Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
exhellari86
profiilit
exhellari86
exhellari86
Vapaa kuvaus
Aloituksia
52
Kommenttia
2624
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
”+Ja+suomalainen+tilastotiede+kertoo+sen+että+homot+roikkuvat+itsepintaisesti+itseinhonsa+vuoksi+itsaritilastojen+kärjessä,+joten+onko+homoilla+muita+suurempi+riski+kuolla+ennenaikaisesti+muutoinkin+kuin+Aidsiin?”
Mistä+löytyy+vahvistus+sille,+että+homojen+muita+korkeammat+itsemurhaluvut+johtuvat+itseinhosta?
26.10.2019 14:38
Aika+erikoinen+perustelu+”+Sillä+homouden+luonnottomuus+on+hyvin+helppoa+todistaa+sillä+että+jos+kaikki+ihmiset+päättäisivät+olla+homoja+niin+kohta+maan+päällä+ei+olisi+yhtään+ihmistä+sillä+homot+eivät+lisäänny”.+Samalla+logiikalla:+jos+kaikki+olisivat+naisia+niin+ei+tapahtuisi+lisääntymistä+->+naiset+ovat+luonnottomia.
Onko+lisääntymiskyky+mielestäsi+ainoa+joka+tekee+asian+luonnolliseksi?+eikö+sellainen+ole+luonnollista,+mikä+esiintyy+runsain+määrin+luonnossa?
26.10.2019 14:37
Tuota...+miten+niin?+Minä+olen+varmaan+juuri+kuvaamasi+evohomon+stereotyyppi+-+yksiavioisessa+suhteessa+elävä+homo,+joka+kunnioittaa+puolisoaan+ja+on+uskollinen+hänelle.+Voisit+varmaan+kertoa,+mikä+tuottaa+minulle+erityisen+riskin+kuolla+AIDSiin.
Toisekseen,+luottamus+kreationismiin+rapautuu+Suomessa+kiitettävän+nopeasti,+kiitos+suomalaisen+kouluopetuksen,+joka+puutteistaan+huolimatta+kuuluu+maailman+parhaimpiin.
04.06.2019 10:27
”Alussa+Jumala+loi+taivaassa+noin+15,3+miljardia+henkeä+joiden+oli+määrä+syntyä+myöhemmin+maan+päälle.+Monet+näistä+hengistä+ovat+eläneet+maan+päällä+useasti+kun+taas+toiset+ehkä+vain+kerran.+”
Ihan+uteliaisuudesta+tiedustelen,+mikä+on+tällaisen+tiedon+lähde.
29.03.2019 09:05
”Älyllinen+ristiriita+uskonopin+ja+tieteen+välillä+johti+vuosia+kestäneeseen+uskonkriisiin,+joka+loppui+vasta+uskon+loputtua.”
Tevetuloa+kerhoon.
Minun+tutkimusmatkani+lähti+liikkeelle+siitä,+kun+uskovainen+ja+avarasti+ajatteleva+isäukkoni+sanoi,+että+kristinusko+on+niin+vahvalla+pohjalla,+että+se+kestää+kaiken+rehellisen+tutkimuksen+ja+kritiikin.+Päätin+asioista+selvää+ottamalla+vaimentaa+sisälläni+nakertavan+epäilyksen,+joka+johtui+koulussa+saamani+tiedon+ja+helluntaiseurakunnan+opetusten+välisestä+ristiriidasta.
Menemättä+yksityiskohtiin,+tiede+voitti+siinä+6-0.+Ei+jäänyt+kiveä+kiven+päälle+kertomuksista+maailman+luomisesta,+syntiinlankeemuksesta,+vedenpaisumuksesta+ja+Joonan+kolmepäiväisestä+seikkailusta+valaan+vatsasta+-+nämä+vain+esimerkkeinä.
Kaikkein+kipeintä+oli+älyllisen+rehellisyyden+noudattaminen,+johon+sisältyi+periaate+olla+hyväksymättä+mitään+uskovien+suosiossa+olevia+apuselityksiä.+Eräs+tällainenhan+on+väite+esim.+tapahtumien+vertauskuvallisuudesta.++Lopulta+tulin+siihen+päätelmään,+että+kun+Raamattu+ei+ole+totuudenmukainen+edes+alkeellisissa,+naturalistisen+tieteen+ulottuvilla+olevissa+asioissa,+miten+sen+rehellisyyteen+voisi+luottaa+asioissa,+jotka+määrittävät+oikeaa+ja+väärää+sekä+minä-kuvaamme,+saati+että+näiden+varaan+rakentaisi+maailmankuvaansa?
