caseman
Elämä on kivaa! Maalla on mukavaa, eikä huono paikka ole kaupunkikaan!
Muistakaahan syödä kotimaista ruokaa!
Kotieläimet: Kissa
Parhaat matkakohteet: Jyväskylä
Ruoka & juoma: kalakeitto, maito
Koulutus: Ammattikorkeakoulu
Ase tai siviilipalvelus:KarTr
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia19 aloitusta · 250 kommenttia
- Minulla on aina lippu salossa kun on liputuspäivä, jos olen kotona. Vappu on työn ja kevään juhla. Vastakkainasettelun aika on ohi, vai mitenkä se menikään? Koko kansan juhla, kunnioitetaan myös niitä joille vappuun sisältyy aatteen paloa.
- vm 1999 ajettu nyt 170000km. Normaalit määräaikaishuollot, viimeksi vaihdettu kaikki iskarit pakkastalven jälkeen, ensimmäinen remontti. Kulutus 6,8-8,5 1,6 koneella. Normaali Toyota ollut, varmaa kyytiä.
- Itse kävin aikoinaan opiston Peltosalmella, Iisalmessa. Nykyisin se taitaa olla Savonia AMK, sinne vaan. Ei me siellä ryypiskelty (ihan sivistyneesti vaan) ja yhteishenki on mainio sekä erittäin hyvät opettajat.
- Kissat on mulla tärkeässä tehtävässä eli pyydystävät rottia nurkista. Kissoja on mulla 3 kpl ja kaikille riittää hommia.
- Innoissani nollat meni väärin oikea luku 700 000 euroa.
- Sopiva koko 80 ha peltoa ja 50-60 lehmää. Investoitava noin 7000000 euroa tälläiseen tilaan lisäksi asuinrakennuksen osto tai rakentaminen lähelle pihapiiriä. Työtuntimäärä noin 8000-10000 tuntia kahdella ihmisellä vuodessa. Tällä tavalla, jos hyvin menee teillä on mahdollisuus päästä 50000 euron vuosiansioon-verot. Alussa kaikki liikenevä raha menee yrityksen pystyssä pitämiseen. Lapset kannattaa hankkia 10-15 vuoden kuluttua ettei laskelmat ja oma jaksaminen vaarannu. Testattu juttu ympäri Suomea esimerkkejä.
- 100 e on sopiva. Jos menee sen alle pitää miettiä onko tarkoituksenmukaista vuokrata, eli sitten tosiaan mukaan perusparannuksia jotka nostaa pellon arvoa ja tekevät omankin työn helpommaksi. Metsän tuotto peltomaasssa on lähellä 100 e vertailun vuoksi.
- MTTL mukaan lypsykarjatilan kannattavuus on huono verrattuna muihin tuotantosuuntiin. Pitää ottaa huomioon pääomien määrä ja työtuntien määrä. Lypsykarja työllistää älyttömästi ja kun sitä koneellistetaan rahaa palaa tolkuttomasti. Tässä yksinkertaisesti syy lypsykarjan huonoon kannattavuuteen.
- Maatiloilla yksinäisyys vaivaa, helposti puolisot menettävät keskusteluyhteyden kun työt painaa päälle ja niitähän riittää ja ne kutsuvat heti ulkooven takana. Sinne on helppo paeta. Toinen vaan jää yksin. Neuvon että puhu miehellesi tunteistasi ja tai hanki joku jolle voit puhua. Alkoholiin ei kannata missään tapauksessa turvautua. Samoin ammatti apu teille molemmille on tarpeen riittävän ajoissa. Asiat pitkittyessään eivät ainakaan parane.
- Hyvä valinta on vaikka elinkustannus indeksi tai tuotantokustannus indeksi. Niitä löytyy tilastokeskusksen sivuilta.