Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
v.aari
v.aari
Liittynyt 15v sitten
96
aloitusta ·
5326
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sähköallergia+on+helppo+testata.+Testin+tulos+on+ollut+joka+kerta,+että+oireet+eivät+johdu+sähköstä+tai+sähkömagneettisesta+säteilystä.
Se+on+hyvä+peruste+epäillä+koko+sähköallergian+olemassaoloa.
Mutta+miten+järjestäisit+sellaisen+tilanteen,+jossa+joukko+ihmisiä+yhtä+aikaa+olisi+samaa+mieltä,+että+tuossa+se+Jumala+nyt+on?
Värien+kanssa+niin+voi+helposti+tehdä,+vaikka+kokemus+onkin+subjektiivinen.
11.08.2016 20:03
Mahtaisikohan+jumalien+sankasta+joukosta+löytyä+joku,+joka+on+luvannut+olla+millään+tavoin+sekaantumatta+aineelliseen+maailmaan?+Sellainen+lupaus+luultavasti+olisi+tullut+pidetyksi.
11.08.2016 17:08
Exap,+tarkoitatko,+että+Jumala+on+kokemuksellinen+asia+samalla+tavoin+kuin+väri?
Värien+suhteen+ollaan+kyllä+aika+lähellä+objektiivista+mitattavaa+näyttöä.+On+varsin+helppoa+tehdä+esineitä,+joita+jokseenkin+kaikki+ei-värisokeat+sanovat+keltaisiksi+tai+punaisiksi.
Minkälainen+olisi+sellainen+kohde+tai+järjestely,+että+enemmistö+uskovaisista+havaitsijoista+sanoisi+kokeneensa+Jumalan+–+läsnäolon+tai+mitä+se+nyt+voisi+ollakan?
Taitaa+kuitenkin+olla+niin,+että+Jumala+kokemuksena+on+huomattavan+paljon+subjektiivisempi+asia+kuin+värit.
11.08.2016 17:05
Jostakin+syystä+avaukseni+kärki+ei+tainnut+tavoittaa+kohdettaan.
Halusin+kertoa+sen,+minkä+myös+Lewis,+että+Jumalan+yksityiskohdista+väittely+on+aivan+järjetöntä+ja+turhaa+louskutusta.
11.08.2016 11:01
Milloin+tulee+se+luvattu+aika+"syksymmällä",+kun+et+enää+veivaa+persettäsi+tällä+palstalla?+Sinunhan+piti+lopultakin+alkaa+keskittyä+palstan+aihepiiriin+ja+jättää+nämä+liian+usein+toistetut+horinat+pois.
Minäminä+perse+ja+minä+ja+Kristus+ja+olen+opiskellut+ja+minä+ja+minä+ja+tiedän+ja+neuvon+ja+en+todellakaan+ole+sairas+ja+loukkaus+mikä+puskista+huutelija+oot+ja+perse+ja+minäminä+ja+todellakin+ennen+kaikkea+Kristus.+Mutta+totean+vielä+että+perse.
Että+semmoista.+Vieläkö+sitä+on+odotettavissa,+vai+joko+sait+paskasankosi+kipatuksi?
11.08.2016 10:57
Keltaisen+käsite+ja+sana+joudutaan+yhteisesti+määrittelemään+esimerkkien+kautta.+Sitä,+kokeeko+toinen+ihminen+tietyn+värin+samalla+vai+hiukan+eri+tavalla+kuin+sinä+tai+minä,+ei+tietääkseni+ole+mahdollista+testata+millään+keinolla.
Koska+silmän+väriherkkien+solujen+jakaumissa+on+yksilöllistä+vaihtelua,+samanvärisyys+ja+erivärisyys+eivät+ole+kaikille+samoja.+Tästä+selvimpiä+esimerkkejä+ovat+värisokeudet,+mutta+vähäisempää+vaihtelua+on+kaikkien+kesken.
Värien+havaitsemisen+fysiikka,+neurologia+ja+psykologia+muodostavat+uskomattoman+monimutkaisen+kokonaisuuden.+Lyhyet+kuittaukset+siitä,+mitä+väri+on,+ovat+tavallisesti+aina+karkeasti+yksinkertaistavia+ja+siten+virheellisiä.
http://www.google.fi/search?tbm=isch&q=color+illusion
11.08.2016 10:39
Kun+tietokoneesi+näytöllä+näkyy+keltaista+väriä,+se+tehdään+lähettämällä+punaista+ja+vihreää+valoa.+Eikä+se+ole+ollenkaan+harhaa.+Keltainen+on+keltainen,+vaikka+sen+rakentaisi+millä+tahansa+äärettömän+monista+spektreistä,+jotka+tuottavat+saman+vastejakauman+retinan+soluille.
11.08.2016 10:19
Väri+on+kokemus.+Ja+siitä+seuraava+askel+ulospäin+on+aistimus.+Ja+se+on+kuvaus+näkyvän+valon+aallonpituuskaistan+mahdollisista+jakaumista+eli+ääretön-ulotteisesta+avaruudesta+kolmiulotteiseen+avaruuteen,+jonka+määrittävät+ihmisen+kolmen+tyyppiset+retinan+eri+tavoin+väriherkät+solut.