16.03.2019 12:36
”Kolmas+luokka+kristittyjä+ja+luultavasti+yleisin,+on+teistiseen+evoluutioon+uskovat.+He+pitävät+luonnontieteiden+tuloksia+oikeina,+mutta+uskovat+Jumalan+toimivan+evoluution+kautta.”
Käsittääkseni+tähän+kolmanteen+luokkaan+kuuluu+myös+arvostettu+kirjoittaja+Tieteenharrastaja,+jonka+nimimerkkiä+multinikki-Jyri+on+viime+aikoina+ahkerasti+lainannut.
16.03.2019 11:50
Ja+samaan+pakettiin+voisit+liittää+lyhyen+selostuksen,+millä+mekanismilla+syntiinlankeemus+muutti+malarialoisen+hyvästä+pahaksi.+Tapahtuiko+joku+superevoluutio?
15.03.2019 23:34
Tämän:
”Kristillisessä+kreationismissa+vain+totuus+on+tärkeää.”
on+PAKKO+olla+parodiaa.
Ja+tämän:
”Totuus+on+kenen+tahansa+löydettävissä+ja+ymmärrettävissä.+Siihen+ei+tarvita+yliopistoja+eikä+ydinreaktoriskiihdyttimiä...”
Niin,+mitäpä+sillä+tieteellä,+eikun+savimajoihin+asumaan+ja+kaikki+jääkaapit+ja+autot+ynnä+muut+tieteen+keinoin+aikaan+saadut+mukavuushömpötykset+pois.+Eikun...+rukoilemallahan+ne+kai+ilmestyivät?
11.03.2019 23:18
Voi+kuule,+meistä+kumpikaan+ei+päätä+siitä,+miten+evoluutio+määritellään.+Sekoitat+lähtökohdan+ja+seurauksen.+Lajien+ominaisuuksien+muuttuminen+ja+uusien+lajien+kehittyminen+on+evoluution+eräs+seuraus,+yksi+monista.+Kaikki+lähtee+liikkeelle+perimän+muutoksista.
Minä+hakkasin+aikanaan+päätä+seinään+samalla+tavalla+kuin+sinä,+mutta+tulin+järkiini.+Takanani+on+valmiiksi+tallattu+polku.+Kulje+sitä.
08.03.2019 10:31
Niin,+nyt+vastasit+kommenttiini+virheelliseen+väittämääsi+evoluution+määritelmästä.+Evoluutio+tarkoittaa+edelleenkin+sukupolvien+myötä+tapahtuvia+muutoksia+biologisten+populaatioiden+periytyvissä+ominaisuuksissa,+ei+enempää+eikä+vähempää.
On+sitten+oma+lukunsa,+mihin+nämä+muutokset+johtavat.
07.03.2019 23:41
”Evoluutio+tarkoittaa+sitä+että+laji+muuttuu+toiseksi+lajiksi.”
Nokun+ei.+Wikipedia:+”Evoluutio+viittaa+sukupolvien+myötä+tapahtuviin+muutoksiin+biologisten+populaatioiden+periytyvissä+ominaisuuksissa.”
Huomaatko+eron?
07.03.2019 08:51
”Keskityn+kirjoittamaan+pääasiassa+niille+joita+kiinnostaa+tietää+mikä+on+totuus.+”
Niin...+taisin+jossain+vaiheessa+sanoa,+että+Jumalan+olemassa+olosta+ei+ole+tiedossani+ainuttakaan+neutraalia+todistetta.++Sinulla+jos+on+ainut+oikea+sertifioitu+totuus,+ole+hyvä+ja+esitä+siitä+todisteet,+jotka+kuka+tahansa+uskonnollisesta+tai+poliittisesta+taustasta+riippumatta+ymmärtää.+Kyllä+totuus+useimpia+ihmisiä+kiinnostaa,+mutta+teitä+totuuden+tarjoajia+on+jonoksi+asti.+Siinä+porukassa+on+aika+vaikea+erottua+edukseen.
03.03.2019 15:14
No+jos+et+sen+enempää+kommentoi,+niin+ei+kai+mitään.
03.03.2019 14:41
”Kyse+on+katsos+siitä+mikä+on+oikein+ja+Totuutta.+”
Totuus+on+eräs+sanavarastomme+väärinkäytetyimpiä+sanoja.+Näitä+lopullisen+ja+oikean+totuuden+haltijoita+kun+on+niin+mahdottoman+paljon.
”Minä+tiedän+että+ainoastaan+Jumalan+säätämys+määrittelee+ja+silloin+se+perustuu+oikeudenmukaisuudelle+ja+tasa-arvolle.+”
Vai+tiedät?+Mistä?+Kuka+tässä+nyt+on+ylimielinen?
