Tunteiden tunnustaminen

Vipe

Mulla on tänään synttärit, täytän 27. musta tuntuu että tämä elämä alkais jo riittää. Eikö 27 vuotta oo jo kylliks. Kun joka päivä ahistaa, ei jaksa töihin kuin väkipakolla, epävarmuus kalvaa kaikessa ja jatkuva syyllisyys. oon sairastanu masennusta pari vuotta.

Nytkään uni ei tuu ja aamulla pitäis herätä viideltä. Joulu tulee ja sekin ahistaa, tulee mieleen synnyinkoti ja siellä vietetyt joulut, joissa ei ollu kylläkään mitään vikaa. Kaiketi vika piilee siinä, että tämä on mun eka yhteinen joulu mieheni kanssa, kun asutaan ihan kahestaan omassa kodissa. Mikä on hieno asia, vaan en osaa nauttia siitäkään, en osaa päästää tunteita "vapaaksi", niitä vaan pakkaa jonnekin syvälle. Musta tuntuu nyt, että mä rakastan miestäni,se tunne on ollu hukassa jonkun aikaa. mutta en uskalla sitä sanoa hänelle ääneen enkä tunnustaa kunnolla itelleni. Enkä sitä, että vanhemmat ja kaikki sisarukset asuu väh. 300 km:n päässä ja mulla on niitä ikävä. Ja sitä että kaipaan yhtä lehmää jonka ite luovutin teurastettavaksi, tai siis jouduin sen ite "ajaa" teurasautoon.(meillä on siis lypsykarjaa).Mun terapiakin tökkii tämän takia, kun ei saa sanottua mikä oikeesti painaa tosissaan.

Mun on niin kovin vaikea puhua tunteistani, mä pelkään että menetän itsekontrollin. Ainoastaan mieheni kanssa voin joissakin asioissa uskoutua, mutta en kunnolla avautua. Se tuska mikä siitä tunnustamisesta tuntuisi seuraavan, on niin valtava, että en tiiä kestänkö mä sitä. En siksi voi olla onnellinen. Enkä oikeestaan uskallakaan, kun pelkään sitä pettymystä, sitä että joku sitten sanoo jotain mikä masentaa uudestaan. Hävettääkin tuollaset ajatukset, kun on jo tuota ikää kertyny jo noinkin paljon. kai sitä on jotenkin herkkä eikä elämänkokemusta oo vielä paljon, oon vähän jälkijunassa ikäisistäni tiemmä.

Tämä oli tällanen vuodatus. Pakko oli johonkin saada vähän purkaa tätä vyyhtiä, kun on ollu niin raskas päivä. Onkohan mulla kohtalotovereita?

12

1077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P. Veli

      Perinteinen suomalaiskansallinen masennuslääke on Kossu. Kokoeile joskus. Siis ihan vain masennukseen.

      • varjo

        Nämä viestisi tuntuvat toisinaan hieman heikosti harkituilta. Toivottavasti olen väärässä.


      • Aloittaja
        varjo kirjoitti:

        Nämä viestisi tuntuvat toisinaan hieman heikosti harkituilta. Toivottavasti olen väärässä.

        Mitäs luulet tuolla kommentilla voittavasi.Jos ei miellytä niin ei miellytä, ei siitä tartte antaa palautetta. Taidat olla joku suvaitsematon ilkeä piru, joka ei ymmärrä toisten ahdistusta eikä toisia ihmisiä yleensäkään. Ei kai tässä maassa uskalla avautua edes nimimerkin takaa, aina joku kyllä näpäyttää sormille, lukekaapa vaikka tämän palstan muitakin kommentteja. ...Sivistysvaltio...katin kontit. Mitä vaikeampi asia, sitä vähemmän myötätuntoa. Elämä on tarpeeks vaikeaa ilman suakin, ite et oo harkinnut kunnolla edes nimimerkkiäsi. Mitä itse pelkäät?


      • varjo vastaa
        Aloittaja kirjoitti:

        Mitäs luulet tuolla kommentilla voittavasi.Jos ei miellytä niin ei miellytä, ei siitä tartte antaa palautetta. Taidat olla joku suvaitsematon ilkeä piru, joka ei ymmärrä toisten ahdistusta eikä toisia ihmisiä yleensäkään. Ei kai tässä maassa uskalla avautua edes nimimerkin takaa, aina joku kyllä näpäyttää sormille, lukekaapa vaikka tämän palstan muitakin kommentteja. ...Sivistysvaltio...katin kontit. Mitä vaikeampi asia, sitä vähemmän myötätuntoa. Elämä on tarpeeks vaikeaa ilman suakin, ite et oo harkinnut kunnolla edes nimimerkkiäsi. Mitä itse pelkäät?