Väri+ei+ole+todellakaan+sähkömagneettista+säteilyä,+vaikka+säteily+tuottaakin+kokemmuksia+väreistä.
Hämmästyttävää,+miten+pihalla+näkeväkin+ihminen+voi+olla+värien+suhteen.
11.08.2016 00:17
Alex:+«Sillä+jos+jokin+on+epäloogista+ajattelua+-+niin+se+että+ajattelee+että+jonkin+ihmisen+usko+tai+ei+usko+osoittaisi+jotain+iankaikkisesta+Jumalasta.+:))+»
Aivan+niin.
Mutta+mitä+muuta+meillä+on+olemassa+Jumalasta+kuin+ihmisten+uskomuksia+ja+tarinoita?
En+vastaa+ainakaan+heti+itse,+koska+tämä+on+keskustelupalsta.
10.08.2016 11:02
Minusta+ei+ole+ollenkaan+vaikeaa+ottaa+vastaan+pelastuksen+tarjousta.
En+vain+löydä+näistä+järjettömistä+höpinöistä+mitään+tarjousta,+vaan+pelkkää+sanahelinää.
En+todellakaan+usko,+että+ihmisen+kohtalolle+olisi+jotenkin+erityisen+merkitsevää+uskoa+johonkin+liirumlaarumeihin+tai+kuulua+johonkin+sanahelinäkerhoon.
Toisekseen,+minulla+on+kyllä+käsitys+siitä,+mitä+armo+ja+pelastus+oikeasti+ovat+tai+mikä+on+arvokkain+ja+mielekkäin+merkitys,+mikä+noille+käsitteille+voidaan+antaa.+Sitä+ovat+yrittäneet+opettaa+mystikot+kautta+aikojen+ja+yli+uskontokuntien+rajojen.
10.08.2016 10:56
Tässä+herää+kysymys:+Onko+sinun+mielestäsi+jotakin+merkitystä+sillä,+mitä+viikonpäivää+pitää+lepopäivänä?
Jos+sillä+ei+ole+väliä,+mitä+se+seitsemäs+päivä+tekee+adventistien+yhteisön+nimessä?
09.08.2016 15:06
Sekin+on+tullut+selväksi,+että+sinä+et+joko+lue+tai+ainakaan+ymmärrä+niitä+viestejä,+joita+nimität+valheiksi+tai+muuten+morkkaat.
Minun+viestini+ei+sen+takia+ollutkaan+tarkoitettu+ollenkaan+sinulle.
09.08.2016 13:10
Kaikkien+uskontokuntien+mystisissä+suuntauksissa+on+sama+idea:+Kun+ihminen+herää+havaitsemaan+todellisen+itsensä,+hän+ei+enää+samastu+ajalliseen+ja+sen+vuoksi+hän+ei+enää+koe+turhaa+pelkoa+ja+kärsimystä.+Tietyssä+mielessä+hän+lakkaa+olemasta+kuolevainen.+Samalla+hän+vapautuu+toimimaan+oikealla+tavalla+rakkaudellisesti.
Koska+tämä+olisi+ollut+ehdotukseni,+se+ei+oikein+istu+kysymyksenasetteluun,+jossa+korostettiin+kristinuskon+ainutlaatuisuutta.
Minä+näen+Jeesuksen+ennen+kaikkea+esimerkin+ja+suunnan+näyttäjänä+enkä+ollenkaan+ainutkertaisena+vapahtajana+tai+ainoana+Jumalan+poikana.
Toinen+vaihtoehto+on+antaa+piupaut+koko+Jeesus-tarinalle+ja+etsiä+totuutta+ja+vapautta+muulla+tavalla.+Vihjeen+antajia+ja+opettajia+on+kyllä+ollut+runsaasti+pitkin+historiaa.+Kaikille+on+yhteistä+se,+että+heidän+nostamisensa+erehtymättömän+auktoriteetin+asemaan+johtaa+harhaan.+Kaikki+on+punnittava+omalla+ymmärryksellä+ja+oivalluksella.
09.08.2016 13:07
Tuo+Paavalin+hullutusteksti+on+vähän+saman+tapainen+kuin+syrjähypystä+itse+teossa+yllätetyn+kommentti:+"Tämä+ei+ole+sitä+miltä+tämä+näyttää…"
Kun+sanoo+viisautta+hulluudeksi+ja+hulluutta+viisaudeksi+ja+siihen+vielä+sekoittaa+Jumalan,+syntyy+sellainen+soppa,+jonka+höystämänä+voi+syöttää+aivan+mitä+humpuukia+tahansa.
Oikeastihan+avauksen+kysymys+liittyi+siihen,+miksi+jokainen+jumala+ilmoittaa+itsestään+vain+pienelle+rajatulle+joukolle+eikä+ollenkaan+muille.
