Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
profiilit
v.aari
v.aari
Vapaa kuvaus
Aloituksia
96
Kommenttia
5326
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Nimimerkki Olli kirjoitti pakinassaan "Mitä metsästäjän tulee tietää" ketusta seuraavaa:
"Kettu on tunnettu viekkaudestaan. Koska se on pienen, keltaisen koiran näköinen, voi helposti sattua, että metsästäjä ampuu koiran luullen sitä ketuksi. Niin viekas on kettu."
Tuossa saatanan viekkaudessa on jotakin samaa. Se saa aikaan pahoja asioita ilman että sen tarvitsee vaivautua edes olemaan olemassa.
29.09.2015 15:10
En tarkoita näytöllä sitä, että joku kertoo joutuneensa demonien kanssa tekemisiin. Hän kertoo niin, koska uskoo demoneihin ja tulkitsee kokeumksiaan tuon uskon kautta.
Objektiivista tapaa havaita demoneita tai pahoja henkiä ei tietääkseni ole olemassakaan, sen enempää kuin havaita Jumalaa tai enkeleitä. Niitä on olemassa vain niille, jotka uskovat niihin.
29.09.2015 15:06
Olen huomannut, että eri sortin uskovaisten keskinäinen nokittelu ja raamatuntulkinnoista ja opinkohdista on aivan yhtä rumaa kuin ateistien pilkalliset viestit pahimmillaan.
En usko, että ateistien poistuminen parantaisi olennaisesti palstan henkeä.
Minusta uskovalle pitäisi olla tervetullut haaste vastata ateistien kysymyksiin. Sillä tavoin hän saa tilaisuuden kertoa vakaumuksestaan myönteisellä tavalla ja myös oppia, minkälaiset asiat ovat merkitseviä tuossa keskustelussa.
29.09.2015 15:00
Kaipa kaikki tiesittekin, että "kirkkoherra" on käännösvirhe ruotsin sanasta "kyrkoherde", joka tarkoittaa (kirkon)paimenta samoin kuin latinalaisperäinen "pastori".
Sana "rovasti" taas on tullut reittiä prost < probast < propositus < prepositus ja viittaa siis yksinkertaisesti johtavaan asemaan.
"Piispa" taasen tulee kreikan sanasta episkopos, joka tarkoittaa valvojaa, "päällekatsojaa".
Mikään noista sanoista ei siis sinänsä ota kantaa sukupuoleen.
29.09.2015 11:42
Kiitos myötätunnosta, Jyrki. Toivon sinulle rohkeutta kohdata väistämättömiä pettymyksiä ja nousta jatkamaan elämää entistä viisaampana.
En minä mihinkään ole vaipumassa. Syksy on kauneimmillaan ja se muistuttaa samalla kypsän iän rauhasta ja seesteisyydestä, jonka elämänkokemus on louhinut esiin ja puhdistanut.
Et sitten tainnut olla kuuta katsomassa eilen varhain aamulla. Säätiedotteitten mukaan olisi pitänyt olla kirkas taivas, mutta eipä vain näkynyt kuuta harsojen takaa. Näin kertoi Matti, joka asustelee tässä ihan lähettyvillä. Nimi on ehkä muutettu tai sitten ei.
En minä usko, että kuunpimennys olisi mikään viesti tai tunnusmerkki Jumalalta, vaan se on yksinkertaisesti Maan ja Kuun pyörimisratojen yksi toistuva tilanne. On kuitenkin jännittävää kokea sellainen tilanne ihmisenä maan päällä. Kyllä se tunteisiin vaikuttaa. Siinä voi ehkä tavoittaa muinaisten kansojen tarpeen löytää tuolle poikkeukselliselle ilmiölle jokin merkitys.
29.09.2015 09:38
Näemmä biblismi ja biblistinen ovat tarpeellisia termejä ilmaisun tarkentamiseen.
Fundamentalismi onkin ollut turhan moniulotteinen käsite.
Kiitos.
29.09.2015 09:14
Lähellä asuvalta kaverilta kuulin, että pilvet estivät kuunpimennyksen kunnollisen näkemisen asuinpaikallani. Eipä tarvitse harmitella, etten vaivautunut ulos katsomaan.
Tietenkin koko maisemaan tuleva omalaatuinen punainen sävy on elämys, vaikka kuu olisikin pilviharson peitossa.