”Jos+siis+hellarit+olivat+oikeassa+niin+miksi+sitten+ensinnäkään+erosit+heistä+jos+kerran+jokainen+päättely+olisi+oikein.”
No+minusta+he+eivät+ole+oikeassa,+koska+Jumalasta+ei+tietääkseni+ole+olemassa+neutraaleja+(s.o.+ideologiasta,+uskonnosta+ja+havainnoitsijasta+riippumattomia)+havaintoja.+Jos+tällaisia+havaintoja+kuitenkin+löytyy,+olen+valmis+tarkistamaan+kantani.
”Keskustelun+perusteeksi+ei+kelpaa+ainoastaan+se+että+olen+tämän+näin+päättänyt.”
Ei+kai+tässä+kukaan+ole+mitään+päättänyt.+Olen+vain+asioista+jotain+mieltä+ja+olen+myös+valmis+perustelemaan+sen.+Jos+voit+perustella+näkemyksesi+paremmin+kuin+minä+omani,+olen+valmis+harkitsemaan+oman+näkemykseni+oikeellisuutta.
”Sen+suhteen+olet+kylläkin+oikeassa+että+tekosi,+toimintasi+sekä+puheesi+määrittelevät+mitä+kuoleman+jälkeen+tapahtuu+ja+valinta+on+tehtävä+sen+suhteen.”
Tuota...+mielestäni+sanoin+selvästi,+etten+usko+iankaikkiseen+elämään.+Siihen+voin+toki+vaikuttaa,+syövätkö+madot+ruumistani+Suomessa+vai+Ruotsissa,+missä+minun+ruumiini+poltetaan+ja+mitä+omaisuudelleni+tapahtuu+kuolemani+jälkeen.+Että+siinä+mielessä+uskon+kyllä+vaikutusmahdollisuuksiini+-+elleivät+omaiseni+kuolemani+jälkeen+päätä+toisin.
03.03.2019 13:53
”Miksi+he+eivät+ota+kantaa+Hämähäkkimiehen,+Teräsmiehen,+Batmanin,+Tarzanin,+Aku+Ankan,+Mikki+Hiiren,+Jaska+Jokusen,+Ressun+tai+Muumipapan+moraaliin?+”
Ehkä+jotkut+ottavatkin,+mutta+täällä+ateismipalstalla+ne+eivät+oikein+kuulu+kontekstiin.+Ateismi+ei+ole+uskomattomuutta+Teräsmieheen+tai+uumipappaan+vaan+jumaliin.
03.03.2019 10:45
”Silti+sinulla+on+tarve+tuoda+uskosi+esiin.”
Kuten+sinullakin.+Eikö+se+ole+osa+keskustelua?
03.03.2019 08:59
”...kuka+pelastuisi+ja+kuka+ei...”
Kysymys+ei+ole+minulle+relevantti,+koska+minulla+ei+ole+mitään+pelastusoppia.+En+kiellä+mahdollisuutta+jumalan+(tai+Jumalan)+olemassaoloon,+mutten+usko+siihen.++En+myöskään+hyväksy+ajatusta,+että+olisi+”varmuuden+vuoksi”+turvallista+uskoa.+Se+on+älyllistä+epärehellisyyttä,+eikä+ainakaan+kristinuskossa+tunnettu+Jumala+hyväksyisi+sellaista,+koska+sellainen+usko+ei+ole+nk.+kokosydämistä.
En+siis+usko+iankaikkiseen+elämään,+enkä+näin+ollen+myöskään+pelastukseen+kristinuskon+tarkoittamalla+tavalla,+olivat+sen+yksityiskohdat+sitten+mitä+vaan.
02.03.2019 23:28
”Katso+pikemmin+näetkö+kaverissa+todellisen+muutoksen.+”
Moni+asia+voi+tuottaa+todellisen+muutoksen.+Toki+usko+Jumalaan+voi+olla+yksiniistä.+Se+ei+kuitenkaanole+mikään+todiste+Jumalan+olemassaolosta.
”Pelastus+ja+uskon+saaminen+tuleekin+Jumalalta.”
No+näin+suunnilleen+kaikki+kristilliset+suunnat+opettavatkin.+Ovat+siis+edes+jostain+samaa+mieltä.
+”Ihminen+sitoutuu+ja+useat+liberaalihössötykset+julistavatkin+väärää+predestinaatioppia+johtaakseen+harhaa.”