Ja+sitten+kun+tuollaiseen+"ilmoitukseen"+pohjautuva+uskonto+on+vallannut+enemän+alaa,+kyseinen+jumala+ei+enää+ilmoita+mitään+kenellekään,+vaan+joudutaan+turvautumaan+vanhojen+aikojen+ilmoitusten+muistiinpanoihin,+joita+nimitetään+pyhiksi+kirjoituksiksi.
Se,+että+tuo+näyttää+kovasti+huijaukselta,+ei+muutu+miksikään+vetoamalla+siihen,+että+Paavalin+mukaan+hänen+julistamansa+oppi+onkin+hulluutta+niille,+jotka+eivät+hänen+juttujaan+ota+todesta.
09.08.2016 12:21
Antaa+olla.+Täällä+on+kirjoitellut+ainakin+kaksi,+jotka+tietävät+henkilöllisyyteni+ja+se+saa+riittää.
Samoin+riittäköön+se,+että+tiedän+monista+kirjoittajista+läjän+ominaisuuksia+ihan+lukemani+perusteella.+Oppineisuus+ja+sosiaalinen+taito+tulevat+ihan+kivasti+esiin.
08.08.2016 09:27
Heeeipä+kuule,
hoksasitko+katsoa+sivulta+98673401+oikealta+alhaalta?
Siellähän+se+on,+kauniilla+kaunokirjoituksella!
07.08.2016 21:06
Exap+kirjoitti:+«Siitä+asti+kun+USA+julisti+sodan+terrorismia+vastaan,+terroriteot+länsimaissa+ovat+kasvaneet+yli+4000%.»
Vähän+samantapainen+tilanne+koskee+sotaa+huumeita+vastaan.
Sota+on+ilmeisesti,+kuten+tieteellinen+termi+kuuluu,+paska+juttu.
Näin+ohimennen+mainiten,+taidanpa+arvata,+kuka+on+nimimerkki+Exap.+Jos+veli/sisar+(tarpeeton+yliviivataan)+Exap+hoksaa,+kuka+minä+olen,+pyydän+pitäytymistä+molemminpuolisessa+salaisuuden+säilyttämisessä.+Päätämme+itse,+jos+haluamme+tuoda+nimemme+näkyviin.
07.08.2016 20:58
Tuo+on+hankala+informaatiologistinen+kysymys,+miten+hiljaisuus+olisi+tulkittava.
Onko+Jumala+tai+ovatko+jumalat+tyytyväisiä+vai+ovatko+muuten+vain+hiljaa?+Tai+olisiko+viestintäkanavassa+tukoksia?+Vaikea+tuota+on+päättää.
Minusta+on+luontevinta+olla+kokonaan+välittämättä+niistä+jumalista,+jotka+eivät+itseään+ilmineeraa+millään+tavoin.+Sanokoot+sitten,+jos+on+jotakin+asiaa.
07.08.2016 20:54
Olen+aina+silloin+tällöin+miettinyt+mahdollisuutta+muuttaa+Ruotsiin.+Kielitaito+on+ihan+riittävä+ja+kulttuurinkin+suhteen+osaan+kyllä+sopeutua.
Puoliso+on+tietysti+sitten+puhuttava+mukaan+juoneen.
Lähinnä+Suomessa+pitää+se,+että+täällä+ovat+lapset+ja+lapsenlapset+sekä+tietysti+tutuksi+tulleet+harrastuspiirit.
Jos+muuttaisin,+kohde+olisi+luultavasti+joko+Gotlannissa+tai+sitten+vastarannalla+Smoolannissa.+Söderköping+olisi+ihan+viehättävä+paikka.+Kerran+kesässä+voisi+sitten+päräyttää+menemään+Göta-kanalin+päästä+päähän+mukavan+laivan+kyydissä.
Sattuneesta+syystä+myös+Borås+Länsi-Göötanmaalla+on+tuttu+ja+minusta+varsin+kaunis+pikkukaupunki.+Isoihin+paikkoihin+kuten+Tukholmaan+tai+Göteborgiin+en+lähtisi.
Mutta+kaipa+pysyn+täällä,+Suomen+pääkaupunkiseudulla.+On+täälläkin+ihan+hyvä+asua.+Tarkempaa+osoitetta+en+anna,+jottei+joku+palstan+jauhopäistä+tule+pyssyn+kanssa+tervehtimään+kotiovelle.
07.08.2016 20:50
Joo.+Turhaa+sanojen+vatkaamista.
Sinänsä+on+aivan+älytöntä,+että+niin+suurta+osaa+planeettamme+maa-alasta+nimetään+yhden+melko+vähäisen+löytöretkeilijän+Amerigo+Vespuccin+etunimen+mukaan.
Olisi+jotenkin+reilumpaa+etsiä+nimiä+niistä+kielistä+ja+kulttuureista,+jotka+vaikuttivat+noilla+mantereilla+ennen+eurooppalaisten+väkivaltaista+invaasiota.
07.08.2016 20:41
147 / 267