä ollenkaan, olinhan ehtinyt ikäänkuin hyvästellä hänet jo kahden kesken. - En tiedä, miten omaiset käyttäytyivät miehen luona käydessään.

Hautajaisissa miehn vaimo esiintyi välillä todella dramaattisesti ja näytti siltä kuin hän olisi halunnut erityisesti muistotilaisuudessa olla itse tapahtuman päähenkilö. Kaunis leski, joka esitteli myös omia nuoruuskuviaan jossain albumissa. Hän kertoili missikilpailuista, joihin oli osallistunut jossain pikkukylässä ja esitteli pikkukuvia, joissa näkyi, että hän oli ollut samassa seurassa muutamien kauneusalan ammattilaisten kanssa. - En vielä silloin tajunnut, että leskirouva oli jo viivyttelemättä käynnistänyt uuden miehen etsimisen.
  2. Jälkeen jäävien lohduttamisesta:

Kun joskus vuosituhannen vaihteessa viittäkymppiä lähestyvä, erittäin reipas ja hyväkuntoinen mieskollegani sairastui yllättäen vakavasti ja ajan myötä selvisi, ettei ollut muuta tehtävissä kuin kuoleman odottaminen.

Odotusta kesti vain muutamia kuukausia. Mies halusi käydä töissä mahdollisimman pitkään. Tuntui ihmeelliseltä, että moni työtovereista alkoi vältellä tätä mukavaa ja varsin sosiaalista miestä. Kuolema ilmeisesti kammotti tai ainakin hämmensi heitä.

Kävimme lounaalla enemmän ja vähemmän vakiintuneissa ryhmissä noin kilometrin päässä, useimmiten kiireen vuoksi jonkun autolla. Miehet alkoivat vältellä myös samaan aikaan lounaalle lähtemistä tämän kuolemaa odottavan kollegan kanssa. - Puoliksi huomaamatta syntyi uusi käytäntö: aloimme käydä ko. kollegan kanssa kävellen lounaalla ja juttelimme monenlaisista asioista lounastauon aikana. Päätin, että minulla on aikaa, vaikka töitäkin oli yleensä aina odottamassa.

Mies pahoitteli, ettei hän oikeastaan saanut itselleen aikaa kuolemaan valmistautumiseen, kun vaimonsa heittäytyi hysteeriseksi, ja tätä joutui aina lohduttelemaan kotona. Myös molemmat aikuiset lapset, joista toisella oli jo oma perhekin, vaativat osakseen huomiota ja lohdutusta kuolevalta isältään.

Koin itseni rinnalla kulkijaksi ja tuntui, että kaikki oli jo sanottu, kun mies joutui muutamaksi viimeiseksi päiväksi sairaalaan. En tainnut käydä katsomassa häntä siellä ollenkaan, olinhan ehtinyt ikäänkuin hyvästellä hänet jo kahden kesken. - En tiedä, miten omaiset käyttäytyivät miehen luona käydessään.

Hautajaisissa miehn vaimo esiintyi välillä todella dramaattisesti ja näytti siltä kuin hän olisi halunnut erityisesti muistotilaisuudessa olla itse tapahtuman päähenkilö. Kaunis leski, joka esitteli myös omia nuoruuskuviaan jossain albumissa. Hän kertoili missikilpailuista, joihin oli osallistunut jossain pikkukylässä ja esitteli pikkukuvia, joissa näkyi, että hän oli ollut samassa seurassa muutamien kauneusalan ammattilaisten kanssa. - En vielä silloin tajunnut, että leskirouva oli jo viivyttelemättä käynnistänyt uuden miehen etsimisen.
  3. Olen miettinyt, että arkkujen sijaan ihmiset, tai oikeastaan tuhkattavat ruumiit, voitaisiin polttaa vahvoissa kartonki- tai pahvilaatikoissa, jonka pohjalla pitäisi ehkä olla jonkinlainen vahvistus, laudat, vaneri tms.

Kirkoissa ja siunaus- tai muistokappeleissa voisi olla erilaisia pohjattomia arkkukuoria, komeita ja kultatuin yksityiskohdin koristeltuja tammiarkkuja, vaatimattomia paneliarkkuja ja erilaisia vaihtoehtoja niiden väliltä. Nämä kuoret asetettaisiin siunattavan ruumiin pahviarkun päälle kappelissa siunauksen tai muun matkaanlähetysseremonian ajaksi. Komea kuori poistettaisiin pahviarkun päältä, kun ruumis siirrettäisiin krematorion polttolinjalle.

Tuhka voitaisiin myös sirotella komeasta vuokrauurnasta tai pitää uurnaa loppusijoituspaikkana kotona tai haudassa. Erilaisia uurnia saisi myös ostaa, vuokrata tai valmistaa itse.

Omat tuhkani saisi minun puolestani laittaa vaikka käytettyyn parin litran maitotölkkiin tai vahvaan paperipussiin ennen hautapaikkaan sirottelua tai koloon piilottamista.

Läksiäisjuhlat ovatkin sitten ihan toinen juttu. Ystävät, naapurit, tutut ja rakkaat juhlivat toivottavasti hyvin. Nauttivat ruhtinaallisesta kestityksestä ja muistelevat hauskoja ja hassuja juttuja yhteisten kokemusten pohjalta. Toivon, että he juhlisivat yhdessä elettyä elämää. Eivät pitäisi hienoja puheita, vaan muistelisivat iloisia ja hassuja tarinoita vuosien varrelta, kukin omalta aikakaudeltaan ja omien muistojensa mukaan.
  4. Onnellisuus valtaa mielen ja sydämen usein yllättäen, kun huomaan, että olen saanut paljon monenlaista hyvää - pieniä ja vähän suurempiakin asioita.

Elämä tarjoaa monenlaista hyvää ja mukavaa jokaisena päivänä. On paljon pieniä onnenpipanoita, joista voin kiittää elämää ja antaa onnentunteen paisua sisällään - antaa pienen hymynpoikasen kohota huulille ja pilkkeen silmäkulmiin.

Saan elää Suomessa, sää suosii, ympäristö on suhteellisen turvallinen, saan elää aktiivisena tänäänkin, saan lepäillä, osaan ja saan lukea, ruokaa riittää ja herkkujakin, ympärillä on ihania ihmisiä, ja, ja, ja, ja...

Olen ehtinyt toteuttaa unelmani, päässyt ainakin lähelle toivomaani, kaikki tärkeä on jo tehty ja saavutettu.

Edelleenkin on jotain miellyttävää odotettavissa, kun ryhdyn toimeen, saan lisää ilonaiheita ja voin onnistua ilahduttamaan muitakin...

On tarjolla monenlaista tehtävää, eikä oikeastaan mitään ikäviä pakollisia velvollisuuksia. Ei ole kiirettäkään, ellen itse valitse sitä. - Voin edelleenkin saada jotain pientä hyvää aikaan, kun otan itseäni niskasta kiinni ja alan kiiruhtaa... hitaasti.