        Kommenttini osoitettu P.Velille (kuten ketju osoittaa.), joka tarjoaa täällä aina ratkaisuksi alkoholia.


    • muutama kommentti

      Hyvää syntymäpäivää!

      >Eikö 27 vuotta oo jo kylliks

      Tuskinpa. Ei.

      >oon sairastanu masennusta pari vuotta.

      Oletko saanut/kokeillut mitään lääkitystä?

      > Ainoastaan mieheni kanssa voin joissakin asioissa uskoutua, mutta en kunnolla avautua. Se tuska mikä siitä tunnustamisesta tuntuisi seuraavan, on niin valtava, että en tiiä kestänkö mä sitä

      Hyvä noinkin. Pikku hiljaa eteenpäin, vähä vähältä.

      > kun on jo tuota ikää kertyny jo noinkin paljon...

      Kenestä 27 on paljon?????

      >Tämä oli tällanen vuodatus.

      En havainnut mitään "vuodatusta". Tätä vartenhan nämä palstat nimenomaan ovat olemassa. Ja masennusta totisesti tästäkin maasta löytyy.

      • Aloittaja.

        Käytän Zoloftia 100 mg päivässä. Oli huono idea kirjottaa tänne. Kun oon kerran tyhmä ja naurettavia ja huonosti harkittuja sepustuksia tänne laitan. En tuhlaa enempää palstatilaa.


    • me 2

      Tavallaan "kiva" kuulla, että joku muukin ajattelee noin. Olemme miltein samanlaisia...
      T: mies81

    • Vipe

      Anteeksi ruma kielenkäyttöni. Otin taas henkilökohtaisesti, luulin tosiaan sen olevan minulle tarkoitettu. Vaikka en oo kyllä ees monesti ottanut kantaa mihinkään täällä. Masensi kovasti. Mutta se on jo vanha juttu.

      • Epäilyksen varjo

        Höpsis, erehdyksiä sattuu. Sitä paitsi luulen, että aina joskus on muutenkin asiallista päästellä hieman totuuksia :-)

        Hyvä jos nyt on parempi.

        (Tuo viina vain ei tosiaan oikeasti masentuneille välttämättä niinkään sovi...)


    • Maatiloilla yksinäisyys vaivaa, helposti puolisot menettävät keskusteluyhteyden kun työt painaa päälle ja niitähän riittää ja ne kutsuvat heti ulkooven takana. Sinne on helppo paeta. Toinen vaan jää yksin. Neuvon että puhu miehellesi tunteistasi ja tai hanki joku jolle voit puhua. Alkoholiin ei kannata missään tapauksessa turvautua. Samoin ammatti apu teille molemmille on tarpeen riittävän ajoissa. Asiat pitkittyessään eivät ainakaan parane.

    • Petollinen mies

      Heippa Vipe (Virpi? :-)

      Näitä lukiessa köy joskus niin, että viestin alkuperäinen tarkoitus kääntyy tarkemmassa harkinnassa vastakkaiseksi. Tarkoitan sitä, että minulle tuli sinun puolesta hyvä ja turvallinen mieli lukiessani viestiäsi.

      Minusta siinä oli hirveän paljon asioita, jotka tuovat elämään toivoa onnistuessaan. Et siis ole menettänyt ympäriltäsi tärkeimpiäsi, vaan völiaikaisesti otteen elämään ja hyvään oloon. Tämä sillä olettamuksella, että sinulla on joskus ollut hyvä olo. Kirjoituksessa oli kans kamalan paljon sellaisia asioita, joihin on helppo samaistua.

      Aikuisellakin on omaa perhettään kova ikävä. Maalaistaustalla (jos sorrun stereotyyppeihin) varmaan rohkaistaan aikaiseen vastuunottoon ja vahvuuteen? Itse olen kaupunkilaisesta yrittäjäperheestä, mutta mekaniikka on varmaan ihan sama, eli kun lapsena iloitset siitä, että sinut otetaan aikuiseksi jo niin varhain, niin aikuisena pamahtaakin yht'äkkiä muistiin kaikki ne kerrat, kun piti tehdä töitä, vaikka olis tehny mieli leikki, olla vaan muitten huolehdittavana, huolettomana omana itsenään, joka ois saanu päästä siihen turvalliseen syliin, silloin kun ois halunnut... vaikka se halu ois sitten yllättänyt 8, 10, 15, 18 tai 27 vuotiaana. Suomeksi sanoen jotain on jääty paitsi.

      En yhtään ihmettele sitä, että lapsuuden joulun mielikuvat painavat mieltäsi, vaikka ovatkin positiivisia. Eikö ole ihan normaalia kaivata pääsevänsä sinne missä oli ihaninta, jossa ihmiset oli lähekkäin, ilman kiirettä ja toisistaan välittäen. Kun sen lyhyen ajan joulun pyhinä näillä, toisilleen tärkeimmillä ihmisillä ei ole kuin toisensa seuranaan ja huomion kohteena. Silloin on pidetty huolta, saatu lahjoja ja hymyilty hyvää oloa näkyviin.

