Jyrki+kysyi:+«Miksi+olet+päätynyt+uskomaan/luottamaan+siihen,+että+Luoja+loi+maailman+jo+kauan+sitten?»Samasta+syystä,+kuin+sinä+uskot+möhköfanttien+syntyvän+munasta+kuoriutumalla+apinanleipäpuun+latvassa.Hienoja+nämä+miksi-kysymykset,+kun+niihin+voi+kenenkään+huomaamatta+ovelasti+piilottaa+väitteen,+jolle+vastaaja+ei+sitten+mahda+mitään,+vaan+joutuu+hyväksymään+sen+riippumatta+vastauksesta.Mutta+ihan+vakavasti+puhuen:+Miksi+sinä+olet+päätynyt+ajattelemaan,+että+Raamattu+on+kokonaisuutena+erityinen+Jumalan+ilmoitus+kaikille+ihmisille?Mitään+perustettahan+sellaiselle+ajatukselle+ei+oikeasti+ole.
Ääriateisti+varmaankin+on+sellainen,+joka+ei+usko+jumalia+löytyvän+edes+maailmankaikkeuden+ääristä.+Tai+ehkä+sellainen,+joka+esittää+varmana+totuutena,+että+mitään+Jumalaa+tai+jumalia+ei+missään+olemisen+merkityksessä+ole+olemassa.Minä+en+ole+mikään+ääriateisti.+Arvelen,+että+saattaa+niitä+jumalia+hiippailla+ympäriinsä+vaikka+kuinka+paljon.+Ne+vain+eivät+ole+millään+tavalla+ilmaisseet+itseään.Tietysti+voidaan+ajatella,+että+jokin+oikein+hieno+kirja+tai+sävellys+tai+maalaus+on+Jumalan+ilmoitus+itsestään.Tai+vaikkapa+minä+voisin+nyt+teille+kertoa,+että+sain+juuri+Jumalalta+viestin+ja+hän+antoi+minulle,+nöyrälle+palvelijalleen,+tehtäväksi+kertoa+sen+koko+ihmiskunnalle.+Mutta+vaikka+niin+sanoisin,+juttu+olisi+kyllä+ihan+omasta+lätsästäni+kotoisin.+Niin+olisi+siinäkin+tapauksessa,+että+sairastuisin+skitsofreniaan+ja+uskoisin+itse+tuovani+viestin+Jumalalta.Olen+miettinyt,+mitä+jonkun+Jumalan+oikeasti+pitäisi+tehdä+todistaakseen,+että+hän+on+tosiaan+Jumala+eikä+satunnainen+sekopää+tai+jokin+ihan+muutenkin+ymmärrettävä+luonnonilmiö.Homma+takkuaa+sen+takia,+että+puuttuu+kunnollinen+määritelmä+siitä,+minkälainen+sen+Jumalan+pitäisi+olla.+Sellaisen+olemassaoloa+on+tosi+vaikea+testata,+kun+jokaisella+on+oma+vähän+erilainen+kuvitelmansa.Ehkä+pitäisi+perustaa+jumaluusvaltuuskunta,+joka+sanelee+selvät+kriteerit+Jumalan+ilmitulemiselle.+Sitä+odotellessa+tyydyn+kuittaamaan,+että+ainakaan+Vanhan+testamentin+Jahvea+en+usko+olleen+ikinä+oikeasti+olemassa.+Sen+verran+yksityiskohtaisia+ja+pähkähulluja+ovat+ne+tarinat,+että+tuon+uskallan+päätellä.