Vapaa kuvaus

Aloituksia

273

Kommenttia

2386

  1. "Omituista, että evoluutiota perustellaan sillä, että ominaisuus esiintyy vain yhdellä lajilla yhdessä kehitysvaiheessa. Toisaalta samaan aikaan evoluutiota perustellaan sillä, että kaikilla lajeilla on yhteisiä ominaisuuksi."

    Heittäydyt tarkoituksellisesti typeräksi. Yhteisiä ominaisuuksia periytyy kantamuodoilta, ja välilä konvergentti evoluutio tuottaa samanlaisia ratkaisuja. Luonnossa on kuitenkin paljon ainutlaatuisia sopeutumia, joissa luonnonvalinta on suosinut satunnaisesta muutoksesta alkanutta kehityspolkua ennennäkemättömään suuntaan.

    Mieti nyt itsekkin, että miten yhden lajin ainutlaatuinen sopeutuma tietyssä kehitysvaiheessa todistaa yhteisestä suunnittelijasta? Toki tuo ominaisuus olisi silloin kaikilla vastaavanlaisilla hyönteisillä. Evoluution näkökulmasta tuohon johtaneet muutokset ovat voineet syntyä vasta tuossa kehityshaarassa, eikä se sen takia ole laajemmalla hyönteiskunnalla käytössään.

    "Millainen ominaisuuden pitäisi olla, että se ei osoittaisi evoluutiota todeksi?"

    Yksinkertaisesti sanottuna sellainen, ettei sille edes teoriassa kyetä kuvittelemaan evoluutiohistoriaa.
  2. "Solon lienee sitä ikäluokkaa, että muistaa Biafran nälänhädän joskus 70 luvulla."

    Olen itse asiassa sen verran nuori, etten muista 70-luvulta mitään, mutta olen kyllä tietoinen Biafran sodasta ja sitä seuranneesta nälänhädästä.

    "Keskustelu Jumalan kanssa ei mene aivan niinkuin oletat. Sinä et kysy Jumalalta, vaan Jumala kysyy sinulta, mitä teit, kun miljoonat kuolivat nälkään ihmiset sotivat, tappoivat ja kiduttivat toisiaan."

    Ihmisoikeusjuristina ja useampaan kansainväliseen järjestöön kuuluvana luulen tekeväni enemmän kuin keskiverto uskovainen.

    "Viimeinen lauseesi paljastaa uskosi. Naturalistiset syy/seuraus suhteet selittävät kaiken. Vaikka sanot olevasi metodologinen naturalisti, olet käytännössä metafyysinen naturalisti."

    Jos neurotieteilijät ovat saaneet selville, että voimakkaat hengelliset kokemukset, kuten uudelleensyntyminen voivat muuttaa aivojen kemiallista tasapainoa ja siten fysiologiaa, ja näitä tutkittaessa on selvinnyt hyödyllinen yhteys päihteistä irtautumiseen, niin missä se minun metafyysinen usko on? Voithan kuvitella noiden havaittavien muutosten taustalle Jumalan, mutta se on ylimääräinen oletus ja uskomus, eikä suinkaan minun näkemykseni, joka pohjautuu naturalistiseen metodologiaan.

    "Sellaista ulkoista todistetta Jumalan olemassolosta ei ole olemassa, jonka hyväksyisit eikä myöskään sellaista subjektiivista kokemusta, joka todistaisi Jumalan."

    Tällaisia todisteita voisi keksiä vaikka kuinka paljon, mutta ei ole ainakaan vielä näkynyt.
  3. "Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi. Kulttuurievoluution myötä syntyneisiin uskonnollisiin käsityksiin kuuluu luonnollisesti edustamasi naturalismi. Se on luonteeltaan uskoon perustuva käsitys maailmankaikkeuden, elämän ja ihmisyyden perimmäisestä olemuksesta. Sovitat tieteelliset havainnot naturalismin kehykseen ja täytät aukkopaikat uskolla."

    Projisoit nyt aika mallikkaasti. Sekoitat metodologisen ja metafyysisen naturalismin samaan soppaan ja väität minun pitävän metafyysistä naturalismia todistettuna tosiasiana. Olen varmasti satoja kertoja sanonut palstalla, etten väitä Jumalaa olemattomaksi, vaan siltä puuttuvat objektiiviset todisteet ja minulta henkilökohtaisesti puuttuu Jumalaan idientifioituvat subjektiiviset tuntemukset.

    Tottakai spekuloin erilaisilla näkökulmilla tällä palstalla, ja usein vieläpä provosoivasti, mutta "tieteellisenä totuutena" en sellaisia asioita esittele, joista ei vielä yksinkertaisesti tiedetä. Ei siinä ole mitään uskomusta, jos totean, että maailmankaikkeuden alkusyytä ei tunneta, ja muitakin vaihtoehtoja on olemassa kuin ikuinen Jumala.

    Tietenkin kaikilla ihmisillä on jonkinlaisia uskomuksia. Metafyysinen naturalismi on kuitenkin ontologinen laajennus metodologisesta naturalismista, enkä itse väitä sen mukaisesti, ettei mitään jumaluutta voi olla, siitä vain puuttuu todisteet.

    Mikään naturalistiseen metodologiaan pohjautuva objektiivinen havainto ei ikinä hisoriassa ole kuitenkaan vienyt meitä lähemmäs yliluonnolista alkuperää, ja syytön minä siihen olen.
  4. "Itseasiassa luominen.fi on kyllä tässä asiassa ainakin aivan oikeassa. Tämä mutaatio on seurausta informaation menetyksestä. Että yritäpäs uudelleen."

    Tässä päädytään taas siihen, että miten informaatio määritellään. On totta, että deleetiossa kromosomista häviää osa, eli yksinkertaisesti ajateltuna geneettisen kokonaisinformaation määrä vähenee. Deleetio voi osua sellaiseen kohtaan lukukehystä, jossa proteiinia koodaava sekvenssi muuttuu, ja joissain tapauksissa tällainen mutaatio on hyödyllinen, kuten tässä oravan tapauksessa. Paremmin ympäristöönsä sopeutunutta muutosta voidaan toisenlaisen määritelmän mukaan pitää informaation lisääntymisenä.

    Muutenkin artikkeli oli tarkoitushakuinen, koska deleetio on ainoa mutaatiomuoto, joka selkeästi poistaa jotain genomista.