Vapaa kuvaus

Aloituksia

273

Kommenttia

2386

  1. typo. Israelilaisten kuningas=Israelilaisten Jumala
  2. "Jumalan istuttaminen tieteen aukkoon on järkevää, jos uskoo tämän olevan välttämätön todiste Hänen olemassaololleen tai edes sen mahdollisuudelle."

    Niin onkin.

    "Naturalistisen selitysmallin osoittaminen on mielekäsäi, jos haluaa kumota tuon oletetun todisteen ja uskoo, että se noin kumoutuu."

    Kuvailet tuossa oikeastaan Ilkka Niiniluodon nimitystä filosofisesta ateismista; "Käsityksen, jonka mukaan ei ole riittävästi perusteita pitää jumalia olemassa olevina, pohjalta on päädytty toisaalta myös ajatukseen, että mitä enemmän kumotaan jumalien olemassaoloa tukemaan esitettyjä todisteluja, sitä vähemmän vakuuttavaksi tämä kanta tulee. Tätä näytön puutteesta seuraavaa käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa, Niiniluoto on nimittänyt filosofiseksi ateismiksi"

    Saattaahan tällainenkin motiivi esiintyä kirjoituksissani, mutta se on hyvin pitkälle tiedostamatonta ja kumpuaa omasta subjektiivisesta todellisuudestani.

    >"Mahdollinen naturalistinen selitysmalli" (luonnonlakeihin, abíogeneesiin, ihmistietoisuuteen,..) on vähän eri juttu kuin teoriatason naturalistinen malli (alkuräjähdykseen, nukleogeneesiin, aineen ominaisuuksiin, tähtien ja planeettojen syntyyn, biologiseen evoluutioon). Edellinen vaatii lähes yhtä paljon uskomista kuin jumalakin, jälkimmäinen on monin objektiivisin todistein vahvistettu."

    On toki vähän eri juttu, mutta olen edelleen hiukan erimielinen siihen vaadittavan uskon vahvuudesta. Kaikkia mainitsemiasi esimerkkejä pystytään kuitenkin tutkimaan naturalistisin metodein ja kaikesta saadusta objektiivisesta havaintomateriaalista voidaan johtaa vaikkapa spekulaatioin loogisia johtopäätelmiä. Toki nämä vaativat oletuksia (uskomuksia), mutta jos ne eivät ole ristiriidassa minkään tunnetun tosiasian kanssa, niin mielestäni niiden olettaminen vaatii vähemmän uskoa, kuin subjektiivisia tuntemuksia lukuunottamatta ilman havaintotodisteita olevan Jumalan olettaminen olemassaolevaksi ja syyksi näiden ilmiöiden taustalla.

    " Jos kreationismin tai olemassaolotodisteet saa jälkimmäisillä nurin yhtä perusteellisesti kuin edellisilläkin, niin miksi suotta kisata vastapuolen lajissa."

    Etsit taas motiiveja sellaisesta paikasta, mistä niitä ei välttämättä löydä. Ihan yleinen uteliaisuus ja innostuneisuus maailmankaikkeuden ihmeitä ja salaisuuksia kohtaan ja tutkijoiden niistä antamien selitysten arvostus riittää monesti motiiviksi kirjoittaa avauksia niistä, vaikka toki vastapuolen argumenttien kumoaminen siinä myös vaikuttaa. En siis mitenkään tietoisesti pyri hyppimään Jumalan varpaille, vaan monet itseäni eniten kiinnostavista tutkimuksista käsittelee juuri näitä mysteerejä, mitä ei (ainakaan) vielä osata kokonaan selittää. Olen ilmeisesti hiukan sarkastinen luonne, kun pitää samalla aina vähän antaa kuittia ja prvosoida muita keskustelijoita.
  3. Touche :)
  4. "Kreationismin ajatukset kumoutuvat ihan littanoiksi jo tieteen nykyisilläkin löydöillä"

    Näin tietenkin on, mutta muutama kreationisti saattaisi aukaista silmänsä, jos elämän synnyn mahdollisuus ilman yliluonnollista puuttumista osoitettaisiin mahdolliseksi. Tämäkin on mahdollista, kuten illun postaamasta videosta kävi ilmi.

    "Eivätkä ne perustu näkemykseen Jumalan olemassaolosta, vaan Raamatun tekstin absoluuttiseen ja kirjaimelliseen ymmärtämiseen, kuten tähänastisista parhaassa avauksessasi itse totesit."

    Mukavaa, että tykkäsit siitä avauksestani, mutta itseeni olen pettynyt, jos paras antini palstalle on ollut periaatteessa itsestään selvän asian kertaaminen.

    "Uskomus, joka selittäisi vaikkapa kaikki evoluutiolajit (kosminen, fysikaalinen, kemiallinen, biologinen,,) naturalististen prosessien ja ihmiselle näkymättömän yliluonnollisen intervention yhdistelmänä kestäisi ihan sulavasti kaikki tähänastiset ja tulevatkin tieteen edistysaskelet."

    Hyvin todennäköisesti kestäisi, enkä ole tätä uskomusta vastaan käsittääkseni ikinä hyökännyt. Vaikka sinä kuinka aina kiistät, minulle näkyy päivänselvästi jonkin defenssimekanismin (ehkä tiedostamaton) aktivoituminen sinussa usein, kuin keskustelua käydään ihmisen tietoisuudesta tai elämän synnystä. Itse tietenkin sanot kyseessä olevan vain realistisuus ja tieteilijöiden kannan puolustaminen, mutta ulospäin se kyllä näkyy tunnepohjaisena.

    Pahoittelen, jos kirjoitukseni loukkasi, mutta näin minä näen tilanteen.
  5. No, en minä tällä kertaa kauheasti riehaantunut avauksessani, vai saitko sellaisen kuvan? Minä ymmärsin sokean kellosepän viestin puhtaana huumorina, sinä taisit suhtautua siihen liian vakavasti?
  6. Tiedän kyllä DNA-profiloinnista todennäköisesti enemmän, kuin sinä tulet ikinä tietämään, enkä jaksanut vastata tuohon merkityksettömään avautumiseen.

    DNA-sekvenssien vertailusta:

    "DNA sequencing

    Comparison of the DNA sequences allows organisms to be grouped by sequence similarity, and the resulting phylogenetic trees are typically congruent with traditional taxonomy, and are often used to strengthen or correct taxonomic classifications. Sequence comparison is considered a measure robust enough to correct erroneous assumptions in the phylogenetic tree in instances where other evidence is scarce. For example, neutral human DNA sequences are approximately 1.2% divergent (based on substitutions) from those of their nearest genetic relative, the chimpanzee, 1.6% from gorillas, and 6.6% from baboons.[6][7] Genetic sequence evidence thus allows inference and quantification of genetic relatedness between humans and other apes.[8][9] The sequence of the 16S ribosomal RNA gene, a vital gene encoding a part of the ribosome, was used to find the broad phylogenetic relationships between all extant life. The analysis, originally done by Carl Woese, resulted in the three-domain system, arguing for two major splits in the early evolution of life. The first split led to modern Bacteria and the subsequent split led to modern Archaea and Eukaryotes."

    http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_common_descent#Genetics

    Tiedeyhteisön hyväksymät menetelmät kelpaavat minulle loistavasti kahdestakin syystä, ensinnäkään minulla ei ole pätevyyttää kyseenalaistaa niiden toimivuutta ja toisekseen minulla ei onneksi ole uskonnollisia harhakuvitelmia, joiden takia minun pitäisi ne kiistää.