28.09.2015 10:49
Kai,
Mitä tarkoittaa "biblistinen"? Se on minulle uusi sana enkä löydä sille selitystä ainakaan ihan helpolla etsimisellä.
28.09.2015 10:42
«Olikos tämä Joonas joku merkkihenkilö? Presidentti? Merkkiä annetaan?»
Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeissa esiintyvä "Joonaan merkki" viittaa niinsanottuihin pikkuprofeettoihin kuuluvaa Joonaan, joka muistetaan käynnistään ison kalan vatsassa. Tuossa kertomuksessa pitäisi siis olla jotakin symboliikkaa, joka toimii vihjeenä jostakin, kuten Jeesuksen takaisintulosta.
28.09.2015 10:35
Erityisen hienoa tässä kuunpimennyksessä oli se, että Kuu on soikealla kiertoradallaan kohdassa, jossa se on lähimpäna Maata eli mahdollisimman ison näköinen.
Koska täydelliset kuunpimennykset sinänsä ovat aika tavallisia, eräs nettikirjoittelija on löytänyt erityistä merkitsevyyttä siitä, että ne osuvat juutalaisten vuosittaisten juhlien kohdalle. Nyt on hänen mukaansa osunut neljä peräkkäistä täydellistä kuunpimennystä tuolla tavalla ja vielä yksi auringonpimennyskin.
http://www.linnunrata.org/artikkelit/nelja-verikuuta-four-blood-moons.php
Toisin kuin ketjun aloittaja antaa ymmärtää, profeetta Joelin ennustus on tämmöinen:
"aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä."
Se siis ei tarkoita sitä, että Herran päivä tulee heti saman tien, vaan että nuo ovat merkkejä Herran päivän läheisyydestä. Ja "lähellä" on tunnetusti hyvin venyvä käsite.
28.09.2015 10:31
Kas, olit näemmä hereillä kuunpimennyksen ollessa syvimmillään. Katsoitko läntistä taivaanrantaa?
Minua ei kiinnostanut riittävästi, että olisin viitsinyt lähteä varhaisaamun lenkille. Kilometrin päässä olisi kyllä ollut ranta, josta on hyvä näkyvyys läntiselle taivaalle.
Pahoittelen aiheesta poikkeamista, mutta oikeasti kiinnostaa, näyttikö verikuu hienolta.
Vatikaanilla on katolisen kirkon valtavan koon takia vaikutusvaltaa ja on hienoa, että nyt on saatu paavi, joka noudattaa terveempiä arvoja kuin yksikään edeltäjänsä miesmuistiin. Ehkä tosiaan naiset muistavat paremmin, heh…
Se on eri asia kuin kannattaa sen enempää katolista, ortodoksista tai mitään protestanttista kristillistä uskoa sinänsä.
Mutta maailma on joissakin asioissa hyvin vaikeassa tilanteessa ja siksi on syytä keskittyä niihin hyviin asioihin, joista ollaan yksimielisiä ja saadaan aikaan yhteistyötä ja sopimuksia.
Tiedemaailmassa ei ole edistynyt hiuksen paksuuden vertaa ajatus "itsestään syntyneen" elämän mahdottomuudesta. Se on vain fundamentalistien katteeton päiväuni.
Toisaalta tiedemaailmassa ei ole edistynyt sekään, että voisi todistaa Jumalan olemattomaksi. Tiede nyt kertakaikkiaan ei sano Jumalasta puoleen eikä toiseen yhtään mitään niin kauan kuin objektiivisilla havainnoilla ei ole mahdollista tuollaisia ajatuksia tukea.
28.09.2015 09:47
«Ei sanaakaan sunnuntaista tai siitä, että jumalaansa ei saisi palvoa kuin yhtenä päivänä.»
Tietenkin aina jää mahdollisuus uskoa, että sunnuntailaista on tehty salainen sopimus. Ja kun siitä tarpeeksi moni supisee ja jupisee, usko vahvistuu, kunnes juttua pidetään varmana.
Kun sen jälkeen katsotaan videoita Obaman ja Paavi Franciscuksen tervehdyksistä ja keskusteluista, niissä aletaan nähdä selvästi vilpillisiä ilmeitä ja saattaapa vain olla tuossa piilossa olevassa kädessä sormet ristissä…
Tällä tavallahan salaliittouskomukset nousevat. Odottelen huvittuneena, miten kauan tähän tällä kertaa menee.