En+itsekään+usko+predestinaatioon+sen+enempää+ilman+Jumalaa+kuin+sen+kanssakaan.+Mutta+sinun+kristinopin+tulkintanasi+käsityksesi+on+vain+yksi+monista.+Joidenkin+mielestä+Jumalan+ennaltatietämyt+ja+predestinaatio+muodostavat+noidankehän,+josta+ei+ole+ulospääsyä+muuten+kuin+erilaisilla+selittelyillä.+En+kuitenkaan+enää+jaksa+vääntää+siitä.
”Vaikka+Jumala+tietääkin+kaiken+ja+myös+sen+kuka+on+pelastuva+niin+ihminen+ei+sitä+kuitenkaan+tiedä.+Ihmisen+osuus+on+oleellinen.+Miksi+muuten+kehoitettaisiin+etsimäänkään+ja+anomaan.+Harhaopetuskia+on+valtavasti+tässä+ajassa.”
Niin,+siinähän+se+on+se+villakoiran+ydin.+Jos+Jumala+tietää+kaiken+etukäteen+maailman+loppuun+asti,+miksi+sitten+jatkaa+yrittämistä,+miksi+tehdä+lähetystyötä?+Onneksi+ei+tarvitse+pohtia+sitä+enää.
”Tähän+kysyisin+että+miksi+pyysit+kyseistä+asiaa+ylipäänsä.”
Siksi,+etä+ajattelin+Jumlan+lupaukensa+mukaisesti+poistavan+asian,+joka+olisi+selvästi+hänen+tahtonsa+vastaista+ja+takuulla+syntiä.+Ja,+kuten+sanoin,+luotin+Matt.+18:19+lupaukseen.+Tietysti+kaveriporukassa+mietimme+tarkoin,+että+metodologiamme+oli+kunnossa+ja+rukoilemme+oikeassa+hengessä+jne.++Jälkeenpäin+olen+toki+tajunnut,+että+eräiden+perinteisten+kristittyjen+mukaan+olin+luottanut+omiin+tekoihini+yrittäessäni+omilla+teoillani+saada+jotain,+minkä+Jumala+antaa+armostaan+tai+on+antamatta+itse+parhaiten+tietämistään+syistä.
”Synti+se+on+jokatapauksessa,...”
On+siis+synti+syntyä+sellaiseksi,+miksi+(oletettu)+Jumala+minut+tekee?
”Rakastatko+vihollistasikin?”+
Minulla+ei+ole+vihollisia+enkä+ajattele+sellaisina+myöskään+ihmisiä,+jotka+ajattelevat+täysin+eri+tavalla+kuin+minä.+Erään+kaverini+8-vuotias+pikkusisko+raiskattiin+törkeästi+2000-luvun+alussa.+En+usko,+että+pystyisin+rakastaa+teon+tekijää.
”Mihin+sitten+perustat+käsityksesi+siitä+ettet+olisi+matkalla+helvettiin?+Onko+kyseessä+oma+päätös.+Eikö+ole+mielestäsi+röyhkeää+väittää+jotain+tuollaista.+Mitä+mieltä+olet+niistä+jotka+väittävät+niinkuin+sinäkin?+Olenko+väärässä+jos+väitän+ettet+usko+helvetin+olemassaoloon+ollenkaan+taikka+että+sinne+kukaan+joutuisi?”
Olet+ihan+oikeassa.+Kuoltuani+muutun+matojen+ruuaksi+tai+tuhkaksi+(en+ole+päättänyt+vielä)+eikä+mikään+osa+minusta+muistoani+lukuun+ottamatta+jää+elämään.
En+näe+väitettäni+mitenkään+röyhkeänä.+Olen+vain+sitä+mieltä.+En+myöskään+paheksu+jonkun+muun+väitettä+että+minä+kuoltuani+joutuisin+helvettiin.+Ihmiset+saavat+olla+mitä+mieltä+haluavat.+Se+ei+vahingoita+minua+millään+lailla.++Hyväksyn+sellaiset+ihmiset+mielelläni+lähimmäisiksini,+varsinkin,+jos+he+käyttäytyvät+siivosti+minua+kohtaan.
02.03.2019 21:50
”Oikea+Jeesuksen+antama+usko...”
Juuri+tämä+SINUN+markkinoimasi+on+se+oikea?+Miksi?
02.03.2019 20:40
Ihmeenä+todistamattoman+jumalan+olemassaolo+on+suurempi+kuin+tieteellinen+hypoteesi+maailmankaikkeuden+alusta.+Jumala-oletus+vaatii+tuekseen+muita+oletuksia.+Jumalasta+ei+vain+ole+mitään+kiistattomia,+ideologioista+ja+uskonnoista+riippumattomia+havaintoja.
02.03.2019 20:31
2 / 132