      Ja yhtä aikaa, kaiken tuon muistaminen saa aikaan surullisuuden ja pelon siitä, että tuon jokaiselle ihmiselle tärkeimmän paikan ja olotilan on menettänyt loppuiäkseen. Nyt olen aikuinen, nyt en saa enää olla kenenkään lapsi, vaikka jälkeläinen olenkin. Ja jos tuota tunnetta ei suo itselleen, puhumisesta puhumattakaan, niin siitä voi tulla jotenkin oudon etäisesti jopa hävettävä asia. Eihän aikuisen ihmisen pitäisi näin ajatella?

      Minusta oli ihana kuulla, että rakastat jälleen miestäsi. Se on tärkeintä mitä tarvitset tässä tilanteessa. Joku jota rakastaa... joku jonka vieressä vois maata sohvalla ja turhautuneena tökätä nyrkillä hellästi kylkeen ja ajatella mielessään, että "oot sinäkin kans huono mies, kun et voi mun isäksi ja äidiksi muuttua". Ja kun mies hämmentyneenä hymyillen kysyy, että "no mistä hyvästä toi oli", niin voit vastata sille tavalliseen tyyliin, että "ei mistään" ja sitten käpertyä sen kainaloon takaisin.

      Minä en ole koskaan oppinut ymmärtämään sitä, miten kukaan voi selvitä karjatilallisen hommista. En voi kuin kuvitella sitä tuskaa, joka seuraa siitä, että joutuu oman ystävänsä ajamaan teuraaksi. Tappamaan. Ainiin, aivan kuten aikuisilla ei ole ikävä lapsuuttaan, niin eihän eläimet ja ihmisetkään voi olla ystäviä keskenään.

      Ite oon ollu yhdessä bioteknologia-yrityksessä mukana ja oli siinä taannoin, japanilaisilla tiedemiehillä tietämistä, kun isäntäyrityksen myyntijohtaja oli juttelemassa vasikoille, kun olis pitänyt kauppoja tehdä. :-)

      Sen oikeastaan haluan sanoa, että mitä siihen avatumiseen, puhumiseen ja selvittämiseen tulee, niin varsinkin, jos sinulla on (hyvä?) terapeutti niin eikö asioista kannattaisi puhua. Paha olosi ei kuitenkaan tunnu kohdistuvan kenenkään ihmiseen, eli miksi sitä kannattaisi pelätä, ainakaan että loukkaisi ketään toista? Ja minä ainakin saan sinusta niin hyvän olon, että vilpittömästi uskon, että sinun ei tarvitse pelätä omia ajatuksiasi tai niiden selvittämistä. Hirveän iso osa asioista on monella ihmisellä mielessä ja kun joku sanoo ne ääneen, niin moni ne ymmärtää.

      Itse sanoin aikoinani 27 vuotiaana isälleni suoraan, että vaikka olisin kuinka vanha ja aikuinen, niin tulen aina olemaan hänelle lapsi. Isän omat vanhemmat kuolivat pari vuotta sitten. Nyt minun kriisiä läpikäydessä, juttelin asiasta ensimmäistä kertaa hänen kanssaan ja isä myönsi tietävänsä mitä olin asialla tarkoittanut. Vanhempien kuoleman jälkeen hän oli monta kertaa yllättänyt itseään kaipaamasta vielä kerran äidin syliin... niin se vain on.

      Tällaisia ajatuksia minulle tuli mieleen.

      t: Pelokas-P

      • Vipe

        Kiitos sulle. Musta nyt kyllä tuntuu että en niin paljon rakasta kuitenkaan miestäni. Kuitenkin on sitä ikävä jos ollaan erossa vähänkin pitempään. Vaan hän ei herätä mussa sellasia hyviä tunteita mitä aikasemmin, mutta täysin tunteetonkaan en siis ole. Tunteet on siis kovasti latistunu ja laimentunu. Lääkityksestä varmaan johtuu,kun annostus vasta hiljan muutettiin ja tuntuu sopivan muuten.

        Kunpa sitä sais vielä vähän toivoa, että tämä vielä iloksi muuttuu, kun tuon ihmisen kanssa pitäis koittaa elää ja työskennellä. Tahtoo olla vähän raskasta, kun ei pysty vastaamaan toisen tunteisiin.Tai no, eihän mua kukaan pakota, mutta ei vaan halua luovuttaa vielä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      322
      3393
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      212
      2827
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      144
      2514
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      18
      2029
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2025
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1696
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1672
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1578
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1286
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      246
      1231
    Aihe