28.09.2015 09:26
Kirjoitin, että en ole löytänyt uskottavaa näyttöä demoneista. En vaatinut, että niitä olisi pitänyt itse nähdä.
Atomeista, kvarkeista ja Plutosta löytyy näyttöä. Demoneista ei.
26.09.2015 22:40
En ole löytänyt uskottavaa näyttöä demonien olemassaolosta lainkaan. Sen takia en ajattele, että minkän esineen mukana voisi kulkea demoni.
Mustan raamatun "taikavoimat" perustuvat yksinomaan huijaukseen, ihmisten herkkäuskoisuuteen ja pelkoon.
Ouija-laudassa on yhtä vähän demoneita kuin Monopoli-pelilaudassa. Vastausten saaminen liikkuvalla lasilla perustuu tiedostamattomiin ideomotorisiin liikkeisiin. Jos lasiin koskevien ihmisten silmät peitetään, järjellisten vastausten saaminen loppuu siihen.
Tarot-korteissa on paljon erilaista symboliikkaa ja niitä voi sen takia käyttää luovuuden ja mahdollisesti tiedostamattomien oivallusten tietoisuutteen tuomisen apukeinona. Mitään demonista niissäkään ei ole.
26.09.2015 11:20
Minun mielestäni Ilmestyskirjan syntyä ei ole tarpeen selittää millään huumaavilla aineilla. Sehän on upeaa fantasiagenren kaunokirjallisuutta. Kumma ettei kukaan ole vielä säveltänyt siitä oopperaa – tai ainakaan minä en tiedä sellaisesta.
Ihmiset ovat tyytyneet kinaamaan kirjan "merkityksestä" sen sijaan, että nauttisivat upeasta spektaakkelista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Johanneksen_ilmestys#Tulkintoja_Ilmestyskirjan_profetioista
26.09.2015 11:12
Teksti on ihan ansiokas. Hyviin tapoihin kuuluu, että suoriin lainauksiin liitetään maininta lähteestä. Tuo teksti on Armas Salosen kirjasta "Persian muinaisuus ja kulttuuri", vuodelta 1967.
http://www.kampinkirjakauppa.fi/tuotteet.html?id=7/9941
Lisäksi, noin pitkä kirjasitaatti polkee jo tekijänoikeutta, varsinkin kun kirjoittajalla ei ole omaa kontribuutiota ollenkaan mukana.
26.09.2015 10:54
Aika on heitellä kiviä ja aika kerätä kivet. (Saarn. 3:5)
24.09.2015 20:24
«Olettekos kuullut että tämän nykyisin Paavin veli on adventisti?»
Semmoista juorua on levitelty, mutta se on perätön. Paavilla on ollut kaksi veljeä, mutta he ovat molemmat kuolleet. Yksikään sisaruksista ei ole ollut koskaan adventisti.
http://blog.theotokos.co.za/?p=2616
24.09.2015 16:07
Alex: «Olisi kuitenkin paljon mielekkäämpää keskustella asioista ilman että yritetään väkisin tuputtaa omia harhoja muiden ajatuksista - totuutena muiden ajatuksista.»
Se on amen. Veli todistaa väkevästi. Jospa veli vielä toimisi itse, kuten saarnaa.
Juttusi oli niin läpikotaisin täynnä tuota mainittua tuputtamista, ettei enää jaksa jatkaa. Projektio, sanoisi Freudin Sigge, jos eläisi.
I rest my case, kuten jenkkilässä sanotaan. Suomeksi se on muuten suunnattoman viisaan Google-kääntäjän mukaan: "Olen levätä minun tapauksessani."
24.09.2015 14:42
On kovin mahtipontista puhua yksittäisen ihmisen annista koko maailmalle.
Vaikutan niissä ihmissuhteissa, joissa olen, oikeaksi katsomallani tavalla. Siihen kuuluu myös opastamista ja esimerkin näyttämistä.
Erityisen tärkeitä ihmisiä ovat minulle lapset ja lapsenlapset sekä muut suvun ja suhdeverkoston nuoret, vaikka isovanhemman vaikuttaminen nyt onkin aika vähäistä.
No Jyrki, mikä on sinun antisi maailmalle?
Ja miksi vaihdat aihetta aina, kun olet keskustelussa heikossa asemassa mielipiteinesi?
24.09.2015 14:28
194 / 267