Mulla+on+hyvä+englanninkielen+taito,+mutta+esim+pitkähäntäveneiden+kuskit+ei+juurikaan+puhu+muuta+kuin+thai-kieltä.+Siksi+kielimuuri+voi+joskus+yllättää.Esim,+kun+olimme+omatoimiretkellä+Koh+Podalla+meidät+jätettiin+aamulla+meren+puolelle+saarta.Iltapäivällä+haku+oli+kuitenkin+saaren+toiselta+puolelta,+josta+kukaan+ei+maininnut+mitään.+Me+ja+yhdet+saksalaiset+odotettiin+ja+viimenään+lähdettiin+kulkemaan+pitkä+matka+toiselle+puolelle.+Venekuskit+tulivatkin+jo+vastaan+meitä+opastamaan.+Kulkivat+edellä+kovaa+vauhtia,+mutta+englantia+eivät+puhuneet+ollenkaan.Olin+hotellin+kautta+retkellä,+jolla+käytiin+kolmella+saarella+mm+Koh+Hongilla.Komeat+maisemat.+Mutta+kova+merenkäynti+oli+ongelmana.+Ei+voinut+snorklata+ja+suorastaan+pelotti+välillä+pikaveneen+kyydissä.
Minä+tykkäsin+enemmän+Noppharat-rannasta.+Menin+sinne+kävellen+tai+mopotaksilla+päähän+asti.+Siellä+oli+paikallisia+myymässä+ihania+hedelmiä+ja+pähkinöitä+kojuissaan.Sillä+rannalla+oli+myös+usein+paikallisväestöä.+Vesi+oli+matalaa+joskin+sameata.+Muutama+meduusa+näkyi+välillä+rantahiekalla.+Aamusella+kahlasin+usein+lähisaareen+retkelle.+Siellä+oli+mukavan+rauhallista.+Piti+katsoa+vuoroveden+vaihteluita,+että+sai+repun+kuivana+takaisinpäin.Auringonlaskut+on+komeat+kummallakin+rannalla+ja+niitä+voi+katsella+rantaravintoloistakin.Viime+helmikuussa+oli+usein+kova+merenkäynti,+joten+snorklaus+ei+onnistunut+ja+venematkat+oli+haasteellisia.Me+käytiin+Tiikeritemppelissä,+mentiin+hotellin+kuljetuksella+oma+perhe.+Kuljettaja+odotti+parkkialueella.+Temppelialue+on+käymisen+arvoinen+paikka.+Munkkeja,+tiikeriluola,+erilaisia+rakennuksia.+Me+lähdettiin+kiipeämään+portaita,+mutta+todettiin+se+liian+rankaksi.+Portaat+oli+jyrkät,+porukkaa+aika+paljon+ja+oli+todella+kuuma.+Apinoita+pitää+varoa,+vievät+vesipullotkin+kädestä+ja+yrittävät+repiä+reppuja+jos+niissä+on+syötävää.Alueen+takana+on+viidakkopolku,+jos+haluaa+seikkailla+helpommassa+maastossa.THE+HILLTOP-ravintola+oli+upea+kokemus!+Sinne+sai+kuljetuksen+rantakadulta+tai+hotellin+kautta,+mutta+kannattaa+tilata+ajoissa!+Muuten+voi+missata+upeat+näköalat+ja+auringonlaskun.+Ravintolassa+söimme+ulkosalla+tähtien+alla.+Kaunis+ympäristö+ja+upeaa+elävää+musiikkia!+Vain+thai-ruokaa.+Tuolla+on+usein+hääparejakin+kauniin+paikan+takia.